mboost-dp1

Tråden for skøre citater.


Gå til bund
Gravatar #901 - gramps
11. jul. 2013 12:24
#899
Ikke bare det - journalisterne er helt i tvivl om man bruger komma eller punktum til at indikere decimaler.

(Hint: Man bruger kommaer i Danmark)
Gravatar #902 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. jul. 2013 15:07
http://www.jv.dk/artikel/1588498:Soenderborg--Kommende-brandmaend-betjente-sproejten-for-en-dag skrev:


De 16 drenge er dog behørigt imponerede af brandbilen, det tungtvejende udstyr med hjælme og selve brandslukningen.


Mon man kan blive ansat ved dem som korrekturlæser?
Gravatar #903 - Manofsciencemanoffaith
11. jul. 2013 15:16
Thoroughbreed (902) skrev:
http://www.jv.dk/artikel/1588498:Soenderborg--Kommende-brandmaend-betjente-sproejten-for-en-dag skrev:


De 16 drenge er dog behørigt imponerede af brandbilen, det tungtvejende udstyr med hjælme og selve brandslukningen.


Mon man kan blive ansat ved dem som korrekturlæser?


Umiddelbart vil jeg gætte "nej".
Gravatar #904 - Jakob Jakobsen
11. jul. 2013 16:53
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2038966.ece skrev:
Jagerfly landede ekstremt lavt over tilskuere


Men en pilot i et jagerfly af typen Jet Typhoon...
Gravatar #905 - Clauzii
11. jul. 2013 17:44
"Og så hang den bare dér."

Godt gået fløjet/landet :)
Gravatar #906 - Manofsciencemanoffaith
13. jul. 2013 07:43
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE5719050/oejenvidne-jeg-rystede-som-et-barn/ skrev:
Jeg rystede som et barn


Ryster børn meget? På en speciel måde? Jeg forstår det ikke.
Gravatar #907 - Hængerøven
13. jul. 2013 13:42
jeg ryster på hovedet

Vi kan godt mærke, at der kommer en kundestrøm, der henter pakker og betaler girokort. Det er sådan, at vi har lagt postbutikken inde i butikken, så kunderne skal igennem kassen på vej ind og ud. Det er smart, fortæller Niels Olsen, brugsuddeler i Dagli'Brugsen i Borre på Møn.


http://epn.dk/brancher/transport/land/ECE5719079/p...
Gravatar #908 - gramps
13. jul. 2013 13:49
#907
Som tilføjelse, så er et af posthusene i Odense centrum lukket og flyttet over i den nærliggende Føtex. De store byer er begyndt at miste posthuse.
Gravatar #909 - Clauzii
13. jul. 2013 14:34
#908
Jeg var chokeret, da de lukkede Brandts Posthuset. Gudskelov er der da stadig det 'store' i Dannebrogsgade ved Banegården.

Løsningen i Føtex er mildest talt forfærdelig, hvor man står i kø mellem kiosken og selvbetjenings-kassen. Det er godt nok noget rod.
Gravatar #910 - Chewy
13. jul. 2013 14:57
Bor i KBH NV, og vi har ikke haft et posthus i en 6-7 år.. (Slag på tasken)
Gravatar #911 - Ronson ⅍
14. jul. 2013 22:42
http://www.fyens.dk/article/2333167:Middelfart--Loese-heste-lavede-bule-i-bil--Politiet-efterlyser-ejer skrev:
Den store hest var af mørk farve og målte cirka 150 meter over skulderen.


http://i.imgur.com/ok2d046.jpg
Gravatar #912 - Jakob Jakobsen
14. jul. 2013 23:05
http://ekstrabladet.dk/vrangen/article2040660.ece skrev:
Hun gik nemlig glip af sin andel af en lottogevinst på 28 millioner engelske pund eller mere end 240.000.000 millioner kroner


Rimelig seriøs præmie, men hvilket Engelsk firma har 952.000 ansatte
Gravatar #914 - Jakob Jakobsen
15. jul. 2013 23:03
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2041767.ece skrev:
Flere steder i København har man sågar ud over svineforbuddet besluttet kun at servere halalslagtet kød for børnene, fordi man ikke vil forskelsbehandle på grund af religion.
Gravatar #915 - Nåkja
16. jul. 2013 07:12
Det er da netop at forskelsbehandle. Suk :-(

Menneskelig dumhed kender ingen grænser.
Gravatar #916 - Hængerøven
16. jul. 2013 14:25
478907111414718754684 (915) skrev:
Det er da netop at forskelsbehandle. Suk :-(


Nej det er ej.

Alle bliver behandlet ens ud fra den laveste fællesnævner.. Det er sku Danmark i en nødeskal, men forskels behandling, det kan man ikke kalde det
Gravatar #917 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. jul. 2013 14:32
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2013/07/15/0716153100.htm skrev:

Glenfiddich står bag initiativet, som bygger på egetræ, ligesom Fregatten Jylland, der er verdens længste egetræsskib.
Gravatar #918 - Magten
16. jul. 2013 14:50
Hængerøven (916) skrev:
Nej det er ej.

Alle bliver behandlet ens ud fra den laveste fællesnævner.. Det er sku Danmark i en nødeskal, men forskels behandling, det kan man ikke kalde det
Forskelsbehandling eller ej, det er helt til grin at fjerme så mange danske retter for at tage hensyn til en religion.

Man kan jo tænke over hvad de havde gjort hvis børn ikke havde været undtaget fra fasten under Ramadan.
Gravatar #919 - Hængerøven
16. jul. 2013 15:00
Magten (918) skrev:
Forskelsbehandling eller ej, det er helt til grin at fjerme så mange danske retter for at tage hensyn til en religion.


Må ærligt indrømme det er mindst ligeså meget til grin, at folk sidder og snakker om "danske retter" og "dansk kultur" istedet for at angribe det der faktisk er vigtigt.

Halal slagtningen.

At vi ikke servere gris i børnehaverne er da så lille et problem iforhold til den måde vi lader dyrene dø på
Gravatar #920 - Magten
16. jul. 2013 15:11
Halal slagtningen er også et problem, men jeg synes nu i den grad det er problematisk at pædagogerne de her steder mener det er vigtigere at danske børn lever efter andre folks religion istedet for hvordan vi lever i Danmark.
Gravatar #921 - gramps
16. jul. 2013 15:15
#919
I Danmark er ægte halalslagtning forbudt. Dyret skal gøres bevidstløs inden man skærer halspulsåren over. At slagte et dyr ved at skære halspulsåren over som det eneste er dyremishandling.
Gravatar #922 - Thalion
16. jul. 2013 15:18
#919

Øhh? Halal slagtning er ganske human, så længe det gøres af en person der ved hvad han gør.

Men det kan også siges om normal slagtning, her skyder man en bolt for panden med en boltpistol inden man skærer halsen over (Det er halsen der bliver skåret over som dræber dyret).

Men lige meget hvad mister dyret bevidstheden nærmest med det samme, og dør derefter af blodmangel.

Men jeg forventer du også er imod jagt så? Da det ikke er altid de dør med det samme efter at være blevet skudt.
Gravatar #923 - Jakob Jakobsen
16. jul. 2013 15:34
#19

Halalslagtning er ikke et problem i Danmark, da dyrene bliver bedøvet før de får skåret halsen over.
Det er et større problem hvis det skal være kosher, siden det kræver at dyret er ved bevisthed når halsen bliver skåret over.
Gravatar #924 - Clauzii
16. jul. 2013 15:39
Jeg har snakket med et par gamle landmænd om landbrug dengang og nu - og ja, vi halal-slagtede faktisk vores dyr i gamle dage, før den "humane" bedøvelses-pistol kom til.

Gravatar #925 - Chewy
16. jul. 2013 15:41
@ folk der har et problem med halalslagtning

Holder i jer så fra kylling?
Gravatar #926 - Hængerøven
16. jul. 2013 15:46
Thalion (922) skrev:
Øhh? Halal slagtning er ganske human, så længe det gøres af en person der ved hvad han gør.


øhh? (Lidt en uhøffelig måde at starte ud på altså...)

Se f.eks. her hvordan der foregår på et slagteri der expoterer til Danmark, og som meget vel kunne ende på din lille purks tallerken i børnehaven
Ja vi har en fornuftigt fremgangsmåde til halal slagtning i Danmark, men det er svært, hvis ikke umuligt at holde sig til dansk slagtet kød

Thalion (922) skrev:
Men det kan også siges om normal slagtning, her skyder man en bolt for panden med en boltpistol inden man skærer halsen over (Det er halsen der bliver skåret over som dræber dyret).

Men lige meget hvad mister dyret bevidstheden nærmest med det samme, og dør derefter af blodmangel

igen bør du sætte dig ind i hvordan Halal slagtning forgår fra de lande vi køber vores kød, ikke kun hvordan det foregår i vores egen dam.

Thalion (922) skrev:
Men jeg forventer du også er imod jagt så? Da det ikke er altid de dør med det samme efter at være blevet skudt


Nu er jeg faktisk selv jæger, og har da også mistet en jagtplads fordi jeg insisterede på at man skød dyret anden gang, hvis ikke første skud gav øjeblikkeligt dødsfald..

Clauzii (924) skrev:
Jeg har snakket med et par gamle landmænd om landbrug dengang og nu - og ja, vi halal-slagtede faktisk vores dyr i gamle dage, før den "humane" bedøvelses-pistol kom til.


Der er så mange ting vi også gjorde før i tiden... Vi havde dødstraf for 60 års tid siden, og knap 100 år inden det, var tvagsægteskab normen.

gramps (921) skrev:
I Danmark er ægte halalslagtning forbudt. Dyret skal gøres bevidstløs inden man skærer halspulsåren over. At slagte et dyr ved at skære halspulsåren over som det eneste er dyremishandling.


Vær evig eneste dag kommer der adskillige tons kød over grænsen og ned på vores tallerken, hvorfor halal slagtningens fremgangsmåde i danmark har en begrænset relevans.

Chewy (925) skrev:
@ folk der har et problem med halalslagtning

Holder i jer så fra kylling?


Lidt i den tynde ende af argumenter. Vidste du af en kylling mister sin følesans når den mister hovedet? (stik modsat af en overskårret hals)
Gravatar #927 - Chewy
16. jul. 2013 15:48
@ #926

Så du har kun et problem med halalslagtning af enkelte typer af dyr?
Gravatar #928 - Chewy
16. jul. 2013 15:48
Og så er det ikke er argument, men et spørgsmål...
Gravatar #929 - Hængerøven
16. jul. 2013 15:49
Chewy (927) skrev:
@ #926

Så du har kun et problem med halalslagtning af enkelte typer af dyr?


Hvor siger jeg det? (Du mener da vel ikke halshugning er det samme som halal slagtning?)
Gravatar #930 - Chewy
16. jul. 2013 15:57
@ #929
Du fik det til at lyde som om at du ikke havde noget problem med halalslagtning af kyllinger..

Jeg mener at halalslagtning er halalslagtning.
Og så er det et faktum at al den kylling du kan købe i DK er halalslagtet...
Gravatar #931 - Jakob Jakobsen
16. jul. 2013 16:03
#30

Hvad er det store problem ved halalslagtning af kyllinger i Danmark?
Gravatar #932 - Hængerøven
16. jul. 2013 16:06
Chewy (930) skrev:
Jeg mener at halalslagtning er halalslagtning.
Og så er det et faktum at al den kylling du kan købe i DK er halalslagtet..


Det er her jeg troede du prøvede at være ledende og snu, men det var simpelthen bare mig der ikke vidste man halal slagtede kyllinger... Jeg troede man halshuggede dem.

Jeg føler lidt, trods tråden her ikke er beregnet til det, at jeg lige må bruge et sidste indlæg på at forsvare min tilgang til Halal.

Problemet for mig er ikke det at vi "Halal" slagter dyr, men hvordan Halal slagtningn foregår. Slagterierne må sku selv bestemme hvordan de slagter deres dyr, så længe dyret ikke lider en unødig last.

Og som i rigtigt nok er inde på, har vi i Danmark regler der gør at Halal slagtningen foregår på en human måde, hvor dyret er bedøvet og derfor ikke lider en last.

Det er her jeg synes det er vigtigt at understrege at vi er lidt unikke i det henseende, og rigtigt mange steder foregår det stadig uden bedøvelse.

Og så længe vi importere og spiser dette in-humant halal slagtede kød i stor stil, synes jeg det er for let købt at sige halal er okay fordi vi selv gør det ordentligt.

Hvilket alt sammen munder ud i hvorfor jeg synes snakken om at danske børn har krav på grisekød i deres børnehave menu, er at fokusere på det helt forkert.

Hvis mine børn skal have halal slagtet kød i børnehaven, mener jeg egentligt jeg kan forlange det er dansk slagtet kød.
Gravatar #933 - Jakob Jakobsen
16. jul. 2013 16:10
#32

Slagterierne må selv bestemme hvordan dyrene bliver aflivet, så længe det er en af de godkendte metoder.

Grunden til at man vælger at halalslagte langt de fleste kyllinger i Danmark, er simpelthen for at undgå at en stor befolkningsgruppe ikke køber ens produkt.

Gravatar #934 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. jul. 2013 16:50
HVIS jeg får børn ... HVIS de bliver "nægtet" svinekød i børnehaven ...

Ja så bliver de kraftedme flyttet! Leverpostej?! Bacon?! HUSBLAS?!

Svin/svinekød er en utrolig stor ting i Danmark, og jeg ville aldrig acceptere at det blev fjernet helt fra børnehaver etc. - jeg har det helt fint med alternativer, hver mand sine lyster, men MIN unge skal have retten til leverpostej, bacon og mad med husblas samt flæskesvær!

http://www.slagter-lund.dk/files/products/162/c/1....
Gravatar #935 - Chewy
16. jul. 2013 17:39
@ #931
Hvad er det store problem ved halalslagtning af kyllinger i Danmark?


Det er det jeg prøver at finde ud af.
Jeg har intet problem med halalslagtning som det sker i DK, uanset hvilket dyr det er. Så længe dyret er bevidstløs når det dør, så kan jeg ikke se problemet...

@ #932
Slagterierne må sku selv bestemme hvordan de slagter deres dyr, så længe dyret ikke lider en unødig last.


Det gør dyret jo hellere ikke...!

Det er her jeg synes det er vigtigt at understrege at vi er lidt unikke i det henseende, og rigtigt mange steder foregår det stadig uden bedøvelse.


Så lad være med at købe kød der er slagtet i de lande. I DK skal der på kødet stå hvor det er opdrættet og slagtet. Det er ikke videre svært...

@ #933
Grunden til at man vælger at halalslagte langt de fleste kyllinger i Danmark, er simpelthen for at undgå at en stor befolkningsgruppe ikke køber ens produkt.


Og at det er nemmest...

@ #934
jeg har det helt fint med alternativer, hver mand sine lyster, men MIN unge skal have retten til leverpostej, bacon og mad med husblas samt flæskesvær!


Så er det så heldigt at du kan give dit barn lige hvad du lyster, så længe ungen ikke er i en eller anden institution. Der er det dem der bestemmer hvad der bliver serveret. Og det er udfra hvad der tilfredstiller flest muligt...
Gravatar #936 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. jul. 2013 17:49
#935

Det er netop det jeg mener! I en institution skal det være muligheder. Men hvad så hvis der er et hindu barn? Skal vi alle rende rundt og æde kylling og fisk så? Screw it! Lad der være to muligheder, et for os kristne, og så noget andet til dem der ikke har lyst til gris

Dag 1:
Gris + ko

Dag 2:
Ko + fisk

Dag 3:
Gris + kylling

Osv - så er der noget til alle trosretninger. Og er der salat til må en vegetar også spise med.

SÅ svært er det fandme heller ikke. Hvis alle børnene skal kunne spise det, kan der kraftedme blive serveret en rå gulerod som det eneste

- FYI, er ikke racistisk. Har stor respekt for andres tro, og hvis de ikke vil have svinekød er det fint med mig ...
Gravatar #937 - Magten
16. jul. 2013 17:53
Thoroughbreed (934) skrev:

http://www.slagter-lund.dk/files/products/162/c/1....
Slagter Lunds pølser er mums! Specielt hvidløgs og chili varianterne kan anbefales.

Thoroughbreed (936) skrev:
et for os kristne, og så noget andet til dem der ikke har lyst til gris
Eller bare et for os der ikke har usynlige venner og et for dem der har.
Gravatar #938 - gramps
16. jul. 2013 17:53
Hængerøven (932) skrev:
hvor dyret er bedøvet


Bedøvet og bedøvet.. Hvis man giver dem nogen form for medicin, så skal man påvise at den medicin er ude af kroppen under slagtningen. Det er lidt besværligt. Derfor giver man enten dyrene et elektrisk vandbad (små dyr - f.eks. kyllinger) eller et skud med en ikke-penetrerende boltpistol (lam og opefter).
Gravatar #939 - Hængerøven
16. jul. 2013 17:53
Chewy (935) skrev:
Så lad være med at købe kød der er slagtet i de lande. I DK skal der på kødet stå hvor det er opdrættet og slagtet. Det er ikke videre svært..


Ja privat kan jeg gøre en indsats. men hvor køden i børnehaven kommer fra, har jeg ikke mulighed for at diktere i.

Så når jeg sender min knægt i børnehave, ved jeg ikke om der er lempet på etikken lidt for at spare en skilling, og derfor har valgt det billigere udlandske kød

Desuden skal det kun mærkes hvor kødet er slagtet når det sælges som en råvare. Er det en ingrediens/tilberedt i et samlet produkt er reglerne lempet en del.
Gravatar #940 - Chewy
16. jul. 2013 17:59
@ #939
Ja privat kan jeg gøre en indsats. men hvor køden i børnehaven kommer fra, har jeg ikke mulighed for at diktere i.


Der er relativt strikse regler for hvorledes ting skal indkøbes udstikket fra kommunalt plan. Som udgangspunkt hedder det sig at det skal ramme flest og være billigst (som udgangspunkt). Så hvis du er utilfreds med måden der bliver handlet ind på, kan du til at starte med henvende dig til lederen i institutionen, og derefter til din lokale politiker.
Eller også kan du lade være med at være en del af den kollektive ordning, og selv give dit barn mad med...
Hvis du vil være en del af en kollektiv ordning, må du indordne dig under flertallet..
Gravatar #941 - Hængerøven
16. jul. 2013 18:08
Chewy (940) skrev:
Der er relativt strikse regler for hvorledes ting skal indkøbes udstikket fra kommunalt plan. Som udgangspunkt hedder det sig at det skal ramme flest og være billigst (som udgangspunkt)


Ja det er også rigtigt. Men sektoren har ikke specielt meget tillid endnu, hvad det angår. Så længe siden var indkøbspris skandalen vist hellere ikke, at vi bare kan satse på utopi.



Chewy (940) skrev:
Eller også kan du lade være med at være en del af den kollektive ordning, og selv give dit barn mad med...


Man har ikke altid et valg

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at et sundt frokostmåltid indgår som en del af dagtilbudsydelsen i kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, for alle børn i samme aldersgruppe


Det kræves endda en læge erklæring at kunne slippe

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen træffer efter ansøgning fra et barns forældre afgørelse om, at et barn kan fritages fra et sundt frokostmåltid efter stk. 1, hvis barnet har en lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som kræver en specialkost, og kommunen ikke på forsvarlig vis kan give barnet et sundt frokostmåltid i daginstitutionen.
Gravatar #942 - Chewy
16. jul. 2013 18:13
Har du en kilde?
Gravatar #944 - Nåkja
16. jul. 2013 18:29
Hængerøven (916) skrev:
Nej det er ej.


Jo, det er. Alle børnene skal leve efter muslimske regler. De prioriteres over andre. Og det er lige vand på nationalistiske tossers mølle. Rigtigt smart.

Jeg håber bare ikke at der kommer en masse seriøse buddhister i børnehaverne også. Så må de knapt nok spise grøntsager.
Gravatar #945 - Hængerøven
16. jul. 2013 18:37
478907111414718754684 (944) skrev:
Jo, det er. Alle børnene skal leve efter muslimske regler. De prioriteres over andre.


Det er måske en regel at vi skal spise svinekød? hvis ikke, er det jo en handling der rammer flest mulige, og ikke en forskellig behandling afhængig af hvem du er.

Og hvis vi nu antager at det er en omkostning at skulle tilbyde svinekød fordi en større mængde af børnene ikke vil spise det? Det er en meget sandsynlig antagelse i f.eks. nogle københavnske børnehaver.

Her ville det jo lige netop være forskels behandling, ikke at lade grisen falde ud af menuen.
Gravatar #946 - Nåkja
16. jul. 2013 18:51
Hængerøven (945) skrev:
Det er måske en regel at vi skal spise svinekød? hvis ikke, er det jo en handling der rammer flest mulige, og ikke en forskellig behandling afhængig af hvem du er.


Det er en meget almindelig del af vores madkultur. Hvorfor skal børn, der ikke lever efter muslinske kostregler tvinges ind under dem i et frit land? Jeg kan forestille mig at mange af børnene rigtigt godt kan lide leverpostej og andre produkter baseret på svinekød.
Gravatar #947 - Hængerøven
16. jul. 2013 19:02
478907111414718754684 (946) skrev:
Det er en meget almindelig del af vores madkultur. Hvorfor skal børn, der ikke lever efter muslinske kostregler tvinges ind under dem i et frit land?



Jeg ser det bare ikke som tvang, at man vælger at lave en menu alle kan spise for at gøre tingene lettere. Det er ikke kommunalt ud-stukket så det står alle frit for at ændre det under normale vilkår.

og nu har jeg tilfældigvis arbejdet i en børnehave i midten af jylland hvor vi ingen muslimer havde, og antallet af gange vi serverede svinekød kan vist tælles med fingerne.

Alle måltider skal ikke indeholde kød, og af alle kødtyper er svinekød slet ikke så interessant et stykke kød af lave middag/eftermiddags mad ud af. :)
Gravatar #948 - gramps
16. jul. 2013 19:29
#947
Men svinekød er billigt!
Gravatar #949 - Jakob Jakobsen
16. jul. 2013 19:59
Som barn kunne jeg ikke tåle mælkeprodukter. Alligevel ville jeg da aldrig forlange at der ikke blev serveret mælkeprodukter i skolen, på trods af at det er en reel undskyldning, i stedet for "det siger min usynlige ven".

Det er da at pisse på de børn som foreksempel har glutenallergi og altid skal have speciel mad, når et par idioter med vrangforestillinger kan kræve specialbehandling uden reel grund.
Gravatar #950 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. jul. 2013 20:04
#949

Du er på grænsen til flamebait kontra relevant takket være


Jakob Jakobsen (949) skrev:
når et par idioter med vrangforestillinger kan kræve specialbehandling


Man kan i det mindste tale pænt...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login