mboost-dp1

Profile of an IT Worker


Gå til bund
Gravatar #2 - gramps
22. okt. 2013 09:05
Gravatar #3 - arne_v
22. okt. 2013 13:20
Tja - vi må nok konstatere at IT folk i USA er væsentligt bedre uddannet end i Danmark.

Jeg tror ihvertfald ikke at 66% af danske sysadms og 60% af danske supportere har en bachelor uddannelse.
Gravatar #4 - Hubert
22. okt. 2013 13:28
arne_v (3) skrev:
Tja - vi må nok konstatere at IT folk i USA er væsentligt bedre uddannet end i Danmark.

Jeg tror ihvertfald ikke at 66% af danske sysadms og 60% af danske supportere har en bachelor uddannelse.


Jeg tror godt vi kan regne med at 60+ % af supporterne her i landet har en it support uddannelse. Formentlig med nogle vendor specifikke certificeringer skruet på bagefter.
Gravatar #5 - Mort
22. okt. 2013 13:30
Hubert (4) skrev:
Jeg tror godt vi kan regne med at 60+ % af supporterne her i landet har en it support uddannelse. Formentlig med nogle vendor specifikke certificeringer skruet på bagefter.


Er det så bedre eller dårligere end en bachelor uddannelse?
Gravatar #6 - Hubert
22. okt. 2013 13:44
Mort (5) skrev:
Er det så bedre eller dårligere end en bachelor uddannelse?


Jeg er hverken it supporter eller bachelor. Men umidlbart ville jeg jo mene at niveauet på et universitet er højere end det man finder på en ungdomsuddannelse.
Gravatar #7 - arne_v
22. okt. 2013 13:46
#5

Det kan vel ikke være meget tvivl om at 3 år i gymnasiet + 4 år på universitetet generelt er en bedre uddannelse end en 2.5 års erhvervsuddannelse.

Bemærk at generelt bedre uddannelse her er p.g.a. bredden. Med hensyn til dybden er billedet noget mere usikkert. De 60% dækker jo over 20% økonomer, statskundskab etc., X% måske 30% datalogi, 40-X% måske 10% diverse naturvidenskab (alt ifølge artiklen).
Gravatar #8 - Mort
22. okt. 2013 14:13
arne_v (7) skrev:
Det kan vel ikke være meget tvivl om at 3 år i gymnasiet + 4 år på universitetet generelt er en bedre uddannelse end en 2.5 års erhvervsuddannelse.


Det kommer sandelig an på hvad man lærer i de 3 år i gymnasiet + 4 år på universitetet og hvor meget det har at gøre med den funktion som skal udføres i en IT support rolle.

Jeg har ikke nogen erfaring med universitetet, men der var ikke noget af min gymnasietid som jeg mener at jeg ville kunne bruge i en rolle som IT supporter, det skulle da lige være den smule spansk jeg lærte, hvis jeg tilfældigvis skulle supportere en spansk bruger :)
Gravatar #9 - Hubert
22. okt. 2013 14:43
#8

Niveaumæssigt kommer support uddannelsen jo ikke engang op på niveau med din studentereksamen.
Gravatar #10 - Magten
22. okt. 2013 15:07
Hubert (9) skrev:
#8

Niveaumæssigt kommer support uddannelsen jo ikke engang op på niveau med din studentereksamen.
Er det ikke også lidt at sammenligne æbler og pærer?

Hvor meget it support kan du yde som student? Efter min erfaring ikke mere end man kan følge et manuskript og hvis det ikke er nok så sige "øhh, jeg stiller dig lige om".
Gravatar #11 - terracide
22. okt. 2013 16:04
Magten (10) skrev:
Hubert (9) skrev:
#8

Niveaumæssigt kommer support uddannelsen jo ikke engang op på niveau med din studentereksamen.
Er det ikke også lidt at sammenligne æbler og pærer?

Hvor meget it support kan du yde som student? Efter min erfaring ikke mere end man kan følge et manuskript og hvis det ikke er nok så sige "øhh, jeg stiller dig lige om".


Jeg kender stud'er der gør meget mere end det ^^
Gravatar #12 - Magten
22. okt. 2013 16:06
terracide (11) skrev:
Jeg kender stud'er der gør meget mere end det ^^
Jeg kender også folkeskoleelever der kan mere end det.

Men det ændrer ikke på at det ikke er noget de har lært i skolen.
Gravatar #13 - Hubert
22. okt. 2013 16:12
Magten (10) skrev:
Er det ikke også lidt at sammenligne æbler og pærer?

Hvor meget it support kan du yde som student? Efter min erfaring ikke mere end man kan følge et manuskript og hvis det ikke er nok så sige "øhh, jeg stiller dig lige om".


Hvad kan en it supporter 'ud af æsken'?

Jeg kunne ikke yde alverden af support da jeg fik mit studenter bevis. Men jeg havde haft undervisning der niveau mæssigt er over det du kan finde på en teknisk skole. Alt sammen for at gøre mig klar til at lære nyt.
Gravatar #14 - Magten
22. okt. 2013 16:19
Man ved blandt andet noget om server og klient software, hardware, netværk og principperne bag rettighedsstyring. Desuden får man praktisk erfaring og har fingrene i skidtet - det kan man altså ikke læse sig til.

At du så lærer mange andre ting i gymnasiet er jeg ikke i tvivl om. Men det gør dig på ingen måde i stand til at træde ind i en it-afdeling som supporter. Jeg synes egentlig det er lidt skræmmende hvis det er folks opfattelse..
Gravatar #15 - terracide
22. okt. 2013 16:20
Magten (12) skrev:
Jeg kender også folkeskoleelever der kan mere end det.

Men det ændrer ikke på at det ikke er noget de har lært i skolen.


De ehlpdeks jeg kender til..der er dét de færreste der har en eller anden form for uddannelse...de er enten nrøder der har IT-viden...eller også har de lært det de skal kunne gennem erhvervs erfaring...mit kendkab til IT uddannelser er at de er årevis bagefter hvad arbejdsgiverne har brug for...
Gravatar #16 - Magten
22. okt. 2013 16:31
#15
Jeg er enig. Min påstand er bare at alene 3 år i gymnasiet på ingen måde gør folk i stand til at blive it supportere.
Gravatar #17 - Hubert
22. okt. 2013 16:59
Magten (14) skrev:

At du så lærer mange andre ting i gymnasiet er jeg ikke i tvivl om. Men det gør dig på ingen måde i stand til at træde ind i en it-afdeling som supporter. Jeg synes egentlig det er lidt skræmmende hvis det er folks opfattelse..


Ifølge de folk jeg har arbejdet sammen med der har taget eller var i gang med en it support uddannelse så er det 2 1/2 års spild Af tid. Beklager men undervisning på hvad der svarer til d eller lavere niveau på en handelsskole/gymnasiet gør ikke nogen klar til at bidrage med noget ud over at gå i vejen. Hvilket jo også passer godt med at en supporter har et hav af typisk ms certifikater for at rette op på en mangelfuld uddannelse. :)

Sidst nævnte kritik kommer fra en it supporter , som oprindelig hellere ville sige at han ikke havde nogen uddannelse end at han var uddannet it supporter.
Gravatar #18 - Magten
22. okt. 2013 17:15
Hubert (17) skrev:
Ifølge de folk jeg har arbejdet sammen med der har taget eller var i gang med en it support uddannelse så er det 2 1/2 års spild Af tid.
Det er nok forskelligt fra person til person. En hel del af det jeg lærte på skolen kunne jeg i forvejen, men det gjorde sig langt fra gældende for alle. Det har nok noget med interesse for it at gøre :)

Hubert (17) skrev:
Beklager men undervisning på hvad der svarer til d eller lavere niveau på en handelsskole/gymnasiet gør ikke nogen klar til at bidrage med noget ud over at gå i vejen
Men du kan dog lære de grundlæggende principper indenfor et område. Det gør man som minimum som it-supporter.

Hubert (17) skrev:
Hvilket jo også passer godt med at en supporter har et hav af typisk ms certifikater for at rette op på en mangelfuld uddannelse. :)
Uddannelsen gør dig i stand til visse ting. Hvis man vil mere end det er der mulighed for videreuddannelse - ligesom der er på for andre uddannelser. Jeg møder i øvrigt sjældent folk der er certificeret medmindre de er konsulenter eller har ambitioner om at blive mere end it-supporter. VMware og Cisco er også udbredt der.

Hubert (17) skrev:
Sidst nævnte kritik kommer fra en it supporter , som oprindelig hellere ville sige at han ikke havde nogen uddannelse end at han var uddannet it supporter.
Hvis han vidste så meget om it kan man jo spørge sig selv hvorfor han spildte 2,5 år på en uddannelse. Han kunne nok have brugt dem bedre på at lære en masse andet og taget certificeringer hvis det var fordi han ville have papir på det.
Gravatar #19 - arne_v
22. okt. 2013 17:45
Mort (8) skrev:
Det kommer sandelig an på hvad man lærer i de 3 år i gymnasiet + 4 år på universitetet og hvor meget det har at gøre med den funktion som skal udføres i en IT support rolle.


Helt uenig.

Den bedste uddannelse er ikke den uddannelse som giver mest konkret viden der kan bruges i ens første job.
Gravatar #20 - arne_v
22. okt. 2013 17:54
Magten (10) skrev:
Hvor meget it support kan du yde som student?


Magten (16) skrev:
Min påstand er bare at alene 3 år i gymnasiet på ingen måde gør folk i stand til at blive it supportere.


Nu er gymnasiet jo beregnet på almendannelse og studieforberedelse, så det er slet ikke meningen at studenter skal have faglige kvalifikationer for et job.

Men det gør jo ikke uddannelsen mindre værdifuld. Og slet ikke når vi snakker om en anden uddannelse oven på.
Gravatar #21 - Magten
22. okt. 2013 17:57
arne_v (19) skrev:
Helt uenig.

Den bedste uddannelse er ikke den uddannelse som giver mest konkret viden der kan bruges i ens første job.
Den bedste uddannelse er vel den der passer bedst til personen.

Det er ikke alle der er egnet til gymnasiet - her tænker jeg ikke på evner, men på 3 år på skolebænken og snuden i bøger.
Gravatar #22 - Magten
22. okt. 2013 17:59
arne_v (20) skrev:
Nu er gymnasiet jo beregnet på almendannelse og studieforberedelse, så det er slet ikke meningen at studenter skal have faglige kvalifikationer for et job.
Præcis.

arne_v (20) skrev:
Men det gør jo ikke uddannelsen mindre værdifuld. Og slet ikke når vi snakker om en anden uddannelse oven på.
Det vil stadig mene kommer an på personen. Jeg har set folk knække nakken på gymnasiet. Det var bare ikke noget for dem.
Gravatar #23 - arne_v
22. okt. 2013 18:08
Magten (21) skrev:
Det er ikke alle der er egnet til gymnasiet - her tænker jeg ikke på evner, men på 3 år på skolebænken og snuden i bøger.


Magten (22) skrev:
Jeg har set folk knække nakken på gymnasiet. Det var bare ikke noget for dem.


Enig.

Det er ikke alle som passer til gymnasiet.

Og det er slet ikke alle som passer til universitet.

Men vi startede med at diskutere nogle mennesker som faktisk har gennemført både gymnasiet og en universitetsuddannelse.

Og jeg mener stadig at de har fået en rigtig god uddannelse.

At den vej ikke ville være en success for alle gør ikke deres uddannelse dårligere.
Gravatar #24 - Magten
22. okt. 2013 18:18
Så er vi enige.

Der er bare rigtig mange der mener at den eneste rigtige vej er igennem gymnasiet og derefter universitetet.
Gravatar #25 - Mort
22. okt. 2013 18:56
arne_v (19) skrev:
Helt uenig.

Den bedste uddannelse er ikke den uddannelse som giver mest konkret viden der kan bruges i ens første job.


Det er jeg ikke enig i.

Det er ikke nok at have en uddannelse som lærer dig at lære andre ting, hvis ikke den gør at du er i stand til at udføre det job som du er ansat til.
Gravatar #26 - arne_v
22. okt. 2013 19:04
Mort (25) skrev:
Det er jeg ikke enig i.


Du mener ikke at det er mere vigtigt at en uddannelse giver et godt fundament for ca. 45 år på arbejdsmarkedet.

Mort (25) skrev:
Det er ikke nok at have en uddannelse som lærer dig at lære andre ting, hvis ikke den gør at du er i stand til at udføre det job som du er ansat til.


Det er jeg enig i, men det det har jo ikke noget med hvad der er den bedste uddannelse at gøre.
Gravatar #27 - Hubert
22. okt. 2013 19:18
Magten (18) skrev:
Det er nok forskelligt fra person til person. En hel del af det jeg lærte på skolen kunne jeg i forvejen, men det gjorde sig langt fra gældende for alle. Det har nok noget med interesse for it at gøre :)


Og evner. Jeg har også arbejdet med it support elever der nok havde interessen men for dælen da hvor var det ikke let for dem at forstå selv de mindste ting.

Men du kan dog lære de grundlæggende principper indenfor et område. Det gør man som minimum som it-supporter.


Mit indtryk er at det der er obligatorisk på it support uddannelsen er så absolut minimum. Den it undervisning jeg fik da jeg tog min handels studenter eksamen gav mig ikke den nødvendige viden til at yde support. Det var noget jeg skulle bruge tid på ud over de timer jeg havde. Ganske som man som it supporter skal bruge tid ud over det de timer der er med undervisning for at få noget ud over basis viden.

Uddannelsen gør dig i stand til visse ting. Hvis man vil mere end det er der mulighed for videreuddannelse - ligesom der er på for andre uddannelser. Jeg møder i øvrigt sjældent folk der er certificeret medmindre de er konsulenter eller har ambitioner om at blive mere end it-supporter. VMware og Cisco er også udbredt der.


Jeg har arbejdet i et ms konsulent hus engang hvor vores datafagtekniker elever skulle bruge tid på at blive certificeret i ms teknologier når de ikke var på skole.

Hvis han vidste så meget om it kan man jo spørge sig selv hvorfor han spildte 2,5 år på en uddannelse. Han kunne nok have brugt dem bedre på at lære en masse andet og taget certificeringer hvis det var fordi han ville have papir på det.


Han havde et hav af certificeringer. Men certificeringer gør det ikke alene. En ms certificering modsvarer ikke niveau mæssigt et fag på en ungdomsuddannelse.

Sans kurser (it sikkerhed) skulle være på niveau med college. De er indtil i serier hvor 300 serien er den letteste. Denne skulle være på niveau med første år på coillege osv op til 600 serien. Faktisk er det sådan at deres master program består af en række certificeringer med en skreven opgave pr certificering.
Gravatar #28 - Hubert
22. okt. 2013 19:21
Magten (24) skrev:
Så er vi enige.

Der er bare rigtig mange der mener at den eneste rigtige vej er igennem gymnasiet og derefter universitetet.


Jeg har som man vel kan forvente ambitioner for de børn jeg har været med til at sætte i verden og de indbefatter mindst en studenter eksamen. Vil de være håndværkere eller tilsvarende vil jeg håbe at de napper en htx. Den studenter eksamen gør det bare så meget lettere hvis de senere skulle finde ud af at de har lyst til at opkvalificere sig.
Gravatar #29 - Hubert
22. okt. 2013 19:31
Mort (25) skrev:
arne_v (19) skrev:
Helt uenig.

Den bedste uddannelse er ikke den uddannelse som giver mest konkret viden der kan bruges i ens første job.


Det er jeg ikke enig i.

Det er ikke nok at have en uddannelse som lærer dig at lære andre ting, hvis ikke den gør at du er i stand til at udføre det job som du er ansat til.


En studenter eksamen er jo ikke minded på at man stopper der. Det er jo altså ikke meningen at man skal ud og lave support når man står med sin studenter hue. Ideen er jo at man skal videre til en videregående uddannelse hvor man så får de nødvendige kompetancer til at bestride et job.
Gravatar #30 - Magten
22. okt. 2013 20:08
Hubert (27) skrev:
Og evner. Jeg har også arbejdet med it support elever der nok havde interessen men for dælen da hvor var det ikke let for dem at forstå selv de mindste ting.
Bestemt, man kommer ingen steder uden at kunne noget. Det er i hvert fald de færreste der gør :)

Hubert (27) skrev:
Mit indtryk er at det der er obligatorisk på it support uddannelsen er så absolut minimum.
Det kommer også meget an på ens læreplads. Der er kæmpe stor forskel på dem, desværre.

Hubert (27) skrev:
Han havde et hav af certificeringer. Men certificeringer gør det ikke alene. En ms certificering modsvarer ikke niveau mæssigt et fag på en ungdomsuddannelse.
Så forstår jeg det endnu mindre.. Han har jo tydeligvis vidst en del. Men det var nu ikke kun MS certificeringer jeg tænkte på.. Det kan være meget andet som giver et bedre billede af ens evner.

Hubert (27) skrev:
Sans kurser (it sikkerhed) skulle være på niveau med college. De er indtil i serier hvor 300 serien er den letteste. Denne skulle være på niveau med første år på coillege osv op til 600 serien. Faktisk er det sådan at deres master program består af en række certificeringer med en skreven opgave pr certificering.
Sans er de forberedene kurser til GIAC certificering ik? Jeg har kigget lidt på det, men pt har jeg ikke tid til den slags :(

Hubert (28) skrev:
Jeg har som man vel kan forvente ambitioner for de børn jeg har været med til at sætte i verden og de indbefatter mindst en studenter eksamen. Vil de være håndværkere eller tilsvarende vil jeg håbe at de napper en htx. Den studenter eksamen gør det bare så meget lettere hvis de senere skulle finde ud af at de har lyst til at opkvalificere sig.
Det er vel naturligt nok at man gerne vil have at ens børn klarer sig godt. Så længe man ikke presser dem til noget de ikke vil eller føler for kan jeg ikke se noget problem i det :)
Gravatar #31 - Hubert
23. okt. 2013 06:33
Magten (30) skrev:
Bestemt, man kommer ingen steder uden at kunne noget. Det er i hvert fald de færreste der gør :)


Og så er vi der hvor man alligevel skal gøre en ekstra indsats for at blive it supporter. Ganske som hvis man tog en studenter eksamen.

Det kommer også meget an på ens læreplads. Der er kæmpe stor forskel på dem, desværre.


Efter hvad jeg har opsniffet rundt omkring så betyder skolen også en del. Der skulle være stor forskel på kvaliteten af undervisningen.

Så forstår jeg det endnu mindre.. Han har jo tydeligvis vidst en del. Men det var nu ikke kun MS certificeringer jeg tænkte på.. Det kan være meget andet som giver et bedre billede af ens evner.


Tja hans viden var jo begrænset til nogle få områder. Ikke nok til at en hamrende dygtig specialist men heller ikke bred nok til at være generalist. Han er ret skarp på ms, vmware og storage.

Sans er de forberedene kurser til GIAC certificering ik? Jeg har kigget lidt på det, men pt har jeg ikke tid til den slags :(


Korrekt. De har et kursus minded på windows, som et eller andet sted burde være obligatorisk for windows admins at tage.

Det er vel naturligt nok at man gerne vil have at ens børn klarer sig godt. Så længe man ikke presser dem til noget de ikke vil eller føler for kan jeg ikke se noget problem i det :)


Hvis de ikke har lyst til det kommer det næppe til at ske alligevel. Og da slet ikke med et resultat der gør tiden værd at bruge.

De skal præges fra de er helt små til, at forstå at en uddannelse er vejen frem.
Gravatar #32 - Magten
23. okt. 2013 16:19
Hubert (31) skrev:
Efter hvad jeg har opsniffet rundt omkring så betyder skolen også en del. Der skulle være stor forskel på kvaliteten af undervisningen.
Jep, desværre der er der ret stor forskel på skolerne :(

Hubert (31) skrev:
Korrekt. De har et kursus minded på windows, som et eller andet sted burde være obligatorisk for windows admins at tage.
Det er det jeg har kigget på tror jeg - det må blive i det nye år :)

Hubert (31) skrev:

Hvis de ikke har lyst til det kommer det næppe til at ske alligevel. Og da slet ikke med et resultat der gør tiden værd at bruge.

De skal præges fra de er helt små til, at forstå at en uddannelse er vejen frem.
Så er vi enige :D
Gravatar #33 - Hubert
23. okt. 2013 17:12
Der vil alltid være forskel på skolerne. Man kan så diskutere hvorvidt det er hensigtmæssigt at der findes skoler der spytter dårlige elever ud med et eksamens bevis. Jeg ville så nok gå så langt som til at stille spørgsmålstegn ved en 2 1/2 årig isdannelse overhovedet har en berettigelse.
Gravatar #34 - arne_v
23. okt. 2013 17:17
#33

En 2.5 årig uddannelse er 2.5 år bedre end ingen uddannelse og 4.5 år dårligere end end 7 årig uddannelse.

Pointen er at eksistensberettigelsen af en 2.5 årig uddannelse afhænger af hvad dem der tager den alternativt ville have gjort. Havde de taget en 7 årig uddannelse, så nedlæg med det samme. Havde de ingen uddannelse fået, så skal vi nok bevare.

Gravatar #35 - Hubert
23. okt. 2013 18:07
arne_v (34) skrev:
#33

En 2.5 årig uddannelse er 2.5 år bedre end ingen uddannelse og 4.5 år dårligere end end 7 årig uddannelse.

Pointen er at eksistensberettigelsen af en 2.5 årig uddannelse afhænger af hvad dem der tager den alternativt ville have gjort. Havde de taget en 7 årig uddannelse, så nedlæg med det samme. Havde de ingen uddannelse fået, så skal vi nok bevare.


Der ville jo stadig være datafagtekniker uddannelsen. Niveau mæssigt er det vist noget nær det samme men de har dobbelt så længe til at lære noget.

Jeg vil ikke fjerne hvad vi vel godt kan kalde håndværkerne fra faget. Selvom vi har bygningsingeniører har vi også stadig stuktører, tømrer og murer.
Gravatar #36 - Mort
23. okt. 2013 18:20
Hubert (27) skrev:
Og evner. Jeg har også arbejdet med it support elever der nok havde interessen men for dælen da hvor var det ikke let for dem at forstå selv de mindste ting.


Nu er elever jo også per definition dem som er i gang med at tage uddannelsen og altså ikke færdiguddannede IT supportere.

arne_v (26) skrev:
Du mener ikke at det er mere vigtigt at en uddannelse giver et godt fundament for ca. 45 år på arbejdsmarkedet.


Jeg mener at det er vigtigt at uddannelsen passer til den jobfunktion du skal udføre.

Jeg mener ikke at en generel uddannelse som forsøger at lære eleverne en lille smule om mange forskellige IT emner er bedre end en uddannelse som forsøger at lære eleverne meget om det specialiserede område de kommer til at arbejde med.

Det svarer lidt til at sætte en ingeniør til at reparere en bil, i stedet for at sætte en automekaniker til det. En ingeniør vil sansynligvis være bedre til at designe en bil, men vil ikke være uddannet i at reparere eller vedligeholde en.
Gravatar #37 - arne_v
23. okt. 2013 19:07
Mort (36) skrev:

Jeg mener at det er vigtigt at uddannelsen passer til den jobfunktion du skal udføre.

Jeg mener ikke at en generel uddannelse som forsøger at lære eleverne en lille smule om mange forskellige IT emner er bedre end en uddannelse som forsøger at lære eleverne meget om det specialiserede område de kommer til at arbejde med.


Hvor mange arbejder med det samme specialiserede område i 45 år (indenfor IT)?

Hvor mange ved uddannelsesstart hvilket job de vil få efter uddannelse (indenfor IT)?

18 år er ikke lige den rigtige alder at lukke døre for ens fremtidige job muligheder.

Gravatar #38 - arne_v
23. okt. 2013 19:33
Mort (36) skrev:
Det svarer lidt til at sætte en ingeniør til at reparere en bil, i stedet for at sætte en automekaniker til det. En ingeniør vil sansynligvis være bedre til at designe en bil, men vil ikke være uddannet i at reparere eller vedligeholde en.


Jeg vil absolut have tillid til at en bil ingeniør kan reparere en bil.

En sådan uddannelse findes dog mig bekendt ikke i Danmark. Men i udlandet kan du godt tage en bachelor i "Automotive Engineering".

Om en bil ingeniør vil blive ansat som mekaniker er en anden sag. I mange lande vil en bil ingeniørs løn nok være for høj til det.

Men hvis en høj løn er problemet ved at tage en ingeniør uddannelse, så ...
Gravatar #39 - Mort
30. okt. 2013 13:34
Jeg er tilsyneladende ikke den eneste som synes at uddannelserne skal passe bedre til de job de skal udføre efter endt uddannelse.
Gravatar #40 - Hubert
30. okt. 2013 14:23
Der er ikke nogen der har sagt andet?
Gravatar #41 - Mort
30. okt. 2013 20:21
Hubert (40) skrev:
Der er ikke nogen der har sagt andet?


Jeg diskuterede med Arne om det var bedre at have en uddannelse som var specialiseret til det job man skulle udføre eller at have en uddannelse hvor man havde lært en masse generel viden, men ikke hvordan man skulle udføre et job.

Arne mente det var bedre at lære en masse generelle emner end at være specialiseret i at udføre det job man skulle udføre bagefter - Jeg var uenig.
Gravatar #42 - arne_v
4. nov. 2013 03:13
#39

Absolut ikke.

Det har været et accepteret dogme blandt politikere siden midt i 80'erne at målretning af uddannelser til erhversvlivet skulle være godt for økonomien.

Men det virker ikke særligt logisk at det er optimalt at design indholdet af en IT uddannelse til det de færdigtuddannede skal lave de første par år fremfor noget de kan bruge gennem hele deres karriere.

Det passer heller ikke godt med det man kan observere i virkeligheden. Lange meget teoretiske uddannelser har altid haft meget lav arbejdsløshed.

Så kan man undre sig over hvorfor politikerne ikke tager konsekvensen af dette. Mit gæt er at politikernes tidshorisont er for kort. Der er gennemsnitligt kun 2 år til næste folketingsvalg. Og at argumentere for at give afkald på noget nu for at få mere om 20 år og om 40 år er ikke ligefrem normen i dansk politik.
Gravatar #43 - gramps
4. nov. 2013 07:46
arne_v (42) skrev:
Der er gennemsnitligt kun 2 år til næste folketingsvalg. Og at argumentere for at give afkald på noget nu for at få mere om 20 år og om 40 år er ikke ligefrem normen i dansk politik.


Det laver den nuværende regering om på. De er tydeligvis ligeglade med næste valg. Sass Larsen har endda sagt at de har fokus på Danmarks fremtid i stedet for næste valg. Udenlandske økonomer giver regeringen ret i at de gør det rigtige - men vælgerne er åbenbart ligeglade med om det er "det rigtige" der bliver gjort..
Gravatar #44 - Mort
4. nov. 2013 14:02
arne_v (42) skrev:
Det passer heller ikke godt med det man kan observere i virkeligheden. Lange meget teoretiske uddannelser har altid haft meget lav arbejdsløshed.


Er det noget du har en kilde til?

Min google-fu har ikke kunnet finde nogen sammenligninger på forskellen på arbejdsløshed, fordelt over hvilken uddannelse de arbejdsløse har - Kun generelle holdninger om at længere uddannelser er bedre end kortere uddannelser.
Gravatar #45 - snesman
4. nov. 2013 14:38
arne_v (42) skrev:
Det passer heller ikke godt med det man kan observere i virkeligheden. Lange meget teoretiske uddannelser har altid haft meget lav arbejdsløshed.


Men spørgsmålet er, måske, om der er tale om kausalitet eller korrelation. Altså specifikt om de meget teoretiske kompetencer er efterspurgte, eller om meget kloge og kvalificerede folk tager disse uddannelser?

Jeg har hverken tal eller indsigt til at vide om det ene eller andet er tilfældet, det var blot en tanke.

Sagt på en anden måde: Kan man gennem politiske tiltag få flere til at have meget lange teoretiske uddannelser, eller er der simpelthen ikke flere der vil være i stand til at gennemføre dem på en god måde?
Gravatar #46 - arne_v
4. nov. 2013 15:00
Mort (44) skrev:
Er det noget du har en kilde til?

Min google-fu har ikke kunnet finde nogen sammenligninger på forskellen på arbejdsløshed, fordelt over hvilken uddannelse de arbejdsløse har


Jeg har også svært ved at finde et godt link.

Men:
- google "arbejdsløshed dataloger"
- google "arbejdsløshed datamatikere"
viser dog alligevel noget (arbejdsløshed for dataloger er altid lav, mens arbejdsløsheden for datamatikere svinger med konjunkturerne).

Og eksemplet er ret velkendt.

Noget tilsvarende gør sig formentligt gældende for ingeniører og håndværkere (omend disse job mæssigt ikke overlapper).

Gravatar #47 - arne_v
4. nov. 2013 15:08
snesman (45) skrev:
Men spørgsmålet er, måske, om der er tale om kausalitet eller korrelation. Altså specifikt om de meget teoretiske kompetencer er efterspurgte, eller om meget kloge og kvalificerede folk tager disse uddannelser?

Jeg har hverken tal eller indsigt til at vide om det ene eller andet er tilfældet, det var blot en tanke.


Jeg tror at det er lidt af et mix. Virksomhederne vil gerne have folk med den teoretiske vide, de vil gerne have folk med evner til at tilegne sig den teoretiske viden og de vil gerne have folk som har lyst til at tilegne sig den teoretiske viden.

Og jeg tror at det vil være meget svært at sige om det 50-25-25% eller 20-40-40% eller noget helt andet.

Jeg tror at vi kan afvise hypotesen om 100-0-0%.

Der lang tradition for at matematikere, fysikere, astronomer, statistikere etc. gør fin karriere indenfor IT (software udvikling).

Gravatar #48 - arne_v
4. nov. 2013 15:11
snesman (45) skrev:
Men spørgsmålet er, måske, om der er tale om kausalitet eller korrelation. Altså specifikt om de meget teoretiske kompetencer er efterspurgte, eller om meget kloge og kvalificerede folk tager disse uddannelser?

Jeg har hverken tal eller indsigt til at vide om det ene eller andet er tilfældet, det var blot en tanke.


Men uanset hvad så er det vel attraktivt for en studerende.

Om man får en meget nyttig uddannelse eller kommer i gruppe med nogle meget kloge mennesker er jo ikke ligefrem pest eller kolera.
Gravatar #49 - arne_v
4. nov. 2013 15:16
snesman (45) skrev:
Sagt på en anden måde: Kan man gennem politiske tiltag få flere til at have meget lange teoretiske uddannelser, eller er der simpelthen ikke flere der vil være i stand til at gennemføre dem på en god måde?


Det er næppe halvdelen af danmarks unge som egner sig til datalog, cand.polyt etc..

Men jeg vil godt vove at postulere at der er en del som har evnerne til at tage sådan en uddannelse men som af forskellige grunde vælger ikke at gøre det.

Det er ikke en god ide at forsøge at tvinge folk til at tage en uddannelse som de ikke ønsker.

Men jeg mener godt at staten kan reklamere lidt for solide teoretiske uddannelser.

Og naturligvis sørge for at de er der.

Gravatar #50 - Mort
4. nov. 2013 16:44
arne_v (46) skrev:
- google "arbejdsløshed dataloger"
- google "arbejdsløshed datamatikere"
viser dog alligevel noget (arbejdsløshed for dataloger er altid lav, mens arbejdsløsheden for datamatikere svinger med konjunkturerne).


Hvis du forsøger at sammenligne forskellen mellem en praktisk og en teoretisk uddannelse, så er forskellen mellem en datalog og en datamatiker ikke retvisende.

En datamatiker er så vidt jeg erindrer 2 årig, mens en datalog er 5 årig. Så vidt jeg ved er datamatikeren også en teoretisk uddannelse og ikke en praktisk en.

Hvis du skal lave en sammenligning på forskellen mellem praktisk og teoretisk, så ville forskellen på datamatikeren og IT supporteren egne sig bedre til formålet, da begge er 2 årige IT uddannelser.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login