mboost-dp1

PostDK toldbehandling ?


Gå til bund
Gravatar #1 - Mort
7. sep. 2010 07:59
Jeg har for omkring 3 uger siden bestilt nogle varer hos DealExtreme. Cirka 3 dage efter min bestilling fik jeg en mail hvori der stod at nu var varerne sendt afsted. Da jeg i dag prøvede at finde ud af hvor mine varer var henne, ser jeg følgende:


24. august 2010 Ankommet til DANMARK
24. august 2010 Under toldbeh. hos Post Danmark
7. september 2010 Afgang fra grænsepostkontor


Hvad præcist er en "toldbeh." (Toldbehandling) og hvad er det for en enorm opgave, siden den tager 14 dage at udføre ?

Det er varer for omkring 150 kroner, det burde ikke tage mere end 15 minutter at behandle.
Gravatar #2 - Wickedmike
7. sep. 2010 08:02
Mort (1) skrev:
Hvad præcist er en "toldbeh." (Toldbehandling)


Det betyder at de har haft pakken åben for at se hvad der gemmer sig.

Udover det så er standart procedure hos PostDK at de nok sender dig et brev og beder dig sende en faktura til dem for at dokumentere dit køb :)
Gravatar #3 - apkat
7. sep. 2010 08:33
Det betyder du bliver owned. (du har bestilt for mere end de ca 75 du må indføre fra udenfor EU og du skal betale kassen)

Jeg synes det er HELT fair det tager 14dage at toldbehandle, for hvis man tager deres betaling på 160,- for at åbne en pakke!

Jeg oplevede det samme (også fra DX) på varer til ca 100kr. Jeg skulle betale 183,- (hvoraf de 160 var gebyr..)

Husk på at du altid kan nægte at modtage din pakke, den vil da blive sendt tilbage til dealextreme. Det er ikke så pænt at gøre. Jeg endte dog med de var så flinke at refundere det jeg havde købt mod jeg betalte de 20kr (!!!!!, ja det kunne postdk lære noget af) for porto de havde spildt. (nice dx)

#2. jeg fik intet brev, de gik bare ud fra det beløb der var korrekt. (de skriver altid forkert på forsiden af pakken så det mindre værd.. - ja man kan ikke sige de skal skrive rigtigt..) Kan være de kan finde ud af at gå ind på dealextreme.com og se hvad tingene koster og ikke er heeelt handicappede.
Gravatar #4 - Jakob Jakobsen
7. sep. 2010 08:44
#1
Jeg har været oppe på toldbehandlingstider på 6 uger. På en pakke som jeg ikke skulle betale told/moms på, så du kan være heldig at få pakken i morgen, eller om en måned.

Jeg kan dog sige at det ikke kan betale sig at gamble med om den bliver taget i tolden, alle pakker bliver kontrolleret nu.


#3
Jeg har haft store problemer med Told, netop fordi de kontrollerer priserne på Dealestremes hjemmeside, dog uden at medregne mængderabat, så der bliver man nød til at klage bagefter, for at få sine penge igen.
Gravatar #5 - freesoft
7. sep. 2010 09:02
Havde en pakke fra DX, tror den ikke kostede mere end 85-90 kr, men blev taget i told. Lod bare ved med at hente den. Hørte ikke fra DX. Så har ikke fået mine penge tilbage... men hellere det end at give Post dk 160 kr :-)
Gravatar #6 - Mort
7. sep. 2010 09:17
Jeg har ellers hørt en masse positive ting fra folk som har bestilt fra Deal Extreme. Jeg var ikke klar over at man ville blive mishandlet af PostDK inden pakken nåede frem til en selv.

Hvis PostDK opkræver mig et stort gebyr for at toldbehandle pakken, så kan de få lov til at behandle pakken igen når den skal tilbage igen. Jeg har ingen planer om at betale 150+ kroner for at modtage en pakke som jeg har betalt 17 US$ for.
Gravatar #7 - apkat
7. sep. 2010 09:56
#4. præcis. Men ikke alle mine bliver åbnet afaik. (de ser ikke åbnede ud..) okay, ærgeligt de ikke forstår mængderabat, men sjovt de bruger deres side. Oplagt - men havde jeg slet ikke forventet faktisk.

#5. Jup, synes jeg har sparet så meget ved at købe hos dx, så fair hvis lidt går tabt en gang imellem. Men man kan jo ligeså godt prøve :D

i må rette mig hvis jeg tager fejl men er det ikke 10EUR (≈75DKR) man må importere for uden at betale told (altså - told er fint nok det er de 160kr i gebyr der dræber mig, afaik kan man ikke komme udenom det, ved fx at anmelde det, eller noget?)
Gravatar #8 - trylleklovn
7. sep. 2010 10:00
apkat (7) skrev:
i må rette mig hvis jeg tager fejl men er det ikke 10EUR (≈75DKR) man må importere for uden at betale told


Bare for at introducere flere udokumenterede meninger, så mener jeg at det er 1200kr og derunder der er toldfrit (vist nok når det gælder elektronik) men det du tænker på er sikkert hvorvidt det er momsfrit.

edit: opdateret med priser fra postdk:

Varens værdi: Hvor meget skal jeg betale?
Under 80 kr. Du skal hverken betale moms, told eller importgebyr
80 - 1.150 kr. Du skal betale moms og importgebyr
Over 1.150 kr. Du skal betale moms, told og importgebyr
Gravatar #9 - apkat
7. sep. 2010 10:01
#8, jaja moms/told whatever. pointen er det er dyrt.
Gravatar #10 - fjols
7. sep. 2010 10:05
Hvad dækker det importgebyr som #8 nævner så over?
Gravatar #11 - trylleklovn
7. sep. 2010 10:06
#10 160kr.
postdk skrev:
Importgebyr
Ved indførsel af varer i postforsendelser har Post Danmark angivelsespligten over for SKAT. Til dækning af omkostninger ved dette arbejde opkræver Post Danmark pr. 1. januar 2010 et importgebyr på 160 kr. inkl. moms pr. forsendelse for varer over 80 kr.


http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/...
Gravatar #12 - fjols
7. sep. 2010 10:08
#11: Jeg tænkte mere på hvorfor de skal have de penge?
Gravatar #13 - kinaholm
7. sep. 2010 10:11
#12: fordi de er griske og de mener det koster dem 160 kroner at tjekke din pakke..
Gravatar #14 - apkat
7. sep. 2010 10:16
#12. De skal vel ha penge for at åbne din pakke. newz-nyhed her: http://newz.dk/post-danmark-gebyr-paa-pakker-uden-... og den er vidst steget med en femmer siden da.
Gravatar #15 - fjols
7. sep. 2010 10:29
Okay, fair nok. Hvis man så gerne vil have noget tilsendt på en lovlig måde fra et ikke EU land, hvem skal man så vælge? Pakken har en værdi på ca. 200 dkk, så 160 kr. gebyr kan ikke betale sig. Jeg vil gerne betale moms.
Gravatar #16 - OxxY
7. sep. 2010 10:39
fjols (15) skrev:
Okay, fair nok. Hvis man så gerne vil have noget tilsendt på en lovlig måde fra et ikke EU land, hvem skal man så vælge? Pakken har en værdi på ca. 200 dkk, så 160 kr. gebyr kan ikke betale sig. Jeg vil gerne betale moms.


Jeg har fået noget fra USA gennem DHL og UPS og der skulle jeg give en 50'er i toldbehandlingsgebyr, men det er noget tid siden. Men er et forsøg værd at tjekke andre forsendelsesmuligheder end normal post.
Gravatar #17 - OxxY
7. sep. 2010 10:46
fjols (12) skrev:
#11: Jeg tænkte mere på hvorfor de skal have de penge?


I loven omkring import og told står der at firmaer der viderebringer pakker uden fra EU (eg post og pakkefirmaer) er forpligtet til at opkræve told og moms fra modtageren (dog med de gældende minimumssatser). Mod at gøre dette for staten kan firmaet så tage et (valgfrit) gebyr.

Dvs. det eneste der kan stoppe post.dk i at tage præcis hvad de vil i gebyr er en lovændring der specificerer hvad man må tage i gebyr. Kunne f.eks være smart med en maks 10% af varens værdi i gebyr, men det tror jeg ikke vi skal forvente uden en solid lobbyvirksomhed med politikerne.
Gravatar #18 - Jakob Jakobsen
7. sep. 2010 11:01
Jeg har også erfaring med at det kan betale sig at give en smule for at bruge et andet firma end Post danmark. Nogen gange slipper pakkerne igennem og hvis de bliver taget, er gebyret normalt ikke helt så voldsomt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login