mboost-dp1

Post Danmark
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Mig bekendt har andre selskaber det også.
Jeg modtog igår en pakke fra Kina via DHL, og de tager 150 kr. i toldbehandling.
Om de så inddriver det for toldvæsnet skal jeg ikke kunne sige, men PostDK er ihvertfald ikke de eneste som tager sådan et gebyr.
Jeg modtog igår en pakke fra Kina via DHL, og de tager 150 kr. i toldbehandling.
Om de så inddriver det for toldvæsnet skal jeg ikke kunne sige, men PostDK er ihvertfald ikke de eneste som tager sådan et gebyr.
Det skal nok ses i lyset af, at for f.eks. 6-7 år siden kostede det ingenting. Så kostede det pludselig 50 kr. Så 75. Og nu 150.
Ja, der ER blevet flere udlandske forsendelser, men jeg kan ikke rigtig se hvordan det burde gøre det TRE gange dyrere? Så kan man da i hvert fald ikke finde ud af at strømline processen. Men kommer det bag på nogen? Pest danmark er blevet dårligere og dårligere de sidste 5-10 år. Seriøst. Er der et alternativ, bruger jeg ALTID alternativet.
F.eks. kan de slet ikke levere til min adresse. Jo, brevpost, men ikke pakkepost. Ifølge pakkeposten eksisterer min adresse slet ikke.
Ja, der ER blevet flere udlandske forsendelser, men jeg kan ikke rigtig se hvordan det burde gøre det TRE gange dyrere? Så kan man da i hvert fald ikke finde ud af at strømline processen. Men kommer det bag på nogen? Pest danmark er blevet dårligere og dårligere de sidste 5-10 år. Seriøst. Er der et alternativ, bruger jeg ALTID alternativet.
F.eks. kan de slet ikke levere til min adresse. Jo, brevpost, men ikke pakkepost. Ifølge pakkeposten eksisterer min adresse slet ikke.
Nu er PostDK 75 % ejet af den danske stat, hvilket gør det lidt mere problematisk (imo) at de bremser global nethandel. Det er forståeligt at private firmaer gerne vil tjene penge på deres udbud af service, men at PostDK har økonomisk interesse i, at folk ikke skal købe flere varer ind, forstår jeg ikke.
Forbrugerrådet skal tie stille, når de ikke ved, hvad de snakker om.
Jeg arbejder tilfældigvis med eksport af varer til ikke-EU lande, og der ER meget arbejde i det.
Først skal forsendelsen kontrolleres manuelt - dvs både pakke og papirer.
Dernæst skal forsendelsen læsses.
Derudover skal forsendelsen fortoldes, både her i DK og i modtagerlandet (eller omvendt, hvis det er import). Og så skal der altså også tjenes penge på det forsendelsen - der er ingen, der har interesse i at arbejde gratis.
150 kr. er en normal pris for det stykke arbejde de leverer.
Jeg arbejder tilfældigvis med eksport af varer til ikke-EU lande, og der ER meget arbejde i det.
Først skal forsendelsen kontrolleres manuelt - dvs både pakke og papirer.
Dernæst skal forsendelsen læsses.
Derudover skal forsendelsen fortoldes, både her i DK og i modtagerlandet (eller omvendt, hvis det er import). Og så skal der altså også tjenes penge på det forsendelsen - der er ingen, der har interesse i at arbejde gratis.
150 kr. er en normal pris for det stykke arbejde de leverer.
Amplificator (1) skrev:Mig bekendt har andre selskaber det også.
Jeg modtog igår en pakke fra Kina via DHL, og de tager 150 kr. i toldbehandling.
Om de så inddriver det for toldvæsnet skal jeg ikke kunne sige, men PostDK er ihvertfald ikke de eneste som tager sådan et gebyr.
Mig bekendt er Kina ikke en del af EU... (Hint: Kig på overskriften :P )
#1 Nemlig, det er ganske normalt.
#0 ~150,- for at få en pakke toldbehandlet er billige sammenligt med mange andre ydeler. Der er trodsalt lidt arbejde forbundet med det, hvor lang tid skal jeg ikke kunne sige, men en time løn på 300-600,- er vel ikke helt skudt ved siden af. Tror nu sjældent at det kan gøres på under 15min, men igen jeg synes det er ok derudfra argumentere jeg også. Det er dog ikke med fryd og smil over hele femøren at betaler gebyret, men det gør man vel også sjældent.
Hvem skulle ellers betale, skatteyderne? - Nej, vel!
#4 Forskellen er bare hvem der betaler, efter at omkostnignerne til administrationen af importvare er steget, så er byrden vel også blevet så stor, at de som benytter servicen også selv må betale. Du kan jo sige dig selv, at det aldrig kan gøres gratis, nogen betaler, sprøgsmålet er bare hvem. Jeg gider f.eks. ikke betale for folk handler når jeg sender et standard brev.
#0 ~150,- for at få en pakke toldbehandlet er billige sammenligt med mange andre ydeler. Der er trodsalt lidt arbejde forbundet med det, hvor lang tid skal jeg ikke kunne sige, men en time løn på 300-600,- er vel ikke helt skudt ved siden af. Tror nu sjældent at det kan gøres på under 15min, men igen jeg synes det er ok derudfra argumentere jeg også. Det er dog ikke med fryd og smil over hele femøren at betaler gebyret, men det gør man vel også sjældent.
Hvem skulle ellers betale, skatteyderne? - Nej, vel!
#4 Forskellen er bare hvem der betaler, efter at omkostnignerne til administrationen af importvare er steget, så er byrden vel også blevet så stor, at de som benytter servicen også selv må betale. Du kan jo sige dig selv, at det aldrig kan gøres gratis, nogen betaler, sprøgsmålet er bare hvem. Jeg gider f.eks. ikke betale for folk handler når jeg sender et standard brev.
#7
Så vidt jeg kan læse så går artiklen ud på at pakker der kommer uden for EU bliver pålagt et toldbehandlingsgebyr på ~150 kr, korrekt?
I mit tilfælde kommer pakken fra Kina, altså uden for EU, og er derfor pålagt et toldbehandlingsgebyr af et andet firma end PostDK, hvilket jeg skrev for at gøre opmærksom på at det ikke kun er PostDk der tillægger sådan et gebyr.
Så vidt jeg kan læse så går artiklen ud på at pakker der kommer uden for EU bliver pålagt et toldbehandlingsgebyr på ~150 kr, korrekt?
I mit tilfælde kommer pakken fra Kina, altså uden for EU, og er derfor pålagt et toldbehandlingsgebyr af et andet firma end PostDK, hvilket jeg skrev for at gøre opmærksom på at det ikke kun er PostDk der tillægger sådan et gebyr.
Meget sjovt, denne sag har kørt på bagsiden af Ingeniøren i 2-3 uger, og der kom det frem (fra en leder i Post DK) at det var staten som bestemte størrelsen af gebyret...
#14 Hvad underligt er der i at ejeren af en virksomhed bestemmer den slags? - Det er jo hvem og hvilke afdelinger der faktures for ydelsen.
Som jeg skrev i min tidligere post, så er det angiveligt fordi at det netop er blevet meget mere populært og staten (ejeren) har så set at udgiftesposten har vokset sig større og blevet mere betydeligt. De gider ikke have et underskud på området så derfor indføre de et gebyr.
Jeg tror som ikke man skal starte en større konspirationsteori om staten er nogle fuskere der vil bruge det som skatte indtægt.
Som jeg skrev i min tidligere post, så er det angiveligt fordi at det netop er blevet meget mere populært og staten (ejeren) har så set at udgiftesposten har vokset sig større og blevet mere betydeligt. De gider ikke have et underskud på området så derfor indføre de et gebyr.
Jeg tror som ikke man skal starte en større konspirationsteori om staten er nogle fuskere der vil bruge det som skatte indtægt.
#10
Det du har betalt kaldes moms. Hvis firmaet der sælger varen ikke lægger EU moms på, så kommer DHL/fedex/hvemsomhelst til at betale momsen for dig når de importerer varen til danmark, og derfor får du bare lov til at betale momsen når du modtager pakken.
DHL og fedex og UPS har ikke toldgebyr, og hvis de har så har jeg i hvert fald aldrig skulle betale det.
Det du har betalt kaldes moms. Hvis firmaet der sælger varen ikke lægger EU moms på, så kommer DHL/fedex/hvemsomhelst til at betale momsen for dig når de importerer varen til danmark, og derfor får du bare lov til at betale momsen når du modtager pakken.
DHL og fedex og UPS har ikke toldgebyr, og hvis de har så har jeg i hvert fald aldrig skulle betale det.
Jeg synes det er problematisk at have afgift på betaling af en skat. Det er lidt som at have lavere bundskat end topskat.
Hvis nogle pakker er dyrere at opkræve told på, end den told man får, så er det smartere at droppe at opkræve den. Man skal ikke bare påføre gebyrer, så er det et rent beskæftigelses projekt.
Hvis nogle pakker er dyrere at opkræve told på, end den told man får, så er det smartere at droppe at opkræve den. Man skal ikke bare påføre gebyrer, så er det et rent beskæftigelses projekt.
det er noget svineri at tage 155 kr. + moms (ja gebyret er plus moms) for at printe et stykke papir ud. Isaer naar den fortoldede genstand har en vaerdi paa 500 kr. eller mindre.
Jeg vil ogsaa lige naevnet at det ikke altid har vaeret 155 kr +moms, faktisk kostede det 90 kr. d. 31/12 -2007 og 155 kr d. 1/1 - 2008... det er fandeme en kraftig prisstigning, som private pakke modtagerne IKKE blev konfronteret med foer der kom en pakke. Det var nemlig kun "udvalgte" virksomheder der fik et informationsbrev.
Post Danmark er endnu et monopol der bare skal sparkes ned og spyttes paa
Jeg vil ogsaa lige naevnet at det ikke altid har vaeret 155 kr +moms, faktisk kostede det 90 kr. d. 31/12 -2007 og 155 kr d. 1/1 - 2008... det er fandeme en kraftig prisstigning, som private pakke modtagerne IKKE blev konfronteret med foer der kom en pakke. Det var nemlig kun "udvalgte" virksomheder der fik et informationsbrev.
Post Danmark er endnu et monopol der bare skal sparkes ned og spyttes paa
jacobtf (4) skrev:F.eks. kan de slet ikke levere til min adresse. Jo, brevpost, men ikke pakkepost. Ifølge pakkeposten eksisterer min adresse slet ikke.
Der er flere ting der spiller ind som du slet ikke har nævnt i denne sag, du bor i en by kan jeg regne ud, siden du får brev og pakke seperat. Hvis du får breve kan du selvfølgelig også modtage pakker, men da det ikke er sikkert at pakkeposten kommer der hvor du bor til daglig eller jeres husnummer er svært at se, kan det nemt være at adressen bare er svær at finde og han har givet op, anmeldt din pakke og afleveret en anmeldelse til dit postbud som han/hun tager med ud dagen efter og du kan afhente din pakke samme dag.
Jske (21) skrev:Post Danmark er endnu et monopol der bare skal sparkes ned og spyttes paa
http://da.wikipedia.org/wiki/Monopol
Breve under 50g. Vi snakker om pakker uden for EU, hvis du vil være så venlig at æde din gamle hat nu?
Det med papiret er der andre der har svaret på se bare #6.
Jer der skriver alle jeres sure kommentarer bærer tydeligt præg af at i har haft en dårlig oplevelse af en eller anden slags, eller at i ikke ved hvad i har lavet og derfor er det kommet som en overraskelse at i pludseligt skulle af med 150,- DKK ekstra i forhold til forventet.
Christel Schaldemose udtaler sig på nøjagtig samme baggrund, har ikke det mindste forstand på hvad der bliver talt om, bare at beløbet er stort og lyder urimeligt.
I syntes vel også at 5,50 DKK er meget for at få et brev fra eks. København til Skagen på 24 timer? Så prøv i at finde nogen der kan/vil gøre det billigere.
Ohw btw., kunne ikke helt lade være, lavede den her for et stykke tid siden: http://makey.biz/perm/pot_danmark.png
Jeg betalte for nyligt 300 kr i told (gebyr + fortoldning) for et produkt der kostede 350 kr. De havde så regnet prisen ud fra den fulde pris af det jeg havde købt (dvs produkt + fragt), hvilket var 600 kr i alt. Så jeg skulle åbenbart betale told af fragten også, som reelt ikke er en vare, og slet ikke en vare jeg har købt (det er jo butikken der køber den service). SÅDAN NOGLE FUCKING RØVHULLER. Og så er det ikke engang et produkt der kan købes i EU :(
p1x3l (24) skrev:alt er 10 gange dyre "steget de sidste år"
Sammenlign priser pr. 2 januar 2007: http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&c...
Med 1. januar 2008: http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&c...
mathiass (26) skrev:Ansatte i Post Danmark får ikke ret meget i løn. 150 kr. er en hel timeløn for en postansat og det er helt ude af proportioner, det tager altså ikke en time at udskrive det gebyr. For godt et år siden kostede det i øvrigt kun 50 kr.
For de eneste omkostninger der er i forbindelse med at udskrive det gebyr er jo timelønnen.......
Lokaleomkostninger (Husleje og vedligehold), Inventar (Computere, stole, borde +andet), Løn (Der er sikkert mere end en medarbejder der har fat i pakken og du skal også betale for deres pauser, feriepenge etc.), Kontorartikler (Papir, clips etc.).
Transport er dækket af portoen og derfor irrelevant i denne sammenhæng.
De 50 kr. har sikkert dækket timelønnen for arbejdet, så fandt man ud af der var andre omkostninger ved dette arbejde og så har man hævet beløbet til de 95 kr. som nogen nævnte, og derefter fandt man ud af det heller ikke var nok til at få hele processen til at løbe rundt med bare et minimum af overskud, og derfor de 150 kr.
#27 hehe ja for Postdanmark gør det ikke fordi de kan se en mulighed for at tjene ENDNU flere penge end de allerede gør vel? Syntes også at det er noget af en prisstigning, ligesom med pakke priserne, det de er steget de sidste 2-3 år er også helt sindsygt. De steg enda også den 1. Jan 09 selvom postdanmark HAVDE overskud!
Makeybussines (22) skrev:I syntes vel også at 5,50 DKK er meget for at få et brev fra eks. København til Skagen på 24 timer? Så prøv i at finde nogen der kan/vil gøre det billigere.
Det er jo lidt svært når det ikke er tilladt. Der er jo ikke nogen virksomheder der gider bruge tid på at regne på det når de alligevel ikke må. Men, pakker både kan og vil GLS gøre billigere end PostDK, så det ville da være mærkeligt hvis der ikke var nogen der kunne det samme med post.
I andre lande er det også meget billigere at sende post. Fx koster det 2,28 kr. at sende et postkort fra Hong Kong til Skagen(Airmail). Så jo, jeg synes 5,50 kr. fra KBH til Skagen er dyrt. PostDK har jo nogenlunde de samme omkostninger ved begge forsendelser.
Har aldrig fået et toldbehandlingsgebyr hos UPS eller DHL, men fik nær hjertestop, blodpropper & åreknuder da jeg købte for 19,50$ og fik besked på at betale 155,- for at postDK kunne tage pakken, kigge på fragtsedlen, der var anført med pris & pris på fragt + al anden relevant information, så det kunne aflæses uden nødvendighed for at åbne pakken eller plastiklommen, fragtsedlen var i...
Der røg meget hurtigt en klage til forbrugerstyrelsen.
Jeg handler ikke steder, der kun sender via det normale postvæsen, mere...
Der røg meget hurtigt en klage til forbrugerstyrelsen.
Jeg handler ikke steder, der kun sender via det normale postvæsen, mere...
Nu har jeg aldrig selv gjort det, men jeg har fået at vide at det danske toldvæsen i princippet ikke har noget imod at man selv står for fortoldningen af pakker man modtager fra udlandet. Hvilket dog indebærer at man personligt skal møde op i pakkecentralen hvor pakken først krydser den danske grænse.
Dermed bliver Post Danmarks, og måske andres, gebyr et problem fordi de tager sig betalt for en tjeneste man reelt ikke har indgået aftale om de skal yde.
Dermed bliver Post Danmarks, og måske andres, gebyr et problem fordi de tager sig betalt for en tjeneste man reelt ikke har indgået aftale om de skal yde.
"Det er i både landets og forbrugernes interesse, at det er nemt og billigt at købe varer uden for EU, og det skal sådan en pengemaskine ikke stå i vejen for."
Hvorfor har vi så overhovedet told og importmoms, hvis det er i vores egen interesse, at det er behageligt at handle med udlandet? Afskaf det dog - så forsvinder gebyrerne nok også.
Hvorfor har vi så overhovedet told og importmoms, hvis det er i vores egen interesse, at det er behageligt at handle med udlandet? Afskaf det dog - så forsvinder gebyrerne nok også.
155 kr for at fortolde én enkelt cd? Hvor der også kommer porto,moms, og told oveni? Dvs. en gang plastik sendt udenfor EU kommer pludseligt til at koste over 300+ kr. - Det er sindsygt dyrt!
Burde der ikke være en minimumsgrænse for hvornår de kan tillade sig at smække 155 kr på?
#6
Man betaler jo porto i landet pakken kommer fra. Hvordan kan det være fair PostDanmark tager samme pris for KUN at fortolde, som det koster at sende pakken fra New York til København? Der må arbejdes meget langsomt hvis 155,- passer på den reele udgift for at fortolde.
Man kan bestille en pakke på >20 kg og kun slippe 131 kr herhjemme - Der burde være mindst lige så meget arbejde involveret, måske endda mere.
#31
Hm, ja - eller i hvertfald bare sætte told/fortoldningen ned. De høje afgifter er vel på fordi danskerne helst ikke skal sende deres penge ud af landet. Vi skal helst betale så meget skat og moms herhjemme, og ha' så mange penge som muligt ind i landet.
En eller anden dag bliver Danmark, Norge eller Island, nummer 2.
:(
Burde der ikke være en minimumsgrænse for hvornår de kan tillade sig at smække 155 kr på?
#6
Først skal forsendelsen kontrolleres manuelt - dvs både pakke og papirer. Dernæst skal forsendelsen læsses.
Derudover skal forsendelsen fortoldes, både her i DK og i modtagerlandet (eller omvendt, hvis det er import). Og så skal der altså også tjenes penge på det forsendelsen
Man betaler jo porto i landet pakken kommer fra. Hvordan kan det være fair PostDanmark tager samme pris for KUN at fortolde, som det koster at sende pakken fra New York til København? Der må arbejdes meget langsomt hvis 155,- passer på den reele udgift for at fortolde.
Man kan bestille en pakke på >20 kg og kun slippe 131 kr herhjemme - Der burde være mindst lige så meget arbejde involveret, måske endda mere.
#31
Hvorfor har vi så overhovedet told og importmoms, hvis det er i vores egen interesse, at det er behageligt at handle med udlandet? Afskaf det dog - så forsvinder gebyrerne nok også.
Hm, ja - eller i hvertfald bare sætte told/fortoldningen ned. De høje afgifter er vel på fordi danskerne helst ikke skal sende deres penge ud af landet. Vi skal helst betale så meget skat og moms herhjemme, og ha' så mange penge som muligt ind i landet.
En eller anden dag bliver Danmark, Norge eller Island, nummer 2.
:(
astrodude (32) skrev:Hvorfor har vi så overhovedet told og importmoms, hvis det er i vores egen interesse, at det er behageligt at handle med udlandet? Afskaf det dog - så forsvinder gebyrerne nok også.
For at hjælpe danske virksomheder med at konkurrere med udenlandske, hvor markedet er et andet. Og self. for at tjene penge. Om det er nødvendigt eller ej, kan jeg ikke vurdere.
905i (34) skrev:155 kr for at fortolde én enkelt cd? Hvor der også kommer porto,moms, og told oveni? Dvs. en gang plastik sendt udenfor EU kommer pludseligt til at koste over 300+ kr. - Det er sindsygt dyrt!
Burde der ikke være en minimumsgrænse for hvornår de kan tillade sig at smække 155 kr på?
Det er der skam også. 80kr. helt præcist.
905i (34) skrev:155 kr for at fortolde én enkelt cd? Hvor der også kommer porto,moms, og told oveni? Dvs. en gang plastik sendt udenfor EU kommer pludseligt til at koste over 300+ kr. - Det er sindsygt dyrt!
Burde der ikke være en minimumsgrænse for hvornår de kan tillade sig at smække 155 kr på?
Arbejdet med at fortolde er det samme om pakken koster 1 kr, 100 kr eller 7499 kr. Kommer vi over 7500 kr. gælder der lidt andre regler, og så er det endnu dyrere, da der skal laves flere tolddokumenter.
Der er ikke tale om, at der arbejdes "meget langsomt", siden det skal koste 155 kr. at fortolde en forsendelse. Der er tale om, at der er en hel del ting, der skal laves.
Som tidligere nævnt, så arbejder jeg med eksport, og der er 4 fuldtidsansatte til kun at lave papirarbejde - og så 3 fuldtidsansatte, der sorterer pakker, læsser dem og laver papirarbejde. Og vi eksporterer altså "kun" mellem 1000 og 5000 pakker om dagen. Vi tager 150 kr. pr. forsendelse for fortoldning, da vi skal have vores løn dækket og firmaet skal også helst tjene penge.
Man kan bestille en pakke på >20 kg og kun slippe 131 kr herhjemme - Der burde være mindst lige så meget arbejde involveret, måske endda mere.
Nej, en indenrigs-pakke kører automatisk fra start til slut - ihvf. i de store virksomheder. Der er meget lidt manuelt arbejde med den.
astrodude (32) skrev:"Det er i både landets og forbrugernes interesse, at det er nemt og billigt at købe varer uden for EU, og det skal sådan en pengemaskine ikke stå i vejen for."
Hvorfor har vi så overhovedet told og importmoms, hvis det er i vores egen interesse, at det er behageligt at handle med udlandet? Afskaf det dog - så forsvinder gebyrerne nok også.
Det hænger sammen med, at stort set alle ikke-EU lande har deres egne toldregler. Inden for EU er det intet problem, men hvis told, importmoms mv. skal afskaffes, så skal du også liiiige have overtalt resten af verden til at fjerne deres toldregler...
Generelt:
Hvorfor er det folk tror, det er en pengemaskine? Selvfølgelig skal der tjenes penge på det, men det lyder ikke som om, der er nogen af jer, der er klar over, HVOR meget arbejde, der er med eksport/import.
#38
Saa..
En daarlig dag er 150.000kr / dag.
En god dag er 750.000kr / dag.
... Saa faar i noget der ligner 50.000kr om dagen hver, eller hvad? 100.000kr? ( hvis man tager en weighted average )
22 dage om maaneden og jebus, i tjener jo millioner kun paa fortoldning.
Jeg gaar ud fra i ogsaa skal have penge for forsendelserne?
Jeg tror jeg skifter branche. :D
Og vi eksporterer altså "kun" mellem 1000 og 5000 pakker om dagen. Vi tager 150 kr. pr. forsendelse for fortoldning, da vi skal have vores løn dækket og firmaet skal også helst tjene penge.
Saa..
En daarlig dag er 150.000kr / dag.
En god dag er 750.000kr / dag.
... Saa faar i noget der ligner 50.000kr om dagen hver, eller hvad? 100.000kr? ( hvis man tager en weighted average )
22 dage om maaneden og jebus, i tjener jo millioner kun paa fortoldning.
Jeg gaar ud fra i ogsaa skal have penge for forsendelserne?
Jeg tror jeg skifter branche. :D
#39
Arh, nu er mange af pakkerne jo en del af samme forsendelse :p Der er ikke tale om, at vi laver 1-5000 fortoldninger om dagen.. så skulle vi være en hel del flere ansatte.
Desuden er der jo også lagerfolk inde over det - både her og i modtagerlandene. Og der skal også betales import-gebyrer på forsendelserne.
Der er gode penge i det ja, men kun for firmaet.. Os ansatte får sgu ikke ret mange af alle de rare penge :D
Arh, nu er mange af pakkerne jo en del af samme forsendelse :p Der er ikke tale om, at vi laver 1-5000 fortoldninger om dagen.. så skulle vi være en hel del flere ansatte.
Desuden er der jo også lagerfolk inde over det - både her og i modtagerlandene. Og der skal også betales import-gebyrer på forsendelserne.
Der er gode penge i det ja, men kun for firmaet.. Os ansatte får sgu ikke ret mange af alle de rare penge :D
#38 > Uanset om varen er toldpligtig eller ej, skal Post Danmark kontrollere varen (eller stikprøver ihvertfald) - hvor man så kun kommer til at betale importmomsen + det samme gebyr, uden de rent faktisk skal fortolde en skid. Det er det svineri som jeg godt forstår folk er sure over, mig selv inklusive.
Pengemaskine - ja, det er det da - set i forhold til at køb fra udlandet er stigende grundet dårlig amerikansk og canadisk dollar set i forhold til kronen. Derfor må der komme flere pakker, hvilket vil sige at der altid er noget at kontrollere/registrere, Man kunne måske effektivisere det hele endnu mere ved på forhånd at sortere efter angiven tarif, eller angivet værdi.
Hvorfor det får prisen til uden videre at sige 100% kan ikke forklares. Men det er jo nok gynger og karuseller.
#26 > Jeg kan berolige dig med at lønnen er den rene luksus i forhold til ansatte ved fx. USPS - også når man tager højde for konjunkturforskelle.
#22 > Så længe det kører mere eller mindre automatiseret, mange benytter det, og man samtidig tager overpris i andre dele af forretningen kan det jo gøres til den pris.
Apropos sur på Post Danmark har jeg da min egen lille erfaring. Den har for en gangs skyld intet med importgebyrer eller toldbehandling at gøre :-)
Jeg ville sende et værdibrev til Kina, og så på post danmarks hjemmeside, at det ville koste omtrent 112 kr, som et standardbrev på 50g og med pålydende værdi 1542 kr.
På hjemmesiden står der kun angivet, at den skal være pakket forsvarligt sikkert, og med forsegling så man kan se, hvis konvolutten skulle være forsøgt åbnet.
Så gik jeg på postkuset med med 3-dobbelte vandtætte konvolut, der var forseglet korrekt som angivet af post danmark på hjemmesiden - kun for at få at vide ved skranken at den da godt nok ikke gik. Jeg skulle altså bruge deres særlige (not) værdibrevskonvolutter, som jeg havde værsgo at købe tre styk af for 23 kr (en pakke). Ikke nok med at det var pisse dyrt for alm. genbrugspap og at jeg skulle købe 3 - lortet var ovenikøbet i A4 - hvilket betyder, jeg faktisk IKKE KAN sende et værdibrev til Kina med den angivne takst på hjemmeisden. Det er kortsagt umuligt. Jeg spurgte - og de fandtes ikke mindre.
For at det ikke skulle være nok, kræves en indleveringsattest, hvorpå man skriver afsender og modtager - den koster 10 eller 11 kr - for at de kan bekræfte at de har modtaget brevet. Ellers dækkes værdien ikke (blev jeg fortalt). Denne pris indgår heller IKKE i deres pris på nettet, det er da i øvrigt også noget svineri.
På forhånd ringede jeg faktisk til kundeservice for at høre:
1) krav til indpakning/forsegling
2) track&trace på forsendelser i udlandet
3) hvordan værdien skal angives på konvolutten (SDR,DKK el. USD)
Til 1) fik jeg nærmest en undrende stemme i røret - undrende over at jeg spurgte om det - for det var åbenbart nok med en alm konvolut, hvor samlinger forsegles.
2) Der fik jeg at vide at jeg kunne "vistnok gå ind på noget acia-pacific.com" men det kan jeg da godt nok ikke.
Mht. 3 skulle jeg bare skrive beløb i danske kroner på konvolutten med Værdi: foran.
Det var åbenbart svar med en fejlrate på 100%. Jeg vil foreslå man udliciterer supporten til fjernøsten, hvor de ikke ved en skid om post danmark, men snakkede som de troede verden så ud - det ville være ligeå betryggende. Jeg ville meget hellere sætte pris på hvis de for en gangs skyld ville sige "det kan jeg ikke svare dig på" eller "jeg vil erne have lov at henstille dig til", eller "jeg vender tilbage med et svar" - det ville gøre servicen bedre synes jeg.
Hvis jeg var en erhverskunde havde jeg droppet post-dk forlængst, for magen til amatørfirma skal man da lede længe efter. Iøvrigt utroligt de ikke snart tilslutter sig EMS, men det er de sikkert ikke kvalificerede nok til.
En god ting kom der ud af det: Brevet nåede frem, så det var fint. Det kunne ligefrem trackes ligeså så langt som "Afsendt til KINA", så hvorfor fanden de ikke bare lader være forstår jeg ikke. DHL kan finde ud af det med t&t - men det er vel fordi de er verdensomspændende.
Apropos med fortoldning, så er det da meget morsomt at fortoldningen skulle foregå en søndag aften, og at den flere steder den er processeret er kontrolleret midt om natten.
Pengemaskine - ja, det er det da - set i forhold til at køb fra udlandet er stigende grundet dårlig amerikansk og canadisk dollar set i forhold til kronen. Derfor må der komme flere pakker, hvilket vil sige at der altid er noget at kontrollere/registrere, Man kunne måske effektivisere det hele endnu mere ved på forhånd at sortere efter angiven tarif, eller angivet værdi.
Hvorfor det får prisen til uden videre at sige 100% kan ikke forklares. Men det er jo nok gynger og karuseller.
#26 > Jeg kan berolige dig med at lønnen er den rene luksus i forhold til ansatte ved fx. USPS - også når man tager højde for konjunkturforskelle.
#22 > Så længe det kører mere eller mindre automatiseret, mange benytter det, og man samtidig tager overpris i andre dele af forretningen kan det jo gøres til den pris.
Apropos sur på Post Danmark har jeg da min egen lille erfaring. Den har for en gangs skyld intet med importgebyrer eller toldbehandling at gøre :-)
Jeg ville sende et værdibrev til Kina, og så på post danmarks hjemmeside, at det ville koste omtrent 112 kr, som et standardbrev på 50g og med pålydende værdi 1542 kr.
På hjemmesiden står der kun angivet, at den skal være pakket forsvarligt sikkert, og med forsegling så man kan se, hvis konvolutten skulle være forsøgt åbnet.
Så gik jeg på postkuset med med 3-dobbelte vandtætte konvolut, der var forseglet korrekt som angivet af post danmark på hjemmesiden - kun for at få at vide ved skranken at den da godt nok ikke gik. Jeg skulle altså bruge deres særlige (not) værdibrevskonvolutter, som jeg havde værsgo at købe tre styk af for 23 kr (en pakke). Ikke nok med at det var pisse dyrt for alm. genbrugspap og at jeg skulle købe 3 - lortet var ovenikøbet i A4 - hvilket betyder, jeg faktisk IKKE KAN sende et værdibrev til Kina med den angivne takst på hjemmeisden. Det er kortsagt umuligt. Jeg spurgte - og de fandtes ikke mindre.
For at det ikke skulle være nok, kræves en indleveringsattest, hvorpå man skriver afsender og modtager - den koster 10 eller 11 kr - for at de kan bekræfte at de har modtaget brevet. Ellers dækkes værdien ikke (blev jeg fortalt). Denne pris indgår heller IKKE i deres pris på nettet, det er da i øvrigt også noget svineri.
På forhånd ringede jeg faktisk til kundeservice for at høre:
1) krav til indpakning/forsegling
2) track&trace på forsendelser i udlandet
3) hvordan værdien skal angives på konvolutten (SDR,DKK el. USD)
Til 1) fik jeg nærmest en undrende stemme i røret - undrende over at jeg spurgte om det - for det var åbenbart nok med en alm konvolut, hvor samlinger forsegles.
2) Der fik jeg at vide at jeg kunne "vistnok gå ind på noget acia-pacific.com" men det kan jeg da godt nok ikke.
Mht. 3 skulle jeg bare skrive beløb i danske kroner på konvolutten med Værdi: foran.
Det var åbenbart svar med en fejlrate på 100%. Jeg vil foreslå man udliciterer supporten til fjernøsten, hvor de ikke ved en skid om post danmark, men snakkede som de troede verden så ud - det ville være ligeå betryggende. Jeg ville meget hellere sætte pris på hvis de for en gangs skyld ville sige "det kan jeg ikke svare dig på" eller "jeg vil erne have lov at henstille dig til", eller "jeg vender tilbage med et svar" - det ville gøre servicen bedre synes jeg.
Hvis jeg var en erhverskunde havde jeg droppet post-dk forlængst, for magen til amatørfirma skal man da lede længe efter. Iøvrigt utroligt de ikke snart tilslutter sig EMS, men det er de sikkert ikke kvalificerede nok til.
En god ting kom der ud af det: Brevet nåede frem, så det var fint. Det kunne ligefrem trackes ligeså så langt som "Afsendt til KINA", så hvorfor fanden de ikke bare lader være forstår jeg ikke. DHL kan finde ud af det med t&t - men det er vel fordi de er verdensomspændende.
Apropos med fortoldning, så er det da meget morsomt at fortoldningen skulle foregå en søndag aften, og at den flere steder den er processeret er kontrolleret midt om natten.
XorpiZ:
Kunne du ikke komme over i Import afdelingen, så kunne du jo glemme at fortolde alle de pakker der stod Daniel Bahn på... ;D
Kunne du ikke komme over i Import afdelingen, så kunne du jo glemme at fortolde alle de pakker der stod Daniel Bahn på... ;D
Post dk kan ikke finde ud af det med track&trace
Har lige bestilt en vandtæt Xplore 104 i USA
USPS skriver: Skal læses nede fra
25. februar 2009 kl. 9:21
Label/Receipt Number:
Associated Label/Receipt:
Detailed Results:
Attempted Delivery Abroad, February 24, 2009, 6:31 am, DENMARK
At Foreign Delivery Unit, February 24, 2009, 6:06 am, DENMARK
Out of Foreign Customs, February 23, 2009, 8:29 am, DENMARK
Into Foreign Customs, February 20, 2009, 10:57 am, DENMARK
Arrived Abroad, February 20, 2009, 10:57 am, DENMARK
International Dispatch, February 18, 2009, 4:41 pm, FOREIGN CENTERJERSEY CITY NJ 099
Electronic Shipping Info Received, February 13, 2009
Post DK skriver:
Forespørgsel udført 25. februar 2009 kl. 9:22
Forsendelsens nummer:
Dato Kl. Registrering
13. februar 2009 15:39 Registreret i udlandet
18. februar 2009 16:41 Afsendt til DANMARK
20. februar 2009 10:57 Ankommet til DANMARK
20. februar 2009 10:57 Under toldbehandling hos Post DK.
Hvad skal man lige tro på? Det er måske fordi post DK vil se bedre ud overfor den udenlanske afsender?
Gad nok vide hvor min pakke er?
Har lige bestilt en vandtæt Xplore 104 i USA
USPS skriver: Skal læses nede fra
25. februar 2009 kl. 9:21
Label/Receipt Number:
Associated Label/Receipt:
Detailed Results:
Attempted Delivery Abroad, February 24, 2009, 6:31 am, DENMARK
At Foreign Delivery Unit, February 24, 2009, 6:06 am, DENMARK
Out of Foreign Customs, February 23, 2009, 8:29 am, DENMARK
Into Foreign Customs, February 20, 2009, 10:57 am, DENMARK
Arrived Abroad, February 20, 2009, 10:57 am, DENMARK
International Dispatch, February 18, 2009, 4:41 pm, FOREIGN CENTERJERSEY CITY NJ 099
Electronic Shipping Info Received, February 13, 2009
Post DK skriver:
Forespørgsel udført 25. februar 2009 kl. 9:22
Forsendelsens nummer:
Dato Kl. Registrering
13. februar 2009 15:39 Registreret i udlandet
18. februar 2009 16:41 Afsendt til DANMARK
20. februar 2009 10:57 Ankommet til DANMARK
20. februar 2009 10:57 Under toldbehandling hos Post DK.
Hvad skal man lige tro på? Det er måske fordi post DK vil se bedre ud overfor den udenlanske afsender?
Gad nok vide hvor min pakke er?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.