mboost-dp1
Ny bærbar til Datalogi studiet
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
MrCeecar (50) skrev:Virtuel maskine? Er det ligesom en emulater?
Hvis jeg må have lov til at blande mig, så luk ørene for alt deres gas de lukker ud ;)
Køb dig en af de maskiner du har set dig lun på, resten skal du nok få hen, enten ved hjjælp af dine mere erfarende medstudenter, eller på anden vis.
I første omgang syne sjeg blot du skal bekymre dig om dit indkøb af maskine, dernæst kan du altid begynde at bekymre dig om du vil køre windows eller linux eller om du evt vil køre dualboot (Dvs du kan vælge om du vil starte windows eller i linux når du tænder computeren).
Jeg er temlig overbevist om at der nok skal findes et par nørder på dit studie, som vil være lykkelig for at kunne hjælpe dig med dit setup når tiden kommer.
Indtil da, nyd ferien og drik nogle bajere ;)
Bachy (51) skrev:Hvis jeg må have lov til at blande mig, så luk ørene for alt deres gas de lukker ud ;)
Køb dig en af de maskiner du har set dig lun på, resten skal du nok få hen, enten ved hjjælp af dine mere erfarende medstudenter, eller på anden vis.
I første omgang syne sjeg blot du skal bekymre dig om dit indkøb af maskine, dernæst kan du altid begynde at bekymre dig om du vil køre windows eller linux eller om du evt vil køre dualboot (Dvs du kan vælge om du vil starte windows eller i linux når du tænder computeren).
Jeg er temlig overbevist om at der nok skal findes et par nørder på dit studie, som vil være lykkelig for at kunne hjælpe dig med dit setup når tiden kommer.
Indtil da, nyd ferien og drik nogle bajere ;)
Tak for hjælpen og de "beroligende" ord ;)
Jeg har kontaktet studiet og de skriver at hardwaren er mere end rigeligt med mindre man skal lave store bruteforce programmer, hvilket de nok har computere til på undervisnings stedet.
Med hensyn til Linux er meget hardware kompatibel og Linux er er meget svært at tøjle og forstå i starten. Dog skal jeg bare tage Linux som det kommer på uddannelsen. Det er vigtigere at have en computer man kan holde ud at sidde ved der ikke er for tung og irriterende at sidde ved i 8-10 timer om dagen end at fokuserer alt for meget på hardware og Linux.
Hej igen
Jeg har nu været ude og kigge på computere idag og Samsungs og Acer computerne, jeg havde linket til tidligere virkede som nogle plastik computere. Toshiba computeren så god ud, men tastaturet virkede ikke særlig godt, hvilket jo er vigtigt.
Men nu har jeg det problem at der ikke findes så mange bærbar computere med i7 på en pris omkring 5500-6500. Derfor går jeg lidt og tænker på at jeg skal finde en computer med en i5 istedet. Nu kommer mit spørgsmål så igen, er den god nok?
Jeg tror at hvis jeg droppe i7 for en i5 så går resten af pengene til noget bedre kabinet og tastatur.
Jeg har meget hurtigt kigget på i5 computere og faldt over denne der virkede rigtig god: http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/barba...
Men først og fremmest: er i5 nok?
Ps. Jeg ved godt jeg spørger meget om næsten ingen ting men jeg hader bare at være usikker på ting jeg skal ud og bruge penge på.
Jeg har nu været ude og kigge på computere idag og Samsungs og Acer computerne, jeg havde linket til tidligere virkede som nogle plastik computere. Toshiba computeren så god ud, men tastaturet virkede ikke særlig godt, hvilket jo er vigtigt.
Men nu har jeg det problem at der ikke findes så mange bærbar computere med i7 på en pris omkring 5500-6500. Derfor går jeg lidt og tænker på at jeg skal finde en computer med en i5 istedet. Nu kommer mit spørgsmål så igen, er den god nok?
Jeg tror at hvis jeg droppe i7 for en i5 så går resten af pengene til noget bedre kabinet og tastatur.
Jeg har meget hurtigt kigget på i5 computere og faldt over denne der virkede rigtig god: http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/barba...
Men først og fremmest: er i5 nok?
Ps. Jeg ved godt jeg spørger meget om næsten ingen ting men jeg hader bare at være usikker på ting jeg skal ud og bruge penge på.
Hvis du vil have god (solid) kvalitet og et godt tastatur, så vil jeg anbefale en ThinkPad.
De fleste er godt nok lidt ude af din prisklasse, men en som den her:
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id...
burde være OK. Hvis du har råd kan du gå op i en T-serie i stedet, de er dyrere men bedre kvalitet. Ja, de er sk... dyre, men de holder, og helt ærligt: Jeg tvivler stærkt på at du har brug for en voldsomt hurtig computer til det studie.
Desuden: En opløsning på 1366x768 på en 15.6"-skærm, som på alle dem du linkede til, er simpelt hen pivringe. Det lyder som om alt dit arbejde skal laves på den computer, så jeg vil sige at 1600x900 er minimumsopløsningen. Du bliver glad for det i længden!
Og en ting mere: Det kan godt være at jeg ikke er helt neutral (jeg er ThinkPad-fan), og at de er blevet bedre, men i min verden er "Acer" og "God kvalitet" / "Godt tastatur" en selvmodsigelse.
De fleste er godt nok lidt ude af din prisklasse, men en som den her:
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id...
burde være OK. Hvis du har råd kan du gå op i en T-serie i stedet, de er dyrere men bedre kvalitet. Ja, de er sk... dyre, men de holder, og helt ærligt: Jeg tvivler stærkt på at du har brug for en voldsomt hurtig computer til det studie.
Desuden: En opløsning på 1366x768 på en 15.6"-skærm, som på alle dem du linkede til, er simpelt hen pivringe. Det lyder som om alt dit arbejde skal laves på den computer, så jeg vil sige at 1600x900 er minimumsopløsningen. Du bliver glad for det i længden!
Og en ting mere: Det kan godt være at jeg ikke er helt neutral (jeg er ThinkPad-fan), og at de er blevet bedre, men i min verden er "Acer" og "God kvalitet" / "Godt tastatur" en selvmodsigelse.
Jeg har bare købt en Asus Eee 1215n, den har fået mig igennem min bachelor på datalogi. Den holder godt på bateri og har en nogenlunde opløsning med masser af plads til mit IDE. Så her jeg indkøbt en ekstra skærm til hjemme med en bedre opløsning (full HD).
BUM
Min kammerat har troligt arbejdet med en eee 1000h... Det kan dog ikke anbefales, den bliver lige irriterende nok, med den lille skærm og manglende "kraft"...
BUM
Min kammerat har troligt arbejdet med en eee 1000h... Det kan dog ikke anbefales, den bliver lige irriterende nok, med den lille skærm og manglende "kraft"...
Nu læser jeg på Daimi (Datalogi i Aarhus), så der kan selvfølgelig være nogle forskelle, men mine anbefalinger mht. bærbar er:
Cpu: i3 eller bedre. Ikke så væsentligt.
Ram: 4 gb eller mere. Nogle IDE'er kan godt lide ram.
Gfx: Onboard er fint. Med mindre du har planer om at spille under forelæsninger (kan ikke anbefales).
Opløsning: ~1300*~800 er absolut minimum, gerne højere. Derfor: Eclipse screenshot. Koden (den del du arbejder på) er i midten.
Batteri: Mindst 4-5 timer. Du kan ikke regne med at der er strøm alle steder, og hvis strømmen går under eksamen er det dit eget problem.
Støj: Hvis din maskine larmer meget, kan den være forstyrrende til forelæsninger, så pas på med "gamer" bærbare.
Nogle af dem jeg læser med, har brugt netbooks og +5 år gamle bærbare.
Cpu: i3 eller bedre. Ikke så væsentligt.
Gfx: Onboard er fint. Med mindre du har planer om at spille under forelæsninger (kan ikke anbefales).
Opløsning: ~1300*~800 er absolut minimum, gerne højere. Derfor: Eclipse screenshot. Koden (den del du arbejder på) er i midten.
Batteri: Mindst 4-5 timer. Du kan ikke regne med at der er strøm alle steder, og hvis strømmen går under eksamen er det dit eget problem.
Støj: Hvis din maskine larmer meget, kan den være forstyrrende til forelæsninger, så pas på med "gamer" bærbare.
Nogle af dem jeg læser med, har brugt netbooks og +5 år gamle bærbare.
Dtu, softwareteknologi her.
Enig.
Kender folk der køber en med shit grafikkort for at undgå at "komme til" at game på den.
True, men du kunne så også bare dobbeltklikke (hvor er det nu?) også får du kun kode. Sku sjældent man kan overskue flere af de ting samtidigt. (min erfaring)
Dtu har nogle steder 2 stik til 200+ elever. Det smart. Så ja. Har du nogensinde hørt om strømmen går til en eksamen?!
oh yes.
Også her. Jeg var dog død på en netbook. Har en 13" (og en netbook jeg ikke bruger, damn lille skærm)
Killa (56) skrev:Cpu: i3 eller bedre. Ikke så væsentligt.
Enig.
Killa (56) skrev:Gfx: Onboard er fint. Med mindre du har planer om at spille under forelæsninger (kan ikke anbefales).
Kender folk der køber en med shit grafikkort for at undgå at "komme til" at game på den.
Killa (56) skrev:Opløsning: ~1300*~800 er absolut minimum, gerne højere. Derfor: Eclipse screenshot. Koden (den del du arbejder på) er i midten.
True, men du kunne så også bare dobbeltklikke (hvor er det nu?) også får du kun kode. Sku sjældent man kan overskue flere af de ting samtidigt. (min erfaring)
Killa (56) skrev:Batteri: Mindst 4-5 timer. Du kan ikke regne med at der er strøm alle steder, og hvis strømmen går under eksamen er det dit eget problem.
Dtu har nogle steder 2 stik til 200+ elever. Det smart. Så ja. Har du nogensinde hørt om strømmen går til en eksamen?!
Killa (56) skrev:Støj: Hvis din maskine larmer meget, kan den være forstyrrende til forelæsninger, så pas på med "gamer" bærbare.
oh yes.
Killa (56) skrev:Nogle af dem jeg læser med, har brugt netbooks og +5 år gamle bærbare.
Også her. Jeg var dog død på en netbook. Har en 13" (og en netbook jeg ikke bruger, damn lille skærm)
apkat (57) skrev:Killa (56) skrev:Gfx: Onboard er fint. Med mindre du har planer om at spille under forelæsninger (kan ikke anbefales).
Der må jeg nok melde mig som en af dem der har gjort det valg :P
For mig faldt valget på en Thinkpad x220 som jeg vil vove at påstå er det bedste køb jeg nogensinde har gjort. Batteritiden er i top (jeg kan holde i ~8 timer på strømbesparende settings uden det eksterne batteri jeg har købt til den). Computeren er hurtig og rimelig kraftfuld på trods af sin beskedne størrelse (12,5 tommer) hvilket nok desværre vil gøre den uegnet til programmering i længden.
Men Thinkpad serien vil jeg helt klart anbefale dig at overveje.
Tastaturet er fantastisk og hele vejen igennem er det solide maskiner man kan stole på holder til noget.
Jeg kan anbefale siden http://www.ok1.de/ThinkPads:::6.html hvis du vil kigge nærmere på det, de er noget billigere end at købe en tilsvarende maskine i Danmark. Dog skal du være opmærksom på at der ikke følger et OS med.
Ja, jeg har også en X220, og er voldsomt glad for den - IPS-skærm, SSD, Core i7 og op til 15 timer på batteriet (9-cellers), ja tak!
Jeg foreslog en større model netop fordi det er til programmering (og det lyder som om han ikke har tænkt sig at bruge en stationær), så mere skærmplads vil nok være en fordel.
OK1, ja, dem havde jeg helt glemt! Jeg kan se at de har nogle temmelig gode tilbud både på L530 og T430/T530.
En T430 m. HD+ (1600x900) skærm ville nok ikke være et dårligt bud. Evt. kan du selv sætte mere RAM i for nogle få hundrede kroner.
Men du kommer stadig over dit 6500 kroners budget.
Jeg foreslog en større model netop fordi det er til programmering (og det lyder som om han ikke har tænkt sig at bruge en stationær), så mere skærmplads vil nok være en fordel.
OK1, ja, dem havde jeg helt glemt! Jeg kan se at de har nogle temmelig gode tilbud både på L530 og T430/T530.
En T430 m. HD+ (1600x900) skærm ville nok ikke være et dårligt bud. Evt. kan du selv sætte mere RAM i for nogle få hundrede kroner.
Men du kommer stadig over dit 6500 kroners budget.
Hej igen
Eftersom i har hjulpet mig meget igennem mine spørgsmål så syntes jeg næsten jeg er nød til at følge op på tråden og hvad jeg er kommet frem til :-)
Jeg har været ude igen og kigge på bærbare og jeg er blevet klogere. Jeg har set på to computere.
HP Pavilion DV6-7077EO http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?i...
Samsung Chronos 7 http://www.samsung.com/dk/consumer/computer-periph...
Som i nok kan se så er prisen kommet op på 8000kr men min far vil gerne sponsorer lidt også så computeren bliver ordentlig.
Samsung'en er super lækker med aluminium chassis og lækker skærm, dog er den ikke til at få fat i og med en pris på 10300 så er det lidt krydret. Jeg har set den i elgiganten men de har den ikke på lager og de har ingen ide om hvornår de får dem hjem igen.
Så er der HP'en der koster 8000kr, der er lækkert tastatur osv. Dog er der plastik hist men kanten har noget aluminium i kanten og på bagsiden af skærmen for beskyttelse.
Så uden er jeg er helt overbevist endnu så tror jeg det bliver en HP, men jeg vil lige tænke over det.
Tak for hjælpen :-)
Eftersom i har hjulpet mig meget igennem mine spørgsmål så syntes jeg næsten jeg er nød til at følge op på tråden og hvad jeg er kommet frem til :-)
Jeg har været ude igen og kigge på bærbare og jeg er blevet klogere. Jeg har set på to computere.
HP Pavilion DV6-7077EO http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?i...
Samsung Chronos 7 http://www.samsung.com/dk/consumer/computer-periph...
Som i nok kan se så er prisen kommet op på 8000kr men min far vil gerne sponsorer lidt også så computeren bliver ordentlig.
Samsung'en er super lækker med aluminium chassis og lækker skærm, dog er den ikke til at få fat i og med en pris på 10300 så er det lidt krydret. Jeg har set den i elgiganten men de har den ikke på lager og de har ingen ide om hvornår de får dem hjem igen.
Så er der HP'en der koster 8000kr, der er lækkert tastatur osv. Dog er der plastik hist men kanten har noget aluminium i kanten og på bagsiden af skærmen for beskyttelse.
Så uden er jeg er helt overbevist endnu så tror jeg det bliver en HP, men jeg vil lige tænke over det.
Tak for hjælpen :-)
Aluminium betyder ikke holdbarhed. Desuden kunne det godt se ud til at dv6'er er plastik belagt med alufolie. Tro ikke at den holder længere end de andre bambusmaskiner, bare fordi den "føles lækker". Skal du bruge den til gaming i fritiden, så er den sikkert nogenlunde fornuftig, men til studiet er den overkill.
Når du alligevel er oppe i den prisklasse, kan du ligeså godt købe en Thinkpad. Der får du bedre kvalitet og service.
Aluminium betyder ikke holdbarhed. Desuden kunne det godt se ud til at dv6'er er plastik belagt med alufolie. Tro ikke at den holder længere end de andre bambusmaskiner, bare fordi den "føles lækker". Skal du bruge den til gaming i fritiden, så er den sikkert nogenlunde fornuftig, men til studiet er den overkill.
Når du alligevel er oppe i den prisklasse, kan du ligeså godt købe en Thinkpad. Der får du bedre kvalitet og service.
Hvad er der galt med disse? EDBpriser
Specifikt denne er til ~6500 i aluminium. Og med en nogenlunde opløsning (1600x900), dog er det en 17,3".
Anyway, som er sagt 1000 gange snart... Køb en skærm med højere end 1366x768 opløsning.
Det er en af de vigtigste faktorer for at kunne arbejde med en computer i længere tid af gangen.
Specifikt denne er til ~6500 i aluminium. Og med en nogenlunde opløsning (1600x900), dog er det en 17,3".
Anyway, som er sagt 1000 gange snart... Køb en skærm med højere end 1366x768 opløsning.
Det er en af de vigtigste faktorer for at kunne arbejde med en computer i længere tid af gangen.
engfeh (65) skrev:Yikes, endnu engang 1366x768 på 15.6 tommer... Nå, dine penge, dit problem. Men lad være med at spørge en anden gang hvis du alligevel ikke lytter, okay?
Kan du i det mindste sige hvorfor du insisterer på en dårlig skærm, og en overdrevet stor computer?
Jeg havde også valgt Samsungen med bedre skærm hvis de havde den, men så var jeg nød til at finde alternativer, MEN efter det jeg har læst fra efter din kommentar så bliver det nok ikke en hp. det er ikke fordi jeg ikke hører på hvad i siger, men det er bestemt ikke nemt at finde computere med visse krav på et budget. Du må undskylde hvis jeg har spildt din tid, men jeg lytter skam efter :-)
Jeg har set på føniks og fundet en masse computere med bedre skærm end 1366x768 (som i anbefaler). Jeg er ikke meget for at købe computer på nettet eftersom man ikke kan prøve tastaturet osv, men vidste ikke at føniks også har butikker. Jeg har blandt andet set på deres lenovoer og specifikation vis ser det godt ud og efter anbefalingerne her så kigger jeg på det.
Hvis du gerne vil have den Samsung Chronos 7, hvorfor finder du den ikke bare på nettet?
Her er en søgning
Her er en søgning
fjols (71) skrev:Hvis du gerne vil have den Samsung Chronos 7, hvorfor finder du den ikke bare på nettet?
Her er en søgning
Jeg er ikke så vild med at købe elektronik på nettet. :-)
Jeg har valgt at købe en Lenovo E350. Den har en god skærm (HD+ 1600 x 900), i har fortalt at Lenovo's kvalitet i tastatur og kabinet er rigtig godt og holdbart og den har de specifikationer jeg gik efter selvom det er overkill.
Det er ikke T modellerne eftersom jeg ikke syntes det var nødvendigt.
Så tak for hjælpen allesammen :-D
Okay, ikke for at gøre det endnu sværere for dig, men du skal vide at det jeg skrev om Lenovo's kvalitet kun gælder for deres business-modeller. Traditionelt ville det betyde alle ThinkPads, hvorimod deres andre computere ikke var meget bedre end alle andre mærker efter min mening. Jeg havde selv en Lenovo 3000 i sin tid, som var en udmærket computer med et godt tastatur, men på ingen måde bygget som en Thinkpad.
Nu har de så vandet ThinkPad-navnet lidt ud med billigere "Edge" og L-serie modeller, og (for at gøre forvirringen komplet) nogle billigere X-serie computere også. Min opfattelse er at L-serien er bedre end Edge, uden at jeg har haft nogen af dem, men de bedste er stadig X, T og W-serierne, dvs. X230, T430, T530 og W530. De er, rent kvalitetsmæssigt, en klasse over de billigere computere, og er dem jeg selv kalder "rigtige" ThinkPads.
Som sagt har jeg aldrig haft en ThinkPad E-serie, så der er måske nogle andre der kan fortælle om den. Den er sikkert en glimrende computer, og bedre kvalitet end de fleste andre man kan købe, men på niveau med T- og X-serierne er de altså ikke.
Nu har de så vandet ThinkPad-navnet lidt ud med billigere "Edge" og L-serie modeller, og (for at gøre forvirringen komplet) nogle billigere X-serie computere også. Min opfattelse er at L-serien er bedre end Edge, uden at jeg har haft nogen af dem, men de bedste er stadig X, T og W-serierne, dvs. X230, T430, T530 og W530. De er, rent kvalitetsmæssigt, en klasse over de billigere computere, og er dem jeg selv kalder "rigtige" ThinkPads.
Som sagt har jeg aldrig haft en ThinkPad E-serie, så der er måske nogle andre der kan fortælle om den. Den er sikkert en glimrende computer, og bedre kvalitet end de fleste andre man kan købe, men på niveau med T- og X-serierne er de altså ikke.
engfeh (73) skrev:Okay, ikke for at gøre det endnu sværere for dig, men du skal vide at det jeg skrev om Lenovo's kvalitet kun gælder for deres business-modeller. Traditionelt ville det betyde alle ThinkPads, hvorimod deres andre computere ikke var meget bedre end alle andre mærker efter min mening. Jeg havde selv en Lenovo 3000 i sin tid, som var en udmærket computer med et godt tastatur, men på ingen måde bygget som en Thinkpad.
Men her snakker vi også om en helt andet pris. Men jeg passer på mine ting om de så koster 100kr eller nogle tusinde. Alle computere kan jo gå i stykke og få revner på den ene eller anden måde. Så jeg skal sgu nok blive glad for E modellen :-)
MrCeecar (74) skrev:Men her snakker vi også om en helt andet pris. Men jeg passer på mine ting om de så koster 100kr eller nogle tusinde. Alle computere kan jo gå i stykke og få revner på den ene eller anden måde. Så jeg skal sgu nok blive glad for E modellen :-)
Korrekt, de er dyre. Jeg synes selv de er det værd, og skifter til gengæld computer sjældnere end mange andre, men det er jo mit valg.
Svjv. er tastaturet det samme på alle ThinkPads (et af de bedste man kan få), og kvaliteten af en E-serie er helt sikkert ikke skidt, så ja - du skal nok blive glad for den!
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.