mboost-dp1
Ny bærbar til Datalogi studiet
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hej
Jeg skal starte på Datalogi studiet og mangler en bærbar computer. Jeg ved ikke specielt meget om computere men har sat mig ind i det.
På Datalogi studiet skal jeg bruge den til simple opgave som opgaveskrivning og krafttige opgaver. Hvad Datalogi studiet betegner som "krafttige opgaver" ved jeg ikke men Jeg kan give et link til studiet hvis linje skulle være den hvor en kraftig computer er nødvendig.
http://www.diku.dk/research/Billedgruppen/
Jeg har nu ledt efter nogle forskellige computer men det er svært at finde hardware der er kraftige nok uden at vide hvad specifikationerne for "kraftig" er.
Dog har jeg tænkt på:
Intel i7
8GB ram
NVIDIA GeForce GT 540M 2GB (dedikeret grafikkort)
Jeg håber der er nogle derude der måske også er igang med Datalogi studiet og kan fortælle mig om det hardware er kraftigt nok.
Jeg ved godt at når man studerer så skal man også finde en computer med en behageligt tastatur og af ordentlig kvalitet så den en knækker i hængslerne osv.
På forhånd tak
MrCeecar
Jeg skal starte på Datalogi studiet og mangler en bærbar computer. Jeg ved ikke specielt meget om computere men har sat mig ind i det.
På Datalogi studiet skal jeg bruge den til simple opgave som opgaveskrivning og krafttige opgaver. Hvad Datalogi studiet betegner som "krafttige opgaver" ved jeg ikke men Jeg kan give et link til studiet hvis linje skulle være den hvor en kraftig computer er nødvendig.
Jeg har nu ledt efter nogle forskellige computer men det er svært at finde hardware der er kraftige nok uden at vide hvad specifikationerne for "kraftig" er.
Dog har jeg tænkt på:
Intel i7
8GB ram
NVIDIA GeForce GT 540M 2GB (dedikeret grafikkort)
Jeg håber der er nogle derude der måske også er igang med Datalogi studiet og kan fortælle mig om det hardware er kraftigt nok.
Jeg ved godt at når man studerer så skal man også finde en computer med en behageligt tastatur og af ordentlig kvalitet så den en knækker i hængslerne osv.
På forhånd tak
MrCeecar
KaW (3) skrev:Det der er dybt overkill for det meste af hvad du kommer til at lave på Datalogi, medmindre du skal lave vilde beregninger eller simuleringer.
Jeg ville hellere kigge på en maskine med ordentlig Linux support :-)
Hellere for stærk end for svag :-)
Hvad tænker du på med Linux support?
MrCeecar (4) skrev:
Hellere for stærk end for svag :-)
Det er rigtigt, og noget ekstra kraft og en lækker udført bærbar er altid at foretrække hvis pengene er til det :)
MrCeecar (4) skrev:Hvad tænker du på med Linux support?
En del af det du kommer til at lave er meget nemmere i et UNIX miljø, så jeg vil anbefale dig at kigge om Linux supporterer din nye maskine da du måske gerne vil køre det på den.
apkat (7) skrev:Så længe den kan køre noget du kan skrive LaTeX i (kræver ingenting) og kan køre det IDE som diku nu har valgt, så det fint vil jeg tro.
På DTU har vi ordenlige computere til at lave de onde beregninger.
Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du skriver. Jeg kan gætte mig til at LaTeX er et programmerings program men hvad betyder IDE og diku?
Jeg har set mig lun på disse tre computere, og tænkte på om i havde nogle indvendinger omkring dem:
Samsung RC530 http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?i...
Acer Aspire 5755G http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?i...
Toshiba P850 http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/barba...
Der burde være rigeligt med kraft i disse computere til de avancerede beregninger og redigerings programmer, men blev dog i tvivl om det KaW skrev omkring Linux support, da jeg altid har troet at Linux kun er et operativ system. Så er der nogle der kan gå lidt mere i dybden på hvad jeg skal kigge efter omkring support til Linux? Jeg er ikke meget inde i computer software og kender derfor ikke de faglige termer.
Ps. Som jeg skrev tidligere kigger jeg på specifikationer lige nu og tjekker computerne i butikkerne for bygningskvalitet, tastatur osv.
Linux er et OS.
Men hvis du vil køre Linux på computeren skal Linux have drivere til det hele. Det er dog sjældent et problem idag med normalt hardware.
Alternativet er at køre Windows på computeren og så køre Linux på VirtualPC/VMWare/andet virtualiserings software.
Linux er et OS.
Men hvis du vil køre Linux på computeren skal Linux have drivere til det hele. Det er dog sjældent et problem idag med normalt hardware.
Alternativet er at køre Windows på computeren og så køre Linux på VirtualPC/VMWare/andet virtualiserings software.
arne_v (12) skrev:#11
DIKU bruger nok mere end en IDE.
Og de kan uden tvivl køre på de computere.
Okay jeg syntes også det ville være underligt hvis ikke de kunne :-)
Tak
Sand. (13) skrev:#11 Slap nu bare af ;) Din bærbar behøver ikke kunne noget specielt! Slå koldt vand i blodet, og nyd ferien så længe den varer...
Jeg vil bare være sikker på de virker til det de skal bruges til. Det er surt at købe en computer til 6000kr og finde ud af den ikke er kraftig nok. Jeg er nød til at være på den sikre side :-D
Disclaimer: Jeg har ikke læst ovenstående indlæg, men her er mine erfaringer:
På DIKU er det rart at have en computer med linux, for det er der du nemmest får hjælp, og pthreads, gcc osv er bare nemmere at bruge der. Jeg startede med windows, men skiftede til linux, og det fortrød jeg ikke. Jeg kender en del der har haft problemer med at lave opgaverne i Windows fordi de værktøjer vi skulle bruge primært er linux (unix)-stuff, men det kan godt lade sig gøre hvis man vil.
På DIKU er det rart at have en computer med linux, for det er der du nemmest får hjælp, og pthreads, gcc osv er bare nemmere at bruge der. Jeg startede med windows, men skiftede til linux, og det fortrød jeg ikke. Jeg kender en del der har haft problemer med at lave opgaverne i Windows fordi de værktøjer vi skulle bruge primært er linux (unix)-stuff, men det kan godt lade sig gøre hvis man vil.
Jeg går på DIKU, og næsten hvilken som helst computer er "kraftig" nok til at programmere på. Det kræver ikke noget videre specielt.
Det ville være en god ide at sætte sig ind i i hvert fald LaTeX (tekstbehandlingsprogram), og det er der da også små kurser om når du starter på uddannelsen.
Linux er også en god ide at begynde at vænne sig til med det samme, da det indeholder flere programmeringspakke, som kan være svære at finde til Windows.
Derfor er det måske smart lige at se efter om alt hardwaren i din nye computer er understøttet af Linux (fx drivere til grafikkort og sådan), men det er sædvanligvis kun et problem med mere usædvanligt hardware.
Du kan dog også sagtens "nøjes" med Windows og Word, det er der flere der bruger, og de klarer sig vist udmærket.
Det vigtigste at gå efter når du kigger efter ny bærbar datamat, er om skærmen er en tilpas størrelse, så den ikke er så stor så du ikke gider at slæbe den med, og den samtidig er stor nok til at du gider sidde og kigge på den i timevis. Tastaturet skal være behageligt at skrive på, da der kommer til at være mange programmeringsopgaver og rapporter at skrive. Du behøver hverken det vilde grafikkort eller den vilde lagerplads, hvorimod en pæn sjav ram altid er fornuftigt
(> 3-4 GB for Windows, lidt mindre for Linux).
Det ville være en god ide at sætte sig ind i i hvert fald LaTeX (tekstbehandlingsprogram), og det er der da også små kurser om når du starter på uddannelsen.
Linux er også en god ide at begynde at vænne sig til med det samme, da det indeholder flere programmeringspakke, som kan være svære at finde til Windows.
Derfor er det måske smart lige at se efter om alt hardwaren i din nye computer er understøttet af Linux (fx drivere til grafikkort og sådan), men det er sædvanligvis kun et problem med mere usædvanligt hardware.
Du kan dog også sagtens "nøjes" med Windows og Word, det er der flere der bruger, og de klarer sig vist udmærket.
Det vigtigste at gå efter når du kigger efter ny bærbar datamat, er om skærmen er en tilpas størrelse, så den ikke er så stor så du ikke gider at slæbe den med, og den samtidig er stor nok til at du gider sidde og kigge på den i timevis. Tastaturet skal være behageligt at skrive på, da der kommer til at være mange programmeringsopgaver og rapporter at skrive. Du behøver hverken det vilde grafikkort eller den vilde lagerplads, hvorimod en pæn sjav ram altid er fornuftigt
(> 3-4 GB for Windows, lidt mindre for Linux).
Tak for svarene alle sammen. Jeg laver lige en opsummering for at være sikker på jeg har fået det hele med
Computerne er kraftige nok, ingen problemer.
Jeg skal læse lidt på LaTeX dog er dette ikke et must men måske en god ide.
Tjek om min hardware har drivere til Linux.
Som sagt så er jeg ny til computer hardware og software så hvordan og hvor tjekker jeg om hardwaren er kompatibel med Linux?
Computerne er kraftige nok, ingen problemer.
Jeg skal læse lidt på LaTeX dog er dette ikke et must men måske en god ide.
Tjek om min hardware har drivere til Linux.
Som sagt så er jeg ny til computer hardware og software så hvordan og hvor tjekker jeg om hardwaren er kompatibel med Linux?
Windcape (20) skrev:Løgn og latin...
Nogensinde prøvet at installere noget opensource software som bare ville være 'apt-get install SOMETHING' på windows? Og hvad hvis du gerne vil opdatere denne pakke?
Cygwin er simpelthen åndssvag at arbejde med, og dens bindings til Powershell er sær, og har lidt obskure quirks.
Fra et datalogisk synspunkt, bør dit operativsystem ikke have noget med det at gøre.markjensen (18) skrev:Jeg kender en del der har haft problemer med at lave opgaverne i Windows fordi de værktøjer vi skulle bruge primært er linux (unix)-stuff, men det kan godt lade sig gøre hvis man vil.
Jeg er sikker på at der er ret meget som er nemmere i Visual Studio (Hvor du både kan arbejde med unmanaged, managed og funktionelt programmering), end i emacs...
Det rigtige værktøj til opgaven er vigtigst.
C, C++, Ruby, Python, Perl og PHP, Java, OCaml og ML er alle sammen ret nemme at arbejde med på Windows.KaW (23) skrev:Nogensinde prøvet at installere noget opensource software som bare ville være 'apt-get install SOMETHING' på windows? Og hvad hvis du gerne vil opdatere denne pakke?
Cygwin er simpelthen åndssvag at arbejde med, og dens bindings til Powershell er sær, og har lidt obskure quirks.
Og inline ASM (med C/C++) ligeledes.
Så hvad er det præcist du finder problematisk?
Udover overstående, er jeg kun bekendt med C# og F# som sprog der undervises i på datalogi uddannelserne i Danmark.
(Obskure demo sprog, og SQL er undladt. Men det er nemt nok at skrive en compiler under Windows)
Derudover er Matlab, Mathcad, og Mathematica glimrende at benytte under Windows, og helt sikkert noget nemmere at installere.
Samt LaTeX er ligeså besværligt at arbejde med på Windows, som på Linux og OSX. (Og jeg har skrevet en del matematik rapporter i LaTeX, så jeg er bekendt med det).
LaTeX er dog ret nøttesløs, ligeså snart hoveddelen af din rapport er prosa. Men okay, det er jo også et ingeniør-koncept at dokumentere hvad man laver :p
Samt LaTeX er ligeså besværligt at arbejde med på Windows, som på Linux og OSX. (Og jeg har skrevet en del matematik rapporter i LaTeX, så jeg er bekendt med det).
LaTeX er dog ret nøttesløs, ligeså snart hoveddelen af din rapport er prosa. Men okay, det er jo også et ingeniør-koncept at dokumentere hvad man laver :p
Okay, måske også (Turbo) Pascal nogle få steder. Og det virker også glimrende under Windows. Og er nemt at arbejde med.Windcape (25) skrev:Udover overstående, er jeg kun bekendt med C# og F# som sprog der undervises i på datalogi uddannelserne i Danmark.
Og måske også FORTRAN for dem som læser Fysik. Men så er man fandme også selv ude om det.
Anyway, tilbage til computeren.
Det vigtigste er at du køber en computer med en SLAT kompatibel CPU, så du har virtualisering (specielt Hyper-V) support.
http://www.intel.com/support/processors/pentium4/s...
Det vigtigste er at du køber en computer med en SLAT kompatibel CPU, så du har virtualisering (specielt Hyper-V) support.
http://www.intel.com/support/processors/pentium4/s...
Windcape (24) skrev:Fra et datalogisk synspunkt, bør dit operativsystem ikke have noget med det at gøre.
Men fra et praktisk synspunkt er det nemmest at køre med hvad skolen forventer, og hvad der er lettest for dig selv at maintaine.
Og for det andet: Har du gået på DIKU siden du kan sidde her og prædike? Og står der i øvrigt Microsoft Evangelist på dit visitkort?
Windcape (25) skrev:Så hvad er det præcist du finder problematisk?
Jeg har flere Rails projekter, hver med deres egne gems (eller gemsets) og hver af dem med en forskellig udgave af Ruby. Essentielt vil du gerne have følgende setup
Det ene projekt bruger Rails 2.2.2 med Ruby 1.8.7, det andet bruger Rails 3.2.2 med Ruby 1.9.2. Udover det skal jeg køre en NGINX-server sammen med en Postgres database, Memcache som cachelayer, og Redis som NoSQL. Jeg benytter mig af Bundler og RVM.
Jeg har leget med underlige værktøjer til at prøve at manage tingene på Windows, heriblandt Pik (Ja, glimrende navngivning) og det er slet ikke det samme. Jeg har brugt mange timer på at få alt softwaren til at spille, og jeg bruger for lang tid på det. Drømme-verdenen ville være at jeg kunne køre de samme versioner af andet ikke ruby-software så jeg kan replikere vores produktionsmiljø. Dream fucking on!. Og hvad så når alt spiller, hvor lang tids investering skal jeg så bruge på at få mit setup sat op igen, hvis jeg re-installer, får ny maskine, etc.?
Det er 10x gange nemmere at konfigurere apt-get til at hente dine specifikke versioner, og så er du oppe og køre på rekord-tid. Eller at konfigurere HomeBrew på OSX til det samme. Der er jeg oppe og køre på en 10-20 minutter fra clean-os, og det meste af tiden er brugt på at compile eller hente software. Samt at jeg kan matche 100% vores software versioner der kører i produktion.
Nåja, og få Redis til Windows er vist også lidt bøvlet
Windcape (24) skrev:Jeg er sikker på at der er ret meget som er nemmere i Visual Studio (Hvor du både kan arbejde med unmanaged, managed og funktionelt programmering), end i emacs...
Har du gået på DIKU? Mange undervisere kan ikke hjælpe en særlig meget hvis man bruger Windows, og som jeg selv sagde, så kender jeg flere der har haft problemer med at løse opgaver i Windows. Det burde selvfølgelig ikke være sådan, og man kan sikkert godt løse det, men rent praktisk er Linux nemmere. Og du som altid taler om at være pragmatisk....
Det ville være lidt svært for mig at have læst datalogi og ingeniør på samtlige universiteter og højskoler i Danmark.
Min pointe er, at standard datalogi pensum er:
- Maskinkode
- Low-level programming
- OOP / high-level programmering
- Funktionel programming
- Matematik
Hvilken platform, og hvilke værktøjer det er mest effiktive, hænger 100% af hvordan det enkelte kursus udbydes, hvilket mig bekendt, typisk skifter fra semester til semester (eller værre, fra hvad jeg har hørt om KU disse dage).
Selvfølgelig giver Linux mere mening, hvis man gennemgør Tanenbaum's literatur om at skrive kernels.
Modsat, ville matematik og rapport-skrivning være nemmere under Windows for mange.
Og f.eks. Java programming (typisk i Eclipse), kan også være nemt (eller nemmere) under Windows. Samt hvis man ønsker at løse opgaver uden specifik teknologi, kan .NET jo være en mindre problematisk løsning, end et kompliceret RoR setup (som alligevel ender med elendig performance.)
Så en Windows 8 install med Hyper-V til at kører Linux under, ville jo være et ideelt mix. Og så skal man ikke engang bekymre sig om drivere (da Microsoft har skrevet Hyper-V driverne til Linux).
Og alt Microsoft software, med undtagelse af Office, er jo gratis for datalogi-studerende. (Office er ~400 DKK med studenterrabat)
Det ville være lidt svært for mig at have læst datalogi og ingeniør på samtlige universiteter og højskoler i Danmark.
Min pointe er, at standard datalogi pensum er:
- Maskinkode
- Low-level programming
- OOP / high-level programmering
- Funktionel programming
- Matematik
Hvilken platform, og hvilke værktøjer det er mest effiktive, hænger 100% af hvordan det enkelte kursus udbydes, hvilket mig bekendt, typisk skifter fra semester til semester (eller værre, fra hvad jeg har hørt om KU disse dage).
Selvfølgelig giver Linux mere mening, hvis man gennemgør Tanenbaum's literatur om at skrive kernels.
Modsat, ville matematik og rapport-skrivning være nemmere under Windows for mange.
Og f.eks. Java programming (typisk i Eclipse), kan også være nemt (eller nemmere) under Windows. Samt hvis man ønsker at løse opgaver uden specifik teknologi, kan .NET jo være en mindre problematisk løsning, end et kompliceret RoR setup (som alligevel ender med elendig performance.)
Så en Windows 8 install med Hyper-V til at kører Linux under, ville jo være et ideelt mix. Og så skal man ikke engang bekymre sig om drivere (da Microsoft har skrevet Hyper-V driverne til Linux).
Og alt Microsoft software, med undtagelse af Office, er jo gratis for datalogi-studerende. (Office er ~400 DKK med studenterrabat)
Du gør forhåbenlig ingen af delene. VCS er elendigt til dokument-styring.KaW (33) skrev:Hvordan putter du dine store skrevne projekter under versionskontrol, så alle kan bidrage dertil når du benytter Word?
Jeg ville benytte Office 365 eller Google Docs til at lave draft-udkast under projektarbejde.
Men jeg ville aldrig aflevere et endeligt projekt skrevet i et online-only produkt. Der er altid margins, headers, etc. som skal tilpasses.
LaTeX er kode, ikke dokumentation.KaW (35) skrev:Næ, LaTeX filer passer fint i VCS.
Og som sagt, jeg finder ikke LaTeX egnet til prosa. Det er fint til formularer, men så vil jeg hellere benytte et rigtigt dokumentations-værktøj som Office, med embedded math.
(Office bruger LaTeX syntax til matematiske udtryk)
Windcape (37) skrev:Udover at du tydeligvis spilder din tid med et overkompliceret Rails setup til ingen verdens nytte?
Hvordan vil du anbefale mig at køre mine Ruby projekter på Windows? Jeg vil gerne vide hvordan du vil gribe det an.
Edit: Og hvad mener du med til ingen verdens nytte? Jeg har legacy systemer at holde ved lige, samt nye ting at udvikle.
MrCeecar (1) skrev:Jeg kan give et link til studiet hvis linje skulle være den hvor en kraftig computer er nødvendig.
Windcape (24) skrev:Fra et datalogisk synspunkt, bør dit operativsystem ikke have noget med det at gøre.
apkat (29) skrev:Har winscape mon gået der ude,
KaW (30) skrev:Og for det andet: Har du gået på DIKU
markjensen (31) skrev:Har du gået på DIKU?
Windcape (32) skrev:Det ville være lidt svært for mig at have læst datalogi og ingeniør på samtlige universiteter og højskoler i Danmark.
Ja.
Men da spørger har angivet at det er DIKU og alle andre i tråden taler om DIKU, så er det ret ligegyldigt.
Det drejer sig jo kun om hvorvidt du har nogen erfaring med hvad der virker på DIKU.
Skylder du ikke ligesom spørger at forklare at du ikke aner hvordan de arbejder på DIKU?
arne_v (40) skrev:Hvis det VCS er mindre end 20 år gammelt bør det fint kunne versionere binære filer.
Problemet er ikke versionere, problemet er tillade x antal mennesker arbejder på det samme dokument, og flette dem pænt sammen efterfølgende. Så essensen er mere: tillader det merges?
Hvis Jes og Kasper arbejder på samme dokument, og de skriver om et emne. Så skriver Jes indledningen, mens Kasper skriver første kapitel. Kasper comitter først, og da Jes ikke force pusher, så bliver han bedt om at merge hans udgave med Kaspers udgave. Han opdager derfor at Kasper har skrevet første kapitel, og merger første kapitel ned under indledningen, og pusher hans rettelse.
Ovenstående er ikke helt så nemt i en binær blob.
Der kan næppe merges i binære dokumenter.
I Word ville man lave det med et master dokument og flere subdokumenter-
Det ville faktisk undre mig hvis man ikke også ville vælge en tilsvarende løsning i Latex fremfor at lade alle rette i alt og så håbe på fornuftige merges.
I Word ville man lave det med et master dokument og flere subdokumenter-
Det ville faktisk undre mig hvis man ikke også ville vælge en tilsvarende løsning i Latex fremfor at lade alle rette i alt og så håbe på fornuftige merges.
Jeg er stadig lidt på bar grund omkring linux. Jeg aner ikke hvad en af driverne der er kompatibel med Linux
http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?...
Jeg har fundet nogle drivere til den processor der er i Samsung computeren og der står en masse med Linux men som sagt så ved jeg ikke hvilken af dem der er den der skal downloades.
Jeg har fundet nogle drivere til den processor der er i Samsung computeren og der står en masse med Linux men som sagt så ved jeg ikke hvilken af dem der er den der skal downloades.
MrCeecar (44) skrev:Jeg er stadig lidt på bar grund omkring linux. Jeg aner ikke hvad en af driverne der er kompatibel med Linux
Prøv bare at søge på "COMPUTERNAVN ubuntu" eller "COMPUTERNAVN linux mint", og se hvad folk melder tilbage.
Fjolle (46) skrev:Bare glem linux.
Hvis dine medstuderende/professorer vil tvinge dig til at køre det og der ikke er ordenlig understøttelse for din bærbar kan de jo bare skrive nogle nye drivere til den.
Men jeg er ret sikker på at du kan klare dig uden Linux.
Der står heller intet inde på DIKU om Linux, men vil bare ikke købe en computer der så viser sig om to måneder ikke kan bruges pga diverse mangler
Fjolle (46) skrev:Bare glem linux.
Hvis dine medstuderende/professorer vil tvinge dig til at køre det og der ikke er ordenlig understøttelse for din bærbar kan de jo bare skrive nogle nye drivere til den.
De tvinger ikke, men jeg har flere gange hørt "Hvis I bruger Windows, kan jeg ikke hjælpe. Prøv at spørge x."
Alternativt kan man bare køre det i en virtuel maskine. Det blev jeg selv træt af, men jeg har set en del der gør det.
markjensen (48) skrev:Fjolle (46) skrev:Bare glem linux.
De tvinger ikke, men jeg har flere gange hørt "Hvis I bruger Windows, kan jeg ikke hjælpe. Prøv at spørge x."
Alternativt kan man bare køre det i en virtuel maskine. Det blev jeg selv træt af, men jeg har set en del der gør det.
Virtuel maskine? Er det ligesom en emulater?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.