mboost-dp1
nogle spørgsmål ang datatekniker
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Som jeg før har skrevet, så kommer det utrolig meget an på ens læreplads om man kan blive en god udvikler, men som udgangspunkt ville jeg ikke vælge at blive datatekniker hvis jeg udelukkende vil være programmør.
Man kan derimod blive et utrolig godt bindeled mellem den daglige drift og programmørerne på flere måder.
Jeg har personligt rettet mange småting i vores komplekse systemer og jeg har udviklet småting til vores daglige drift.
Man kan derimod blive et utrolig godt bindeled mellem den daglige drift og programmørerne på flere måder.
Jeg har personligt rettet mange småting i vores komplekse systemer og jeg har udviklet småting til vores daglige drift.
fjols (50) skrev:Nej. Gør dig selv den tjeneste at læse lidt mere om det.
Groft sagt kan man sige at en IT supporter laver support og en datatekniker laver drift.
Datatekniker er desuden delt op i 2 nu. En infrastruktur (netværk, server osv.) og en programmering (det er nok den du vil undgå).
jeg har prøvet at undersøge det lidt mere men jeg er stadigvæk ikke helt sikker på forskellen. datatekniker er mere omfattende. han kan styre større netværk og bygge nye netværk
Windcape (52) skrev:Niveauet, ambitionerne, undervisningsmaterialet, og lærene.
Nå ja, og så det at det er en uddannelse du kan starte på direkte efter 9 kl.
Og hvad baserer du så dette på? Der er ingen, der endnu har færdiggjort uddannelsen. Den er *sprit* ny, og de er ved at ansætte flere folk for at kunne efterkomme de høje krav.
hks777 (54) skrev:
jeg har prøvet at undersøge det lidt mere men jeg er stadigvæk ikke helt sikker på forskellen. datatekniker er mere omfattende. han kan styre større netværk og bygge nye netværk
Du skal nok starte med at finde ud af om du vil arbejde med support altså om du vil klappe brugere hver dag eller om du primært vil arbejde med drift.
Hubert (56) skrev:hks777 (54) skrev:
jeg har prøvet at undersøge det lidt mere men jeg er stadigvæk ikke helt sikker på forskellen. datatekniker er mere omfattende. han kan styre større netværk og bygge nye netværk
Du skal nok starte med at finde ud af om du vil arbejde med support altså om du vil klappe brugere hver dag eller om du primært vil arbejde med drift.
jeg vil gerne hjælpe andre med it. det er lidt svært at finde ud af fordi jeg ikke er sikker på hvad drift vil sige.
(jeg beklager at jeg er lidt langsom opfattende lige nu ;-) )
#57: Drift er - sådan lidt blødt sagt - at du sidder og rodder med servere; F.eks. hvis DHCP ikke virker korrekt, eller en webserver der er gået ned (softwaremæssigt, ikke hjemmeside-specifikt), eller hvis et cluster ikke fungerer ordentligt.
Generelt vil du ikke snakke med brugere i denne funktion da du har "vigtigere" ting at bruge tiden på. Ikke noget "Office vil ikke printe ud!1" eller lignende.
Support er med brugere. Problemer med alt fra office og indsætning af billeder til melding til driften fordi en webapp ikke opfører sig ordentligt. (:
Generelt vil du ikke snakke med brugere i denne funktion da du har "vigtigere" ting at bruge tiden på. Ikke noget "Office vil ikke printe ud!1" eller lignende.
Support er med brugere. Problemer med alt fra office og indsætning af billeder til melding til driften fordi en webapp ikke opfører sig ordentligt. (:
Det var erhversuddannelserne generelt.zin (55) skrev:Og hvad baserer du så dette på? Der er ingen, der endnu har færdiggjort uddannelsen. Den er *sprit* ny, og de er ved at ansætte flere folk for at kunne efterkomme de høje krav.
Programmeringsuddannelser burde kun udbydes som videregående.
At drift er mere håndværk, og skal læres ved praktik er helt fint. Uddannelsen har sin berettigelse til drift. Ikke til softwareudvikling (som handler mindre og mindre om programmering)
hks777 (57) skrev:
jeg vil gerne hjælpe andre med it. det er lidt svært at finde ud af fordi jeg ikke er sikker på hvad drift vil sige.
(jeg beklager at jeg er lidt langsom opfattende lige nu ;-) )
Som du måske har set har Arne_V og jeg haft drift oppe at vende tidligere. Der er lidt forskellige meninger om hvad drift er.
Min erfaring med drift er at det er både at klappe brugere og det daglige vedligehold på infrastrukturen. Afhængig af hvor stor virksomheden er. Jeg har siddet i et hosting firma hvor det var delt op i grupper. Altså hvor en gruppe klarede Microsoft en anden gruppe klarede Unix og en 3. gruppe klarede netværk. Der ud over var der en DBA gruppe samt en afdeling til implementering af nye løsninger.
zin (58) skrev:#57: Drift er - sådan lidt blødt sagt - at du sidder og rodder med servere; F.eks. hvis DHCP ikke virker korrekt, eller en webserver der er gået ned (softwaremæssigt, ikke hjemmeside-specifikt), eller hvis et cluster ikke fungerer ordentligt.
Generelt vil du ikke snakke med brugere i denne funktion da du har "vigtigere" ting at bruge tiden på. Ikke noget "Office vil ikke printe ud!1" eller lignende.
Support er med brugere. Problemer med alt fra office og indsætning af billeder til melding til driften fordi en webapp ikke opfører sig ordentligt. (:
ok mange tak :-)
jeg er ikke så godt til at snakke med andre mennesker(har været meget genert og er stadigvæk lidt) så det er måske datatekniker ??
Windcape (59) skrev:Det var erhversuddannelserne generelt.
Programmeringsuddannelser burde kun udbydes som videregående.
At drift er mere håndværk, og skal læres ved praktik er helt fint. Uddannelsen har sin berettigelse til drift. Ikke til softwareudvikling (som handler mindre og mindre om programmering)
Hvad får dig til at tro at man lærer at drifte ting i praktikken? De driftsfolk jeg kender har en eller anden form for uddannelse. Det kunne være datamatiker eller andet. Der er da også enkelte IT supportere og sikkert også en datafagtekniker eller to. Men learning by doing er ikke velanset rundt omkring når man når en vis størrelse...
Hubert (60) skrev:
Som du måske har set har Arne_V og jeg haft drift oppe at vende tidligere. Der er lidt forskellige meninger om hvad drift er.
Min erfaring med drift er at det er både at klappe brugere og det daglige vedligehold på infrastrukturen. Afhængig af hvor stor virksomheden er. Jeg har siddet i et hosting firma hvor det var delt op i grupper. Altså hvor en gruppe klarede Microsoft en anden gruppe klarede Unix og en 3. gruppe klarede netværk. Der ud over var der en DBA gruppe samt en afdeling til implementering af nye løsninger.
ok det vil altid være lidt blandet (support og drift) eller ??
At visse ting kan man ikke simulere, eller lære på en skole.Hubert (62) skrev:Hvad får dig til at tro at man lærer at drifte ting i praktikken?
Databaser er et godt eksempel. Som ingeniører har vi en masse teori omkring databaser, og hvordan transactions, locks osv. fungere.
Men rent faktisk at arbejde med det i praktis, og drifte store systemer af det, kan ikke lade sig gøre at simulere på skolebænken. Vi "prøvede" det på Datamatiker studiet, men det var bla. ikke muligt at simulere høj nok lantency til at give brugbare resultater, osv.
Den del vil jeg mener er relevant at opleve/lære som en del af praktikken. Selvom jeg da er sikker på at en masse virksomheder bare sætter praktikanten i et hjørne med et hobbyprojekt uden noget ansvar :p
#59: Øh, det er jo hyklerisk at generalisere på den måde. Du kan sagtens være/blive til en knaldgod udvikler ved at starte med Datatekniker med programmering og dernæst tage udvidende kurser, ligesom du kan blive en god udvikler hvis du tager datamatiker og derefter sætter dig ind i sprog.
Det er noget man har i maven - det skal bare hjælpes på vej. Ikke noget man er 100% baseret på uddannelse.
Dog vil jeg give dig ret i, at siden #1 nu snart er færdig med HF, så bør han tage datamatiker, da uddannelsen generelt er mere programmeringsorienteret end datatekniker, men at sige at den er ubrugelig før nogen overhovedet har haft chancen for at vise andet er ignorant og tåbeligt.
Det er noget man har i maven - det skal bare hjælpes på vej. Ikke noget man er 100% baseret på uddannelse.
Dog vil jeg give dig ret i, at siden #1 nu snart er færdig med HF, så bør han tage datamatiker, da uddannelsen generelt er mere programmeringsorienteret end datatekniker, men at sige at den er ubrugelig før nogen overhovedet har haft chancen for at vise andet er ignorant og tåbeligt.
Ja, man kan blive god autodidakt udvikler.zin (65) skrev:Du kan sagtens være/blive til en knaldgod udvikler ved at starte med Datatekniker med programmering og dernæst tage udvidende kurser, ligesom du kan blive en god udvikler hvis du tager datamatiker og derefter sætter dig ind i sprog.
Erhversuddannelserne hjælper dig ikke nærmere det mål. Derudover handler uddannelse mere om de ting du ikke lærer som autodidakt (og som udviklerjobs handler mere om), nemlig metodologier, arkitektur, projektarbejde, matematik og teori.
Han lader ikke til at være så interasseret i programmering, så vil klart også anbefale datatekniker.zin (65) skrev:Dog vil jeg give dig ret i, at siden #1 nu snart er færdig med HF, så bør han tage datamatiker, da uddannelsen generelt er mere programmeringsorienteret end datatekniker
Ingeniør havde også været et godt bud, men den er svær rent matematisk.
Alt jeg siger er at programmeringsdelen ikke er brugbar, og burde fjernes, til fordel for mere/bedre undervisning i relevant stof.zin (65) skrev:men at sige at den er ubrugelig før nogen overhovedet har haft chancen for at vise andet er ignorant og tåbeligt.
Hvis de endeligt ville, burde de undervise i perl/python, og ikke WinForms eller ASP.NET programmering i C#.
Der vil jeg nu være enig med Hubert. Drift er ikke bare fødderne op og kig på skærmen engang imellem, det er i høj grad også fejlretning, konfiguration og vedligeholdelse.Windcape (18) skrev:hehe ja. En af mine venner i sverige har præcist sådan et job som du beskriver der.
Dog er lønnen stadigvæk et stykke fra hvad en udvikler ville tjene, men modsat er arbejdet nemt, og man tager ikke ansvaret med hjem. (Hvor man som udvikler "aldrig har fri").
Og der har man ikke fri bare fordi man er gået hjem ;)
Det andet har været standard servicedesk arbejde de steder jeg har været.
Windcape (64) skrev:At visse ting kan man ikke simulere, eller lære på en skole.
Databaser er et godt eksempel. Som ingeniører har vi en masse teori omkring databaser, og hvordan transactions, locks osv. fungere.
Men rent faktisk at arbejde med det i praktis, og drifte store systemer af det, kan ikke lade sig gøre at simulere på skolebænken. Vi "prøvede" det på Datamatiker studiet, men det var bla. ikke muligt at simulere høj nok lantency til at give brugbare resultater, osv.
Den del vil jeg mener er relevant at opleve/lære som en del af praktikken. Selvom jeg da er sikker på at en masse virksomheder bare sætter praktikanten i et hjørne med et hobbyprojekt uden noget ansvar :p
Du mener altså ikke at den teori man kan få i skolen er noget værd inden man kommer ud i det virkelige liv og skal pille ved noget?
Magten (68) skrev:Der vil jeg nu være enig med Hubert. Drift er ikke bare fødderne op og kig på skærmen engang imellem, det er i høj grad også fejlretning, konfiguration og vedligeholdelse.
Og der har man ikke fri bare fordi man er gået hjem ;)
Det andet har været standard servicedesk arbejde de steder jeg har været.
Windcape ynder desværre at vise at han ikke har meget begreb om hvad driftsfolk laver...
zin (65) skrev:
Dog vil jeg give dig ret i, at siden #1 nu snart er færdig med HF, så bør han tage datamatiker, da uddannelsen generelt er mere programmeringsorienteret end datatekniker, men at sige at den er ubrugelig før nogen overhovedet har haft chancen for at vise andet er ignorant og tåbeligt.
jeg er i tvivl om jeg har lyst til datamatiker
Hvis man kører skiftehold, og ikke har en position som ansvarshavende, så vil jeg altså absolute mene du har fri når du går hjem.Magten (68) skrev:Og der har man ikke fri bare fordi man er gået hjem ;)
Det afhænger jo lidt af virksomhedens størrelse, og format. Men min pointe var mere at jeg kunne nikke genkendende til arne_v's fremstilling af drift.
Jeg mener at kombineret teori og praktisk er bedre end rent teori.Hubert (69) skrev:Du mener altså ikke at den teori man kan få i skolen er noget værd inden man kommer ud i det virkelige liv og skal pille ved noget?
Hvor at den praktiske del er endnu mere vigtigt i form af situationer man ikke kan simulere.
Windcape (72) skrev:Hvis man kører skiftehold, og ikke har en position som ansvarshavende, så vil jeg altså absolute mene du har fri når du går hjem.
Det afhænger jo lidt af virksomhedens størrelse, og format. Men min pointe var mere at jeg kunne nikke genkendende til arne_v's fremstilling af drift.
Hvordan kan du nikke genkendende til Arne_v's fremstilling af drift. Har du pludselig fået driftserfaring? At du kender en i Sverige der formentlig efter hvad du har skrevet har en slags service desk funktion er vel ikke noget der kan få dig til at nikke genkendende til det billede Arne_v sætter op?
Ah, så nu mener du at det kun er din slags drift, der er drift.Hubert (76) skrev:Har du pludselig fået driftserfaring? At du kender en i Sverige der formentlig efter hvad du har skrevet har en slags service desk funktion er vel ikke noget der kan få dig til at nikke genkendende til det billede
Bare fordi folk har jobs der er anderledes end dit eget, og de tilfældigvis ikke er en del af din omgangskreds, betyder jo ikke at de ikke eksistere.
Jeg kender mange med drift jobs, som ikke tager ansvaret med hjem, og ikke har den mest stressende hverdag. (Modsat så afspejles det i lønnen.)
Windcape (79) skrev:Ah, så nu mener du at det kun er din slags drift, der er drift.
Bare fordi folk har jobs der er anderledes end dit eget, og de tilfældigvis ikke er en del af din omgangskreds, betyder jo ikke at de ikke eksistere.
Jeg kender mange med drift jobs, som ikke tager ansvaret med hjem, og ikke har den mest stressende hverdag. (Modsat så afspejles det i lønnen.)
Jeg har ikke udtalt at der kun er min form for drift... Tvært imod så er det dig der stiller dig op og mener du kan udtale dig om drift ud fra noget du har hørt.
Windcape (78) skrev:#77
Min vurdering, som Datamatiker, tidligere tutor, og ingeniørstuderende, er også at du bør tage datatekniker uddannelsen.
ok tak
@alle er der nogle som har gode links til en induktion til netværk eller cisco ?
@alle er der nogle som går på skole i Sønderborg som vil fortælle om hvad de synes om det?
hks777 (82) skrev:
@alle er der nogle som har gode links til en induktion til netværk eller cisco ?
Du kan måske bruge det her til at starte på noget cisco sjov..
http://www.simulationexams.com/tutorials/ccna/ccna...
http://www.semsim.com/ccna/tutorial/subnetting/sub...
Hubert (83) skrev:hks777 (82) skrev:
@alle er der nogle som har gode links til en induktion til netværk eller cisco ?
Du kan måske bruge det her til at starte på noget cisco sjov..
http://www.simulationexams.com/tutorials/ccna/ccna...
http://www.semsim.com/ccna/tutorial/subnetting/sub...
ok tak jeg kigger på dem når jeg kommer hjem
Windcape (59) skrev:Det var erhversuddannelserne generelt.
Programmeringsuddannelser burde kun udbydes som videregående.
At drift er mere håndværk, og skal læres ved praktik er helt fint. Uddannelsen har sin berettigelse til drift. Ikke til softwareudvikling (som handler mindre og mindre om programmering)
Som jeg forventede, så baserer du det på fordomme og ikke erfaring.
Da jeg var færdig med min uddannelse som datamekaniker (Jeps, det var en erhvervsuddannelse man kan tage fra 9. klasse) så var der ikke nogen af de nyuddannede ingeniører vi havde i vores firma som kunne følge med mig i niveau i software udvikling.
Dem jeg snakkede med vidste ikke engang hvordan man lavede en ordentlig kravspecifikation, tidsplan eller dokumentation til et projekt - Et område som blev banket ind i hovedet på os ved hver eneste projekt aflevering vi havde under uddannelsen.
En datateknikers evner indenfor software udvikling vil i de fleste tilfælde afhænge af hvor meget udvikling han har lavet i hans praktikforløb.
Snakker du med nogen som aldrig har fået lov at arbejde med udvikling, så vil de kun have de måneders teori som de har lært på skoleforløbene.
Snakker du derimod med dem som har fået mulighed for at bruge deres lærte teori på deres praktiskplads, så har du i stedet en udvikler med flere års erfaring, når uddannelsen er overstået.
Det bygger desværre også på erfaring.Mort (85) skrev:Som jeg forventede, så baserer du det på fordomme og ikke erfaring.
Og undervisningsmaterialer, curriculum og ambitionsniveau betyder meget.
Autodidakt erfaring, ja.Mort (85) skrev:Snakker du derimod med dem som har fået mulighed for at bruge deres lærte teori på deres praktiskplads, så har du i stedet en udvikler med flere års erfaring, når uddannelsen er overstået.
Hvis det tæller med har jeg 10 års erfaring som softwareudvikler. Hvor siger du kan jeg få et job til 40k om måneden?
#67: Som sagt tidligere; Uddannelsen er netop lavet om, for at der kan komme mere fokus på de to seperate ting; Infrastruktur og Programmering. Med dette kommer også bedre opdeling og bedre specialisering. Under denne ved ikke engang lærerne specifikt hvad de skal undervise i endnu fordi de endnu ikke er kommet så langt... Brand new.
#91
Jeg har sagt programmeringsdelen ikke kan bruge til noget, fordi det er en erhversuddannelse.
Om det så er en arrogant holdning eller ej, er jeg ligeglad med. Generelt synes jeg niveauet på erhversuddannelserne, specielt inden for IT, er så grinagtigt lavt.
Men nu siger de jo også selv at det er deres mål at "tage hånd om de svage elever". Men jeg mener stadigvæk at man burde ophøje datatekniker til en kort-videregående akademiuddannelse, og droppe IT-supporter, Multimediedesigner, og Webintegrator helt.
Erhversuddannelsern kan så fokusere på hvad de var skabt til -- håndværk.
IT-delen er lalleglade uddannelser som folk søger ind på for at få SU, og undgå at skulle melde sig arbejdsløse.
IT-supportere og andet uddannelse på det niveau hører til i filippinerne.
Og så kan det godt være jeg er et arrogant røvhul fordi jeg skriver det.
Jeg har sagt programmeringsdelen ikke kan bruge til noget, fordi det er en erhversuddannelse.
Om det så er en arrogant holdning eller ej, er jeg ligeglad med. Generelt synes jeg niveauet på erhversuddannelserne, specielt inden for IT, er så grinagtigt lavt.
Men nu siger de jo også selv at det er deres mål at "tage hånd om de svage elever". Men jeg mener stadigvæk at man burde ophøje datatekniker til en kort-videregående akademiuddannelse, og droppe IT-supporter, Multimediedesigner, og Webintegrator helt.
Erhversuddannelsern kan så fokusere på hvad de var skabt til -- håndværk.
IT-delen er lalleglade uddannelser som folk søger ind på for at få SU, og undgå at skulle melde sig arbejdsløse.
IT-supportere og andet uddannelse på det niveau hører til i filippinerne.
Og så kan det godt være jeg er et arrogant røvhul fordi jeg skriver det.
#89: Datatekniker uddannelsen, specifikt, har man længe overvejet at "opgradere" til en KVU eller lignende, simpelthen fordi niveauet der kræves er ret højt i fht. en erhvervsuddannelse. Yderligere, hvis der er fokus på programmering kan niveauet sagtens blive højere.
Hvor meget fysik/kemi/biologi/tysk osv. brugte du da du læste datamatiker?
Din holdning er ikke arrogant, den er ignorant.
Sikke nogle kilder du kaster dig om med - specielt i en helt ny uddannelse, som dårligt lærerne ved noget om. -.-
1: Du har selv sagt at skolerne til datamatikere lader elever bestå fordi det giver dem flere penge, her i tråden, så de "tager hånd om de svage elever" lige så vel, ikke sandt...?
2: Helt enig. Datatekniker -> KVU (fokus: drift, udvikling og support) og drop IT-supporteren. Behold Frontline supporteren, dog.
Det er du, og du har ikke ret. (:
Niveauet er ganske højt, men for at man får noget ud af den (ligesom *alle* andre uddannelser), kræver det at man interesserer sig for det, og gør brug af sin viden. To ting, man sjældent eller aldrig får lov til på praktikpladser. Og det er virksomhedernes skyld.
Hvor meget fysik/kemi/biologi/tysk osv. brugte du da du læste datamatiker?
Din holdning er ikke arrogant, den er ignorant.
Windcape (92) skrev:#91
Jeg har sagt programmeringsdelen ikke kan bruge til noget, fordi det er en erhversuddannelse.
Om det så er en arrogant holdning eller ej, er jeg ligeglad med. Generelt synes jeg niveauet på erhversuddannelserne, specielt inden for IT, er så grinagtigt lavt.
Sikke nogle kilder du kaster dig om med - specielt i en helt ny uddannelse, som dårligt lærerne ved noget om. -.-
Men nu siger de jo også selv at det er deres mål at "tage hånd om de svage elever". Men jeg mener stadigvæk at man burde ophøje datatekniker til en kort-videregående akademiuddannelse, og droppe IT-supporter, Multimediedesigner, og Webintegrator helt.
1: Du har selv sagt at skolerne til datamatikere lader elever bestå fordi det giver dem flere penge, her i tråden, så de "tager hånd om de svage elever" lige så vel, ikke sandt...?
2: Helt enig. Datatekniker -> KVU (fokus: drift, udvikling og support) og drop IT-supporteren. Behold Frontline supporteren, dog.
Erhversuddannelsern kan så fokusere på hvad de var skabt til -- håndværk.
IT-delen er lalleglade uddannelser som folk søger ind på for at få SU, og undgå at skulle melde sig arbejdsløse.
IT-supportere og andet uddannelse på det niveau hører til i filippinerne.
Og så kan det godt være jeg er et arrogant røvhul fordi jeg skriver det.
Det er du, og du har ikke ret. (:
Niveauet er ganske højt, men for at man får noget ud af den (ligesom *alle* andre uddannelser), kræver det at man interesserer sig for det, og gør brug af sin viden. To ting, man sjældent eller aldrig får lov til på praktikpladser. Og det er virksomhedernes skyld.
Men hvis man gjorde det, har man allerede Datamatiker som et passende alternativ til programmering.zin (94) skrev:#89: Datatekniker uddannelsen, specifikt, har man længe overvejet at "opgradere" til en KVU eller lignende, simpelthen fordi niveauet der kræves er ret højt i fht. en erhvervsuddannelse.
Det er også den løsning ville foreslog. (Udover at Datamatiker så opgraderes til at være Proffessionsbachelor i Softwareudvikling, altså på niveau med Diplomingeniør, og den 2½ årige Datamatiker droppes)
Fysik bruger man da. Kemi er mest hvis man arbejder med f.eks. sundhedsteknologi. Matematik bruger man massere af.zin (94) skrev:Hvor meget fysik/kemi/biologi/tysk osv. brugte du da du læste datamatiker?
Tysk er ikke et krav mere. Engelsk er.
Jeg har ikke sagt jeg bifalder det.zin (94) skrev:1: Du har selv sagt at skolerne til datamatikere lader elever bestå fordi det giver dem flere penge, her i tråden, så de "tager hånd om de svage elever" lige så vel, ikke sandt...?
Der er allerede 4-5 korte og mellemlange videregående uddannelser med henblik på udvikling, så lav nu en uddannelse der fokusere på ren drift/support i stedet.zin (94) skrev:2: Helt enig. Datatekniker -> KVU (fokus: drift, udvikling og support) og drop IT-supporteren. Behold Frontline supporteren, dog.
Jeg er absolut ikke enig.zin (94) skrev:Niveauet er ganske højt
Der var sikkert også nogen i min årgang af datamatikere som synes niveauet var ganske højt. Sammenlignet med ingeniørstudiet var niveauet "ferie".
#96
Interesse betyder en hel del. Men det er min erfaring at erhversuddannelsern ikke ligger op til selvstudie i den grad universiteterne gør.
Og det ville overraske mig hvis de begyndte at gøre det.
Altså kort sagt: Du forventes ikke at kunne noget, eller gide noget, for at kunne gennemføre en erhversuddannelse. Det er sådan lidt den overordnede målsætning.
Da man ikke kan vurdere uddannelse på hvor heldig den enkelte elev er med praktikplads, så bør man vurdere den på ambitionsniveauet og kravenen -- og de mener jeg er for lave.
Interesse betyder en hel del. Men det er min erfaring at erhversuddannelsern ikke ligger op til selvstudie i den grad universiteterne gør.
Og det ville overraske mig hvis de begyndte at gøre det.
Altså kort sagt: Du forventes ikke at kunne noget, eller gide noget, for at kunne gennemføre en erhversuddannelse. Det er sådan lidt den overordnede målsætning.
Da man ikke kan vurdere uddannelse på hvor heldig den enkelte elev er med praktikplads, så bør man vurdere den på ambitionsniveauet og kravenen -- og de mener jeg er for lave.
#97
At du tror en erhvervsuddannelse er sådan er ret skræmmende. Grundforløbet er hvad du snakker om, og det er der folk søger hen for at få SU, men det er 20 uger, som ikke er i en bestemt retning.
Enten tror du virkelig på alt det du skriver, eller også er du bare et virkelig arrogant menneske.. Det sidste hænger måske meget godt sammen med din trang til at kalde alle for hippier fordi de har en anden mening end dig.
At du tror en erhvervsuddannelse er sådan er ret skræmmende. Grundforløbet er hvad du snakker om, og det er der folk søger hen for at få SU, men det er 20 uger, som ikke er i en bestemt retning.
Enten tror du virkelig på alt det du skriver, eller også er du bare et virkelig arrogant menneske.. Det sidste hænger måske meget godt sammen med din trang til at kalde alle for hippier fordi de har en anden mening end dig.
#99
Det er endnu mere morsomt at du tror dine erfaringer (dine venner der laller løs og nasser SU eller hvad?) danner det fulde billede af en erhvervsuddannelse.
Hvis erhvervsuddannelser er så useriøse som du siger, så må jeg ihvertfald have gået på noget andet end det.
Der er useriøse idioter på erhvervsskolerne, det kan vi godt blive enige om. Men det gør ikke uddannelserne til useriøse, og der er masser af folk på dem som rent faktisk gør en indsats og slider sig igennem det. Men det er åbenbart svært at forstå når man har sådan en fin uddannelse som dig.
Prøv at åbne øjnene lidt, og prøv så at lade være med at se ned på folk der ikke tager en længerevarende uddannelse.
Det er endnu mere morsomt at du tror dine erfaringer (dine venner der laller løs og nasser SU eller hvad?) danner det fulde billede af en erhvervsuddannelse.
Hvis erhvervsuddannelser er så useriøse som du siger, så må jeg ihvertfald have gået på noget andet end det.
Der er useriøse idioter på erhvervsskolerne, det kan vi godt blive enige om. Men det gør ikke uddannelserne til useriøse, og der er masser af folk på dem som rent faktisk gør en indsats og slider sig igennem det. Men det er åbenbart svært at forstå når man har sådan en fin uddannelse som dig.
Prøv at åbne øjnene lidt, og prøv så at lade være med at se ned på folk der ikke tager en længerevarende uddannelse.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.