mboost-dp1

nogle spørgsmål ang datatekniker


Gå til bund
Gravatar #51 - Mort
5. jan. 2011 10:32
Windcape (2) skrev:
...Programmeringsdelen af datatekniker-uddannelsen kan du ikke bruge til noget.


Hvad baserer du den konklusion på ?
Gravatar #52 - Windcape
5. jan. 2011 10:38
Mort (51) skrev:
Hvad baserer du den konklusion på ?
Niveauet, ambitionerne, undervisningsmaterialet, og lærene.

Nå ja, og så det at det er en uddannelse du kan starte på direkte efter 9 kl.

Gravatar #53 - fjols
5. jan. 2011 11:00
Som jeg før har skrevet, så kommer det utrolig meget an på ens læreplads om man kan blive en god udvikler, men som udgangspunkt ville jeg ikke vælge at blive datatekniker hvis jeg udelukkende vil være programmør.
Man kan derimod blive et utrolig godt bindeled mellem den daglige drift og programmørerne på flere måder.
Jeg har personligt rettet mange småting i vores komplekse systemer og jeg har udviklet småting til vores daglige drift.
Gravatar #54 - hks777
5. jan. 2011 11:06
fjols (50) skrev:
Nej. Gør dig selv den tjeneste at læse lidt mere om det.
Groft sagt kan man sige at en IT supporter laver support og en datatekniker laver drift.
Datatekniker er desuden delt op i 2 nu. En infrastruktur (netværk, server osv.) og en programmering (det er nok den du vil undgå).


jeg har prøvet at undersøge det lidt mere men jeg er stadigvæk ikke helt sikker på forskellen. datatekniker er mere omfattende. han kan styre større netværk og bygge nye netværk
Gravatar #55 - zin
5. jan. 2011 11:10
Windcape (52) skrev:
Niveauet, ambitionerne, undervisningsmaterialet, og lærene.

Nå ja, og så det at det er en uddannelse du kan starte på direkte efter 9 kl.

Og hvad baserer du så dette på? Der er ingen, der endnu har færdiggjort uddannelsen. Den er *sprit* ny, og de er ved at ansætte flere folk for at kunne efterkomme de høje krav.
Gravatar #56 - Hubert
5. jan. 2011 11:10
hks777 (54) skrev:

jeg har prøvet at undersøge det lidt mere men jeg er stadigvæk ikke helt sikker på forskellen. datatekniker er mere omfattende. han kan styre større netværk og bygge nye netværk


Du skal nok starte med at finde ud af om du vil arbejde med support altså om du vil klappe brugere hver dag eller om du primært vil arbejde med drift.
Gravatar #57 - hks777
5. jan. 2011 11:19
Hubert (56) skrev:
hks777 (54) skrev:

jeg har prøvet at undersøge det lidt mere men jeg er stadigvæk ikke helt sikker på forskellen. datatekniker er mere omfattende. han kan styre større netværk og bygge nye netværk


Du skal nok starte med at finde ud af om du vil arbejde med support altså om du vil klappe brugere hver dag eller om du primært vil arbejde med drift.


jeg vil gerne hjælpe andre med it. det er lidt svært at finde ud af fordi jeg ikke er sikker på hvad drift vil sige.
(jeg beklager at jeg er lidt langsom opfattende lige nu ;-) )
Gravatar #58 - zin
5. jan. 2011 11:27
#57: Drift er - sådan lidt blødt sagt - at du sidder og rodder med servere; F.eks. hvis DHCP ikke virker korrekt, eller en webserver der er gået ned (softwaremæssigt, ikke hjemmeside-specifikt), eller hvis et cluster ikke fungerer ordentligt.
Generelt vil du ikke snakke med brugere i denne funktion da du har "vigtigere" ting at bruge tiden på. Ikke noget "Office vil ikke printe ud!1" eller lignende.
Support er med brugere. Problemer med alt fra office og indsætning af billeder til melding til driften fordi en webapp ikke opfører sig ordentligt. (:
Gravatar #59 - Windcape
5. jan. 2011 11:28
zin (55) skrev:
Og hvad baserer du så dette på? Der er ingen, der endnu har færdiggjort uddannelsen. Den er *sprit* ny, og de er ved at ansætte flere folk for at kunne efterkomme de høje krav.
Det var erhversuddannelserne generelt.

Programmeringsuddannelser burde kun udbydes som videregående.

At drift er mere håndværk, og skal læres ved praktik er helt fint. Uddannelsen har sin berettigelse til drift. Ikke til softwareudvikling (som handler mindre og mindre om programmering)
Gravatar #60 - Hubert
5. jan. 2011 11:30
hks777 (57) skrev:

jeg vil gerne hjælpe andre med it. det er lidt svært at finde ud af fordi jeg ikke er sikker på hvad drift vil sige.
(jeg beklager at jeg er lidt langsom opfattende lige nu ;-) )


Som du måske har set har Arne_V og jeg haft drift oppe at vende tidligere. Der er lidt forskellige meninger om hvad drift er.

Min erfaring med drift er at det er både at klappe brugere og det daglige vedligehold på infrastrukturen. Afhængig af hvor stor virksomheden er. Jeg har siddet i et hosting firma hvor det var delt op i grupper. Altså hvor en gruppe klarede Microsoft en anden gruppe klarede Unix og en 3. gruppe klarede netværk. Der ud over var der en DBA gruppe samt en afdeling til implementering af nye løsninger.
Gravatar #61 - hks777
5. jan. 2011 11:33
zin (58) skrev:
#57: Drift er - sådan lidt blødt sagt - at du sidder og rodder med servere; F.eks. hvis DHCP ikke virker korrekt, eller en webserver der er gået ned (softwaremæssigt, ikke hjemmeside-specifikt), eller hvis et cluster ikke fungerer ordentligt.
Generelt vil du ikke snakke med brugere i denne funktion da du har "vigtigere" ting at bruge tiden på. Ikke noget "Office vil ikke printe ud!1" eller lignende.
Support er med brugere. Problemer med alt fra office og indsætning af billeder til melding til driften fordi en webapp ikke opfører sig ordentligt. (:


ok mange tak :-)

jeg er ikke så godt til at snakke med andre mennesker(har været meget genert og er stadigvæk lidt) så det er måske datatekniker ??
Gravatar #62 - Hubert
5. jan. 2011 11:34
Windcape (59) skrev:
Det var erhversuddannelserne generelt.

Programmeringsuddannelser burde kun udbydes som videregående.

At drift er mere håndværk, og skal læres ved praktik er helt fint. Uddannelsen har sin berettigelse til drift. Ikke til softwareudvikling (som handler mindre og mindre om programmering)


Hvad får dig til at tro at man lærer at drifte ting i praktikken? De driftsfolk jeg kender har en eller anden form for uddannelse. Det kunne være datamatiker eller andet. Der er da også enkelte IT supportere og sikkert også en datafagtekniker eller to. Men learning by doing er ikke velanset rundt omkring når man når en vis størrelse...
Gravatar #63 - hks777
5. jan. 2011 11:35
Hubert (60) skrev:

Som du måske har set har Arne_V og jeg haft drift oppe at vende tidligere. Der er lidt forskellige meninger om hvad drift er.

Min erfaring med drift er at det er både at klappe brugere og det daglige vedligehold på infrastrukturen. Afhængig af hvor stor virksomheden er. Jeg har siddet i et hosting firma hvor det var delt op i grupper. Altså hvor en gruppe klarede Microsoft en anden gruppe klarede Unix og en 3. gruppe klarede netværk. Der ud over var der en DBA gruppe samt en afdeling til implementering af nye løsninger.


ok det vil altid være lidt blandet (support og drift) eller ??
Gravatar #64 - Windcape
5. jan. 2011 11:36
Hubert (62) skrev:
Hvad får dig til at tro at man lærer at drifte ting i praktikken?
At visse ting kan man ikke simulere, eller lære på en skole.

Databaser er et godt eksempel. Som ingeniører har vi en masse teori omkring databaser, og hvordan transactions, locks osv. fungere.

Men rent faktisk at arbejde med det i praktis, og drifte store systemer af det, kan ikke lade sig gøre at simulere på skolebænken. Vi "prøvede" det på Datamatiker studiet, men det var bla. ikke muligt at simulere høj nok lantency til at give brugbare resultater, osv.

Den del vil jeg mener er relevant at opleve/lære som en del af praktikken. Selvom jeg da er sikker på at en masse virksomheder bare sætter praktikanten i et hjørne med et hobbyprojekt uden noget ansvar :p
Gravatar #65 - zin
5. jan. 2011 11:37
#59: Øh, det er jo hyklerisk at generalisere på den måde. Du kan sagtens være/blive til en knaldgod udvikler ved at starte med Datatekniker med programmering og dernæst tage udvidende kurser, ligesom du kan blive en god udvikler hvis du tager datamatiker og derefter sætter dig ind i sprog.
Det er noget man har i maven - det skal bare hjælpes på vej. Ikke noget man er 100% baseret på uddannelse.

Dog vil jeg give dig ret i, at siden #1 nu snart er færdig med HF, så bør han tage datamatiker, da uddannelsen generelt er mere programmeringsorienteret end datatekniker, men at sige at den er ubrugelig før nogen overhovedet har haft chancen for at vise andet er ignorant og tåbeligt.
Gravatar #66 - Hubert
5. jan. 2011 11:40
hks777 (63) skrev:

ok det vil altid være lidt blandet (support og drift) eller ??


Jeg har prøvet at arbejde med drift uden support og arbejdet med drift med support. Det afhænger helt af hvor man arbejder.
Gravatar #67 - Windcape
5. jan. 2011 11:41
zin (65) skrev:
Du kan sagtens være/blive til en knaldgod udvikler ved at starte med Datatekniker med programmering og dernæst tage udvidende kurser, ligesom du kan blive en god udvikler hvis du tager datamatiker og derefter sætter dig ind i sprog.
Ja, man kan blive god autodidakt udvikler.

Erhversuddannelserne hjælper dig ikke nærmere det mål. Derudover handler uddannelse mere om de ting du ikke lærer som autodidakt (og som udviklerjobs handler mere om), nemlig metodologier, arkitektur, projektarbejde, matematik og teori.

zin (65) skrev:
Dog vil jeg give dig ret i, at siden #1 nu snart er færdig med HF, så bør han tage datamatiker, da uddannelsen generelt er mere programmeringsorienteret end datatekniker
Han lader ikke til at være så interasseret i programmering, så vil klart også anbefale datatekniker.

Ingeniør havde også været et godt bud, men den er svær rent matematisk.

zin (65) skrev:
men at sige at den er ubrugelig før nogen overhovedet har haft chancen for at vise andet er ignorant og tåbeligt.
Alt jeg siger er at programmeringsdelen ikke er brugbar, og burde fjernes, til fordel for mere/bedre undervisning i relevant stof.

Hvis de endeligt ville, burde de undervise i perl/python, og ikke WinForms eller ASP.NET programmering i C#.
Gravatar #68 - Magten
5. jan. 2011 11:45
Windcape (18) skrev:
hehe ja. En af mine venner i sverige har præcist sådan et job som du beskriver der.

Dog er lønnen stadigvæk et stykke fra hvad en udvikler ville tjene, men modsat er arbejdet nemt, og man tager ikke ansvaret med hjem. (Hvor man som udvikler "aldrig har fri").
Der vil jeg nu være enig med Hubert. Drift er ikke bare fødderne op og kig på skærmen engang imellem, det er i høj grad også fejlretning, konfiguration og vedligeholdelse.
Og der har man ikke fri bare fordi man er gået hjem ;)

Det andet har været standard servicedesk arbejde de steder jeg har været.
Gravatar #69 - Hubert
5. jan. 2011 11:45
Windcape (64) skrev:
At visse ting kan man ikke simulere, eller lære på en skole.

Databaser er et godt eksempel. Som ingeniører har vi en masse teori omkring databaser, og hvordan transactions, locks osv. fungere.

Men rent faktisk at arbejde med det i praktis, og drifte store systemer af det, kan ikke lade sig gøre at simulere på skolebænken. Vi "prøvede" det på Datamatiker studiet, men det var bla. ikke muligt at simulere høj nok lantency til at give brugbare resultater, osv.

Den del vil jeg mener er relevant at opleve/lære som en del af praktikken. Selvom jeg da er sikker på at en masse virksomheder bare sætter praktikanten i et hjørne med et hobbyprojekt uden noget ansvar :p


Du mener altså ikke at den teori man kan få i skolen er noget værd inden man kommer ud i det virkelige liv og skal pille ved noget?
Gravatar #70 - Hubert
5. jan. 2011 11:47
Magten (68) skrev:
Der vil jeg nu være enig med Hubert. Drift er ikke bare fødderne op og kig på skærmen engang imellem, det er i høj grad også fejlretning, konfiguration og vedligeholdelse.
Og der har man ikke fri bare fordi man er gået hjem ;)

Det andet har været standard servicedesk arbejde de steder jeg har været.


Windcape ynder desværre at vise at han ikke har meget begreb om hvad driftsfolk laver...
Gravatar #71 - hks777
5. jan. 2011 11:52
zin (65) skrev:


Dog vil jeg give dig ret i, at siden #1 nu snart er færdig med HF, så bør han tage datamatiker, da uddannelsen generelt er mere programmeringsorienteret end datatekniker, men at sige at den er ubrugelig før nogen overhovedet har haft chancen for at vise andet er ignorant og tåbeligt.


jeg er i tvivl om jeg har lyst til datamatiker
Gravatar #72 - Windcape
5. jan. 2011 11:57
Magten (68) skrev:
Og der har man ikke fri bare fordi man er gået hjem ;)
Hvis man kører skiftehold, og ikke har en position som ansvarshavende, så vil jeg altså absolute mene du har fri når du går hjem.

Det afhænger jo lidt af virksomhedens størrelse, og format. Men min pointe var mere at jeg kunne nikke genkendende til arne_v's fremstilling af drift.
Gravatar #73 - Windcape
5. jan. 2011 12:00
Hubert (69) skrev:
Du mener altså ikke at den teori man kan få i skolen er noget værd inden man kommer ud i det virkelige liv og skal pille ved noget?
Jeg mener at kombineret teori og praktisk er bedre end rent teori.

Hvor at den praktiske del er endnu mere vigtigt i form af situationer man ikke kan simulere.
Gravatar #74 - Hubert
5. jan. 2011 12:01
Windcape (73) skrev:
Jeg mener at kombineret teori og praktisk er bedre end rent teori.

Hvor at den praktiske del er endnu mere vigtigt i form af situationer man ikke kan simulere.


Så er vi ved at være enige men det var jo så bare ikke det du gav udtryk for først... :)
Gravatar #75 - Windcape
5. jan. 2011 12:01
hks777 (71) skrev:
jeg er i tvivl om jeg har lyst til datamatiker
Adgangskravet er Matematik B, og Engelsk B.
Gravatar #76 - Hubert
5. jan. 2011 12:03
Windcape (72) skrev:
Hvis man kører skiftehold, og ikke har en position som ansvarshavende, så vil jeg altså absolute mene du har fri når du går hjem.

Det afhænger jo lidt af virksomhedens størrelse, og format. Men min pointe var mere at jeg kunne nikke genkendende til arne_v's fremstilling af drift.


Hvordan kan du nikke genkendende til Arne_v's fremstilling af drift. Har du pludselig fået driftserfaring? At du kender en i Sverige der formentlig efter hvad du har skrevet har en slags service desk funktion er vel ikke noget der kan få dig til at nikke genkendende til det billede Arne_v sætter op?
Gravatar #77 - hks777
5. jan. 2011 12:07
Windcape (75) skrev:
Adgangskravet er Matematik B, og Engelsk B.


ja det ved jeg godt, men jeg er i tvivl om de ting jeg har skrevet i #1
Gravatar #78 - Windcape
5. jan. 2011 12:09
#77

Min vurdering, som Datamatiker, tidligere tutor, og ingeniørstuderende, er også at du bør tage datatekniker uddannelsen.
Gravatar #79 - Windcape
5. jan. 2011 12:11
Hubert (76) skrev:
Har du pludselig fået driftserfaring? At du kender en i Sverige der formentlig efter hvad du har skrevet har en slags service desk funktion er vel ikke noget der kan få dig til at nikke genkendende til det billede
Ah, så nu mener du at det kun er din slags drift, der er drift.

Bare fordi folk har jobs der er anderledes end dit eget, og de tilfældigvis ikke er en del af din omgangskreds, betyder jo ikke at de ikke eksistere.

Jeg kender mange med drift jobs, som ikke tager ansvaret med hjem, og ikke har den mest stressende hverdag. (Modsat så afspejles det i lønnen.)
Gravatar #80 - fjols
5. jan. 2011 12:19
Windcape (67) skrev:
Hvis de endeligt ville, burde de undervise i perl/python, og ikke WinForms eller ASP.NET programmering i C#.


Der undervises ikke i WinForms eller ASP.NET. ASP.NET og python kan tages som et tilvalgskursus.
Der undervises i C++ og C#.
Gravatar #81 - Hubert
5. jan. 2011 12:34
Windcape (79) skrev:
Ah, så nu mener du at det kun er din slags drift, der er drift.

Bare fordi folk har jobs der er anderledes end dit eget, og de tilfældigvis ikke er en del af din omgangskreds, betyder jo ikke at de ikke eksistere.

Jeg kender mange med drift jobs, som ikke tager ansvaret med hjem, og ikke har den mest stressende hverdag. (Modsat så afspejles det i lønnen.)


Jeg har ikke udtalt at der kun er min form for drift... Tvært imod så er det dig der stiller dig op og mener du kan udtale dig om drift ud fra noget du har hørt.
Gravatar #82 - hks777
5. jan. 2011 13:19
Windcape (78) skrev:
#77

Min vurdering, som Datamatiker, tidligere tutor, og ingeniørstuderende, er også at du bør tage datatekniker uddannelsen.


ok tak

@alle er der nogle som har gode links til en induktion til netværk eller cisco ?

@alle er der nogle som går på skole i Sønderborg som vil fortælle om hvad de synes om det?
Gravatar #83 - Hubert
5. jan. 2011 13:24
hks777 (82) skrev:

@alle er der nogle som har gode links til en induktion til netværk eller cisco ?


Du kan måske bruge det her til at starte på noget cisco sjov..

http://www.simulationexams.com/tutorials/ccna/ccna...

http://www.semsim.com/ccna/tutorial/subnetting/sub...
Gravatar #84 - hks777
5. jan. 2011 13:36
Hubert (83) skrev:
hks777 (82) skrev:

@alle er der nogle som har gode links til en induktion til netværk eller cisco ?


Du kan måske bruge det her til at starte på noget cisco sjov..

http://www.simulationexams.com/tutorials/ccna/ccna...

http://www.semsim.com/ccna/tutorial/subnetting/sub...


ok tak jeg kigger på dem når jeg kommer hjem
Gravatar #85 - Mort
5. jan. 2011 14:32
Windcape (59) skrev:
Det var erhversuddannelserne generelt.

Programmeringsuddannelser burde kun udbydes som videregående.

At drift er mere håndværk, og skal læres ved praktik er helt fint. Uddannelsen har sin berettigelse til drift. Ikke til softwareudvikling (som handler mindre og mindre om programmering)


Som jeg forventede, så baserer du det på fordomme og ikke erfaring.

Da jeg var færdig med min uddannelse som datamekaniker (Jeps, det var en erhvervsuddannelse man kan tage fra 9. klasse) så var der ikke nogen af de nyuddannede ingeniører vi havde i vores firma som kunne følge med mig i niveau i software udvikling.

Dem jeg snakkede med vidste ikke engang hvordan man lavede en ordentlig kravspecifikation, tidsplan eller dokumentation til et projekt - Et område som blev banket ind i hovedet på os ved hver eneste projekt aflevering vi havde under uddannelsen.

En datateknikers evner indenfor software udvikling vil i de fleste tilfælde afhænge af hvor meget udvikling han har lavet i hans praktikforløb.

Snakker du med nogen som aldrig har fået lov at arbejde med udvikling, så vil de kun have de måneders teori som de har lært på skoleforløbene.

Snakker du derimod med dem som har fået mulighed for at bruge deres lærte teori på deres praktiskplads, så har du i stedet en udvikler med flere års erfaring, når uddannelsen er overstået.
Gravatar #86 - Windcape
5. jan. 2011 15:13
Mort (85) skrev:
Som jeg forventede, så baserer du det på fordomme og ikke erfaring.
Det bygger desværre også på erfaring.

Og undervisningsmaterialer, curriculum og ambitionsniveau betyder meget.

Mort (85) skrev:
Snakker du derimod med dem som har fået mulighed for at bruge deres lærte teori på deres praktiskplads, så har du i stedet en udvikler med flere års erfaring, når uddannelsen er overstået.
Autodidakt erfaring, ja.

Hvis det tæller med har jeg 10 års erfaring som softwareudvikler. Hvor siger du kan jeg få et job til 40k om måneden?
Gravatar #87 - Magten
5. jan. 2011 15:14
Windcape (86) skrev:
Hvor siger du kan jeg få et job til 40k om måneden?
Ingen steder så længe du kalder alle du er uenig med for hippier :p
Gravatar #88 - Mort
5. jan. 2011 16:10
Windcape (86) skrev:
...Autodidakt erfaring, ja...


Erfaring er ikke autodidakt når den er baseret på den teori du lærer i undervisningen.
Gravatar #89 - zin
5. jan. 2011 16:30
#67: Som sagt tidligere; Uddannelsen er netop lavet om, for at der kan komme mere fokus på de to seperate ting; Infrastruktur og Programmering. Med dette kommer også bedre opdeling og bedre specialisering. Under denne ved ikke engang lærerne specifikt hvad de skal undervise i endnu fordi de endnu ikke er kommet så langt... Brand new.
Gravatar #90 - Windcape
5. jan. 2011 16:46
#89

Det ændre ikke på at det er en erhversuddannelse. Hvis niveauet skulle forestille at være på niveau med Datamatiker, ville der nok være andre krav til optag.
Gravatar #91 - Magten
5. jan. 2011 16:56
#90
Ingen har sagt at den er på højde med en datamatiker, men du har sagt at den ikke kunne bruges til noget fordi det var en erhvervsuddannelse..

Rimelig arrogant holdning til erhvervsuddannelser må man sige..
Gravatar #92 - Windcape
5. jan. 2011 17:05
#91

Jeg har sagt programmeringsdelen ikke kan bruge til noget, fordi det er en erhversuddannelse.

Om det så er en arrogant holdning eller ej, er jeg ligeglad med. Generelt synes jeg niveauet på erhversuddannelserne, specielt inden for IT, er så grinagtigt lavt.

Men nu siger de jo også selv at det er deres mål at "tage hånd om de svage elever". Men jeg mener stadigvæk at man burde ophøje datatekniker til en kort-videregående akademiuddannelse, og droppe IT-supporter, Multimediedesigner, og Webintegrator helt.

Erhversuddannelsern kan så fokusere på hvad de var skabt til -- håndværk.

IT-delen er lalleglade uddannelser som folk søger ind på for at få SU, og undgå at skulle melde sig arbejdsløse.

IT-supportere og andet uddannelse på det niveau hører til i filippinerne.

Og så kan det godt være jeg er et arrogant røvhul fordi jeg skriver det.
Gravatar #93 - Magten
5. jan. 2011 17:09
Endnu engang plaprer du løs om et emne du tydeligvis ikke har en dart viden om.
Gravatar #94 - zin
5. jan. 2011 17:11
#89: Datatekniker uddannelsen, specifikt, har man længe overvejet at "opgradere" til en KVU eller lignende, simpelthen fordi niveauet der kræves er ret højt i fht. en erhvervsuddannelse. Yderligere, hvis der er fokus på programmering kan niveauet sagtens blive højere.
Hvor meget fysik/kemi/biologi/tysk osv. brugte du da du læste datamatiker?

Din holdning er ikke arrogant, den er ignorant.



Windcape (92) skrev:
#91

Jeg har sagt programmeringsdelen ikke kan bruge til noget, fordi det er en erhversuddannelse.

Om det så er en arrogant holdning eller ej, er jeg ligeglad med. Generelt synes jeg niveauet på erhversuddannelserne, specielt inden for IT, er så grinagtigt lavt.

Sikke nogle kilder du kaster dig om med - specielt i en helt ny uddannelse, som dårligt lærerne ved noget om. -.-


Men nu siger de jo også selv at det er deres mål at "tage hånd om de svage elever". Men jeg mener stadigvæk at man burde ophøje datatekniker til en kort-videregående akademiuddannelse, og droppe IT-supporter, Multimediedesigner, og Webintegrator helt.

1: Du har selv sagt at skolerne til datamatikere lader elever bestå fordi det giver dem flere penge, her i tråden, så de "tager hånd om de svage elever" lige så vel, ikke sandt...?

2: Helt enig. Datatekniker -> KVU (fokus: drift, udvikling og support) og drop IT-supporteren. Behold Frontline supporteren, dog.


Erhversuddannelsern kan så fokusere på hvad de var skabt til -- håndværk.

IT-delen er lalleglade uddannelser som folk søger ind på for at få SU, og undgå at skulle melde sig arbejdsløse.

IT-supportere og andet uddannelse på det niveau hører til i filippinerne.

Og så kan det godt være jeg er et arrogant røvhul fordi jeg skriver det.

Det er du, og du har ikke ret. (:
Niveauet er ganske højt, men for at man får noget ud af den (ligesom *alle* andre uddannelser), kræver det at man interesserer sig for det, og gør brug af sin viden. To ting, man sjældent eller aldrig får lov til på praktikpladser. Og det er virksomhedernes skyld.
Gravatar #95 - Windcape
5. jan. 2011 17:19
zin (94) skrev:
#89: Datatekniker uddannelsen, specifikt, har man længe overvejet at "opgradere" til en KVU eller lignende, simpelthen fordi niveauet der kræves er ret højt i fht. en erhvervsuddannelse.
Men hvis man gjorde det, har man allerede Datamatiker som et passende alternativ til programmering.

Det er også den løsning ville foreslog. (Udover at Datamatiker så opgraderes til at være Proffessionsbachelor i Softwareudvikling, altså på niveau med Diplomingeniør, og den 2½ årige Datamatiker droppes)

zin (94) skrev:
Hvor meget fysik/kemi/biologi/tysk osv. brugte du da du læste datamatiker?
Fysik bruger man da. Kemi er mest hvis man arbejder med f.eks. sundhedsteknologi. Matematik bruger man massere af.

Tysk er ikke et krav mere. Engelsk er.

zin (94) skrev:
1: Du har selv sagt at skolerne til datamatikere lader elever bestå fordi det giver dem flere penge, her i tråden, så de "tager hånd om de svage elever" lige så vel, ikke sandt...?
Jeg har ikke sagt jeg bifalder det.

zin (94) skrev:
2: Helt enig. Datatekniker -> KVU (fokus: drift, udvikling og support) og drop IT-supporteren. Behold Frontline supporteren, dog.
Der er allerede 4-5 korte og mellemlange videregående uddannelser med henblik på udvikling, så lav nu en uddannelse der fokusere på ren drift/support i stedet.

zin (94) skrev:
Niveauet er ganske højt
Jeg er absolut ikke enig.

Der var sikkert også nogen i min årgang af datamatikere som synes niveauet var ganske højt. Sammenlignet med ingeniørstudiet var niveauet "ferie".
Gravatar #96 - zin
5. jan. 2011 17:21
#95: I forhold til, hvad man kunne grave ud af det (igen, interesse...), så er niveauet ganske højt. Kravene er tilgengæld ikke. (:
Gravatar #97 - Windcape
5. jan. 2011 17:27
#96

Interesse betyder en hel del. Men det er min erfaring at erhversuddannelsern ikke ligger op til selvstudie i den grad universiteterne gør.

Og det ville overraske mig hvis de begyndte at gøre det.

Altså kort sagt: Du forventes ikke at kunne noget, eller gide noget, for at kunne gennemføre en erhversuddannelse. Det er sådan lidt den overordnede målsætning.

Da man ikke kan vurdere uddannelse på hvor heldig den enkelte elev er med praktikplads, så bør man vurdere den på ambitionsniveauet og kravenen -- og de mener jeg er for lave.
Gravatar #98 - Magten
5. jan. 2011 17:36
#97
At du tror en erhvervsuddannelse er sådan er ret skræmmende. Grundforløbet er hvad du snakker om, og det er der folk søger hen for at få SU, men det er 20 uger, som ikke er i en bestemt retning.

Enten tror du virkelig på alt det du skriver, eller også er du bare et virkelig arrogant menneske.. Det sidste hænger måske meget godt sammen med din trang til at kalde alle for hippier fordi de har en anden mening end dig.
Gravatar #99 - Windcape
5. jan. 2011 19:04
#98

Det er desværre ikke noget jeg tror. Det er erfaring.

Det er mere morsomt at i selv tror at erhversuddannelserne faktisk er seriøse.
Gravatar #100 - Magten
5. jan. 2011 19:18
#99
Det er endnu mere morsomt at du tror dine erfaringer (dine venner der laller løs og nasser SU eller hvad?) danner det fulde billede af en erhvervsuddannelse.

Hvis erhvervsuddannelser er så useriøse som du siger, så må jeg ihvertfald have gået på noget andet end det.

Der er useriøse idioter på erhvervsskolerne, det kan vi godt blive enige om. Men det gør ikke uddannelserne til useriøse, og der er masser af folk på dem som rent faktisk gør en indsats og slider sig igennem det. Men det er åbenbart svært at forstå når man har sådan en fin uddannelse som dig.

Prøv at åbne øjnene lidt, og prøv så at lade være med at se ned på folk der ikke tager en længerevarende uddannelse.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login