mboost-dp1
Jeg er ham...
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Han henviste da aldrig til sig selv i tredje person. "jeg er ham, som..." er da stadig første person.Jakob Jakobsen (21773) skrev:csstener (21770) skrev:#21796
Vil mene at det i den situation lyder bedre at sige "jeg" i stedet for "han".
Når man først henviser til sig selv i 3. person, vil det nok være mest logisk at fortsætte med dette i stedet for at skifte til 1. person.
Så invitér mig dog til den skide grillfest. Det er jo svært at tale med dig, når du ikke gider mødes!vandfarve (21777) skrev:Tak, Kage. Du er sgu den eneste, der forstår mig herinde. Selv Dee-Dee snakker ikke med mig længere.
Hun er først flyttet for nyligt, så du er undskyldt.csstener (21799) skrev:Kris (21797) skrev:#cssstener
Der er forskel på reglerne for arbejdsmiljø i Danmark og Irland.
ok..gik udfra du var i Danmark da du snakker dansk og sider her inde.
pewbe (21792) skrev:...der skrev følgende på facebook og nu griner XD
Arrrhgg .. At der findes et ord for den slags betyder vel at nogen rent faktisk gør det? Eller what?
Fra Urban Dictionary:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=munging skrev:Fat Dead People are Best.
Nej, "ham" er omsagnsled til grundled. På dansk betyder det, at "ham" peger på "jeg", som er første person. Simpel grammatisk analyse.
Hvorfor orker jeg? Derfor!
Hvorfor orker jeg? Derfor!
...Der har tegnet et A på begge mine håndflader.
Således at hver gang jeg ser dem skal de minde mig at tjekke om jeg drømmer.
Således at hver gang jeg ser dem skal de minde mig at tjekke om jeg drømmer.
LinguaIgnota (21809) skrev:Den største forskel på Danmark og Irland er, at i Irland fårman sin løn udbetalt i kartofler.
Du er ikke langt fra.
De fleste irer er ugelønnet for at undgå at de drikker deres løn op for hurtigt. Det teknologiske fremskridt er ca. samme sted som Danmark var i midt 90'erne. Kun 48% har det der internet derhjemme og det er ikke muligt at få over en 8mb linje. Den mest populære mobiltelefon er nokia 3310. Og det er helt normalt at man kommunikerer frem og tilbage med diverse instanser med 2-3 ugers mellemrum. Det skal jo helst ikke gå for stærkt.
Nej det der udvikling gør vi ikke så meget i herovre.
Lars Hedegaard er blevet frifundet! Måske er vores samfund ikke helt råddent endnu.
Og så har jeg sgu været en tur i discounthelvede. Pik, jeg føler mig ussel, når jeg vader rundt med en Aldi-pose. Men fuck it, jeg fik en flaske Kopke, en pose muffins med kakaosmag og chokoladestykker og en pose peanutrejer (de er sateme undervurderet). For helvede, det bliver en god aften. ...hvis vinen ikke smager af lort og pis.
Og så har jeg sgu været en tur i discounthelvede. Pik, jeg føler mig ussel, når jeg vader rundt med en Aldi-pose. Men fuck it, jeg fik en flaske Kopke, en pose muffins med kakaosmag og chokoladestykker og en pose peanutrejer (de er sateme undervurderet). For helvede, det bliver en god aften. ...hvis vinen ikke smager af lort og pis.
Daniel-Dane (21803) skrev:Han henviste da aldrig til sig selv i tredje person. "jeg er ham, som..." er da stadig første person.
LINK
"jeg er ham" sætter tydeligvis sætningen i 3. person og der skal derfor fortsættes i 3. person.
...der undrer sig over hvad "analogue cheese" er og hvorfor det befinder sig på hans pizza.
Digitalt ost må være ost hvor man kan sige 2det her smager præcis sådan her:"
Analogt må være noget ost der variere meget i smag :P efter hvor lang tid det har lagt på gulvet
Analogt må være noget ost der variere meget i smag :P efter hvor lang tid det har lagt på gulvet
Analog ost?
Mon de mener en analog til ost, altså falsk ost?
Jakob Jakobsen (21821) skrev:Analog ost?
Du misser det vigtige, Jay Jay!
Du skal ikke spørge, hvad din analoge ost kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for den reformerede skinke.
gnarfsan (21824) skrev:...der der ikke længere kan få pizza med killing og champagne :-(
Er katten da død?
Daniel-Dane (21830) skrev:Nej. Så kom dog med argumenter! (Se #21806.)Jakob Jakobsen (21818) skrev:LINK
"jeg er ham" sætter tydeligvis sætningen i 3. person og der skal derfor fortsættes i 3. person.
okay.. "ham" følges om regel af stedord som "som" eller "der", fx "jeg er ham, der sidder på gulvet". I denne sætning er "der" det nye subjekt, men leder tilbage til "ham", IKKE "jeg". Derfor er den nye sætning også i 3.person, derfor skal resten af sætningen (der evt. indeholder han/sin osv) også skrives som 3.person. Verstanden Sie mich?
Men I glemmer hvordan "er" fungerer i en sådan sætningskonstruktion. "er" binder "jeg" og "ham" sammen til ét. Derfor kalder man "ham" for "omsagnsled til grundled". Faktisk er hele stykket "ham, som ..." et omsagnsled til grundled, som hører til "jeg".
Daniel-Dane (21834) skrev:Men I glemmer hvordan "er" fungerer i en sådan sætningskonstruktion. "er" binder "jeg" og "ham" sammen til ét. Derfor kalder man "ham" for "omsagnsled til grundled". Faktisk er hele stykket "ham, som ..." et omsagnsled til grundled, som hører til "jeg".
det ændrer jo overhovedet ikke ved, at resten af sætningen, skal bøjes efter "ham".
Daniel-Dane (21836) skrev:Jo. "ham" leder over til "jeg", hvilket som-ledsætningen hører til.
som-ledsætningen peger på "ham" ligemeget hvad "ham" så selv peger på. Grammatik er meget teknisk og pænt ligeglad med, at "ham" og "jeg" er den samme person. Jeg har ret, du tager fejl, det er meget simpelt xD
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.