mboost-dp1

Jeg er ham...


Gå til bund
Gravatar #71201 - arne_v
26. sep. 2018 14:30
#71200

Jeg ser hans udtalelser som værende meget godt i tråd med den trend - den katastrofale trend - vi har set i visse lande specielt Danmark til at en uddannelse i software udvikling er 90% bløde discipliner aka snik sank og kun 10% hårde discipliner som f.eks. at lære datalogi/matematik og programmering.

Resultatet er ikke godt. Der kommer folk ud som er meget forstående når de snakker med kunden/stakeholder og som kan fyre en masse buzzwords af ved smalltalken foran kaffemaskinen, men som altså ikke kan implementere noget logik i kode.
Gravatar #71202 - CBM
26. sep. 2018 14:34
arne_v (71201) skrev:
#71200

Jeg ser hans udtalelser som værende meget godt i tråd med den trend - den katastrofale trend - vi har set i visse lande specielt Danmark til at en uddannelse i software udvikling er 90% bløde discipliner aka snik sank og kun 10% hårde discipliner som f.eks. at lære datalogi/matematik og programmering.

Resultatet er ikke godt. Der kommer folk ud som er meget forstående når de snakker med kunden/stakeholder og som kan fyre en masse buzzwords af ved smalltalken foran kaffemaskinen, men som altså ikke kan implementere noget logik i kode.

Jeg er helt enig
Gravatar #71203 - Claus Jørgensen
26. sep. 2018 19:06
#200

På mit nye arbejde oplever jeg at mine "soft skills" som jeg tilegnede mig hos Microsoft gør mig så meget meget mere effektiv end de andre udviklere på mit hold der ikke har dem.

Hvis udviklere ikke kan kommunikere med folk fra design, produkt, marketing, etc. så kan de slet ikke være ligeså effektive som de burde. Hvis en udvikler ikke kan lave en risiko analyse ved sine ændringer og forklare dem til chefen, for han/hun jo aldrig lov til at lave disse ændringer mere (eller burde ikke få lov).

Ligesom hvis man vælger at lukke en fejlrapport fra en bruger, så skal man kunne argumentere med sine "soft skills" hvorfor man gør det.

Der er vel minimalt hvor mange virksomheder der har brug for de 110% nørdede ansatte som kun ser kode i deres arbejde.

Spolsky's formulering i CW's artikel er underlig, men jeg er overordnet enig med hans pointe.

Det værste er nok at i de helt store virksomheder som Microsoft (og helt sikkert også Google, Amazon, Apple) så for de helt dygtige udviklere slet ikke lov til at lave de ting de gerne vil, hvis de ikke har de nødvendige soft skills til at argumentere for hvorfor det er nødvendigt.

Og jeg tvivler altså på at det er de fleste udviklere der lærer soft skills først, og så "hard" skills senere. I min erfaring er det *altid* omvendt.

“Der er rigtig mange bløde skills, som kan gøre dig mere effektiv, som softwareudvikler,” siger han og uddyber:

“Her tænker jeg især på kommunikationsevner. Det er ekstremt vigtigt, at du som softwareudvikler kan forklare dine ideer og visioner og skabe begejstring om dem,” siger han.
Gravatar #71204 - Claus Jørgensen
26. sep. 2018 19:16
found a bug.

Skriv en besked, rediger, gå tilbage til forrige side, og så gå frem til sidste side igen.

Ctrl+R, resubmit form advarsel i Chrome (Win10)

Konsistent advarsel på alle refresh derefter, men ingen resubmit (min besked er ikke sent 2 gange)
Gravatar #71205 - arne_v
26. sep. 2018 19:18
#71203

Et basalt kendskab til dansk/engelsk/svensk/andet så man kan forklare noget er nødvendigt for en udvikler.

Men det betyder altså ikke at man skal studere antropologi, sociologi og business.

Grundliggende mener jeg ikke at en udvikler skal sælge sin ide. En udvikler skal kunne forklare sin ide klart og tydeligt.

Hvis udviklerens chef ikke forstår at vurdere ideer udfra deres reelle indhold men lader sig blænde af salgstaler, så er det en rigtig dårlig chef.

Hvis ideen skal sælges andre steder i organisationen, så er det chefens opgave at lave salgstalen (PPT med præsentation).


Gravatar #71206 - arne_v
26. sep. 2018 19:25
Claus Jørgensen (71203) skrev:

Det værste er nok at i de helt store virksomheder som Microsoft (og helt sikkert også Google, Amazon, Apple) så for de helt dygtige udviklere slet ikke lov til at lave de ting de gerne vil, hvis de ikke har de nødvendige soft skills til at argumentere for hvorfor det er nødvendigt.


Store organisationer har ofte nogle tunge processer.

Men det er gode chefers job at navigere dem på vegne af de udviklere som har nogle gode ideer.

Claus Jørgensen (71203) skrev:

Og jeg tvivler altså på at det er de fleste udviklere der lærer soft skills først, og så "hard" skills senere. I min erfaring er det *altid* omvendt.


Helt enig.

Jeg tror faktisk stort set aldrig at der er nogen som forbedrer deres grundliggende (ikke specifikke) hard skills fra 6 måneder før uddannelsens afslutning til pensionering.

Soft skills kommer i et vist omfang for de fleste helt automatisk med erfaring. Og kan suppleres med diverse træning for dem som har brug for mere.
Gravatar #71207 - Claus Jørgensen
26. sep. 2018 19:30
arne_v (71205) skrev:
Men det betyder altså ikke at man skal studere antropologi, sociologi og business.
Enig, næsten. Det kan være relevant for udviklere at have forretningskendskab, hvis det er relevant for deres arbejde, specielt i start-ups. Jeg mener ikke at vi som udviklere kan regne med den luksus at vi aldrig skal have forretningsindsigt.

Sjovt nok er meget af min forretningsindsigt i mit nuværende arbejde noget jeg har lært fra mine mange rejser.

arne_v (71205) skrev:
Grundliggende mener jeg ikke at en udvikler skal sælge sin ide. En udvikler skal kunne forklare sin ide klart og tydeligt.
Måske i en ideel verden. Men selv det at forklare sig klart og tydeligt er "soft skills", som jeg oplever mange udviklere har problemer med. Jeg arbejde også med mange fra øst-landene, Rusland og Indien, hvor klar kommunikation på Engelsk virker noget mere udfordrende end for folk fra Danmark/Sverige/England/USA.

Og Stack Overflow er vel næsten et klart eksempel på dette? 999/1000 spørgsmål er så uklart formuleret at de er næsten umuligt at svare på.

Jeg vil gå så langt at sige at Software Udviklere i dag er notorisk dårlige til kommunikation, selv blandt dem selv. De 5 år jeg arbejde for Microsoft var kommunkation stort set det eneste vi fokuserede på i forhold til karriereudvikling, da for mig personligt har det tekniske aldrig været en særlig udfording.

Og jeg har arbejdet med nogle super dygtige udviklere som kunne skrive nærmest magisk C++ kode, men ikke kunne forklare et simpelt problem til en Produkt Owner. Og at sige at det er chefens ansvar, det går bare ikke mere. Hvis vi ikke vil have micromanagement, så må udviklerne også være ansvarlige for at kommunikere med alle ikke-udviklerne i en virksomhed, hvilket for de fleste virksomheder, vil sige størstedelen af virksomheden.
Gravatar #71208 - Claus Jørgensen
26. sep. 2018 19:31
arne_v (71206) skrev:
Jeg tror faktisk stort set aldrig at der er nogen som forbedrer deres grundliggende (ikke specifikke) hard skills fra 6 måneder før uddannelsens afslutning til pensionering.

Soft skills kommer i et vist omfang for de fleste helt automatisk med erfaring. Og kan suppleres med diverse træning for dem som har brug for mere.
Helt enig.

Men umiddelbart synes jeg også at det er den besked Spolsky forsøger at komme med?

(Måske læser vi bare artiklen forskelligt?)
Gravatar #71209 - arne_v
27. sep. 2018 01:51
Claus Jørgensen (71208) skrev:

Men umiddelbart synes jeg også at det er den besked Spolsky forsøger at komme med?


Hvis han med:


Men Joel Spolsky mener også, at fag som antropologi og psykologi bør være en fast bestanddel af undervisningen på teknologiske uddannelser.

“Jeg mener ganske enkelt, at alle softwareudviklere bør lære antropologi og sociologi.


mener det samme som:

arne_v (71206) skrev:

Soft skills kommer i et vist omfang for de fleste helt automatisk med erfaring. Og kan suppleres med diverse træning for dem som har brug for mere.


Så tror jeg at han har brug for nogle bedre soft skills udi kommunikation.

:-)
Gravatar #71210 - arne_v
27. sep. 2018 02:00
Claus Jørgensen (71207) skrev:

Men selv det at forklare sig klart og tydeligt er "soft skills", som jeg oplever mange udviklere har problemer med.

...

Jeg vil gå så langt at sige at Software Udviklere i dag er notorisk dårlige til kommunikation, selv blandt dem selv.

...

Og jeg har arbejdet med nogle super dygtige udviklere som kunne skrive nærmest magisk C++ kode, men ikke kunne forklare et simpelt problem til en Produkt Owner. Og at sige at det er chefens ansvar, det går bare ikke mere. Hvis vi ikke vil have micromanagement, så må udviklerne også være ansvarlige for at kommunikere med alle ikke-udviklerne i en virksomhed, hvilket for de fleste virksomheder, vil sige størstedelen af virksomheden.


Jeg er enig i at udviklere skal kunne forklare en problemstilling på en rimelig måde.

Men jeg mener ikke at de behøver at kunne sælge en ide.

For at kunne forklare noget behøver man kun den tekniske forståëlse, en mimdre portion domæme kendskab, en rimelig beherskelse af sproget og lidt sans for logik.

Ingen antropologi, pykologi eller business.

Skal man sælge en ide til ikke tekniske personer, så kræver det tit yderligere skills.


Gravatar #71211 - arne_v
27. sep. 2018 02:02
Claus Jørgensen (71207) skrev:

Og Stack Overflow er vel næsten et klart eksempel på dette? 999/1000 spørgsmål er så uklart formuleret at de er næsten umuligt at svare på.


Der er en vis selektion her. Hvis de var rigtigt gode til at beskrive problemet korrekt, så ville de i mange tilfælde selv kunen finde svaret. De er som oftest nødt til at spørge fordi de ikke har forstået hvad deres problem er.
Gravatar #71212 - CBM
27. sep. 2018 03:35
@claus og arne:
Jeg tænker at domæne kendskab og kommunikation kan være vigtigt men business? Vi er ikke sælgere med laksko og slips
Gravatar #71213 - Claus Jørgensen
27. sep. 2018 04:10
#212

Jeg oversætter "business" til domæne kendskab. Altså forretningsgange på godt Dansk.

F.eks. arbejder jeg med kommunikation og betalingssystemer i udviklingslande, og det er forventet af mig at jeg forstår vores foretningsgange på et højt niveau. Dvs. ikke i detaljer, men mere overordnet.

Og jeg mener da også at det gør mig bedre til mit arbejde.

Ikke at jeg tager slips på af den grund :p
Gravatar #71214 - Qw_freak
27. sep. 2018 06:47
arne_v (71200) skrev:
#71199

Men en software udvikler skal jo primært udvikle software - ellers var vedkommende jo ikke software udvikler.


Enig. Dog skal man også som SW udvikler evne også at kunne kommunikere og forstå opgaven af den der stiller den, og i min optik spiller en del af de egenskaberr artiklen nævner ind på netop denne del.
Gravatar #71215 - Ronson ⅍
27. sep. 2018 13:38
...der synes det er fedt at mobilreklamerne på newz ligger over kommenter/læs mere links
...der stadig har store problemer med at scrolle på forsiden
...der stadig bruger chrome på android men på en ny telefon
Gravatar #71216 - arne_v
27. sep. 2018 14:42
Claus Jørgensen (71213) skrev:

Jeg oversætter "business" til domæne kendskab. Altså forretningsgange på godt Dansk.


Jeg oversætter "business" til forretningsforståelse.

Forretningsforståelse er en en forståelse for firmaets forretningsmodel, kunder og strategier.

Det er ikke påkrævet for udviklere.

Udviklere skal naturligvis kende de specifikke forretningsgange som software skal understøtte.

Men det er jo ikke noget man lærer på en uddannelse.

I nogle tilfælde kender man til det fra almen livserfaring. Men i de fleste tilfælde er det vel noget man skal lære i forbindelse med projektet.
Gravatar #71217 - CBM
27. sep. 2018 18:56
Jeg tror vi er enige om hvad der er behov for men tænker vi tolker artiklens indhold forskelligt
Gravatar #71218 - brostenen
27. sep. 2018 20:51
...der var ude og spise på vores 5 års dag. Vi var på Provence i Aalborg.
Gravatar #71219 - Claus Jørgensen
28. sep. 2018 13:11
... der (ja, i gættede rigtigt) drikker øl i lufthavnen
Gravatar #71220 - zymes
28. sep. 2018 14:20
.. der spekulerer over hvem der har lavet "scan-selv"-systemet i Bilka/Føtex.. Mage til langsom lort...
Gravatar #71221 - CBM
28. sep. 2018 14:35
zymes (71220) skrev:
.. der spekulerer over hvem der har lavet "scan-selv"-systemet i Bilka/Føtex.. Mage til langsom lort...

Muligvis en med en lidt speciel form for humor? :-)
Gravatar #71222 - Claus Jørgensen
28. sep. 2018 15:47
... der hader at skrive dansk pa en iphone, dens tastafir er sa lortet

stavrfejl ned vilhe
Gravatar #71223 - Claus Jørgensen
28. sep. 2018 20:48
... der vil pointere at Safari også, på en ikke-test udgave af MacOS, spørger om at erstatte Chrome, selvom jeg har brugt Chrome i 2 uger

https://i.imgur.com/ys2kjet.png

(Hvis man klikker "try now" åbner den Safari og spørger om den må erstatte Chrome som default)
Gravatar #71224 - CBM
29. sep. 2018 05:16
Safari... er det ikke den browser der kun findes i Apple land?

@claus: alle iOS browsere er safari fordi de ikke må eller kan bruge deres egne engines.. AFAIK



Gravatar #71225 - Qw_freak
1. okt. 2018 07:19
...Der lige har installeret Opera til fordel for Chrome på sin arbejds PC, det er en kæmpe forbedring....

KÆMPE!!!
Gravatar #71226 - Claus Jørgensen
1. okt. 2018 17:19
... der er flyttet i egen lejlighed
... der som det alleførste købte en flaske whisky, og så 4 old fashion glas.
Gravatar #71227 - Ronson ⅍
1. okt. 2018 19:30
...der overvejer at sende en gave til et par newz-brugere

Gravatar #71228 - CBM
2. okt. 2018 03:39
Abomination! Hvorfor har de lego kunder ikke fåre hoveder? :-)
Gravatar #71229 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
2. okt. 2018 06:56
CBM (71224) skrev:
Safari... er det ikke den browser der kun findes i Apple land?

@claus: alle iOS browsere er safari fordi de ikke må eller kan bruge deres egne engines.. AFAIK

Ikke helt, Opera bruger (har brugt?) deres egen engine - netop fordi at den bliver afviklet på en server i Norge :)

Qw_freak (71225) skrev:
...Der lige har installeret Opera til fordel for Chrome på sin arbejds PC, det er en kæmpe forbedring....

KÆMPE!!!

Velkommen til lyset! Har aldrig rigtig brugt Opera Desktop, men ja, det er jo fandme en verden til forskel! Det er helt ekstremt :D

Ronson ⅍ (71227) skrev:
...der overvejer at sende en gave til et par newz-brugere


Send du bare! Jeg modtager gerne ;)
Gravatar #71230 - CBM
2. okt. 2018 07:35
@tb... Når folk skriver om at se lyset så bliver jeg nervøs :-)
Gravatar #71231 - CBM
2. okt. 2018 07:55
...der bruger opera mini til at skrive dette indlæg
Gravatar #71232 - CBM
3. okt. 2018 03:52
...der er bekymret over vores politikere... En innovations minister der sammen med andre politikere forsøger at overgå George orwells 1984?
Gravatar #71233 - Qw_freak
3. okt. 2018 11:35
...Der har fået brugt sin Email adr. til oprettelse af en profil på Kohls.com af en hr. Alex Krull....

Der overvejede at lade ham bruge den lidt bare indtil han havde lagt en ordre jeg kunne omdirigere, men det er nok ikke så etisk korrekt, så jeg skyndte mig bare at overtage kontoen og få den lukket.
Gravatar #71234 - Qw_freak
3. okt. 2018 12:59
...Der nu også fra beskeder fra spejdersport om at jeg har unsuscribed fra deres newsletter...

Hmmm...

Jeg gætter på et eller andet program trawler diverse email input bokse igennem og forsøger sig med at logge ind med det password den tror jeg stadig bruger....

Gravatar #71235 - CBM
3. okt. 2018 13:24
skummelt
Gravatar #71236 - Ronson ⅍
3. okt. 2018 16:50
...der har lavet en 128GB USB3 SSD for 223,79 kr
...der synes det ikke er helt skidt

...der ikke har noget at bruge den til, men alligevel
Gravatar #71237 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
4. okt. 2018 04:39
#71236

Hvor har du fundet en SSD så billigt?

... der lige vil dele dette https://www.dr.dk/viden/webfeature/piccoline
Gravatar #71239 - CBM
4. okt. 2018 07:58
...der lige blev kaldt op af dette nr fra london?

+442034119661

Damn scammers

Gravatar #71240 - Qw_freak
4. okt. 2018 08:18
PHP-Ekspert Thoroughbreed (71237) skrev:

... der lige vil dele dette https://www.dr.dk/viden/webfeature/piccoline

Samtidig med at man hører denne playlist... :)
https://open.spotify.com/playlist/6racPbwQKS4NO1hR...

Som jeg tilfældigvis sad og lyttede.. :D
Gravatar #71241 - Claus Jørgensen
4. okt. 2018 12:27
#39

Install Truecaller :)
Gravatar #71242 - CBM
4. okt. 2018 14:46
Claus Jørgensen (71241) skrev:
#39

Install Truecaller :)


Ok, Will do
Gravatar #71243 - brostenen
4. okt. 2018 15:11
Jeg syntes det er fedt at snakke scammere efter munden, og så forsøge at gøre hvad de vil, på en Commodore64.
Gravatar #71244 - CBM
4. okt. 2018 15:25
brostenen (71243) skrev:
Jeg syntes det er fedt at snakke scammere efter munden, og så forsøge at gøre hvad de vil, på en Commodore64.

Hehe... De giver dig gratis underholdning
Gravatar #71245 - brostenen
4. okt. 2018 19:32
CBM (71244) skrev:
brostenen (71243) skrev:
Jeg syntes det er fedt at snakke scammere efter munden, og så forsøge at gøre hvad de vil, på en Commodore64.

Hehe... De giver dig gratis underholdning


Total.... :-D Når de så spørger om hvordan jeg har internet, siger jeg at det bruger jeg min telefon til. Men det forstår ikke hvordan en computer kan starte op på 2 sekunder og de ved ikke hvad de skal svare mig, når jeg spørger hvilken diskette jeg skal finde frem. Nogen gange spørger jeg dem hvilken butik jeg kan købe en diskette med en browser på. Helt forvirret er de, når jeg siger at jeg benytter Microsoft Basic.

Der var en scammer for noget tid siden, der begyndte at spørge mig om hvordan det er at have en kæreste. Jeg fortalte ham at kvinder er glade for at man kan lave mad, vaske tøj og støvsuge. Det var en helt anden verden end han kendte, der nede i slumområdet i indien.
Gravatar #71246 - arne_v
4. okt. 2018 19:46
Claus Jørgensen (71241) skrev:

Install Truecaller :)


Understøtter i fastnet telefoner?

:-)
Gravatar #71247 - Claus Jørgensen
4. okt. 2018 20:55
#46

Findes fastnet stadigvæk? :p
Gravatar #71248 - CBM
5. okt. 2018 05:56
...der lige har anskaffet sig 40 DRM fri spil på GOG (dog var en god sjat af dem gratis)

...der nok vil købe sine spil på GOG fremover


...der er spændt på om hans gamle hp alt i en gamer maskine kan køre fallout 3
Gravatar #71249 - CBM
5. okt. 2018 14:28
..der kan konstatere at fallout 3 kører perfekt på ultra på den gamle alt i en gamer maskine

...der så råder over 4 maskiner der kan køre det på ultra

...der er skuffet over at steam udgaven ikke fungerede overhovedet

...der godt kan lide hardware
Gravatar #71250 - CBM
5. okt. 2018 16:20
...der ville ønske denne xKcd var lavet sidst vi snakkede bt musik... LOL

https://www.xkcd.com/2055/#
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login