mboost-dp1

Jeg er ham...


Gå til bund
Gravatar #69601 - brostenen
2. maj 2017 20:04
...der er i gang med at overføre data fra den gamle laptop til en nyere laptop. Bliver fedt at få en maskine der kan igen. Selv via kablet netværk tager det godt nok sin tid. Hele 250 gigabyte data er der samlet igennem 7 år. Damn.
Gravatar #69602 - Claus Jørgensen
3. maj 2017 09:33
... der har fået en opdateret fratrædelsesgodtgørelse
... der nu helt sikkert har penge nok til at rejse langt langt ind i 2017
Gravatar #69603 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
3. maj 2017 09:58
... der er misundelig på Claus

... der også gerne ville have tid til at rejse :(
Gravatar #69604 - Qw_freak
3. maj 2017 12:39
PHP-Ekspert Thoroughbreed (69603) skrev:
... der er misundelig på Claus

... der også gerne ville have tid råd til at rejse :(


Me too.... :'/
Gravatar #69605 - arne_v
3. maj 2017 13:51
#69602

Sæt alle pengene ind på en pensionsopsparing ...

:-)
Gravatar #69606 - Claus Jørgensen
3. maj 2017 14:34
#69605

I hvilket land?

Jeg ved dårligt nok hvor jeg skal betale skat efter jeg flytter ud af Sverige, da jeg ikke formelt flytter til Danmark.
Gravatar #69607 - arne_v
3. maj 2017 15:06
Claus Jørgensen (69606) skrev:
I hvilket land?


Penge kan investeres hvor som helst.

Men der er fordele ved at v;lge et land hvor det giver skattefradrag.

:-)

Claus Jørgensen (69606) skrev:
Jeg ved dårligt nok hvor jeg skal betale skat efter jeg flytter ud af Sverige, da jeg ikke formelt flytter til Danmark.


Som udgangspunkt må du være skattepligtig der hvor du officielt bor. Du bor nu i i Sverige og betaler skat i Sverige. På et tidspunkt sender du et brev til de svenske myndigheder om at du er flyttet fra Sverige og et brev til de danske myndigheder om at du er flyttet til Danmark, og så skifter du fra svensk til dansk skattepligt.

Og jeg tror ikke at rejseri vil påvirke dette. Hvis du opholdt dig tilpas længe i et land eller tog lønnet arbejde i et land kunen du blive skattepligtig der, men det er vel ikke relevant.
Gravatar #69608 - Claus Jørgensen
3. maj 2017 15:09
arne_v (69607) skrev:
På et tidspunkt sender du et brev til de svenske myndigheder om at du er flyttet fra Sverige
Jeg informere allerede de Svenske myndigheder om at jeg har midlertig adresse in Danmark, men jeg informere ikke de Danske myndigheder om det samme.

Så jeg bor formelt i Sverige i Danmark, uden at bo i begge :p
Gravatar #69609 - fjols
3. maj 2017 15:09
Claus Jørgensen (69606) skrev:
Jeg ved dårligt nok hvor jeg skal betale skat efter jeg flytter ud af Sverige, da jeg ikke formelt flytter til Danmark.


Hvis du ingen indkomst har skal du ikke betale skat.
Jeg melder mig til misundelsesgruppen.
Gravatar #69610 - arne_v
3. maj 2017 16:02
Claus Jørgensen (69608) skrev:
Jeg informere allerede de Svenske myndigheder om at jeg har midlertig adresse in Danmark, men jeg informere ikke de Danske myndigheder om det samme.


Det ville jeg være forsigtig med. Danmark og Sverige bør være i sync.

Hvis du ingen indtægt har, så er det næppe slemt.

Men havde du indtægt ville det nok blive takseret til omkring 2 år ....
Gravatar #69611 - Claus Jørgensen
3. maj 2017 16:59
#69610

Det er fuldt ud lovligt (i Sverige). Teknisk set er jeg arbejdsløs Svensker på ferie i Danmark på udefineret tid, hvilket også er lovligt da jeg er Dansk statsborger.

Da jeg ikke har stemmeret i Danmark længere så behøver jeg ikke oplyse Danmark om hvor jeg er bosiddende. Modsat så vil Sverige gerne vide hvor jeg bor, hvis jeg permanent flytter til et andet land for at arbejde, da jeg har stemmeret i Sverige, selvom jeg er bosiddende i et andet land.

Som sagt, kompliceret.

Og hvis jeg flytter til Berlin eller USA når jeg kommer tilbage, så vil jeg informere Sverige om at jeg er flyttet, men ikke Danmark...
Gravatar #69612 - arne_v
3. maj 2017 17:14
Claus Jørgensen (69611) skrev:
Det er fuldt ud lovligt (i Sverige). Teknisk set er jeg arbejdsløs Svensker på ferie i Danmark på udefineret tid, hvilket også er lovligt da jeg er Dansk statsborger.


Hvis det kun er ferie og du stadig er skattepligtig i Sverige, så er det lovligt.

Problemet opstår hvis du stopper med at være skattepligtig i Sverieg uden at starte med at være skattepligtig et andet sted.
Gravatar #69613 - Manofsciencemanoffaith
3. maj 2017 17:22
CBM (69598) skrev:
GALILEO? hvad er det?


http://www.esa.int/Our_Activities/Navigation/Galil...

Gravatar #69614 - Claus Jørgensen
3. maj 2017 21:03
... der har bestilt en GoPro HERO 5
Gravatar #69615 - CBM
4. maj 2017 03:22
Manofsciencemanoffaith (69613) skrev:

http://www.esa.int/Our_Activities/Navigation/Galil...


Ahh ja...

Europas GPS alternativ. Jeg kan godt huske at jeg har hørt om det for en del år siden nu jeg tænker nærmere over det.

Jeg troede det var stendødt siden man intet har hørt i mange år efterhånden.

Underligt der pludselig kommer en telefon med support for det
Gravatar #69616 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
4. maj 2017 05:52
#15

iPhones (og sikkert også andre) understøtter også GLONASS - har heller aldrig forstået hvorfor det var en nødvendighed. Måske er GPS nettet ikke så godt dækkende på hele kloden?
Gravatar #69617 - Claus Jørgensen
4. maj 2017 06:16
... der lige besluttede sig for at booke en uges vandretur i Morocco før alle de andre rejser
... der tager sin bror med
... der glæder sig til at endeligt besejre Mt. Toubkal
Gravatar #69618 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
4. maj 2017 22:41
... der ikke kan holde ud af læse "USA'nsk" og "USA'nere"

... der vil påpege at det hedder amerikansk og amerikanere

... der nok bare er ved at blive sur på sine gamle dage
Gravatar #69619 - CBM
5. maj 2017 04:29
PHP-Ekspert Thoroughbreed (69618) skrev:
... der ikke kan holde ud af læse "USA'nsk" og "USA'nere"

... der vil påpege at det hedder amerikansk og amerikanere

... der nok bare er ved at blive sur på sine gamle dage


...der godt ved det er forkert at skrive USA`nsk og USA`nere, men som alligevel har lyst til at skrive det engang imellem :-)

...der godt kender til det med at være gammel og mavesur til tider :-)
Gravatar #69620 - brostenen
5. maj 2017 07:02
Right on.... Det hedder Amerikanere og Amerikansk eller Amerikansk-engelsk. (Tror der er valgfrihed på alle hylder der).

Sjovt nok, har jeg ikke læst det før. Så jeg troede i første omgang, at der stod "Århusianere". Doh'
Gravatar #69621 - CBM
5. maj 2017 07:39
Hjemme hos os siger vi altså nogle gange USA'nere når vi skal lave lidt sjov :-)


Gravatar #69622 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
5. maj 2017 07:52
#20

Taget mængden af århusianer jokes i betragtning er de vel lige dumme ;-)
Gravatar #69623 - brostenen
5. maj 2017 11:28
#22
Hvorfor begraver man amerikanerne med røven over jorden? Fordi den er for stor til at være i kisten.... ;-)
Gravatar #69624 - CBM
5. maj 2017 12:37
@brostenen... Hehe... Kommer til at tænke på supersize me

:-)

Gravatar #69625 - Manofsciencemanoffaith
6. maj 2017 18:14
PHP-Ekspert Thoroughbreed (69618) skrev:
... der ikke kan holde ud af læse "USA'nsk" og "USA'nere"

... der vil påpege at det hedder amerikansk og amerikanere


Amerika er et kontinent. Ikke et land.
Gravatar #69626 - Ronson ⅍
6. maj 2017 19:11
amerikaner

Betydninger
1. person fra USA
2. person fra Nord- eller Sydamerika SPROGBRUG sjældent
3. stor vaffelis med flødebolle og evt. syltetøj
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=amerikaner&t...

amerikansk

Betydninger
1. fra USA; vedr. og karakteristisk for USA og dets indbyggere
1.a den variant af engelsk der tales i Nordamerika, især USA
2. fra eller vedr. Nord-, Mellem- og Sydamerika
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=amerikansk
Gravatar #69627 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
6. maj 2017 22:13
Manofsciencemanoffaith (69625) skrev:
PHP-Ekspert Thoroughbreed (69618) skrev:
... der ikke kan holde ud af læse "USA'nsk" og "USA'nere"

... der vil påpege at det hedder amerikansk og amerikanere


Amerika er et kontinent. Ikke et land.


Nord Amerika er et kontinent. Amerika er en anerkendt betegnelse for USA (eller mest korrekt, en betegnelse for den samlede del af to verdensdele/kontinenter)

... hvis vi absolut skal kneppe fluer :)
Gravatar #69628 - brostenen
7. maj 2017 00:48
Canada er jo også et Amerikansk land. Rettere sagt, et nordamerikansk land. Det samme er Mexico rent officielt.
Gravatar #69629 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. maj 2017 02:12
#28

Mig bekendt går Mexico ind under Mellemamerika. Og det hedder jo "Amerikas forenede stater", selvom Canada o.a. ikke er med.

Men, kan vi ikke blive enige om at USA'nsk er grimt og dumt, og den "korrekte" ting er amerikansk jf. Ronsons link i #26

- edit -

Okay, Mellemamerika starter først fra Mexico og går til Columbia
Gravatar #69630 - brostenen
7. maj 2017 12:41
PHP-Ekspert Thoroughbreed (69629) skrev:
#28

Mig bekendt går Mexico ind under Mellemamerika. Og det hedder jo "Amerikas forenede stater", selvom Canada o.a. ikke er med.

Men, kan vi ikke blive enige om at USA'nsk er grimt og dumt, og den "korrekte" ting er amerikansk jf. Ronsons link i #26

- edit -

Okay, Mellemamerika starter først fra Mexico og går til Columbia


Jeps.... Mexico ligger på det nordamerikanske kontinent.
Amerikas forenede stater, eller USA om man vil, er jo en republik af mere eller mindre selvstændige stater. Der er bare et eller andet fishy omkring washington, som gør at deres status i USA er radikalt anderledes end f.eks freshno eller houston.
Et eller andet med nogle rettigheder man mister som borger, da det er der deres regering arbejder. Jeg kan ikke huske præcis, men det handler om noget i deres grundlov, og årsagen til dette kan findes i at den Amrikanske regering var en regering som flyttede fra by til by i starten af deres nations historie.

Lidt i samme skuffe, som US-Territories ikke kan stemme. Men de kan give alt, så som at blive soldater.

EDIT:
Fandt det... Det er fordi der ikke er en senator i DC. Og det må der ikke være, da regeringen ifølge grundloven, ikke må arbejde i en by eller et område, hvor der er en senator.

http://www.telesurtv.net/english/news/Who-Cant-Vot...

(det er punkt nummer 5)

EDIT, EDIT:
F.eks. så ville min far der er uddannet historiker og geografiker fra Aarhus universitet (geografi er hans førstefag, og historie andetfag), aldrig benytte ordet "mellemamerika" da han underviste. Men her snakker vi fagsprog. Var lige inde på forskellige hjemmesider der sælger rejser, og her benytter de fejlagtigt betegnelsen "mellemamerikansk land" omkring Mexico.
Gravatar #69631 - Slettet Bruger [1325687806]
7. maj 2017 13:24
... der prøver at lave cold brew coffee.
Gravatar #69632 - arne_v
7. maj 2017 15:00
brostenen (69630) skrev:
Fandt det... Det er fordi der ikke er en senator i DC. Og det må der ikke være, da regeringen ifølge grundloven, ikke må arbejde i en by eller et område, hvor der er en senator.


Ikke en særlig præcis beskrivelse.

Hver stat har 2 senatorer:


The Senate of the United States shall be composed of two Senators from each State,


Og DC er direkte under kongressen d.v.s. ikke en stat:

[quote]
The Congress shall have Power
...
To exercise exclusive Legislation in all Cases whatsoever, over such District (not exceeding ten Miles square) as may, by Cession of particular States, and the Acceptance of Congress, become the Seat of the Government of the United States,
[quote]

Gravatar #69633 - arne_v
7. maj 2017 15:06
brostenen (69630) skrev:


http://www.telesurtv.net/english/news/Who-Cant-Vot...

(det er punkt nummer 5)


Hvilket så også er lidt misvisende.


and representatives in the House of Representatives, but no senators


DC har en enkelt delegeret til repræsentanternes hus (ligesom 5 andre områder der ikke er stat). Men de er ikke fulde medlemmer af repræsentanternes hus - de kan ikke stemme - de kan kun stilel forslag og deltage i udvalgsarbejde.


Gravatar #69634 - arne_v
7. maj 2017 15:25
brostenen (69630) skrev:
Lidt i samme skuffe, som US-Territories ikke kan stemme.


De er heller ikke stater. Det har en betydning.

brostenen (69630) skrev:
Men de kan give alt, så som at blive soldater.


Det er 44 år siden USA afskaffede værnepligten. Det amerikanske forsvar er 100% baseret på frivillige/professionelle.

Og der er ingen sammenhæng med stemmeret. Man behøver ikke at være amerikansk statsborger for at melde sig til det amerikanske forsvar. Permanent opholdstilladelse (green card) er nok.

Og det er ikke en teoretisk mulighed. Det skulle være ca. 4% af det amerikanske forsvars personale som ikke er statsborgere.


Gravatar #69635 - CBM
7. maj 2017 16:49
PHP-Ekspert Thoroughbreed (69627) skrev:

hvis vi absolut skal kneppe fluer :)

De er lidt trange, det er nemmere med en guldsmed :)


Gravatar #69636 - brostenen
7. maj 2017 18:07
arne_v (69632) skrev:

Og DC er direkte under kongressen d.v.s. ikke en stat:


Det er korrekt. Jeg huskede bare ikke helt rigtigt sådan med paratviden. Min fejl.
Gravatar #69637 - brostenen
7. maj 2017 18:16
arne_v (69632) skrev:

Det er 44 år siden USA afskaffede værnepligten. Det amerikanske forsvar er 100% baseret på frivillige/professionelle.

Og der er ingen sammenhæng med stemmeret. Man behøver ikke at være amerikansk statsborger for at melde sig til det amerikanske forsvar. Permanent opholdstilladelse (green card) er nok.

Og det er ikke en teoretisk mulighed. Det skulle være ca. 4% af det amerikanske forsvars personale som ikke er statsborgere.


Der er en lille ø (mener det er guam) hvor omkring 80% af alle unge melder sig til det amerkanske millitær. Så det jeg mente med det svinske i ikke at have stemmeret, er at du kan give alt men ikke få del i demokratiet. Med "alt" mente jeg livet som indsats og hvis man ikke betaler det, så kan man komme hjem med psykiske og fysiske ar. De mennesker der så er veteraner, får besked på at de skal tage til en rigtig stat, for at få psykologsamtaler. Problemet er bare at soldat er et af de eneste job de kan få, og psykologen ligger flere timers rejse med flyvemaskine væk fra dem.

Reelt kan de ikke få den hjælp de har brug for, selv om de har krav på det. Når jeg så sætter det op mod at de ikke kan stemme, altså tage direkte del i demokratiet, syntes jeg det er noget svineri.
Gravatar #69639 - brostenen
7. maj 2017 19:36
#69638:

Mener du den med at de får statsborgerskab igennem millitær service? Det mener jeg også at cnn eller msnbc (kan ikke huske hvem der havde lavet reportagen) havde med i deres indslag. At det var helt hul i hovedet at folk ikke kunne stemme, selvom de både kunne melde sig og få statsborgerskab. Det var også det indslag, hvor de snakkede om at folk skulle rejse helt til en regulær stat for at få hjælp til krigsskader.
Gravatar #69640 - Claus Jørgensen
7. maj 2017 20:24
#69639

Jeg kan ikke stemme i Danmark, selvom jeg har Dansk statsborgerskab. Så det er vel ikke så meget anderledes.
Gravatar #69641 - brostenen
7. maj 2017 21:09
#69640
Hvorfor kan du ikke det? Det er sgu da ikke i orden, når du nu har et dansk statsborgerskab.
Gravatar #69642 - Claus Jørgensen
7. maj 2017 21:17
#69641

Man skal have haft fast adresse i Danmark inden for de sidste 2 år for at kunne stemme til folketingsvalg i Danmark.
Gravatar #69643 - arne_v
7. maj 2017 22:13
brostenen (69637) skrev:
Der er en lille ø (mener det er guam) hvor omkring 80% af alle unge melder sig til det amerkanske millitær. Så det jeg mente med det svinske i ikke at have stemmeret, er at du kan give alt men ikke få del i demokratiet. Med "alt" mente jeg livet som indsats og hvis man ikke betaler det, så kan man komme hjem med psykiske og fysiske ar. De mennesker der så er veteraner, får besked på at de skal tage til en rigtig stat, for at få psykologsamtaler. Problemet er bare at soldat er et af de eneste job de kan få, og psykologen ligger flere timers rejse med flyvemaskine væk fra dem.


Men den manglende stemmeret deler de jo så med alle dem der melder sig med greencard.

Og det er altså frivilligt at melde sig.

VA har faciliteter på Guam.

https://www.hawaii.va.gov/locations/Agana_Heights_...

Men det er sikkert ikke alt de kan klare der. Det er en lille ø med 160000 indbyggere. Det lyder ganske sandsynligt at med visse ting skal patienterne til større steder.

Derudover så er VA berygtet for at være en af de mest bureaukratiske og ineffektive organisationer i USA. Hvilket næppe hjælper på patient behandlingen.



Gravatar #69644 - Claus Jørgensen
8. maj 2017 10:44
... der tager til Prag i næste uge.
Gravatar #69645 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
8. maj 2017 11:05
Claus Jørgensen (69642) skrev:
#69641

Man skal have haft fast adresse i Danmark inden for de sidste 2 år for at kunne stemme til folketingsvalg i Danmark.


Hvornår er det indført o_O

Min moster i Tyskland har altid stemt til dansk folketingsvalg grundet hendes danske statsborgerskab.
Gravatar #69646 - fjols
8. maj 2017 11:52
Sådan har det altid været.
Hun må tilhøre en af disse grupper.
Gravatar #69647 - arne_v
8. maj 2017 17:31
#USA og ikke-stater

Puerto Rico var iøvrigt en oplagt kandidat til at blive stat. Med 3.5 millioner indbyggere har de størrelsen til det.

Imidlertid er de på bankerottens rand. Med gæld og pensionsforpligtigelser på 124 B$ er deres økonomi håbløs.

Og det gør det vanskeligt at opnås status af stat. Argumentet "Vi vil gerne være stat, fordi så kan vi juridisk erklære os konkurs" lyder ikke så godt.

(territorier kan ikke erklære sig konkurs uden godkendelse fra kongresen)
Gravatar #69648 - Claus Jørgensen
9. maj 2017 16:24
... der fik sine formelle opsigelse i dag
... der har 29 arbejdsdage tilbage mellem i dag og d. 30 juni (sidste arbejdsdag)
... der glæder sig til at holde ferie i (mindst) 12 måneder
Gravatar #69649 - Ronson ⅍
9. maj 2017 16:46
...der synes folk der ikke knækker deres spaghetti inden de koger dem er mærkelige
Gravatar #69650 - Claus Jørgensen
9. maj 2017 17:41
Ronson ⅍ (69649) skrev:
...der synes folk der ikke knækker deres spaghetti inden de koger dem er mærkelige
Twist'n'turn. Ingen grund til at knække spaghetti hvis man ved hvad man laver.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login