mboost-dp1

IPv6 readiness test


Gå til bund
Gravatar #1 - kasperd
17. maj 2011 08:10
Jeg sidder og arbejder på en IPv6 readiness test. Indtil videre ligger testen her

http://kasperd.net/test-ipv6/

Den er langt fra færdig endnu. Der er to tiles i billedet som ikke kan indlæses. Jeg er nysgerrig efter om her er nogen brugere, som kan indlæse alle de andre 18 tiles i billedet.
Gravatar #2 - MiniatureZeus
17. maj 2011 08:14
Jeg får 8 tiles.
Se selv!
Gravatar #3 - Jonasee
17. maj 2011 08:14
Gravatar #4 - milandt
17. maj 2011 08:20
8 tiles her
Gravatar #5 - kasperd
17. maj 2011 08:23
Jonasee (3) skrev:
Jeg for også 8 tiles.
http://www.flickr.com/photos/62974864@N07/57296712...
Lige netop de 8 tiles kan indlæses over IPv4, så det vil ikke være overraskende, hvis der er mange der kun kan se 8 tiles.

Hvis man ser mindre end 8 tiles, så er der grund til at være bekymret.

Jeg undrer mig lidt over hvorfor dine requests dukker op med en referer fra jonasee i stedet for newz.
Gravatar #6 - Alrekr
17. maj 2011 09:08
Også 8 tiles herfra, SDUs netværk.
Gravatar #7 - ECFE11
17. maj 2011 09:12
14 tiles. DTUs netværk over Eduroam.
Gravatar #8 - kasperd
17. maj 2011 09:13
ECFE11 (7) skrev:
14 tiles. DTUs netværk over Eduroam.
Den havde jeg godt lagt mærke til i min log.

Du mangler de to tiles jeg ikke har sat op endnu, desuden mangler du fire tiles der kunne indlæses over 6to4. Det vil sige at din maskine ikke kan forbinde til en server der er tilgængelig over 6to4.

Men du kan stadigvæk tilgå en server, der er tilgængelig over 6to4 og en anden protokol. Både 6to4 + native IPv6 og 6to4 + IPv4 virker for dig.

Jeg spekulerer nu over hvor 6to4 går galt. Det må være et problem med relay i den ene af de to retninger. Jeg vil lige prøve at finde din IPv6 adresse og prøve at pinge dig for at se om det afslører noget.
Gravatar #9 - Jonasee
17. maj 2011 09:37
kasperd (5) skrev:
Jeg undrer mig lidt over hvorfor dine requests dukker op med en referer fra jonasee i stedet for newz.


Jeg tested også hjemme fra, via ssl vpn, det er nok det du kan se.
Gravatar #10 - kasperd
17. maj 2011 09:38
kasperd (8) skrev:
Jeg vil lige prøve at finde din IPv6 adresse og prøve at pinge dig for at se om det afslører noget.
Når jeg pinger din IP får jeg "Administratively prohibited" fra en adresse, som også ligger i 2001:878::/32. Det er sandsynligvis en firewall, som forhindrer mig i at pinge dig.

Det forklarer dog ikke hvorfor du ikke kan se billederne. At jeg overhovedet får et svar tilbage beviser at pakker kan komme fra mit 6to4 netværk til DTU og pakker kan komme fra DTU til mit 6to4 netværk.

En traceroute6 fra min ende til din IP adresse viser at pakker fra mit netværk går gennem et 6to4 relay i Holland. En traceroute 192.88.99.1 viser at pakkerne går via London til Amsterdam, så det stemmer overens.

Tidligere har jeg set min 6to4 trafik bruge et relay som befandt sig omkring forbindelsen mellem dix og forskernettet, så trafikken går til et relay noget længere væk end det hidtil har været tilfældet.

Det kan tænkes at det relay jeg sædvanligvis har brugt er gået ned, og trafikken derfor er blevet omdirigeret, og måske har du været uheldig og prøve på det tidspunkt hvor trafikken stadig blev sendt til et relay der var nede.

Det er selvfølgelig blot et gæt, men hvis du prøver igen kan vi finde ud af om det var et midlertidigt problem.

Hvis det stadig ikke virker er jeg meget nysgerrig efter at undersøge det i detaljer.
Gravatar #11 - MiniatureZeus
17. maj 2011 09:40
Gravatar #12 - kasperd
17. maj 2011 09:41
Jonasee (9) skrev:
Jeg tested også hjemme fra, via ssl vpn, det er nok det du kan se.
Gennem en http proxy som modificerer referer headeren?
Gravatar #13 - Jonasee
17. maj 2011 10:16
kasperd (12) skrev:
Gennem en http proxy som modificerer referer headeren?


ikke helt. Referernce er til login siden, hvor der er mulighed for at brug den som proxy.
Gravatar #14 - kasperd
17. maj 2011 10:38
Jeg har tænkt mig at placere en iframe ved siden af billedet, som forklarer hvad resultatet betyder. Men mit kendskab til html er ikke helt på højde med mit kendskab til netværksprotokoller, så jeg spekulerer på om der er en måde at automatisk få den iframe formateret så den passer i bredden med hvad der er plads til i browser vinduet og samtidig blive tilpasset i højden, så den passer med indholdet. Jeg vil helst undgå at bruge javascript hvis det kan gøres uden.
Gravatar #15 - kasperd
17. maj 2011 10:54
Der er en person som nu har været i stand til at indlæse 18 tiles. Det er en stofanet bruger med Windows NT og 6to4 som tilsyneladende er sat op automatisk af Windows.
Gravatar #16 - gnarfsan
17. maj 2011 15:56
Win 7 HP 64bit, FF 4:
8 tiles, og det tog ca. 5 timer og 26 ½ minut.
Gravatar #17 - Jonasee
17. maj 2011 17:23
Efter at have opsat ipv6 tunnel og dual stack mangler jeg kun de sidste 2.
Gravatar #18 - Daniel-Dane
17. maj 2011 18:29
18, men to af dem var et par sekunder om at dukke op.
Gravatar #19 - mbw2001
17. maj 2011 18:40
Jeg mangler 4 via en SSH socks proxy til en maskine med IPv6.
Gravatar #20 - Jonasee
17. maj 2011 18:50
Daniel-Dane (18) skrev:
18, men to af dem var et par sekunder om at dukke op.

Har samme problem med de to der er lang tid om at dukke op.
Gravatar #21 - kasperd
17. maj 2011 19:28
Her er den nuværende statistik over hvor mange besøgende der kunne indlæse hvert antal tiles:
4 2
1 3
9 6
2 7
91 8
1 9
2 14
3 16
9 18
De 16 besøgende som fik under 8 tiles kan regne med problemer den 8. juni.

gnarfsan (16) skrev:
det tog ca. 5 timer og 26 ½ minut.
Jeg har checket logfilen uden at finde nogen besøgende der tog så lang tid. Det langsommste jeg fandt var 6½ minut, og det var et af mine egne eksperimenter.

Jeg fandt en webspeed bruger som hentede 8 tiles på et par sekunder og hentede favicon 5 minutter senere. Måske den browser har brugt de mellemliggende fem minutter på at forsøge at hente de andre 12 tiles.

Hvis du kan give mig lidt flere oplysninger kan jeg prøvet at finde de præcise logindgange, du kan f.eks. fortælle hvad din IP adresse er.

Hvis nogle tiles kommer frem efter meget lang tid kan det også betyde at du den 8. juni vil kunne opleve at mange sites er langsomme.

Daniel-Dane (18) skrev:
to af dem var et par sekunder om at dukke op.
Hvis jeg ved hvilke to tiles det var kan jeg prøve at finde ud af hvad det kan skyldes. Var det nederste venstre og øverste højre hjørne?

At nogle tiles indlæses langsomt kan hænge sammen med de to der ikke kan indlæses endnu. Der er i alt 8 tiles som skal kunne indlæses fra den IP adresse jeg ikke har sat op endnu. To af de 8 tiles kan kun indlæses fra den ene IP adresse.

Jeg må hellere prøve at få den nødvendige kode til den sidste IP adresse færdig i morgen, så de interesserede kan prøve igen.
Gravatar #22 - Jonasee
17. maj 2011 19:31
kasperd (21) skrev:
Hvis jeg ved hvilke to tiles det var kan jeg prøve at finde ud af hvad det kan skyldes. Var det nederste venstre og øverste højre hjørne?


De tog er langsom hos mig
Gravatar #23 - gnarfsan
17. maj 2011 20:59
kasperd (21) skrev:
Jeg har checket logfilen uden at finde nogen besøgende der tog så lang tid. Det langsommste jeg fandt var 6½ minut, og det var et af mine egne eksperimenter.

Ok, you called my bullshit. The rest is truth :-)
Gravatar #24 - nlsn
17. maj 2011 22:30
Jonasee (22) skrev:
De tog er langsom hos mig

Hey now, ikke nogen grund til at blande DSB ind i tingene...

Jeg må indrømme at jeg ikke rigtig har fulgt så satans meget med i IPv6 debatten, da jeg alligevel ingen indflydelse har på opsætningen af linjen ud af huset. Hvad er det præcist der sker den 8. juni?

Gravatar #25 - apkat
17. maj 2011 22:56
8 tiles på iTouch på en yousee forbindelse. Er dog skuffet over billederne, hvad med noget lidt vildere?
Gravatar #26 - kasperd
17. maj 2011 22:58
nlsn (24) skrev:
Jeg må indrømme at jeg ikke rigtig har fulgt så satans meget med i IPv6 debatten, da jeg alligevel ingen indflydelse har på opsætningen af linjen ud af huset.
Selvom man ikke har indflydelse på linien ud af huset er der stadig ting man kan gøre med opsætningen af sin egen computer, som påvirker resultatet.

Har din computer en global IPv4 adresse? Har din computer en global IPv6 adresse? Har du kun den ene af de to kan du evt. sætte en tunnel op. Har du ingen af de to er det noget mere besværligt at sætte en tunnel op. Om du har brug for en tunnel afhænger af dine behov, det kan jeg ikke vurdere.

Udover brugen af tunneler har valget af DNS server også indflydelse på hvor stabil forbindelsen er. Du kan undersøge om den DNS server du får tildelt som default er pålidelig, hvis ikke den er det kan du konfigurere din computer til at bruge en anden.

nlsn (24) skrev:
Hvad er det præcist der sker den 8. juni?
En række større sites vil skifte deres DNS records til dual stack hele dagen. For nogle brugere betyder det at deres browser vil tilgå disse sites over IPv6 i stedet for IPv4. Hvis man har en fejlbehæftet IPv6 opsætning kan det betyde at man ikke kan komme i kontakt med disse sites den dag.

Du kan læse more om hvem der er involveret i testen: http://isoc.org/wp/worldipv6day/

Det er en lille gruppe af disse sites som i fællesskab er blevet enige om at testen skal foregå den dato. Det blev besluttet engang for knap et år siden. Siden har mange andre sluttet sig til og deltager i testen.

Det står ethvert website frit for at beslutte om det vil indgå i testen. Det eneste de skal gøre for at indgå i testen er at oprette AAAA records for deres domæner.

Internetudbydere og brugere har sådanset ikke ret meget at sige i den henseende. Hvis man bruger et af de involverede sites den 8. juni, så deltager man i testen.

For de fleste brugere vil testen være absolut usynlig. Mange computere vil slet ikke prøve at slå de AAAA records op og for dem vil det ikke gøre nogen forskel om de findes. Nogle brugere vil få AAAA records og tilgå disse sites over IPv6 den dag uden at opdage en forskel.

Nogle få brugere vil opleve langsommere adgang eller måske slet ingen adgang. Formålet med at koordinere det for så mange sites den samme dag er at sikre at disse brugere ikke tror det ikke blot er et enkelt site der er nede. Hvis flere store sites er utilgængelige vil de have større chance for at opdage, at det er en fejl på deres egen forbindelse.

Den opsætning der testes den 8. juni vil på et senere tidspunkt blive mere permanent. (Den vil blive brugt indtil websitet holder op med at supportere IPv4, hvilket nok ligger mange år ude i fremtiden). Yahoo har meldt ud at for deres vedkommende vil IPv6 adgang blive gjort permanent tilgængelig inden årets udgang. Jeg ved ikke om der er andre, som har sat en dato.
Gravatar #27 - kasperd
17. maj 2011 23:01
apkat (25) skrev:
Er dog skuffet over billederne, hvad med noget lidt vildere?
Forslag modtages gerne. Du skal naturligvis selv have ophavsret til de billeder du foreslår og give mig tilladelse til at anvende dem til testen.

Billedet bliver ikke udskiftet før jeg er færdig med at udvikle på testen. Når selve testen er komplet vil jeg overveje at indføre et billede der automatisk udskiftes en gang om dagen eller noget i den retning. Men det har meget lav prioritet i øjeblikket.
Gravatar #28 - didriksen86
17. maj 2011 23:18
Jeg er så en af dem der får kun 7.. :S Jeg kører ikke med IPv6 og mener at konf på IPv4 er korrekt.. Why does it happen to me?!
Gravatar #29 - kasperd
18. maj 2011 05:56
didriksen86 (28) skrev:
Jeg er så en af dem der får kun 7
Nu jeg nærlæser loggen kan jeg se at de fire tests der har givet præcist 7 tiles alle kom fra samme IP. Så jeg går ud fra at det er dig.

Der er to tiles som kan hentes enten over IPv4 eller over en teredo adresse, som jeg ikke har sat op endnu. For den første af de to billeder der kan hentes over teredo eller IPv4 kontakter du tilsyneladende aldrig serveren. Mit umiddelbare gæt er, at din computer kun prøver teredo.

Men hvorfor det fejler for det første billede og virker for det andet, når de nu er sat identisk op, det har jeg intet bud på.

Desuden bemærkede jeg tre forsøg fra samme IP plus browser som kun hentede 6 tiles. Den tile de tre forsøg manglede var en der kun kunne hentes over IPv4.

Det vil sige at selv ren IPv4 virker ikke korrekt for dig. Det kan dog ikke udelukkes at det hænger sammen med de andre tests, som kørte parallelt.

Jeg har hørt om nogle routere som indeholder en feature til at forhindre at man tager del i et DDoS angreb og derfor laver rate limiting af ens udgående forbindelser. Jeg ved ikke om du muligvis har sådan en router. Desværre har jeg ingen oplysninger om hvilke routere der er tale om.

Jeg kan se at du også har prøvet 5 gange med IE og kun fået 2-3 tiles. Er det samme computer du prøvede IE og Firefox fra? Eller er de to forskellige computere som blot dukker op med samme IP i min log pga. NAT?
Gravatar #30 - Mnc
18. maj 2011 06:22
8/20
Offentlig forbindelse.
Gravatar #31 - plazm
18. maj 2011 08:57
Testid: bbe6192c8f4a086785204d1d790b07b9ddf3b4381305708808

16/20 med det samme
18/20 efter et minut eller 2
Hvorfor tager de sidste 2 titles mig så lang tid? :/
Gravatar #32 - kasperd
18. maj 2011 09:19
plazm (31) skrev:
Hvorfor tager de sidste 2 titles mig så lang tid?
Jeg tror det er en bivirkning af måden browseren prøver at undgå problemer med 6to4 kombineret med det faktum at testen ikke er helt færdig endnu.

Kommunikation mellem 6to4 og native IPv6 kan være ustabil fordi man som regel vil være afhængig af tredjeparts relays. Hvad der gør den situation værre er at man har meget lidt indflydelse på hvilke relays der bruges, og det kan være svært at finde ud af hvilke relays der bruges. Der bruges som regel to forskellige relays i de to retninger, og hvis blot et af de to er ustabilt bliver forbindelsen ustabil.

De to tiles som var langsomme for dig skal kunne hentes enten over 6to4 eller teredo. Jeg er ikke færdig med at sætte teredo op endnu, så disse tiles kan kun hentes over 6to4.

Logikken i browseren som vælger hvilken af adresserne at kontakte vil tilsyneladende prøve at undgå 6to4 selv hvis det betyder at den kommer til at kontakte en teredo IP i stedet. Dette er ikke nødvendigvis et fornuftigt valg fordi teredo er også afhængig af et tredjeparts relay. Dog bruges samme relay i begge retninger, og det er nemmere at finde ud af hvilket relay der bruges. Til gengæld kræver teredo en mere kompliceret opsætningsprotokol for at åbne en forbindelse, som udover relay også involverer en teredo server. Teredo serveren er valgt af klienten, så der kan man i det mindste gå efter en stabil server.

Dermed står browseren med valget mellem to dårlige metoder at oprette en forbindelse, og vælger den forkerte. Efter et timeout skifter den til den rigtige.

Dette er dog ikke noget som vil have den store praktiske betydning fordi man sjældent vil finde servere på en IPv6 adresse tildelt vha. en teredo klient. Jeg vil blot inkludere det i testen her fordi jeg ikke synes den ville være komplet uden.
Gravatar #33 - didriksen86
18. maj 2011 12:35
Jeg har prøvet flere gange med 2 forskellige computere og med IE og FF, så jeg tror det er vores firewall der gør det.. :)
Gravatar #34 - MiniatureZeus
18. maj 2011 12:42
Er det alene ens ISP der bestemmer om man kan bruge IPv6?
Gravatar #35 - kasperd
18. maj 2011 13:10
Nu er teredo IP adressen også oppe, så det er nu muligt at indlæse samtlige 20 tiles hvis man har en fungerende dual stak opsætning. Og indlæsningen af tiles i øverste højre og nederste venstre hjørne burde gå lidt hurtigere.

Der mangler stadig nogle enkelte oplysninger i min iframe i højre side, men det mest væsentlige er der.

MiniatureZeus (34) skrev:
Er det alene ens ISP der bestemmer om man kan bruge IPv6?
Der er to muligheder. Enten skal din ISP levere det, eller også skal du bruge en tunnel.

En ISP kan vælge at bruge en tunnel til at levere IPv6 til deres kunder. Den mest udbredte løsning til det er mig bekendt 6rd. Hvis din ISP har 6rd er den løsning som regel langt bedre end at bruge en anden tunnel leverandør, fordi når tunnelen er leveret af din egen ISP slipper man for at skulle have trafikken på en omvej omkring en tunnel server et andet sted.

Jeg har ikke kendskab til nogen ISP i Danmark som leverer IPv6, hverken native eller som 6rd. Det er faktisk kun nogle få dele af forskernettet jeg har kendskab til kører IPv6 på nuværende tidspunkt. Hvis ikke man befinder sig der er man nødt til at vælge en tunnel, hvis man vil have IPv6.

Der er mange forskellige tunnel løsninger. Det mest stabile er en konfigureret tunnel. De to udbydere af den slags tunneler jeg kender til er HE og SixXS. Begge er gratis. HE er langt den nemmeste at få sat op (Sorry Pim, that's how it is).

En tunnel gennem HE kræver at man har en global unicast IPv4 adresse. Hvis man kun kan tilgå nettet gennem NAT har SixXS nogle andre protokoller, som skulle kunne hjælpe med det. Jeg har dog ikke haft lejlighed til at teste det, da alle signups hos SixXS skal igennem en manuel verification, og jeg venter stadig på at de behandler min.

De to sites er http://tunnelbroker.net/ og http://sixxs.net/

Udover de konfigurerede tunneler findes der også 6to4 og teredo. 6to4 kræver også en global unicast IPv4 adresse. 6to4 er meget pålidelig så længe man kommunikerer imellem to 6to4 adresser. Det er desværre mindre pålideligt hvis man kommunikerer imellem en 6to4 og en native adresse. Teredo virker gennem NAT, men teredo kræver en halvkompliceret setup protokol for hvert eneste par af IP adresser der skal kommunikere.
Gravatar #36 - Jonasee
18. maj 2011 13:14
kasperd (35) skrev:
Nu er teredo IP adressen også oppe, så det er nu muligt at indlæse samtlige 20 tiles hvis man har en fungerende dual stak opsætning. Og indlæsningen af tiles i øverste højre og nederste venstre hjørne burde gå lidt hurtigere.


Så kom de alle sammen :)

Testid:75536b79bba601ea58a784f431427cea4ed105641305724353
Gravatar #37 - Daniel-Dane
18. maj 2011 14:03
Jeg har også alle 20 nu.
Dit teredo relay er: (Denne feature kommer senere)
):
Gravatar #38 - kasperd
18. maj 2011 15:12
Daniel-Dane (37) skrev:
Dit teredo relay er: (Denne feature kommer senere)
Denne feature er implementeret nu.
Gravatar #39 - Daniel-Dane
18. maj 2011 16:07
Fedt, men "Din IPv6 adresse er: <IP>" står der to gange.
Gravatar #40 - kasperd
18. maj 2011 16:21
Daniel-Dane (39) skrev:
Fedt, men "Din IPv6 adresse er: <IP>" står der to gange.
Jeg ved det. Det ene er adressen du brugte til at kontakte min 6to4 adresse, det andet er adressen du brugte til at kontakte min HE tunnel adresse. I dit tilfælde er det muligvis samme adresse, men når jeg selv tilgår den får jeg to forskellige.

Adressen der bliver brugt til at kontakte min teredo adresse bliver ikke rapporteret endnu. Men de ligger i min logfil så jeg kan arbejde på at få dem rapporteret.

Jeg bemærkede i min logfil at de to der har været derinde indtil videre faktisk bruger en teredo adresse når de kontakter min teredo adresse.

Jeg skal have udvidet rapporteringen med oplysninger om hvilken IP adresse klienten vælger når den har valget mellem flere. Jeg forestiller mig at jeg kan fortælle brugerne hvilken prioriteret rækkefølge deres browser vælger adresser i. F.eks. kunne en prioritering se sådan her ud:
1. Native
2. Teredo
3. IPv4
4. 6to4

Desuden skal jeg fortælle brugerne om deres computer vælger forskellig lokal adresse afhængig af hvilken type adresse den forbinder til. Fra min computer bliver valget lavet således:
Native: Native
6to4: 6to4
Teredo: Native

Men jeg kan se at der er andre der vælger således:
Native: Native
6to4: Native
Teredo: Teredo

Når jeg har styr på hvordan jeg håndterer alle de oplysninger vil jeg prøve at fjerne dubletter fra listen af rapporterede IP adresser.

Jeg skal også have implementeret en lidt bedre måde hvorpå rapporteringen kan vurdere hvornår browseren er færdig med at hente tiles.
Gravatar #41 - jens_ond
18. maj 2011 21:05
kasperd (29) skrev:
Nu jeg nærlæser loggen kan jeg se at de fire tests der har givet præcist 7 tiles alle kom fra samme IP. Så jeg går ud fra at det er dig.

Der er to tiles som kan hentes enten over IPv4 eller over en teredo adresse, som jeg ikke har sat op endnu. For den første af de to billeder der kan hentes over teredo eller IPv4 kontakter du tilsyneladende aldrig serveren. Mit umiddelbare gæt er, at din computer kun prøver teredo.

Men hvorfor det fejler for det første billede og virker for det andet, når de nu er sat identisk op, det har jeg intet bud på.

Desuden bemærkede jeg tre forsøg fra samme IP plus browser som kun hentede 6 tiles. Den tile de tre forsøg manglede var en der kun kunne hentes over IPv4.

Det vil sige at selv ren IPv4 virker ikke korrekt for dig. Det kan dog ikke udelukkes at det hænger sammen med de andre tests, som kørte parallelt.

Jeg har hørt om nogle routere som indeholder en feature til at forhindre at man tager del i et DDoS angreb og derfor laver rate limiting af ens udgående forbindelser. Jeg ved ikke om du muligvis har sådan en router. Desværre har jeg ingen oplysninger om hvilke routere der er tale om.

Jeg kan se at du også har prøvet 5 gange med IE og kun fået 2-3 tiles. Er det samme computer du prøvede IE og Firefox fra? Eller er de to forskellige computere som blot dukker op med samme IP i min log pga. NAT?


hej

Det er vist mig: 87.xx.xxx.172

Det er sikkert min router, der driller.
Jeg har skyline og skifter mellem nat og ikke nat på routeren Se hvordan her

Uden nat kan jeg så ikke tilgå alle v4 tiles
med nat virker alle 8 tiles.

Det sjove er at der er forskel på ie og firefox.

Gravatar #42 - kasperd
19. maj 2011 05:39
jens_ond (41) skrev:
Det er vist mig: 87.xx.xxx.172
Det var nu ikke dig jeg refererede til i #29. Jeg kan se at en af de 8 gange du testede fik du 7 tiles. Men det var i går klokken 17:14 og altså efter det indlæg.

jens_ond (41) skrev:
Jeg har skyline og skifter mellem nat og ikke nat på routeren Se hvordan her
Der er noget du har misforstået. Den side forklarer ikke hvordan du slår NAT fra. Faktisk kan man læse på den side at du slet ikke kan slå udbyderens NAT fra.

Det som de har gjort er at forwarde alle porte gennem NAT til en specifik IP adresse som de ikke tildeler via DHCP. Det vil sige at hvis en computer får en adresse tildelt via DHCP kan den ikke kontaktes udefra. Men man kan konfigurere den statisk med den pågældende IP adresse for at få trafik udefra, men der er stadig NAT.

Denne feature kan måske påvirke hvorvidt teredo virker for dig. Men de andre tests burde være upåvirket.

jens_ond (41) skrev:
Det sjove er at der er forskel på ie og firefox.
Det er der ikke noget underligt i, browseren har stor indflydelse på hvor godt det virker. Når der kan vælges mellem forskellige måder at hente en fil på er det browseren der beslutter i hvilken rækkefølge den vil prøve de forskellige muligheder. Hvis den ene metode virker og den anden ikke gør, så vil browseren gøre en forskel.

Opsætningen af netforbindelsen har selvfølgelig også meget at sige. Hvis computeren har perfekt adgang til både IPv4 og IPv6 vil det ikke gøre nogen stor forskel hvordan browseren opfører sig, fordi det vil bare virke. På den anden side kan netforbindelsen også være i så dårlig stand at browseren ikke har en chance for at få det hele til at virke.

Hvis du gerne vil vide hvorfor der er en forskel vil jeg gerne tage et kig på pakkedump fra din forbindelse. Men det kræver at du kan installere noget software til at dumpe pakkerne. Det kan f.eks. være tcpdump eller wireshark.
Gravatar #43 - kasperd
19. maj 2011 06:11
mbw2001 (19) skrev:
Jeg mangler 4 via en SSH socks proxy til en maskine med IPv6.
Det ser ud til at de 4 du manglede var fordi jeg ikke havde sat teredo adressen op da du testede. De to af dem kunne slet ikke hentes på det tidspunkt, og to andre virkede ikke af samme årsag som jeg forklarede i #32.

Jeg kan se at du har prøvet igen efter jeg satte teredo op og denne gang fik 20.

Jeg fandt dit tilfælde interessant fordi at det ser ud som en fullrate forbindelse med native IPv6. Er det noget man uden videre kan bestille, eller har du det kun fordi du er noget særligt?

Jeg kan selvfølgelig ikke se om der indgår en tunnel. Din mss er for lille til at afsløre om der er en tunnel. Men jeg kører for den slags skyld med samme lille mss selv fordi det nu engang er mere pålideligt. Det er i hvert fald ikke et 6rd setup, så jeg gætter på native.

Hvis det er noget man uden videre kan få er jeg mere eller mindre klar til at bestille sådan en forbindelse.
Gravatar #44 - plazm
19. maj 2011 06:43
Kasperd, jeg forstår ikke at det tager så lang tid for dig at få SixXS godkendt :/ Jeg så din post/test og ansøgte hos dem og det virkede så da jeg skrev i går... Desuden var SixXS ekstremt nemt at sætte op på gentoo(hent aiccu) bag NAT, skriv brugernavn og password... done :)

Og jeg får 20 af 20 nu :)
Gravatar #45 - kasperd
19. maj 2011 07:40
plazm (44) skrev:
jeg forstår ikke at det tager så lang tid for dig at få SixXS godkendt
De skriver på deres hjemmeside at det kan tage op til en uge. Jeg har ventet to måneder.

Nu har jeg prøvet at skrive en email til dem for at opdatere min kontaktoplysninger, så må vi se om de reagerer på den.

Til sammenligning virkede HE med det samme uden jeg skulle vente på noget som helst. Hvis ikke jeg har hørt nogen reaktion fra SixXS i løbet af et par uger må jeg hellere prøve at tage fat i Pim. (Han er en af mine tidligere kollegaer).

plazm (44) skrev:
jeg får 20 af 20 nu
Interessant, tilsyneladende er dit teredo relay den samme maskine som er mit 6to4 relay.
Gravatar #46 - mbw2001
20. maj 2011 09:07
#43
Det er via en SiXXs tunnel, men via Fullrate egen POP. Denne er dog noget ustabil da det stadigvæk kun er til test.
Det er endda bag NAT.
Gravatar #47 - laspe18
20. maj 2011 09:17
20 ud af 20. Stofa for the... nå nej egentlig ikke.
Gravatar #48 - kasperd
20. maj 2011 09:31
kasperd (45) skrev:
Nu har jeg prøvet at skrive en email til dem for at opdatere min kontaktoplysninger, så må vi se om de reagerer på den.
Nu har jeg fået et svar, som dog ikke er fyldestgørende. Kort sagt kan de ikke lide min email adresse og afviser den pga. nogle arbitrære tekniske krav som ikke nødvendigvis selv har nogen kontrol over. Jeg har efterfølgende oprettet en sekundær email adresse på Google Apps som så vidt jeg ved opfylder alle de tekniske krav, men den bliver så afvist fordi man ikke må bruge en adresse som er oprettet med formålet at oprette en adgang til SixXS.

mbw2001 (46) skrev:
Det er via en SiXXs tunnel, men via Fullrate egen POP.
Der kan man bare se. Jeg viste ikke at der var SixXS tunneler der brugte adresser som ikke fremgår som SixXS i whois.
Gravatar #49 - plazm
21. maj 2011 12:05
kasperd (48) skrev:
Nu har jeg fået et svar, som dog ikke er fyldestgørende. Kort sagt kan de ikke lide min email adresse og afviser den pga. nogle arbitrære tekniske krav som ikke nødvendigvis selv har nogen kontrol over. Jeg har efterfølgende oprettet en sekundær email adresse på Google Apps som så vidt jeg ved opfylder alle de tekniske krav, men den bliver så afvist fordi man ikke må bruge en adresse som er oprettet med formålet at oprette en adgang til SixXS.


Det er lidt noget fis for at sige det mildt, jeg brugte bare min standard email fra mit domæne og den blev godkendt med det samme :/

Edit: faktisk brugte jeg en catch all adresse så jeg er klar over at den kommer fra dem, oprettet til formålet om man vil...
Gravatar #50 - terracide
21. maj 2011 16:28
mbw2001 (46) skrev:
Det er endda bag NAT.


Det kan jeg godt fixe for dig? :p *GG*
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login