mboost-dp1

Hvordan kan jeg dæmpe min subwoofer?


Gå til bund
Gravatar #1 - smiley
3. aug. 2009 15:40
Ahh glæden ved at bo i lejlighed. Emsige underboer der klager ved bare den mindste lille larm. Kan man nu ikke spille Gasolin v. 200dB længere??
Hvad er det dog for et tøset land det er blevet til? :(

Nå, men for at holde freden og være lidt mere seriøs, så er det ikke engang mit anlæg der er problemet.
Det er mit 5.1 sæt til computeren, et creative sæt der max er 2 år gammelt.. og jeg har vitterlig skruet bassen helt i bund, men den kører stadig for fuld hammer.

Jeg har overvejet at få fat i nogle spikes og lime dem i bunden.
Men hvad kan jeg bruge som underlag så de ikke gnaver ned i gulvet?
Og vil det overhovedet gøre en større forskel?
Gravatar #2 - Jakob Jakobsen
3. aug. 2009 16:06
Spikes vil ikke mindske dit problem, tvært imod.
Har du tilsluttet dine højttalere korrekt? Normalt skulle du kunne skrue helt ned for subben.

Hvilket højttalersæt er der tale om?
Gravatar #3 - I.F.F.
3. aug. 2009 16:35
#1: Smiley

pak egotrippet vaek og skru ned til der ikke er klager mere.
Gravatar #4 - 3214N
3. aug. 2009 16:38
Hvad med at skrue op for diskanten?
Gravatar #5 - XorpiZ
3. aug. 2009 16:43
Vi har haft samme problem med en emsig underbo, og det har hjulpet gevaldigt at tage et badehåndklæde og folde nogle gange og så smide under subwooferen.
Gravatar #6 - gnаrfsan
3. aug. 2009 17:03
Masser, og jeg mener masser! af æggebakker
Gravatar #7 - myplacedk
3. aug. 2009 18:17
gnarfsan (6) skrev:
Masser, og jeg mener masser! af æggebakker

Dæmper de ikke kun rumklangen?
Gravatar #8 - myplacedk
3. aug. 2009 18:19
Jakob Jakobsen (2) skrev:
Har du tilsluttet dine højttalere korrekt? Normalt skulle du kunne skrue helt ned for subben.

Jeg har også et creative 5.1-sæt et eller andet sted, med samme problem. Bassen er vildt høj, selv om der er skruet helt ned for den. Jeg løste det med software.

Og mit sæt kan ikke tilsluttes forkert. Jeg kan vist ikke ændre andet end at bytte rundt på højre og venstre bag-højtaler, og jeg kan vende et jack-jack kabel om.
Gravatar #9 - shantri
3. aug. 2009 18:34
Da jeg så overskriften på tråden, var min aller første tanke -> Skru ned.. men det er nævnt. For at undgå noget af resonans-effekten kan du lægge din sub oven på noget afklippet rockwool eller lign. Lagde i sin tid min sub oven på en meget blød pude, det hjalp en lille smule ;)
Gravatar #10 - nielsbuus
3. aug. 2009 18:37
Jeg er lidt i samme situation. Der er ikke andet at gøre end at åbne equalizeren og så dæmpe bassen og hæve diskanten.
Gravatar #11 - themuss
3. aug. 2009 18:43
Sikke nogle lorteforslag folk kommer med. Du skal selvfølgelig true din underbo til tavshed.

- stating the obvious
Gravatar #12 - smiley
4. aug. 2009 06:46
Wow en masse respons, tak skal I ha'!

Spikes vil ikke mindske dit problem, tvært imod.


Er pointen med spikes ikke at de ikke viderefører bassen ned i gulvet men leverer højere bas oppe hos mig? Eller vil den fri bas også larme mere nedenunder?

Stikkene er rigtig sat I, den er skruet helt i bund. Jeg kan sagtens skrue op og blæse min kat ud af lejligheden af skræk. (Der er seriøst meget power i sådan en lille creative en...! Ikke at det lyder specielt godt, men holy cow.)

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=al...

Det er de højtalere. Eller det er i hvert fald de eneste jeg kunne finde som ser præcist ud som mine, der kan være en model forskel.

pak egotrippet vaek og skru ned til der ikke er klager mere.


Når man skruer ned for musik er der to slags indstillinger. Der er så musikken er utilfredsstillende lav og så man vitterligt ikke kan høre den. Jeg er langt forbi den første del. Det er så lavt at jeg ikke kan høre lyrikken i den anden ende af stuen, og den er ikke specielt lang :)

Ellers tak, nice forslag lige der.

#9
Rockwool er ikke en løsning, har kat. Men et eller andet slags underlag kunne nok hjælpe, men hvilket :/

#10
Det er en løsning, jeg har også justeret den lidt derinde og det kan lade sig gøre. Jeg vil gerne høre om der er andre løsninger først såsom spikes så jeg ikke mister for meget af effekten selv samtidig.


#6
Æggebakker ville hjælpe, men det er trods alt underboen vi snakker om :D jeg kan ikke belægge mit gulv med dem!! :D
Gravatar #13 - myplacedk
4. aug. 2009 06:58
Der er nogle som hænger sine højtalere fra loftet, for at undgå at lyden forplanter sig i gulvet.

Og så er mit Creative sæt forresten kun 4.1, som om det betyder noget... ;-)
Gravatar #14 - terracide
4. aug. 2009 07:16
I entertainment mode i mit X-Fi panel har jeg en bass og treble dials?
Gravatar #15 - Dreadnought
4. aug. 2009 07:23
Prop noget stof i wooferhullet og køb nogle filtfødder med klister og sæt dem på wooferens fødder.
Gravatar #16 - smiley
4. aug. 2009 07:35
#14

Heldigt antaget at jeg har et x-fi. Nu nævnte jeg godt nok kun højtalerne, men ja, der er en skru-ned funktion derinde - Den er i bund.
Gravatar #17 - terracide
4. aug. 2009 07:40
#16:
Hvad hedder dine højtalere helt nøjagtigt?
Gravatar #18 - smiley
4. aug. 2009 07:53
Gravatar #19 - terracide
4. aug. 2009 12:10
#18:
Og din sub er stadig aktiv når du sætter Bass dial til 0%?
For hvis jeg gør det (godt nok på et Creative GigaWorks S750 sæt, så er min subwoofer MEGET tavs)...

Er det i alle programmer...eller?
Gravatar #20 - smiley
4. aug. 2009 13:32
Den er i bund. Jeg kan yderligere skrue ned via fx winamp, men det hjælper ikke i andre ting, fx VLC.

Men kan vi gå tilbage til de mere fysiske metoder at dæmpe bassen på?

Nogen der har bedre viden om spikes?
Gravatar #21 - gnаrfsan
4. aug. 2009 13:34
Smiley (20) skrev:
Nogen der har bedre viden om spikes?

Jeg har B&W DM603 højtalere. De står på spikes og spikesko. Det hjælper da, men bas er gennemtrængende (derfor æggebakkerne, men det var nu mest gas.)
Skal jeg virkeligt ha noget bas, så bruger jeg hovedtelefoner.
Subwoofere er nok mest til folk i hus.
Gravatar #22 - Dreadnought
4. aug. 2009 13:41
Formålet med spikes er at de går igennem gulvtæppet og højtaleren får at fast grundlag at stå på. Det forbedre lyden 0,001% fordi højtaleren ikke gynger på det bløde gulvtæppe når basmembranen bevæger sig. Spikes vil under ingen omstændigheder sænke bassens effekt. Hvis bassen vender op eller ned, vil spikes derimod forplante lyden bedre i gulvet.
Så du har kun to muligheder:
1: Stop et eller andet i wooferhullet og giv den evt. nogle filtfødder.
2: Hvis dine højtalere har en dedikeret sub input, kan man sætter en volumenkontrol på den.
Gravatar #23 - XorpiZ
4. aug. 2009 13:44
En anden mulighed kunne vel være at fjerne den fra gulvet. Alt efter størrelsen på subwooferen kan det være en mulighed at placere den på en lille reol eller sådan. Det kan give problemer med resonans mv., men prøv dig lidt frem :)
Gravatar #24 - myplacedk
4. aug. 2009 13:48
gnarfsan (21) skrev:
Subwoofere er nok mest til folk i hus.

og/eller bil. :-P
Gravatar #25 - gnаrfsan
4. aug. 2009 13:50
myplacedk (24) skrev:
og/eller bil. :-P

Yeah!

Jeg er stor tilhænger af elektronisk musik og techno (Altså trance og ikke basehunter, scooter og den slags :-P)

Det hører jeg i bilen, og når jeg ikke er et sted med mange mennesker (Gider ikke anses for en "brian" no offence.)

Techno skal nemlig høres og føles. Og derfor ikke i et boligkompleks.
Gravatar #26 - Clauzii
4. aug. 2009 13:56
Spikes:
Deres formål er, at bas ikke forplanter sig til det underliggende gulv. En spike går fra en stor anlægsflade til en lille, og begrænser dermed mængden af overført energi.
Selvfølgelig virker det, alt efter spikens beskaffenhed - alt andet er noget vås ;)

Hvis man bruger spikes, kan man lægge en lille mønt under, hvis man vil undgå mærker/huller.

Hvis der er en master-equalizer i kontrolpanelet til et lydkort (de fleste har), kan du evt. sænke den laveste ~6dB, og den næstlaveste med ~4dB. Virker her med 30 og 60 Hz.
Gravatar #27 - Jakob Jakobsen
4. aug. 2009 14:11
#26
Nej deres formål, er at fiksere højttaleren til gulvet for at undgå unødvendige svingninger. Det giver netop en mere direkte overførsel af vibrationerne til 3-4 meget små punkter hvilket vil resultere i mere larm til underboen.

#1

Det er nok nærmere noget i DENNE retning du skal have fat på.
Gravatar #28 - Shadowhunter
4. aug. 2009 14:21
Han kunne jo også sætte en variabel modstand ind ???
Vil det være helt umligt, da noget strømen vil blive omdannet til varme i stedet for vil bassen spille laver,,,,

Dog af hænger også lidt af opsætningen....
Gravatar #29 - smiley
4. aug. 2009 14:25
#27

Jeg troede netop det samme som #26. Der kan man bare se..
Men hvis de så ikke får lov at bore sig ned, hvad vil effekten så være? Vil det virkelig ikke fjerne noget af den gennemtrængende lyd til min underbo?
Gravatar #30 - Jakob Jakobsen
4. aug. 2009 14:43
#29
hvis din højttaler bare står direkte på gulvet, vil en masse af energien gå til at "skubbe" den rundt på gulvet.
Ved at bruge spikes, fikserer du den til gulvet så den ikke kan bevæge sig i forhold til gulvet.
Den energi der så tidligere blev brugt på at flytte højttaleren rundt, bliver så i stedet til mere kontant lyd men også til flere vibrationer overført direkte til gulvet.

Du kan lave et lille eksperiment.
Spil noget med bas og sæt panden til en plan flade af højttaleren, prøv derefter at sætte panden til hjørnet.
Hvor får du flest vibrationer i kraniet? :)
Gravatar #31 - terracide
4. aug. 2009 15:02
#20:
Så problemet er med VLC...og hvad andet software?
Gravatar #32 - smiley
4. aug. 2009 15:58
#30

Jamen jeg spørger hvad der sker hvis den er "fritsvævende", eller så tæt på som muligt ved *ikke* at fiksere dem i gulvet. Hvis de stod på mønter fx. sådan så piggene rørte så lidt som overhovedet muligt.

edit:

Er det egentlig en mulighed? At have den reelt svævende eller hængende lige under min bordplade? Jeg kan snildt hænge den i fx. 4 kroge, vil det gøre en forskel?

Konstruktions mæssigt er det ikke noget problem for mig at lave og jeg har pladsen sådan set.

#31
Nejnej, bassen er høj uanset hvad, jeg kan proppe noget i den for at dæmpe den, det virker ret fint. Lige nu prøver jeg at finde ud af hvad jeg kan gøre for at beholde den nuværende styrke heroppe, men mindske effekten nedenunder.
Gravatar #33 - gnаrfsan
4. aug. 2009 16:04
#30
Den støtter stadig sin fulde vægt på spikesne, så mere eller mindre alle vibrationer vil påvirke gulvet igennem spikesne i en eller anden grad. Derfor er #27 løsningen bedre. Den glatter vibrationerne ud.
Gravatar #34 - Clauzii
4. aug. 2009 16:12
Jeg arbejdede I HiFi Centrum i Odense for mange år siden. Vi solgte yber-creme HiFi. Så jeg tager fejl med spikes.... No way :)
Gravatar #35 - Clauzii
4. aug. 2009 16:17
"...reduce disturbing vibrations and prevent low frequency noise from transmitting to other rooms."

:)
Gravatar #36 - Jakob Jakobsen
4. aug. 2009 16:21
#35
Fandt lige lidt læsning HER

Læg mærke til denne passage:

At first appearance, it seems plausible that cones under a loudspeaker should reduce the amount of sound energy transmitted between speaker and stand because they reduce the area of contact between the speaker and the stand. In the same way, we might expect spikes at the base of the stand to provide isolation. The basis of this idea seems to be that if the contact area was zero (i.e. no contact at all!) then no solid vibrations could pass. Hence if we make the contact area tiny, this approaches zero, so should only allow a small amount of vibration through. Unfortunately, although plausible, this idea may simply be incorrect.

We can understand how the above idea might be wrong by considering another example of the use of “spikes” – a running shoe. Here the purpose is to increase the grip between two objects (shoe and ground) and hence transmit forces more efficiently. This example instantly shows that a cone or spike might not reduce the amount of actual force transmission, but actually help ensure effective transmission. Hence spikes and cones – far from “isolating” – might sometimes give a more effective link for vibrations to pass though.


Hvis du vil fjerne vibrationerne fra gulvet, skal du jo netop have noget isolerende materiale imellem højttaler og gulv.
Det er jo fysik 101 at jo bedre forbinder 2 emner, jo bedre vil du overføre vibrationer.
Gravatar #37 - gnаrfsan
4. aug. 2009 16:22
Andre er af en anden opfattelse:
"Forskellen mellem spikes og VTfeet er at sidstnævnte har den evne, at de absorberer energien fra højttalerkabinettet således at den ikke spreder sig til gulvet." Kilde

http://www.audioholics.com/education/loudspeaker-basics/speaker-spikes-and-cones-2013-what2019s-the-point skrev:
...This indicates that cones are of doubtful use if the intention is to stop vibrations passing from the speaker to the stand, or to any other solid objects against which the speaker may sit.


Jeg har svært ved at se hvordan spikes kan hjælpe udover fjedring, hvis man ser på ren kraftoverførsel.

Men det har været et meget udbredt salgsargument.
Gravatar #38 - Dreadnought
5. aug. 2009 00:27
gnarfsan (37) skrev:
Men det har været et meget udbredt salgsargument.

Ja, det er da ellers uhørt at sælgere er fuld af løgn. :D
Gravatar #39 - Clauzii
5. aug. 2009 12:05
#38:
NOGEN er. Jeg har altid været ærlig (Ja!), men det er ikke alle chefer der kan lide det. Jeg arbejdede engang i en musik-forretning, hvor chefen bad mig om at lyve ang. nogle funktioner i en mixer. Totalt bondefangeri....
Jeg sagde op!

Det er desværre mange år siden jeg solgte HiFi, men jeg husker dog en franskmand vi havde på besøg dengang, for bl.a. at snakke om spikes og deres isolerende virkning. Og jeg ved det virker, da vi lavede nogle tests med højttaleres virkning igennem gulvet, ned til vores kælder afd. Det virkede >fint< med spikes på.

(Det eneste vibrationsdæmpende i mit eget anlæg, er fire Sorbotane-fødder under min pladespiller).
Gravatar #40 - smiley
5. aug. 2009 12:27
Wow, jeg har ingen anelse om hvad der er rigtigt eller giver mest mening.

Det virker logisk for mig at hvis jeg stiller kassen på spikes som IKKE går ned i gulvet men hviler på noget hårdt, at vibrationerne vil have større tendens til at gå ud i luften og ikke ned i gulvet. Der er ikke andet for end at prøve det.
Gravatar #41 - fidomuh
5. aug. 2009 13:11
Suk :)

#39

JEg er af helt samme opfattelse som dig, og i modsaetning til link-rytterne herinde, saa har jeg det rent faktisk fra egen erfaring :)

#40

Koeb et saet spikes og et saet foedder med filt til dine spikes.
( Koster smaa 300kr i Hifi-Klubben for et saet med 8 "foedder", spikes koster nok det samme. :) )

Spikes goer at dine hoejtalere staar mere fast og bassen vil ikke forplante sig paa samme maade i gulvet.
Det goer ogsaa at du faar en langt strammere bas lyttemaessigt.

De "foedder" jeg har under mine spikes, er med en gummi-membram.
Den hjaelper selvfoelgelig til at mindske forplantningen endnu mere, men inden da havde jeg blot mine spikes sidden i et trae-gulv.

De 3 aar jeg har boet i en 2 etagers lejlighed, har vist mig at det gav en ganske god aendring i hvor bassen forplantede sig.
( Ie, mere oppe hos mig, mindre nede hos underboen. )

Som tilfoejet bonus virkede dette ogsaa med andre rum i lejligheden, saa bassen helt generelt forplantede sig langt mindre ud i bygningsvaerket.
Gravatar #42 - Dreadnought
5. aug. 2009 13:12
#39 Så har den skovl til en frøæder ikke sørget for at spiksene penetrerede gulvtæppet som de skal.
Gravatar #43 - Jakob Jakobsen
5. aug. 2009 13:23
fidomuh (41) skrev:
Suk :)

#39

JEg er af helt samme opfattelse som dig, og i modsaetning til link-rytterne herinde, saa har jeg det rent faktisk fra egen erfaring :)


Og selvfølgelig skal vi tro mere på din uvidenskabelige mening, end informationer fra nogen der lever af at teste HiFi?

Kom med nogle målinger før og efter, så vil jeg skam tro dig. Indtil da, vil jeg hellere følge de sider og min vinden inden for fysik.
Gravatar #44 - fidomuh
5. aug. 2009 13:26
#42

Eller ogsaa har han netop brugt spikes til at opnaa den effekt han oensker.

#43

Og selvfølgelig skal vi tro mere på din uvidenskabelige mening, end informationer fra nogen der lever af at teste HiFi?


Jeg er saadan set ligeglad med om du tror mig eller ej. :)

Kom med nogle målinger før og efter, så vil jeg skam tro dig. Indtil da, vil jeg hellere følge de sider og min vinden inden for fysik.


Hvordan maaler jeg vaegforplantning af lyd?
Eller gulv, for den sags skyld? :)
Gravatar #45 - Jakob Jakobsen
5. aug. 2009 13:30
#44

Her er en lidt mere videnskabelig test:
LINK

Prøv så stadig at påstå at spikes er det bedste til at dæmpe energien overført til gulvet.
Gravatar #46 - Dreadnought
5. aug. 2009 13:51
#44 Spikes vil med tiden arbejde sig længere ned gulvtæppet og til sidst penetrere. Så er den dæmpende effekt væk.
Gravatar #47 - themuss
5. aug. 2009 13:52
Bare stil spikesne på fire ti'ere.
Gravatar #48 - gnаrfsan
5. aug. 2009 15:58
fidomuh (44) skrev:
Hvordan maaler jeg vaegforplantning af lyd?
Eller gulv, for den sags skyld? :)

Med et accellerometer, hvis du har et. Og The Eagles - Hotel California live fra Hell Freezes Over CD'en.
Gravatar #49 - shantri
5. aug. 2009 16:03
gnarfsan (48) skrev:
fidomuh (44) skrev:
Hvordan maaler jeg vaegforplantning af lyd?
Eller gulv, for den sags skyld? :)

Med et accellerometer, hvis du har et. Og The Eagles - Hotel California live fra Hell Freezes Over CD'en.


Så dem i Malmø her for nyligt :D Fik en live optagelse af Hotel California, desværre sad jeg og legede med mit splinter nye digital kamera da den kom på, så videoen ryster lidt nogen steder osv :(
Gravatar #50 - gnаrfsan
5. aug. 2009 16:05
Fedt :D Bortset fra uheldet med kameraet
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login