mboost-dp1

Gider du bo i Danmark?

Gå til bund
Gravatar #1 - squad2nd
4. jan. 2009 18:31
Jeg har længe leget med tanken om måske flytte til et andet sted end Danmark for at arbejde og bo.

Jeg har tænkt på Tyskland, Sverige...

Grunde:
- Mindre skat
- Flere penge til forbrug
- Ny og større bil
- Større sted at bo
- Bedre sygehusvæsen samt tandlæger

Er der nogen der kan se det positive i at flytte fra Danmark, og er der nogen der allerede har taget det fulde skridt og måske kan berette om success-historier?
Gravatar #2 - Norrah
4. jan. 2009 18:33
Jeg overvejer kraftigt sverige...
Men har desværre ikke så meget at lave der endnu.

Har en i familien der er flyttet til sverige...
Og en 3-4 stykker med bolig der ovre.
OG han/de er glad for det.
Gravatar #3 - natterjack
4. jan. 2009 18:52
Personligt er flytningsårsager som større bil og flottere hus lidt ligegyldige for mig. Har det sgu fint nok med min levestandard i Danmark. Er dog også stadig studerende, men kunne fx godt finde på at flytte til Norge senere hen, pga. den smukke natur og fordi jeg elsker sproget og kulturen. Flyttede til København for et halvt års tid siden og det er jeg sgu godt tilfreds med, vil gerne besøge Japan og tror egentlig godt jeg kunne trives derovre også.
Gravatar #4 - Spiderboy
4. jan. 2009 19:11
Tja, der er både positive og negative konsekvenser af at flytte.

Om du får væsentlig flere penge til forbrug i andre lande er jeg ikke så sikker på. Jo mindre du betaler i skat, jo større er brugerbetalingen og så går det vel nogenlunde lige op.

Hvis jeg ville bo i et andet land, ville det i højere grad være af kulturelle eller juridiske årsager frem for økonomiske årsager.

Uden at have sat mig ret meget ind i detaljerne om at leve i andre lande, så har jeg et positivt indtryk af f.eks. Sverige, Holland og Canada. Omvendt har jeg et negativt indtryk at livet i f.eks. USA, Frankrig og Japan. Men jeg har stort set intet at have det i.
Gravatar #5 - Dreadnought
4. jan. 2009 19:27
Hvis jeg havde et lokationsuafhængigt job var jeg allerede flyttet til Skotland. (Eller Isle of Man, men de uddeler så vidt jeg ikke visum ud til alle og enhver.)
Gravatar #6 - Cloud02
4. jan. 2009 19:45
Spiderboy (4) skrev:
Uden at have sat mig ret meget ind i detaljerne om at leve i andre lande, så har jeg et positivt indtryk af f.eks. Sverige, Holland og Canada.
Det er jo heller ikke så mærkeligt, når de på enormt mange punkter ligner danmark :)
Gravatar #7 - <3Thinkpads
4. jan. 2009 20:01
Nej, det gider jeg faktisk ikke.

Vi har næsten alle muligheder for at have et idealsamfund hvor der bliver passet på individet og samfundet. Men det er bare kørt skævt efterhånden, (mange) folk er blevet forkælet og nærsynet i deres verdensblik - det gider jeg ikke høre på. Tingene eksiterer måske også ved landet hvor man flytter, men om ikke andet så kan man da (måske) ikke forstå sproget.

Økonomisk ville jeg nok ikke vælge at flytte, det er mere samfundsmæssigt.

Hvis jeg skulle flytte i morgen, så ville jeg nok vælge Australien, Kina eller Thailand. Australien fordi at det er et smukt land med et venligt folkefærd, og Kina - ja faktisk af samme grunde plus at det sker så meget derover at det vil være spændende at være i "orkanens øje". Thailand skulle nok være pga. varmen:)

Japan derimod vil jeg ikke flytte til. Jeg havde 10 dage derover i Juni, men deres kultur er så meget anderledes endnu og virkelig svær at forstå. For en gennemsnitlig dansker så giver det nok våde drømme med billig elektronik, tilgengæld gør 70timers arbejdsuge nok ikke.
Gravatar #8 - Zombie Steve Jobs
4. jan. 2009 20:15
Går og leger med tanken om at tage et par år på Grønland sammen med damen.
Der er masser af arbejde og en vild natur, der virkelig er langt fra den, vi er vant til i Danmark. Der sker bare ikke så meget.

Yderligere står den vist på Afrika, nærmere bestemt Namibia, hvis det står til damen.
Kunne godt tænke mig en periode i USA, Hong Kong eller Japan også.
Tyskland trækker og jeg har tidligere arbejdet i Sverige, dog er lønnen deroppe omkring 20k mindre om måneden, end hvad jeg kan få i DK, men der er så meget at hente på almindeligt forbrug og biler.

Om jeg gider bo i Danmark, tja, når der engang er nogle unger og sådan, så sikkert ja, men nu vil jeg helst væk, ikke fordi jeg ikke bryder mig om landet, men vil bare gerne prøve noget nyt.
Gravatar #9 - arne_v
4. jan. 2009 20:41

1) De grunde du remser op til at tage til udlandet er ikke gode grunde i mine øjne.

I de fleste lande betaler man mindre i skat end i Danmark, men så betaler man man jo for nogle ydelser som er gratis i Danmark (pengene komemr jo ikke ud af den blå luft). Da skat normalt er progessivt mens egenbetaling er fast, så betyder det at lav skat og egenbetaling kun er til fordel for dem med høje indkomster. Du skal op i husstandsindkomst >100000 kr. om måneden for at du bliver rig af at flytte til et lav skatte land.

Biler er billigere end i Danmark i langt de fleste lande. Men en stor bil giver altså ikke meget indhold i livet.

Og det danske sygehusvæsen er måske nok meget udskældt, men er ikke desto mindre et af de bedre i denne verden.

Så tager du til udlandet for at score kassen, så bliver du nok skuffet.

2) Der er imidlertid mange andre gode grunde til at tage til udlandet.

Du kommer ud og oplever noget.

Og du får noget erfaring som vil gavne din karriere, når/hvis du kommer hjem.

3) Brænd ikke for mange broer.

Det er anderledes at bo i udlandet. Mange synes at Danmark er et lorteland og elsker at være på udlandet i ferie. Men det at bo i udlandet er altså meget anderledes end at være på ferie i udlandet. Og mange får altså hjemve.

Vær forberedt på, at du efter et par år kan beslutte dig for at nu vil du hjem til lille Danmark.

4) Det er ikke alle lande du kan komme til.

EU lande er nemme. Dit rødbede farvede pas giver dig automatisk arbejds tilladelse.

Men i mange andre lande er der indviklede og langvarige processer for at få arbejdstilladelse. Det fungerer nemmest hvis man har fundet et arbejde i landet og firmaet hjælper en.

5) Det koster at flytte langt.

Det er ikke så dyrt at køre et flyttelæs til skåne. Men at få alt ens habbengut shippet til langtbortistan koster en formue.

Igen er det en stor fordel hvis man har fundet et job og firmaet er villig til at betale.
Gravatar #10 - arne_v
4. jan. 2009 20:42
PS: Jeg bor i udlandet på tredie snart fjerde år.
Gravatar #11 - BurningShadow
4. jan. 2009 21:01
(#7)
tilgengæld gør 70timers arbejdsuge nok ikke.
Jeg flytter sgu, det bliver rart at have fri en gang imellem :-(
Gravatar #12 - <3Thinkpads
4. jan. 2009 21:16
#11:
Nå ja, du bliver jo selvfølgelig (nok) kun betalt for 37timer :P
Gravatar #13 - BurningShadow
4. jan. 2009 22:18

Nææ, jeg bliver da betalt for dem alle sammen, men det er der jo ikke meget sjovt ved, når man aldrig har tid til noget...
Gravatar #14 - BurningShadow
4. jan. 2009 22:20
Anyway, jeg kunne godt finde på at flytte til Norge, hvis vi ender med at få EUroen presset ned i halsen. Jeg vil ikke betale med fremmede valuta i mit eget land, så flytter jeg hellere.
Gravatar #15 - Windcape
5. jan. 2009 00:22
BurningShadow (14) skrev:
Jeg vil ikke betale med fremmede valuta i mit eget land, så flytter jeg hellere.
Du kan ikke flygte for evigt.

Men du ser ikke Dankort som fremmede valuta? Jeg betaler så uendelig sjældent med kontanter.

Et god bud er at udenlansk valuta er det som jeg har mest af i kontanter iløbet af et år. Så det giver ikke særlig meget mening ikke at have euro her :p

Derudover er Dankort (Debit) også noget at tænke over når man flytter.

Stort set alle andre lande i verden er jo rene u-lande i forhold til os når det kommer til debit-transaktioner. Det er skræmmende så meget folk benytter kontanter eller dyre kreditkort.

Ikke overraskende at paypal er så populært i USA, folk har næsten ingen ide om hvad kort betaling vil sige.
Gravatar #16 - sKIDROw
5. jan. 2009 01:07
Det er rigtigt nok, at lavere skat hænger sammen med mere bruger/egenbetaling, men det er vi nu nogen som syntes er LANGT at foretrække.

"Gratis"ordninger fører til misbrug, hvilket medfører at man må have et stort bureaukrati, til at holde kontrol med hvem der er berettiget til hvad og hvor meget.

Et lille eksempel fra dagligdagen:

Jeg bor pt i lejebolig. Da jeg flyttede ind, var fællesvaskeriet i kælderen "gratis". Da boligforeningen begyndte at tale om, at lave det om til et betalingsvaskeri, ringede jeg derned for at høre om baggrunden. Og deres erfaringer viste, at sålænge vaskeriet "gratis" kunne benyttes, generede det ikke folk at vaske et enkelt par bukser i en maskine. Og invitere venner og familie udefra, til at komme forbi og benytte vaskeriet. Hvorfor dog ikke, når nu er er "gratis!?!?!. I de afdelinger hvor man indførte betaling, faldt strøm og vandforbruget i vaskerierne pludselig drastisk, til et mere normalt niveau.

Og hvis man tror det er anderledes med "gratis" læger, skoler, sygehuse og andet er man sgu godt naiv.

Det folk ikke direkte betaler for, har folk ikke en skid respekt for.
Gravatar #17 - arne_v
5. jan. 2009 01:16

Ofte ordnes det det offentlige dækker i Danmark via private forsikringer i udlandet. Forsikrings selskaber er mindst ligeså kontrollerende og bureaukratiske som den kommunale forvaltning.
Gravatar #18 - gnаrfsan
5. jan. 2009 01:32
#1: Husk at hvis du får børn, bliver de mere svenske end danske, og hvis du forsøger at undgå dette, kommer dine børn i vanskeligheder socialt. Det er self. kun et problem, hvis du da vil ha' børn. For mig er det ihvertfald grund nok til at blive. Jeg er stolt af at være dansker, og hvis jeg får børn, vil jeg sørge for at de har det på samme måde.
Gravatar #19 - arne_v
5. jan. 2009 01:41

Egenbetaling har helt klart en adfærdregulerende effekt.

Jeg ser det imidlertid ikke som et behov for skoler og hospitaler. Det er godt for samfundet hvis folk uddanner sig mere. Og folk overforbruger ikke hospitaler selvom det er gratis - der er andre ubehageligheder end de økonomiske !

Jeg er sikker på at de praktiserende læger kunne undgå en masse unødvendige besøg med forkølelser etc. hvis der var et gebyr på lægebesøg.
Gravatar #20 - gnаrfsan
5. jan. 2009 01:49
Lige en tilføjelse til #18:

Jeg har tilbragt rundt regnet 20 ferier i Sverige. Det er et dejligt land, og jeg kan godt lide svenskerene, men husk at de ikke er helt lige som danskere. Selvom jeg altid har følt mig godt tilpas i landet, har jeg også altid følt mig som en fremmed, fordi der er masser af kulturelle forskelle. Det er også en grund til at jeg hellere vil betale hvad det koster at bo i Danmark, for at føle mig hjemme.
Gravatar #21 - fidomuh
5. jan. 2009 08:18

Og hvis man tror det er anderledes med "gratis" læger, skoler, sygehuse og andet er man sgu godt naiv.
Det folk ikke direkte betaler for, har folk ikke en skid respekt for.

Nu ved jeg godt det en kliche, men "tal for dig selv".
Jeg kender ikke nogen der "misbruger" sygehuse.
Jeg kender ikke nogen der "misbruger" laeger.

Jeg kender SLET ikke nogen der "misbruger" skoler.

Saa kan vi uddybe lidt:
Hvordan kan du misbruge en skole?
- Det er vel SU du taenker paa her?
Ja, det kan jeg se som et problem - folk der kun tilmelder sig for at sidde derhjemme og sutte SU i sig.

At indfoere brugerbetaling er ikke en brugbar loesning imo.
Ja, det vil mindske folk der kan udnytte systemet til at leeche SU - paa bekostning af de 20% som saa maaske ikke har raad til at gaa i skole.
Velkommen til USA.

Sygehuse?
Hellere en der klynker, end en der doer af en uopdaget sygdom.
Ja, det er billigere FOR DIG, men det er imo ikke saerligt rart at folk doer rundt omkring os, fordi lillemor synes hun maaske fejlede noget - men ikke gjorde det alligevel. ...

Laeger?
Jeg har flere gange vaeret ude for at kammerater og folk jeg kender, har haft et barn med "lidt feber", som saa senere har vist sig at vaere ret alvorligt. Det er udelukkende natlaegen og foraeldrenes "overbekymring" der har resulteret i at disse rent faktisk har det fint idag -.-

Saa ja, jeg betaler hjertens gerne en tand mere, for at samfundet kan vaere lidt pylret.
Hellere have en der er dobbeltsikret, end en der er doed.

Men jeg kan forstaa at du ikke har en skid respekt for Linux, FSF og generelt FRIT og GRATIS software?
Det siger du jo selv? ;)

For at vaere lidt ekstra konstruktiv, vil jeg istedet foreslaa at man indfoerer en slags "kontingent" paa "unoedvendige" laegebesoeg.
Ligesom at hospitalet altsaa heller ikke er gratis bare fordi du har lyst til at faa 10 CAT scanninger om dagen.

- Det kraever altsaa henvisninger fra en/din laege, hvorfor der allerede nu er reguleret rigtig godt i den slags.
Lokale laeger misbruges i langt hoejere grad, og det er derfor HER vi boer kigge lidt mere paa det :)
Gravatar #22 - squad2nd
5. jan. 2009 11:42

Husk at hvis du får børn, bliver de mere svenske end danske,
og hvis du forsøger at undgå dette, kommer dine børn i vanskeligheder socialt.

Det er udelukkende din påstand Jeg har selv boet i Norge i en årrække da jeg var ganske ung, plus jeg kender nordmænd der har boet i Danmark fra de var ganske små, og jeg har ikke haft vanskeligheder med at begå mig socialt, eller være
blevet accepteret, så det du siger med, at ens børn får vanskeligheder socialt, er noget værre vrøvl.
Hvis man gør en indsats (som man burde) for at lære et nyt lands traditioner og kulturelle forskelle, så passer man direkte ind.

Jeg er stolt af at være dansker, og hvis jeg får børn, vil jeg sørge for at de har det på samme måde.

Man kan sagtens være stolt af at være dansker og samtidigt bo i et andet land. Det er samtidigt det der gør at du bliver interessant for de andre, det faktum at du er dansk.
Jeg vil vove at påstå, at man bliver et bedre menneske af at være påvirket af flere forskellige kulturer, istedet for at have siddet i ens egen 'såkaldte perfekte' og ensporede kulturoverbevisning.

Nu ved jeg godt det en kliche, men "tal for dig selv".
Jeg kender ikke nogen der "misbruger" sygehuse.

For flere år tilbage, blev det kendt, at mange mange tusind patienter udeblev fra deres behandling på sygehusene overalt i DK og dermed skabte lange ventelister. I disse køer var også at finde folk med livstruende sygdomme. Sygdomme der nu blev forværret pga. ventelister. De udeblivende patienter, fik ikke så meget som en bøde.

Se foregående og gang tallet op med sygeplejersker der skal hjælpe lægen.

- Elever der ikke dukker op til undervisningen...
- Elever der truer lærerne, så lærerne tilsidst må tage deres afsked, og dernæst går psykisk ned og koster samfundet penge oveni hatten...
- Elever der får udleveret bøger og materiale
- Elever der tilmelder sig SU og kun dukker op engang imellem.

Laeger?
Jeg har flere gange vaeret ude for at kammerater og folk jeg kender, har haft et barn med "lidt feber", som saa senere har vist sig at vaere ret alvorligt. Det er udelukkende natlaegen og foraeldrenes "overbekymring" der har resulteret i at disse rent faktisk har det fint idag -.-
Saa ja, jeg betaler hjertens gerne en tand mere, for at samfundet kan vaere lidt pylret.
Hellere have en der er dobbeltsikret, end en der er doed.

Hvis der havde været 10 læger for hvert barn der var syg, kunne det måske lade sig gøre at mandsopdække hvert barn. Men der er andre børn, andre mennesker, der også har brug for hjælp.
Dette gælder også for alarmcentralen som også er forpestet til med folk der ringer om ingenting. Folk har en tendens til at glemme, at læger, politimænd og sygeplejersker ikke er robotter, men også er mennesker.
Gravatar #23 - gnаrfsan
5. jan. 2009 12:35
#22 skrev:
Jeg vil vove at påstå, at man bliver et bedre menneske af at være påvirket af flere forskellige kulturer, istedet for at have siddet i ens egen 'såkaldte perfekte' og ensporede kulturoverbevisning.

Jeg har intet imod andre kulturer, men jeg synes at det er vigtigt at bevare vores egen, specielt fordi, jeg synes at den er god. Der kommer masser af kulturelle påvirkninger udefra, som vi lader blive en del af os, og det er fint nok, men jeg har det bedst i Danmark.

Pointen med det, jeg har skrevet er generelt bare at jeg synes at økonomi er et dårligt arguement for at flytte, selcom det måske ikke fremgår særligt tydeligt. Hvis du ikke brænder for det at flytte til Sverige eller andet et land for at opleve det, bliver det næppe en succeshistorie i længden. Men det ser ud til at jeg ikke har fået hele billedet med i den måde jeg læste dit første indlæg på.
Gravatar #24 - MiniatureZeus
5. jan. 2009 13:00
Kæresten og jeg har i den seneste måneds tid snakket meget om at flytte til Malmø i Sverige. Både sammen, men også med venner og familie om hvordan de ville tage det, hvis vi flyttede over sundet.

Grunden til at vi overvejer at flytte derover, er den økonomiske fordel.
Vi har fået "tilbudt" en lejlighed i midten af Malmø by (samme område som Østrebro er i Kbh) til samme pris som vi giver for vores nuværende lejlighed, som er 5610 kr. inkl. forbrug, net og tv. Forskellen er bare, at den Svenske lejlighed er på 3 1/2 værelse, har altan, et stort næsten nyt køkken med indbygget ovn og gasblus (smeg endda), stort køleskab og opvaskemaskine... Den vi bor i nu, er en ældre (charmerende hedder det vidst på ejendommæglersprog) 2 værelses lejlighed men mikro toilet/brusebad, mini køkken med gammel ovn, ældre køleskab og alt går i stykker konstant i hele lejligheden...

Man får stadig dansk SU ved at bo i sverige, og hvis du har et fritidsjob i DK, så får du også kørselsfradrag. 2 pendlerkort (alle zoner i HT, samt hele Mamlø) koster 2400 kr/mdr. og for mig tager det omkring 12-15 minutter ekstra at tage i skole, for min kæreste er det næsten samme tid som nu. Men i Malmø er maden omkring 30 % billigere og frugt og kød er endnu billigere.

Ud fra det, er den eneste grund til ikke at flytte til Sverige, at ens venner og familie ikke lige kommer på besøg, men det betyder jo egentlig ikke det store, da man med et alle-zoners bare lige kan tage et smut over sundet og besøge dem..
Det eneste som lægger beslag på vores flytning, er at min kæreste skal have nogle timer på en ordblindeskole på Østerbro, og for at få de timer, skal man bo i København.

Vi har derfor besluttet, at udskyde det hele med omkring 2 år, til vi begge er færdige med vores Bachelor's og jeg derfor ikke har så meget daglig skolegang. Desuden er vi lige det ekstra modne til at kunne overleve i Sverige...

Gravatar #25 - fidomuh
5. jan. 2009 13:05

For flere år tilbage, blev det kendt, at mange mange tusind patienter udeblev fra deres behandling på sygehusene overalt i DK og dermed skabte lange ventelister. I disse køer var også at finde folk med livstruende sygdomme. Sygdomme der nu blev forværret pga. ventelister.

Ah ja, det havde jeg selvfoelgelig ikke taenkt over.
Udeblivelser er selvfoelgelig et problem.

De udeblivende patienter, fik ikke så meget som en bøde.

Der kunne man saa passende sende dem en regning.
Men det er saa endnu et punkt der skal administreres.

- Elever der ikke dukker op til undervisningen...

Er ikke misbrug.

- Elever der truer lærerne, så lærerne tilsidst må tage deres afsked, og dernæst går psykisk ned og koster samfundet penge oveni hatten...

Er noget HELT HELT andet og allerede ulovligt.

- Elever der får udleveret bøger og materiale

Hvordan er det et problem?
Og hvordan er det dog misbrug ? ?? ? ? ?? ??

- Elever der tilmelder sig SU og kun dukker op engang imellem.

Det er saa fx mig.
Jeg havde ~80% fravaer paa min skole og fik alligevel 10.9 i snit.

Har jeg misbrugt systemet?
Jeg har faaet uddannelsen.
Jeg har ikke belastet systemet naer saa meget som folk der rent faktisk sled paa moebler og udstyr.

Om du dukker om 1 eller 5 dage om ugen, er ikke noget du kan bruge til at vurdere om det er "misbrug".
Misbrug er, at man tilmelder uden interesse i skolen, men kun for at faa penge.

Hvis der havde været 10 læger for hvert barn der var syg, kunne det måske lade sig gøre at mandsopdække hvert barn. Men der er andre børn, andre mennesker, der også har brug for hjælp.

Jada.
Men saa skal mit barn doe, for at vi kan hjaelpe andre?

Skal dit barn doe, for at mit kan faa laegehjaelp?

Du kan ikke have et godt sygesystem, uden at have overhead. Det kan ikke lade sig goere.
Uanset hvad, saa vil der vaere nogen der skal pylres - specielt fordi vi ikke allesammen er laeger og derfor ikke ved hvornaar noget er "slemt nok".
Det er, sjovt nok, derfor vi har laegerne ... :)

Dette gælder også for alarmcentralen som også er forpestet til med folk der ringer om ingenting.

Hvilket jeg, ioevrigt, finder dybt forkasteligt.
Jeg har endda selv formaaet at blive afvist af alarmcentralen fordi de ikke troede paa mig. Hvilken 13 aarig ringer dog ind og melder at der er ild i en bil og nogle traeer? ;)

Folk har en tendens til at glemme, at læger, politimænd og sygeplejersker ikke er robotter, men også er mennesker.

Mennesker er ogsaa mennesker.
Jeg ved ikke om min trykken i foden er en blodprop - hvis jeg undlader at gaa til laegen risikerer jeg at doe.
Det kan dog ogsaa vaere at min fod bare har ligget underligt mens jeg sov.

Der ER altsaa mange situationer hvor man er noed til at risikere en "Der er ikke noget galt" melding fra laegen - ogsaa uden boede / betaling.

Igen, hvis i foretraekker brugerbetaling saa er USA rimeligt aabent for danskere ;)

Dermed ikke sagt at der ikke sker misbrug, brugerbetaling er bare ikke en loesning.
Gravatar #26 - fidomuh
5. jan. 2009 13:08

Jeg kender, ioevrigt, masser som er flyttet paa den anden side af sundet og de kan kun anbefale det.

Jeg er ogsaa selv paa vej derover, i et lille laekkert raekkehus til naesten ingen penge :)

Saa, go for it. Men det er nok bedst for jer at vente til i er faerdige med skolen. Det goer det lidt nemmere at styre det hele :)
Gravatar #27 - Kan.Du.Huske.Hvem.Jeg.Var
6. jan. 2009 10:00
Jeg kan nu meget godt lide Danmark, her er græsfyldte enge om sommeren og om vinteren står vi inde i stalden og gumler hø.

Danmark er det bedste (og eneste) der nogensinde er sket for mig og Connie.

Danish l0vez.

Disclaimer:
Jeg har en mulepose, derfor har jeg lov til at snakke igennem den gode hest Wallac resten af dagen.
Gravatar #28 - sKIDROw
7. jan. 2009 10:45

Det er vist en offentlig hemmelighed, at en del mennesker går til lægen med ting, de sagtens kan klare selv.

Folk der tilmelder sig en uddannelse, uden den seriøsitet der skal til for at gennemføre.

Saa kan vi uddybe lidt:
Hvordan kan du misbruge en skole?
- Det er vel SU du taenker paa her?
Ja, det kan jeg se som et problem - folk der kun tilmelder sig for at sidde derhjemme og sutte SU i sig.

Det ja og det jeg nævner ovenfor.
Folk der slet ikke lægger den indsats i det, det kræves for at få noget ud af det.

At indfoere brugerbetaling er ikke en brugbar loesning imo.
Ja, det vil mindske folk der kan udnytte systemet til at leeche SU - paa bekostning af de 20% som saa maaske ikke har raad til at gaa i skole.

Folk ville sgu stadig have råd til at gå i skole, selvom de skulle betale selv. Skatte og afgiftstrykket jo afspejle, at vi klarede det selv.

Velkommen til USA.

Hvad blander du USA ind i det her for?.
USA har offentlige undervisningsinstitutioner såvel som private. Og dem som vil bruge de private, får også råd til det, om ikke andet så ved at prioritere det. Så jeg forstår ikke, at folk vil gøre USA til noget skrækeksempel.

Sygehuse?
Hellere en der klynker, end en der doer af en uopdaget sygdom.
Ja, det er billigere FOR DIG, men det er imo ikke saerligt rart at folk doer rundt omkring os, fordi lillemor synes hun maaske fejlede noget - men ikke gjorde det alligevel....

Det jeg beder om er ikke at folk bliver hjemme, med et brækket ben, fordi det jo nok selv skal hele... :P

Laeger?

Hvis man har en *rimelig formodning*, skal man da selvfølgelig også tage afsted?.

Saa ja, jeg betaler hjertens gerne en tand mere, for at samfundet kan vaere lidt pylret. Hellere have en der er dobbeltsikret, end en der er doed.

Nu betaler vi MERE END RIGELIGT herhjemme. Men der er heller ikke resourcer til overpylrede folk, ligegyldigt hvor mange penge vi taler om. Kan du sige lægemangel, kombineret med at lægerne ikke står i kø for at åbne klinikker i udkantsområderne.

Men jeg kan forstaa at du ikke har en skid respekt for Linux, FSF og generelt FRIT og GRATIS software?
Det siger du jo selv? ;)

Jeg sagde folk generelt, er ikke selv iblandt den gruppe, som jeg iøvrigt ser meget ned på. Jeg kan godt benytte og have, respekt for offentlige "gratis" tilbud.

Og jeg har enorm respekt for de ting, folk har ofret mangt og meget for at frembringe. Gratis FOSS er så iøvrigt også rigtigt gratis, modsat offentlige ting som er "gratis", efter man har aftvunget andre folk penge til det.

For at vaere lidt ekstra konstruktiv, vil jeg istedet foreslaa at man indfoerer en slags "kontingent" paa "unoedvendige" laegebesoeg.
Ligesom at hospitalet altsaa heller ikke er gratis bare fordi du har lyst til at faa 10 CAT scanninger om dagen.

Langt hovedparten af befolkningen kunne sagtens bære deres egen vægt, hvis man rullede noget af barnepigestaten tilbage.

- Det kraever altsaa henvisninger fra en/din laege, hvorfor der allerede nu er reguleret rigtig godt i den slags.
Lokale laeger misbruges i langt hoejere grad, og det er derfor HER vi boer kigge lidt mere paa det :)

Ja her er et godt sted, at starte med at vænne folk til, at betale selv. Hvis nu hovedparten af befolkningen, bærer deres egen vægt. Så har jeg intet imod, at vi giver den lille minoritet, som ikke kan en hånd.
Gravatar #29 - fidomuh
7. jan. 2009 11:22

Det er vist en offentlig hemmelighed, at en del mennesker går til lægen med ting, de sagtens kan klare selv.

Men jeg er ikke kvalificeret til at vide om den smerte jeg har i brystet idag, gaar vaek af sig selv.
Skal jeg doe, fordi jeg nu ikke turde gaa en tur til laegen? :)

Folk der tilmelder sig en uddannelse, uden den seriøsitet der skal til for at gennemføre.

Hvordan vil DU bedoemme om JEG har den fornoedne serioesitet?
Som skrevet tidligere, saa havde jeg noget der ligner 75-80% fravaer, men bestod med 10.8 i snit ..

Folk der slet ikke lægger den indsats i det, det kræves for at få noget ud af det.

Medmindre du kan give mig en maade at maale dette paa, saa er det ikke noget vi kan diskriminere ved :)

Folk ville sgu stadig have råd til at gå i skole, selvom de skulle betale selv. Skatte og afgiftstrykket jo afspejle, at vi klarede det selv.

Ville de?
Jeg har ikke 10 millioner.
Det har min far heller ikke.

Det har et par stykker jeg kender dog.

Jeg kunne forestille mig at de betaler vaesentligt mere til skolesystemet, i skat, end jeg goer.

Hvis du selv skal betale for din skolegang, fx gymnasiet, saa vil det yderligere vaere et spoergsmaal om at BETALE for uddannelse, mod at TJENE penge med det samme.
Resultatet vil vaere at langt faerre vil faa sig en ordentlig uddannelse - hvilket i sidste ende skader Danmark.

Hvad blander du USA ind i det her for?.

USA er et kerne eksempel paa det du oensker.

USA har offentlige undervisningsinstitutioner såvel som private. Og dem som vil bruge de private, får også råd til det, om ikke andet så ved at prioritere det.

Praecis som i Danmark.
Til forskel fra USA, dog, saa er de offentlige institutioner rent faktisk bare en lille smule vaerd her i Danmark. :)

Så jeg forstår ikke, at folk vil gøre USA til noget skrækeksempel.

Det er dig der goer det til et skraekeksempel.
USA er eksemplet paa hvad du oensker.
Hvorfor vil du have at alle andre lande skal vaere saaledes? Flyt til USA hvis du synes det er nice :)

Det jeg beder om er ikke at folk bliver hjemme, med et brækket ben, fordi det jo nok selv skal hele... :P

Men hvis det nu kun er forstuvet?
Hvordan VED jeg om mit ben er braekket?
Hvordan VED jeg om det er noedvendigt at gaa til laegen?

Hvis man har en *rimelig formodning*, skal man da selvfølgelig også tage afsted?.

Jeg faar bare en boede hvis det er forkert formodet?
Eller skal jeg betale uanset hvad?

Du har ret i at betaling vil "afskraekke" flere i at tage til laegen, og vi vil derfor ikke faa alle de pylreroeve rendende - men det vil have en pris. En menneskelig pris.

Nu betaler vi MERE END RIGELIGT herhjemme.

Ja.

Men der er heller ikke resourcer til overpylrede folk, ligegyldigt hvor mange penge vi taler om. Kan du sige lægemangel, kombineret med at lægerne ikke står i kø for at åbne klinikker i udkantsområderne.

Det aendrer altsaa ikke paa, at betaling ikke er en brugbar loesning.
Hvis du vil have et GODT system, saa er der NOED til at vaere overhead.
Der SKAL goeres noget ved problemet, ja, men brugerbetaling er ikke en loesning i mine oejne.

Jeg sagde folk generelt, er ikke selv iblandt den gruppe, som jeg iøvrigt ser meget ned på. Jeg kan godt benytte og have, respekt for offentlige "gratis" tilbud.

Det kan jeg ogsaa.
Det kan en masse andre jeg kender ogsaa.
Det kan stort set alle jeg kender, ogsaa.

Hvilken utroligt lille minoritet er det saa der udgoer dette MEGET STORE problem? :)

Og jeg har enorm respekt for de ting, folk har ofret mangt og meget for at frembringe.

Saasom socialdemokratiet danmark :P

Gratis FOSS er så iøvrigt også rigtigt gratis, modsat offentlige ting som er "gratis", efter man har aftvunget andre folk penge til det.

Det er kun gratis, fordi andre "betaler" for dig.
Om det saa er iform af sved, blod eller penge, er imo et fedt.

Langt hovedparten af befolkningen kunne sagtens bære deres egen vægt, hvis man rullede noget af barnepigestaten tilbage.

Det er ikke et spoergsmaal om at baere "egen vaegt".
Det er et spoergsmaal om at baere "egen udvikling".

Vaegten er ikke nok, hvis du gaar i staa.
Hvis du, som 17 aarig, ung, dum og generelt med manglende indsigt, vaelger bare at tjene hurtige penge ( og hvor mange goer IDAG ikke det? ), saa vil uddannelsesniveauet i danmark falde.
Det vil falde ganske paent sammen med vores innovation og udvikling.

Faerre mennesker paa skolebaenken = faerre "kloge hoveder".

Ja her er et godt sted, at starte med at vænne folk til, at betale selv.

Hvis jeg skal betale selv, saa gaar jeg ikke ligesaa ofte til laegen.
Det vil, i mit tilfaelde, betyde flere sygemeldinger og muligvis mere serioese skader.

Jeg er ikke uddannet laege, saa jeg aner ikke hvornaar det er "kritisk" at gaa til laegen, hvis det ikke er "aabenlyst".
Der er ioevrigt utroligt mange mennesker som har en "det gaar nok" indstilling allerede idag og derfor utroligt sjaeldent skrider til laegen.
Fx min farfar, som doede af noget saa latterligt som en blodprop i store taaen.
Han havde ondt i flere dage, men valgte at blive hjemme da han "nok bare var pylret".
Det doede han saa af.
Hvis nu der var betaling paa det ogsaa, saa ville det vaere utroligt meget mere udbredt, at folk havde den holdning.

Hvis nu hovedparten af befolkningen, bærer deres egen vægt. Så har jeg intet imod, at vi giver den lille minoritet, som ikke kan en hånd.

Okay?
Hvordan vil du saa bedoemme om JEG skal have hjaelp?
Gravatar #30 - Abech
7. jan. 2009 12:19
Jeg går med planer om at flytte til Spanien - nærmere Sydspanien.
Halvdelen af min familie er flyttet derned (er alle danskere).
Så ligenu bor min mor, 2 søstre og 2 onkler i Spanien.
Derfor er det en oplagt mulighed at tage springet for mig.

Hvorfor?

- Vejret!! (Der er 2-3 uger med dårligt vejr om året)
- Meget lavere skat! (Der er næsten ingen personlig skat, og firmaskatten er 20%).
- Biler koster en tredjedel af hvad de koster i danmark (Altså kan du få en Touareg for ca. 250.000 kr.)
- God mad
- Flinkt folkefærd (Folk er venlige imod hinanden, dog kan korruption og penge under bordet-situationer opstå)
- Dejlige strande
- Alt er generelt billigere. Du kan få et kæmpe hus med svimmingpool for 2 millioner kroner.
- I kraft af det bedre vejr har du en helt anden livsstil. Du går meget mere på restaurant og cafe om sommeren og er meget mere udenfor - hvilket er fantastisk.

Det der holder mig tilbage er venner, bolig og job i danmark og mest af alt min kærlighed til København.
Gravatar #31 - illishar
7. jan. 2009 12:41
Du har et lidt sært forhold til 'død ved sygdom' Fidomuh. Generelt falder folk ikke døde om hver anden dag, hvis de glemmer at gennemgå alle deres krop-initialiserings-funktioner.
Fidomuh skrev:
Men jeg er ikke kvalificeret til at vide om den smerte jeg har i brystet idag, gaar vaek af sig selv.

Nej, men forhåbentlig har samfundet (din familie/omgangskreds) forsynet dig med en god portion 'sund fornuft' der kan fortælle dig, om det er noget du skal gå til lægen med. Vores nuværende samfund og folk med holdninger alá dine, har dog i de seneste år (årtier) mindsket den generelle 'sunde fornuft' i befolkningen. Man er blevet indpoet med en opfattelse af 'at der skal laves regler' for alle de ting, man ikke skal gøre. Og hvis der ikke er regler for det, så skal det udnyttes! Lægehusene er i de seneste år blevet fyldt godt op med folk, hvis lidelse, som de ikke mente at de var kvalificeret til at bedømme!!! kunne klares med et plaster eller en parnodil.

Din krop og helbred er for vigtig til, at du kan undsige dig alt ansvar mht. dennes virke og restitution, Fidomuh! Du er nødt til at have basal kvalifikation inden for dette felt.

Fidomuh skrev:
Jeg kunne forestille mig at de betaler vaesentligt mere til skolesystemet, i skat, end jeg goer.

Blot fordi at det er privat, så betyder det ikke, at det koster mere, end hvis det er offenligt. (Tværtimod så peger de fleste faktisk på det modsatte.)

Derudover så synes de fleste personer i Danmark, nok også at det er en god ting med offentlige Sygehuse og Skolevæsen. Men det er vel heller ikke til dem, at alle pengene går? Vi betaler alle samme halvdelen af vores løn i skat hver måned. Alene for denne tråd, (personerne i den altså) betyder det noget i retning af 400k hver eneste måned. Jeg synes personligt, at offentlige tilbud er vejen frem. Men den praktiske ueffiktivit i den nuværende model, er ved at kvæle både vores skole- og hospitalsvæsen. Og det er ikke fordi der ikke er penge. (Se det der med halvdelen af lønnen igen) De forsvinder bare i huller, som der ikke rigtigt er nogen der har styr på.
En ændring af en eller anden art, kunne være rar.
Gravatar #32 - fidomuh
7. jan. 2009 13:13

Du har et lidt sært forhold til 'død ved sygdom' Fidomuh. Generelt falder folk ikke døde om hver anden dag, hvis de glemmer at gennemgå alle deres krop-initialiserings-funktioner.

Det skyldes nok at jeg rent faktisk har OPLEVET doed netop pga "jeg har det fint nok"-mentaliteten.
Derudover saa var det blot for at saette det menneskelige perspektiv paa tingene, eftersom doede folk er billige for staten.

Men hvad sker der saa, naar du bliver alvorligt syg fordi du ikke lige fik taget den her halsbetaendelse i starten?
Saa koster det staten KASSEN, fordi du ikke lige kunne tage et hurtigt laegebesoeg hvor laegen bare siger "tag den her pille og drik masser af vand", fx.. :)

Pointen er, at de besparelser man faar ved at "skraemme" folk til ikke at tage til laegen med "smaating", hurtigt kan koste samfundet MEGET dyrt, baade oekonomisk og menneskeligt.

Nej, men forhåbentlig har samfundet (din familie/omgangskreds) forsynet dig med en god portion 'sund fornuft' der kan fortælle dig, om det er noget du skal gå til lægen med.

Det er jo det sKIDROw paastaar samfundet IKKE har?

Vores nuværende samfund og folk med holdninger alá dine, har dog i de seneste år (årtier) mindsket den generelle 'sunde fornuft' i befolkningen.

Kan du blive enig med dig selv? :P

Man er blevet indpoet med en opfattelse af 'at der skal laves regler' for alle de ting, man ikke skal gøre. Og hvis der ikke er regler for det, så skal det udnyttes!

OK?
Den holdning kender jeg saa ikke lige umiddelbart.
Jeg ved dog at de ting jeg har ret til, vil jeg have adgang til at benytte.

Lægehusene er i de seneste år blevet fyldt godt op med folk, hvis lidelse, som de ikke mente at de var kvalificeret til at bedømme!!! kunne klares med et plaster eller en parnodil.

Okay?
Min farfar havde jo ogsaa bare lidt ondt i foden.
Han havde nok bare slaaet den ind i en kant eller saadan.

Saa doede han dog.
Igen, hvordan bedoemmer du den slags sager?

Og vil du hellere have at folk skal doe, fordi de GAETTEDE forkert? :)

Din krop og helbred er for vigtig til, at du kan undsige dig alt ansvar mht. dennes virke og restitution, Fidomuh!

Der er ikke nogen der undsiger sig ansvar?
WTF er det for en lam beskyldning at komme med?

Jeg tager netop ansvar for mit helbred ved at faa det undersoegt.
Det er saadan man bliver laenge paa arbejdsmarkedet og det er saadan man soerger for, at man ikke doer af ting som paa overfladen virker harmloese.

Du er nødt til at have basal kvalifikation inden for dette felt.

Det er vel netop disse "basale" kvalifikationer der goer at folk smutter til laegen?
Nogen er mere pylrede end andre, selvfoelgelig, det kommer du aldrig udenom.

Men du kan jo fortaelle mig hvad det er jeg skal vide?
Hvordan ved jeg om smerte A er harmloes?

Blot fordi at det er privat, så betyder det ikke, at det koster mere, end hvis det er offenligt. (Tværtimod så peger de fleste faktisk på det modsatte.)

Du kan starte med at laese hvad jeg skriver?

Behandling: 100kr.
Privat-betaling-fido: 100kr.
Offentlig-betaling-fido: 30kr.

Hvorfor?
Fordi jeg ligger lavt i skatten. ( eksempel )
Dvs. at jeg betaler mindre ud af min pose end Hr Millionaer goer.

Haar jeg raad til at betale 30kr, er det ikke ensbetydende med at jeg har raad til at betale 100kr.
HVilket netop illustreres af USA, helt perfekt.

Pris for at faa paasat en finger i Danmark: 0kr.
Pris for at faa paasat en finger i USA: 60.000-200.000kr.

Prisen i Danmark betaler du over mange aar, igennem skatten.
Prisen i USA, skal du ligge inden der er gaaet "et par timer", da du ellers ikke vil kunne faa sat fingeren paa igen.

Hvad foretraekker du?

Derudover så synes de fleste personer i Danmark, nok også at det er en god ting med offentlige Sygehuse og Skolevæsen. Men det er vel heller ikke til dem, at alle pengene går?

Nejda, men nu var det sygehuset der blev bragt paa banen :)

Vi betaler alle samme halvdelen af vores løn i skat hver måned.

Goer vi?
Goer DU?

Jeg betaler noget der ligner 35%.
Jeg tjekkede lige min kammerats regnskab, han betaler topskat og betaler 38%.

Dermed ikke sagt at det ikke er meget, men de 50% er noget man bringer frem fordi man ikke gider at regne paa det og blot oensker at skraemme folk -.-

Saavidt jeg kan se, saa skal jeg op paa noget der ligner 50k om maaneden foer jeg kommer til at betale i naerheden af 50% - og jeg har altsaa en billig bil, intet hus og ellers ikke noget fedt at traekke fra.

Jeg synes personligt, at offentlige tilbud er vejen frem.

Me 2, det er dog paa ingen maade uden problemer :(

Men den praktiske ueffiktivit i den nuværende model, er ved at kvæle både vores skole- og hospitalsvæsen. Og det er ikke fordi der ikke er penge. (Se det der med halvdelen af lønnen igen) De forsvinder bare i huller, som der ikke rigtigt er nogen der har styr på.

Problemet er vel at vi allesammen kan se hullerne, men der er ingen der soerger for at disse huller ikke opstaar -.-
Specielt "terror" er en god syndebuk for at bruge milliarder og atter milliarder -.-

En ændring af en eller anden art, kunne være rar.

Amen ! :)
Gravatar #33 - illishar
7. jan. 2009 13:14
De bedste grunde til ikke at flytte til udlandet er nok følgende:
(Malmø er ikke udlandet ;p

- Din familie. Men mindre at du har det fint med, kun at se din familie 1 gang om året og at det denne ene gang forøvrigt kun er dine forældre, så er udlandet noget skidt.

- Dine venner og omgangskreds, kan du vinke farvel til. (Ihvertfald i praksis. Der er næppe så mange af dem, der lige gider at komme forbi onsdag aften, for lige at se et afsnit af BSG samme med dig, hvis du bor i Thailand.) Håb på at du er god til at skabe en ny omgangskreds.

- Generel sind og kultur. Man taler om et koncept der hedder noget i retning a 'national gruppementalitet' eller 'samfundskultur-sindet' e.l. Det er det koncept der gør, at du uden videre kan gå ind og låne en kop sukker af din nabo og så forøvrigt tilbyde ham en øl på et andet tidspunkt, uden at tænke videre over tingene. Du kender de generelle holdninger, interesser og tabuer (og kan forøvrigt også forudse dem) hos dine medmennesker, da de grundet kultur og lokation er magen til dig.
Selv svenskerne er meget forskellige fra os, når det kommer til de små finesser. Dette er ikke nødvendigvist en dårlig ting, men det vil uundgåeligt påvirke dit stress- og trygheds-niveau i hverdagen.
Gravatar #34 - illishar
7. jan. 2009 14:06

... 'at der skal laves regler' for alle de ting, man ikke skal gøre. Og hvis der ikke er regler for det, så skal det udnyttes! ...

OK?
Den holdning kender jeg saa ikke lige umiddelbart.

Omend lidt ucharmerende reference, så er det netop det koncept, der er en af hovedpunkterne hos det nystiftede parti. (Borgerlig Centrum?) Og politiske partier vælger generelt ikke at fokusere på emner som folk aldrig har hørt om, eller som der ikke findes. Så gu' har du hørt om det ;p

Der er ikke nogen der undsiger sig ansvar?
WTF er det for en lam beskyldning at komme med?

Hvis man mener at folk skal gå til lægen, hver gang deres krop gør noget anderledes, så lægger man ansvaret for folks kroppe, over på lægerne. Man er nødt til at vide lidt om sin krop og om hvordan der reagerer. Basal kvalifikation er ikke 'evnen til at opsøge læge'. Det er mere noget i retning af 'at kende sin krop og dennes pleje så godt, så man ikke har brug for at gå til læge, hvis det kan klares selv'. Det at lægehusene er fyldt op med folk, der ikke burde være kommet, kan i yderste tilfælde betyde, at der ikke var plads til at din farfar, var blevet undersøgt i tide, selvom han havde kontaktet lægen.
Selvom folk GAETTER forkert, så betyder det som regel ikke at de falder døde om. Blodpropper er dog lidt specielle. Jeg er lige ved at tro, at det er den hyppigste dødoversag i Danmark. Basal kvalifikation går i dette tilfælde ud på, at kende sin kost og motion, så man kan forebygge blodpropper og kende faresignalerne: Ondt i ekstremiteterne, blå, sitren, hjertebanken, (og der er vist nogle flere), således at man ved hvornår man skal ringe 112.
(Derudover så er der vist også massere af historier med folk der er døde af blodpropper, da lægen ikke mente at det var alvorligt.)
Men gå hellere til lægen flere gange om dagen, hvis du er bekymret for blobprop-signaler. Det er ikke den slags konsulationer der er 'overflødige'.

Igen så er eksempler med læger og skoler ret dårlige. Der er ikke nogen der mener at folk skal betale 200k hvis de skal til en CAT-scanning. Det tidligere eksempel med vaskemaskinen er meget bedre til at illustrere konsekvensen af offentlig kontra privat: (Jeg var formand på et kollegie der havde nøjagtig samme situation.) Vi satte en symbolsk pris for at vaske (det svarede stadigvæk langt fra de reelle udgifter) og derefter faldt vores vand og strømforbrug drastisk og derudover var vores 'indsatte' tilfredse med at de nu ikke mere skulle være med at betale for nabo'ens vask. (Det skulle de så alligevel lidt, hehe)
Gravatar #35 - fidomuh
7. jan. 2009 14:50

Omend lidt ucharmerende reference, så er det netop det koncept, der er en af hovedpunkterne hos det nystiftede parti. (Borgerlig Centrum?) Og politiske partier vælger generelt ikke at fokusere på emner som folk aldrig har hørt om, eller som der ikke findes. Så gu' har du hørt om det ;p

Igen, nej jeg har ej.
"Udnyt alt der ikke er regler imod" lyder ikke til at vaere noget normale mennesker ville goere, imo.

Selvfoelgelig benytter folk sig af de muligheder de har, fx tager man ikke den lange vej rundt - hvis der er en kortere, det er da logisk.
Men der er immervaek langt derfra og til "OMG jeg har snavs paa min diller! Jeg loeber paa hospitalet!111!1!1!" ...

Hvis man mener at folk skal gå til lægen, hver gang deres krop gør noget anderledes

Jeg mener du skal gaa til laegen, hvis du tror der er noget galt.

Man er nødt til at vide lidt om sin krop og om hvordan der reagerer.

Det goer 99% af befolkningen ogsaa.
Problemet er vel mere at ikke engang DU kan fortaelle mig hvad det er JEG boer vide, for ikke at "belaste" det danske sundhedsvaesen unoedvendigt - og uden fare for at jeg doer af min egen uvidenhed.

Basal kvalifikation er ikke 'evnen til at opsøge læge'. Det er mere noget i retning af 'at kende sin krop og dennes pleje så godt, så man ikke har brug for at gå til læge, hvis det kan klares selv'.

Okay?
Kan du specificere lidt mere hvad det er jeg reelt saa skal vide?
Eller skal alle bare have taget et par semestre paa "laegeskolen" ?

Det at lægehusene er fyldt op med folk, der ikke burde være kommet, kan i yderste tilfælde betyde, at der ikke var plads til at din farfar, var blevet undersøgt i tide, selvom han havde kontaktet lægen.

Utroligt nok var der masser af plads til ham, da de endelig fik hastet ham ind paa hospitalet.. Meget mod hans vilje, dog..

Selvom folk GAETTER forkert, så betyder det som regel ikke at de falder døde om.

Nej.
Men meget realistisk set kan det betyde forlaenget sygdom og forvaerret sygdom.

Det er et ikke saa meget et spoergsmaal om hvorvidt man "doer", men mere et spoergsmaal om samfundets gavn af at man "satser".
Best case: Du sparer regeringen for lidt penge.
Bad case: Du koster regeringen ufatteligt mange penge.
Worst case: Du doer.

Samtidigt vil det give danskerne et endnu mere negativt syn paa hospitalet og sygehjaelpen, lidt ala USA, igen. :)

Blodpropper er dog lidt specielle.

Ja.
Men stadig meget relevante.

Basal kvalifikation går i dette tilfælde ud på, at kende sin kost og motion, så man kan forebygge blodpropper og kende faresignalerne: Ondt i ekstremiteterne, blå, sitren, hjertebanken, (og der er vist nogle flere), således at man ved hvornår man skal ringe 112.

Okay, min farfar har vaeret lastbilchauffut i millitaeret i 35 aar, var i topform og kunne snildt loebe meget hurtigere og laengere end jeg.
Han havde dog et rimeligt problem med alkohol, men ikke desto mindre var han "aldrig syg" og generelt var det ufatteligt sjaeldent at der var noget galt med ham.

Kan du se problematikken?

(Derudover så er der vist også massere af historier med folk der er døde af blodpropper, da lægen ikke mente at det var alvorligt.)

Men du forventer altsaa at den almene dansker skal kunne se at der er noget helt galt, naar laegen ikke kan? ?? ???

Men gå hellere til lægen flere gange om dagen, hvis du er bekymret for blobprop-signaler. Det er ikke den slags konsulationer der er 'overflødige'.

Det er vel ligesaa overfloedigt som saa meget andet?
Jeg valgte netop blodpropper fordi signalerne for blodpropper har utroligt meget tilfaelles med alle mulige andre sygdomme.. :)

Igen så er eksempler med læger og skoler ret dårlige. Der er ikke nogen der mener at folk skal betale 200k hvis de skal til en CAT-scanning.

Ikke destomindre saa er det situationen i USA, som jo er kerne eksemplet paa brugerbetalt sygesystem.

Det tidligere eksempel med vaskemaskinen er meget bedre til at illustrere konsekvensen af offentlig kontra privat: (Jeg var formand på et kollegie der havde nøjagtig samme situation.) Vi satte en symbolsk pris for at vaske (det svarede stadigvæk langt fra de reelle udgifter) og derefter faldt vores vand og strømforbrug drastisk og derudover var vores 'indsatte' tilfredse med at de nu ikke mere skulle være med at betale for nabo'ens vask. (Det skulle de så alligevel lidt, hehe)

Problemet er, som altid, at de her mellemvejsloesninger somregel bliver skudt til siden fordi der er ufatteligt mange penge at hente i ekstremisternes lejre.

En mellemloesning vil vaere fin, men saa kommer der blot endnu mere administration paa sygesystemet og hvordan vil du prissaette ting?
Skal jeg betale 1000kr for en CAT scanning, hvad saa hvis jeg reelt ikke har de 1000kr? Saa skal de bare lade mig doe?
Hvad nu hvis jeg ikke har en sygesikring? Skal jeg saa bare doe paa gaden?

Igen, kig paa USA.
Der ser du ganske hurtigt de problemer der er ved at have et penge-styret sygesystem.
Kort sagt, hvis det er giver bedre udbytte at lade mig doe, saa vil profit-orienterede selskaber lade mig doe.
Derfor er det ikke brugbart til sygehjaelp :)
Gravatar #36 - gnаrfsan
7. jan. 2009 15:30

Jeg kender en englænder, der nu har mistet arbejde og kæmper for socialhjælp fordi hans behandling trak ud, og han har nu ikke råd til mere af den. Problemet er med ryggen, så han kan ikke gøre ret meget. Han var i sidste ende nødt til at flytte hjem, og sparer nu sammen til behandling, da hans forældre ikke har råd til at hjælpe ham.

Godt det ikke er mig.
Gravatar #37 - illishar
8. jan. 2009 08:39
#36 Hvorfor henviser du til min forrige post? Jeg siger hverken at man skal flytte til England eller indføre brugerbetalt sundhedssystem.

Men nu når du nu nævner din engelske ven, så er jeg ret sikker på at man både kan tegne forsikringer, pensioner og opsparings-ordninger der kan hjælpe (eller kunne have hjulpet) med den slags. Det generelle sundhedssystem eller sundhed er ikke dårligere end den danske, for hverken England eller USA. Forskellen er at man har en større indflydelse på, hvor meget og hvordan man vil sikres.
Og nej, jeg synes hverken at den engelske eller amerikanske sundhedsmodel er særlig charmerende. Men eftersom din engelske ven, har haft været i arbejde, så lyder han som en, der har haft rigeligt råd til at erhverve de omtalte forsikringer, pensioner og opsparinger ... men har undladt at gøre det.

Og ja, godt man ikke bor i England ;)
Gravatar #38 - gnаrfsan
8. jan. 2009 08:48
#37 Det var en fejl. Den skulle have peget på 35.

Han har haft lavt lønnede jobs i en periode, og før det en firma forsikring. Men firmaforsikringen udløber jo når man siger op.
Siden da har han muligvis ikke haft råd hvad ved jeg, men i mine øjne er det usundt for et samfund, at det overhovedet kan gå så galt at man ikke kan få behandling.

Jeg kommer til at tænke på .com crack'et, hvor så mange mennesker blev fyret, og faktisk med dags varsel også mistede deres sygesikring. Det var ihvertfald det medierne skrev.

Så man så flere år senere havde mange af de folk stadig ikke arbejde og stod sammen med 1000 andre i kø ved lastbiler for at få mad, samtidig med at de frygtede at deres køleskabe skulle gå i stykker, så de ikke kunne opbevare mad. Så har man sgu nok heller ikke råd til sygesikring. De har dog en offentlig behandling derovre selvom den beskyldes for at være ringe.

Jeg kan ikke se det som en ønskelig situation.
Gravatar #39 - illishar
8. jan. 2009 09:54
Den offentlige behandling herhjemme beskyldes også for at være ringe *host*
Men ok, hvis den engelske offentlige behandling afsluttes med at hospitalet tager alle ens ikke-vitale dele, videresælger dem og så efterfølgende dumper én i den nærmeste kloak, så fungerer det danske helt sikkert bedre.
Et lidt interessant spørgsmål forøvrigt. Hvorvidt den offentlige engelske og amerikanske sundhedssektor, er dårligere end den offentlige danske?
Gravatar #40 - fidomuh
8. jan. 2009 11:53

...
Har du nogensinde laest eller set noget om den amerikanske offentlige sygesikring?

Den danske er en trilliard gange bedre.
For slet ikke at naevne at det rent faktisk ikke er alle der kan faa offentlig sygesikring i USA - langt fra faktisk.

Den offentlige sygesikring i USA, synes imo kun at have et formaal - at fremstille vores socialistiske og kommunistiske ( uha, farligt ) sygesystem som noget lort.

Mange tror helt reelt at der er 10+ timers ventetid paa at komme til laegen i fx Canada.
Det er et af deres staerkeste argumenter for brugerbetaling: Saa kommer dem der betaler jo foerst! ..

Men de burde dog skrive: Dem der betaler MEST kommer foerst, for alle undersoegelser ( og ren logik ) peger jo klart paa dette.

Ioevrigt er den engelske, offentlige, sundhedssektor bedre end vores herhjemme, det samme gaelder den franske og canadiske.

Der er masser af plads til forbedring, det er bare ikke en forbedring at lade alle de fattigere folk doe :P
Gravatar #41 - sKIDROw
8. jan. 2009 23:56

Men jeg er ikke kvalificeret til at vide om den smerte jeg har i brystet idag, gaar vaek af sig selv. Skal jeg doe, fordi jeg nu ikke turde gaa en tur til laegen? :)

Først og fremmest skal du bruge din sunde fornuft.
Hvis alle betalte for egne lægebesøg, så havde vi jo så heller ikke den diskussion. Ligesom lægerne kunne udvide deres praksis, til den stigende efterspørgsel. Så elegant fungerer det, når markedet får lov at fungerer.

Hvordan vil DU bedoemme om JEG har den fornoedne serioesitet? Som skrevet tidligere, saa havde jeg noget der ligner 75-80% fravaer, men bestod med 10.8 i snit...

Eventuelt på om du dropper ud, eller bliver smidt ud?.

Medmindre du kan give mig en maade at maale dette paa, saa er det ikke noget vi kan diskriminere ved :)

Okay det som konkret irriterer mig, er den som tilmelder sig ting, for blot enten af droppe ud eller blive smidt ud. Din tilgang er så også røv useriøs, men sålænge du består er pengen i det mindste ikke spildt.

Det tvivler jeg så på. Private selskaber er vant til at konkurrere om kundernes gunst, utilfredse kunder går andre steder hen. Offentlige selskaber ved at hvis de klarer sig godt får de penge, hvis de klarer sig dårligt får de en ekstrabevilligt til at rette op på tingene... ;P

Hvis du selv skal betale for din skolegang, fx gymnasiet, saa vil det yderligere vaere et spoergsmaal om at BETALE for uddannelse, mod at TJENE penge med det samme.
Resultatet vil vaere at langt faerre vil faa sig en ordentlig uddannelse - hvilket i sidste ende skader Danmark.

Sådan er det allerede i dag, og skyldes bl.a at samfundet straffer uddannelse. Valget mellem af leve godt nu, eller leve hårdt i 3-12år, for derefter at lave rigtigt godt skal netop afgøres af udsigten til belønningen. Når man i Danmark, stjæler det meste af folks belønning ved uddannelse, har vi jo ikke ligefrem gjort det lettere for os selv, at få folk til at uddanne sig vel?.

USA er et kerne eksempel paa det du oensker.

Egentligt ikke. Men det er da TÆTTERE PÅ. Ikke at der skulle så meget til... :P Jeg ønsker et liberalt samfund, ikke et stokkonservativt, og overbureaukratiseret. Desuden er USA jo på fallittens rand, havde det ikke været for at bl.a Kina gladeligt låner dem penge til deres overforbrug.

Praecis som i Danmark.
Til forskel fra USA, dog, saa er de offentlige institutioner rent faktisk bare en lille smule vaerd her i Danmark. :)

Det er jo så din påstand.
Personligt mener jeg slet ikke, det offentlige bør drive den slags.
Skulle der, hvad jeg ikke tror, være nogen der ikke har råd til at bruge privatskoler, så er det nok muligt at finde en løsning på det.

Det er dig der goer det til et skraekeksempel.

Nej det er jo netop dig...
"Så bliver det LISSOM USA!... :Shivers:"

Det er skoleeksemplet på et skrækeksempel.

USA er eksemplet paa hvad du oensker.

Nej det er sgu ikke!.
Nu må du stoppe med den myte, om USA som det liberale samfund!. Det er det sgu ikke.

USA har nogle gode takter hist og her, men skoleeksemplet på hvordan jeg ønsker Danmark så ud?. Afgjort nej.

Jeg ønsker ikke overdreven bureaukrati, et land som tolererer statsbudgetsunderskud på 5500Mia danske kroner, et land der skider på sin egen forfatning osv.

Hvorfor vil du have at alle andre lande skal vaere saaledes? Flyt til USA hvis du synes det er nice :)

Det ønsker jeg jo netop heller ikke, så spørgsmålet i den udformning er irrelevant.

Men hvis det nu kun er forstuvet?
Hvordan VED jeg om mit ben er braekket?
Hvordan VED jeg om det er noedvendigt at gaa til laegen?

Uden selv at have prøvet andet end en forstuening, så tror jeg ikke man burde være i tvivl.. :P

Jeg faar bare en boede hvis det er forkert formodet?
Eller skal jeg betale uanset hvad?

Optimalt set burde flertallet af os, naturligvis betale for os selv. Den lille rest som ikke kan betale selv, skulle der herefter nok være muligt at finde plads til at finansiere. Så slipper vi også for diskussionen om, hvor tit og hvor meget du må bruge systemet.

Du har ret i at betaling vil "afskraekke" flere i at tage til laegen, og vi vil derfor ikke faa alle de pylreroeve rendende - men det vil have en pris. En menneskelig pris.

Folk der har brug for lægehjælp, vil selvfølgelig opsøge lægen, også selvom de skal betale selv. Men ingen folk bruger andres penge, lige så velovervejet som deres egne. Alt har en pris, det har umyndiggørelsen af voksne mennesker, i barnepigestaten også. Behandel folk som uansvarlige mennesker, og en stor del vil ende med at blive det.

Det aendrer altsaa ikke paa, at betaling ikke er en brugbar loesning.

Skal du da så have lov til at syntes... ;)
Det mest optimale må nu en gang være, at folk hver især er ansvarlige for deres eget liv.

Hvis du vil have et GODT system, saa er der NOED til at vaere overhead.

Oversat er successkriteriet for et system, at det er ineffektivt?.

Der SKAL goeres noget ved problemet, ja, men brugerbetaling er ikke en loesning i mine oejne.

Nu har offentlig drift jo ikke fungeret, så jeg kan kun se det må være på tide at lade konkurrence, rette op på tingene.

Hvilken utroligt lille minoritet er det saa der udgoer dette MEGET STORE problem? :)

Siger ham der ikke passede sit studie, og mener folk ukritisk skal bruge sundhedsvæsnet?. Der er langt fra, at sige man har respekt for systemet, til at vise det i praksis.

Saasom socialdemokratiet danmark :P

Nu tænkte jeg så på gode velfungerende ting. :P
Staunings visioner var da sympatiske nok i sin tid, men man stoppede aldrig i tide. Nåehh nej det kunne man jo heller ikke, så ville de jo være nød til at finde sig et rigtigt arbejde... :D

Det er kun gratis, fordi andre "betaler" for dig.
Om det saa er iform af sved, blod eller penge, er imo et fedt.

Gratis er når folk giver dig noget, for deres egen regning. Ikke når de stjæler fra nogen, og giver det til dig. Eller det du får, er en del af det du tidligere fik stjålet.

Det er ikke et spoergsmaal om at baere "egen vaegt".
Det er et spoergsmaal om at baere "egen udvikling".

Vaegten er ikke nok, hvis du gaar i staa.
Hvis du, som 17 aarig, ung, dum og generelt med manglende indsigt, vaelger bare at tjene hurtige penge ( og hvor mange goer IDAG ikke det? ), saa vil uddannelsesniveauet i danmark falde.
Det vil falde ganske paent sammen med vores innovation og udvikling.

Jep det er en del af det, at være ansvarlig for sit eget liv..... MEN!!.
En IKKE-myndig person, er jo ikke ansvarlig for sit eget liv, det er dennes forældre/værger!. Disse skal naturligvis klæde den unge godt nok på, til selv at kunne tage være på sit liv, når den tid kommer. Men den ansvarlighed jeg efterspørger, kommer naturligvis ikke overnight, efter man har rullet barnepigestaten tilbage til et passende leje. Så det må naturligvis ske langsomt over tid.

Faerre mennesker paa skolebaenken = faerre "kloge hoveder".

Ja men nu er der ingen grund til at tro, at vi vil få færre på skolebænken. Tværtimod. Hvis belønningen bliver større, fordi vi fik afskaffet det progressive skattetryk, og lavede en lav flad skat.

Hvis jeg skal betale selv, saa gaar jeg ikke ligesaa ofte til laegen.

Den prioritering er jo så DIT valg.

Det vil, i mit tilfaelde, betyde flere sygemeldinger og muligvis mere serioese skader.

Så burde du nok prioritere flere lægebesøg?.

Der er ioevrigt utroligt mange mennesker som har en "det gaar nok" indstilling allerede idag og derfor utroligt sjaeldent skrider til laegen. Fx min farfar, som doede af noget saa latterligt som en blodprop i store taaen. Han havde ondt i flere dage, men valgte at blive hjemme da han "nok bare var pylret". Det doede han saa af.

Rørende historie.... Men tvivler nu på egenbetaling havde ændret, på antipylret holdningen hos den generation af mænd.

Hvis nu der var betaling paa det ogsaa, saa ville det vaere utroligt meget mere udbredt, at folk havde den holdning.

Jeg vil ikke bestemme, hvordan folk prioriterer deres helbred.

Okay?
Hvordan vil du saa bedoemme om JEG skal have hjaelp?

At designe sådan nogle kritierier, som ikke kunne udnyttes, er vist stadig ikke lykkedes selv for de kloge... ;)

Men et sikkert bud ville jo være folk, der er så handicappede så der ingen reel arbejdsevne er.
Gravatar #42 - fidomuh
9. jan. 2009 10:53

Først og fremmest skal du bruge din sunde fornuft.

Det mener du ikke folk goer idag? :)

Hvis alle betalte for egne lægebesøg, så havde vi jo så heller ikke den diskussion.

Nej, for saa var jeg nok doed :)
Ser du, jeg har nemlig ogsaa den famoese "jeg klarer mig nok" indstilling og har rent faktisk vaeret paa arbejde med 41 i feber og mellemoere betaendelse - i 3 dage.

Jeg havde det daarlig, men come on, det var bare lidt feber.
Min laege havde dog et lidt andet syn paa det.

Ligesom lægerne kunne udvide deres praksis, til den stigende efterspørgsel.

Faldende, mener du vel?

Så elegant fungerer det, når markedet får lov at fungerer.

Elegant? Jeg finder det ikke synderligt elegant at folk maa ligge og doe paa gaden fordi de ikke har raad til medicin, men fair nok..

Eventuelt på om du dropper ud, eller bliver smidt ud?.

... Det goer jo ingen forskel fra nu saa?
Wtf?

Din tilgang er så også røv useriøs, men sålænge du består er pengen i det mindste ikke spildt.

Er den?
Jeg var bedst i min klasse.
Jeg fik hoejest snit-karakter i min klasse.
Jeg fik hoejest enkeltstaaende karakter i min klasse.

Laereren mente at jeg vidste mere om de flest af vores afgangsemner end han gjorde.

Min tilgang var mere end rigeligt serioes.
Du kan kalde uddannelsen userioes hvis du har lyst.

Det tvivler jeg så på.

Saa regner du fandme daarligt.
Jeg betaler 10kr i skat.
Du betaler 100kr i skat.

HVem betaler mest til faellesskabet, og dermed mest til skolerne?

Private selskaber er vant til at konkurrere om kundernes gunst, utilfredse kunder går andre steder hen.

Ja, de gaar i rendestenen og doer.
Igen, kig paa USA.

Offentlige selskaber ved at hvis de klarer sig godt får de penge, hvis de klarer sig dårligt får de en ekstrabevilligt til at rette op på tingene... ;P

JEg siger ikke at det offentlige system vi har er godt, jeg siger blot at du ikke kan lade et profitorienteret selskab staa for det offentlige helbred.
At helbrede folk koster penge.

Det er ikke godt for folket hvis det samtidigt skal vaere en profitabel virksomhed.
Igen, se paa USA.

Sådan er det allerede i dag, og skyldes bl.a at samfundet straffer uddannelse.

Saa du vil istedet straffe foraeldrene, som man goer i lande hvor der skal betales for skolegang?

Valget mellem af leve godt nu, eller leve hårdt i 3-12år, for derefter at lave rigtigt godt skal netop afgøres af udsigten til belønningen.

Men det er ikke beloenningen som bliver den afgoerende faktor for utroligt mange folk.
Fx mig.

Jeg havde ikke raad til at ligge 200k til min uddannelse, eller mere.
Saa dit system = -1 uddannet person.

Når man i Danmark, stjæler det meste af folks belønning ved uddannelse, har vi jo ikke ligefrem gjort det lettere for os selv, at få folk til at uddanne sig vel?.

Og alligevel vaelger utroligt mange at tage bare et minimum af uddannelse?
Faktisk utroligt mange flere end i de lande hvor man selv skal betale.. Det var soerme underligt .... ;)

Som jeg ser det, faar du ikke flere uddannede folk ved at de selv skal betale - MEN du kan i teorien faa BEDRE uddannede folk, men da Danmark alligevel nu uddanner nogle af de bedste folk paa markedet, saa er det jo lidt ... Ja.. :)

Egentligt ikke. Men det er da TÆTTERE PÅ. Ikke at der skulle så meget til... :P

Hehe :)
Jeg fokuserer nu mere paa de konkrete punkter vi debatterer, ikke USA som helhed.

Ligenetop skolesystemet og sygesystemet fungerer jo faktisk praecis som du gerne vil have ;)

Desuden er USA jo på fallittens rand, havde det ikke været for at bl.a Kina gladeligt låner dem penge til deres overforbrug.

Shit happens :D

Det er jo så din påstand.

Tjoh, og alle de folk jeg kender som rent faktisk har proevet baade privat og offentlig skolegang i USA.
Alle er enige om at den offentlige skolegang, mildest talt, er lort.

Specielt i de mindre heldigt stillede omraader.

Personligt mener jeg slet ikke, det offentlige bør drive den slags.

Hvorfor ikke?
Igen, jeg ser ikke noget brugbart i at skole skal vaere en profit orienteret virksomhed.

Skulle der, hvad jeg ikke tror, være nogen der ikke har råd til at bruge privatskoler, så er det nok muligt at finde en løsning på det.

Jeg havde ikke raad til privatskoler, ej heller havde min mor da jeg var lille.

Nej det er jo netop dig...
"Så bliver det LISSOM USA!... :Shivers:"
Det er skoleeksemplet på et skrækeksempel.

Det er dig der skriver "shivers".
Jeg konstaterer bare klart at det er ligesom det du ser i USA.
Om det er et skraekeksempel, er jo saa op til dig.
Jeg kan godt se at jeg ikke bryder mig om systemet i USA, jeg forstaar bare ikke at folk vil bringe det til DK, fremfor bare at smutte til USA selv. :)

Nej det er sgu ikke!.

Paa lige de enkelte punkter, jo.

Nu må du stoppe med den myte, om USA som det liberale samfund!. Det er det sgu ikke.

Men paa lige de punkter, er USA ultra-liberalt.
Det er uddelt til firmaer at styre den offentlige sundhed, praecis som med skolerne.

USA har nogle gode takter hist og her, men skoleeksemplet på hvordan jeg ønsker Danmark så ud?. Afgjort nej.
Jeg ønsker ikke overdreven bureaukrati, et land som tolererer statsbudgetsunderskud på 5500Mia danske kroner, et land der skider på sin egen forfatning osv.

Godt at hoere :)
Men som jeg ser det, er netop det at de skider paa forfatningen, et produkt af at landet er saa profitorienteret i alle dets opgaver.

som de utallige retssager ogsaa viser, saa er de famoese HMO'er jo klart mere interesserede i at tjene penge end at redde folk. :)

Uden selv at have prøvet andet end en forstuening, så tror jeg ikke man burde være i tvivl.. :P

Okay? Jeg kan saa oplyse at man ret ofte kan vaere i tvivl og at der er masser af ssymptomer som kan vaere daarlig tofu, eller "imminent death".
Hvis jeg selv skal betale for at faa afvide jeg bare har spist daarlig tofu, saa er jeg langt mere tilboejelig til at blive hjemme og "satse" paa det.
Det kan du saa kalde "uvidenhed" eller hvad du nu har lyst til, men faktum er at 90% af befolkningen vil se saadan paa det.
Utroligt mange ser saadan paa det idag - saa det vil naeppe hjaelpe at det nu ogsaa koster penge.

Optimalt set burde flertallet af os, naturligvis betale for os selv. Den lille rest som ikke kan betale selv, skulle der herefter nok være muligt at finde plads til at finansiere. Så slipper vi også for diskussionen om, hvor tit og hvor meget du må bruge systemet.

Men hvorfor skal jeg betale for de fattige i det scenarie?
De betaler jo ikke for mig, saa kort sagt "fuck dem".
Det kan jeg garantere dig at stoerstedelen af Danmark vil sige, hvis vi aendrer systemet.

Klassemaessig forskelsbehandling er ikke godt.
Det er et problem allerede nu, det hjaelper naeppe at goere det meget vaerre :)

Folk der har brug for lægehjælp, vil selvfølgelig opsøge lægen, også selvom de skal betale selv. Men ingen folk bruger andres penge, lige så velovervejet som deres egne. Alt har en pris, det har umyndiggørelsen af voksne mennesker, i barnepigestaten også. Behandel folk som uansvarlige mennesker, og en stor del vil ende med at blive det.

Men folk VED ikke om de har brug for laegehjaelp.
Hvis folk VIDSTE det, saa var der ikke brug for laege-referencer til hospitalet.

Pointen er at du vil straffe folk, for at tage fejl, hvilket vil afskraekke folk.
Dvs at folk vil vaere endnu mindre villige til at gaa til laegen, end de er idag.

Hvilket vil betyde flere sygemeldinger, vaerre sygdom, etc.

Det mest optimale må nu en gang være, at folk hver især er ansvarlige for deres eget liv.

Jeg kunne linke til en bash-quote her, men jeg kan godt taenke mig til at ikke alle kan vaere 100% ansvarlige for deres eget liv.

Oversat er successkriteriet for et system, at det er ineffektivt?.

Nej, successkritieriet er at faerrest muligt folk doer.
Dette kraever at der er hit'n'miss krav om hjaelp, da det simpelthen bare ikke er alt der er "ligetil".

Naar du engang oplever at have boern, finder du nok ud af det :)

Nu har offentlig drift jo ikke fungeret

Det fungerer ellers umaadeligt bedre end privat drift, som jeg ser det.
Kig paa England, Canada, Frankrig, etc.
HVis du synes det koerer daarligt i Danmark, saa er det naeppe modellen, men nok naermere Danmark der er problemet :P

så jeg kan kun se det må være på tide at lade konkurrence, rette op på tingene.

Jeg har ikke lyst til at min laegehjaelp skal profitoptimeres, har du?

Siger ham der ikke passede sit studie

Du mener, "ham som bestod som bedst i sin klasse" ?
Hele pointen er jo netop at VIDEN er maalestokken for om jeg passer mit studie, ikke moede-procenten.

Det er dig er paastaar at folk bare nasser, men du har ikke en maade at maale det paa som ikke rammer folk der rent faktisk bare ved mere end de andre.
Saa du vil skaere de "kloge" fra, for at ramme misbrugerne. Great solution!

og mener folk ukritisk skal bruge sundhedsvæsnet?.

Prop ord i din egen mund tak.
Det er DIG der mener folk ukritisk bruger sundhedssystemet, ikke mig.
Jeg mener at det fungerer ganske udemaerket idag, omend der klart er plads til forbedringer.

Det er DIG der paastaar det misbruges helt vildt, saa derfor maa DU vel have en maalestok der fortaeller mig hvordan jeg kan VIDE om jeg nu ogsaa misbruger systemet eller ej?

Der er langt fra, at sige man har respekt for systemet, til at vise det i praksis.

Jeg har fint respekt for systemet.
Det er ikke mig der sviner det til paa maa og faa.
Ej heller er det mig der mener alle andre bare skider paa det.

Og som jeg har skrevet, saa har jeg brugt systemet fuldt ud, med mindst belastning for systemet - hvordan er det at skide paa systemet?

At du ikke kan taenke "out of the box", er ikke min skyld :)

Nu tænkte jeg så på gode velfungerende ting. :P

Hehe :D

Staunings visioner var da sympatiske nok i sin tid, men man stoppede aldrig i tide. Nåehh nej det kunne man jo heller ikke, så ville de jo være nød til at finde sig et rigtigt arbejde... :D

Det er sandt :)
Jeg er helt enig med dig i at Danmark langt fra fungerer saa godt som de vil have det til at fremstaa :)

Gratis er når folk giver dig noget, for deres egen regning. Ikke når de stjæler fra nogen, og giver det til dig. Eller det du får, er en del af det du tidligere fik stjålet.

Du kan jo bare lade vaere med at betale?
Som skrevet tidligere, saa kan du sikker godt faa en plads i USA eller Uganda.
Du faar ikke "stjaalet" noget, du betaler for en service og mulighederne, kan du ikke lide det, kan du jo bare lade vaere? :)

Jep det er en del af det, at være ansvarlig for sit eget liv..... MEN!!.
En IKKE-myndig person, er jo ikke ansvarlig for sit eget liv, det er dennes forældre/værger!. Disse skal naturligvis klæde den unge godt nok på, til selv at kunne tage være på sit liv, når den tid kommer. Men den ansvarlighed jeg efterspørger, kommer naturligvis ikke overnight, efter man har rullet barnepigestaten tilbage til et passende leje. Så det må naturligvis ske langsomt over tid.

Sandt, men jeg tror vi har en lidt forskellig opfattelse af hvad der er bedst for samfundet.
Een ting er at tage ansvar for sit eget liv, men imo er det utroligt vigtigt at samfundet giver en arm at stoette paa ogsaa.

At omrulle til brugerbetaling ser jeg bare ikke som en loesning, specielt fordi brugerbetaling ikke er samfundsorienteret, men profitorienteret :)

Ja men nu er der ingen grund til at tro, at vi vil få færre på skolebænken. Tværtimod. Hvis belønningen bliver større, fordi vi fik afskaffet det progressive skattetryk, og lavede en lav flad skat.

Faktum er dog at alle lande med den slags systemer, har faerre paa skolebaenken.
At tro det ikke vil ske her ogsaa, naar vi allerede nu ser en nedgang i skoletilgangen grundet lavere SU, er imo lidt naivt.
Ikke at det modsatte ikke er muligt, men det er imo staerkt usandsynligt :)

Den prioritering er jo så DIT valg.

Den prioritering er MIT valg allerede idag.
Pointen er mere at MIT valg paavirker samfundet, da manglende arbejdskraft rent faktisk er et problem i Danmark.

Hvis folk bliver syge oftere, saa vil det skade samfundet.

Så burde du nok prioritere flere lægebesøg?.

Men pointen her er, at det goer "folk" ikke.
Folk prioriterer penge.

Det er, ioevrigt, heller ikke et spoergsmaal om prioritering, hvis jeg ikke har raad - hvilket er MEGET sandsynligt naar man kigger paa lande med brugerbetaling. :)

Rørende historie.... Men tvivler nu på egenbetaling havde ændret, på antipylret holdningen hos den generation af mænd.

Jeg kan garantere dig at min farfar havde vaeret endnu mere anti-pylret, saa at sige.
Og specielt i den lidt aeldre generation, vil det vaere saadan.

Penge haenger ikke paa traeerne, ynder de jo at sige :)

Jeg vil ikke bestemme, hvordan folk prioriterer deres helbred.

Men det handler ikke om hvad DU vil BESTEMME, men om hvad der er bedst for samfundet.
Det skader samfundet at folket bliver oftere syge, uanset om det er loesning A eller B vi bruger, derfor vil det have en indflydelse paa DIG ogsaa. :)

At designe sådan nogle kritierier, som ikke kunne udnyttes, er vist stadig ikke lykkedes selv for de kloge... ;)
Men et sikkert bud ville jo være folk, der er så handicappede så der ingen reel arbejdsevne er.

Men naar du tager grundlaget for faellesskabet vaek, hvorfor skal jeg saa betale for dem?
De gavner jo ikke samfundet.

Markedet dikterer jo fint at profit er alt, saa i et liberalt samfund maa de jo klare sig selv.
Det er problemet.
Utroligt mange KAN ikke klare sig selv.

At saette sig paa en stor fed hest og sige "saa maa de laere det" er ikke en loesning. :)

Off-topic:
Hvor er Mandalae saa jeg kan slaa ham med min sko.
Jebus fuck det her AJAX resizing sutter roev >.<
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login