mboost-dp1

Datamatiker?

Gå til bund
Gravatar #51 - Windcape
25. okt. 2010 18:43

Alting i universet har noget med matematik at gøre. Det betyder ikke man skal være dygtig til diskret matematik for at kunne implementere sådan en algoritme.

Sidst jeg kiggede var det heller ikke nødvendigt at kunne relational algebra for at bruge en database!
Gravatar #52 - mazing
25. okt. 2010 18:44
#50 Relateret, ja. Men jeg vil påstå at 95% af alle udvikler jobs ikke kræver de store matematik egenskaber. Jeg kender ikke matematikken bag databaser, men jeg kan sagtens lave et helt fornuftigt database layout, der er normaliseret. Jeg har brugt matrixer i flere år uden at vide hvad "Matrix.Dot()" og alle de andre metoder betød. Og dotter man matricer i sin kode, så er man allerede ude i de 5% af udviklere. (med udgangspunkt i egentlige udviklerjobs, ikke hvad der foregår på universitetet).
Gravatar #53 - Windcape
25. okt. 2010 18:47
mazing (52) skrev:
Og dotter man matricer i sin kode, så er man allerede ude i de 5% af udviklere
mhm.

Det bruges ret meget til spiludvikling. Men nu er dotprodukt af matricer også Matematik B, altså gymnasiel niveau.

Det er også det niveau der kræves for at blive optaget som Datamatiker (og hvilken som helst anden IT-relateret uddannelse i verden).

Men så synes jeg at det er mere relevant at programmøren kan finde ud af at lave operator overload på hans klasse, så at man bare kan gange to matricer med hinanden, frem for at skulle bruge metoder til formålet.

Og det er der , efter min erfaring, faktisk færre som kan, end der kan gange matricer (med en formelsamling til hjælp)
Gravatar #54 - JesperZ
25. okt. 2010 18:59
#50-51
Ja men det er da bestemt værd at vide noget matematisk som fx big-O, data sortering, etc. hvis man vil gøre noget ud af at optimere performance i sine programmer, samt relationel algebra hvis man vil optimere komplekse queries.
Gravatar #55 - Mamad (moveax1ret)
25. okt. 2010 19:00

kan du nævne 3 gange du i dit arbejde som udvikler har haft brug for big-o ?
Gravatar #56 - Windcape
25. okt. 2010 19:01

At det så er cirka. 0.0001% af det arbejde som der udføres i ikke-forskningsmiljøer, beviser jo så pointen.
Gravatar #57 - Emilm
25. okt. 2010 19:10
Windcape (56) skrev:

At det så er cirka. 0.0001% af det arbejde som der udføres i ikke-forskningsmiljøer, beviser jo så pointen.

Hvor har du dine tal fra?
Gravatar #58 - JesperZ
25. okt. 2010 19:10
#55-56
I er nu super søde begge 2, men hvis jeg lige må få lov at citere..
mazing (49) skrev:
Derudover er programmering og matematik ikke det samme - Hvis man er god til matematik er man ikke automatisk god til programmering, og omvendt.

Hvorfor prøver i at introducere arbejde i diskussionen? Indtil nu har vi snakket generelt (dvs. ikke kun arbejdsrelateret), og hvis man vil være generelt god til at programmere betyder det jo også at man skal have forståelse for de matematiske aspekter. Du kan være nok så god til at lave små fine applikationer i C#, men hvis det bliver krævet af dig at udvikle noget med effektivitet som første prioritet, så kan du skifte din wc-rulle ud med dine små lorte applikationer.
Gravatar #59 - JesperZ
25. okt. 2010 19:15
#57 Det er ikke relevant. Når man er Windcape kan man bare hive tal op af lommen.
Gravatar #60 - Fjolle
25. okt. 2010 19:23
There are lies, damned lies and newz.dk discussions.
Gravatar #61 - mazing
25. okt. 2010 19:24
dx skrev originalt om arbejde, så det var lidt i det spor jeg fortsatte. Jeg nægter ikke at matematik og programmering har en stærk _teoretisk_ sammenhæng, men jeg mener at de to er langt mere adskilt i praksis. Vi kan kalde det "basal matematisk logik" og så vil jeg gerne være enig med dig i at det er påkrævet.
Gravatar #62 - Emilm
25. okt. 2010 19:26
Det har udviklet sig til en yderst vigtig diskussion
Gravatar #63 - mazing
25. okt. 2010 19:27
dx med den sovs af rigsdansk du postede tidligere så forventede jeg mere ;)
Gravatar #64 - Emilm
25. okt. 2010 19:29
hehe.. jeg må nok indrømme jeg synes den er gået af sporet
Gravatar #65 - Ildhesten
25. okt. 2010 19:31
Der findes en ganske udmærket tråd i live på det her forum kaldet noget i stil med "Vise ord fra Bjarne Stroustrup", hvor vi kaster med mudder over diskussionen med algoritmik, og lad os så give manden hans tråd tilbage, og tage mudderkastningen i den anden tråd :)
Gravatar #66 - mazing
25. okt. 2010 19:33
Ingen mudderkastning herfra :)
Gravatar #67 - Windcape
25. okt. 2010 19:34
Det er vist kun teoretikerne som kaster med mudder, fordi de ikke kan se udover deres akademiske research opgaver :p
Gravatar #69 - Ildhesten
25. okt. 2010 19:41
#67 pudse pudse den kulsorte glorie ;)
Gravatar #70 - JesperZ
25. okt. 2010 19:45
#67 I det mindste passer vi vores uddannelse i stedet for at lege Jakob Nielsen på newz.dk :)

EDIT:
Nu man er i gang...
http://i55.tinypic.com/11ijn6h.png
Gravatar #71 - Windcape
25. okt. 2010 19:49

Jeg kan godt debattere mens jeg koder :p

... oh nå ja, der er absolut ingen brug for matematik i vores semesterprojekt :p
Gravatar #72 - JesperZ
25. okt. 2010 19:54
#71 Nej du kom jo også igennem Datamatikeruddannelsen uden at kunne programmere ;)
Gravatar #73 - Windcape
25. okt. 2010 20:00

Der må jeg desværre skuffe dig. Men det undre mig ikke at sådan en folk hjernedøde teoretikere som ikke fatter at lave en skid praktisk, og sikkert heller ikke kan kode, begynder på latterlige personangreb, fordi de er uenige.

Så hvis i vil opføre jer som en folk idioter, så skal i være velkomne.
Gravatar #74 - Windcape
25. okt. 2010 20:01
@dx

Dit latterlige forsøg på at misbruge karmasystemet kan du godt droppe. Derudover kunne jeg nullify din karma så du slet ikke kunne stemme, hvis jeg gad.

Drop nu bare spasmerne, og lav noget fornuftigt, f.eks. at lære praktisk applikation af viden :p
Gravatar #75 - Emilm
25. okt. 2010 20:02
Windcape (73) skrev:

Der må jeg desværre skuffe dig. Men det undre mig ikke at sådan en folk hjernedøde teoretikere som ikke fatter at lave en skid praktisk, og sikkert heller ikke kan kode, begynder på latterlige personangreb, fordi de er uenige.

Så hvis i vil opføre jer som en folk idioter, så skal i være velkomne.

Heldigvis har du slet ikke været sådan i aften :)
Gravatar #76 - JesperZ
25. okt. 2010 20:03
Windcape (74) skrev:
Derudover kunne jeg nullify din karma så du slet ikke kunne stemme, hvis jeg gad.

@dx Windcape siger nej!
Gravatar #77 - Windcape
25. okt. 2010 20:06
Acid (76) skrev:
@dx Windcape siger nej!
Jeg skal kun rate omkring 20 af hans indlæg for irrelevant eller flamebait, og så kan han ikke stemme mere.
Gravatar #78 - Windcape
25. okt. 2010 20:08
Men når i netop forsvarer dårlige uddannelser og folk som ikke kan kode, må jeg tillade mig at assumere at i selv ikke kan kode.

Så mon ikke at i skulle læse en hello world tutorial i stedet for at debattere? :P
Gravatar #79 - JesperZ
25. okt. 2010 20:11
#78 Nej det er kun dx der ikke kan kode.. Han er jo en hjernedød idiot som du selv så fint kan sige det. Jeg er derimod super intelligent og kan kode i alverdens sprog og frameworks. Ps, jeg opfandt interwebz. Men hvad nytter det at fortælle dig det, du siger jo bare "NEJ!".
Gravatar #80 - Emilm
25. okt. 2010 20:12
Windcape (77) skrev:
Jeg skal kun rate omkring 20 af hans indlæg for irrelevant eller flamebait, og så kan han ikke stemme mere.

respekt.
Gravatar #81 - Windcape
25. okt. 2010 20:12

Du er for useriøs til at være troll, og derfor må du bare være dum.

dx (80) skrev:
respekt.
Nøj, jeg kan bare se du er ny her, så du kan ligeså godt lære at bruge karmasystemet ordenligt.

Jeg er ligeglad. Jeg rater sjældent folk negativt.
Gravatar #82 - JesperZ
25. okt. 2010 20:13
#81 .. men seriøs nok til at stoppe mens legen er god. Godnat. Nu går jeg i seng med et smil på læben og en tanke om Windcape's flæben.
Gravatar #83 - Windcape
25. okt. 2010 20:14

Det er da vist kun dig som flæber. Jeg ser kun en elendigt forsøg på at trolle.
Gravatar #84 - onetreehell
25. okt. 2010 20:56
off-topic:
jeg har siddet og kigget lidt på at lave en patch til et program. Den måde den indlæser et XML-dokument er langt fra optimal, så jeg ville lige forbedre på det. Men før jeg ville gøre det, ville jeg lige forstå hvad koden helt præcis gjorde så jeg ikke skulle genopdage den dybe tallerken.
Der var en funktion, xml_nextNode(), som jeg simpelthen ikke kunne finde ud af hvad gjorde helt præcis. Okay, den har noget med den næste node, kan man godt regne ud. Men jeg havde forestillet mig at den bare tjekkede om der var endnu en node, men det passede ikke sammen med at det var det eneste kald på node'n.
Efter at have greppet i et stykke tid fandt jeg så endelig det sted den var defineret (et sted som jeg allerede havde kigget ~2-3 gange). Det var en makro!
Den var defineret noget ala det her:
((node->next != NULL) && (node = node->next))
Altså en assignment skjult bag et ellers boolsk udtryk.

Edit: Jeg tænkte jeg lige ville forklare hvad det var der ikke var optimalt:
Hver node i XML-dokumentet skulle laves om til en eller anden struct og puttes i et array (som skal bruges igennem hele programmet).
Den måde det blev gjort på var at der blev læst en node ad gangen og så oprettet et nyt objekt. Hvis der ikke var mere plads i array'et, realloc'ede den arrayet til størrelsen+k, hvor k er en konstant (32, IIRC). Det bad jeg dem så om at ændre, så de ændrede det til størrelse*2 hver gang, hvilket gør indsættelse amortiseret O(1), hvilket er fint nok.
Da der skal laves en masse indsættelser i starten når man læser dokumentet, og ikke så meget senere, kunne man lige så godt tælle antallet af elementer i starten, allokere den mængde og så indsætte dem.
Gravatar #85 - Windcape
25. okt. 2010 21:00

Macro's are evil ;)

(Og hvorfor grep, C++ er statisk typet, så ens IDE burde kunne finde definitionen nemt og smertefrit)
Gravatar #86 - onetreehell
25. okt. 2010 21:06
Macroer er handy til at forkorte expressions, men når man putter assignments ind, for eksempel, bliver det meget hurtigt uigennemskueligt.

(Jeg lavede lige en update...)

1. Det er ansi c.
2. Jeg bruger vim (Jeg kunne ikke huske hvordan man skal bruge ctags).
Gravatar #87 - Windcape
25. okt. 2010 21:09

C? Siden hvornår har C haft objekter? (node->next)

Edit: oh wait, structs
Gravatar #88 - onetreehell
25. okt. 2010 21:11
http://en.wikipedia.org/wiki/Object_(computer_scie...
tl;dr:
Et objekt er bare noget der ligger i hukommelsen. Objekter behøver ikke at have noget at gøre med OOP.

node->next er et shorthand for (*node).next
Dvs. der er et eller andet struct foo som kunne være defineret således:
struct foo {
...
foo *next;
}; eller hvordan syntaxen nu er (jeg plejer ikke at skrive særligt mange structs, og når jeg gør bruger jeg typedef på samme tid).
Gravatar #89 - Windcape
25. okt. 2010 21:16

Det var at du brugte -> frem for . der snød mig.
Gravatar #90 - onetreehell
25. okt. 2010 21:21
Har du ikke kodet c?
Gravatar #91 - Mamad (moveax1ret)
25. okt. 2010 22:14
det har han da- hvis du mener c# :)
Gravatar #92 - arne_v
26. okt. 2010 00:25
Windcape (23) skrev:
Bare træls den ikke udbydes i Århus.

Har de indført kvoter på jyder i København siden sidst?

Hvis det er den rigtige uddannelse, så flytter man da efter den.

Efter uddannelsen kommer man sikkert til at flytte efter arbejde.
Gravatar #93 - arne_v
26. okt. 2010 00:38
mazing (49) skrev:
Hvis man er god til matematik er man ikke automatisk god til programmering, og omvendt. Der er selvfølgelig et overlap, men det er af hvad jeg har oplevet ikke noget at skrive hjem om.

Det skal du ikke være så sikker på.

Andre naturvidenskabelige uddannelser (ren matematik, statistik, fysik, astronomi, kemi etc.) producerer masser af gode programmører. Det kan rimeligt godt dokumenteres.

Den anden vej er meget sværere. Men sådan anekdotalt er der mange som mener at evnen til at være præcis er meget vigtig for programmering og den evne bør også hjælpe med matematik.

Gravatar #94 - arne_v
26. okt. 2010 00:39
Windcape (51) skrev:
Sidst jeg kiggede var det heller ikke nødvendigt at kunne relational algebra for at bruge en database!

Det hjælper hvis man skal være dygtig.
Gravatar #95 - arne_v
26. okt. 2010 01:02
mazing (52) skrev:
Men jeg vil påstå at 95% af alle udvikler jobs ikke kræver de store matematik egenskaber.

Jeg vil påstå at størstedelen af udviklerjobs kræver noget matematik.

Ikke nødvendigvis hver dag. Men en gang imellem.
Gravatar #96 - arne_v
26. okt. 2010 01:04
moveax1ret (55) skrev:
kan du nævne 3 gange du i dit arbejde som udvikler har haft brug for big-o ?

Det har han vel haft brug for hver gang han har skullet arbejde med et antal af noget enten i memory (collection) eller på disk (database tabel).

Ikke for notationen som sådan, men for den analyse der kommer med.
Gravatar #97 - arne_v
26. okt. 2010 01:07
mazing (52) skrev:
Jeg har brugt matrixer i flere år uden at vide hvad "Matrix.Dot()" og alle de andre metoder betød. Og dotter man matricer i sin kode,

Windcape (53) skrev:
Men nu er dotprodukt af matricer også Matematik B, altså gymnasiel niveau.

Hmm.

Er dot produkt ikke en vektor operator og ikke en matrix operator?
Gravatar #98 - arne_v
26. okt. 2010 01:08
Windcape (56) skrev:

Et postulat beviser ikke noget som helst.
Gravatar #99 - arne_v
26. okt. 2010 01:09
Windcape (56) skrev:

Og efter min bedste overbevisning bør big O analyse være et krav for at man har lov til at bruge LINQ to objects og lambda udtryk.

Det dækker nok noget mere end 0.0001%.
Gravatar #100 - arne_v
26. okt. 2010 01:10
Ildhesten (65) skrev:
og lad os så give manden hans tråd tilbage, og tage mudderkastningen i den anden tråd

Det er vist for sent.

:-) / :-(
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login