mboost-dp1
Crytek leger med pirater...
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Faldt lige over denne tråd;
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1377990
Hvor i man kan læse om en spiller der oplever at alle våben skyder....høns imod ham istedet for kugler.
Hans undskylding:
Han ramte install grænsen og bruger derfor en .exe fra gamecopyworld...istedet for at få hans install limit resat.
Gid flere spil gjorde dette...fuckede oplevelse op for pirater...
Her er endnu en tråd hvor en pirat whiner over at hans piratspil ikke dutter som det skal:
http://www.mycrysis.com/thread.php?threadid=37598
Terra- Der venter på svar om at dette er imod piraters ytringsfrihed...*host*
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1377990
Hvor i man kan læse om en spiller der oplever at alle våben skyder....høns imod ham istedet for kugler.
Hans undskylding:
Han ramte install grænsen og bruger derfor en .exe fra gamecopyworld...istedet for at få hans install limit resat.
Gid flere spil gjorde dette...fuckede oplevelse op for pirater...
Her er endnu en tråd hvor en pirat whiner over at hans piratspil ikke dutter som det skal:
http://www.mycrysis.com/thread.php?threadid=37598
Terra- Der venter på svar om at dette er imod piraters ytringsfrihed...*host*
Nu er det jo nødvendigvis ikke pirateri. Vi er mange som benytter NoCDs eller cracks til lovlige spil.
Hvis Crysis Warhead har en install begrænsing ville jeg da også omgå det med en crack istedet for at få install limit resat.
Mangen til latterlige ideer skal man lede lagt efter. Install limits nærhest opfordre folk til at cracke det :p
Hvis Crysis Warhead har en install begrænsing ville jeg da også omgå det med en crack istedet for at få install limit resat.
Mangen til latterlige ideer skal man lede lagt efter. Install limits nærhest opfordre folk til at cracke det :p
#3: Hvad hvis din CD er seriøst beskadiget efter mange års brug, og du gerne vil skåne den, så den varer længere?
(Som jeg gjorde i lang tid med f.eks. Warcraft 3 og WC3 TFT, før den patch der gjorde at man ikke skulle bruge CD'en længere)
Eller hvad hvis det tager 20+ minutter at komme igennem til producentens kundeservice? Eller hvis de ikke ville give dig en gen-aktivering?
Dog enig; Det er da fedt gjort. :-P
(Som jeg gjorde i lang tid med f.eks. Warcraft 3 og WC3 TFT, før den patch der gjorde at man ikke skulle bruge CD'en længere)
Eller hvad hvis det tager 20+ minutter at komme igennem til producentens kundeservice? Eller hvis de ikke ville give dig en gen-aktivering?
Dog enig; Det er da fedt gjort. :-P
Jeg bruger også crack på alle de spil der kræver at CD/DVD'en er i drevet.
Jeg kan ikke se hvorfor man absolut skal sidde og rode med oldnordiske lagermedier, for at få lov til at spille det spil man har købt og betalt for.
Jeg bruger også crack på alle de spil der kræver at CD/DVD'en er i drevet.
Jeg kan ikke se hvorfor man absolut skal sidde og rode med oldnordiske lagermedier, for at få lov til at spille det spil man har købt og betalt for.
#7:
Bullshit løsning. Manden har købt et spil, det vil spilindustrien gerne have. De vælger en løsning som kræver cd/dvd før det virker, det vil Jakob ikke - det kan jeg sagtens forstå. Han henter en NOCD til hans spil, som fucker det op og behandler ham som en kriminel og Jakob får en dårlig oplevelse med spillet. Han overvejer næste gang om han gider at købe spillet fordi de alligevel tror at han er kriminel og han skal bøvle med at få skidtet til at køre uden CD/DVD.
Problemet er ikke brugeren, det er industrien og en frygt for piratkopiering som ødelægger det for dem som køber spillet.
Bullshit løsning. Manden har købt et spil, det vil spilindustrien gerne have. De vælger en løsning som kræver cd/dvd før det virker, det vil Jakob ikke - det kan jeg sagtens forstå. Han henter en NOCD til hans spil, som fucker det op og behandler ham som en kriminel og Jakob får en dårlig oplevelse med spillet. Han overvejer næste gang om han gider at købe spillet fordi de alligevel tror at han er kriminel og han skal bøvle med at få skidtet til at køre uden CD/DVD.
Problemet er ikke brugeren, det er industrien og en frygt for piratkopiering som ødelægger det for dem som køber spillet.
Riiiiight.
Du mener jo reelt "Lad vaere med at koebe spillet", eftersom mange spil ikke kan faaes 100% digitalt.
Og han faar dermed heller ikke aeske og den slags, som han muligvis gerne vil.
Dertil kommer, ioevrigt, at det ikke er noedvendigvis er ulovligt at goere dette i Danmark.
Men hvis du gerne vil slide dine medier, saa hey, dig om det.
Jeg kan godt lide at mine spil fungerer efter et par aar ogsaa, hvorfor jeg har backups ( ISO'er ) af alle de spil jeg rent faktisk godt kan lide. :)
Udover det, er det fandme en fed maade at komme efter piraterne.
Fremfor alt det her tuderi over alt muligt, saa bare lav om paa spil oplevelsen for dem :)
Eller evt. goer det saadan at man efter 30% inde i spillet, ikke kan komme videre.. Ville vaere helt fint med mig :)
Riiiiight.
Du mener jo reelt "Lad vaere med at koebe spillet", eftersom mange spil ikke kan faaes 100% digitalt.
Og han faar dermed heller ikke aeske og den slags, som han muligvis gerne vil.
Dertil kommer, ioevrigt, at det ikke er noedvendigvis er ulovligt at goere dette i Danmark.
Men hvis du gerne vil slide dine medier, saa hey, dig om det.
Jeg kan godt lide at mine spil fungerer efter et par aar ogsaa, hvorfor jeg har backups ( ISO'er ) af alle de spil jeg rent faktisk godt kan lide. :)
Udover det, er det fandme en fed maade at komme efter piraterne.
Fremfor alt det her tuderi over alt muligt, saa bare lav om paa spil oplevelsen for dem :)
Eller evt. goer det saadan at man efter 30% inde i spillet, ikke kan komme videre.. Ville vaere helt fint med mig :)
#terracide
Nogle spil er netop så gamle at de kræver cracks for at køre uden CD, og så giver det jo fin mening at benytte sådanne.
Derudover så er det jo ikke os alle som downloader cracks fra tilfældige steder på nettet.
Du har ikke tænkt over at cracks faktisk fremstilles af mennesker? Hvis man kender disse personer direkte eller gennem et trusted-community, eller kan fremstille cracks selv, så er det intet problem at få cracks uden virus i.
Typisk er det ikke crackerne selv som tilføjer virus, men 3rd parts hosting som udnytter folks dumhed :p
Nogle spil er netop så gamle at de kræver cracks for at køre uden CD, og så giver det jo fin mening at benytte sådanne.
Derudover så er det jo ikke os alle som downloader cracks fra tilfældige steder på nettet.
Du har ikke tænkt over at cracks faktisk fremstilles af mennesker? Hvis man kender disse personer direkte eller gennem et trusted-community, eller kan fremstille cracks selv, så er det intet problem at få cracks uden virus i.
Typisk er det ikke crackerne selv som tilføjer virus, men 3rd parts hosting som udnytter folks dumhed :p
McNasty (8) skrev:#7:
Bullshit løsning. Manden har købt et spil, det vil spilindustrien gerne have. De vælger en løsning som kræver cd/dvd før det virker, det vil Jakob ikke -
Jakob kan vælge at købe produktet..eller lade være..det er hans valg..ganske som det er producenten der bestemmer hvordan de vil sikre deres produkt...lad væremed at sætte hesten foran vogenen.
det kan jeg sagtens forstå.
Ændre ikke ved ovenstående.
Han henter en NOCD til hans spil, som fucker det op og behandler ham som en kriminel og Jakob får en dårlig oplevelse med spillet. Han overvejer næste gang om han gider at købe spillet fordi de alligevel tror at han er kriminel og han skal bøvle med at få skidtet til at køre uden CD/DVD.
Alle de undskyldninger i kan komme op med, bare fordi i er nassende pirater er grinagtigt....helt ærligt...hvornår var sidste gang i var ærlige?
Igen sætter du hesten foran vognen..det er piraternes skyld...logik for burhønd....men åbenbart ikke pirater.
Det kan aldrig være ulovlig at benytte et NOCD eller Crack i Danmark.fidomuh (9) skrev:Dertil kommer, ioevrigt, at det ikke er noedvendigvis er ulovligt at goere dette i Danmark.
At hvis at cracke et spil er en mulighed der løser et problem for dig, lovligt, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle kunne gøre det.terracide (12) skrev:Og nogle spil er så gamle de ikke kan kører under Vista, point being?
Og ganske som det er at kunden der bestemmer hvordan produktet skal benyttes.terracide (11) skrev:... ganske som det er producenten der bestemmer hvordan de vil sikre deres produkt...lad væremed at sætte hesten foran vogenen.
Hvis jeg køber en NERF GUN er der jo ingen som kan bestemme om jeg maler den i krigsfarver og ændre på batteriet så den kan skyde hurtigere (*host* railgun *host*).
Det er ulovligt hvis du skal bryde deres copyright for at goere det.
Laes: En cracked .exe er hoejst sandsynligt ulovlig, da det er en fast KOPI du har lavet, samt aendret i deres program.
At bruge et ISO er ikke ulovligt, men at lave selve ISO'et er ( typisk ).
Trist, men saadan er loven skruet sammen pt.
Desvaerre for producenten, saa bestemmer loven hvad kunden maa goere.
Kan de ikke lide det, kan de skride ud af danmark.
Saa det er skam ganske lovligt i rigtig mange tilfaelde at benytte en NoCD crack, hvorfor det er direkte latterligt og skamloest at du tillader dig at kalde disse folk for pirater.
Men okay, jeg kan jo ogsaa kalde dig for morder, hvis vi bare kalder folk hvad vi har lyst til ;)
Utroligt nok, saa er de fleste "pirater" jeg kender, bund aerlige.
Men hvordan er det nu, "tyv tror hver mand stjaeler" ? :P
Hvordan er det piraternes skyld?
Vi kan hurtigt blive enige om at det er en "ond" og ubrugelig cirkel vi er kommet ind i, men jeg kan ikke rigtigt se hvordan det kan vaere piraternes skyld, at JEG som koeber af et spil, risikere at spillet ikke virker.
Eller at jeg kun kan installere det 3 gange.
Eller at jeg kun kan installere / spille det, mens producenten har sine "authentication"-servere koerende.
Man kan pege fingre saa meget man vil, men uanset hvordan du vender og drejer den, saa er det producenten der har valgt alle DRM loesninger som goer livet surt for mig som koeber.
Det kan aldrig være ulovlig at benytte et NOCD eller Crack i Danmark.
Laes: En cracked .exe er hoejst sandsynligt ulovlig, da det er en fast KOPI du har lavet, samt aendret i deres program.
At bruge et ISO er ikke ulovligt, men at lave selve ISO'et er ( typisk ).
Trist, men saadan er loven skruet sammen pt.
Jakob kan vælge at købe produktet..eller lade være..det er hans valg..ganske som det er producenten der bestemmer hvordan de vil sikre deres produkt...lad væremed at sætte hesten foran vogenen.
Desvaerre for producenten, saa bestemmer loven hvad kunden maa goere.
Kan de ikke lide det, kan de skride ud af danmark.
Saa det er skam ganske lovligt i rigtig mange tilfaelde at benytte en NoCD crack, hvorfor det er direkte latterligt og skamloest at du tillader dig at kalde disse folk for pirater.
Men okay, jeg kan jo ogsaa kalde dig for morder, hvis vi bare kalder folk hvad vi har lyst til ;)
Alle de undskyldninger i kan komme op med, bare fordi i er nassende pirater er grinagtigt....helt ærligt...hvornår var sidste gang i var ærlige?
Utroligt nok, saa er de fleste "pirater" jeg kender, bund aerlige.
Men hvordan er det nu, "tyv tror hver mand stjaeler" ? :P
Igen sætter du hesten foran vognen..det er piraternes skyld...logik for burhønd....men åbenbart ikke pirater.
Hvordan er det piraternes skyld?
Vi kan hurtigt blive enige om at det er en "ond" og ubrugelig cirkel vi er kommet ind i, men jeg kan ikke rigtigt se hvordan det kan vaere piraternes skyld, at JEG som koeber af et spil, risikere at spillet ikke virker.
Eller at jeg kun kan installere det 3 gange.
Eller at jeg kun kan installere / spille det, mens producenten har sine "authentication"-servere koerende.
Man kan pege fingre saa meget man vil, men uanset hvordan du vender og drejer den, saa er det producenten der har valgt alle DRM loesninger som goer livet surt for mig som koeber.
Point being, at copyright loven ikke er tidssvarende og/eller at producenterne ikke foelger op paa det ansvar kunderne foeler de har.
Hvis jeg koeber et spil, saa forventer jeg at jeg kan spille det.
Hvis mit koebte spil ikke virker i Vista, saa forventer jeg at producenten tillader mig at fixe saa det virker i Vista - eller at de selv goer det hvis jeg ikke maa. :)
Men jeg er nok ogsaa skadet af en asocial og fri opvaekst :P
Og nogle spil er så gamle de ikke kan kører under Vista, point being?
Point being, at copyright loven ikke er tidssvarende og/eller at producenterne ikke foelger op paa det ansvar kunderne foeler de har.
Hvis jeg koeber et spil, saa forventer jeg at jeg kan spille det.
Hvis mit koebte spil ikke virker i Vista, saa forventer jeg at producenten tillader mig at fixe saa det virker i Vista - eller at de selv goer det hvis jeg ikke maa. :)
Men jeg er nok ogsaa skadet af en asocial og fri opvaekst :P
Nu hvor vi snakker om antipirat metoder er den til mother 2 nok det bedste jeg har hørt om. Først laver de et par generelle checks og siger at pirateri er ulovligt. Derefter checker det om rommen er blevet ændret og hvis den er det bliver spillet meget hårdere og det ender med at det sletter alle ens savegames og crasher spillet når man når til slut-bossen ;)
fidomuh (15) skrev:#13
Det er først ulovlig hvis jeg distributerer den SAMMEN med deres software.
Det er lovligt hvis jeg distributer den som en installation, eller source-code som du kan compile samme med den version du selv lovligt ejer.
Det er kun formelle kontraker som kan bestemme om du ikke må modificerer software, og disse tegnes af firmaer mellem firmaer, og ikke med privatpersoner.
Jeg må cracke alt mit lovligt købte software så meget som jeg nu engang vil.
Og lige for at følge op på den sidste post.
Du kan aldrig programmerer noget ulovligt hvis det aldrig forlader din computer, og ikke påvirker andre computerer/systemer over et netværk.
Der er nemlig ingen lovgivning der siger andet. Der er lovgivning omkring våben, og til ting af visse størrelser kræves der en tilladelse.
Men du må f.eks. godt bygge en bil i din garage. Sålænge du ikke benytter den uden for din egen grund er der ingen som kommer og klager.
Du kan aldrig programmerer noget ulovligt hvis det aldrig forlader din computer, og ikke påvirker andre computerer/systemer over et netværk.
Der er nemlig ingen lovgivning der siger andet. Der er lovgivning omkring våben, og til ting af visse størrelser kræves der en tilladelse.
Men du må f.eks. godt bygge en bil i din garage. Sålænge du ikke benytter den uden for din egen grund er der ingen som kommer og klager.
Det er ulovligt hvis du bryder deres copyright for at lave en kopi.
Saa er det floejtende ligegyldigt om du distribuerer lortet eller ej -.-
Eh, det er jo saa stadig forkert.
At bryde DRM er ulovligt, hvis det er for at lave en kopi.
Om du goer det paa din computer eller paa et DC++ netvaerk, er LIGEMEGET.
Hvilket land er det du bor i, som ikke har DRM skrevet ind i loven? o.O
Der er ogsaa lovgivning om at gaa over for roedt kl 2 om natten ude paa lars tyndskids mark - hvad fuck er din pointe?
Men jeg maa ikke lave en kopi af en andens bil.
Det er ulovligt, uanset om de klager eller ej.
Det er stadig et brud paa loven.
Jebus fucking christ.
Det er ulovligt hvis du bryder deres copyright for at lave en kopi.
Saa er det floejtende ligegyldigt om du distribuerer lortet eller ej -.-
Eh, det er jo saa stadig forkert.
At bryde DRM er ulovligt, hvis det er for at lave en kopi.
Om du goer det paa din computer eller paa et DC++ netvaerk, er LIGEMEGET.
Der er nemlig ingen lovgivning der siger andet.
Hvilket land er det du bor i, som ikke har DRM skrevet ind i loven? o.O
Der er lovgivning omkring våben, og til ting af visse størrelser kræves der en tilladelse.
Der er ogsaa lovgivning om at gaa over for roedt kl 2 om natten ude paa lars tyndskids mark - hvad fuck er din pointe?
Men du må f.eks. godt bygge en bil i din garage.
Men jeg maa ikke lave en kopi af en andens bil.
Det er ulovligt, uanset om de klager eller ej.
Sålænge du ikke benytter den uden for din egen grund er der ingen som kommer og klager.
Det er stadig et brud paa loven.
Jebus fucking christ.
#11:
Men Jakob vil gerne købe produkten og Jakob vil gerne have at han kan spille uden at have cd'en i drevet. Skal industrien tilpasse sig forbrugeren eller skal forbrugeren tilpasse sig industrien? Industrien er vel interesseret i at tjene penge som man gør ved at give spilleren et produkt som han får glæde ud af. Et tvunget standard til at bruge CD gør vel næppe at han får glæde ud af produktet, hvis det begrænser forbrugeren i at bruge produktet fuldt ud.
Korrekt, producent bestemmer hvordan at de vil sikre deres produkt. Men hvis de gør det således at forbrugeren bliver hindret i at bruge produktet, så ender producenten jo med sælge produktet.
Helt seriøst, hvad er dit problem? Jeg køber mine spil og mine dvder fuldstændigt lovligt. Du har Jakob her som har købt et spil -KØBT, BETALT FOR-, han vil ikke have en cd med når han er på farten eller have den liggende i drevet når han kunne bruge det til noget andet. Er det virkelig hans problem?
Igen forstår du ikke hvad jeg siger, når det jeg siger logik for amøber. Jeg ved ikke om du ansat ved EA eller Crytek, men du virker ihvertfald sådan.
Men Jakob vil gerne købe produkten og Jakob vil gerne have at han kan spille uden at have cd'en i drevet. Skal industrien tilpasse sig forbrugeren eller skal forbrugeren tilpasse sig industrien? Industrien er vel interesseret i at tjene penge som man gør ved at give spilleren et produkt som han får glæde ud af. Et tvunget standard til at bruge CD gør vel næppe at han får glæde ud af produktet, hvis det begrænser forbrugeren i at bruge produktet fuldt ud.
Korrekt, producent bestemmer hvordan at de vil sikre deres produkt. Men hvis de gør det således at forbrugeren bliver hindret i at bruge produktet, så ender producenten jo med sælge produktet.
Helt seriøst, hvad er dit problem? Jeg køber mine spil og mine dvder fuldstændigt lovligt. Du har Jakob her som har købt et spil -KØBT, BETALT FOR-, han vil ikke have en cd med når han er på farten eller have den liggende i drevet når han kunne bruge det til noget andet. Er det virkelig hans problem?
Igen forstår du ikke hvad jeg siger, når det jeg siger logik for amøber. Jeg ved ikke om du ansat ved EA eller Crytek, men du virker ihvertfald sådan.
#23:
Hørt! Glædelig jul og sådan. Nu vil jeg æde mig en pukkel på. Hellere brække sig, end at trække sig
Hørt! Glædelig jul og sådan. Nu vil jeg æde mig en pukkel på. Hellere brække sig, end at trække sig
Så vidt jeg ved må jeg gerne have flere kopier af samme fil på min PC.fidomuh (21) skrev:Det er ulovligt hvis du bryder deres copyright for at lave en kopi. Saa er det floejtende ligegyldigt om du distribuerer lortet eller ej -.-
Det kan aldrig være ulovligt.
Vi har aldrig snakket om at lave en kopi, vi snakker om at gøre det muligt at installerer/afspille et allerede eksisterende produkt som er købt lovligt.fidomuh (21) skrev:At bryde DRM er ulovligt, hvis det er for at lave en kopi.
Så vidt jeg ved er der intet i den Danske Lovgivning der forbyder mig at modificerer f.eks. en mp3 fil så jeg kan afspille den på en anden platform end Microsoft Windows.fidomuh (21) skrev:Hvilket land er det du bor i, som ikke har DRM skrevet ind i loven? o.O
Ligesom at jeg også må cracke windows for at installere det mere end 3 gange hvis jeg lyster. Jeg er købt og betalt for det, så kan det aldrig være ulovligt.
Derudover er selve produktionen af cracken ikke ulovlig i sig selv. Jeg må gerne kode en virus på min PC hvis jeg har lyst.
#22:
Det er op til industrien at afgøre, ikke Jakob, hold op med at whine over at folk beskytter deres arbejde imod nasserøve.
Problemet er IKKE DRM, problemet er pirater!
Producenten kan gøre hvad de vil med deres software, inkluderet at borke cracked versioner...og jakob har ikke købt deres software, han har købt rettigheden til at bruge deres software...som de bestemmer parameterne for.
Det er op til industrien at afgøre, ikke Jakob, hold op med at whine over at folk beskytter deres arbejde imod nasserøve.
Producenten kan gøre hvad de vil med deres software, inkluderet at borke cracked versioner...og jakob har ikke købt deres software, han har købt rettigheden til at bruge deres software...som de bestemmer parameterne for.
Netop her tager du fejl, da producenterne ikke kan bestemme parameterne for hvad han må og ikke må, ihvertfald i Danmark.terracide (26) skrev:og jakob har ikke købt deres software, han har købt rettigheden til at bruge deres software...som de bestemmer parameterne for.
De må gerne implementere sikkerhed som gør du skyder med kyllinger istedet for patroner, men Jakob må stadig gøre hvad det passer ham med hans produkt.
Jakob må jo bare kode en bedre crack og stoppe med at whine.
Men det har ALDRIG haft noget med pirateri at gøre.
terracide (26) skrev:#22:
Jeg whiner ikke, du whiner. Min far er stærkere end din far, hvorfor vil du argumenter sådan?
Problemet er pirater, ja. Det har jeg skam heller ikke sagt andet til, det tror jeg faktisk ikke nogen har sagt at det ikke var. Det er ikke en "enten er du med eller imod os".
Jeg har skam ikke noget problem med at Crytek laver sådanne ting med folk som har installeret et piratkopi på deres computer. Det er tilgengæld en god måde at løse problemet på, det er der hellere ikke nogen som har sagt noget til, du læser ting ud af kontekst som ikke er blevet sagt eller impliceret.
Folk skal have lov til at beskytte deres arbejde, selvfølgelig.
Jakob har købt deres software med brugsretten som de bestemmer brugen af, det er fair nok. Men at lave således at folk ikke kan undgå at bruge en CD/DVD er en stupid løsning som rammer både de forkert og de retmæssige brugere af produktet.
Hvorfor er det et problem at folk bruger cracks til spil de har betalt for? Hvad er problemet? Din arrogance sætter virkelig prikken over i'et på den lave intelligens og manglende logik i dine indlæg, terracide.
Problemet med kopibeskyttelsen, er at det reelt er nemmere og hurtigere for en pirat at installere og spille et spil, end det er at købe og spille spillet lovligt.
Du maa ikke bryde DRM for at have en kopi af filen, det er helt rigtigt.
Du bor tydeligvis ikke i Danmark - eller foelger ikke med i lovgivningen.
Kort sagt, det er i 99% af alle tilfaelde omhandlende indkoebt software, ulovligt.
Nej, du snakker om at bruge en cracked EXE.
En cracked EXE er, sjovt nok, en modificeret version af den originale EXE.
Gaet om den crackede version saa er en kopi, og dermed bryder deres ophavsret, da du netop har cracket den for at omgaa DRM.
Du maa derimod gerne, on-the-fly, lave denne EXE - men ikke hvis der gemmes en kopi af den.
En loesning kan vaere at lave en slags "wrapper" til den originale EXE. Dette vil vaere lovligt, saalaenge man ikke kopierer / modificerer den originale fil. :D
Det er ikke meget du foelger med paa newz.dk saa.
Laes: DRM.
Saa medmindre du har en meget blakket udgave af loven i din hukommelse, saa er det skam ulovligt hvis der er DRM paa din MP3.
Nu er MP3 saa riiimeligt svaert at laegge DRM i, saa det er nemmere at tage udgangspunkt i en AAC fil, fx fra ITMS.
Det er ioevrigt ikke ulovligt at afspille din Mp3 fil, men det er ulovligt at lave en kopi naar du bryder DRM.
Dvs, hvis du har en AAC fil med DRM, saa er det ulovligt at rippe den ned i en MP3, da du derved laver en kopi.
Det kan det sagtens.
Du har ikke koebt andet end licensen.
Du EJER ikke Windows.
Du ejer en licens til at benytte Windows.
Du skal overholde de forhold der ikke er i strid med loven, ergo maa du ikke kopiere din Windows, eller musik, CD hvis der er DRM paa.
Du maa heller ikke modificere Windows, saavidt vides. Men det er igen lidt af en graazone, da du som udgangspunkt ikke maa lave en "kopi" naar du saa modificerer den.
Men du maa ikke lave en kopi af software der er ophavsretsligt beskyttet af en licens der forbyder dig dette, samt besidder DRM.
Ergo, du maa ikke lave en kopi af EXE filen, for at lave en crack.
Kan du lave din crack uden, saa er det fuldt ud lovligt :)
Kan du lave en crack ved at bryde loven, saa er cracken ikke ulovlig i sig selv, medmindre det er en kopi af EXE filen ( modificeret eller ej ).
Hvorvidt filen er modificeret nok til ikke at regnes som en kopi, er op til en dommer - men i 99% af alle tilfaelde vil det nok regnes som en kopi, da EXE filen typisk er 99% en kopi :)
Velkommen til DRM.
#Terra,
Igen.
Hvordan er det piraternes skyld at producenterne laegger DRM paa?
Hvis du vil sige at piraterne er aarsagen til at de goer det, saa benytter du jo blot samme lamme undskyldning som de "pirater" du hader saa meget.
Saa hvis skyld er det, at MIN indkoebt version af spillet, giver mig en ringere oplevelse, end hvis jeg havde piratkopieret det?
112% producenten.
At producenten har RET til det, goer det ikke mindre latterligt :)
Så vidt jeg ved må jeg gerne have flere kopier af samme fil på min PC.
Du maa ikke bryde DRM for at have en kopi af filen, det er helt rigtigt.
Det kan aldrig være ulovligt.
Du bor tydeligvis ikke i Danmark - eller foelger ikke med i lovgivningen.
Kort sagt, det er i 99% af alle tilfaelde omhandlende indkoebt software, ulovligt.
Vi har aldrig snakket om at lave en kopi, vi snakker om at gøre det muligt at installerer/afspille et allerede eksisterende produkt som er købt lovligt.
Nej, du snakker om at bruge en cracked EXE.
En cracked EXE er, sjovt nok, en modificeret version af den originale EXE.
Gaet om den crackede version saa er en kopi, og dermed bryder deres ophavsret, da du netop har cracket den for at omgaa DRM.
Du maa derimod gerne, on-the-fly, lave denne EXE - men ikke hvis der gemmes en kopi af den.
En loesning kan vaere at lave en slags "wrapper" til den originale EXE. Dette vil vaere lovligt, saalaenge man ikke kopierer / modificerer den originale fil. :D
Så vidt jeg ved er der intet i den Danske Lovgivning der forbyder mig at modificerer f.eks. en mp3 fil så jeg kan afspille den på en anden platform end Microsoft Windows.
Det er ikke meget du foelger med paa newz.dk saa.
Laes: DRM.
Saa medmindre du har en meget blakket udgave af loven i din hukommelse, saa er det skam ulovligt hvis der er DRM paa din MP3.
Nu er MP3 saa riiimeligt svaert at laegge DRM i, saa det er nemmere at tage udgangspunkt i en AAC fil, fx fra ITMS.
Det er ioevrigt ikke ulovligt at afspille din Mp3 fil, men det er ulovligt at lave en kopi naar du bryder DRM.
Dvs, hvis du har en AAC fil med DRM, saa er det ulovligt at rippe den ned i en MP3, da du derved laver en kopi.
Ligesom at jeg også må cracke windows for at installere det mere end 3 gange hvis jeg lyster. Jeg er købt og betalt for det, så kan det aldrig være ulovligt.
Det kan det sagtens.
Du har ikke koebt andet end licensen.
Du EJER ikke Windows.
Du ejer en licens til at benytte Windows.
Du skal overholde de forhold der ikke er i strid med loven, ergo maa du ikke kopiere din Windows, eller musik, CD hvis der er DRM paa.
Du maa heller ikke modificere Windows, saavidt vides. Men det er igen lidt af en graazone, da du som udgangspunkt ikke maa lave en "kopi" naar du saa modificerer den.
Derudover er selve produktionen af cracken ikke ulovlig i sig selv. Jeg må gerne kode en virus på min PC hvis jeg har lyst.
Men du maa ikke lave en kopi af software der er ophavsretsligt beskyttet af en licens der forbyder dig dette, samt besidder DRM.
Ergo, du maa ikke lave en kopi af EXE filen, for at lave en crack.
Kan du lave din crack uden, saa er det fuldt ud lovligt :)
Kan du lave en crack ved at bryde loven, saa er cracken ikke ulovlig i sig selv, medmindre det er en kopi af EXE filen ( modificeret eller ej ).
Hvorvidt filen er modificeret nok til ikke at regnes som en kopi, er op til en dommer - men i 99% af alle tilfaelde vil det nok regnes som en kopi, da EXE filen typisk er 99% en kopi :)
Velkommen til DRM.
#Terra,
Igen.
Hvordan er det piraternes skyld at producenterne laegger DRM paa?
Hvis du vil sige at piraterne er aarsagen til at de goer det, saa benytter du jo blot samme lamme undskyldning som de "pirater" du hader saa meget.
Saa hvis skyld er det, at MIN indkoebt version af spillet, giver mig en ringere oplevelse, end hvis jeg havde piratkopieret det?
112% producenten.
At producenten har RET til det, goer det ikke mindre latterligt :)
fidomuh:
DRM er først effiktiv det øjeblik du distributerer filen. Det er også kun forbudt at brænde en kopi af en CD det øjeblik den forlader dit ejerskab.
Reglerne er på den samme måde hvis det endeligt skulle komme til en retssalg. At DRM virker "skræmmende" og forsøger at begrænse dine menneske-rettigheder på egen jord ændre ikke på den lovgivning som er højrere rangeret.
Det kan aldrig være ulovligt at have en kopi af en fil flere steder på din harddisk, da det ikke engang nødvendigvis er en kopi, men bare 2 refferencer på en magnetisk plade.
Mht. Windows så ejer jeg en licens til at benytte deres produkt. Igen tror jeg ikke på at Dansk Lovgivning ville tillade at begrænse dit antal installationer, sålænge det er på eget domæne. (egne maskiner, eget hjem).
Desuden er det f.eks. lovligt at modifierer din windows, der findes en række værktøjer til at lave en modificereret ISO som fjener visse ting fra default-installation.
Det kan microsoft ikke gøre noget ved. Og faktisk, siden vi nu har købt en licens, så tilhører mediet produktet kom på jo mig, derfor kan jeg godt vidersælge min CD, bare uden licenskode.
Og det ville stadig være lovligt.
Derfor er en crack kun ulovlig hvis du benytter den ulovligt, dvs. til at tilgå software du ikke ejer en licens til. En pistol dræber også først når du skyder nogen med den...
DRM er først effiktiv det øjeblik du distributerer filen. Det er også kun forbudt at brænde en kopi af en CD det øjeblik den forlader dit ejerskab.
Reglerne er på den samme måde hvis det endeligt skulle komme til en retssalg. At DRM virker "skræmmende" og forsøger at begrænse dine menneske-rettigheder på egen jord ændre ikke på den lovgivning som er højrere rangeret.
Det kan aldrig være ulovligt at have en kopi af en fil flere steder på din harddisk, da det ikke engang nødvendigvis er en kopi, men bare 2 refferencer på en magnetisk plade.
Mht. Windows så ejer jeg en licens til at benytte deres produkt. Igen tror jeg ikke på at Dansk Lovgivning ville tillade at begrænse dit antal installationer, sålænge det er på eget domæne. (egne maskiner, eget hjem).
Desuden er det f.eks. lovligt at modifierer din windows, der findes en række værktøjer til at lave en modificereret ISO som fjener visse ting fra default-installation.
Det kan microsoft ikke gøre noget ved. Og faktisk, siden vi nu har købt en licens, så tilhører mediet produktet kom på jo mig, derfor kan jeg godt vidersælge min CD, bare uden licenskode.
Derfor er en crack kun ulovlig hvis du benytter den ulovligt, dvs. til at tilgå software du ikke ejer en licens til. En pistol dræber også først når du skyder nogen med den...
Nej.
Loven gaelder ogsaa i dit hjem.
Nej.
Det er forbudt at bryde DRM for at lave en kopi, OGSAA INDEN FOR DIT EGET HJEM.
Eh, DRM fredelsen er NETOP en del af loven?
WTF?
Det kan snildt vaere ulovligt.
Det er ikke begraensningen af installationer som er fredet i dansk lov, men DRM.
Der findes ogsaa vaerktoejer til at distribuerer boerneporno - det goer det ikke lovligt.
Der findes ogsaa vaerktoej til at slaa folk ihjel - det goer det ikke lovligt.
Jada.
Men indholdet af mediet tilhoerer ikke dig.
Ja.
Det er bare ikke det du snakker om.
Ja, du ved, naar den bryder ophavsretten.
Det du siger her, er at det er lovligt for mig at have piratkopieret musik paa min maskine.
Det er foerst ulovligt, naar jeg bruger dem ! ....
Det er ogsaa ulovligt.
Yeah, det er foerst ulovligt naar du skyder nogen med den. *HOST*.
Du har serioest misset utroligt meget af dansk lov og jeg kan kun anbefale dig at laese op paa det.
Du har den opfattelse som JEG synes burde vaere virkelighed, men desvaerre er det bare ikke saadan.
Det er tilladt at tage en kopi ( indenfor egen husstand ), men IKKE HVIS DU BRYDER DRM FOR AT GOERE DET.
Det staar klart og tydeligt i loven.
Det er noget lort, men saadan er det.
HVordan du er gaaet glip af hele det newz-ramaskrig der har vaeret om DRM, er mig en gaade :)
DRM er først effiktiv det øjeblik du distributerer filen.
Nej.
Loven gaelder ogsaa i dit hjem.
Det er også kun forbudt at brænde en kopi af en CD det øjeblik den forlader dit ejerskab.
Nej.
Det er forbudt at bryde DRM for at lave en kopi, OGSAA INDEN FOR DIT EGET HJEM.
At DRM virker "skræmmende" og forsøger at begrænse dine menneske-rettigheder på egen jord ændre ikke på den lovgivning som er højrere rangeret.
Eh, DRM fredelsen er NETOP en del af loven?
WTF?
Det kan snildt vaere ulovligt.
Det er ikke begraensningen af installationer som er fredet i dansk lov, men DRM.
Der findes ogsaa vaerktoejer til at distribuerer boerneporno - det goer det ikke lovligt.
Der findes ogsaa vaerktoej til at slaa folk ihjel - det goer det ikke lovligt.
Og faktisk, siden vi nu har købt en licens, så tilhører mediet produktet kom på jo mig, derfor kan jeg godt vidersælge min CD, bare uden licenskode.
Jada.
Men indholdet af mediet tilhoerer ikke dig.
Ja.
Det er bare ikke det du snakker om.
Derfor er en crack kun ulovlig hvis du benytter den ulovligt
Ja, du ved, naar den bryder ophavsretten.
Det du siger her, er at det er lovligt for mig at have piratkopieret musik paa min maskine.
Det er foerst ulovligt, naar jeg bruger dem ! ....
dvs. til at tilgå software du ikke ejer en licens til.
Det er ogsaa ulovligt.
En pistol dræber også først når du skyder nogen med den...
Yeah, det er foerst ulovligt naar du skyder nogen med den. *HOST*.
Du har serioest misset utroligt meget af dansk lov og jeg kan kun anbefale dig at laese op paa det.
Du har den opfattelse som JEG synes burde vaere virkelighed, men desvaerre er det bare ikke saadan.
Det er tilladt at tage en kopi ( indenfor egen husstand ), men IKKE HVIS DU BRYDER DRM FOR AT GOERE DET.
Det staar klart og tydeligt i loven.
Det er noget lort, men saadan er det.
HVordan du er gaaet glip af hele det newz-ramaskrig der har vaeret om DRM, er mig en gaade :)
Er det her ikke mere end diskussion på ord og principper end egentlige argumenter?
Der er jo både fordele og ulemper ved at køre med nocd's og .iso-backups. det må da være naturligt at se, at man gerne vil bevare sit spil på et givent medie, og derved tage backup på sin computer med en .iso-fil.
Men da det altid vil blive udnyttet, må det også være forståeligt at producenterne må tage deres forholdsregler for at undgå så meget piracy som muligt, da det hele er en business og der skal så mange penge i kassen som muligt, og indsætte der er til forretningens fordel.
At det så er dårlig stil og dårlig omtale at putte restriktioner og DRM på sine spil, er der stadig nogle fabrikanter af spil, og for den sags skyld også musik, der ikke har fattet - dette må naturligvis også påvirke deres salg, og få nogle gamere til at søge over mod lettere tilgængelighed (som f.eks. at cracke lortet), så det er jo svært at finde en balancegang hvor man giver brugeren (altså gameren) en vis frihed, samtidig med at man undgår, at denne frihed ikke bliver udnyttet.
Der er jo både fordele og ulemper ved at køre med nocd's og .iso-backups. det må da være naturligt at se, at man gerne vil bevare sit spil på et givent medie, og derved tage backup på sin computer med en .iso-fil.
Men da det altid vil blive udnyttet, må det også være forståeligt at producenterne må tage deres forholdsregler for at undgå så meget piracy som muligt, da det hele er en business og der skal så mange penge i kassen som muligt, og indsætte der er til forretningens fordel.
At det så er dårlig stil og dårlig omtale at putte restriktioner og DRM på sine spil, er der stadig nogle fabrikanter af spil, og for den sags skyld også musik, der ikke har fattet - dette må naturligvis også påvirke deres salg, og få nogle gamere til at søge over mod lettere tilgængelighed (som f.eks. at cracke lortet), så det er jo svært at finde en balancegang hvor man giver brugeren (altså gameren) en vis frihed, samtidig med at man undgår, at denne frihed ikke bliver udnyttet.
Forkert, indholdet af mediet tilhører mig. Den har jeg købt og betalt for.fidomuh (34) skrev:Men indholdet af mediet tilhoerer ikke dig.
Det er brugen vi kan snakke rettigheder om.
Derudover har vi altså ikke Intellectual Property i Danmark, selvom du bliver ved med at antyde det.
DRM er en teknologi, ikke en lovgivning. Intellectual Property er lovgivningen som blev indført i en periode for derefter at blive nedstemt i EU igen og fjernet.
Så derfor er det fuldt lovligt at bryde DRM for at benytte et produkt du har betalt for.
Ja, men det er producentes problem og ikke mit.Systran (35) skrev:Men da det altid vil blive udnyttet, må det også være forståeligt at producenterne må tage deres forholdsregler for at undgå så meget piracy som muligt, da det hele er en business og der skal så mange penge i kassen som muligt, og indsætte der er til forretningens fordel.
Sålænge jeg betaler for mit produkt, så gør jeg med det hvad der passer mig udover ting som er åbenlyst ulovlige (piratkopiering).
Jeg ejer stadig mediet. Jeg kan videsælge det hvis det passer mig. Jeg har ikke ophavsretten til indholdet, men jeg ejer mediet.
Du ejer heller ikke ophavsretten til en bog, men du ejer stadig bogen :) og indholdet af bogen "papirsiderne".
Jeg må ikke kopiere siderne, men jeg må gerne sælge bogen.
Jeg skulle sågar mene at jeg må sælge de individuelle sider i bogen hvis det passede mig. Derfor kan jeg også sælge de individuelle filer på en windows CD.
Du accepterer typisk først en EULA når du installerer. Alt før det er ubundet.
Jeg ejer stadig mediet. Jeg kan videsælge det hvis det passer mig. Jeg har ikke ophavsretten til indholdet, men jeg ejer mediet.
Du ejer heller ikke ophavsretten til en bog, men du ejer stadig bogen :) og indholdet af bogen "papirsiderne".
Jeg må ikke kopiere siderne, men jeg må gerne sælge bogen.
Jeg skulle sågar mene at jeg må sælge de individuelle sider i bogen hvis det passede mig. Derfor kan jeg også sælge de individuelle filer på en windows CD.
Du accepterer typisk først en EULA når du installerer. Alt før det er ubundet.
Nopes.
Indholdet af mediet tilhoerer producenten.
Nej.
Du har koebt brugsret til produktet, intet andet.
Og det er brugsretten du ikke har forstaaet ogsaa omhandler hvad du goer i dit eget hjem.
Eh? Nej, det er ikke det jeg antyder.
At du ikke foelger med i lovgivningen er ikke min skyld :)
En teknologi som er fredet i lovgivningen.
Det er ikke lovligt at bryde DRM for at lave en kopi.
Det er ikke lovligt at bryde DRM for at benytte produktet, hvis du samtidigt laver en kopi.
Men du "benytter" ikke produktet.
Du laver en kopi.
Semantics, men saadan er loven.
Hvis du, som jeg SKREV TIDLIGERE, lavede "kopien" "on-the-fly" og ikke gemte din crackede EXE, saa var det lovligt.
But alas, det er ikke saadan det fungerer i 99% af alle tilfaelde - og det er derfor ulovligt.
Det er idiotisk, men det goer det ikke lovligt :)
Men du ejer ikke indholdet af mediet, hvorfor du ikke kan saelge dette videre uden licensen.
( Hvilket er fuldt lovligt )
Det er ioevrigt ogsaa fuldt lovligt at du laver en kopi til dig selv ( forudsat der IKKE er DRM paa lortet ) og saelger originalen.
Saa maa du stadig benytte kopien.
Ja, du saelger "bogen", AKA, "mediet" - og dertilhoerer licensen. :)
Forkert, indholdet af mediet tilhører mig.
Nopes.
Indholdet af mediet tilhoerer producenten.
Den har jeg købt og betalt for.
Nej.
Du har koebt brugsret til produktet, intet andet.
Det er brugen vi kan snakke rettigheder om.
Og det er brugsretten du ikke har forstaaet ogsaa omhandler hvad du goer i dit eget hjem.
Derudover har vi altså ikke Intellectual Property i Danmark, selvom du bliver ved med at antyde det.
Eh? Nej, det er ikke det jeg antyder.
At du ikke foelger med i lovgivningen er ikke min skyld :)
DRM er en teknologi, ikke en lovgivning.
En teknologi som er fredet i lovgivningen.
Det er ikke lovligt at bryde DRM for at lave en kopi.
Det er ikke lovligt at bryde DRM for at benytte produktet, hvis du samtidigt laver en kopi.
Så derfor er det fuldt lovligt at bryde DRM for at benytte et produkt du har betalt for.
Men du "benytter" ikke produktet.
Du laver en kopi.
Semantics, men saadan er loven.
Hvis du, som jeg SKREV TIDLIGERE, lavede "kopien" "on-the-fly" og ikke gemte din crackede EXE, saa var det lovligt.
But alas, det er ikke saadan det fungerer i 99% af alle tilfaelde - og det er derfor ulovligt.
Det er idiotisk, men det goer det ikke lovligt :)
Men du ejer ikke indholdet af mediet, hvorfor du ikke kan saelge dette videre uden licensen.
( Hvilket er fuldt lovligt )
Det er ioevrigt ogsaa fuldt lovligt at du laver en kopi til dig selv ( forudsat der IKKE er DRM paa lortet ) og saelger originalen.
Saa maa du stadig benytte kopien.
Ja, du saelger "bogen", AKA, "mediet" - og dertilhoerer licensen. :)
Nu var windows et dårlig eksempel. Der findes meget software som kræver en licens, men hvor du kan downloade versioner fra nettet. Den CD du køber med er bare et distributionsmedium, og dermed noget du ejer.
Det kræver at der er indgået en specifik kontrakt ved salget om at du ikke må vidersælge CDen uden licensen. Og det kan jo afhænge af så mange faktorer om man faktisk indgår sådan en kontrakt.
Medmindre du har Intellectual Property (Virtuelt Ejerskab). Derfor er det ikke nødvendigvis en kopi.
Det er lidt ligesom at tage ejerskab over 0 og 1 tallerne. Det kan ikke lade sig gøre, ligegyldigt hvor meget underholdnings-industrien forsøger.
Jeg vil ihvertfald gerne se et teknisk bevis på at jeg har lavet en kopi hvis jeg ændre på nogle værdier i en fil med en hex editor...
+ en teknisk definition på hvad en "kopi" rent faktisk er... det skal jo næsten defines for hver enkelt teknologi (processor, harddisk, operativsystem osv.).
Det kræver at der er indgået en specifik kontrakt ved salget om at du ikke må vidersælge CDen uden licensen. Og det kan jo afhænge af så mange faktorer om man faktisk indgår sådan en kontrakt.
Men du "benytter" ikke produktet. Du laver en kopi.Definitionen af en virtuel kopi findes ikke. Da det er umuligt at definerer noget virtuelt.
Medmindre du har Intellectual Property (Virtuelt Ejerskab). Derfor er det ikke nødvendigvis en kopi.
Det er lidt ligesom at tage ejerskab over 0 og 1 tallerne. Det kan ikke lade sig gøre, ligegyldigt hvor meget underholdnings-industrien forsøger.
Jeg vil ihvertfald gerne se et teknisk bevis på at jeg har lavet en kopi hvis jeg ændre på nogle værdier i en fil med en hex editor...
+ en teknisk definition på hvad en "kopi" rent faktisk er... det skal jo næsten defines for hver enkelt teknologi (processor, harddisk, operativsystem osv.).
I følge http://www.kum.dk/graphics/kum/downloads/Publikati... så må man ikke kopierer en cd med kopisikring for bare at tage en kopi, men gerne hvis det er for at afspille den. Man må også gerne lave en sikkerhedskopi af diverse spil og andet software.
Vil lige sige at blot fordi at reglerne måske er på en bestemt måde, som visse regelrytter hele tiden holder fast i, så gør det ikke dem rigtige. Der er latterlige love og regler om ikke burde være der og som der er folk som prøver at ændre på, det gør dem ikke til noget som er hugget ud i sten.
At man ikke må kopier det man har købt til eget forbrug er for eksemple en af de mest latterlige ting som visse parter hele tiden vil have presset igennem.
At man ikke må kopier det man har købt til eget forbrug er for eksemple en af de mest latterlige ting som visse parter hele tiden vil have presset igennem.
Ja. Irrellevant, dog.
Ja, men du ejer ikke det software den indeholder og har ikke ret til at redigere i det eller bryde deres ophavsret.
Jeg mener bare at det var hvad forbrugerraadet sagde, men er skam helt sikker paa at du sagtens kan saelge mediet videre :)
Uh huh.
Det er faktisk ligepraecis det modsatte.
Immaterielt er det rimeligt nemt at tjekke om noget er en kopi, men materielt er det stort set umuligt at lave en rigtig kopi.
Derfor er "kopi" loest defineret og skal afgoeres af retten.
Jeg kan garantere dig at 99.9999999% af alle der laver cracks, goer det med en kopi.
Derudover saa er det stadig ulovligt for dig at bruge andres crackede EXE filer.
En kopi, er en fil som praktisk talt er magen til.
At der er redigeret i den, goer det ikke til mindre af en kopi og ej heller mindre ulovligt.
At du snakker om IP aendrer ikke paa den nuvaerende lovgivning.
Nu var windows et dårlig eksempel. Der findes meget software som kræver en licens, men hvor du kan downloade versioner fra nettet.
Ja. Irrellevant, dog.
Den CD du køber med er bare et distributionsmedium, og dermed noget du ejer.
Ja, men du ejer ikke det software den indeholder og har ikke ret til at redigere i det eller bryde deres ophavsret.
Jeg mener bare at det var hvad forbrugerraadet sagde, men er skam helt sikker paa at du sagtens kan saelge mediet videre :)
Definitionen af en virtuel kopi findes ikke. Da det er umuligt at definerer noget virtuelt.
Uh huh.
Det er faktisk ligepraecis det modsatte.
Immaterielt er det rimeligt nemt at tjekke om noget er en kopi, men materielt er det stort set umuligt at lave en rigtig kopi.
Derfor er "kopi" loest defineret og skal afgoeres af retten.
Jeg kan garantere dig at 99.9999999% af alle der laver cracks, goer det med en kopi.
Derudover saa er det stadig ulovligt for dig at bruge andres crackede EXE filer.
en teknisk definition på hvad en "kopi" rent faktisk er... det skal jo næsten defines for hver enkelt teknologi (processor, harddisk, operativsystem osv.).
En kopi, er en fil som praktisk talt er magen til.
At der er redigeret i den, goer det ikke til mindre af en kopi og ej heller mindre ulovligt.
At du snakker om IP aendrer ikke paa den nuvaerende lovgivning.
fidomuh:
Hvis du selv tror på at det er ulovligt at kopierer en fil på din harddisk fordi der er "kopi-sikring" i, så trænger du til et virklighedscheck.
Men så igen, du kigger vel også under bilen før du starter den, for at sikre at der ikke ligger nogen. Det er der nemlig en lov som siger du skal.
Hvis du selv tror på at det er ulovligt at kopierer en fil på din harddisk fordi der er "kopi-sikring" i, så trænger du til et virklighedscheck.
Men så igen, du kigger vel også under bilen før du starter den, for at sikre at der ikke ligger nogen. Det er der nemlig en lov som siger du skal.
Man må gerne kopiere en CD/DVD for at tage en "sikkerhedskopi":
Og loven er lidt finurligt formuleret mht. omgåelse af kopisikring, for du må gerne omgå kopisikringen medmindre den er "effektiv", men hvis den ikke er effektiv kan du ikke omgå den. Altså må du omgå kopisikringen hvis du kan - dog kun hvis formålet med kopieringen er lovligt:
Derudover må du gerne kopiere CD/DVD'en over på din harddisk eller lign, hvis det er et begrænset antal (2-3 så vidt jeg husker), og du ikke videredistribuerer.
Ophavsretsloven
§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at
1) opføre et bygningsværk,
2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,
3) fremstille eksemplarer af edb‑programmer i digitaliseret form,
4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen i digital form, eller
5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.
Og loven er lidt finurligt formuleret mht. omgåelse af kopisikring, for du må gerne omgå kopisikringen medmindre den er "effektiv", men hvis den ikke er effektiv kan du ikke omgå den. Altså må du omgå kopisikringen hvis du kan - dog kun hvis formålet med kopieringen er lovligt:
OHL § 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.
Derudover må du gerne kopiere CD/DVD'en over på din harddisk eller lign, hvis det er et begrænset antal (2-3 så vidt jeg husker), og du ikke videredistribuerer.
Nej, jeg kan fint laese hvad der staar i loven.
Det kunne vaere du skulle forsoege det samme?
Nej.
Jeg gaar ogsaa overfor roedt kl 2 om natten naar ingen kigger, men jeg paastaar ikke det er lovligt.
Lad vaere med at paastaa det er lovligt, naar det ikke er det.
Jeg er ligeglad med at du goer det, jeg goer det ogsaa selv, jeg siger bare til dig at du ikke skal fortaelle andre det er lovligt, naar det ikke er det.
Du har desvaerre ikke quotet delen om DRM.
Den staar lidt bedre beskrevet paa http://www.forbrug.dk, saa der kigger jeg lige.
Du maa ikke bryde DRM, hvis formaalet er at lave en kopi - uanset om det er til egen husstand.
( Medmindre de da har aendret reglerne for nyligt )
Nej, jeg kan fint laese hvad der staar i loven.
Det kunne vaere du skulle forsoege det samme?
Nej.
Jeg gaar ogsaa overfor roedt kl 2 om natten naar ingen kigger, men jeg paastaar ikke det er lovligt.
Lad vaere med at paastaa det er lovligt, naar det ikke er det.
Jeg er ligeglad med at du goer det, jeg goer det ogsaa selv, jeg siger bare til dig at du ikke skal fortaelle andre det er lovligt, naar det ikke er det.
Du har desvaerre ikke quotet delen om DRM.
Den staar lidt bedre beskrevet paa http://www.forbrug.dk, saa der kigger jeg lige.
Du maa ikke bryde DRM, hvis formaalet er at lave en kopi - uanset om det er til egen husstand.
( Medmindre de da har aendret reglerne for nyligt )
http://www.stoppiraterne.dk/freqaskquest/digital-k...
Dette gaelder ioevrigt alt der er beskyttet af ophavsret og DRM, ogsaa software.
Saa det er vel blot et spoergsmaal om hvorvidt den fil man skal cracke, er omfattet af DRM'en.
[Addendum]
Jeg ved godt at det er et shitty system med shitty regler, men lad os lige vaere klar over hvad der reelt staar i loven ;)
Ja, du må godt tage en digital kopi af din cd for at kunne lytte til den på din mp3-afspiller, såfremt kopieringen sker til personlig brug for dig eller din husstand.
Måske er det nødvendigt at tage en kopi for at kunne lytte til musikken på din mp3-afspiller, men det er ikke tilladt at bryde en kopispærring for at tage en sådan kopi.
Hvis en kopispærring ikke beskytter mod analog kopiering (”det analoge hul”), må du godt tage en analog kopi af cd’en for herefter at kopiere denne kopi over på din mp3-afspiller.
Dette gaelder ioevrigt alt der er beskyttet af ophavsret og DRM, ogsaa software.
Saa det er vel blot et spoergsmaal om hvorvidt den fil man skal cracke, er omfattet af DRM'en.
[Addendum]
Jeg ved godt at det er et shitty system med shitty regler, men lad os lige vaere klar over hvad der reelt staar i loven ;)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.