mboost-dp1

YouSee modem


Gå til bund
Gravatar #1 - kasperd
6. sep. 2013 20:32
Jeg har lige prøvet at hjælpe en bekendt som har fået tilsendt et nyt modem fra YouSee.

Det nye modem er en Netgear CVG824G som har både router og access point indbygget. Selvfølgelig med en router sat op til at lave NAT, hvilket overhovedet ikke er ønskeligt, da han allerede har en router, som er sat op med de forwardings, han har brug for.

Jeg fandt noget dokumentation om hvordan man slår NAT fra: http://yousee.dk/Hjaelp_og_Support/Bredbaand/Opsae...

Men da jeg gik ind i opsætningen fandtes NAT menupunktet ganske enkelt ikke. Og heller ingen af de andre menuer gav mulighed for at slå NAT fra.

Når man prøvede at gå online blev man redirected til https://aktiver.yousee.dk/ hvor man fik beskeden "Der er opstået en fejl, prøv igen senere."

Jeg prøvede at sætte det gamle modem til igen. I mellemtiden havde YouSee spærret for det gamle modem, så med det gamle modem blev man også redirected til samme fejlmelding.

Forslag til hvad man kan gøre ved det modtages gerne.

Jeg undrer mig over hvorfor man i 2013 vælger at opgradere til et DOCSIS 2 modem som i øvrigt ikke har skyggen af support for IPv6. Er andre udbydere ikke begyndt at kassere DOCSIS 2 modems for flere år siden for at opgradere til DOCSIS 3?
Gravatar #2 - spand-online
6. sep. 2013 22:32
Jeg har ingen løsningsforslag. Til gengæld har du bekræftet min mistanke om at det ville være en dårlig ide at udskifte mit gamle kabelmodem med det nye netgear grej yousee har sendt mig. Så dine anstrengelser har ikke været helt forgæves, selv om det nok er en ringe trøst.
Deres begrundelse var at mit gqmle webstar modem ikke understøttde min nye hastighed 25/3, hvilket er pussigt eftesom jeg tidligere har haft 23/3. Det virker skam også som det skal :)
Gravatar #3 - kasperd
7. sep. 2013 06:29
spand-online (2) skrev:
Til gengæld har du bekræftet min mistanke om at det ville være en dårlig ide at udskifte mit gamle kabelmodem med det nye netgear grej yousee har sendt mig.
Den mistanke havde jeg skam allerede inden jeg gik i gang. Men eftersom han havde fået et brev om at det gamle modem ikke ville kunne bruges efter 17. september, så ville han gerne have at vi prøvede alligevel.

I øvrigt fik jeg ingen fejlmelding på https://aktiver.yousee.dk/ da jeg testede siden senere fra en Stofanet forbindelse. Det kan enten betyde at serveren kom op igen i mellemtiden eller at fejlen kun opstår hvis man tilgår den fra deres eget netværk. Uanset om forklaringen er det ene eller det andet, så giver det i hvert fald en måde at fortsætte på.
Gravatar #4 - Laziter
7. sep. 2013 09:09
#1 - Jeg havde samme problem med et Netgear CG3000 modem fra Yousee.
Problemet lå i at mange funktioner er fjernet fra brugerens muligheder. Løsningen var at få Yousees support til at sende en ny firmware til modemet, så kunne jeg ændre/indstille alt jeg ville.
Mit oprindelige problem lå i, at jeg ikke kunne ændre SSID og password, det holder de låst som standard, men åbner gerne op for det hvis det ønskes. Det giver også mange andre muligheder.
Så prøv at kontakte kundesupporten, det kan i hvert fald ikke skade.
Gravatar #5 - kasperd
7. sep. 2013 09:18
De har genåbnet det gamle modem, og aktiveringsserveren er oppe igen. Desuden har de ændret administratorpasswordet på den nye router, så jeg ikke længere kan logge på.
Gravatar #6 - spand-online
7. sep. 2013 10:20
Det lyder da lidt mystisk. Hvad glæde har de ud af at du ikke kan logge på den nye router?
Men det er vel lige meget når du kan bruge det gamle modem?

Jeg kom lige I tanke om at der også var en masse bøvl da jeg begyndte at bruge min raspberry som router.
Den blv ved med at omstille mig til yousee login siden flere timer efter, selv om der var hul igennem. Pludseligt gik det så i orde igen uden jeg rigtigt fandt ud af vvad der var galt
Gravatar #7 - kasperd
7. sep. 2013 12:53
spand-online (6) skrev:
Det lyder da lidt mystisk. Hvad glæde har de ud af at du ikke kan logge på den nye router?
Det var en midlertidig glitch. Efter jeg skrev mit sidste indlæg prøvede jeg igen, og denne gang blev passwordet accepteret.

spand-online (6) skrev:
Men det er vel lige meget når du kan bruge det gamle modem?
De har jo skrevet at det gamle ikke vil kunne bruges efter 17. september. Jeg gætter på at de vil udfase alle DOCSIS 1 modems, sådan at de ikke længere behøver supportere DOCSIS 1 på deres netværk.

Når man prøvede at bruge aktiveringsserveren bliver man bedt om at sætte en helt masse andet op, som intet har med modemet at gøre. (Email, webmail osv.)

En af de sider gav en fejlmelding. Der stod "Ukendt fejl" eller noget lignende.

Vi ringede til deres support omkring de problemer. De kunne ikke finde ud af hvorfor deres formular sagde ukendt fejl, men de kunne aktivere det nye modem.

Den manglende NAT mulighed skyldtes at deres dokumentation er baseret på en nyere udgave af routeren. Så prøvede jeg i stedet at sætte forwarding op på den nye router. Det viste sig dog at DMZ funktionen var defekt. Den kunne godt forwarde UDP pakker, men protokol 41 pakker kunne den ikke forwarde.

Til sidst måtte vi have supporten til at aktivere det gamle modem igen og så vil de sende ham et DOCSIS 3 modem hvor NAT kan slås fra.

Den ene af de supportere jeg snakkede med sagde undervejs at han ikke havde den nødvendige uddannelse til at vide lige så meget om netværk som mig. Det er rart for en gangs skyld at snakke med en supporter som erkender det.
Gravatar #8 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. sep. 2013 13:16
Kasper ... Du er min helt!
Gravatar #9 - ko
7. sep. 2013 13:46
kasperd (7) skrev:
så vil de sende ham et DOCSIS 3 modem


CG3000? Held og lykke med det.
Gravatar #10 - Slettet Bruger [1623972770]
7. sep. 2013 13:59
Kan et YouSee modem ikke køre i bridge-mode?
Gravatar #11 - kasperd
7. sep. 2013 14:03
IT-ekspert Yvossen (10) skrev:
Kan et YouSee modem ikke køre i bridge-mode?
CVG824G kan åbenbart ikke. Deres support kunne i hvert fald ikke fortælle mig, hvordan man kunne få det til det. Men CG3000 siger de kan bridge. Hvis bare det er sandt, så kan det jo være fuldstændigt ligegyldigt hvor godt eller skidt det er til at route.

Det gamle SB4200 kan til gengæld kun køre i bridging mode. Derfor er det det, der bliver brugt nu.
Gravatar #12 - Slettet Bruger [1623972770]
7. sep. 2013 14:07
#11
Ja, mit spørgsmål kommer af at jeg vil tro at jeg snart skal sidde med YouSee og jeg ønsker absolut ikke at have deres router til at håndtere min trafik. Jeg ønsker at beholde mit pfsense.
Gravatar #13 - kasperd
7. sep. 2013 14:25
IT-ekspert Yvossen (12) skrev:
Ja, mit spørgsmål kommer af at jeg vil tro at jeg snart skal sidde med YouSee og jeg ønsker absolut ikke at have deres router til at håndtere min trafik.
Glimrende. Så skulle denne tråd gerne forberede dig på, hvad du kan forvente. Hvis ikke jeg opdaterer tråden med yderligere informationer inden 17. september, så må du endeligt prikke til mig.
Gravatar #14 - Slettet Bruger [1623972770]
7. sep. 2013 16:08
YouSee bliver nok det eneste ordentlige alternativ til fiber for mig, altså hvis de snart giver mulighed for symmetriske forbindelser. Over det sidste år har jeg brugt 2½ gange så meget upload som download. Dermed vil f.eks. 50/5, 100/10 eller 150/15 være en kedelig fornøjelse for mig.

Hvis de kan give mig en symmetrisk forbindelse og bridge-mode, så bliver jeg glad.
Gravatar #15 - gramps
9. sep. 2013 06:58
Laziter (4) skrev:
Mit oprindelige problem lå i, at jeg ikke kunne ændre SSID og password, det holder de låst som standard, men åbner gerne op for det hvis det ønskes


Det kan man da sagtens. Man skal bare ind på en side, logge ind, ind på en anden side, logge ind igen, klikke sig videre, klikke videre, logge ind, og så kan man få lov til at ændre SSID og password. Dog ikke admin-password til routeren. Det er default. Og hvis man forsøger at ændre det via routerens eget webinterface risikerer man at Yousee ændrer det tilbage når de lige har lyst til det.

#14
TDC og YouSee skulle eftersigende ændre på hastighederne fuldstændigt, og fortælle om det i dag. Fremover kommer forbindelserne til at have en samlet båndbredde som man kan gøre brug af - 20 mbit kan f.eks. være 5/15, 19/1, 10/10 - hvad du nu lige har brug for. Netværket sørger selv for shaping.

http://www.livingsmarttv.dk/2013/09/07/tdc-og-yous...
Gravatar #16 - Laziter
9. sep. 2013 10:56
#15 - Nej det kan man ikke sagtens, eller rettere; Jeg kunne ikke.
SSID og tilhørende kodeord var oprettet og låst fra Yousees side.
Til gengæld kunne jeg sjovt nok fint ændre main-password til routeren, det var også alt jeg kunne.
Efter en snak med supporten, sendte de en update til mig og så fik jeg frit spil over hele linien.
Gravatar #17 - ko
9. sep. 2013 11:48
Laziter (16) skrev:
Efter en snak med supporten, sendte de en update til mig og så fik jeg frit spil over hele linien.


Det, de kalder en åben profil. En profil, hvor dine wifi-indstillinger ikke sendes med i den konfigurationsfil, modemmet henter, når det går online.
Gravatar #18 - gramps
9. sep. 2013 19:53
#16
Via http://yousee.dk/MitYouSee/Mit_bredbaand/Traadloes... kan jeg skifte SSID, kodeord og kanal.
Gravatar #19 - OxxY
9. sep. 2013 21:55
gramps (15) skrev:
#14
TDC og YouSee skulle eftersigende ændre på hastighederne fuldstændigt, og fortælle om det i dag. Fremover kommer forbindelserne til at have en samlet båndbredde som man kan gøre brug af - 20 mbit kan f.eks. være 5/15, 19/1, 10/10 - hvad du nu lige har brug for. Netværket sørger selv for shaping.

http://www.livingsmarttv.dk/2013/09/07/tdc-og-yous...


Tjah, det var ikke ligefrem det de skrev i det seneste brev de har sendt ud. Der hed det bare prisstigninger og vilkårsændringer (og man skulle selv lede på deres hjemmeside for at få oplyst at kan indtil 1 oktober kan needgradere uden gebyr). Yousee og service er bare ikke to ting der hører sammen....
Gravatar #20 - ko
9. sep. 2013 23:00
gramps (15) skrev:
TDC og YouSee skulle eftersigende ændre på hastighederne fuldstændigt, og fortælle om det i dag. Fremover kommer forbindelserne til at have en samlet båndbredde som man kan gøre brug af - 20 mbit kan f.eks. være 5/15, 19/1, 10/10 - hvad du nu lige har brug for. Netværket sørger selv for shaping.


Det bliver to forskellige abonnementsformer. Den, hvor man kan justere forholdet, vil de kalde "bland selv", og vil blive dyrere.
Gravatar #21 - gramps
10. sep. 2013 06:17
#19
Mit brev oplyste, mere eller mindre, at jeg ikke havde noget valg. 10 kr. mere om måneden, 10/1 ophørte, 15/whatever fra 1. oktober.
Gravatar #22 - OxxY
10. sep. 2013 08:20
gramps (21) skrev:
#19
Mit brev oplyste, mere eller mindre, at jeg ikke havde noget valg. 10 kr. mere om måneden, 10/1 ophørte, 15/whatever fra 1. oktober.


Der står på deres hjemmeside gravet ned i en FAQ somewhere at man gratis kan nedgradere til en anden hastighed uden gebyr hvis man gør det inden 1 oktober. Man skulle tro sådan noget burde have stået i brevet.
Gravatar #23 - spand-online
20. sep. 2013 10:36
kasperd (7) skrev:
spand-online (6) skrev:
Det lyder da lidt mystisk. Hvad glæde har de ud af at du ikke kan logge på den nye router?
Det var en midlertidig glitch. Efter jeg skrev mit sidste indlæg prøvede jeg igen, og denne gang blev passwordet accepteret.

spand-online (6) skrev:
Men det er vel lige meget når du kan bruge det gamle modem?
De har jo skrevet at det gamle ikke vil kunne bruges efter 17. september. Jeg gætter på at de vil udfase alle DOCSIS 1 modems, sådan at de ikke længere behøver supportere DOCSIS 1 på deres netværk.

Når man prøvede at bruge aktiveringsserveren bliver man bedt om at sætte en helt masse andet op, som intet har med modemet at gøre. (Email, webmail osv.)

En af de sider gav en fejlmelding. Der stod "Ukendt fejl" eller noget lignende.

Vi ringede til deres support omkring de problemer. De kunne ikke finde ud af hvorfor deres formular sagde ukendt fejl, men de kunne aktivere det nye modem.

Den manglende NAT mulighed skyldtes at deres dokumentation er baseret på en nyere udgave af routeren. Så prøvede jeg i stedet at sætte forwarding op på den nye router. Det viste sig dog at DMZ funktionen var defekt. Den kunne godt forwarde UDP pakker, men protokol 41 pakker kunne den ikke forwarde.

Til sidst måtte vi have supporten til at aktivere det gamle modem igen og så vil de sende ham et DOCSIS 3 modem hvor NAT kan slås fra.

Den ene af de supportere jeg snakkede med sagde undervejs at han ikke havde den nødvendige uddannelse til at vide lige så meget om netværk som mig. Det er rart for en gangs skyld at snakke med en supporter som erkender det.




Jeg havde da helt glemt den her tråd.
Hvordan gik det med det nye modem, virkede det efter hensigten?

Jeg har fået kigget i den fine brune pakke Yousee har sendt mig og opdaget at det er et CG3000 de har sendt så jeg er lidt spændt på at høre om det er noget værd.
Jeg overvejer lidt at lade mit gamle webstar kører videre og se om ikke de bare holder op med at virke efter den 1 oktober.

Gravatar #24 - Slettet Bruger [1623972770]
20. sep. 2013 11:01
IT-ekspert Yvossen (14) skrev:
YouSee bliver nok det eneste ordentlige alternativ til fiber for mig, altså hvis de snart giver mulighed for symmetriske forbindelser. Over det sidste år har jeg brugt 2½ gange så meget upload som download. Dermed vil f.eks. 50/5, 100/10 eller 150/15 være en kedelig fornøjelse for mig.

Hvis de kan give mig en symmetrisk forbindelse og bridge-mode, så bliver jeg glad.


Jeg kan også lige smide bemærkningen at jeg slipper for YouSee, idet jeg har fundet ud af at der er fiber på adressen.
Gravatar #25 - terracide
20. sep. 2013 11:20
kasperd (1) skrev:
Jeg undrer mig over hvorfor man i 2013 vælger at opgradere til et DOCSIS 2 modem som i øvrigt ikke har skyggen af support for IPv6. Er andre udbydere ikke begyndt at kassere DOCSIS 2 modems for flere år siden for at opgradere til DOCSIS 3?


Fordi regningen skal smides til kunderne...og flertallet vil whine over en merpris...for noget de ikke har brug til.

Ganske som hr og Fru jensen har afgjort at mobile CPU'er er der hvor pengene bliver brugt...så er det også hr og Fru jensen der afgør hvilket internet nørder får.

Og hvor er alle IPv6-dommedags profeterne herhenne?
Er vi løbet tør for IP-adresser endnu? ^^
Gravatar #26 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. sep. 2013 11:24
#25

Nej, det er vi ikke - takket være NAT ... Men det gør tilgengæld livet mere træls for de internetbrugere der har behov for at hoste ting, om det så er et spil CS igennem Steam, eller en mailserver.
Gravatar #27 - Hubert
20. sep. 2013 11:43
PHP-Ekspert Thoroughbreed (26) skrev:
#25

Nej, det er vi ikke - takket være NAT ... Men det gør tilgengæld livet mere træls for de internetbrugere der har behov for at hoste ting, om det så er et spil CS igennem Steam, eller en mailserver.


Pirater og dommedagsprofeter hele bundet... :p
Gravatar #28 - Slettet Bruger [1623972770]
20. sep. 2013 11:47
#25
Jeg oplever nu også flere internet udbydere der bliver nød til at levere IPv4 adresser der er bag NAT. De seneste 2 dage har jeg været i kontakt med 3 forbindelser der er bag NAT. Det var henholdsvis Stofa, Syd Energi og Dansk Kabel TV. Ja, nogle af de ældre udbydere at stadig mange adresser til overs fordi at de allerede har fået adresserne tildelt. Jeg skal snart betale 49 kroner per måned for min offentlige IP da jeg ellers vil ende bag NAT.
Gravatar #29 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. sep. 2013 16:24
IT-ekspert Yvossen (28) skrev:
Jeg skal snart betale 49 kroner per måned for min offentlige IP da jeg ellers vil ende bag NAT.


Mon jeg også skal det så? Åh gru! Jeg vil ikke af med min IP!
Gravatar #30 - Slettet Bruger [1623972770]
20. sep. 2013 16:54
#29
Det tror jeg ikke du skal, det er vist bare de nye. Mine forældre betaler vist stadig kun 10 kroner for fast IP.
Gravatar #31 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. sep. 2013 16:55
#30

Jeg betaler ikke noget :P
Gravatar #32 - Slettet Bruger [1623972770]
20. sep. 2013 16:56
#31
Fordi du ikke har fast IP vil jeg skyde på. :)
Gravatar #33 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. sep. 2013 19:01
#32

Både og - har haft den i 2,5 år nu ...
Gravatar #34 - Slettet Bruger [1623972770]
20. sep. 2013 19:09
#33
Den er ikke fast, din gateway har bare ikke været offline længe nok til at din DHCP lease er udløbet og du dermed har fået en ny IP adresse. Der bliver betalt 10 kroner hos mine forældre for at være sikker på at selvom forbindelsen skulle gå offline og vores lease skulle udløbe, så ville vi stadig have den samme. Det har faktisk været tilfældet at forbindelsen har været væk i over 24 timer, men det var grundet en landmand der havde gravet et fiber kabel over og området var uden internet gennem fiber. Derfor er jeg glad for at de 10 kroner bliver betalt for at sikre at vi har den samme IP, konstant.
Gravatar #35 - gramps
20. sep. 2013 20:04
terracide (25) skrev:
Fordi regningen skal smides til kunderne...og flertallet vil whine over en merpris...for noget de ikke har brug til.


Jeg har nu ikke set specielt mange whine over at Yousees laveste hastighed skrues op og prisen stiger med 10 kr.
Gravatar #36 - ko
20. sep. 2013 20:12
gramps (35) skrev:
Jeg har nu ikke set specielt mange whine over at Yousees laveste hastighed skrues op og prisen stiger med 10 kr.


Så har du ikke set efter de rigtige steder
Gravatar #37 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
21. sep. 2013 07:17
#34

Jovist, men derfor vil jeg ikke miste min IP ;)
Gravatar #38 - Slettet Bruger [1623972770]
21. sep. 2013 09:57
#37
Du vil ikke miste din offentlige IP, men du har risici for at få en anden IP. :)
Gravatar #39 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
21. sep. 2013 12:42
#38

En ny IP bag en NAT velsagtens?
Gravatar #40 - kasperd
21. sep. 2013 13:31
CG3000 modemet kunne godt konfigureres til at køre i bridge mode. Det krævede dog et opkald til supporten for at få modemet aktiveret. Supporten fortalt mig at bridge mode ikke ville blive deaktiveret af den konfiguration som de pusher ud til modems. Det stemte ikke helt overens med hvad den tidligere supporter havde fortalt mig. Men der har i hvert fald ikke været noget problem med det.

Efterfølgende har jeg sat et CG3000 mere op på en anden opkobling, hvor YouSee havde valgt at sende et CG3000 i første omgang.

På denne forbindelse lykkedes det at komme ind på aktiveringssiden. Men det eneste man kunne vælge på den side var at slette en af de to MAC adresser der var angivet til computere som kunne være online. Der var ingen mulighed for at aktivere modemet, jeg ved ikke om man ville have fået lov til at aktivere modemet, hvis man havde slettet en computer. Jeg ringede til supporten i stedet.

Jitter på roundtriptiden faldt med ca. 100ms ved at skifte fra et DOCSIS 1 til et DOCSIS 3 modem. Til gengæld havde jeg ret meget bøvl med at få den samme IP adresse igen så jeg kunne få en sammenhængende graf:

http://www.thinkbroadband.com/ping/share/6fb6cc3f0...

Perioderne med 50% pakketab viste sig at skyldes at jeg havde fået startet to DHCP klienter.

spand-online (23) skrev:
Hvordan gik det med det nye modem, virkede det efter hensigten?
Ja, var dog stadigvæk nødt til at ringe til YouSee og få det aktiveret. Der også betydeligt mindre jitter på roundtrip tiden end med det gamle.

IT-ekspert Yvossen (28) skrev:
Jeg oplever nu også flere internet udbydere der bliver nød til at levere IPv4 adresser der er bag NAT. De seneste 2 dage har jeg været i kontakt med 3 forbindelser der er bag NAT. Det var henholdsvis Stofa, Syd Energi og Dansk Kabel TV.
Stofa kører så vidt jeg ved NAT som default på modem hos kunderne. Men man kan slå det fra via deres opsætningsside. Hvis man kører uden NAT er der en begrænsning på hvor mange MAC adresser man kan have online adgangen, det blev indført for ca. et år siden fordi de løb tør for IP adresser: http://newz.dk/se-koeber-stofa/page1#33

IT-ekspert Yvossen (28) skrev:
Ja, nogle af de ældre udbydere at stadig mange adresser til overs fordi at de allerede har fået adresserne tildelt.
Er der en eneste udbyder i Danmark som har nok IPv4 adresser til, at samtlige enheder hos alle deres kunder kunne have en IP adresse hver uden brug af NAT?

Og hvis der er, hvor meget hjælper det så, når dem man skal kommunikere med ikke har nogen IPv4 adresse? Hvis ikke der er IP adresser nok til at begge endepunkter kan have en IP adresse uden NAT, så vil pålideligheden af kommunikationen blive forringet.

For eksempel er konferenceopkald over Skype ekstremt upålideligt, hvis alle parter er bagved NAT.

IT-ekspert Yvossen (28) skrev:
Jeg skal snart betale 49 kroner per måned for min offentlige IP da jeg ellers vil ende bag NAT.
Hvilken udbyder?
Gravatar #41 - Slettet Bruger [1623972770]
21. sep. 2013 13:36
kasperd (40) skrev:
IT-ekspert Yvossen (28) skrev:
Ja, nogle af de ældre udbydere at stadig mange adresser til overs fordi at de allerede har fået adresserne tildelt.
Er der en eneste udbyder i Danmark som har nok IPv4 adresser til, at samtlige enheder hos alle deres kunder kunne have en IP adresse hver uden brug af NAT?

Og hvis der er, hvor meget hjælper det så, når dem man skal kommunikere med ikke har nogen IPv4 adresse? Hvis ikke der er IP adresser nok til at begge endepunkter kan have en IP adresse uden NAT, så vil pålideligheden af kommunikationen blive forringet.

For eksempel er konferenceopkald over Skype ekstremt upålideligt, hvis alle parter er bagved NAT.


Så vidt jeg forstår på terracide, så er Fullrate ikke ved at løbe tør for IP'er. Og når du siger alle enheder, så mener du vel hver eneste PC, telefon osv. Det kan de absolut ikke, men jeg tænkte så der var en offentlig IP per forbindelse.

Samtidig, så er alle udbydere der levere mobilt bredbånd vist gået over til at bruge NAT.

kasperd (40) skrev:

IT-ekspert Yvossen (28) skrev:
Jeg skal snart betale 49 kroner per måned for min offentlige IP da jeg ellers vil ende bag NAT.
Hvilken udbyder?


Waoo / Syd Energi
Gravatar #42 - kasperd
21. sep. 2013 15:27
En interessant detalje jeg opdagede da jeg slog bridge mode til på modemet var at modemets MAC adresse ændrede sig. Da jeg nu kiggede på MAC adressen igen syntes jeg den så bekendt ud. Jeg har nu opdaget at det modem på en YouSee forbindelse har MAC adressen 00:09:5b:de:ad:02 og det modem jeg har på min Stofanet forbindelse har MAC adressen 00:09:5b:ed:da:02.

Jeg søgte efter de to MAC adresser på Google og fandt ud af, at ingen af dem er unikke. Der er åbenbart mange andre, som har samme MAC adresse.

Man ser dog kun MAC adressen hvis man tilgår modemets konfigurationsinterface. Og selv i det tilfælde afhænger det af lidt flere omstændigheder hvorvidt man overhovedet får den at se. Så risikoen for at det giver problemer når flere modems bruger samme MAC adresse er ikke stor.

IT-ekspert Yvossen (41) skrev:
kasperd (40) skrev:

IT-ekspert Yvossen (28) skrev:
Jeg skal snart betale 49 kroner per måned for min offentlige IP da jeg ellers vil ende bag NAT.
Hvilken udbyder?


Waoo / Syd Energi
Hvor mange lag NAT drejer det sig om? Risikerer man at komme igennem et lag NAT i egen router, et lag NAT i modem og CGN hos udbyderen? Kan man nøjes med kun et lag NAT?

Jeg er godt klar over at med den stand Internettet er i i dag, så kan nogle udbydere ikke undgå at måtte køre CGN. Selv udbydere som har gjort alt hvad der står i deres magt for at undgå det kan blive nødt til at udsætte deres kunder for CGN.

Men hvis en udbyder er nødt til at lave CGN, så kan de i det mindste gøre en indsats for at være en del af løsningen fremfor at være en del af problemet. Jeg er nysgerrig efter at høre om SE har valgt at være en del af løsningen eller at være en del af problemet.

Der er flere ting man kan gøre for at reducere problemet for kunderne ved en CGN løsning.

For det første kan man give kunderne IPv6. Det kan enten ske gennem native IPv6 eller 6rd. Hver kunde skal som minimum have et statisk /60 prefix routet til deres eget udstyr.

For det andet kan man give kunderne et routet RFC1918 eller RFC6598 prefix, så kunden kan nøjes med et lag af NAT, såfremt de går igennem en CGN.

For det tredje kan de give kunderne mulighed for at anvende en CGN løsning hvor connection tracking foregår i kundens eget udstyr fremfor udbyderens udstyr. Det kræver at hver kunde får tildelt et statisk interval af portnumre på en IP adresse som f.eks. kan være delt mellem 15 kunder. Det kunne f.eks. ske ved at bruge 4rd.

For det fjerde kan de erkende at deres kunder som kun har offentlige IPv6 adresser har brug for at kunne kommunikere med parter som kun har IPv4, og derfor er support for transitionsmekanismer ekstra vigtigt. Det vil sige at udbyderen bør sætte 6to4 og Teredo relays op til deres kunders trafik.

For det femte skal de lade kunder som har behov for det få en statisk IPv4 adresse mod en beskeden betaling. Hvis udbyderen har lavet alle fire ovenstående foranstaltninger burde det være meget få kunder som har behov for en offentlig IPv4 adresse.

Hvis en udbyder har lavet alle de fem tiltag jeg beskriver her, så er de ikke berettiget til nogen kritik for at sætte deres kunder bagved CGN. Hvis en udbyder ikke har taget et eneste af ovenstående tiltag, så vil jeg til gengæld kalde dem for en del af problemet. Man bliver ikke en mindre del af problemet fordi man er i besiddelse af en stor pulje af IPv4 adresser.
Gravatar #43 - kasperd
21. sep. 2013 16:11
Jeg glemte at nævne et par detaljer omkring CG3000 modemet. Der lå en udskrift af GNU GPL v2 licensen i kassen. Det betyder at modemet sandsynligvis kører Linux. Jeg fik ikke kigget efter om der fulgte source kode med på en CD. Det må jeg undersøge ved førstkommende lejlighed.

Jeg opdagede også at modemet har en SSH server kørende på port 22 på 192.168.100.1. Men jeg har ikke fundet et gyldigt login dertil. SSH serveren kører kun på IPv4, resten ser ud til at være dual stack.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login