mboost-dp1

Windows Vista Premium 64 bit


Gå til bund
Gravatar #1 - Skak2000
8. aug. 2008 19:20
Hvad er fordelen ved at kører Vista 64 bit?

Windows Vista Premium understøtter 16 GB RAM

Men er der andre fordele ud over det?
Får man størrer ydelse af Multi Core Processer ?

og hvad er ulempen ved 64 bit udgaven ?
Gravatar #2 - Bornslippy
8. aug. 2008 19:35
Ulempen kan være afhængigt af dit hardware hvorvidt driverne er der til det, ud over det skulle der ikke være den vilde ulempe.
Gravatar #3 - Skak2000
8. aug. 2008 20:10
Nogle programmer / spil der ikke virker ?
Gravatar #4 - Bornslippy
8. aug. 2008 20:13
Nej alt 32bit software skulle gerne virke fint på Vista 64bit.
Men er godt nok ikke 100% sikker på det.
Gravatar #5 - spacefractal
8. aug. 2008 20:19
der har vist nok lige være en debat omkring enmligt angående nyheden at 64bit OS er ved at vinde frem....

Der er en god debat med fordele og ulemper der, selvom at alle ikke er enig, så var det en rigtigt god debat i den nyhed.

Tjek ud i den tråd angående nyheden:
http://newz.dk/64-bit-windows-begynder-at-roere-pa...

Sikkerhedsområde (antivirus etc) kan også være et problem at finde et der virker på 64bit, det samme gælder på drivere. Men harddiskswapping er meget mindre på en 64bit med masser af ram.

Dette selvom langt fra alle er 64bit applikationer eller er multi threaded.

Tilgendgæld er der ingen bemærkelse harddiskswapping eller noget man bemærke angående der. Det er rigtigt lækkert.
Gravatar #6 - arne_v
8. aug. 2008 20:21
#1

Større virtuelt og fysisk adresse rum.

(større virtuelt adresse rum => større programmer, større fysisk adresse rum => mere RAM)
Gravatar #7 - Skak2000
8. aug. 2008 20:43
#5 Jeps god debat.

Men er der nogen forskeld på ydelsen man får ud af Dual Core & Quad Core?

Den bedste grund jeg kan finde til at køre 64 bit er den øget RAM understøttelse.
Gravatar #8 - jfs
19. aug. 2008 11:58
Ved at køre 64 bit OS kan du køre 64 bit applikationer, og x86-64 instruktionssættet/arkitekturen giver flere registre end traditionel 32 bit x86. Det betyder at 64 bit software generelt er hurtigere fordi det ikke konstant skal flytte data mellem registre og stak/heap. (Registre er noget speciel, ekstra hurtig hukommelse der ligger direkte i CPU'en, men størrelsen af det skal måles i byte, ikke engang kilobyte. Stak/heap ligger i RAM, men har betydeligt længere tilgangstid for CPU'en end registerhukommelsen. CPU'en kan kun lave beregninger på data der ligger i registre.)

Der er ingen forskel i hvor effektivt multithreading/multiprocessing vil fungere, det er det samme på 32 og 64 bit.

Men altså, 64 bit OS giver mulighed for at køre 64 bit programmer, som potentielt kan køre hurtigere.

Ulempen er at nogen forældede eller dårligt skrevne programmer måske ikke vil fungere korrekt. Min holdning er at hvis det ikke kan køre er det ikke værd at bruge.
Gravatar #9 - Borg[One]
21. aug. 2008 22:05
#8 Hvis jeg ikke husker helt galt, så er 8 bit instruktioner hurtigere end 16 bit, der igen er hurtigere end 32 bit...

8 bit instruktioner bliver så emuleret idag, men princippet er det samme.
Gravatar #10 - arne_v
22. aug. 2008 00:57
#9

Sålænge at operationerne ikke er bredere end forbindelsen op fra memory, så vil jeg da antage at samme operation er lige hurtig i forskellig bredde.

Som #8 forklarer kommer hastighedsforbedringen ved 64 bit ikke p.g.a. de 64 bit men fordi der er dobbelt så mange registre og floating point registre er ikke længere stack baseret. Det kan faktisk give noget.
Gravatar #11 - Borg[One]
22. aug. 2008 22:25
#10
Jeg fandt faktisk et link, der modbevise nogle af mine påstande:
http://64-bit-computers.com/windows-vista-32-bit-v...

Den hurtige opsummering af mit link:
"link" skrev:
The 64-bit version of Windows Vista operating system is for about 10.9 percent faster than 32-bit Vista, according to the GeekBench benchmark for 32-bit and 64-bit Windows platforms.


Så tilsyneladene kan det kun betale sig at afvikle 64bit, medmindre man har gode grunde til at blive på de 32 bit...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login