mboost-dp1

Ubuntu installation gik ikke glidende.


Gå til bund
Gravatar #1 - gnаrfsan
6. jun. 2008 07:44
Jeg starter op på CD'en, og bliver præsenteret for et sprogvalg. Musen er ikke loaded, og mit Logitech G15 USB keyboard er ikke genkendt, så jeg læner mig tilbage og venter på timeout.

En venlig gui (Ubuntu modded XWindows) popper frem i 1280x1024. Lækkert.

Jeg kan surfe. Fedt.

Installationen starter (på min opfordring), og jeg laver de nødvendige resizes og partitioner. Den fortæller mig at partitionsstørrelse angives i 1 MB (= 1.000.000 B.) Det skræmmer mig lidt, men hvad, jeg fortsætter, dem der har skrevet det bagvedliggende ved vel at det er 1.048.576 B.

Efter at jeg har valgt og skrevet alt i wizzarden, bliver vinduet til det jeg vil gætte på er minimum størrelse, uden mulighed for resize. Jeg kan høre på CD-drev og HDD at der installeres. Jeg surfer....

Da der er gået et godt stykke tid, forsvinder det meget lille vindue, og der sker ikke mere. Jeg venter... ikke en lyd fra computeren. Hmm... genstart.

Yep, det er installeret. Jeg får en boot manager ved navn Grub op. Men hov... mit keyboard bliver ikke loaded :( Jeg kan ikke gøre andet end at vente...
Jeg har ikke andet end USB keyboards, så jeg er lidt på røven her.

Men, Ubuntu starter fint op. Jeg får klikket min GeForce driver til og får sat det op til 1600x1200.

Der er ca. 120 opdateringer. Hmmm en masse forbedringer tænker jeg, og installerer dem. Det går galt. Jeg kan ikke genkøre opdateringerne, og genstarter.

Nu kommer jeg op i lowres mode, og får den velkendte XWindows kryds-kursor. Nå, det loader, rigtigt men med en maksimal opløsning på 640x480...

Jeg får kørt opateringerne igen, og kommer igennem.
Genstart.
Lowres mode :-(

Jeg prøver forgæves at rulle min NVidia driver tilbage, men hver gang, ser Ubuntu selv at der er opdatering og opgraderer den igen... Så jeg er allerede nu lidt fortabt som alm. bruger.

Efter at have ledt eg godt stykke tid opgiver jeg at finde en gui til Grub, og loader menu.lst in i text editoren, men ak, jeg kan ikke gemme fordi jeg ikke har rettigheder.

Ud i en konsel, men hov.. jeg kender ikke root passwordet !!!!! fuck!, men sudo -i gør jobbet og jeg fikser Grub med vi, så default er det, der ligner det oprindelige Ubuntu, jeg installerede.

Genstart... lowres mode. Argh

Jeg har et NVidia GeForce 8200, som jeg synes er alm. nok til at det burde være understøttet.

Heldgivis kan jeg låne et PS2 keyboard på kontoret, så jeg komme til at vælge noget i boot menuen. Så kan jeg jo boote i Windows, så jeg slipper for at søge efter løsningen i 640x480.
Gravatar #2 - kimx
6. jun. 2008 08:11
Som du også selv kommer lidt ind på så er det grafikdriverne der er problemet, nvidia har ikke frigivet en driver til 8200 endnu.

http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_17...
Gravatar #3 - gnаrfsan
6. jun. 2008 08:12
#2 Det kørte jo glimrende før opdateringen.

Men det er også et problem at jeg ikke kan bruge mit USB keyboard i boot manageren.
Gravatar #4 - kimx
6. jun. 2008 08:15
Ja, men det var vel også før du installerede nvidias driver.
Gravatar #5 - gnаrfsan
6. jun. 2008 08:23
#4 Nemlig. Det er et problem at jeg ikke umiddelbart kan vælge hvilket operativ system, jeg vil boote op i efter Ubuntu installationen.

Man kan vil sige at installationen ikke er gået glidende under alle omstændigheder. Jeg kan i og for sig være ligeglad med hvordan det teknisk set fungerer, som almindelig bruger. Det skal sådan set bare køre.
Gravatar #6 - myplacedk
6. jun. 2008 08:37
5 skrev:
Man kan vil sige at installationen ikke er gået glidende under alle omstændigheder. Jeg kan i og for sig være ligeglad med hvordan det teknisk set fungerer, som almindelig bruger. Det skal sådan set bare køre.

Vil du have hjælp, eller vil du bare brokke dig?
Gravatar #7 - gnаrfsan
6. jun. 2008 08:45
Hvis der er nogen, der har et konstruktivt forslag, til hvordan jeg kommer videre vil jeg meget gerne høre det. Mine problemer er sådan set kun at gå mit keyboard til at fungere i boot loaderen, samt at komme tilbage på 1600x1200. 3D accelleration er sekundært.


Jeg er skuffet over at det ikke gik mere glidende. Specielt, når det hele tiden fremhæves som et nemt alternativ til Windows. Det er nok derfor at der er lidt brok i luften. Men jeg vil gerne videre med det.
Gravatar #8 - vandfarve
6. jun. 2008 08:57
#7 Som sagt, så skyldes det nok grafikkortet. Jeg vidste ikke en gang, at der fandtes Nvidia 8200-kort, og man kan vist ikke købe dem i Danmark (gennem EDBpriser.dk i hvert fald), så det er nok derfor, at der ikke er drivere til det.

Hvis du i stedet havde et, say, 8600-kort, så var det nok en helt anden sag, men det hjælper dig ikke så meget nu. Jeg vil blot påpege det lidt "unfair" i, da det i mine øjne er et meget specielt kort, som man (åbenbart) ikke kunne forvente, at Ubuntu understøttede native.

Men jo, det overraskede også mig, at du havde så mange problemer.
Gravatar #9 - kimx
6. jun. 2008 09:03
#8

Jeg antager at det ikke er et eksternt kort men et integreret grafikkort.

http://www.nvidia.com/object/geforce_8200mgpu.html
Gravatar #10 - gnаrfsan
6. jun. 2008 09:06
#8 Nu du siger det, kan det godt være jeg husker forkert. Det er måske alligevel et 8600... Jeg tjekker lige op på det. Kortet var meget almindeligt da jeg købte det. Mange versioner ved næsten alle forhandlere, så jeg beklager hvis jeg skrev forkert.

Det tjekker jeg ihvertfald lige op på når jeg kommer hjem.

Da installationen ført var færdig kørte det hele faktisk, med transperans i vinduer etc.. Lækker og venlig grænseflade i mine øjne. Tingene i menuerne er placeret intuitivt. Jeg skal dog liiige vende mig til det, da jeg kun har brugt kort tid i selve interfacet.

Men alt i alt et godt indtryk af grænsefladen, og jeg glæder mig til at komme til at lege med package manageren.
Gravatar #11 - myplacedk
6. jun. 2008 09:06
7 skrev:
Mine problemer er sådan set kun at gå mit keyboard til at fungere i boot loaderen,

Lige siden de kom frem har jeg ment at USB-keyboards er en invitation til problemer. Et tastatur, som kræver driver for at virke? Hvad gør man når driveren ikke virker? Jeg bruger kun USB-keyboard til bærbare.
At det lige er i forbindelse med installation af Ubuntu du støder på problemer første gang er et tilfælde.

Anyway, har du prøvet at slå "Legacy USB support" til i BIOS?

7 skrev:
samt at komme tilbage på 1600x1200. 3D accelleration er sekundært.

Slå nvidias driver fra i System > Administration > Restricted Drivers Manager (eller hvad det nu hedder på dansk).

7 skrev:
Jeg er skuffet over at det ikke gik mere glidende. Specielt, når det hele tiden fremhæves som et nemt alternativ til Windows.

Problemfrit er det ikke. Det er Windows heller ikke. Jeg ville kede dig halvt ihjel hvis jeg begyndte at snakke om alle de Windows-installationer jeg har været blandet ind i, som ikke virkede i første forsøg.
Men generelt har mine erfaringer med Ubuntu været positive, forholdsmæssigt oftere end Windows XP.
Gravatar #12 - gnаrfsan
6. jun. 2008 09:07
#9 Rigtig antagelse.
Gravatar #13 - gnаrfsan
6. jun. 2008 09:14
#11
Lige siden de kom frem har jeg ment at USB-keyboards er en invitation til problemer. Et tastatur, som kræver driver for at virke? Hvad gør man når driveren ikke virker? Jeg bruger kun USB-keyboard til bærbare.

Enig, men jeg har købt USB keyboards, så jeg kan bruge dem til både bærbar og stationær, og det er self et gamer keyboard. Indtil nu har jeg dog ikke haft problemer med det.
Men under alle omstændigheder er de ret udbredte, og burde være understøttet.

Slå nvidias driver fra i System > Administration > Restricted Drivers Manager (eller hvad det nu hedder på dansk).

Det er prøvet, og jeg kører det iøvrigt på engelsk. Jeg forsøgte at installere den ældre driver igennem package manageren, men jeg kunne ikke slå den til uden at der automatisk blev hentet en nyere version, så jeg har endnu ikke kunnet komme over 640x480.

Problemfrit er det ikke. Det er Windows heller ikke. Jeg ville kede dig halvt ihjel hvis jeg begyndte at snakke om alle de Windows-installationer jeg har været blandet ind i, som ikke virkede i første forsøg.

Jeg har i de sidste mange installationsforløb bare ventet på at installationen blev færdig.

Men generelt har mine erfaringer med Ubuntu været positive, forholdsmæssigt oftere end Windows XP.

Jeg glæder mig til at tage fat på Ubuntu, og se hvad det ellers kan tilbyde. Når jeg får det konfigureret rigtigt.
Gravatar #14 - Niklas H
6. jun. 2008 09:20
Den "tvinger" dig ikke til at opdatere driveren. Du kan bare vælge den fra når den kommer med opdateringerne. Så fjerner du bare fluebenet fra den.

Men ja, lige nu er der nogle problemer med nogle få af Nvidias grafikkort, men det skulle gerne snart blive rettet. Eller prøv at køre Envy som driver i stedet.

Nedenstående her er ikke rettet direkte mod dig overhovedet, men til andre som prøver Ubuntu og kun får fejl og så "flamer" Linux generelt.
Ja, der er noget hardware der ikke virker skide godt i Linux, men hvis man sætte sig ind i sagerne kan man få det til at virke alligevel. Men hvis man ikke vil det, kan man gå efter hardware man ved at godt understøttet fra standard.
Så er der selvfølgelig dem som mener at det gider de ikke - Det skal bare virke. Men så skal man lige huske på at man skal også kigge efter bestemt hardware til Windows. Det glemmer folk bare da der nemlig er så MEGET hardware til Windows, da det er en meget populær platform. Men den kan ikke køre med alt hardware. Det kan Linux heller ikke.

Da jeg skulle ud og købe min bærbare, gik jeg efter hardware som jeg vidste fungerede hammer godt og det har kørt glat og uden problemer overhovedet.
Gravatar #15 - gnаrfsan
6. jun. 2008 09:39
#14
Jeg håber ikke at du synes at jeg flamer Linux. Det er ikke pointen. Jeg ville sådan set bare gennemgå mine oplevelser med installationen, for jeg synes at de var overraskende nok, til at andre måske kunne bruge det til noget.

Installationen er i mine øjne ikke nem nok, netop pga. af driver problemer. Problemer, der ikke har noget som sådan med linux eller Ubuntu distributionen at gøre, men trods alt stadig møder slut brugeren. Det er et problem, som vil udlignes over tid.

Ellers er menuer og opsætninger, med regionale indstillinger etc. nemmere end i Windows. Wizarden i sig selv er nem og tilgængelig, og fungerer rigtigt godt. Det skal dog siges at mine regionale indstillinger gik tabt efter at jeg kørte opdateringerne. Det fikser sandsynligvis meget meget nemt, når jeg har fået min opløsning tilbage.
Gravatar #16 - myplacedk
6. jun. 2008 09:55
13 skrev:
Enig, men jeg har købt USB keyboards,[...]Men under alle omstændigheder er de ret udbredte, og burde være understøttet.


11 skrev:
Anyway, har du prøvet at slå "Legacy USB support" til i BIOS?


11 skrev:
Slå nvidias driver fra i System > Administration > Restricted Drivers Manager (eller hvad det nu hedder på dansk).

Det er prøvet, og jeg kører det iøvrigt på engelsk. Jeg forsøgte at installere den ældre driver igennem package manageren,

Det burde ikke være nødvendigt at gøre andet, end at slå nvidias driver fra. Den nyeste indbyggede driver ("nv", hvis den ikke har skiftet navn) burde fungere.
Hvad sker der når du gør det?
Gravatar #17 - Niklas H
6. jun. 2008 09:55
Jeg synes bestemt ikke du flamer Linux. Du viser derimod ret neutralt hvordan det er for en bruger der ikke har prøvet det før. Den sidste del af mit indlæg var også mere nogle tanker jeg har haft liggende i længere tid, og nu ville jeg bare ud med det :)
Gravatar #18 - myplacedk
6. jun. 2008 10:01
15 skrev:
Installationen er i mine øjne ikke nem nok, netop pga. af driver problemer.

Netop driver-problemer er en af de store årsager til at jeg synes Linux (især Ubuntu og andre i samme stil) er så pokkers meget nemmere at installere end Windows. Det er efterhånden mange år siden jeg har installeret en driver i Linux. I Ubuntu har jeg ikke gjort andet end at sige "ja" til at få nvidia og WLAN drivere installeret, selv om de ikke er open source. That's it.

Det nemmeste jeg har prøvet til Windows er en CD der gik igennem et wizard-forløb, hvor den selv fandt ud af hvor langt den var nået. Men der skulle genstartes en lille milliard gange undervejs, og det virkede naturligvis kun fordi jeg havde CD'en, og fordi der ikke var noget som helst hardware som ikke fulgte med oprindeligt. Det er blot et spørgsmål om at miste CD'en, at en driver bliver forældet, man køber en printer osv, og så ryger systemet og man skal installere manuelt igen.

Men ja, det sker da at der er hardware med driver til Windows og ikke til Linux. Jeg ser det bare ikke så meget længere.

15 skrev:
Ellers er menuer og opsætninger, med regionale indstillinger etc. nemmere end i Windows.

Glæd dig til du skal til at installere software - det er utroligt meget nemmere end i Windows.
Og endnu bedre bliver det, når du skal have tjekket om du har nyeste version af alt hvad du har installeret.
Gravatar #19 - gnаrfsan
6. jun. 2008 10:18
#16
Anyway, har du prøvet at slå "Legacy USB support" til i BIOS?

Det bliver det første, jeg ser på, når jeg kommer hjem.
Det burde ikke være nødvendigt at gøre andet, end at slå nvidias driver fra. Den nyeste indbyggede driver ("nv", hvis den ikke har skiftet navn) burde fungere.
Hvad sker der når du gør det?

Jeg kan stadig kun vælge 640x480. Det er som om at jeg er låst i lowres mode.
Jeg har tilmed fjernet driver gennem package manageren.
Jeg er spændt på om Envy, som Nilks omtaler i #14, løser problemet.

#17
Jeg synes bestemt ikke du flamer Linux. Du viser derimod ret neutralt hvordan det er for en bruger der ikke har prøvet det før.

Det er jeg glad for at høre :)
Den sidste del af mit indlæg var også mere nogle tanker jeg har haft liggende i længere tid, og nu ville jeg bare ud med det :)

Fair nok. Det er også irriterende :-\

#18
Netop driver-problemer er en af de store årsager til at jeg synes Linux (især Ubuntu og andre i samme stil) er så pokkers meget nemmere at installere end Windows.

Indtil videre har jeg en anden oplevelse, men langt fra et grundlag for at udtale mig. Der mangler jeg stadig en masse erfaring.
Glæd dig til du skal til at installere software - det er utroligt meget nemmere end i Windows.
Og endnu bedre bliver det, når du skal have tjekket om du har nyeste version af alt hvad du har installeret.

Det var package ideen, der lokkede mig mest. Men opdateringer har jeg det lidt svært med lige nu :P
Nej, mere seriøst, kørte selve opdatringen godt. Jeg fik bare en fejlbehæftet driver med.
Gravatar #20 - gnаrfsan
6. jun. 2008 18:57
Ja sgu!!!! Jeg kører 1600x1200 :D

#14:
Efter en heel masse søgen, genbrænding af Ubuntu CD, der åbenbart havde en læsefejl (Ja, en hjemmebrænding self) og en hel masse fiddlen rundt med Envy er jeg kørende.
Dejligt!

Også en tur igennem den her vejl. fra tayroni (post #9):
http://ph.ubuntuforums.com/showthread.php?s=b7f348...
Den gjorde et eller andet, Jeg var ikke helt kørende, men det har måske skubbet mig den rigtie retning.

Mange tak! Nu kan jeg gå rigtigt igang :-)

#16
Jeg forsøgte med lidt forskellige USB opsætninger i BIOS'en, men det er endnu ikke lykkedes at få mit keyboard til at fungere i Grub. Det slog mig også samtidigt at jeg jo faktisk rodede rundt i BIOS'en med netop mit USB keyboard!
Måske har Grub fingrende lige lovligt langt nede i hardwarekagedåsen :-P
Gravatar #21 - gnаrfsan
6. jun. 2008 23:41
Efter adskillige timers forsøg på at få mit grafikkort til at fungere har jeg bestemt mig for at kaste håndklædet i ringen, og rydde partitionerne for at starte forfra, Jeg gider ikke at vælte rundt og afprøve ting i config filer mere, for at komme tilbage til den tilstand, systemet havde før den første kørsel af opdateringer.
Der kørte mit grafik nemlig helt upåklageligt. 3D og det hele.
Gravatar #22 - gnаrfsan
7. jun. 2008 00:13
Efter 25 min var det geninstalleret. Denne gang loadede jeg ikke Ubuntu fra CD'en, men kørte isteddet ren rene installation, og alt var som det skulle være med hensyn til informationer, vinduer osv.

Mit grafik kort er nu 100% iorden. Det nok nemmere simpelthen at finde ud af hvilken opdatering, der giver problemerne, end at løse dem bagefter.
Gravatar #23 - Fibs
11. jun. 2008 11:03
Jeg har også lige lagt Ubuntu ind på en af mine laptops.

Historien er egentlig at den kom præinstalleret med Windows Vista Basic og at det så er en Acer så havde den Issues. det kørte i hvertfald ikke ret godt.

Da det så endelig gik ned, prøvede jeg at fodre den med den Vista CD jeg havde fået med og det ville den ikke... der var hele tiden fejl i installationen. så købte jeg Ultimate og det var det samme. nu har jeg prøvet XP Win 2k, Vista Basic og Ultimate. det virkede ikke overhovedet...

Så fik jeg fat i Ubuntu og installerede det uden problemer.

En lille succes historie...

Der er dog et lille problem med Grafik driveren den skriver noget med at den ikke er "Open source" og det ikke er understøttet af producenten eller de ikke har udgivet kilden til deres hardware.

Det virker fint der er bare ikke OpenGL selvom jeg kan enable det inde i Drivere. Så siger den "Not used" og jeg kan ikke aktivere andet end minimal skrivebordet.


Kan det have noget at gøre med at jeg installerede 64 bit?
Gravatar #24 - izym
11. jun. 2008 19:21
#23
Hold dig fra 64bit når det er Linux, da det ikke fungerer ala Vista 64bit (det med at køre 32bit kode på et 64bit OS). Desuden er det den siger bare, at driveren ikke er open-source, og at der derved ingen support er.
Gravatar #25 - Fibs
11. jun. 2008 23:43
okay tak for infoen. vil lige geninstallere så :)
Gravatar #26 - gnаrfsan
18. jun. 2008 21:53
Man siger at alt godt kommer til den der venter. Jeg er ikke altid enig med den talemåde, men den passede her. Jeg ventede fordi jeg gættede på at der nok var andre med samme problem og derfor ville nogen sikker løse det.

Jeg ved ikke om jeg var uheldig første gang eller ej, men nu er alle opdateringer kørt. Og alt virker. Jeg beholdt min opløsning etc.

Så det må være min slutning på historien. Jeg sidder med komplet opdateret Ubuntu, der kører fint.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login