mboost-dp1

Hjælp, jeg mangler 50 GB


Gå til bund
Gravatar #1 - vandfarve
8. nov. 2007 20:42
Endnu en gang må jeg krybe til korset og bede jer om hjælp, for jeg forstår intet af det, der foregår...

Jeg er den stolte ejer af en Lenovo 3000 V100 med Vista Business, med det lader til, at den åbenbart har sit eget liv en gang imellem. Jeg har siden sidste uge "mistet" 50 GB diskplads, og jeg kan slet ikke se, hvor de er forsvundet hen. Jeg har stoppet 3 sikkerhedskopieringer, og de har jeg fjernet, men derudover har jeg ikke foretaget mig andet end at gemme 1-2 MB noter og word-dokumenter og surfet lidt på nettet. Det eneste drev, som jeg har, bruger kun 42,5 GB af pladsen (selv når jeg regner de skjulte filer med!), så der mangler omtrent 50 GB op til det forbrug, som Windows påstår.

Jeg har prøvet at køre en diskoprydning og en defragmentering i det usandsynlige håb, at resten af pladsen skulle dukke op, men der var selvfølgelig intet bid.

Hvad pokker er der sket, siden den plads er forsvundet?
Gravatar #2 - MiniatureZeus
8. nov. 2007 21:11
Gravatar #3 - zin
8. nov. 2007 21:18
#1: Det kunne være fysiske fejl. Windows vil i dette tilfælde (så vidt jeg husker) allokere de beskadigede sektorer til en anden partition for at sikre at de ikke bliver brugt - til en harddisk du aldrig får at se - med mindre du snyder (som f.eks. med programmel fra sitet nævnt for oven).
BTW - dit quote er inkorrekt. Det var mig der gav beviset!
Gravatar #4 - vandfarve
8. nov. 2007 22:23
#MZ
Det program tjekker jeg i morgen, når jeg er mere frisk. Tak for hjælpen indtil videre...

#ZiN
Som sagt, så gjort!
Gravatar #5 - vandfarve
9. nov. 2007 16:53
Dit program hjalp desværre ikke meget, MZ. Den forklarer mig, at der er brugt lidt over 90 GB, men den kan kun redegøre for, hvor de 40 af dem er - altså er der stadig 50 GB, som mangler.

I kan evt. lige kigge på resultaterne her:
http://peecee.dk/?id=77697

I andre må meget gerne også byde ind, fordi jeg fatter virkelig ingenting. Jeg kan slet ikke se, hvordan pladsen skulle være forsvundet.
Gravatar #6 - 3214N
9. nov. 2007 17:32
Hvad siger Disk Management? Giv gerne et screenshot ;-)

Måske ligger svaret skjult der...

/3214n
Gravatar #7 - Azuria
9. nov. 2007 17:47
#5 Hvad fylder de mapper hvor den skriver adgang nægtet?
Gravatar #8 - carb
9. nov. 2007 18:37
Har du prøvet en chdsk (eller hvad den nu hedder) og ladet den rette fejl efter boot? (ved ikke om den kan køre defrag hvis der er rod i filsystemet - min windowsviden stopper ved xp, og det er også ved at være noget rustent :) )

I øvrigt har #7 nok fat i noget. Kan du komme til at kigge i mappen 'RRbackups' ? Evt. overtage ejerskabet af den hvis du ikke umiddelbart kan komme til den.
Gravatar #9 - MiniatureZeus
9. nov. 2007 18:38
Ja den der RRbackup kunne godt være problemet.
Gravatar #10 - vandfarve
9. nov. 2007 19:20
#6-9

Jeg havde også lidt på fornemmelsen, at RRbackup-mappen var skurken. Det er netop efter computeren begyndte at lave backup's helt ustyrligt, at jeg mistede pladsen. Kigger lige på problemet og så vender jeg tilbage senere.

Jeg skulle sgu have lyttet til jer og holdt nallerne væk fra Lenovos 3000-serie. Tit har jeg gået og småsavlet over alle jer med Macs... Og så er der selvfølgelig de våde drømme om IBM's (aka. Lenovos) X61-serie.
Gravatar #11 - vandfarve
9. nov. 2007 19:34
Øhhh, hvordan er det liiiige, at jeg overtager ejerskabet af den?

Jeg kan kun finde mappen med TreeSize-programmet, og jeg kan også komme ind i "Egenskaber" og næsten fjerne fluebenet ud for knappen "Skrivebeskyttet". Der fra får jeg så en besked om, at jeg skal have administratorrettigheder (hvilket jeg har!), og så kan jeg ikke komme længere.

Når jeg prøver at slette mine sikkerhedskopier gennem IBM's Rescue and Recovery-software får jeg beskeden, at der ikke er nogle sikkerhedskopier. Fair enough, men selv ikke Windows kan finde mappen med navnet "rrbackups".

Der var noget muggent ved det hele...
Gravatar #12 - vandfarve
9. nov. 2007 19:39
Og her er de fine billeder fra Disc Management:

http://peecee.dk/?id=77725

Wauuw, hvor sprødt! Knæhøj karse til alle...
Gravatar #13 - carb
9. nov. 2007 20:41
tjek #4 i dette link
http://newz.dk/forum/hardware/rettighedsproblem-i-...

Det går på XP, men det burde hjælpe dig på vej.
Gravatar #14 - zin
9. nov. 2007 22:04
#4:
*ahem*.. MSPaint gjorde det meste for mig. :-P
Jeg snyder kun.
Gravatar #15 - NFX
10. nov. 2007 16:41
Ellers er det muligt at WinDirStat kan fortælle dig hvad det er der fylder så meget - men når din bruger ikke har rettighed til at se det, fortæller den næppe mere end TreeSize. Prøv at køre et af programmerne som administrator.
Gravatar #16 - vandfarve
12. nov. 2007 14:53
#13 og 15

Jeg har prøvet jeres løsning, men det lykkes ikke. Selvom jeg er logget ind som administrator og følger jeres anvisning, så nægter Vista mig stadig ejerskabet over mappen - den vil simplethen ikke tillade, at jeg overtager den. Ahh...

Har i andre gode forslag, eller skal jeg bare kontakte Lenovo og klage min nød til dem? Problemet er bare, at jeg ikke reelt kan godtgøre, hvorfor det er mappen RRbackups, som stjæler min plads.
Gravatar #17 - 3214N
12. nov. 2007 16:09
Hvad med en bootdisc, så du kører udenom Vista...? Måske?

Det kan måske være Knoppix el. lign. linux kan hjælpe dig? Eller en Windows bootdisc som Bart-PE eller ERD Commander?

/3214n
Gravatar #18 - vandfarve
19. nov. 2007 10:20
#Alle

Okay, så fik jeg næsten løst problemet. Jeg fik taget mig sammen og ringede til Lenovos (IBMs) supportafdeling i fredags, og det lykkedes mig at bruge sammenlagt 1-2 timer over 2 opkald. Jeg vil gerne lige benytte muligheden til at takke dem, for de var utroligt venlige og hjælpsomme, selvom de reelt ikke kunne hjælpe mig.

Ingen af supporterne havde hørt om problemet før, og jeg fik kun løst det tilfældigvis. For 117. gang kørte jeg en defragmentering, og så fik jeg pludselig 30 GB af den mistede plads igen. Nu mangler jeg kun 20 GB, men jeg har simpelthen opgivet at finde den sidste plads, for jeg gider ikke reinstalle Vista og alle andre programmer.

Jeg overvejer alligevel at skifte til Ubuntu 7.10 engang over juleferien, hvor jeg ikke skal bruge min bærbar. Jeg har lidt på fornemmelsen, at det godt kan blive en langvarig operation.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login