mboost-dp1

#¤#%# popup!

Gå til bund
Gravatar #1 - Dreadnought
25. jun. 2008 21:22
Så skete det igen. Endnu en popup. Godt nok er det ikke en reklame, men for en bruger undersøgelse:
popup skrev:

[NEWZ-logo]
KÆRE BRUGER!
Foreningen af Danske InternetMedier (FDIM) og newz.dk vil gerne invitere dig til at deltage i en landsdækkende brugerundersøgelse, som foretages af analysevirksomheden Gemius Danmark.

For at deltage skal du svare på nogle spørgsmål om dig selv og dine internetvaner. Det tager i alt ca. 5 min. at besvare spørgsmålene.
Hvis du er under 15 år, skal du have tilladelse af dine forældre til at deltage i undersøgelsen.

Hvis du vil vide mere om undersøgelsen inden du svarer, så kan du læse om den her: Mere om undersøgelsen.

Jeg har læst og accepteret Gemius Persondatapolitik.
Markér at du har læst og accepteret Gemius’ Persondatapolitik for at fortsætte! Har du lyst til at udfylde spørgeskemaet nu?

NEEEEEJ!!!!!!11

Hvis I ønsker at jeres brugere deltager i en brugerundersøgelse, så lav det som en nyhed, ikke som en popup!

Jeg er en meget tålmodig person, jeg finder mig da i det CSS-bras I har lavet, men der går ikke længe før jeg blokerer for jeres ad-servere.
Gravatar #2 - Mandalae
25. jun. 2008 21:41
#1,

Det er ikke os der laver den.

Den kommer fra Gemius.
Gravatar #3 - rackbox
25. jun. 2008 21:41
#2 men det er stadigvæk uheldigt, at i ikke selv styrer jeres indhold 100%. Gemius eller ej.
Gravatar #4 - fidomuh
26. jun. 2008 00:02

Det er heller ikke jer der smider vira i jeres reklamer, det goer det dog paa ingen maade bedre.

Kort sagt, det kommer fra jeres website - det er jeres ansvar :)

Popups, endnu en ny "feature" paa newz.dk ? :)
Gravatar #5 - Dreadnought
27. jun. 2008 23:37
Ding! Der var den igen.

Så må I leve med følgende i min hosts
127.0.0.1 dk.panel.gemius.dk
127.0.0.1 adserver.adtech.de
127.0.0.1 ads.freeway.dk
Gravatar #6 - Magten
28. jun. 2008 01:25
Den kunne vel i det mindste blive lavet så den husker hvem der har sagt "nej tak"..

Dog ville jeg ikke have noget imod at få den popup.. Og nu jeg tænker over det, så sagde jeg vist nej fordi jeg havde travlt på et tidspunkt.. Hmm :D
Gravatar #7 - Mandalae
28. jun. 2008 08:55
#5,

Hm, har du brugt forskellige browsere eller har du fået den to gange i den samme browser?

For det er godt nok uheldigt hvis man kan det.
Gravatar #8 - Dreadnought
28. jun. 2008 11:38
To gange i samme browser, men cookies har været slettet i mellemtiden.
Men det ændrer jo stadig ikke ved, at I røvrender jeres brugere, når I gang på gang har sagt, at I ikke vil bruge popups hverken til åbning af links eller reklamer.
Gravatar #9 - Mandalae
28. jun. 2008 17:51
#8,

Det er ikke en reklame.
Gravatar #10 - Cyrack
28. jun. 2008 18:09

Men stadig en pisse træls popup.
Hvis I vil høre min mening om newz er det nok et smart trick IKKE at pisse mig af først (har fået den tre gange på en uge, på samme computer, i samme browser, med alle newz.dk cookies intakte).
Gravatar #11 - Dreadnought
28. jun. 2008 18:41
Jeg mindes at der var HMN der kom med følgende grund til at links ikke åbnes i nye vinduer; at det bør være op til brugeren om sider skal åbnes i et nyt vindue eller ej.
Gravatar #12 - myplacedk
28. jun. 2008 20:12
Rolig nu. Farer du også sådan op når en applikation åbner et nyt vindue, som du ikke lige havde regnet med?

Jeg kan godt forstå du ikke kan lide popup-reklamer, jeg hader dem også. Men at der lige kommer et vindue frem, én gang i de 5 år jeg har været her, det kan jeg ikke se nogen problem i. For min skyld kan de gøre det hvert år.

Så kan du skælde ud over at den kommer igen, selv om du siger nej. Men husk lige:

1) Du har selv slettet cookies, giv dem nu lige en chance.
2) Det er tilsyneladende en fejl at den kommer flere gange.
Gravatar #13 - Dreadnought
28. jun. 2008 21:36
Ifølge Cyrack har han fået den 3 gange med cookies. Så den kommer åbenbart tilbage, cookies eller ej.
Og når et crew-member melder ud at det bør være brugerens beslutning om noget skal åbnes i et vindue eller ej. Så forventer jeg at de lever op til det.
Selvfølgelig er det et statistikfirma som står bag denne popup, men det er stadig newz der har tilføjet xgemius.js til deres side,

Hvis man graver lidt i Google, finder man ud af at Gemius ikke har helt rent mel i posen.
Kandu
Symantec
Og selv her på Newz
Gravatar #14 - myplacedk
29. jun. 2008 08:56
13 skrev:
Ifølge Cyrack har han fået den 3 gange med cookies. Så den kommer åbenbart tilbage, cookies eller ej.

Hvilket tydeligvis er en fejl. Fejl sker. Jeg er sikker på at du kan få dine penge tilbage.

13 skrev:
Og når et crew-member melder ud at det bør være brugerens beslutning om noget skal åbnes i et vindue eller ej. Så forventer jeg at de lever op til det.

En generel politik er ikke noget det på nogen måde er forbudt eller for den sags skyld at bryde undtagelsesvist.

13 skrev:
Hvis man graver lidt i Google, finder man ud af at Gemius ikke har helt rent mel i posen.

Se her bliver det så til gengæld interessant. Men bemærk at malwaren ikke er direkte relevant her: http://newz.dk/forum/newz-dk/gemius-overskrift-ska... (Læs #8)
Gravatar #15 - Derfor
29. jun. 2008 10:36
Følte lige at jeg ville ytre min mening om popup vinduer.

Jeg har ikke en general politik eller mening overfor Gemius, og er lidt uforstående overfor hvordan Gemius vælger at få deres brugerundersøgelser igennem på.

Dog har jeg en holdning til popup hjemmesider, det falder ikke i god jord hos mig, og der burde efter min mening tages en snak med Gemius, dog ved jeg ikke hvilke aftaler de har med newz.dk

Popup vinduer har efter min mening en negativ effekt og sætter ikke mindst den pågældne hjemmeside, i dette tilfælde newz.dk i et dårligt lys. Yderligere vil jeg mene at der tager fokus væk fra det oprindelige indhold på siden, og derfor er vildledende.
Gravatar #16 - Dreadnought
29. jun. 2008 11:01
14 skrev:
Hvilket tydeligvis er en fejl. Fejl sker. Jeg er sikker på at du kan få dine penge tilbage.

Nah, de kan beholde mine penge, for de får jo brug for dem med de manglende reklameindtægter fra min side.

14 skrev:
Men bemærk at malwaren ikke er direkte relevant her

Alene det at firmaet har lavet spyware, gør at man ikke kan stole på dem.
Gravatar #17 - Mandalae
30. jun. 2008 11:34
Vi har snakket med Gemius, om at folk får den samme popup undersøgelse flere gange.

Det er selvfølgelig en fejl, som de vil udbedre, så det ikke sker igen.

Det burde mindske generne ved undersøgelsen betydeligt, da man så i hvert fald kan nøjes med at sige "Nej tak" een gang, hvis man ikke er interesseret.
Gravatar #18 - madeinrussia
30. jun. 2008 12:05
#17 brugerundersøgelse man ikke har bedt om og reklame er dog for mig det samme.. begge dele popper op, begge dele kan lukkes med et kryds O.o
Gravatar #19 - myplacedk
30. jun. 2008 12:14
Fair nok. Men det ER altså ikke det samme. For eksempel kommer brugerundersøgelsen ikke særligt tit. (Jeg har ikke set den bare én gang endnu, og jeg har ellers brugt newz pænt meget i nogle år.)
Gravatar #20 - madeinrussia
30. jun. 2008 12:33
#19 det er jo ligegyldigt, reklamer er jo stadig reklamer om de kommer tit eller ej.. er de stadig en belastning :)
Gravatar #21 - myplacedk
30. jun. 2008 12:39
Det er ikke en reklame!

Og bortset fra at der har været en fejl, er det noget der kommer - hvad - max en gang om året? Lev med det!!!
Gravatar #22 - madeinrussia
30. jun. 2008 12:52
#21 hvad forstår du ikke ved "for mig det samme" ???
Gravatar #23 - Cyrack
30. jun. 2008 12:55
21 skrev:
Lev med det!!!

Nej.
Min computer => jeg bestemmer hvad der skal vises, og det skal være på mit initativ. Og det er ikke kun en gang om året. Det er en gang om året, per browser/per maskine/per clean out i cookies.

Til admins: Hvis I gerne vil have brugerundersøgelser, så lav dog en nyhed på siden hvor man kan besvare det skema.

Omvendt har jeg så selv taget affære og smidt alt Gemius i min block-liste, men det er træls at det er nødvendigt, "bare" fordi newz.dk har valgt at blive kommercielle.
Gravatar #24 - myplacedk
30. jun. 2008 12:58
Så er det vist tid til den regelmæssige flamebait-kommentar:

Whiners! Find et RIGTIGT problem at være muggen over!
Gravatar #25 - Cyrack
30. jun. 2008 13:08
24 skrev:
Så er det vist tid til den regelmæssige flamebait-kommentar:

Whiners! Find et RIGTIGT problem at være muggen over!

Eller også er folk bare ved at være trætte af "right... Now bend over" mentaliteten fra newz-crew?
Gravatar #26 - Niklas H
30. jun. 2008 13:13
23 skrev:
Nej.
Min computer => jeg bestemmer hvad der skal vises, og det skal være på mit initativ.

Så du vil kontrollere hele internettet?
Gravatar #27 - Magten
30. jun. 2008 13:14
Folk brokker sig over måden newz bliver kørt på.. Så bliver der lavet en bruger undersøgelse, som kommer som en popup hos nogle (der har så været en fejl med den poppede op flere gange, det er hvad der sker, vi er mennesker).. Undersøgelsen er højst sandsynligt til for at få brugernes mening om sitet, hvilket mange synes bliver overhørt..

Men næh nej, nu er det også galt.. Christ, crew'et kan sgu ikke opfylde ALLE menneskers ønsker.. De arbejder på højtryk for at tilpasse sitet så meget som muligt til alle, men de får kun endnu en sviner hver gang der bliver lavet noget..

Prøv nu at være lidt taknemmelige!

Tak for en god side crew - og fordi i tager hånd om problemerne når folk kommer med dem.
Gravatar #28 - Mandalae
30. jun. 2008 13:14
25 skrev:
Eller også er folk bare ved at være trætte af "right... Now bend over" mentaliteten fra newz-crew?

Mener du virkelig at vi har den mentalitet? - Eller er det bare blevet populært at sige?

Jeg synes da selv at jeg forsøger mit allerbedste at efterkomme alle folks behov. F.x. har jeg lige idag siddet og puslet med noget css som i princippet ikke var vigtigt for funktionaliteten, fordi en enkelt bruger havde problemer med det.

Hvis der er noget du har et problem med, så sig dog til - I stedet for at sidde og være selvhøjtidelig og bare sige at vi ikke gider hjælpe.

Mht gemius undersøgelsen, ville jeg meget gerne fjerne den, det kan desværre ikke lade sig gøre, men vi har i det mindste været i dialog med dem om at få dem til at fixe den fejl der gjorde at den var ekstra irriterende for Jer.

Hvad er det vi gør så forkert?

Og lad være med at sige reklamerne igen igen.. Det er allerede blevet forklaret / diskuteret osv og det bliver heller ikke lavet om, for det kan ikke lade sig gøre med de nuværende udgifter.
Gravatar #29 - fidomuh
30. jun. 2008 13:24

Pop-ups er forkerte.
Uanset hvad det er for en type pop-ups.

Hvis i vil have folk skal lave brugerundersoegelser, saa lav dog en "sticky" nyhed i toppen til at fixe det :)
Gravatar #30 - Mandalae
30. jun. 2008 13:28
#29,

Jeg kan ikke lave om på undersøgelsen. Hvor meget jeg end gerne ville, kan jeg ikke, så kan popups være nok så forkerte.

Lad nu være med at tærske videre i de samme gamle ting, som jeg alligevel har fortalt jeg ikke kan gøre noget ved.

Det jeg er blevet indigneret over er at folk mener at newz.dk crew er af det onde, og at vi egentlig kun er her for at volde vores brugere ondt.
Gravatar #31 - fidomuh
30. jun. 2008 13:40

Ah, jeg siger heller ikke i skal aendre det, jeg fortaeller jer bare at det kan laves paa andre maader :)

Men for lige at tage den nuvaerende situation videre, det er ikke forventet at _DU_ fixer det, men at Newz.dk "Fixer" det.
Selvfoelgelig kan pop-ups fjernes, Newz.dk har jo selv accepteret aftalen med Gemius, saa for fremtiden vil det vaere en ide at lave aftaler der ikke bryder "loefter" lavet til brugerne, fx :)

Igen, ikke moentet paa dig, men newz.dk's administration :)
Gravatar #32 - Cyrack
30. jun. 2008 13:51
28 skrev:
Mener du virkelig at vi har den mentalitet? - Eller er det bare blevet populært at sige?

Det er sikkert meget populært, men ikke derfor jeg skriver det (men har I overvejet at der måske er en grund til det er populært?)

28 skrev:
Jeg synes da selv at jeg forsøger mit allerbedste at efterkomme alle folks behov. F.x. har jeg lige idag siddet og puslet med noget css som i princippet ikke var vigtigt for funktionaliteten, fordi en enkelt bruger havde problemer med det.

Jamen det er kanon! Seriøst synes jeg det er fedt at du tager dig tid til sådan noget... det er bare en skam at nogle versioner af Opera stadig ikke kan poste, måske det er mere relevant?

28 skrev:
Hvis der er noget du har et problem med, så sig dog til - I stedet for at sidde og være selvhøjtidelig og bare sige at vi ikke gider hjælpe.

Svejseøjne-designet er her stadigvæk. Noget som mange er trætte af (de fleste gider bare ikke sige det længere, da det alligevel ikke ændre sig).

28 skrev:
Mht gemius undersøgelsen, ville jeg meget gerne fjerne den, det kan desværre ikke lade sig gøre, men vi har i det mindste været i dialog med dem om at få dem til at fixe den fejl der gjorde at den var ekstra irriterende for Jer.

Hvorfor bruger I dem så? Det kan da ikke passe at I ikke kan få et API og selv lave formen, så den ikke pisser folket af, evt. som en nyhed?

28 skrev:
Hvad er det vi gør så forkert?

For mange ting (design, flash-reklamer, arogante admins (er dog blevet forbedret en del)) er blevet trukket ned over hovedet på folket, og klager bliver enten ignoreret eller vi bliver som brugere udråbt til at være cry babies.

28 skrev:
Og lad være med at sige reklamerne igen igen.. Det er allerede blevet forklaret / diskuteret osv og det bliver heller ikke lavet om, for det kan ikke lade sig gøre med de nuværende udgifter.

Jeg blokkere reklamerne i ren protest. Min hjemmemaskine er i forvejen ikke den hurtigste, men et besøg på newz med reklamer + AJAX gør det ulideligt. Uden reklamerne kører det faktisk okay. Hvis I lavede en mulighed for at udvælge hvilke reklamer man blev udsat for (evt. i kategorier af text, billede, gif og flash) ville jeg straks smide newz i min allowliste igen.

---
Noget der blev efterspurgt allerede på v3 var user-skins af sitet, så vi selv kunne bestemme udseendet. Hvis I virkelig gerne vil højt op så giv os den mulighed (HTML-templates + CSS templates er nok). Inden I kaster en ny feature ud, så annoncer det på forhånd, så vi brugere kan komme med input. Inddrag os i jeres processer, så vi stadig har muligheden for at følge med I hvad der sker og gøre dette site bedre.
Gravatar #33 - johanmw
30. jun. 2008 13:53
#30,

Så newz-crewet styrer ikke længere siden eller hvad? Selvfølgelig kan i da gøre noget ved det, det handler om at i har en aftale med Gemius, som konflikter med en aftale mellem jer og brugerne. Det er altså jer der skal finde en løsning på problemet, og for migat se er det altså ikke skide svært. I vil gerne have lavet en brugerundersøgelse (eller hvad?), enten bruger i Gemius' nuværende popud tingeling, eller også laver i en nyhed om det, hvor i linker til det omtalte spørgeskema. Hvis det er noget i ikke kan tage stilling til, så må det være fordi at den undersøgelse slet ikke har noget med jer at gøre, og udelukkende er et stunt fra Gemius, eller hvad?
Gravatar #34 - myplacedk
30. jun. 2008 14:04
33 skrev:
Selvfølgelig kan i da gøre noget ved det,

Ja, man kan så meget. Nogle siger man kan hvad man vil.

Det det handler om er, om det er indsatsen værd.

(Og mht. #24: En sjælden gang prøver man at flame lidt, og så bliver man ratet 3x positivt. Oh well, works for me.)
Gravatar #35 - fidomuh
30. jun. 2008 14:16

Hvis de ikke mener det er indsatsen vaerd, saa har de vel ogsaa accepteret at folk blokere de steder der kommer pop-ups fra?
Samt, at deres tidligere udtalelser bare skal haeldes ud i toilettet?

Fx. naar HMN eller Pernicious siger at der ikke vil komme pop-ups paa sitet! Eller lyd i reklamerne! Eller reklamer der bevaeger sig henover sitet! .... Oh well :)
Gravatar #36 - myplacedk
30. jun. 2008 15:54
35 skrev:
Hvis de ikke mener det er indsatsen vaerd, saa har de vel ogsaa accepteret at folk blokere de steder der kommer pop-ups fra?

Er det ikke mere relevant at blokere for popups? Men anyway, ja, formentlig.

35 skrev:
Samt, at deres tidligere udtalelser bare skal haeldes ud i toilettet?
Fx. naar HMN eller Pernicious siger at der ikke vil komme pop-ups paa sitet!

Ah, come on. Kan du virkelig ikke se forskel på popups som en del af sitets funktionalitet, og at der med flere års mellemrum kommer én popup? Mon ikke du overlever? Har du virkelig ikke andet at gå op i?
Gravatar #37 - myplacedk
30. jun. 2008 15:56
Så vidt jeg lige kan se, så er valget mellem at droppe samarbejdet med FDIM, eller at lade NOGLE af brugene få én popup.
Jeg ville sgu nok have valgt det samme, og så bare lade kværulanter være kværulanter.
Gravatar #38 - XorpiZ
30. jun. 2008 16:18
Jeg må erklære mig enig med myplacedk.

Den ene popup, der er kommet (en enkelt har fået den flere gange?), er vel næppe det, der ødelægger jeres newz.dk oplevelse. Jeg er helt på linje med jer, når det kommer til flash-reklamer, ting der spiller musik osv., men lige præcis en brugerundersøgelse kan jeg ikke få ondt i røven over.
Gravatar #39 - fidomuh
30. jun. 2008 20:35
#36 / 37

Saa naar det gaelder newz.dk er det fint at symptom-behandle, fremfor at gaa efter kilden?

Personligt ville jeg vaelge at blokere kilden, af den simple aarsag at det ogsaa kan komme paa andre websites.

Ah, come on. Kan du virkelig ikke se forskel på popups som en del af sitets funktionalitet, og at der med flere års mellemrum kommer én popup?

Det er altsaa ikke en del af sitets funktionalitet denne gang, eller hvad mener du?

Mon ikke du overlever? Har du virkelig ikke andet at gå op i?

Joda, jeg pointerer blot at folk har ret i det de siger.
Hvor gaar graensen for hvad de maa brokke sig over?

Newz.dk siger at der ikke kommer pop-ups, det goer der.
Newz.dk siger at der ikke kommer lyd i reklamer, det goer der.
Newz.dk siger at der ikke kommer reklamer der bevaeger sig rundt paa sitet, det goer der.

Jeg ved ikke om du kan foelge mig, men jeg laegger ikke rigtigt noget hold i deres udtalelser :)

Så vidt jeg lige kan se, så er valget mellem at droppe samarbejdet med FDIM, eller at lade NOGLE af brugene få én popup.

Jo, eller evt. at tage det op med FDIM og hoere om ikke de kan lave et link til undersoegelsen som newz.dk kan saette ind et sted.

Jeg ved godt det er svaert at taenke "out of the box", men du burde vaere vant til det ;)

Jeg ville sgu nok have valgt det samme, og så bare lade kværulanter være kværulanter.

Saa har de jo ogsaa bare accepteret at "kvaerulanterne" blokerer det.
Hvis newz.dk ikke kan staa ved deres udtalelser, saa kan jeg fint forstaa at folk ikke vil stoette dem laengere :)

"Draaben der fik baegeret til at flyde over" ? :)
Gravatar #40 - myplacedk
30. jun. 2008 20:50
39 skrev:
Saa naar det gaelder newz.dk er det fint at symptom-behandle, fremfor at gaa efter kilden?

Der er mange andre popups på nettet end denne. Serveren popupen kommer fra laver mange andre ting end popups.

Hvis det er popups du hader, fordi det er popups, så foreslår jeg at spærre for popups i stedet for serveren. Men det er jo bare en detalje, spær som du har lyst. :)

39 skrev:
Det er altsaa ikke en del af sitets funktionalitet denne gang, eller hvad mener du?

Nemlig. Det er hverken login, PM eller noget som helst. Det er ikke en del af hjemmesiden, det er en funktion fra et andet site.

Ja, de kunne have lavet det på en anden måde. Men jeg synes nu der er vigtigere ting at kigge på.
Gravatar #41 - johnny_newz
1. jul. 2008 08:16
Det er påfaldende, som nogle (læs: de samme) brugere skal pensle så små ting, såsom denne brugerundersøgelse fra FDIM, ud til det yderste. Men jeg prøver, som en del af newz.dk administrationen, at besvare jeres indlæg her.

newz.dk bruger Gemius til at registrere vores trafik, da dette system kræves for at være en del af den officielle FDIM-liste, der bliver udsendt 1 gang per måned. Du kan se april listen her.

I forbindelse med trådens start, spurgte jeg Peter Djurup hos FDIM om skemaets præcise baggrund/brug, og fik følgende svar;

Brugerundersøgelserne kører på alle medlemssites med jævne mellemrum. Det er nødvendigt for at vedligeholde de paneler, der danner grundlag for data i gemiusAudience.

Jeg informerede desuden Peter Djurup om problemet med, at nogle få brugere har fået undersøgelsen præsenteret flere gange, og fik dette svar;

Tak for det. Jeg går videre med Gemius om det. Men burde ikke få præsenteret den samme pop up flere gange hvis man har svaret på den.

Så der arbejdes altså på sagen fra FDIMs (og newz.dks) side, men som nævnt af Peter Djurup, vil den dukke op med jævne mellemrum.
Gravatar #42 - rasmusv
1. jul. 2008 08:49
#41 Det er jo alle de små ting summeret til en helhed der giver problemet. Drop FDIM, så er problemet løst.

#28 "Mener du virkelig at vi har den mentalitet?" - Lad mig give et eksempel fra tråden her hvor det fremgår meget klart. Problemet med nyheden er at den danser på grænsen til en overtrædelse af markedsføringslovens §4. Af forbrugerstyrelsens uddybning af denne paragraf fremgår det klart, at hvis i havde været anmeldt til pressenævnet og derved skulle overholde medieansvarslovens paragraffer om god opførsel, så havde i overtrådt den. Nu er det så en måske sag - men da newz selv anser sig for at være et nyhedsmedie er det en klar sag for brugerne. Jeres svar ser du i indlæg 20, hvor vi bliver kaldt "nærmest barnlige". Markedsføringsloven er sikrer god opførsel fra virksomhed til bruger, og den er newz nu ligeglad med. Det er hvad der menes med bend over.
Gravatar #43 - energiie
1. jul. 2008 09:22
Jeg har skam aldrig fået den mere end 1 gang.
Takkede pænt nej tak første gang, og intet er sket siden det.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login