mboost-dp1

Personlige informationer sendt til 3. parts

Gå til bund
Gravatar #51 - jonasbundgaard
15. apr. 2008 09:55
#49:

Nu var det jo i lige så høj grad en debat om som #47 skriver "Eula'er" og ikke kun specifikt om newz, men som sagt, hvis man atter aktivt fravælger at læse "FAQ'n" som anbefalet, så er det ris til egen røv hvis man ikke kan lide det.. :)

#50:

Helt enig, det er lidt min pointe også.. :)
Gravatar #52 - hgul
15. apr. 2008 10:03
#50 Du glemmer bare lige, at disse oplysninger først lige er blevet tilføjet ;-)
Gravatar #53 - Magten
15. apr. 2008 10:08
Det er jo ubetydeligt for diskussionen nu.. Det der bliver diskuteret nu er jo om det står det rigtige sted...
Gravatar #54 - fidomuh
15. apr. 2008 10:13

Men skal man da acceptere den?

Hvis de sender personfoelsomme informationer, saa skal det vaere accepteret da Newz.dk ellers bryder loven.

Og generelt er det vel bare god skik at sikre sig at brugerne selv vaelger at acceptere de regler der er.

Man bliver oplyst om at der står informationer om driften af Newz.dk i FAQ'en..

Der staar bare at de anbefaler man laeser FAQ'en, that's it.

Opretter man en bruger uden at læse det, så er man vel også mere eller mindre ligeglad?

Om man har laest det eller ej, aendrer ikke paa at man ikke har accepteret det :)
Hvis nu newz.dk fik lyst til at dele personfoelsomme informationer med fx AdTech.de, saa skal brugerne have accepteret dette.
Det er ikek nok at tilfoeje en linie paa side 2353 i en FAQ.

Du har stadig ikke accepteret "x" hvis du ikke vaelger at have accepteret dette.
At nogen flasher et brev foran oejnene paa dig, betyder ikke at du har accepteret at vaere sexslave resten af livet.

Accept != "laesning".
Accept == handling / markering.
Gravatar #55 - Magten
15. apr. 2008 10:22
Hvis de sender personfoelsomme informationer, saa skal det vaere accepteret da Newz.dk ellers bryder loven.
Står der defineret i loven hvad der er "personfølsomme oplysninger" - udover det der blev skrevet tidligere med identificering?

Spørger af ren nysgerrighed, for jeg ved det ikke :)

Og generelt er det vel bare god skik at sikre sig at brugerne selv vaelger at acceptere de regler der er.
Enig - men hvis det ikke er lovpligtigt, well så har man jo frie tøjler :)
Gravatar #56 - fidomuh
15. apr. 2008 10:36

Står der defineret i loven hvad der er "personfølsomme oplysninger" - udover det der blev skrevet tidligere med identificering?

Spørger af ren nysgerrighed, for jeg ved det ikke :)

Der er specifikt naevnt ting som addresser, fulde navne, CPR nummer og den slags, men ellers er det en ret loes definition :)

Men altsaa, newz.dk har jo frie toejler til det meste, spoergsmaalet er vel mere om de vil vaere endnu et lortesite, eller toppen af poppen :P
Gravatar #57 - jonasbundgaard
15. apr. 2008 10:44
56 skrev:
Der er specifikt naevnt ting som addresser, fulde navne, CPR nummer og den slags, men ellers er det en ret loes definition :)

Det der gør det personfølsomme er jo som en tidligere skriver at det gør en person identificerbar, det kan man jo ikke sige at alder og køn gør.. Eller går clearvoiance ind under identificerbar? :)
Gravatar #58 - fidomuh
15. apr. 2008 10:48

det kan man jo ikke sige at alder og køn gør..

Vi har her 3 personer.
Du faar nu oplyst at en person er 15 aar, og mand.
Find X.

A: 10 aar, kvinde.
B: 15 aar, mand.
C: 16 aar, mand.

KAn du se pointen?
Alder og koen betyder intet, alder og koen oplyst i en indsnaevret brugergruppe kan muligvis identificere folk.
Gravatar #59 - jonasbundgaard
15. apr. 2008 11:01
Du får nu 25, Mand.. ville du kunne identificerer mig?

Kan du se pointen? - Du tager det ud af konteksten som du selv lige har opbygget. Det handlede om hvor vidt det var i strid med loven som var delvist citeret, og alder og køn gør ikke en person identificerbar.

Hvis du vil dreje den så meget, vil alt jo stride imod den lov..

Hvis du snævre det ind til 1 til 1 (eller et meget smalt udsnit), så er alle jo identificerbare udfra en hvilken som helst information..
Gravatar #60 - fidomuh
15. apr. 2008 11:05

Du får nu 25, Mand.. ville du kunne identificerer mig?

Du mener altsaa, 25, mand, bruger paa newz.dk. ?

Kan du se pointen? - Du tager det ud af konteksten som du selv lige har opbygget.

Det er dig der ikke forstaar konteksten -.-

Det handlede om hvor vidt det var i strid med loven som var delvist citeret, og alder og køn gør ikke en person identificerbar.

Men Alder, Koeb og indskraenket brugergruppe, _KAN_ _MULIGVIS_ goere en person identificerbar.

Hvis du vil dreje den så meget, vil alt jo stride imod den lov..

Jeg drejer den ikke, jeg giver dig et konkret eksempel.
Hvor mange paa newz.dk er 57 aar og kvinde?

Hvis du snævre det ind til 1 til 1 (eller et meget smalt udsnit), så er alle jo identificerbare udfra en hvilken som helst information..

Ja? Det er jo hele pointen?
Newz.dk er en ret lille bruger gruppe.
Har man de 2 informationer, saa kan det vaere muligt at identificere en person.

Jeg siger paa ingen maade at det strider mod loven, bare at det i nogle tilfaelde muligvis kan ske.
Gravatar #61 - Mandalae
15. apr. 2008 11:58
fidomuh skrev:
Newz.dk er en ret lille bruger gruppe.

Hvor lille en gruppe tror du det er? :)
Gravatar #62 - fidomuh
15. apr. 2008 12:08

Jeg vil tro under 1% af danmarks befolkning? :)
Og under 1% af danmarks internetfaerdende folkefaerd.

En anden god pointe er jo at jeg ikke ved om mine info bliver seed'et sammen med 2 andre brugere, eller 2 millioner andre brugere..
Gravatar #63 - Mandalae
15. apr. 2008 12:12
#62,

Men du ved det jo ikke? :)

Så du bygger alle dine teorier på noget du i princippet ikke ved? :)

Udover det kan jeg fortælle dig at der ikke er nogen kvinder på 57 på newz ;)
Gravatar #64 - fidomuh
15. apr. 2008 12:24

Men du ved det jo ikke? :)

Nej, det er jo hele pointen?

Så du bygger alle dine teorier på noget du i princippet ikke ved? :)

Jeg har opstillet et teoretisk eksempel paa at det _KAN_ vaere ulovligt at videregive de tre informationer, hvis brugergruppen er indsnaevret nok.
Paa intet tidspunkt paastaar jeg at newz.dk bryder loven.

Udover det kan jeg fortælle dig at der ikke er nogen kvinder på 57 på newz ;)

Saa du underbygger lige min pointe ved at sige at naar der kommer en 57 aarig kvinde og opretter sig, saa kan hun identificeres ved at i sender alder og koen til adtech.de? :)
Gravatar #65 - Mandalae
15. apr. 2008 12:26
fidomuh skrev:
Saa du underbygger lige min pointe ved at sige at naar der kommer en 57 aarig kvinde og opretter sig, saa kan hun identificeres ved at i sender alder og koen til adtech.de? :)

Kun for folk med adgang til databasen. Hvordan vil du f.x. finde ud af hvor mange 25 årige mænd der er på newz? :)
Gravatar #66 - fidomuh
15. apr. 2008 12:32

True, naar newz.dk faar udbygget deres dating-service, saa skal i se loejer :P

Men som skrevet flere gange nu, saa var det bare et eksempel paa at det _KAN_ vaere personfoelsom data og at det _KAN_ identificere folk under visse omstaendigheder.
Gravatar #67 - Mandalae
15. apr. 2008 12:38
#66,

Selvom vi lavede et dating imperium ville det stadig ikke have noget at gøre med brugerne på newz, eller newz db'en..

Der er kun 3 mennesker i hele verden der har adgang til db'en på newz og sådan bliver det ved med at være, medmindre vi får flere udviklere ;)

Men den her er efterhånden ved at være langt ude så mon ikke bare vi skal stoppe her? :)
Gravatar #68 - karga
15. apr. 2008 12:49
Det er da ikke sværere, at der bliver lavet en mulighed for om de data må sendes ud.. hvis nu vi absolut skal tage lovbrillerne på, så vil det jo være et brud på loven, hvis der kommer en meget unik person herind - set på alder og køn - da personen så vil kunne identificeres direkte ud fra det i sender til en 3. part

Jeg er ikke ude på, at newz.dk skal straffes eller noget.. jeg er bare virkelig utryk ved at Adtech får de her oplysninger.. jeg gider ikke ha kortlagt min færden på nettet, så de kan skræddersy nogle reklamer til mig.. NEJ TAK

Det ville tage mig 10 minutter at lave en simpel boolean der sender eller ikke sender de data ud.. Og jeg kan ikke engang php som jeg formoder systemet er lavet i
Gravatar #69 - TullejR
15. apr. 2008 12:54
65 skrev:
Kun for folk med adgang til databasen. Hvordan vil du f.x. finde ud af hvor mange 25 årige mænd der er på newz? :)

Loade profilerne en ad gangen med et script, og parse sig ud af det. Det kan man da sagtens gøre.

Sjovt at hele crewet benægter problematikken. Måske man skulle pudse datatilsynet på jer... IGEN...
Gravatar #70 - Mandalae
15. apr. 2008 12:56
#68,

Hvordan mener du at de kan genkende dig på et andet site, ved at de får at vide at en tilfældig bruger på newz.dk er 25 år og en mand? :)

#69,

Hvis du lige tæller alle 25 årige mænd på newz.dk med dit script, så gør jeg det samme i db'en og så kan vi se om vi rammer nogenlunde det samme tal :)

Det har ikke noget at gøre med at benægte en problematik... Der er ikke noget problem at benægte. Modbevis det gerne dog, ved at skrive dit script og tælle :)
Gravatar #71 - Fjolle
15. apr. 2008 13:00
67 skrev:
Der er kun 3 mennesker i hele verden der har adgang til db'en på newz og sådan bliver det ved med at være, medmindre vi får flere udviklere ;)

Er TGG inkluderet i de 3? :)
Gravatar #72 - karga
15. apr. 2008 13:02
#70 hvorfor spørger du mig om det? Jeg er altså ikke bange for Adtech kommer og banker på min dør.. mit navn står i min profil og det er lige til at slå op på krak, for jeg er ikke bange for at få besøg af rockere eller sådan noget

Det handler om at jeg ikke gider være en brik i et annonceringsfirmas syge spil, hvor de konstant pepper deres reklamer op, så de chikanerer og fænger mest muligt, så de kan forsøge at sælge noget ubrugeligt bras

Det er jo en noget subjektiv vurdering af det de forsøger at sælge, hvilket jo så er grunden til jeg spørger om man ikke kan få lov at vælge om man vil sende det data med eller ej..

Over sigt kunne jeg også godt tænke mig at Google Ads kom tilbage til dem, der ville have dem.. altså, kan godt se problematikken i at i så ikke tjener lige så meget, men fra mig af ville i tjene mere, da jeg ikke kan holde de flyvende reklamer fra bl.a. Adtech ud, så jeg bliver nødt til at blokere dem.. men google er whitelistet, da de ikke chikanerer mig, når jeg forsøger at læse i fred og ro
Gravatar #73 - Fjolle
15. apr. 2008 13:02
Det er iøvrigt ret ufedt at man ikke kan slette ens køn i profilen..
Gravatar #74 - Mandalae
15. apr. 2008 13:03
#71,

Heh, funny :p

TGG har jo selvfølgelig ikke længere adgang til vores db :p Det var en glitch for længe siden, som jeg heldigvis ikke havde noget at gøre med :p

#73,

Du kan lave det modsat? :p

Jeg lægger den lige i trac, så man kan få lov at slette sit køn også :)
Gravatar #75 - Mandalae
15. apr. 2008 13:05
#72,

Men hvis du alligevel bruger adblock.. Hvad i alverden er problemet så? :)
Gravatar #76 - paradise_lost
15. apr. 2008 13:16
#75 Måske at det ikke burde være nødvendigt at blokke!! Hvis alle gjorde det, hvor ville freeway så hive deres penge ind henne?

Hvis der var en mulighed for at vælge feks google adwords eller whatever i ens indstillinger, så ville der være færre der blokkede og freeway ville få flere penge i lommen. Og det er jo det eneste freeway tænker på!

Flame on
Gravatar #77 - Mandalae
15. apr. 2008 13:22
#76,

Jeg tror du har misforstået noget. Freeway ejer ikke newz.dk .. De sælger reklamer for os :)

Google adwords er desværre ikke længere en løsning der kan bruges, da de bare ikke giver penge nok til et site som har den størrelse som newz.dk har nu.

Misforstå mig ikke, jeg kan da heller ikke lide reklamer, men jeg har bare indset at det er et nødvendigt onde. Så kan man igen argumentere for google adwords, og at man så bare kunne lade være med at ansætte mig eller pernicious, men man skal så også bare tænke på at der kommer flere og flere brugere på newz.dk, så der kommer flere driftsudgifter uanset om man vil det eller ej, så uanset hvad bliver man nødt til at hente flere penge ind.

Som sagt, jeg synes da heller ikke reklamer er pæne eller specielt spændende, men de bliver bare nødt til at være der. Jeg har personligt selv forsøgt at få Freeway Media til at tænke i alternative baner når det omhandler newz, få dem til at tænke på mere interessante måder at tænker reklamer ind i sitet, så de er lige effektive men ikke virker så forstyrrende for brugerne.

Tro det eller lad være, men det er faktisk stadig brugerne vi tænker på først og fremmest.. Vi bliver bare nødt til at have penge til at leve for.
Gravatar #78 - karga
15. apr. 2008 13:23
#75 ka ikke helt læse mig til om #76 er ironisk, men det er netop det han siger, jeg mener..

Jeg vil gerne slukke for min adblocker på newz.dk, men det bliver ikke aktuelt før Adtech ikke fiser igennem min skærm og forsøger at trække på min opmærksomhed

"Problemet" er når jeg ikke er hjemme.. holder mig godt opdateret på newz.dk på bl.a. arbejdet.. og der ryger der personlige data til Adtech, hver gang jeg skifter side.. det er ikke særligt fedt, hvilket er grunden til jeg er en kvinde på godt over de 90 lige nu (jeres system nægter åbenbart at man er over 100?)
Gravatar #79 - Magten
15. apr. 2008 13:24
Sjovt at hele crewet benægter problematikken. Måske man skulle pudse datatilsynet på jer... IGEN...
Ja prøv.. Så kan vi jo se hvad datatilsynet siger til at adtech får informationer om totalt tilfældige brugeres alder og køn, og om de mener det er nok til at identificere en bruger ud fra de data.
Gravatar #80 - Mandalae
15. apr. 2008 13:25
#78,

#77 er ikke ironisk, så det kan vel også være svar til dig :)
Gravatar #81 - moisen
15. apr. 2008 13:30
kan godt li at de skriver dette når du opretter dig:

Vi behandler alle oplysninger fortroligt, så dine oplysninger vil ikke blive videregivet til tredjepart.

synes ikke lige frem det går godt med at overholde det!!!!
Gravatar #82 - paradise_lost
15. apr. 2008 13:32

Okay, kan godt forstå at der skal penge til, selvfølgelig skal der det, det er ikke gratis at drive et stort site med meget trafik, men der bliver ikke tjent en eneste krone på mig da jeg blocker for alle de fucking reklamer, jeg gider seriøst bare ikke se og HØRE på dem og jeg tvivler på at jeg er den eneste bruger herinde der gør sådan!

Så hvis jeg, karga og andre kunne vælge adwords så ville i tjene lidt der istedet for NUL.

Jo freeway ejer 50% af jer :)
Gravatar #83 - Mandalae
15. apr. 2008 13:34
#82,

Men det er dit valg, og vores tab, så det er der vel ingen grund til at diskutere? :)

Jeg skrev at freeway ikke ejer os :) .. Hvis de skulle eje os skulle de eje 51% :)

De bestemmer ikke rigtig noget, ikke så vidt jeg har set indtil videre i hvert fald :)
Gravatar #84 - Mandalae
15. apr. 2008 13:38
#81,

Der er ingen oplysninger fra oprettelsessiden der bliver videregivet til 3. part.

Det er kun alder og køn, som er frivilligt udfyldt under din profil senere. Desuden står det også, nu, i FAQ'en som man bliver opfordret til at læse :)

Jeg er godt klar over det ikke stod der tidligere og det er naturligvis beklageligt, men det er bare ikke blevet set som et problem da det ikke er personfølsomme data, og tilmed frivilligt om man vil udfylde det :)
Gravatar #85 - paradise_lost
15. apr. 2008 13:40
#83 Nej det er ikke noget at diskutere mere hvis man ikke er åben for andre muligheder :)

50-51 det er som man tolker det, men ja 51% juridisk for at eje, men vil stadig mene at de ejer halvdelen af jer :)
Gravatar #86 - karga
15. apr. 2008 13:41
Ikke fordi jeg har ejerfornemmelse over den her tråd, men jeg synes ligesom debatoplægget røg lidt af sporet.. jeg foreslog det med google ads kunne vælges til/fra, men det jeg egentlig ville med den her tråd var at spørge til hvorfor det blev sendt til en 3. part, da jeg ikke bryder mig om tanken om at adtech skal profilere mig, ud fra nogle brugerdata jeg har givet newz.dk og ikke dem

Har stadig ikke fået besvaret mit spørgsmål om, hvorfor jeg ikke kan sige "Nej tak, jeg vil gerne have meningsløse reklamer" - for det bliver jo lagt op som et tilbud, så må jeg vel også kunne sige nej tak?
Gravatar #87 - Mandalae
15. apr. 2008 13:42
#85,

Det er rigtigt nok og hvis jeg skulle bestemme det helt alene ville jeg godt kunne se formålet i det. Man kan dog også argumentere omvendt at hvis man er trofast følger af sitet ville man blot undlade at bruge adblock og leve med reklamerne for at sikre at det fortsat kan eksistere..

Men lad os endelig ikke starte den diskution igen.
Gravatar #88 - paradise_lost
15. apr. 2008 13:43
#87 Så er jeg åbentbart ikke trofast nok :) Nej ja endelig den ligge, over and out
Gravatar #89 - karga
15. apr. 2008 13:44
Kan forresten lige tilbyde en løsning, der er meget brugt til indtjening.. donation

Hvis en side er trofast mod sine brugere og tilbyder noget fortsat revolutionerende og nyt, så er et frit tilbud om at donere til projektet et godt alternativ
Gravatar #90 - Mandalae
15. apr. 2008 13:45
#86,

Det skal jeg med glæde svare på med det samme så :)

Grunden til at vi ikke bare laver det er at vi har nogle andre ting igang i øjeblikket, som jeg desværre ikke kan sige noget om. Men jeg har riiimelig travlt for tiden.

Uanset om det ville tage 10 min eller 2 timer har jeg bare ikke tid til at lave det lige nu :p

Jeg skal med glæde gå videre med det og sørge for at folk lægger mærke til dit ellers rimelig relevante spørgsmål herinde, så det måske kan blive lavet engang i fremtiden. Men det bliver desværre ikke lige nu :)

Det samme gælder for et donations site :p

Jeg har bare ikke tid til at lave det, jeg ville ellers gerne :)
Gravatar #91 - paradise_lost
15. apr. 2008 13:47
#89-90 paypal så kunne der hurtigt laves en donation, ville dog ikke gi 1 øre når freeway er med i foretagenet.
Gravatar #92 - Mandalae
15. apr. 2008 13:48
#91,

Det ændrer ikke på at jeg ikke har tid :)

Jeg har faktisk også brugt alt for lang tid på at sidde herinde og kommentere, så hvis I lige gider undlade at nævne det overfor hmn, ville jeg blive glad :p

Men jeg håber at I i det mindste forstår lidt bedre hvorfor vi ikke bare laver ting som I synes det er bedst og helst igår? :)
Gravatar #93 - paradise_lost
15. apr. 2008 13:50
#92 Ja du har ihvertfald brugt over de 10 min som du ikke havde tid til :D
Gravatar #94 - Mandalae
15. apr. 2008 13:54
#93,

Det betyder bare at jeg skal arbejde hele natten :p
Gravatar #95 - Pernicious
15. apr. 2008 13:59

Det kan vi lide at høre :)
Gravatar #96 - Absinth
15. apr. 2008 14:14
#86 Efter min bedste overbevisning har newz pligt til at efterkomme dit ønske om "nej tak", men prøv selv at kigge her:
datatilsynet.dk/markedsføring
datatilsynet.dk/rettigheder
datatilsynet.dk/indsamling
forbrugerrådet.dk/markedsføring

Som _jeg_ forstår det:
- Newz må indsamle, behandle og videregive personoplysinger uden dit samtykke*, da målrettet markedsføring udgør en "berettiget" interesse. MEN det er god skik at oplyse, at man gør det, hvordan man gør det og hvorfor man gør det.
- Newz skal på forlangende ophører denne praksis for dit vedkommende.

En online/automatisk klageformular ville måske være smart her på newz, hvis flere end dig ikke vil have at oplysniger videregives.

*Alder og køn ER personoplysninger.
Gravatar #97 - Mandalae
15. apr. 2008 14:35
#96,

Hvis det er sådan det skal forstås, kan de brugere der ikke ønsker dette jo bare slette det fra deres profil, eller undlade at oplyse det. Så bliver der ikke sendt noget info til nogen :)

Der er ingen grund til at folk kan protestere, udover i forummet, da de selv er herre over hvilke info der er oplyst på newz :)
Gravatar #98 - TullejR
15. apr. 2008 14:48
#97: Se, det var jo endnu en af dine geniale lappeløsninger du kom på der.. :-)

Men ærligt talt, hvorfor kan i ikke bare lege Good Guys (tm), og så fortælle hvad i rent faktisk gør, i stedet for at gemme det væk, så andre rædsomme foretagender gør.
Gravatar #99 - Mandalae
15. apr. 2008 14:52
#98,

Er der noget info du føler du mangler? :)

Og det er jo ikke rigtig en lappeløsning, det er jo rigtigt at I selv kan styre hvilke info der skal fremkomme af Jeres profil? :)
Gravatar #100 - Magten
15. apr. 2008 15:32
98 skrev:
#97: Se, det var jo endnu en af dine geniale lappeløsninger du kom på der.. :-)
Hvorfor spilde tid på at lave en klagefunktion når folk selv kan fjerne det info, og udover det, har mulighed for at klage i forummet? Hvor alle så også kan få deres mening med...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login