mboost-dp1

Personlige informationer sendt til 3. parts

Gå til bund
Gravatar #1 - karga
14. apr. 2008 09:22
Faldt lige over det her:
http://www.karga.dk/adtech.png

Der bliver simpelthen hentet data fra brugerprofilerne og sendt til Adtech... hvor fedt er det lige? Gu' ved hvad der ellers bliver sendt til dem..
Gravatar #2 - quimby
14. apr. 2008 09:37
Upti vupti.. Forklaring fra Newz.dk, bitte ? :)

Interessant at vide, hvad der stod efter det sidste ";". Umiddelbart er "køn" og "alder" for at vurdere hvilken målgruppe som Adtech reklamere til/for, men det er da ikke fedt at vide, at ens data hænger så løst, hos Newz?
Gravatar #3 - The-Lone-Gunman
14. apr. 2008 09:44
Som I kan se i kildekoden, bliver der ikke sendt andet end alder og køn.

Det er jo ikke ligefrem personfølsomme oplysninger.
Gravatar #4 - stargate
14. apr. 2008 09:51
#3 nej det er nok hellere ikke at de får køn og alder, mere at de får de data.

Det er jo også lige ulovligt om du har 1 eller 1000 piratkopier derhjemme.

Hvis sådan et firma vil havde sådanne info kunne de jo bare lave et spørgeskema som folk kun svare på
Gravatar #5 - Jonasee
14. apr. 2008 09:55
§ 3. I denne lov forstås ved:

1) Personoplysninger:
Enhver form for information om en identificeret eller identificerbar fysisk person (den registrerede).

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id...

jeg vil mene at det er personlig oplysning
Gravatar #6 - The-Lone-Gunman
14. apr. 2008 09:59

Hvis jeg giver dig oplysningerne "mand" og "21 år" hvordan gør det en person identificerbar? Læs dit eget citat.

Enhver form for information om en identificeret eller identificerbar fysisk person (den registrerede).
Gravatar #7 - fidomuh
14. apr. 2008 10:02

Hvis jeg samtidigt giver dig: bruger paa newz.dk, saa indsnaevrer det billedet en del.

At det derudover sendes sammen med visning af deres frame, som ogsaa sagtens kan hive IP'er ud, saa er vi lidt taettere..

Men helt "personfoelsomme data" er det nok ikke :)
Gravatar #8 - MiniatureZeus
14. apr. 2008 10:04
#1 Du har jo selv opgivet de oplysninger under din profil, så kan ikke rigtig se problemet.

Desuden så er der en del brok omkring, at reklamerne ikke er relevante nok og så videre, men det hjælper disse to ret ligegyldige (imo) oplysninger jo på.
Gravatar #9 - vandfarve
14. apr. 2008 10:48

Jeg ser problemet i og med, at de henter dataen automatisk og uden at spørge til brug for reklamer. Vores uploadede og selvskabte brugerdata under vores profiloplysninger er udelukket ment til andre brugere, så de kan se, hvem de snakker med - jeg har ikke lagt de oplysninger der, så Adtech kan sende flere og mere irriterende reklamer efter mig!

Det samme gør sig gældende ved en lignende tråd, hvor en bruger uploadede nogle personlige data fra DBA.dk til newz.dk. Her blev det af brugerne generelt set som ulovligt, selvom alle havde adgang til det, netop fordi han gjorde oplysningerne mere tilgængelige.
Gravatar #10 - MiniatureZeus
14. apr. 2008 12:16
Jeg kan godt se problemet med, at jeres alder og køn bliver sendt videre til 3. part, men jeg kan ikke se, at det er sådan et stort problem, når vi nu gør det, for at i kan få flere relevante og bedre reklamer.
Gravatar #11 - fidomuh
14. apr. 2008 12:17

Pointen er vel at newz.dk ikke informerer om det?

Folk burde selv have gaettet at der blev sendt info et eller andet sted hen, men i informerer ikke om det, hvilket jeg vil tro folk havde accepteret lidt bedre, fremfor at i foerst informerer nu hvor en har "opdaget" det.. :)
Gravatar #12 - MiniatureZeus
14. apr. 2008 12:24
Det kan du have ret i, at der skulle stå lidt omkring det under FAQ.
Det vil jeg lige smide i trac til Pernicious.
Gravatar #13 - TullejR
14. apr. 2008 12:33
#12: Det skal ikke bare stå i Faq'en, det skal stå der når brugerne opretter sig, passende kombineret med en checkbox om at de/vi accepterer at blive analt-voldtaget.
Gravatar #14 - MiniatureZeus
14. apr. 2008 12:34
#13 Det anbefales at når man opretter en bruger, bør man også læse FAQ.
Gravatar #15 - fidomuh
14. apr. 2008 12:35

I kunne evt. lave en "Jeg har laest FAQ"-checkbox ved oprettelse..? :)
Gravatar #16 - TullejR
14. apr. 2008 12:36
#14: Jeg kan godt lide at du prøver at skjule sådanne oplsninger for brugerne.

Der bør stå noget i stil med "newz.dk forbeholder sig retten til at videresælge personlige oplysninger" når man opretter sig. Alt andet er uetisk.
Gravatar #17 - The-Lone-Gunman
14. apr. 2008 13:03
Det er ikke personlige oplysninger når personen ikke kan identificeres ud fra den pågældende data. Der er derfor ingen grund til at det skal stå i hverken FAQ eller når man opretter sig.

Det er helt almindelig statistisk information, på højde med hvilken browser man bruger eller hvilket styresystem.
Gravatar #18 - Jonasee
14. apr. 2008 13:07

Det kan meget vel være men vis det nu er et ønske fra burgerne at de har mulighed for ikke at oplyse det er vel bedre at give os mulighed for at trykke det vil vi ikke vidre give end at man blocker for Adtech?
Gravatar #19 - fidomuh
14. apr. 2008 13:10

Det er ikke personlige oplysninger når personen ikke kan identificeres ud fra den pågældende data.

Det er personlige oplysninger naar feltet indsnaevres "nok".
newz.dk + koen + alder, kan indsnaevre det rimeligt.
Men det er nok mere et oenske om at i informerer om hvad det er i har gang i, fremfor at mistaenksomme brugere skal finde ud af 10% af det..
Gravatar #20 - myplacedk
14. apr. 2008 13:48
9 skrev:
jeg har ikke lagt de oplysninger der, så Adtech kan sende flere og mere irriterende reklamer efter mig!

Nu bliver det jo så også brugt til næsten det modsatte.

Du får IKKE flere reklamer, og dem du får passer formentlig bedre til dig, dvs. mindre irriterende.

Personligt passer det mig fint ikke at få reklamer for fx. bind og tamponer, eller reklamer hvor produktet er relevant nok, men i layout er beregnet til teenagere der synes at ting der blinker er fancy.
Gravatar #21 - Pernicious
14. apr. 2008 13:59
FYI: så er det nu nævnt i FAQ'en.
Gravatar #22 - TullejR
14. apr. 2008 14:26
#21: Det skal ikke stå nederst på en 37 sider lang FAQ, det skal stå lige før man siger ja tak til at oprette sig som bruger!

Hvorfor prøver i at gemme det for nye brugere? Det er jo præcist ligesom en mega lang EULA, ingen læser den jo.
Gravatar #23 - vandfarve
14. apr. 2008 14:49
20 skrev:
Nu bliver det jo så også brugt til næsten det modsatte.

Du får IKKE flere reklamer, og dem du får passer formentlig bedre til dig, dvs. mindre irriterende.

Personligt passer det mig fint ikke at få reklamer for fx. bind og tamponer, eller reklamer hvor produktet er relevant nok, men i layout er beregnet til teenagere der synes at ting der blinker er fancy.

Jeg er udmærket klar over, at reklamerne kun bliver mere målrettede, men det vil i mine øjne være at gå for langt at mene, at man i absolutte termer vil få færre reklamer. Oplysningerne vil unægteligt blive brugt på at rette deres reklamer mod de passende brugersegmenter. Jeg forventer derfor, at reklamerne vil blive brugt mod mig i stedet for til, og derfor ville jeg også langt hellere være anonym i stedet for at vide, at jeg er "x", "y" og "z".

Jeg havde det godt oppe i overvejelserne, at oplysningerne har en positiv side, men når vi snakker om internetsider, så vil det lige at trække den at sige, at jeg vil opleve fordele.
Gravatar #24 - karga
14. apr. 2008 15:04
Kan ikke tale på andres vegne, udelukkende mine egne.. men
det er jo ikke fordi jeg er bange for en eller anden stalker finder mig, fordi i sender diverse oplysninger til Adtech, men jeg bliver irriteret..

Dels fordi jeg opdager det på sådan en tilfældig måde og på sin vis ikke aner hvilke oplysninger om min bruger, der ellers bliver solgt i små brudstykker

Og dels fordi jeg ser på de der flyvende og farvede reklamer som noget af det værste internettet har bragt sig.. Google Ads er lidt noget andet, da de i det mindste ikke vælter rundt på skærmen og har de vildeste farver

Noget andet er at jeg ikke har lyst til at få lavet en lille profil hos Adtech, som jeg ikke ville stole et sekund på, der kortlægger hvad jeg foretager mig på nettet, for så at kunne øge deres omsætning og skabe endnu flere reklamer

Fint nok, siderne jeg besøger tjener lidt håndører fordi Hr. Virksomhed har betalt for at vise mig et fint billede, der roterer og nogle gange endda snakker til mig, men hvis de så lige pludselig også handler om noget der ser interessant ud, så bliver det da bare 10 gange værre.. for min erfaring siger mig at under 1 promille af de reklamer, faktisk holder hvad de lover og kan tilbyde mig noget fjernt interessant... Altså ville jeg faktisk gerne have en mulighed for at sige nej tak til det "tilbud" det er at få relevante reklamer
Gravatar #25 - jonasbundgaard
14. apr. 2008 15:40
#24:

Jeg kan sagtens følge din tankegang, men prøv at vende den 180 grader.. Det giver da god mening for alle, såvel brugere som firmaer, at banner reklamerne er relevante for dig, istedet for at det netop bare er intet sigende banners der er til mere gene end gavn..

Og du siger du gerne vil sige nej tak til et tilbud, det gør du jo bare ved at lade være med at klikke på dem, der er jo ingen der tvinger dig til at klikke på samtlige reklamer du ser..
Gravatar #26 - Galdar1
14. apr. 2008 16:42
Hvem har fortalt Adtech jeg er ludoman? Alle mine reklamer er for poker :P
Gravatar #27 - stargate
14. apr. 2008 18:07
Hvordan var det nu man fik de reklamer til at forsvinde med et program.

Jeg burde snart lære at gemme de ting jeg henter inden jeg reinstaller mine pc
Gravatar #28 - TullejR
14. apr. 2008 18:31
#27: AdBlock+ til firefox..
Gravatar #29 - karga
14. apr. 2008 18:34
#25 du læser vist ikke hele mit indlæg.. eller også får jeg bare skrevet det for kringlet.. for jeg synes NETOP at "relevante" reklamer er mere chikanerende end meningsløse reklamer

Jeg har aldrig i mit liv set en brugbar reklame.. når jeg finder noget jeg vil købe, så undersøger jeg det andenvejs og ikke ved et hovsa-tilfælde hvor jeg får et eller andet billede i hovedet, når jeg prøver at læse noget interessant
Og hvis et nyt produkt mangler omtale, så er den bedste omtale et godt produkt -> mund til mund omtale -> jeg lytter
Når reklamerne så lige pludselig også ser ud som om de er fjernt interessante, så er de jo bare endnu mere distraherende

Det beviser jo netop det er noget fis de sælger, når de gang på gang skal booste udseendet og mulighederne i reklamer med lyde og sygelige farver og bevægelser, for at folk overhovedet ser dem.. hvis nu folk vidste det var relevant, så kunne det være de åbnede hjemmesider for at se banners.. eller der fandtes populære hjemmesider kun med banners.. Jeg får nok reklamer i postkassen, og det er udelukkende fordi kæresten gerne vil læse dem og hun nok skal smide dem ud når hun har læst dem..

Når det så er sagt, så vil jeg også gerne erkende mange hjemmesider ikke ville eksistere uden reklameindtægter, så det er okay der er nogle.. dog synes jeg bl.a. adtech er alt for meget og det irriterer mig når jeg ikke er hjemme og har en adblocker på..

Derfor vil jeg gerne have lov at sige nej tak til brugerspecifikke reklamer.. og bare støtte siden med nogle ligegyldige reklamer..

Det er da heller ikke særligt svært at indbygge et yes/no til om reklamerne skal ha de variabler med
Gravatar #30 - karga
14. apr. 2008 18:35
#28 eller bare Kaspersky Internet Security, hvis man ikke gider Firefox
Gravatar #31 - karga
14. apr. 2008 18:37
Nu får vi så at se hvilke reklamer de har en til 108 år gammel kvinde...
Gravatar #32 - stargate
14. apr. 2008 18:50
31 skrev:
Nu får vi så at se hvilke reklamer de har en til 108 år gammel kvinde...

Nå en der har kigget i min profil.

Men de reklamer går mere og mere på mine nærver så jeg få den blokked her på newz.dk
Gravatar #33 - jonasbundgaard
14. apr. 2008 21:00
#29:

Ok, holdninger er jo heldigvis ikke noget man skal være enige om :) Men alt i alt, så er reklamer jo ikke kun "djævlens værk" det hjælper jo også med at sponserer diverse sider, samt der er jo rent faktisk nogle der synes om dem, for hvis ingen klikke på dem, så ville der jo ikke være noget marked for dem. Så der må jo være lidt om det..

Jeg har da bestemt set banners der var både relevant og hvor jeg endte med at købe noget, men hvis du besøger en side du godt kan lide, giver det jo ingen mening at bruge adblockers eller lignende. Det er jo med til at støtte op om communitiet, det er jo der det udmundes i sidste ende, med nogle dedikerede udviklerer :)
Gravatar #34 - karga
14. apr. 2008 21:18
Jeg er ked af at sige jeg bruger adblockers, for ja, jeg vil gerne støtte de sider jeg bruger.. netop for at de kan fortsætte med at være der.. men de reklamer ER bare for meget for mig.. Google Ads er sat på whitelist, de er squ fine.. de blinker ikke, larmer ikke, laver ikke mærkelige ting onmouseover etc..

Faktisk kunne det være en skøn mulighed, hvis man kunne vælge Google Ads som reklamer på siden, når man var logget ind.. altså at ens bruger havde stående at man helst ville have google ads.. det ville jeg elske at støtte
Fornemmer bare det ikke bliver lavet, men det er nu også bare et forslag for newz.dk's skyld, ikke for min

Vil ikke gå så langt som at sige reklamer er djævlens værk, men nøj hvor jeg synes de er modbydelige.. altså se det sådan her:
1. Hvis et produkt var værd at købe, så havde folk nok hørt om det på anden måde..
2. Den mængde penge et firma bruger på at reklamere skal de have igen, og det bliver køberne det betaler regningen..
3. De bliver efterhånden smidt i hovedet på en, lige meget hvor man går.. og forsinker bl.a. mit tv-kiggeri.. og nedsætter virkeligt lysten til at se en topfilm på tv3.. 50/50 reklamer/film.. nej vel?

Men det var vist et sidespor..

Kort og godt, så er min irritation over at newz sender mine brugeroplysninger uden jeg har sagt udpræget ok for det (ikke via en Jeg har læst FAQ'en), nok forhøjet af at det også drejer sig om reklamer..
Gravatar #35 - karga
14. apr. 2008 21:23
#21 er det mig der har en cached udgave af FAQ'en eller har jeg bare overset hvor det står?
Gravatar #36 - Mandalae
15. apr. 2008 05:53
Gravatar #37 - Magten
15. apr. 2008 06:33
19 skrev:

Det er personlige oplysninger naar feltet indsnaevres "nok".
newz.dk + koen + alder, kan indsnaevre det rimeligt.
Hvor går grænsen for hvornår det er indsnævret nok?

imo er de 3 ting ikke nok til at identificere mig..

Så kan man skrive de 37 siders faq lige før knappen hvor man opretter sig.. Så er vi lige vidt?
Gravatar #38 - fidomuh
15. apr. 2008 06:42

Hvor går grænsen for hvornår det er indsnævret nok?

imo er de 3 ting ikke nok til at identificere mig..

Graensen gaar, hvor det er muligt at identificere dig.
Er du den eneste her paa sitet der er 57 aar gammel og mand, saa er graensen overskredet.

Er du fx 37 aar, saa er der nok ikke vildt mange der har samme alder, hvilket saa igen er meget taet paa at kunne identificere dig..

Omvendt kan man saa diskutere om ikke alt det her er ligemeget, naar Adtec.de alligevel har din IP og derigennem nok kunne finde langt mere information om dig :)
Gravatar #39 - TullejR
15. apr. 2008 06:45
37 skrev:

Så kan man skrive de 37 siders faq lige før knappen hvor man opretter sig.. Så er vi lige vidt?

Man kan skrive de ting man skal være opmærksomme på. Mange ting er ligegyldige, men hvad newz.dk bruger oplysningerne til er yderst relevant.

35 skrev:
#21 er det mig der har en cached udgave af FAQ'en eller har jeg bare overset hvor det står?

Ja, de har gemt det godt. Jeg valgte at søge efter Adtech på siden, hvilket gav pote.

#offtopic: Nøj hvor jeg synes crews ratings er forfærdelige.
Gravatar #40 - Magten
15. apr. 2008 07:11
39 skrev:
37 skrev:

Man kan skrive de ting man skal være opmærksomme på. Mange ting er ligegyldige, men hvad newz.dk bruger oplysningerne til er yderst relevant.
Det kunne man godt ja...

39 skrev:
Ja, de har gemt det godt. Jeg valgte at søge efter Adtech på siden, hvilket gav pote.
Sjovt, det tog mig like 10 sek at finde..
http://i27.tinypic.com/212xs88.jpg

Det kan du så have ret i :)
Gravatar #41 - stargate
15. apr. 2008 07:13
39 skrev:

#offtopic: Nøj hvor jeg synes crews ratings er forfærdelige.

Jeps jeg har fået mange Flamebait fordi jeg spurte om Adblock, men jeg kan se at crew rater deres egne folk med gode ratings og vi andre med dårligt, men sådan er det nok crewet her er dem der ved det hele og hvis vi ikke kan lide det kan vi bare blive svinet til

Så crew "FLAME ON"
Gravatar #42 - TullejR
15. apr. 2008 07:15
40 skrev:

Ja, fordi du -- ligesom mig -- vidste hvad du skulle søge efter.

Hånden på hjertet - ville du spotte det hvis du bare kiggede FAQ'en igennem under oprettelse af en ny bruger?
Og står det det rigtige sted i FAQ'en?
Gravatar #43 - Magten
15. apr. 2008 07:19
42 skrev:
40 skrev:

Ja, fordi du -- ligesom mig -- vidste hvad du skulle søge efter.

Hånden på hjertet - ville du spotte det hvis du bare kiggede FAQ'en igennem under oprettelse af en ny bruger?
Og står det det rigtige sted i FAQ'en?
Hov, havde læst dit indlæg som om det ikke gav pote.. Sorry..

Om jeg ville spotte det? Well, jeg læser noget nær aldrig faq/eula/så meget andet med mindre jeg har brug for at vide noget, så nej ville jeg nok ikke.. Hvis jeg en sjælden gang gennemlæste det, så ville jeg vel spotte det, idet jeg læser det? :)

Om det står det rigtige sted ved jeg ikke.. Det kunne måske stå andetsteds..?
Gravatar #44 - Pernicious
15. apr. 2008 08:21
Må sige at jeg er lidt overrasket over hvor meget man ligger i at alder og køn bruges i denne sammenhæng. Bemærkede det selv for noget tid siden, men skænkede det ikke en tanke, men sådan er vi jo forskellige og det er fint nok - er det som skaber debat.

Derudover så er det helt normalt at henvise til et dokument (EULA, FAQ, eller lign.) i forbindelse med at oplyse om de betingelser, der gælder når man tilmelder sig noget. Det har ikke noget med at gemme noget. Fortæller vel egentlig mere om vedkommende der tilmelder sig noget, uden at ville læse de betingelser der gælder, om det er her på sitet, eller et hvilket som helst andet sted!
Gravatar #45 - holmen
15. apr. 2008 08:25
#44, #21, skal den forstå som om det netop er blevet tilføjet FAQ'en, eller gør du bare opmærksom på, at det står i FAQ'en?
Gravatar #46 - zin
15. apr. 2008 08:35
Alder og køn? Så for mig vil denne information være:
Alder: 23
Køn: Måske?
Gravatar #47 - TullejR
15. apr. 2008 08:51
#44: EULA'er er også forfærdelige. De er skrevet i jura-sprog, som ingen normale mennesker fatter. Er du enig/uenig?

Hvis du er enig, så kan du vel også se hvorfor der ikke er nogen der læser dem. Det ved firmaerne, og misbruger det på det groveste. Synes du Newz.dk bør gøre det på samme måde?

I har smidt informationerne blandt alt muligt andet ligegyldigt gøgl - i gemmer dem. Indrøm det nu. Du ved jo godt, at i burde være flinke og gøre det helt klart hvad i gør med vores data. Eller det ved i måske ikke engang selv? Har i måske en officiel persondata-politik? Det skulle man nemlig tro efter sagen hvor i jo kom til at ligge brugernavne og passwords på alle brugere online..

Jeg er ærligt talt så fucking træt af newz.dk Kan i ikke bare være ærlige? Er det så svært? Er i bange for at flere folk vil vende jer ryggen når de finder ud af den slags snask?
Gravatar #48 - jonasbundgaard
15. apr. 2008 09:42
#47:

Hvis du ikke "gider" læse EULA'er er det da dit eget aktive til/fravalg, hvis du ikke er enig kan du jo bare lade være med at bruge det givne produkt.

Der er jo ikke tale om misbrug, udfra det er noget du selv har accepteret. Du kan jo ikke komme bagefter og så klantre nogen for noget du egentlig selv har sagt god for først.

Hvis du er så fucking træt af newz.dk, hvorfor bruger du så, så meget energi på platheder og mundfloskler som det du har gang i

Du burde sku gå ud og investerer i en pak kiks så du kan få tørret øjnene.
Gravatar #49 - fidomuh
15. apr. 2008 09:44

Der er jo ikke tale om misbrug, udfra det er noget du selv har accepteret.

Han har ikke accepteret noget som helst ved at oprette en bruger paa newz.dk.

At skrive at man boer laese FAQ, har intet at goere med accept af denne.
Hvis de vil have man accepterer en EULA/FAQ/Regelsaet, saa skal man aktivt vaelge at have accepteret dette.
Gravatar #50 - Magten
15. apr. 2008 09:53
At skrive at man boer laese FAQ, har intet at goere med accept af denne.
Men skal man da acceptere den? Man bliver oplyst om at der står informationer om driften af Newz.dk i FAQ'en.. Opretter man en bruger uden at læse det, så er man vel også mere eller mindre ligeglad?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login