mboost-dp1

hvad skete der med cliche nyhederne?

Gå til bund
Gravatar #1 - hejboel
20. aug. 2005 12:09
Jeg har med interesse fuldt med i nyhederne / diskussionerne omkring cliche.dk

men, nu er de forsvundet fra nyhedsforsiden / forum / osv...

hvad skete der?

\Hejboel
Gravatar #2 - mrmorris
20. aug. 2005 12:54
Godt spørgsmål. Åbentlyst fjernet, vi kan så kun gætte på hvorfor... (søgsmål, forkerte fakta eller dårlig samvittighed) men det er måske lettest at spørge newz.

Hvorfor slette 3 store, interesante tråde uden så meget som et ord til brugerne? Det virker da temmelig lusket.
Gravatar #3 - H.E.R.O.
20. aug. 2005 12:54
de er nok blevet slettet.
Gravatar #4 - DUdsen
20. aug. 2005 13:08
af newz.dk eller af fordi en eller anden smartass med SPS(smal penis syndrome)fik lusket sig adgang til databasen.
Iøvrigt er der det underlige at den ene tråd stadigvæk står i listen over nye men pejer på index.php istedet for tråden.
Gravatar #5 - Blinklys
20. aug. 2005 13:10
Hmmm, mystisk at de er blevet fjernet. De står alle tre under indsendte nyheder nu :-/
Gravatar #6 - mrmorris
20. aug. 2005 13:34
#4 Den tråd du snakker om, peget vel på selve nyheden (nummer 57886, post #54) men nyheden finder ikke, og den falder derfor tilbage til forsiden.

#5 Tvivler på man redigerer i noget så gammelt og debatteret, så de er nok bare blevet "parkeret" der fordi det var nemmest/hurtigst.
Gravatar #7 - NFX
20. aug. 2005 14:01
Når nu er det newz.dk, er der nok en god nok grund til at de er blevet fjernet.

De står står nu under "Indsend nyhed", så det ser ud til at de ikke direkte er blevet slettet, men bare trukket tilbage. Hvad grunden er ved jeg ikke, men jeg kan ikke forestille mig at de ikke vil fortælle os hvorfor.

Men det kommer sikkert ikke før weekenden er ovre, der er trods alt en grund til at WNZ-systemet er automatiseret :)

Når staff members (Amokk, The-Lone-Gunman, peter_m, osv) ikke poster her men i andre threads, kan det vel skyldes dette punkt i faq'en:

Det er dog admins (som tæller hmn, Pernicious og Net_Srak), som ejer newz.dk, og det er derfor kun disse, som officielt kan udtale sig på newz.dk's vegne.
Gravatar #8 - Erroneus
20. aug. 2005 14:15
Mystisk, det lugter lidt af Cliche.dk har pudset advokat på newz.dk, det må man da ikke håbe... for dem selv, for det er da først selvmord :D
Gravatar #9 - amokk
20. aug. 2005 14:42
Officiel udmelding fra newz.dk

Cliches advokat har kontaktet os, truet med en retssag og politianmeldelse, og ellers bedt os fjerne vores nyheder om Cliche. Uanset om deres trusler berettigede eller ej, er vi nødt til at tænke på, at vi er drevet af frivillige kræfter og ikke har råd eller tid til en evt. retssag, selv om dette ville være det mest retfærdige for alle parter. Desuden er de 3 ejere af newz.dk personligt ansvarlige for firmaets økonomi.

Det, som primært har været et problem for Cliche, har været den meget negative stemning, som brugerne i vores forum har skabt. I sidste ende er det newz.dk, som hæfter for hvad forumet indeholder, og derfor vil vi på det kraftigste opfordre til, at I som ansvarlige brugere stopper med at skrive enhver form for indlæg, som Cliche vil opfatte som mudderkastning, da dette principielt kan blive dråben, som får dem til at indlede en retssag og evt. betyde lukningen af newz.dk. Skulle det alligevel ske at brugere indsender stærkt negative indlæg, vil disse blive slettet omgående.

Vi er selvfølgelig kede af at tage dette skridt, men føler ikke, at det er værd at risikere newz.dk's fremtid pga. en sag som denne.

Med venlig hilsen
newz.dk crewet
Gravatar #10 - mrmorris
20. aug. 2005 14:52
Det var dog utroligt! Nu bliver man jo helt i tvivl om hvad man må diskuttere eller ej, på et offentligt og friviligt drevet teknologiforum. Så meget for ytringsfriheden.

Hvis det endelig kom til stykket tror jeg nu der vil være rigtig mange parat til at spytte kr. i en indsamlingspulje. Men ok, næste nyhed...
Gravatar #11 - DUdsen
20. aug. 2005 15:04
Okey men hvor er det precist cliche mener at strejen krydses er der på noget tidspunkt kommet med urigtige eller misvisende oplysninger eller svier det bare at komme under lup.
Det begynder at blive rigtigt interesant er det mugligt at få lov til at se precist hvad cliche har sendt ud, en eller anden burde samle hvad vi faktisk ved.
og få offentligt gjort en eller anden form for opsumering.

Daniel udsen [email protected]
Gravatar #12 - amokk
20. aug. 2005 15:12
#10, #11 det som Cliche er sure over, er den måde brugerne har omtalt dem på i forumet. Uanset hvor god en sag vi selv mener vi har på newz.dk har vi ikke ressourcerne til at tage kampen op, og vil derfor helst undgå flere problemer med Cliche. Desuden kan man jo sige at vi har opnået vores, da vi har fået sat fokus på nogle sikkerhedsproblemer, og da Cliche har lavet en forbedring af deres sikkerhed. ¨

Det er pænt af jer som brugere at tilbyde at spytte penge i kassen til en sag, men vi vil ikke til at indlede en sag, som er afhængig af finansiering fra brugerne.
Gravatar #13 - BurningShadow
20. aug. 2005 15:16
Det er en skam at der ikke er tid/recourcer/penge til en sag, for det er jo ikke første gang, at nyheder er blevet slettet fordi nogen føler sig jogget over fusserne.
Det skulle jo nødigt blive sådan at alle og enhver kan få slettet en nyhed på newz, bare fordi de ikke kan lide den.

Men jeg kan da godt forstå beslutningen, sådan som situationen er.
Gravatar #14 - cjoey
20. aug. 2005 15:34
Har cliché et forum vi så kan skrive på i stedet :-)
Gravatar #15 - DUdsen
20. aug. 2005 15:34
#12 jeg kan godt se hvorfor i ikke har pisse meget lyst til at kaste jer ud i en længere retsag, jeg kan bare ikke lide at se det hele forsvinde fuldstendigt ud i et tomrum, hvor ingen rigtigt ved precist hvad der skete.
Du er helt sikker på de ikke nævner precise indlæg, altså det er ikke forbundet til den klaphat der lejede cliche.dk/bonavent og postede link's som intet havde med sagen at gøre!

PS de to oprindelige tråde er i store træk stadig i google cache.
Jeg hader lidt tanken om at noget bare kan blive en unyhed fra den ene dag til den anden.
Gravatar #16 - Acro
20. aug. 2005 15:36
Hvis man ikke har bare en nogenlunde pulje til søgsmål, så bør man efterhånden ikke beskæftige sig med journalistik. Jeg forstår udemærket udmeldingen, selvom jeg synes, at det er synd, at denne udvikling på denne måde præger newz.dk.

Hvis man tænker over det, så kan alle jo i fremtiden true newz.dk med bål og brænd, hvilket ikke koster det store. Man kan på den måde fjerne al seriøs journalistik blot igennem trusler. Advokatsalæret er nok billigere end de penge, som cliche taber på grund af deres egne sikkerhedsproblemer.

Hvem bliver det næste gang? Hvis Intel i en test bliver kåret som bedre end AMD, så kan AMD potentielt indlede en retssag, da newz.dk ikke selv er i stand til at underbygge de forskellige fakta.

Det er ganske tydeligt, at cliche i denne sammenhæng ikke har en sag. Der er ingen lov, der forhindrer brugere imod at udtale sig i et debatforum. Der er tværtimod en lov, der sikrer det. Injurielovgivningen skal selvfølgelig overholdes, men det problem er det vist ikke i denne sammenhæng.

Jeg synes virkelig, at det er ærgeligt, at newz.dk må kaste håndklædet i ringen. Den eneste effekt er, at newz.dk fremstår som et ringere medie, hvor man ikke kan være sikker på en effektiv dækning.

Hvis I beslutter jer for at samle penge ind, så vil jeg i hvert fald gerne støtte det. Der er kun tale om et eksempel, men det kan let blive flere, hvis man ikke kæmper sin sag. Der er ingen forkerte informationer i denne sag, og cliche må selv tage ansvar for problemer, som de har skabt.
Gravatar #17 - mrmorris
20. aug. 2005 15:36
#14 Ja pudsigt teknologien ikke kommer os til hjælp her, vi har ingen P2P forum teknologi til rådighed endnu. :/ Kun mailingliste, usenet og evt. andre offentlige fora.

#15 Ja hurra for google cache, men dem sagsøger Cliche nok ikke... desværre!
Gravatar #18 - amokk
20. aug. 2005 16:13
#16 Vi er mindst lige så kede af, at det skal gå sådan, som I som brugere er. Men vi er et gratis site, drevet af ulønnede frivillige, så det siger sig selv at vi ikke har kapital til retssager, uanset om vi føler at vi har en god sag. At starte en indsamlig nu, vil blot provokere Cliche yderligere, med risiko for at de indleder en reel retssag, hvor vi risikerer at stå uden midlerne til at føre denne.

#17 Sagen kan som du siger, diskuteres andre steder, og det må være op til folk selv om de vil dette, og op til Cliche hvordan de vil reagerer på dette.
Gravatar #19 - DUdsen
20. aug. 2005 16:34
#18 er der bare en minimal chance for at i kan offentligt gøre den precise ordlyd af cliche's henvendelse, eller har i fået en eller anden form for mundkurv på.
Vage henvisninger til den måde brugerne har omtalt dem på virker bare ikke rigtigt på mig.

Vi kan nemt gå videre med diskutionene i et andet forum men det er simpelt hen ikke til at kæmpe imod skygger og halve antydninger af et eller andet, der måske er forkert.
Gravatar #20 - amokk
20. aug. 2005 17:01
#19 Ikke foreløbig. Ejerne af newz.dk er på ferie, og jeg vil skyde på at brevet er sendt til newz.dk's adresse. Om det besluttes at offentliggøre det senere, kan jeg ikke svare på, men #9 var essensen af situationen.
Gravatar #21 - Gruesome
20. aug. 2005 17:18
Håber på der er nogen der sætter et alternativt forum op hvor det her kan blive diskuteret... Jeg kan godt smide et phpBB system op hvis der er interesse for det?
Gravatar #22 - Indox
20. aug. 2005 18:00
Forstår godt at newz er tvunget til at tage nyhederne ned, men jeg er da lidt skuffet over, at vi skulle bede om en forklaring, før vi fik en.

Hvis Cliche har et forum, så vil jeg da gerne fortsætte diskussionen dèr. Ellers vil jeg lige finde deres mail og hyggesnakke lidt :)

EDIT: Hvis Cliches advokat har samme viden inden for sit felt, som det tyder på at Cliche har, så er der vist ikke noget at frygte..
Gravatar #23 - warren
20. aug. 2005 18:20
Ja, jeg vil gerne spytte ihvertfald 500-1000 kroner i kassen.

Ja, eller sæt nyheden til eb.dk - dem tør De sgu ikke at lege med, så kan man osse se hvilken mafia-metoder De bruger.
Gravatar #24 - NFX
20. aug. 2005 18:50
#22:
Så vidt jeg har forstået det, vil mails der sendes til (hvertfald en af) newz' e-mail-adresse(r) blive forwardet til alle staff members.
Hvis så de har fået sådan en hvor der har stået "jf. det brev vi sendte til jer bl.a. bl.a. vil vi bede jer om at tage nyhederne ned", har det vel været sådan at amokk eller en eller anden har fjernet dem, men ikke kunnet se indholdet af det fysiske brev, da det er blevet sendt til hmn eller pernicious eller sådan en, som jo så åbenbart er på ferie.

Jeg vil så mene at der godt burde kunne have være lavet en notits her, men som nævnt før - newz.dk er jo ejet af hmn, pernicious og net_srak, de andre crewmembers har vel ikke turde udtale sig på vegne af newz uden at have sikker information ;)

Nå - hvem køber et domæne hos cliche og sætter et forum op?
Gravatar #25 - Indox
20. aug. 2005 18:54
#24 - Eller hvem har et domæne/hotel hos Cliche, som vi kan smække et forum op på? :)
Der var da mange, der var hurtige til at sige, at de var kunde (kommende ex-kunde) hos Cliche i de tidligere diskussioner.
Gravatar #26 - DUdsen
20. aug. 2005 19:55
http://www.dudsen.dk/comm/ den ligger så godt nok ikke hos cliche.dk og jeg har ingen intentioner om at købe et domæne hos dem. men det er åbent for nu ihverfald.
Gravatar #27 - bugger
20. aug. 2005 21:21
Nogen der har en cache af artiklerne plus diskussionen (har desværre ikke selv mere)? PM mig da det nok ikke er en god idé at smide nogle links her i fora.
Gravatar #28 - mrmorris
20. aug. 2005 21:46
#27 Google cache har desværre kun de første ~25 indlæg, ud af godt 160 for hver tråd. :/

Fandt lige en anden relaterende diskussion:
http://debat.computerworld.dk/thread.asp?Mode=View...
Gravatar #29 - bugger
20. aug. 2005 21:58
#28 Yahoo! Search har op til indlæg 62 af første artikel.
Gravatar #30 - bugger
20. aug. 2005 22:22
MSN har faktisk endnu flere kommentarer fra artikel 1 i sin cache (~150).
Gravatar #31 - mrmorris
20. aug. 2005 22:26
#30 Søreme så, det er jo 99% af det hele så :)
Gravatar #32 - LeonM
21. aug. 2005 05:33
"Vi er selvfølgelig kede af at tage dette skridt, men føler ikke, at det er værd at risikere newz.dk's fremtid pga. en sag som denne"

Ar risikere Newz.dk's fremtid kan ske på MANGE måder og den poletik i bruger her er bestemt en af dem. Det er da soleklart at Cliche ikke har en sag. Newz.dk prøv at slå ordet TROVÆRDIGHED op i en ordbog !!

"at vi er drevet af frivillige kræfter" i er en flok drengrøve når i laver er stunt som dette her ! Hvis i ikke vil stå inde for det som i laver SÅ LAD VÆR MED AT DRIVE ET SITE uanset om i er "frivillige" eller ej..

Er jeg den eneste her som syntes at ejerne af Newz.dk er en håndfuld WIMPS !!

Bare min 5øre

:( Leon
Gravatar #33 - NFX
21. aug. 2005 09:02
#32:
Det er jo ikke ejerne der er en "håndfuld WIMPS !!" - de er her slet ikke. Så vidt jeg har forstået er det derimod resten af staff der hellere vil være på den sikre side.
Gravatar #34 - LeonM
21. aug. 2005 09:59
En rigtig velskrevet opsummering af forløbet her: http://www.dudsen.dk/comm/?q=node/4

:) Leon
Gravatar #35 - amokk
21. aug. 2005 15:43
#33 Cliche-nyhederne blev fjernet i går af ejerne, hvorefter de kørte på ferie. Et par timer efter talte jeg så med Pernicious, og fortalte at folk var begyndt at komme med gætterier osv. og vi aftalte at jeg skrev den udmelding som står i #9.

#32 Er der nogen der tvinger dig til at bruge newz.dk, siden du er nødt til at tude så meget? Hvis du ikke kan lide newz.dk så er det jo ikke værre end at du sletter din bruger eller blot lader være med at gå ind på siden!

(sidste kommentar var min personlige holdning til indlægget)
Gravatar #36 - LeonM
21. aug. 2005 19:18
#35 Den slap du nemt over hva ?

:( Leon
Gravatar #37 - Kadann
21. aug. 2005 20:01
#35 -

Off topic:

Hvordan sletter man sin bruger, bare af ren nysgerrighed..
Gravatar #38 - NFX
21. aug. 2005 20:03
#37:
Kan man vist ikke, men måske kan du spamme forums indtil du bliver bannet :)

#35:
Godt med lidt uddybning.
Gravatar #39 - BurningShadow
21. aug. 2005 20:43

Man kan ikke slette sin egen bruger, men send en PM til en admin, så ellers hold dig væk. Så skulle resultatet være det samme, ville jeg da mene.
Gravatar #40 - Kadann
21. aug. 2005 20:46
#39 -

Nu virkede det bare som om at man selv kunne gøre det, men jeg kunne ikke finde funktionen, så var det jo oplagt at spørge om det kunne lade sig gøre.
Gravatar #41 - alyflex
21. aug. 2005 20:51
kunne man ikke evt. finde nogen der kunne tænkes at støtte op rent økonomisk eller med advokat hjælp?
prøvet at sende en lille venlig besked til piratgruppen.org? kunne da godt tænkes at det var inden for deres felt dette her...
altså ved godt det ikke er fildeling... men de går vel også ind for frihed på nettet, og for deling af information... hvilket jo må siges at være det som newz.dk er ved at miste...

virkelig en sort dag hvis cliche skal slippe afsted med dette.. men i det mindste vil jeg da udbrede nyheden om hvem cliche i sandhed er til alle jeg kan komme afsted med... skulle gerne komme op på 500-1000 potentielle kunder =)
Gravatar #42 - DUdsen
21. aug. 2005 20:53
#41 andre organisationer der måske er intereserede er eff digitalforbruger.dk og måske itpol.dk
Gravatar #43 - mrmorris
21. aug. 2005 21:08
#42 Britiske The Inquirer kunne måske også tænkes at ville stille skarpt på disse trusler mod en åben, IT/sikkerheds -relateret debat. Tror jeg mailer dem engang!
Gravatar #44 - Indox
21. aug. 2005 21:14
Spread the word :)

Jeg har også selv gjort mit for at gøre andre opmærksomme på sagen og derved få skabt noget debat.

Men måske vi skulle fortsætte disse indlæg på comm.dudsen.dk ?
Gravatar #45 - noeyewar
22. aug. 2005 06:12
det her er i mine øjne lidt grotesk. har ihvertfald uanset hvor meget i siger jeg tuder, mistet alt respekt for et online medie som faktisk havde opbygget meget respekt hos mig efter omtalte sag (som viser at et online medie faktisk kan andet end at fortælle om anden end nye skærmteknologier og processortyper)

men synes i hos newz skal revudere denne sag lidt. hvis kommentarerne har været for skrappe (ifølge cliche) må i jo uploade nyhederne igen, og lukke for kommentarerne (og slette dem der er) og hvad med fx den opsamling i havde?
hvis ik den bliver lagt op igen (samt en officiel nyhed/beskrivelse af sagen)tror jeg jeg er færdig med newz.
forstår godt i ryster lidt i bukserne, og forstår godt hvis i sletter nyhederne. men hvis i ik laver en opsamling af en art (i et pænt, hæderligt sprog) er i kraftede nogle vatpikke!!!

men lad os nu vente og se, weekenden er jo først lige ovre
Gravatar #46 - noeyewar
22. aug. 2005 06:21
synes brugere skulle fortsætte på hol
http://hol.dk/traad.asp?fID=16&tID=291602
eller opret en ny og mere hårdtlydende tråd. og fortsæt der. det er iøvrigt et meget stort forum. så budskabet forhåbenligt kan blive spredt endnu mere
Gravatar #47 - bibihest
22. aug. 2005 06:26
Jeg må sige, jeg forstår sgu godt cliche.dk på en måde.

Det er ikke skide smart den måde newz.dk har skrevet om sagen. Hvis de skriver der er et sikkerhedshul, det er ok, men direkte at skrive HVAD man skal gøre for at udnytte det, det er direkte lamt.
For at se om problemet stadig er der kan man jo bare gå ind igen og se om det stadig er muligt, så det er ikke det store problem.

At cliche så vælger den vej og ikke vil kommentere problemet er deres eget valg. Nogle holder kæft, andre snakker om det hvor de kan komme til det. Det er som sagt noget folk selv afgør hvad der er bedst for deres firma.
Men jeg kan udemærket forstå de ikke gider svare newz.dk efter den måde der blev skrevet om det i nyheden
Gravatar #48 - fastwrite
22. aug. 2005 08:35
#47 - jeg tror du har fået lidt galt i halsen.

Hvis Newz teamet havde skrevet

"opskrift til hvordan du tjekker Cliches sikkerhedshul.
1 - start din browser
2 - aktiver dit XX-asp script
3 - skriv følgende i din url"

Så kan jeg følge dig - ellers ikke.

Newz sendte jo en mail tre dage inden de postede nyheden - og hvis Cliche havde ofret bare 18 sekunder på at trykke BESVAR på mailen, og skrive: "Tak for jeres opmærskomhed. Vi kigger lige efter og tjekker. Kan vi vende tilbage med status til jer inden for 3 dage - og dermed vente med at publicere nyheden?" - så havde det været en VIND/VIND situation. Cliche ville have bevaret deres troværdighed, og Newz teamet ville have været glade for at de fortalte dem det.

I stedet valgte Cliche total tavshed - ingen respons - og så følte Newz at de var tvunget til at offentliggøre fejlen, netop fordi Cliche tilsyneladende har en masse kunder, og disses data var i fare.

Hvis ikke der var blevet fortalt om fejlen - så tænk på hvor mange der kunne have udrettet stor skade i det skjulte.

Nu valgte Newz at bringe det frem i offentlighedens søgelys - hvilket er det man skal gøre.

At Cliche nu reagerer på denne måde med advokat er helt absurd. Vi som private brugere har ytringsfrihed - så længe det ikke er decideret løgn vi prøver at kommunikere ud til alle. Men der var jo tale om en sikkerhedsfejl - og ikke en løgn omkring firmaet.

Cliché er passé i mine øjne....
Gravatar #49 - ms-fan
22. aug. 2005 10:24
Det der er mest skræmmende er at de rent faktisk ta´r newz.dk´s forum-brugere seriøst.
Gravatar #50 - Disky
22. aug. 2005 10:41
Omgående fortæl diverse aviser og medie kritiske tv programmer om denne sag.

Jeg er sikker på flere af dem gerne vil klynge Cliche op i en hvis legemsdel.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login