mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #401 - demolition
30. jun. 2017 06:58
CBM (400) skrev:
Men det kan selvfølgelig være at AlfaPower controllere har en boot rom

Ja det har den, ellers ville det ikke kunne lade sig gøre at boote fra den.
Gravatar #402 - brostenen
30. jun. 2017 08:36
Hmmm.... Jeg har overvejet at få en lille smule mere møff på CPU fronten. Ikke meget, men kun lige så den loader indholdet af drawers lidt hurtigere. Hvad er anbefalelsesværdigt, hvis vi ikke snakker vampire og der skal være lav varme udvikling? (Måske enda uden heatsinks)

Ram mængden er mig lidt mere underordnet. Jeg har ikke brug for mere end maks 8 megabyte i alt. Da den kun skal bruges til spil, skrive ADF filer til floppy og noget tekstbehandling.

Ydermere overvejer jeg at finde SD kort løsning istedet for CF. Jeg har hørt en lille fugl synge om at CF kort giver knudre med PC-Card slottet og jeg ender sikkert med at købe CD drev eller en SCSI løsning.
Gravatar #403 - demolition
30. jun. 2017 10:03
Snakker vi A600 her? Så ville jeg umiddelbart gå efter en ACA620. Sådan en havde jeg i min 600 inden den fik en Vampire. God pris, pæn hastighed, 11MB meget hurtig RAM, maprom & PCMCIA kompatibel.

Amigaen kan være lidt kræsen med visse CF kort i PCMCIA porten, men jeg har aldrig oplevet problemer med Sandisk kort.
Gravatar #404 - brostenen
30. jun. 2017 16:33
#403
Jeps.... Jeg sidder og tænker, at jeg nok aldrig får en A1200 igen, og har bittert fortrudt at jeg solgte min i 2006/07.

Det var ellers en fed maskine jeg havde. Den havde et GVP Turbo Jaws II (030-33) accelerator kort med 8mb Ram og jeg havde en Surf-Squirrel PC-Card SCSI adaptor, to eksterne drev (det ene var et sort fra CDTV) og et par mus.

Så jeg skal have opgraderet min 600 til en hastighed der svarer til en 1200 i CPU hastighed. Lidt ekstra ram og såen og en 020 CPU. AGA er nok en luksus jeg aldrig kommer helt i gang med at benytte, når jeg tænker over det. Jeg har heller ikke samme nostalgiske forhold og tilknytning til en 1200'er. Shure det kunne være nice at have en, og hvis der findes nogen som vil bytte deres 1200'er med en 486 computer, så er jeg helt klart med på den. Ellers bliver det nok bare en 500'er, da èn Amiga maskine ikke er nok. De er da til at betale og jeg har et langt dybere forhold til den model (ikke 500+ modellen).

Hvor meget varme udvikler en ACA620?

Jeg har lige bestilt mig et 44pin SD-IDE adaptor kit med 2gb kort til min 600'er. Venter på at CF-IDE adaptoren kommer inden længe, da jeg gerne vil sætte de to løsninger op mod hinanden, for at finde ud af hvad forskellen er i hastighed.
Gravatar #405 - demolition
2. jul. 2017 11:01
slettet pga. dobbelt post
Gravatar #406 - demolition
2. jul. 2017 11:01
Der er ikke så mange muligheder mht. at opgradere en 600 hvis man vil have højere hastighed og ikke bare RAM. Der er mere eller mindre bare ACA620/630, Apollo 630 og Vampire 600, hvor ACA620 helt klart er den billigste løsning (og den nemmeste at få fat på).

Jeg synes ikke at min ACA620 blev specielt varm, så der var ikke brug for ekstra køling. Man kan sagtens holde en finger på den uden at brænde sig og jeg har ikke haft stabilitetsproblemer. Det skal dog siges at metoden med at sætte en accelerator ned over CPUen som man skal i en 600 ikke altid er så robust. Det er vigtigt at benene på CPUen er rengjorte så der er ordentlig forbindelse, og din 600 bør også have nye, gode kondensatorer. De originale er ikke gode længere.

CF og SD burde køre nogenlunde lige hurtigt, det er ihvertfald min erfaring. Begge dele er langt hurtigere end IDE interfacet i maskinen.

Med en 500 er ACA500plus en god løsning. Mere hastighed, RAM, CF interface m.v.
Gravatar #407 - brostenen
2. jul. 2017 13:33
#406
Ja det er jo ikke mange muligheder. Så længe en ACA620 får den interne temperatur til at stige mere end et par grader, er det den vej jeg skal gå. Med henblik på ram, så kan jeg godt nøjes med den fra indevidual der giver en ekstra megabyte. Det betyder så at jeg kan få en scandoubler. Hvis ikke jeg finder en 15khz kompatibel TFT/LCD fladskærm og så bruger en RGB-VGA dongle. På denne måde kan jeg benytte pc og amiga igennem en kvm switch, hvor jeg kun benytter vga funktionen. Er for øvrigt igang med at finde informationer på nettet, omkring hvilke multisync skærme der kan gå så langt ned.
Gravatar #408 - kblood
2. jul. 2017 21:24
Har Amiga 600 ikke en løsning i stil med Amiga 500 som gør at man kan give den Amiga 1200 udvidelser? Det bliver så godt nok hurtigt dyrt. ACA500plus f.ex. gør at man kan bruge en ACA1221 i sin Amiga 500.
Gravatar #409 - brostenen
2. jul. 2017 22:08
#408:
Det eneste jeg kender til, er den ram udvidelse man kan købe som nu lige nu. Den har så vidt jeg husker en clockport eller noget. Ellers erindrer jeg et eller andet med en udvidelse i stil med Vampire og såen. Du ved... Clip on...

Som en lille side-kommentar, så genkender folk nok titlen her.


Gravatar #410 - demolition
3. jul. 2017 13:55
kblood (408) skrev:
Har Amiga 600 ikke en løsning i stil med Amiga 500 som gør at man kan give den Amiga 1200 udvidelser?

Nej, det har den ikke. Du får nok også svært ved at skohorne en A1200 accelerator ind i et A600 kabinet, og PCMCIA porten i siden kan ikke bruges til acceleratorer, så det vil ende med at blive en løsning for enden af et kabel..

Inden min 600 fik en Vampire havde den også løsningen med ACA620+IndivisionECS+A604 og det giver en rimeligt fornuftig classic Amiga hvor man ender med ~13MB RAM ialt. Men alle de opgraderinger løber også op og så ender man prismæssigt næsten med at kunne købe en Vampire 600 til maskinen i stedet for. Dog kan den endnu ikke bruges som 'scandoubler' eller ekstra chip mem, men det ser ud som om det er lige på trapperne.
Gravatar #411 - brostenen
7. jul. 2017 12:49
Arrrrghhhh HVAD TÆNKER nogle eBay sælgere på, når de pakker hardware til afsendelse??







Gravatar #412 - demolition
7. jul. 2017 13:50
Ja kønt er det ikke, men jeg kan ikke lige spotte nogle tydelige skader?
Gravatar #413 - brostenen
7. jul. 2017 16:39
#412
Der er heller ikke fysiske skader på boardet. Hvis diagnostic programmet taler sandt, så er det statisk elektricitet som har skadet det. Der er nogle spil, så som testdrive der ikke fungerer.
Gravatar #414 - kblood
7. jul. 2017 16:47
#413 Hvad kørte du den diagnostik med? Kræver det at C64eren kan tænde? Jeg har nemlig 2 gamle C64ere og de vil ikke tænde. Ved bare ikke om problemet er PSU eller noget andet.
Gravatar #415 - CBM
7. jul. 2017 17:57
#409: ak ja amiga 500 :-) det er sandt hvad de siger, man kommer sig aldrig over sin første kærlighed... Ej heller selvom den kun havde en 7 MHz CPU :-)
Gravatar #416 - demolition
7. jul. 2017 20:06
brostenen (413) skrev:
#412
Der er heller ikke fysiske skader på boardet. Hvis diagnostic programmet taler sandt, så er det statisk elektricitet som har skadet det. Der er nogle spil, så som testdrive der ikke fungerer.

Medmindre du har det tilhørende kabelsæt til at sætte i alle portene så er det normalt at den diagnostic test fejler på de punkter hvor din fejler. For at den kan måle 'på sig selv' skal signalerne loopes rundt på portene.

#414: Hvis maskinen ikke kan tænde (hvad betyder det - sort skærm?) så vil dette cart sikkert heller ikke fungere da det kræver at de fleste chips fungerer i en vis grad. Hvis der ikke er lys i dioden så er det sandsynligvis strømforsyningen. Hvis der kommer lys i dioden men der blot er sort skærm, så kan det være næsten hvad som helst der er galt. Det kan være kompliceret at fejlfinde. Der er dog forskel på om der er et video-udgangssignal eller ej, dvs. er der sort skærm eller er der slet intet udgangssignal ligesom hvis videokablet ikke var tilsluttet?
Gravatar #417 - kblood
7. jul. 2017 20:32
#416 Mjaa, mener desværre at dioderne stoppede med at virke for længe siden, før at resten stoppede med at virke, så jeg har ikke så meget at gå ud fra. Der er intet video signal, så jeg tror nu ikke den tænder. Jeg har en Turbo Chameleon 64 og når jeg sætter den i en af de to, så kan jeg godt bruge joystick porte og tastaturet, men resten sørger TC64 modulet så for. Så ved ikke hvor meget det hjælper.

Jeg burde nok bare få målt på strøm forsyningen i første omgang.
Gravatar #418 - brostenen
7. jul. 2017 22:56
kblood (414) skrev:
#413 Hvad kørte du den diagnostik med? Kræver det at C64eren kan tænde? Jeg har nemlig 2 gamle C64ere og de vil ikke tænde. Ved bare ikke om problemet er PSU eller noget andet.


Det er et program, jeg kørte fra floppy.
Har du forsøgt at måle med et multimeter på PSU'en?

Jeg skal også lige checke om jeg stadig kan finde det fejlsøgnings-chart jeg faldt over ved et tilfælde for noget tid siden.

EDIT:
Fandt det meget hurtigt. Jeg kunne huske hvad jeg søgte på da jeg fandt det ved et tilfælde.

http://www.commodore.ca/manuals/Tips/c64_tips.htm
Gravatar #419 - brostenen
7. jul. 2017 23:02
demolition (416) skrev:

Medmindre du har det tilhørende kabelsæt til at sætte i alle portene så er det normalt at den diagnostic test fejler på de punkter hvor din fejler. For at den kan måle 'på sig selv' skal signalerne loopes rundt på portene.


Ahhh.... I see.
Men hvad så med den software der ikke vil køre? Er der revisions af boardet der ikke vil køre bestemte titler eller noget i den retning?
Gravatar #420 - brostenen
7. jul. 2017 23:05
#415:
True... Hehe. Jeg udsatte min kvinde for sangen i dag, og hun stod og lignede en der tænkte:

"WTF.... Det er sgu løgn det der. Alt for mærkeligt det der"

Jeg går ud fra at 80'erne gennerelt bare var for skod på mange punkter. Tag tøj moden f.eks. Den var sgu alt for gyselig.
Gravatar #421 - kblood
8. jul. 2017 02:04
#418 Nej, det er lige det, jeg har ikke målt på PSUen endnu, har egentlig bare formodet at den virkede. Jeg har bare ikke selv et multimeter, så skal lige have den forbi mine forældre.
Gravatar #422 - CBM
8. jul. 2017 05:07
#413: det undrer mig at c64 er så modtagelig for statisk el? Nu bliver jeg bekymret for de c64 mainboards jeg har liggende og det c16 mainboard som har været taget ud af sit kabinet et par gange

Gravatar #423 - demolition
8. jul. 2017 07:25
CBM (422) skrev:
#413: det undrer mig at c64 er så modtagelig for statisk el? Nu bliver jeg bekymret for de c64 mainboards jeg har liggende og det c16 mainboard som har været taget ud af sit kabinet et par gange

Set i lyset af at der ikke rigtigt er brugt nogen former for ESD beskyttelse på portene (i A500 ser man f.eks. ESD komponenter i stribevis ved de fleste porte) så er de generelt ret robuste over for den slags. Der kan gå en CIA chip engang imellem hvis man hiver en joystick ind eller ud mens maskinen kører, men CIA chips er heldigvis den chip der er nemmest og billigst at få fat i.

Jeg har set masser af C64 bundkort der bare er blevet kastet ned i en kasse uden nogle former for beskyttelse og det tager de normalt ikke skade af, selv om jeg dog ikke selv kunne finde på at behandle dem på den måde. :-)

kblood (417) skrev:
#416 Mjaa, mener desværre at dioderne stoppede med at virke for længe siden, før at resten stoppede med at virke, så jeg har ikke så meget at gå ud fra.

Lysdioden går aldrig i stykker, så hvis den ikke lyser så er der noget galt med en eller flere forsyningsspændinger.
Gravatar #424 - CBM
9. jul. 2017 05:36
#416: jeg må have testet maskiner engang når jeg har tid
Gravatar #425 - brostenen
9. jul. 2017 20:37
Ja... Så smed min C64 billedet. Måske også lyd, men det kan jeg ikke konstatere uden billede. Den er helt sort på skærmen. Der er dog heldigvis lys i dioden.
Gravatar #426 - brostenen
9. jul. 2017 23:47
YES..... Jeg ved ikke hvad der er galt. Men jeg havde heldigvis gemt Vic-II chippen fra det gamle board. Nu fungerer den igen. Sweet...

Nu jeg er ved C64. Er der nogen som ved noget om hvilken converter (til rimelige penge), man skal bruge for at benytte enten VGA eller HDMI på en C64?
Gravatar #427 - CBM
10. jul. 2017 04:51
brostenen (426) skrev:
YES..... Jeg ved ikke hvad der er galt. Men jeg havde heldigvis gemt Vic-II chippen fra det gamle board. Nu fungerer den igen. Sweet...

Nu jeg er ved C64. Er der nogen som ved noget om hvilken converter (til rimelige penge), man skal bruge for at benytte enten VGA eller HDMI på en C64?

Sandberg har en composit til hdmi for max 500? Kr mener jeg. Kan self ikke finde link lige nu og kan ikke huske præcis hvad jeg gav. Det er en lille hvid boks der skal have strøm via microusb. Composit+left+right audio in og hdmi out
Gravatar #428 - Ronson ⅍
10. jul. 2017 05:29
CBM (427) skrev:
Sandberg har en composit til hdmi for max 500? Kr mener jeg.

Jeg ville nok starte med sådan en til en 50'er (49,49 kr inkl fragt hvis du bestiller via app'en)
https://www.aliexpress.com/item/High-Quality-Real-...

Det er så en HDMI2AV, trods billedet viser det modsatte.. Anyway, AV2HDMI koster $8-9 så jeg ville stadig starte der :)

https://www.aliexpress.com/item/1080P-Mini-Composi...

https://www.aliexpress.com/item/Mini-AV2HDMI-Adapt...

Gravatar #429 - CBM
10. jul. 2017 07:00
Ronson ⅍ (428) skrev:
CBM (427) skrev:
Sandberg har en composit til hdmi for max 500? Kr mener jeg.

Jeg ville nok starte med sådan en til en 50'er (49,49 kr inkl fragt hvis du bestiller via app'en)
https://www.aliexpress.com/item/High-Quality-Real-...

Det er så en HDMI2AV, trods billedet viser det modsatte.. Anyway, AV2HDMI koster $8-9 så jeg ville stadig starte der :)


netop den model ja :)
Ville ønske jeg havde købt den via aliexpress, jeg har nok givet... måske 250 kr for min for et par år siden vil jeg tro.


Jeg burde vist generelt holde bedre øje med de ting der kan købes på aliexpress for under 80 kr (mener det er grænsen for dansk told osv?)... jeg betaler nok generelt overpris for mange ting :(
Gravatar #430 - brostenen
31. jul. 2017 22:40
Jeg har fundet lidt godter på nettet, til at rode med C64 image filer med....
Det ene er til at åbne T64 samt D64 filer med, så man kan kopiere filerne indeviduelt. Det andet er et T64 tool, som blandt andet kan convertere til PRG, Wav og meget mere.

Håber i kan bruge dette til noget...

https://sourceforge.net/projects/tapclean/

http://droid64.sourceforge.net/

Gravatar #431 - kblood
1. aug. 2017 07:53
brostenen (430) skrev:
Jeg har fundet lidt godter på nettet, til at rode med C64 image filer med....
Det ene er til at åbne T64 samt D64 filer med, så man kan kopiere filerne indeviduelt. Det andet er et T64 tool, som blandt andet kan convertere til PRG, Wav og meget mere.

Håber i kan bruge dette til noget...

https://sourceforge.net/projects/tapclean/

http://droid64.sourceforge.net/



Jeg plejer at bruge enten Star Commander eller Total Commander. Star Commander er lidt som Norton Commander, det gamle DOS fil håndterings program, men hvor det er fokuseret på C64 emulatorer, så det kan åbne T64 og D64 filer, kopiere PRG filer ind i dem og ud af dem. Med nogle addons kan man gøre det samme med Total Commander som er min favorit til filstyring i Windows.

Der er også en HxC drive emulator, som kan bruges til at konvertere en bunke Amiga filer. F.ex. SCP og IPF som er typer af filer der kan bruges til at have et image af et spil med spillets fulde kopi beskyttelse.
Gravatar #432 - brostenen
1. aug. 2017 21:19
#431
Findes det også til Linux og hvad benytter man til at fremstille M2I?

Jeg har haft lidt problemer med at få california games og testdrive til at køre fra min sd2iec, men med M2I format kører det uden problemer.
Gravatar #433 - demolition
2. aug. 2017 05:06
Mit favorit Windowsprogram til åbning og manipulation af C64 images er DirMaster:
http://style64.org/dirmaster

Mht. HxC floppy emulator, så kan man købe en HxC firmware som man kan flashe ned på en Gotek emulator som denne:
http://www.ebay.co.uk/itm/3-5-1-44MB-Floppy-Drive-...
HxC firmwaren koster €10:
http://hxc2001.com/store/

Vil man have et rigtigt display på kan man bygge et OLED display ind som erstatning for 3-char displayet:
http://www.kingsteners.homepage.t-online.de/Erweit...
(scroll helt ned)

Har selv lavet sådan en med HxC firmware og OLED display og det fungerer og ser rigtigt godt ud.

Vil man spare de €10 er der også FlashFloppy som er en gratis firmware til Gotek'en:
https://github.com/keirf/FlashFloppy
Den skulle også fungere ok, dog ikke helt på højde med HxC som jeg selv foretrækker.
Gravatar #434 - kblood
2. aug. 2017 07:09
#432 Jeg syntes ikke jeg har hørt om M2I før?

#433 Angående HxC firmware så er der begyndt at komme en open source Gotek firmware:
http://www.indieretronews.com/2017/07/flashfloppy-...
Edit: Hov den nævnte du allerede.

Ja, jeg har haft en del kig på Gotek til min nye sorte Amiga 1200 casing som netop er lavet til at man kan skære et stykke ud af casingen så der er en åbning til et HxC LCD display.
Gravatar #435 - brostenen
2. aug. 2017 08:36
#434
Denne her side: http://www.creepitz.de/downloads/m2i/

Det jeg gør, er at pakke filerne ud, omdøbe det directory som filerne ligger i (så man ikke får crap i CBM filebrowseren), og omdøbe m2i filen til "game.m2i" (kosmetisk, og ikke andet)

På C64'eren, loader jeg file browseren man normalt benytter til d64'ere. Går i spillets directory og går ind i m2i filen. Her får man et nyt bibliotek, lidt som når man åbner en zip/rar fil, og så kan man starte spillet her fra.

EDIT:

http://www.lemon64.com/forum/viewtopic.php?t=47490

Det var denne her side, jeg faldt over m2i på. Læste det for første gang i går, da jeg søgte på løsninger for at få testdrive til at fungere. Om det var dårlige image filer, pal/ntsc-issue eller andet jeg var ude i af problemer. Så jeg havde heller ikke hørt om det før.
Gravatar #436 - kblood
2. aug. 2017 09:47
#435 Ahh... jeg har egentlig et SD2IEC drev ser det ud til. Min hedder SDrive 1564.

Fandt en tråd her som forklarede lidt mere om det.
http://www.lemon64.com/forum/viewtopic.php?t=47134...

Nu har jeg så TC64 som jeg bruger, og der kan jeg vidst ikke bruge SDrive 1564 med fordi den vil bruge 2 C64 porte for at fungere... tror jeg da.
Gravatar #437 - CBM
3. aug. 2017 17:08
Jeg fandt lige en uåbnet vic20 i original kasse på mit fjernlager :-)
Gravatar #438 - brostenen
3. aug. 2017 19:50
#437
Damn.... Godt gået. Er den i mint condition, eller viser den alder?
Gravatar #439 - CBM
4. aug. 2017 08:29
brostenen (438) skrev:
#437
Damn.... Godt gået. Er den i mint condition, eller viser den alder?


Den ser ud som ny :-) modsat min anden vic 20 som har et 2 farvet kabinet og lidt medtaget udseende :-)

Jeg har netop flyttet de sidste maskiner fra fjernlager til mit retrolab/computer museum i sommerhuset og fandt den i den sammenhæng.

Gravatar #440 - demolition
4. aug. 2017 08:37
kblood (434) skrev:
Ja, jeg har haft en del kig på Gotek til min nye sorte Amiga 1200 casing som netop er lavet til at man kan skære et stykke ud af casingen så der er en åbning til et HxC LCD display.

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår meningen med at putte en floppy emulator i en A1200? En 1200 er ikke specielt kompatibel med floppyspil, så hvis man vil have en gamermaskine giver det meget mere mening at bruge en floppy emulator med en A500. En 1200 er mere egnet til brug med en HDD og evt. WHDLoad efter min mening, og med WHDLoad så er en floppy emulator relativt overflødig.

CBM (437) skrev:
Jeg fandt lige en uåbnet vic20 i original kasse på mit fjernlager :-)

Eftersom du ikke vidste at du havde den, så er det vel også en du meget gerne vil af med? :-))
Gravatar #441 - CBM
4. aug. 2017 08:46
demolition (440) skrev:
kblood (434) skrev:
Ja, jeg har haft en del kig på Gotek til min nye sorte Amiga 1200 casing som netop er lavet til at man kan skære et stykke ud af casingen så der er en åbning til et HxC LCD display.

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår meningen med at putte en floppy emulator i en A1200? En 1200 er ikke specielt kompatibel med floppyspil, så hvis man vil have en gamermaskine giver det meget mere mening at bruge en floppy emulator med en A500. En 1200 er mere egnet til brug med en HDD og evt. WHDLoad efter min mening, og med WHDLoad så er en floppy emulator relativt overflødig.


jeg har en gotek i min a1200 pt ... den fungerer også fint til at kopiere adf filer til ægte disketter via ekstern floppy drev... jeg har 2 a500 maskiner med floppy drev i sommerhuset

demolition (440) skrev:
CBM (437) skrev:
Jeg fandt lige en uåbnet vic20 i original kasse på mit fjernlager :-)

Eftersom du ikke vidste at du havde den, så er det vel også en du meget gerne vil af med? :-))


hehe næh nej :-)


Gravatar #442 - kblood
6. aug. 2017 01:00
demolition (440) skrev:
kblood (434) skrev:
Ja, jeg har haft en del kig på Gotek til min nye sorte Amiga 1200 casing som netop er lavet til at man kan skære et stykke ud af casingen så der er en åbning til et HxC LCD display.

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår meningen med at putte en floppy emulator i en A1200? En 1200 er ikke specielt kompatibel med floppyspil, så hvis man vil have en gamermaskine giver det meget mere mening at bruge en floppy emulator med en A500. En 1200 er mere egnet til brug med en HDD og evt. WHDLoad efter min mening, og med WHDLoad så er en floppy emulator relativt overflødig.


Jeg har lavet alle mine egne original spil til SCP images. Desuden hvis de ikke kan kører på en Amiga 1200 kan man ofte kører en Kickstart diskette og få dem til at kører alligevel. Jeg startede med at have en Amiga 600, og den havde selv nogle compatibilitets problemer og man måtte bruge de boot disketter som gav den en 1.3 rom. Det virkede ikke altid, men det hjalp da lidt.

Som CBM så har jeg også et eksternt floppy drev til min Amiga 1200, så jeg ville stadigt kunne læste almindelige disketter også. Der er nogle WHDLoad spil som har fejl i sig. F.eks. Cannon Fodder hvor man kun kan komme til bane 21 og så er der en fejl der gør man ikke kan komme videre... men der skulle så være en version et sted som fungere godt nok, men det er vidst ikke den man finder på WHDLoad sitet.

Men jeg må indrømme det nok mest er fordi det er en sort Amiga 1200 casing, og et blåt LCD display ville se ret nice ud i den :)

Jeg har en Turbo Chameleon 64, så hvis jeg har problemer med at kører et spil så kan dens Amiga 500 image sikkert kører det. Kan så bare ikke lige huske om den understøtter IPF og SCP filer.
Gravatar #443 - brostenen
8. aug. 2017 09:54
Fik bygget min 486 dx4-120 maskine færdigt. Den er baseret på en CPU jeg fik foræret for noget tid siden. Resten har jeg indkøbt fra forskellige lande så som rumænien, kina, england og så videre. Anyway... Har bygget den, fordi jeg lovede at CPU'en skulle have liv igen.

- FIC 486 VIP-IO motherboard.
- Amd 486dx4-120 (nul overclocking and passiv kølet)
- 32mb Ram.
- Cirrus Logic CL-5446 2mb PCI.
- Creative AWE64 Value/Standard.
- CD-Rom drev.
- 512mb Transcend CF kort i adaptor, placeret i drivebay.
- A-Open 300watt ATX PSU med hjemmelavet ATX til AT converter.



Gravatar #444 - Ronson ⅍
8. aug. 2017 10:10
AOpen har alle dage lavet grimme kabinetter, specielt HQ45
Gravatar #445 - CBM
8. aug. 2017 10:17
Ronson ⅍ (444) skrev:
AOpen har alle dage lavet grimme kabinetter, specielt HQ45

yes, men nogenlunde tidstypisk kabinet...

486 var vidst den sidste cpu hvor man kunne slippe afsted med passiv køling uden det skulle blive semi-ekstremt :-)
Gravatar #446 - CBM
8. aug. 2017 10:18
Ronson ⅍ (444) skrev:
AOpen har alle dage lavet grimme kabinetter, specielt HQ45

yes, men nogenlunde tidstypisk kabinet...

brostenen (443) skrev:

Amd 486dx4-120 (nul overclocking and passiv kølet)


486 var vidst den sidste cpu hvor man kunne slippe afsted med passiv køling uden det skulle blive semi-ekstremt :-)
Gravatar #447 - brostenen
8. aug. 2017 10:42
#44+45
Giver jer ret i at det ikke er det kønneste kabinet, men det er fandme et nice kabinet at bygge med. Det er über kvalitet, lavet i tykt pladestål, en fantastisk stabil og højtydende PSU (kan trække Socket-A) samt en powerknap der føles helt korrekt. Ikke noget med 2003/06 kinacrap som blev lavet i tyndt aluminium. HX45 har ikke dens look med sig, men den har fandme et feel uden lige.

Min favorit blandt A-Open kabinetterne er HX45, da det føles som en deluxe udgave af et AT-Hightower kabinet.
Gravatar #448 - brostenen
8. aug. 2017 10:47
CBM (446) skrev:

486 var vidst den sidste cpu hvor man kunne slippe afsted med passiv køling uden det skulle blive semi-ekstremt :-)


Køleren (heatsink) er taget fra en passiv kølet Pentium-166. Jeg har også set passivt kølede K6-III-Plus der var clocket til 550mhz. Heatsinket jeg benytter på min dx4-120'er er en 5cm x 5cm (bredde/dybde) og 2cm i højden.
Gravatar #449 - CBM
8. aug. 2017 12:11
arrhh.. så lige en dobbelt post jeg ikke engang opdagede før nu... FFS!

brostenen (448) skrev:
CBM (446) skrev:

486 var vidst den sidste cpu hvor man kunne slippe afsted med passiv køling uden det skulle blive semi-ekstremt :-)


Køleren (heatsink) er taget fra en passiv kølet Pentium-166. Jeg har også set passivt kølede K6-III-Plus der var clocket til 550mhz. Heatsinket jeg benytter på min dx4-120'er er en 5cm x 5cm (bredde/dybde) og 2cm i højden.


en passivt kølet K6-III-Plus som ikke benytter en voldsom enorm heatsink?

jeg kan godt huske at have set pentium 1 maskiner som var passivt kølet med en heatsink som du nævner, så det er måske pentium 1 der var den sidste reelt set.

hvis den K6-III skal bruge 10 kilo alu til passiv køling, så tæller det ikke som u-ekstremt :-)

skal dog nævnte at jeg aldrig har set en K6-III og at min K6-II plus min celeron maskiner ikke var passivt kølet!


https://forums.anandtech.com/threads/can-a-pentium...

"Yes, a P133 can run without a fan. I had a P166 that ran without a fan for 5 years.

As for the PIIs and K6-2s and 3s, you need a fan unless you underclock/undervoltage the suckers. "
Gravatar #450 - brostenen
8. aug. 2017 12:39
#449
Den almindelige K6-II og K6-III udviklede meget varme, men plus udgaven som jeg snakker om er en laptop cpu. Der findes både K6-II og K6-III i plus udgaver.

Jeg havde en gang en Pentium-II på 266 mhz. Den sad i en HP Vectra og var passivt kølet. Jeg har udermere en 300mhz celeron Slot1 i min CPU kasse, som også er passivt kølet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login