mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #351 - kblood
30. maj 2017 23:28
#350 Hvis det er Amiga disketter med original spil, som sikkert er kopi beskyttede, så er det nok bedst at få fat i en KryoFlux. Jeg købte en SuperCardPro fordi jeg blev overbevist om at den er bedre, men der er vidst ikke den store forskel på de to, ud over at SuperCard Pro bliver lavet i USA og KryoFlux bliver lavet her i Europa, så med forsendelse og import er det noget billigere at købe en KryoFlux.

Hvis du ikke har en Amiga til at teste hvad der er på disketterne, så ville det nok være okay hurtigt at bruge en KryoFlux til at lave en ADF af en diskette, og se hvad WinUAE eller en anden emulator siger når den afspilles. Er det en original diskette, så skal den helst laves til en IPF fil, det tager lidt længere tid, men så skulle den også være sikret. Der er så sikker en del af de disketter som har fået fejl på sig med tiden. Nogle af mine spil fungere... lige indtil man når til et sted i spillet hvor at der er en sektor fejl og spillet så crasher.
Gravatar #352 - CBM
31. maj 2017 03:20
#350:

Hvad Kblood skrev

+

Har du en amiga med pata harddisk kan du også gøre flg.

* forbind amiga harddisk til pc
* hent amiga program til at skrive adf filer til disk fra floppy og placer det på amiga harddisken
* forbind amiga harddisk til amiga
* Rip disketter til harddisk
* forbind amiga harddisk til pc
* kopier adf filer til pc

Eller noget med seriel kabel... Men det vil nok tage længere tid

Gravatar #353 - demolition
31. maj 2017 11:46
Ronson ⅍ (350) skrev:
Apropos jeres snak (måske), hvad er den nemmeste måde at få arkiveret alle mine amiga-disketter på? Og hvordan finder man hurtigst ud af hvad der er på, såfremt labelen ikke fortæller det?

Hvis det er uoriginale (as in uden specielle formater), så smid dem i en Amiga med harddisk og dump dem til .adf med TSGui eller lign. Alternativt kan du bruge en Kryoflux eller SuperCard Pro for at læse dem fra en PC.
Hvis du har en gammel PC med onboard floppy-controller, så er det også muligt at læse Amiga-disketter vha. et trick med to floppydrev.
Gravatar #354 - CBM
31. maj 2017 11:59
#350:

link der lister mange af de nævnte muligheder, herunder "dual floppy" tricket:

http://cloanto.com/kb/13-118
Gravatar #355 - brostenen
31. maj 2017 18:56
Modtog mit SD2IEC drev her den anden dag, og jeg har brugt noget tid på at lege med det. 16gb Class10 micro SD kort i adaptor fungerer ikke. Men det gør et 8gb Class4 almindeligt SD kort. Har taget et par billeder. Det er thumb's så der skal bare klikkes på billederne.






Gravatar #356 - brostenen
7. jun. 2017 22:44
Weeeee!!!!! Har købt en Amiga600 :-P

Og ny PLA chip til min C64, da den begyndte at opføre sig rimelig funky. Diagnostic programmet sagde at der var fejl på U5, U1 og noget timer halløjsa. "POKE 1,63" lod maskinen køre videre, så det er PLA og ikke CPU'en (altså ifølge hvad jeg kunne læse mig til på nettet)
Gravatar #357 - kblood
8. jun. 2017 01:32
#356 Nice :) Skal du så skrives op til et Vampire 600 kort?

Jeg fik min LG V20 her i tirsdags. Den er godt nok en nice telefon. Nu har jeg så også været vant til en ret så defekt Kina telefon. Dens GPS virker ikke, dens batteri kan den ikke afmåle, så når den er på 15% kommer den med en advarsel, men så løber den tør for strøm ved 14%. Når man så lader den op tæller den ned de første 30 min eller sådan noget. For at kompensere har jeg downloadet en batteri app så jeg kan sige den skal advare mig ved 25%

Samsung Galaxy S3 telefoner og dem de har lavet siden har jo vidst en multiLED pære der så kan vise om man har fået SMSer og sådan, og det var da en feature jeg var ret glad for. Men det mini display som V20 har.. det er jo lidt det samme bare at dette er en miniskærm som rent faktisk kan vise om man har fået en mail, en SMS osv, samtidigt med den viser batteri status og hvad klokken er. Når man åbner telefonen viser den ens navn, og når man browser rundt viser den nogle app genveje.

En anden feature jeg er ret glad for, selvom det mest er fordi det er sjovt og ikke sådan voldsomt nyttigt, er at den har en infrarød sender. Så jeg kan gå ind i appen der styrer den, sige jeg har et TV, så spørger den efter mærke. Jeg skriver Sony. Så viser den en on/off touch knap som den spørger om fjernsynet reagere på, det gør det, og så kommer der en ext display knap og den spørger om den virker, det gør den og så har den indstillet omskifteren og den viser alle de knapper en omskifter normalvis har. Det er lidt nemmere end at skulle finde en specific kode til det fjernsyn man har, eller hvad det ellers er for en enhed. Den kan også fungere som multiomskifter og kopiere et signal fra en anden omskifter.
Gravatar #358 - brostenen
8. jun. 2017 01:58
#357
Nope. Jeg gider ikke acceleratorer. Skal kun bruge den til de klassiske spil som specifikt er fra 500/500+/600 æraen. Måske den skal have scandoubler og 4mb ram som maks. Skal også kun køre WB 2.X. Jeg tænker at det skal være stock 600 oplevelse og en lille smule oven i hatten.
Gravatar #359 - CBM
8. jun. 2017 03:09
#358: nice, tillykke :-)
Gravatar #360 - CBM
8. jun. 2017 04:50
Jeg burde få recapped mine amigaer på et tidspunkt....


Hvis du ser flere a600 maskiner til salg så sig til, ville være fedt med en a600 med en vampire v2 :-)

alternativt har jeg en a500 (100% ok) og en a1200 (der skal fixes og derfor pt er i ukendt stand) som jeg evt ville bytte for en a600 (a600 har god waf pga størrelsen) :-)

så vil jeg opnå at have en a500, en a600 og en a1200
Gravatar #361 - CBM
8. jun. 2017 09:34
#360:
nevermind, har fundet et par interessante muligheder på DBA :-)
Gravatar #362 - brostenen
8. jun. 2017 10:06
#361
Jeg købte en med to "The Arcade" sticks, original manual(er?), et eksternt drev, powersupply og en kasse disketter.

Men ja.
Der skulle være et par på DBA tilbage, men 1500+ er lidt for dyrt hvis du spørger mig.
Gravatar #363 - CBM
8. jun. 2017 10:15
#362: enig, men der måske falder de i pris eller kan handles lidt ned i pris evt
Gravatar #364 - kblood
8. jun. 2017 12:16
#358 Der er lige det med Amiga'er at bare et 4mb udvidelseskort har det med at sælge til afsindige priser, specielt hvis du både vil have 4mb RAM og scandoubler, Vampire har begge dele indbygget, og hvis du sammenligner priser, så mener jeg faktisk at det hurtigt kan blive samme pris, medmindre du er heldig at finde nogle virkeligt gode tilbud, og de er noget sjældne efterhånden. Med Vampire mener jeg du selv kan bestemme hvilken ROM den skal køre med, og jeg mener også man frit kan justere hvor mange MHz den skal være ved at flashe den.

Men der er dog nogle alternativer. Hvis du kan nøjes med at komme op på 2mb chip RAM i alt er der:
https://icomp.de/shop-icomp/en/shop/product/a604n....

Der er også:
https://icomp.de/shop-icomp/en/shop/product/aca620...

Men den er generelt udsolgt, og problemet er at disse kort, hvis ikke købt i en butik, altid koster mindst det dobbelte på brugt markedet.

Og ja, så er der scandoubler, det er gerne 100 euro:
https://icomp.de/shop-icomp/en/shop/product/Flicke...

Med en Amiga 500 ville du have denne mulighed. 120 Euro for 8mb RAM og CF kort understøttelse. Den har nice ting som indbygget Workbench, ROM 1.2, 1.3 og 3.1
https://icomp.de/shop-icomp/en/shop/product/ACA500...

Så for en Amiga 500 vil det koste 230 euro at få få 4mb RAM eller mere og en scandoubler.
Med en Amiga 600 er det 35 euro for at få 1mb chip-ram udvidelse, 100euro for scandoubler og 120 euro for et ACA1221ec, som den kan understøtte pga A604n udvidelsen til de 35 euro. Det løber så op i 255 euro, men så har den også 28MHz, 9Mb fast ram og 2mb chip ram.

Hov vent... der er også Furia 33MHz + FPU til Amiga 600. Det er 107 euro for 8mb RAM. Det vil så være 207 euro med scandoubler.
Gravatar #365 - brostenen
8. jun. 2017 12:50
#364
1 mega ekstra er jo også fint nok. Jeg ved mange ønsker at have en ekstra hurtig Amiga, men det er ikke mit mål. Jeg sigter efter meget lagerplads, og måder at overføre data mellem en Linux maskine og Amiga. Jeg kan også se at scandoubler ikke er noget jeg kommer i nærheden af. Med mindre jeg kan finde andre muligheder at koble en vga skærm på den. Her tænker jeg eksterne muligheder eller måske bare noget med et fladskærmstv og så benytte scart kabel.

Men som sagt. Så er en accelrator ikke lige det jeg sigter efter, da jeg sådan set bare ønsker at benytte Amiga spil fra mellem 1987 og 1990/91. Altså de gyldne Amiga år. Så jeg kunne jo have brugt en Amiga500 med 1mb udvidelse (1,5 i alt) men der findes ikke en nem og billig måde at benytte harddiske på. Jeg ved ikke hvad en sidecar koster i dag, men den kan ikke være billig. Selv når jeg ligger inde med en 1gb SCSI disk i gemmerne.

Planen med min 600'er er mindst 2mb ram i alt (2 er rigeligt, 4 vil være luksus), mulighed for en form for fladskærm-tv som monitor, 512mb harddisk (jeg har 2x512mb CF kort), Workbench 2.x installeret, afvikle spil fra floppy (indtil de ikke kan opdrives længere) og en CF-PCMCIA dongle til Amigaen for at overføre ADF filer mellem min Linux pc og Amigaen. Så jeg bliver ikke heavy user, kun en der skal game for nostalgiens skyld og have en alternativ tekstbehandler. Nå ja... Jeg skal da også benytte den til pro tracker.
Gravatar #366 - kblood
8. jun. 2017 14:05
#365 Der er nogle rimeligt billige muligheder for at koble en skærm til en Amiga... kan bare ikke husker hvad de hedder lige nu. Mener det kostede under 300 kr. Med en Amiga 600 har man jo heldigvis mulighed for at bruge et CF kort som harddisk ligesom i en Amiga 1200, uden det rigtigt koster noget. Kan vidst gøres for 120 kr. eller mindre for det hele.
Gravatar #367 - CBM
8. jun. 2017 16:04
@kblood: vampire tilføjer ikke chipram og grundet en a1200 har 2 mb chip så tror jeg det er derfor de fleste venter spændt på en a1200 udgave... Havde der været 2+ mb chip og wifi i vampire til a500 så havde jeg været mere fristet (jeg var skrevet op til en a500 udgave, men fortrød)

På den anden side, så kan det også være de laver en ren fpga maskine på et tidspunkt som har alle disse ting


Og igen, man kan også vælge at smide en pi i en amiga case og emulere sig frem.. Man kan argumentere for og imod hvor meget amiga der er tilbage med vampire, da den overtager det meste af maskinen (visse folk mener at vampire er at sidestille med emulering mens andre er uenig pga det er en fpga)


Min 1200 har pt dvd, gotek, Cf kort, usb keyboard adaptor, usb joystick adaptor, ps2 Mus adaptor og en ekstern adaptor til hdmi

Men basis systemet er fortsat 2 mb chip, 0 mb fast og en 020

Jeg har set en a500 accelerator med en moderne Motorola cpu i somewhere

Her...

http://amigaprj.blogspot.dk/2015/09/hc508-amiga-50...
Gravatar #368 - kblood
8. jun. 2017 16:14
#367 Det er rigigt at Vampire 600 ikke giver chip ram. Ved ikke om den fungere med den chip ram udvidelse der findes til A600, men jeg tvivler. Siden den ikke har AGA endnu uanset, så er der nok alligevel ikke noget som rent faktisk har brug for de 2mb chip ram. For mig er det også Vampire 1200 jeg venter på... så kan man være sikker på at der vil være AGA understøttelse og ikke bare dens underlige S-AGA som ikke kan bruges til AGA software og spil.

Jeg er ret sikker på at jeg ikke vil være interesseret i en stand alone. Idéen er da god, og jeg ville da hellere have en Vampire standalone end en Mist f.eks. men problemet er bare at de med ret stor sikkerhed ikke vil tilføje de forskellige porte og sådan. Der vil nok lige være de to joystick porte, og så er det det. Ingen Diskette drev, ingen serial port, ingen parallel port, ingen PCMCIA... det stopper lidt med at være en Amiga oplevelse for mig så, og jeg vil næsten lige så godt kunne kører WinUAE hvor jeg tror jeg kan får min computer til at lave en endnu hurtigere Amiga end Vampire ville kunne gøre.
Gravatar #369 - demolition
8. jun. 2017 18:22
Den bedste allround Amiga er efter min mening en A1200 med en billig accelerator, f.eks. ACA1221ec. Den giver en smule hurtigere CPU, mulighed for maprom som giver en del hastighed i WB samt 9MB fast ram. Det er lige passende til et basalt Amiga WB setup.
Vil man have et floppy-baseret system til spil og OCS demoer, så er en A500 med en 512kB ramudvidelse tæt på det optimale, evt. med en floppy-emulator i stedet for det ægte floppydrev. Der er ikke rigtigt lavet spil der kan udnytte mere end 1MB, så hvis man har mere kan man bare risikere kompatibilitetsproblemer med dårlig kode.

En ACA500plus i en A500 er også en ret lækker og billig løsning hvis man kan acceptere at have et print stikkende ud af siden på sin 500. Det er nok den billigste løsning hvis man vil have et system der både kan spille alle de gamle spil men som også kan bruges til at overføre ADFer da den har et ekstra slot til CF kort som kan læse FAT32 direkte. Jeg har en ACA500plus og den kører 100% stabilt ved 42MHz så der er også pæn hastighed på den i WB.

Jeg har selv en Amiga med Vampire og det er et lækkert stykke hardware, men det er vildt overkill hvis man primært vil bruge maskinen til spil. De er meget tæt på at være klar med SAGA så man kan køre AGA spil på sin 600 eller 500. De har vist flere videoer som viser eksempler på hvor det kører 100%. Jeg krydser selv fingre for at det kommer med i næste opdatering som skulle være på plads inden for et par måneder. Meningen med SAGA er at det skal være AGA kompatibelt men tilbyde ekstra funktioner til ny software.
Gravatar #370 - kblood
9. jun. 2017 00:44
#369 har du fået sat en køler på den ACA500Plus? For det mener jeg de stærkt anbefaler hvis man sætter den så højt op.

Jeg har lige nu en Amiga 1200 med en ACA1221 udvidelse, altså det kort der kom lige inden ACA1221ec. Det vil sige jeg har de specs ec modellen har, men jeg kan vælge at opgradere kortet, en software unlock, og få op til 64mb RAM og 42 MHz 020 CPU.

Jeg har også et CF kort i den som hard disk, og en PCMCIA CF adapter så jeg kan koble et CF kort formateret med Fat32 til den, det er ret nyttigt. Jeg tror egentlig lige jeg må få mig en CF til SD adapter, for det giver egentlig bedst mening for mig at have et stort SD kort jeg kan koble fra og til den Amiga med alle mine spil. Har længe overvejet at udskifte mit CF kort med en IDE - SD adapter der gør jeg kan bruge et SD kort som hard disk i den. Jeg har sådan et 32mb CF kort jeg bruger med PCMCIA adapteren, men det er jo ikke så meget plads ekstra at have.
Gravatar #371 - demolition
9. jun. 2017 06:42
kblood (370) skrev:
#369 har du fået sat en køler på den ACA500Plus? For det mener jeg de stærkt anbefaler hvis man sætter den så højt op.

Nej, har ikke sat en køler på den, men nu kører den heller ikke i længere perioder ved den hastighed og så længe den kører stabilt så burde det heller ikke gå synderligt ud over holdbarheden. Har kørt en ram test i over 2 timer ved den hastighed uden en eneste fejl, så er rimeligt fortrolig ved stabiliteten.

Ang. SD2CF så har jeg købt et par af disse:
http://www.ebay.com/itm/Dual-Port-Micro-SD-SDXC-HC...

Smid så et par super-billige 16GB SD kort i den, og så har du masser af plads til en noget lavere pris end et ægte 32GB CF kort. Fungerer fint både internt i A600 samt på V500 IDE controlleren. Har dog ikke afprøvet den i PCMCIA endnu.
Gravatar #372 - brostenen
9. jun. 2017 08:10
#369
Problemet med 1200 er bare at de er så fandens dyre at skaffe i dag. 2800? 3000? 3400? Nej tak. For en computer på den alder, er det for sindsygt at de koster mere end det dobbelte af en 600'er eller 500'er.

Den eneste måde jeg vil kunne få en, er enten at bytte en retro pc fra min samling, finde en billig på et loppemarked eller få en doneret.
Gravatar #373 - demolition
9. jun. 2017 10:06
Ja, for ca. 3 år siden gav jeg 700 kr for en velfungerende 1200 (dog uden tilbehør), men det er nærmest utopi i dag.. Men en A500 kan man stadig finde for rimelige penge (jeg købte en for en hund på dba for nogle måneder siden, utestet men fungerede fint bortset fra diskettedrevet som skulle renses) og kombineret med sådan en ACA500plus, en SD2CF adapter, nogle uSD-kort og så har man et ret fornuftigt system som kan køre de fleste Amigaspil bortset fra AGA til en billig penge. Som monitor er den billigste løsning nok et billigt LCD TV med SCART (burde man næsten kunne finde tæt på gratis) og så et RGB-SCART kabel og så er man godt kørende.
Gravatar #374 - CBM
9. jun. 2017 13:44
Kan man mon bruge et buffered ide interface på en alfapower og dermed få det 4 stk ide
på a500?
Gravatar #375 - kblood
9. jun. 2017 14:31
#371 Ja, har overvejet end af de dobbelt CF SD kort nogen, men tænkte jeg nok hellere måtte tage en enkelt en af slagsen, desuden er de 4GB som er indbygget i den næsten nok, måske det endda er 8gb. Men ja 16gb microSD kort og SD kort kan købes til 50 kr. Det er ret nice. Det er godt nok class 4 SD kort, men altså de fungere og det er ikke fordi det vil betyde noget på Amigaen at der er class 4 uanset.

#372 Ja, de sidste par år er prisen på Amigaer bare gået op og op. Amiga 500 blev der solgt så sindsygt mange af, at dem kan man stadigt finde til omkring 500 kr., men en Amiga 1200 skal man gerne kigge et stykke tid efter for bare at finde en der kan købes for omkring 1500 kr. i dag, og så vil der helt sikkert ikke være noget ekstra RAM i og sådan... man kan lige være heldig at der er et diskettedrev med, og måske endda en CF adapter så den kommer med en hard disk. Men ingen af de to ting skal man regne med. Jeg købte for 3 år siden tror jeg det var, en Amiga 1200 til 1300-1400 kr. men så var det uden diskettedrev og det viste sig at den kun havde 1mb ram når den bootede op. Virkelig underlig fejl at have, åbenbart noget med en chip der er stået af et sted.

Så jeg købte et nyt motherboard til den, og det var vidst igen 1300-1400 kr. men det virkede da så. Så købte jeg også et ACA1221 som jeg har skrevet lidt om, og det er nu dejligt at kunne spille Amiga igen. Jeg forstår godt at det er Amiga 1200 som alle vil have, for den kan jo køre alle Amiga spil, jeg mene endda den kan køre CD32 spil, men måske de godt nok skal være WHDLoad spil først.

Og så fik jeg endelig gennemført Eye of the Beholder 1, som der er blevet lavet en speciel AGA version af, hvor en fan har taget DOS grafikken med 256 farver og fået til at virke til Amiga, og så har han tilføjet automap til spillet. Det gør at det er noget sjovere at spille det syntes jeg. Jeg regner også med at tage Eye of the Beholder 2 på den når jeg engang har nogle dage til det, så det ikke bliver noget med at sætte det på pause i flere måneder.

Jeg gennemførte Champions of Krynn igen på PC med det Goldbox Companion noget der er lavet, så man har automap og sådan der til, og lidt andre nice features, men så kom jeg til at se på at ved omkring halvdelen af alle Goldbox spil var der faktisk langt bedre grafik og lyd på Amigaen, sammenlignet med DOS og C64. Lige med Champions of Krynn var grafikken faktisk bedre på C64 flere steder, fordi DOS versionen havde så få farver. Så dem regner jeg også med at jeg skal prøve at genspille og så på Amigaen for en gangs skyld.
Gravatar #376 - dub
9. jun. 2017 17:45
Hmmm, måske man skulle grave sin 1200 frem, se om der er liv i den og sælge den for tusindvis af kroner.
Gravatar #377 - brostenen
12. jun. 2017 16:04
Jeg modtog min Amiga600 i dag. Det var sgu noget af en ladning.

- Amiga'en
- Tankmouse
- RGB to Scart kabel.
- To joystick (det ene er defekt)
- Giga stor stak manualer, herunder en "secret service"-bog.
- Masser af snydekoder og kopibeskyttelses koder.
- Eksternt floppy drev
- 4 af de store bokse fyldt op med disketter

Så jeg har spillet både lotus, hugo og så videre i dag.
Men jeg mangler sgu et par workbench disketter og har bestilt et sæt CF-adaptor med 44-pin IDE kabel. Jeg har nemlig fundet ud af at man kan lave en harddisk installation gennem UAE emulatoren.

Jeg skal ydermere have købt en PCMCIA-CF adaptor, en indevision 1mb chipram upgrade og måske en scandoubler der passer til ramopgraderings modulet. Så er jeg kørende med Amiga igen. Åh ja... Så lige en ekstra Amiga mus.
Gravatar #378 - Ronson ⅍
12. jun. 2017 16:42
Hvorfor har du ikke bestilt CF/IDE adapter ved mig i stedet?
Gravatar #379 - brostenen
12. jun. 2017 18:24
#378
Mest fordi jeg har en stor stak kort og så kostede et kit uden kort under 50 med forsendelse. Jeg er bare vandt til at købe sådan noget på eBay.
Gravatar #380 - demolition
13. jun. 2017 08:00
brostenen (379) skrev:
#378
Mest fordi jeg har en stor stak kort og så kostede et kit uden kort under 50 med forsendelse. Jeg er bare vandt til at købe sådan noget på eBay.

Det må være en fancy model? Dem jeg plejer at bruge koster 12 kr på ebay + 6 kr for et kabel, vel at mærke inkl. forsendelse.

http://www.ebay.com/itm/Pin-bare-Laptop-44-Pin-Mal...
http://www.ebay.com/itm/2-5-inch-IDE-44-Pin-HDD-Fe...
Gravatar #381 - CBM
13. jun. 2017 08:04
jeg købte denne på et tidspunkt... men der følger også DVD-drev, diskette med software samt de nødvendige kabler med...

http://www.vesalia.de/?V02b0f115750451671565656520...

har dog ikke fået taget mig sammen til at installere det endnu
Gravatar #382 - kblood
13. jun. 2017 11:14
#377 Det ser nice ud :) Og ja, jeg laver altid mine hard diske i WinUAE før jeg sætter dem i min Amiga. Jeg venter så med at sætte expansion kortet op til den er i Amigaen, fordi ellers vil den ikke boote i WinUAE.
Gravatar #383 - kblood
13. jun. 2017 11:23
Jeg har forresten fået købt sådan en her:
http://www.ebay.com/itm/122294888546?_trksid=p2057...

En USB kassette afspiller og jeg prøvede først at lave et lydbånd til MP3, og det virkede. Så har jeg prøvet at lave Commodore 64 bånd til WAV og TAP filer og det fungere også. Man kan nu ofte finde TAP versioner af de forskellige spil, men ikke altid, og det er nu lidt nice at vide at det er ens eget spil der nu loader i en emulator og at jeg så kan bruge min telefon som kassette afspiller med TapDancer for en Commodore 64.

Jeg købte denne som SD til CF adapter:
http://www.ebay.com/itm/252368303424?_trksid=p2057...


Og jeg har jo lavet en AmigaPi, men har det med at savne at kunne skifte SD kort i den på en nem måde. Så jeg købte sådan en SD extension her:
http://www.ebay.com/itm/162371136438?_trksid=p2057...

Ind til videre har jeg så kun fået den USB cassette afspiller. Den kan ikke optage lyd tilbage på et bånd ser det ud til... men det er nu heller ikke fordi jeg har den store lyst til at ville gøre det.
Gravatar #384 - kblood
13. jun. 2017 11:42
Nå ja, jeg er begyndt at være glad for at bruge Emulation Station som front end på min AmigaPi og er blevet glad for at kunne se grafik fra spillet og sådan når man browser i sine spil. Derfor fandt jeg LaunchBox til PC som er virkelig god til at finde game-art og game info til ens spil så man har et godt overblik over dem og det føles bedre at browse dem igennem. Man kan selv vælge hvilke emulatorer de forskellige systemer skal bruge.


og nu har jeg jo så fået min nye LG V20 telefon... min model er faktisk ikke blevet rootet endnu, så det er lidt trist... men håber det kommer engang. Tænkte når at der var blevet lavet roms til telefonen så var den rootet, men det er kun nogle versioner af denne telefon der er. Men har jo så overført en masse af mine retro spil til dens SD kort, og kom til at tænke på at en front end til Android også ville være dejlig. De to bedste muligheder virker til at være GameSome og Kodi. GameSome er vidst det nemmeste og den fungere ret godt.


Den er god til at finde game art, og info om spil. For det meste er det ikke nødvendigt selv at finde game art, man skal ofte bare lige selv søge lidt efter de spil der mangler. Ofte er der måske et 2 tal som burde være II i stedet og sådan. Måske en bindestreg der mangler eller er for meget. Bare prøv med så få bogstaver som muligt. Nogen gange er det måske det andet ord i navnet der skal søges på og sådan.
Gravatar #385 - brostenen
13. jun. 2017 21:16
demolition (380) skrev:
brostenen (379) skrev:
#378
Mest fordi jeg har en stor stak kort og så kostede et kit uden kort under 50 med forsendelse. Jeg er bare vandt til at købe sådan noget på eBay.

Det må være en fancy model? Dem jeg plejer at bruge koster 12 kr på ebay + 6 kr for et kabel, vel at mærke inkl. forsendelse.

http://www.ebay.com/itm/Pin-bare-Laptop-44-Pin-Mal...
http://www.ebay.com/itm/2-5-inch-IDE-44-Pin-HDD-Fe...


Egentlig ikke så fancy. Det er faktisk lige nøjagtig de to jeg har købt. :-)
Gravatar #386 - brostenen
22. jun. 2017 00:24
Fik fundet en måde at skabe en workbench 2.x installation på et CF kort, ved hjælp af FS-UAE på Linux. Største hurdle, var at jeg skulle sætte rettigheder på CF kortet til min user account. Så langt så godt. Men er der nogen der kan oplyse om kickrom 37.300 har den der early start/boot menu som den vist nok hedder.

Jeg har forsøgt at starte min A600 med begger musseknapper på samme tid, og med alt+venstre+højre amigataster. Til ingen verdens nytte, og jeg har efterfølgende målt med multimeter på stikket på musen, og konstateret at begge knapper på musen fungerer.

Så enten er det kommet i version 37.350 eller også findes det ikke på en 600'er. Men jeg kan ikke helt hitte et klart og entydigt svar med google.

Et helt andet spørgsmål til folket... Det stykke software der går under navnet "IDE-Fix97". Jeg brugte det for over 10 år siden på en 1200'er med squirrel pcmcia SCSI controller og ekstern cd-rom drev. Kan den bryde 4gb grænsen, eller husker jeg forkert? Jeg havde nemlig en 20gb harddisk på kickrom 3.0 men jeg kan ikke huske om jeg udnyttede de sidste 16gb af disken på den sekundære partition. Jeg kan nemlig heller ikke finde entydigt svar på dette, men husker at jeg den gang fandt ud af svaret på om det kan eller ikke kan. Det var fordi jeg søgte efter software løsning på hardware løsningen, for at benytte en unbuffered 44 til 40 pin converter.

(Nogen der er interesseret i en kopi)
Gravatar #387 - demolition
22. jun. 2017 07:15
Jeps, early boot menu kom med version 37.175 (KS 2.04), dvs. den er også i 37.300 (KS 2.05). Hvis du ikke kan komme derind kan problemet være at højre museknap ikke bliver registreret da den bliver læst lidt anderledes end de andre signaler, men det burde være nemt at finde ud af hvis du kan komme ind i WB (eller blot en shell).

Og ja, IDE-Fix97 kan godt tilgå >4GB og det var den mest udbredte løsning i gamle dage. I dag vil jeg anbefale at bruge en patchet scsi.device sammen med PFS3AIO. Med std. scsi.device kan du udnytte op til ~8GB og hvis du har et større kort end dette, skal der en patchet scsi.device til.

Se den her liste:
http://eab.abime.net/attachment.php?attachmentid=4...

Her er hele tråden med vejledningen:
http://eab.abime.net/showthread.php?t=61666

Her kan du se at de anbefaler scsi.device 43.45 med PFS3AIO filsystem. Så kan du bruge drev op til 101 GB.

For at bruge en anden scsi.device end den der ligger i ROM skal den lægges ind i DEVS: og indlæses i startup-sequence sådan her:
LoadModule >NIL: DEVS:scsi.device

Linjen skal stå først i SS da maskinen vil genstarte for at aktivere den opdaterede scsi.device. Det betyder også at første boot kører med std. scsi.device fra ROM så din boot partition skal holdes lille.
Gravatar #388 - brostenen
22. jun. 2017 07:42
Sweet. Så husker jeg korrekt, at jeg oprettede en enkelt partition på 2gb, installerede idefix97 og så oprettede en partition ud af resten af pladsen.

Jeg skal heller ikke bruge mere end en små 40gb i alt, for hvis jeg kan skaffe en billig 37.350 rom, så har jeg vist nok en 30 eller 40gb disk liggende. Mere end rigeligt til adf filer og tekstbehandling.

Med henblik på musen, så er den umiddelbart fejlfri, men jeg har bestilt en original a4000 mus fra escom tiden. Der er stadig nos at hente fra england af til 210 med forsendelse over eBay. Det er 400 dpi mus som de sælger. Så må jeg se om det er tankmusen der er træt eller jeg skal se på mainboardet.
Gravatar #389 - CBM
22. jun. 2017 08:59
@brostenen:

du kan også vælge at give din tank mus en opdatering:
http://amigastore.eu/en/559-laser-upgrade-for-amig...

riiimelig nice med en native amiga mus som er optisk plus stadig er en
autentisk amiga mus... har 2 tank mus jeg har tænkt mig at opgradere på
denne måde!
Gravatar #390 - demolition
22. jun. 2017 09:21
@CBM: Kendte ikke til det produkt - ser interessant ud, dog er det heller ikke helt billigt. Komforten på sådan en original tank mouse er heller ikke særligt god, men designmæssigt passer det da noget bedre end end moderne USB mus. Jeg bruger selv en Logitech Optical Mouse som jeg har moddet til Amigabrug med et lille PIC kredsløb indbygget i musen og så en ledning fra et defekt joystick. Så selv om den er sort og designet ikke matcher Amigaens, så ser det stadig ordentligt ud og fungerer 100% som en ægte Amigamus.

Jeg har selv en enkelt tank mouse liggende, men vil ikke modde den med ovenstående da den ikke fejler noget og desuden også er noget gul. Hvis den var pæn og defekt ville jeg måske overveje det.
Gravatar #391 - CBM
22. jun. 2017 09:25
#390: tank musens design er en del af dens charme :-)
mine er også gule, men de lider begge af døde knapper og mekanik som synger på sidste vers...

dog overvejer jeg også at transplantere printene fra nogle logitech mus, så kan de nemlig bruges på både pc og amiga (på amiga via micromys)

det ender nok med at jeg gutter nogle logitech mus pga

1) pris (det PCB et meget dyrt som du siger)

2) fleksibilitet (kan bruges på mange enheder)


---

det kunne være sjovt at spille settlers på rigtig amiga eller på pc og så bruge 2 (logitech) amiga tank mus som input :-)
Gravatar #392 - brostenen
22. jun. 2017 14:43
Jeg ved ikke om det er et officielt Escom produkt, den mus jeg købte. Men alt tyder på at det er "new old stock".... 400 dpi. Prisen er dog ikke værst og til at overkomme. Cirka 210 til 215 kroner med forsendelse.

http://www.ebay.com/itm/Amiga-mouse-All-Amigas-400...



Gravatar #393 - brostenen
22. jun. 2017 22:02
Update:

Det var min tankmus som ikke er frisk længere. Kan nemt gå i boot-menu'en med den nye jeg har fået ind af døren.
Gravatar #394 - brostenen
24. jun. 2017 21:10
Yay.... Min søn på 6 år, er total vild med Giana Sisters på Amiga. Jeg kan se samme glæde i hans ansigt, som jeg havde den gang jeg prøvede det første gang.
Gravatar #395 - CBM
25. jun. 2017 15:03
#394: min knægt elsker Hugo på amiga :-)
Gravatar #396 - brostenen
26. jun. 2017 21:05
#395:
Den skal jeg også udsætte min søn for. :-) Lige p.t. tænker jeg i at sælge en del PC hardware ud, for at skrabe sammen til en Amiga 1200.
Gravatar #397 - brostenen
29. jun. 2017 02:59
Siges der ikke, at med en kickstart 37.300 kan man ikke bruge en større harddisk end 40 megabyte? Jeg har fået en gammel IBM 1gb installeret på min 600'er.
Gravatar #398 - CBM
29. jun. 2017 03:52
brostenen (397) skrev:
Siges der ikke, at med en kickstart 37.300 kan man ikke bruge en større harddisk end 40 megabyte? Jeg har fået en gammel IBM 1gb installeret på min 600'er.

Jeg mener at det er FFS der sætter begrænsningen og at det max er 4 GB?
Der er dog noget med at ks 1.2 og tidligere har problemer med harddiske? Kan ikke lige huske præcis hvordan det var men mener at du skulle kunne bruge op til 4 GB medmindre du skifter til SFS som kan klare diske over 4 GB
Gravatar #399 - demolition
29. jun. 2017 08:53
Nogle påstår at 37.300 kun kan boote fra en partition der er maks. 40MB, mens andre siger at det bare er en and. Der burde under alle omstændigheder ikke være nogle problemer med at køre op til 4GB på 2. partition med 37.300 og FFS.

Alt under 37.300 (KS 2.05) kender ikke til harddiskcontrollere og skal have en ekstra boot ROM for at kunne boote fra HD.

SFS kræver 68020 så det duer typisk ikke med KS1.2/1.3 maskiner som normalt er 68000 maskiner, så der bør man benytte PFS3 som kan køre på alt fra 68000 til 68060 (og 68080 for den sags skyld :)). Jeg kører PFS3-AIO på alle mine Amigaer.
Gravatar #400 - CBM
29. jun. 2017 10:22
#399: nu er det mange år siden jeg har haft tændt for min Amiga 500 med kickstart 1.3 og AlfaPower harddisk controller... Men den kunne da fint boote WB 1.3 fra en gammel Seagate PATA harddisk?
Mener også den kørte med Fast File System?

Men det kan selvfølgelig være at AlfaPower controllere har en boot rom
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login