mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #451 - CBM
8. aug. 2017 13:04
brostenen (450) skrev:
#449
Den almindelige K6-II og K6-III udviklede meget varme, men plus udgaven som jeg snakker om er en laptop cpu. Der findes både K6-II og K6-III i plus udgaver.

Jeg havde en gang en Pentium-II på 266 mhz. Den sad i en HP Vectra og var passivt kølet. Jeg har udermere en 300mhz celeron Slot1 i min CPU kasse, som også er passivt kølet.


kunne være interessant at se billeder af disse i passivt kølet setups
Gravatar #452 - brostenen
9. aug. 2017 11:17
#451
Hvis du søger efter Slot1 passive cooled, får du en del frem. Det er stock heatsinks der sidder på dem. De ser lidt store ud, men det er stadig passive kølere på cpu'erne. Slot2 xeon er derimod nogle satanner. De er monster store. Jeg mener at passive kølere på Slot1 gik op til et sted mellem 900 og 1ghz Pentium 3.
Gravatar #453 - CBM
9. aug. 2017 11:21
brostenen (452) skrev:
#451
Hvis du søger efter Slot1 passive cooled, får du en del frem. Det er stock heatsinks der sidder på dem. De ser lidt store ud, men det er stadig passive kølere på cpu'erne. Slot2 xeon er derimod nogle satanner. De er monster store. Jeg mener at passive kølere på Slot1 gik op til et sted mellem 900 og 1ghz.

jeg fandt dette.. som ser ud til at være en passivt kølet pentium 3, ret imponerende faktisk

http://goughlui.com/the-cpu-corner/slot-1-intel/
Gravatar #454 - brostenen
11. aug. 2017 13:13
Jeg fandt rigtig 80'er slik i fakta i Hjørring, så de blev nydt med en runde bobslæde i winther games på en C64'er....


Gravatar #455 - CBM
11. aug. 2017 13:35
brostenen (454) skrev:
Jeg fandt rigtig 80'er slik i fakta i Hjørring, så de blev nydt med en runde bobslæde i winther games på en C64'er....



Nice! Wintergames er nice.
Jeg elsker også paperboy, castle master og bluemax på c64 :-)
Gravatar #456 - mvoigt27
12. aug. 2017 12:21
Gammel er måske meget sagt, men fik to Dell optiplex 360 ind af døren for to uger siden med 2gb ram og og to C2D E7400 processorer, som fluks gik på ebay og bestilte 2*2gb ddr2 ram og 2 C2D q6600, samt en intenso 128gb ssd, modtog varene på 12 dage fra korea!!!

Nu sidder jeg med den ene maskine med q6600, 4gb ram og 128gb ssd og skal til at bestille en noctua fan til mod samt et gt730 ddr5 low profile, og så har man en pænt heftig office maskine....

Der er kun onboard graffikkort intel g31, men den kan fandme køre youtube 1080p60fps på grund af processoren men holder sig under 50 grader med lorte Dell blæseren...

Bliver nok der her graffikkort https://www.computersalg.dk/i/3554817/zotac-geforc...

Og denne blæser https://www.coolerkit.dk/shop/noctua-nf-r8-redux-1...
Gravatar #457 - CBM
12. aug. 2017 18:29
#456: har du et link til hvor du købte SSD'en?
Gravatar #458 - mvoigt27
13. aug. 2017 08:17
CBM (457) skrev:
#456: har du et link til hvor du købte SSD'en?

Den er købt danmark på computersalg .dk for 440 kr... har til gengæld bestilt et par q9400s processorer som bruger 65watt kontra q6600 som bruger op til 105watt, så kommer maskinerne til at have lidt mere strøm til grafikkortet.
Gravatar #459 - mvoigt27
13. aug. 2017 16:46
mvoigt27 (458) skrev:
CBM (457) skrev:
#456: har du et link til hvor du købte SSD'en?

Den er købt danmark på computersalg .dk for 440 kr... har til gengæld bestilt et par q9400s processorer som bruger 65watt kontra q6600 som bruger op til 105watt, så kommer maskinerne til at have lidt mere strøm til grafikkortet.


Så ja om cirka to uger har jeg to C2D e7400 som understøtter sse 4.1, to Q6600 som dog kun går til sse3 til salg :) Haha pillede osse en Deskstar (deathstar) 80gb ud af den ene maskine som er fra 2006 men ikke har en eneste bad sector....

Og så bliver det nok et Nvidia gt1030 jeg sætter i, har meget bedre hardware support for video codecs, så kan jeg køre 4k60fps på en maskine fra 2008....
Gravatar #460 - brostenen
15. aug. 2017 19:30
Fandt et 1541-II drev på DBA i dag, og købte det. Følger 50 disketter med det. Jeg regner ikke med at alle disketterne fungerer, da de jo er så gamle som de er. Men hvis bare 50% fungerer, så er jeg tilfreds. Men jeg fortsætter med at benytte SD kort som det primære, da det meste jeg skal bruge, fungerer fint med dem. Egentlig kun for at kunne vise min søn og min datter hvordan man benyttede lager i computerens barndom.
Gravatar #462 - CBM
17. aug. 2017 11:47
#458: ok :)
#459: nice :)
#460: 1541-II?
cool. Jeg har selv et enkelt af slagsen + et par stykker af den oprindelige 1541 :)
Gravatar #463 - brostenen
17. aug. 2017 21:23
#462
Yes... 1541-II drev. Det som er designet med det design language som C64-C er bygget efter.

Gravatar #464 - brostenen
18. aug. 2017 11:58
Fuck GLS er hurtig... Så er drevet sluttet til og jeg fandt en lille bette ting på en af disketterne fra omkring 30 år siden... Kan nogen måske spotte hvad det er?

(klik på billederne for større udgave)





Gravatar #465 - CBM
18. aug. 2017 12:05


?

:-)

ikke at forveksle med ...

Gravatar #466 - brostenen
18. aug. 2017 12:28
Jo... Det er spillet i den første video du angiver, som jeg har på skærmen. Men det er ikke hvad jeg spottede på en af disketterne. Altså ikke spottede på som indhold, men hvad der er på den fysiske diskette.
Gravatar #467 - CBM
18. aug. 2017 12:49
#466: hm, ja den er sikkert blevet overskrevet engang for mange år siden i en af de tidlige c64 kopi fester og så er den ikke blevet forsynet med en opdateret markering :-)

Ligesom på Amiga har der angiveligt været omfattende kopiering på c64 i sin tid og endda egentlige "kopieringsfester" (iflg. min storebror).
Gravatar #468 - brostenen
18. aug. 2017 15:01
Hmmmm.... Der er en suite af tools og databaseprogram på dansk, programmeret af blandt andet en der hedder SvendKnudsen. Han boede (ved ikke hvem han er og hvor han er i verdenen) i Nørre Åby på fyn. Nogen der ved mere? Jeg finder ud af om der kan tages en kopi eller noget, da det er nogle programmer der er udgivet i 1985.
Gravatar #469 - mvoigt27
18. aug. 2017 15:49
brostenen (466) skrev:
Jo... Det er spillet i den første video du angiver, som jeg har på skærmen. Men det er ikke hvad jeg spottede på en af disketterne. Altså ikke spottede på som indhold, men hvad der er på den fysiske diskette.


Lucky luke maybe og en dalton?
Gravatar #470 - Ronson ⅍
18. aug. 2017 16:05
Har boet i nørre aaby i 32 år men har aldrig hørt om en svend knudsen, så måske han er flyttet for længe siden.
Gravatar #471 - brostenen
18. aug. 2017 16:20
#470
Nørre åby på fyn?
Gravatar #472 - Ronson ⅍
18. aug. 2017 16:29
Ja
Gravatar #473 - brostenen
18. aug. 2017 17:37
#472
Hmmmmm.... Strange. Det er samme navn som dette, der er angivet som medprogrammør til programmet "Alt-I-Et" Jeg smider lige billeder af labels herunder. (klik for større)

Så vidt jeg kan læse og regne den ud, har han været jernbanespetitør eller instruktør eller noget. Så hvis det er den samme person, er det højest sandsynligt et fritids projekt eller noget i den retning.





Gravatar #474 - brostenen
18. aug. 2017 18:46
mvoigt27 (469) skrev:


Lucky luke maybe og en dalton?


Nailed it... :-D Da jeg så klistermærket, erindrede jeg automatisk smagen af tyggegummiet som det blev solgt sammen med. :-D
Gravatar #475 - Ronson ⅍
19. aug. 2017 01:41
Står der noget mere på labelen nedenunder?
Gravatar #476 - brostenen
19. aug. 2017 08:07
#475
Det har jeg ikke lige tænkt over at se efter. Hehe.... Gør det ved lejlighed.
Gravatar #477 - brostenen
19. aug. 2017 09:08
Lidt update....
Jeg gik alle disketterne igennem og fandt et intakt mærke på en diskette der er skrivebeskyttet. Det er skolevej 1 i nørre åby. Jeg har dog googlet, og der bor en Ida i dag.Manden har på det tidspunkt været jernbaneekspeditør (det er det ord som står, men tror det er stavet forkert)
Gravatar #478 - demolition
19. aug. 2017 20:58
brostenen (468) skrev:
Nogen der ved mere? Jeg finder ud af om der kan tages en kopi eller noget, da det er nogle programmer der er udgivet i 1985.

Jeg har ikke lige umiddelbart hørt om et program der hedder 'Alt-i-et' men der var jo mange 'amatør'-programmører som lavede diverse software. Det er under alle omstændigheder interessant at få lavet et godt dump af disketten og få bevaret indholdet, specielt når det er noget dansk.
Gravatar #479 - kblood
20. aug. 2017 02:05
brostenen (464) skrev:
Fuck GLS er hurtig... Så er drevet sluttet til og jeg fandt en lille bette ting på en af disketterne fra omkring 30 år siden... Kan nogen måske spotte hvad det er?

(klik på billederne for større udgave)




Nice :) Jeg elsker det drev, da jeg fik det til min C64 i sin tid var det som at have en ny computer, jeg har den stadig. Købte en defekt C64 brødboks modellen med en defekt 1541 som jeg så bruger til modning nu. Jeg har vidst skrevet om det tidligere. Så har jeg en Turbo Chameleon 64 en FPGA lavet til at kunne køre som en C64 som jeg kan koble mit 1541-II drev til.

Jeg har også et SuperCard Pro der er praktisk til hvis man vil lave digitale kopier af gamle 5,25" eller 3,5" disketter.
Gravatar #480 - brostenen
21. aug. 2017 18:45
Så er min Amiga600 hjemme igen, efter en gang recap. Den skal nu have opgraderet kickrommen fra 37.300 til 37.350 (har en original-chip). Så skal den have skiftet CF kort på 512mb ud med SD kort på 4gb og sids men ikke mindst skal jeg sælge nok retro-pc dele, så jeg kan skrabe sammen til en scandoubler (indivision-ecs) og den ramudvidelse jeg skal benytte for at kunne montere scandoubleren.
Gravatar #481 - demolition
22. aug. 2017 11:42
brostenen (480) skrev:
Så er min Amiga600 hjemme igen, efter en gang recap. Den skal nu have opgraderet kickrommen fra 37.300 til 37.350 (har en original-chip).

Nu er forskellen på 37.300 til 37.350 ret begrænset men hvis du alligevel har 350eren liggende så er det selvfølgeligt fint nok at skifte den ud. Dog foretrækker jeg KS3.1 frem for 2.0. Der er lavet en del optimeringer så WB kører mærkbart hurtigere med 3.1 efter min mening.
Gravatar #482 - brostenen
22. aug. 2017 13:48
#481
Tjoo... Jeg er nu mest at have maskiner sådan nogenlunde æra korrekte. Det gælder også for mine x86 maskiner. Jeg har 37.350 chippen på mit skrivebord og det er en original chip. Så jeg er nu meget glad. Jeg har overvejet om jeg skulle have en opgraderet amiga 1200 også, men er bange for at den bare ender med at være en trofæ maskine og ikke noget jeg kommer til at benytte som om det var 1992. Så det bliver scandoubler og ikke vampire plus kick 3.1 for mit vedkommende.
Gravatar #483 - demolition
22. aug. 2017 14:22
Jeg har anskaffet mig en OSSC (Open Source Scan Converter). Den koster lidt mere end en Indivision men til gengæld har du så en ekstern converter som kan bruges på alle dine Amigaer og kan levere endnu bedre billedkvalitet. Dens udgang er også DVI/HDMI hvilket er lidt mere moderne end den VGA port man får på Indy ECS.
Gravatar #484 - brostenen
22. aug. 2017 20:54
#483
Har du et link til et sted man kan købe? For skal lige se om det er pengene værd. Solgte en Pentium-III bundle i dag (skal sendes til Australien), så nu mangler jeg kun at sælge lidt mere, så har jeg råd til ramudvidelse og scandoubler. Så spørgsmålet er hvor meget mere jeg skal af med.
Gravatar #485 - demolition
23. aug. 2017 04:20
#484:
https://www.videogameperfection.com/products/open-...
eller
http://www.amibay.com/showthread.php?93469-OSSC-v1...

Dertil skal du så også bruge et Amiga RGB-SCART kabel eller en RGB-VGA adapter hvis du ikke allerede har sådan en af disse.
Gravatar #486 - CBM
23. aug. 2017 05:08
Tænker på at nvidia med deres adgang 7nm chip produktion kunne få skovlen under alle ved at lave en mega hurtig arm baseret maskine med GPU og cpu der slår alt andet

Eller en 68k baseret cpu plus tradionel gpu
Gravatar #487 - CBM
23. aug. 2017 05:24
på den anden side, AMD/ATI har også adgang til 7nm og intel agter tilsyneladende at hoppe over 7nm, til hvad ved jeg ikke, da 7nm angiveligt skulle være den maksimale tæthed muligt for konventionelle chips...

Så AMD/ATI kunne på sigt overtage kronen, så måtte de gerne til den tid lave en 7nm chip der kan afvikle PPC og 68k kode :-)
Gravatar #488 - demolition
23. aug. 2017 06:44
CBM (487) skrev:
Så AMD/ATI kunne på sigt overtage kronen, så måtte de gerne til den tid lave en 7nm chip der kan afvikle PPC og 68k kode :-)

Jeg har lidt svært ved at se markedspotentialet for at lave en 7nm PPC eller 68k kompatibel CPU. De vil være meget langsommere end x86-64 eller ARM, så hvorfor skulle folk vælge dem? De få tosser som os der stadig kan lide 68000 af nostalgiske årsager er der så få af at det ikke kan bruges som basis for en ny chip..

Mht. den nedre grænse så har der været utallige spådomme om hvornår man ikke kunne komme længere ned med silicium og gang på gang er der fundet løsninger på problemerne. På et tidspunkt bliver det dog for dyrt (tendensen er at prisen stiger eksponentielt) og så vil man gå en anden vej for at komme videre selv om man i princippet nok kunne komme videre ved blot at kaste penge nok efter det. Afstanden mellem atomerne i et siliciumkrystal er ca. 0,5nm så i princippet kunne man nok komme ned omkring 1nm, men inden man når dertil er man sikkert skiftet til et andet materiale end silicium.
Gravatar #489 - CBM
23. aug. 2017 07:02
#488: ja du har ret mht 68k og PPC, det var mest et drømme scenarie :-)

det er bare mig der ville elske hvis der ud af det blå, kom et Amiga system som slog alle andre consumer (vi ved jo af gode grunde ikke, hvad der evt findes udenfor consumer markedet) maskiner af markedet

hvorfor skulle en 7nm PPC eller 68k chip være langsommere end en 7nm AMD64 chip?

ellers kan man håbe på 7nm FPGA chips, der kunne programmeres til at agere hhv PPC og 68k!

Jeg tror stadig at nVidia kunne have fordel af at lave en meget hurtig arm baseret platform, på den anden side, intel ville måske blive mopset :-)

Og jeg tror også stadig at AMD har en fordel i at have valgt at skifte til 7nm på et tidspunkt, når intel har fravalgt det... med mindre som du siger at der kan kommes længere ned og intel i alt hemmelighed pønser på 5nm teknik
Gravatar #490 - demolition
23. aug. 2017 07:33
CBM (489) skrev:
hvorfor skulle en 7nm PPC eller 68k chip være langsommere end en 7nm AMD64 chip?
ellers kan man håbe på 7nm FPGA chips, der kunne programmeres til at agere hhv PPC og 68k!

x86-64 har mange nye instruktionssæt som slår 68k og PPC med mange længder. Ok, det kommer an på præcist hvad man vil lave men der er nok at vælge imellem, f.eks. SSE, FMA og AVX. Dertil kommer hyper-threading og andre optimeringer i pipelinen som gør at de kan beregne meget mere per clock cycle.

Intel har fremlagt planer for 10nm FPGA designs så de er ikke langt bagefter:
http://fpga.org/2017/03/29/intel-10nm-the-wind-in-...
Gravatar #491 - CBM
23. aug. 2017 09:29
demolition (490) skrev:
CBM (489) skrev:
hvorfor skulle en 7nm PPC eller 68k chip være langsommere end en 7nm AMD64 chip?
ellers kan man håbe på 7nm FPGA chips, der kunne programmeres til at agere hhv PPC og 68k!

x86-64 har mange nye instruktionssæt som slår 68k og PPC med mange længder. Ok, det kommer an på præcist hvad man vil lave men der er nok at vælge imellem, f.eks. SSE, FMA og AVX. Dertil kommer hyper-threading og andre optimeringer i pipelinen som gør at de kan beregne meget mere per clock cycle.

Intel har fremlagt planer for 10nm FPGA designs så de er ikke langt bagefter:
http://fpga.org/2017/03/29/intel-10nm-the-wind-in-...


det vil så kunne løses ved at man valgte at benytte vampire's 68080, da de har lavet bl.a. amiga udgave af MMX (AMMX) mv.


En 10nm intel FPGA kunne være interessant i forhold til fremtidig vampire kort... deres nuværende FPGA er af en noget ældre dato

jeg håber at intel eller AMD laver en 7nm FPGA på et tidspunkt
Gravatar #492 - CBM
23. aug. 2017 09:52
http://www.eenewseurope.com/news/altera-rolls-out-...

'Altera has started shipping its 28-nm Cyclone V FPGAs. The Cyclone V devices are the lowest power and lowest cost 28-nm FPGAs available on themarket today, claims the company.'

deres nuværende FPGA, benytter 28nm teknologi
Gravatar #493 - demolition
23. aug. 2017 10:00
CBM (491) skrev:
det vil så kunne løses ved at man valgte at benytte vampire's 68080, da de har lavet bl.a. amiga udgave af MMX (AMMX) mv.
jeg håber at intel eller AMD laver en 7nm FPGA på et tidspunkt

Nu er MMX instruktionssættet 20 år gammelt, og godt nok er AMMX lidt mere avanceret, men det er stadig enormt forældet ifht. hvad man får med moderne CPUer. AMMX giver mulighed for f.eks. at afspille Youtubevideoer i lav opløsning, men det er der jo ikke noget revolutionerende over. :-)

Det er mere eller mindre én mand der arbejder på 68080 og selv om han er dygtig til hvad han laver så er der grænser for hvad én mand kan opnå ifht. et kæmpe hold som Intel, AMD eller ARM kan stille med..

Intel kommer formodentlig med en 7nm FPGA i og med at de nu ejer Altera som er en af de store FPGA producenter. Nu hvor de har annonceret 10nm så virker 7nm som en naturlig følge.
Gravatar #494 - CBM
23. aug. 2017 11:42
#493:
enig, men mener bare at have læst at intel ville skippe 7nm ?
men hvis AMD/ATI får success med 7nm chips, så vil intel nok ikke lade det gå deres næse forbi...

sandt nok, men han kan jo også nøjes med at lade sig inspirere af eksisterende ting som MMX, SSE, 3D now etc... Og skal derfor ikke opfinde den dybe tallerken på ny på samme måde...

youtube på et amiga system er en revolution :)

jeg overvejer om man kunne lave en sjov maskine ved at købe en armiga og parre den med pi-top.... armiga benytter 720p video over HDMI, som også (desværre) er max opløsning på pi-top
(fortryder lidt at jeg købte den,
for ville gerne have brugt den til
android telefoner også...
men dertil er telefonernes opløsning for høj)...

alternativt, benytte pi-top som case til en stand alone vampire V4?
det er nok heller ikke over 720p som den når op på?

pt har den en pi3 i sig og jeg kunne self give dem armibian, men på en eller anden måde, vil den være mere hardcore som en vampire V4 laptop



Gravatar #495 - brostenen
23. aug. 2017 20:37
demolition (485) skrev:
#484:
https://www.videogameperfection.com/products/open-...
eller
http://www.amibay.com/showthread.php?93469-OSSC-v1...

Dertil skal du så også bruge et Amiga RGB-SCART kabel eller en RGB-VGA adapter hvis du ikke allerede har sådan en af disse.


Tusinde tak for link...
Kender den godt fra en video jeg så på youtube, men tror ikke den hel passer ind i hvad jeg ønsker med min hobby. Tror bare det bliver den interne indivision ecs.

Gravatar #496 - brostenen
23. aug. 2017 20:45
Den med en spritny amiga compatibel maskine til masserne, tror jeg først bliver aktuelt hvis man kan fremstille fpga løsninger i prislejet af en små 500 kroner. Den skal være stærk nok til at kunne kværne mere end vampire og skal samtidig kunne reconfigureres til en classic ocs/ecs/aga maskine. Den skal samtidig have to chips, så man kan programmere maskinen til at være en 68k aga løsning, med ppc accelerator, der har regnekraft i stil med en 3ghz G5 eller noget.
Gravatar #497 - CBM
24. aug. 2017 03:09
#496: du har nok ret men jeg jeg tror også det er på vej.

Det er måske muligt at komme under 7nm men det kan ikke blive ved ret længe
Gravatar #498 - CBM
24. aug. 2017 06:02
jeg spekulerer på at anskaffe en vampire v4 stand alone til min pi-top, for på den måde at bygge en 68k amiga laptop.
Gravatar #499 - brostenen
26. aug. 2017 08:03
#498
Det er en god ide, men du får en stor opgave for dig. Du skal have lavet case, bygget monterings hængsler/brackets internt og så er der power issue. Skal det være med genopladeligt batteri? Og skal det være noget der kan afmonteres?

Der er også spørgsmålet om lagring. Går du den mekaniske vej, eller bliver det SSD i form af enten en 2.5 tommer fra en laptop eller bliver det i form af CF/SD-kort?

Køling!!? Hvordan ordnes det og hvor low noise bliver løsningen?

Prisen for det er jo også noget der skal tænkes på, samt om V4 er et board der skal passes på grundet sjældent heden.

Mange spørgsmål, men et tankevækkende eksperiment.
Gravatar #500 - brostenen
26. aug. 2017 08:13
CBM (497) skrev:
#496: du har nok ret men jeg jeg tror også det er på vej.

Det er måske muligt at komme under 7nm men det kan ikke blive ved ret længe


Jeg tænker, at hvis man kan finde de dele som basalt set er standard dele eller hyldevarer. Som sidder i en 500/600/1200. Eller tilsvarende med samme specs. Så kunne man jo se om der ikke kunne benyttes FPGA løsning til hver enkelt custom chips. Hvis der så bygges en form for header-input med support for en PI maskine eller usb indgang, koblet op på et understøttende programmerings kredsløb på maskinen, til hver custom chip. Så kunne man teoretisk bygge en ny Amiga fra bunden af, der kan programmeres om til en anden maskine, via en Windows maskine, Mac eller Raspberry PI/OrangePI. Design eget all-in-one case og kald den for hob'-mig'. (Hobby + amiga)

Just saying...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login