mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #501 - CBM
26. aug. 2017 14:50
brostenen (499) skrev:
#498
Det er en god ide, men du får en stor opgave for dig. Du skal have lavet case, bygget monterings hængsler/brackets internt og så er der power issue. Skal det være med genopladeligt batteri? Og skal det være noget der kan afmonteres?

Der er også spørgsmålet om lagring. Går du den mekaniske vej, eller bliver det SSD i form af enten en 2.5 tommer fra en laptop eller bliver det i form af CF/SD-kort?

Køling!!? Hvordan ordnes det og hvor low noise bliver løsningen?

Prisen for det er jo også noget der skal tænkes på, samt om V4 er et board der skal passes på grundet sjældent heden.

Mange spørgsmål, men et tankevækkende eksperiment.



Pi top har batteri+skærm+touchpad+power+psu klar til montering af fx en pi3 eller en anden mini computer som hjernen


Pt har jeg en pi3 i den.. Men der er plads til et board mere hvis jeg får lyst til at putte to bundkort i
Gravatar #502 - brostenen
30. aug. 2017 11:10
Det er jo så rigtigt. Den kan jo bare bygges ind i sådan en. :-)
Gravatar #503 - brostenen
30. aug. 2017 11:12
Det her er vildt mærkeligt. Floppy led'en på min 600'er lyser konstant. Men maskinen viser ingen andre symptomer på fejl. Virkelig mærkeligt. :-o

Jeg tænker at led-pcb'et måske er defekt på en eller anden måde. Alle andre led's fungerer som de skal.
Gravatar #504 - demolition
30. aug. 2017 19:31
brostenen (503) skrev:
Det her er vildt mærkeligt. Floppy led'en på min 600'er lyser konstant. Men maskinen viser ingen andre symptomer på fejl. Virkelig mærkeligt. :-o

Virker drevet? Typisk indikerer permanent lys at fladkablet er vendt forkert.
Gravatar #505 - brostenen
30. aug. 2017 22:32
#504
Drevet fungerer som det skal, men kan et amiga drev læse og skrive modsat en pc, hvis kabelet er vendt forkert?

Det skal lige tilføjes, at en sjælden gang imellem, slukker dioden meget kortvarigt. Sådan et splitsekund eller noget i den retning.
Gravatar #506 - demolition
31. aug. 2017 04:59
Da hele den ene række pins er stelben så vil der ikke være noget der kan fungere hvis kablet bliver vendt forkert hvadenten det så er Amiga eller PC.

En kortslutning på LED PCBet kan godt give den fejl hvis nu der er opstået en forbindelse mellem to LEDer. Det burde være ret nemt at se uden at skulle måle noget hvis det er tilfældet.

Ellers kan fejlen også ligge på bundkortet. Hvis R633 ikke har forbindelse til hhv. VCC og _MTR0 (bane ætset over pga. kondensatorlækage?), så kan det betyde at LEDen altid er tændt.
Gravatar #507 - brostenen
31. aug. 2017 06:36
Jeg checker det lige ud. Tak for oplysning. :-)
Gravatar #508 - CBM
31. aug. 2017 07:35
brostenen (507) skrev:
Jeg checker det lige ud. Tak for oplysning. :-)


Har selv prøvet det ret tit med 3.5" og 5.25" floppy drev på både Amiga og pc. Der blev dog indført nogle riller på et tidspunkt, til at undgå det.
Gravatar #509 - brostenen
31. aug. 2017 11:21
Hmmm.... Jeg checkede op på det, og da drevet har læst og skrevet korrekt hele tiden, er det ikke der hvor problemet ligger.

Men jeg fik den skilt helt ad. Frakoblede alle data kabler (fdd+hdd), samt floppy strømkabel. Så tændte jeg for maskinen, kun med led pcb'et tilkoblet. Jeg havde fjernet det fra top-kabinettet, der i hullet i selve tastaturet.

Her gav den samme issue, som når alt er samlet. Så jeg tænkte at det var der nok ikke så meget at gøre mere ved. Jeg samlede den igen og smed kick-1.3 disketten i, for at spille en gang Bubble-Bobble og efterfølgende Wings of Fury.

Sjovt nok, så forsvandt floppy-led problemet lige så stille... Over en små 2 minutter, så slukkede led'en oftere og oftere under bubble bobble indtil det mærkeligt nok havde løst sig selv. Der var ingen problemer under wings of fury og jeg tænkte at nu skulle den lige slukkes igen, så jeg kunne starte workbench op for at formattere lidt flere floppy diske under Dopus. Men nu er den blå film/farve/skærm på RGB-porten vendt tilbage igen. Den min maskine er blevet recappet for.

WTF!!! :-O
Gravatar #510 - CBM
31. aug. 2017 11:52
#509: hun er en ældre dame, så hun har nok fået et par særheder :-)
det kan være en af de nye kondensatorer er forkert eller defekt eller af anden grund skal skiftes?
Gravatar #511 - brostenen
31. aug. 2017 14:33
Det er kondensatorer. Jeg ved ikke hvad manden har lavet, men maskinen begynder at lugte af gammel fisk/tang, når den bliver varm. De har den ikke gjort før. Satans...
Gravatar #512 - demolition
1. sep. 2017 08:19
Klovnen har nok vendt nogle af dem forkert..
Gravatar #513 - brostenen
1. sep. 2017 09:31
Jeg har forhørt mig på amiga.org og det ser ud til at boardet har mere end bare cap problemer. Jeg tror bare jeg leder efter et nyt board. Jeg tror der er alt for meget som skal laves på den, til at det kan betale sig at reparere den. Ellers sælger jeg den billigt og som defekt/reservedele til en som gider at bruge tid og penge på den.
Gravatar #514 - brostenen
1. sep. 2017 13:38
Nice.... Har lige fået tilbudt et A600 board i et prisleje som jeg kan være med til. Version 1.5, recappet med lagtidsholdbare tantelum kondensatorer, rf modulatoren er fjernet og det skulle være testet. Kick 37.300 men jeg har jo en 37.350 i forvejen.

Hvis det ender med at jeg køber, som er højest sandsynligt, så har jeg et 600 board i overskud som folk der reparerer kan købe billigt. Ingen grund til at opbevare noget som andre der har mod på, kan se om de kan fikse. Jo længere det ligger, jo mere går det højest sandsynligt i stykker.
Gravatar #515 - brostenen
2. sep. 2017 19:06
Så er der betalt. Nu skal den lige komme med posten, men bliver sendt fra Prag på mandag eller tirsdag. Når den ankommer og min Amiga kan igen, så bliver det gamle sat til salg som et defekt gøre-det-selv tilbud. Jeg er overbevist om at det kan laves, hvis man har tiden, tålmodigheden og adgang til de rigtige reservedele. Jeg kan bare ikke.


Gravatar #516 - kblood
5. sep. 2017 21:10
Jeg har lige fået min Amiga 1200 opdateret, så den nu har PFS filsystem og et 16gb SD kort som intern hard disk i stedet for et 4gb CF kort. Det gør at jeg nemmere kan kopiere filer fra et microSD kort i en SD adapter, i en CF adapter i en PCMCIA adapter. Det SD kort er FAT32 formateret så jeg nemt kan overføre filer fra min PC til min Amiga. Problemet var at min FFS partitioner før havde en forket maxtransfer så der kom korruption i overførte filer.

Derudover fandt jeg ud af at ClassicWB har et nice image2icon værktøj så jeg nemt kan lave nogle nice ikoner til mine spil, specielt når det bruges som med icon update.
Gravatar #517 - CBM
6. sep. 2017 03:53
#516: har du lavet modificering af pcmcia porten? (Der var noget med at den skulle fixes på en 1200 enten via et hw hack eller et software trick?)
Gravatar #518 - demolition
6. sep. 2017 06:26
CBM (517) skrev:
#516: har du lavet modificering af pcmcia porten? (Der var noget med at den skulle fixes på en 1200 enten via et hw hack eller et software trick?)

Det er ikke nødvendigt med CF adaptere, men kan være med f.eks. netkort som laver interrupts.
Problemet kan fikses i software med denne:
http://aminet.net/package/util/boot/CardPatch
Gravatar #519 - CBM
6. sep. 2017 07:27
#518: ahh ja, det var netkort der gav problemer. Hm, så vil jeg til at bruge CF kort i min A1200 via min PCMCIA CF kort adaptor.

https://devdef.blogspot.dk/2014/01/amiga-1200-pcmc... ?

jeg vil starte med at prøve at følge den guide jeg fandt et link til...

men jeg vil nok hoppe nogle trin over og gøre dette:

1) download filer
2) starte winuae
3) placere filer på wb adf "floppy" og en usb key
4) indsætte pcmcia adapter med et fat16 cf kort i amiga 1200
5) boot amiga 1200 med adf filen via gotek og usb key

Gravatar #520 - demolition
6. sep. 2017 08:14
Med FAT16 kan du ikke lave ret store partitioner, så brug FAT32 i stedet for. FAT95 handleren er lavet til FAT32.
Gravatar #521 - brostenen
6. sep. 2017 09:01
CBM (519) skrev:

jeg vil starte med at prøve at følge den guide jeg fandt et link til...

men jeg vil nok hoppe nogle trin over og gøre dette:

1) download filer
2) starte winuae
3) placere filer på wb adf "floppy" og en usb key
4) indsætte pcmcia adapter med et fat16 cf kort i amiga 1200
5) boot amiga 1200 med adf filen via gotek og usb key



Jeg gjorde det i FS-UAE på Linux. Kræver lidt mere arbejde, men det giver en større følelse af nørderi. Og så var jeg fri for at benytte Microsoft branded software.

- Installere en komplet FS-UAE på Linux (emu og frontend).
- Have sat USB-CF kortet's USB enhed op i configurations filen.
- Sætte rettigheder til den user du er logget ind med.
- Installere som om det var Win-UAE.

Følgende config fil benytter jeg til opgaven:

# FS-UAE configuration saved by FS-UAE Launcher
# Last saved: 2017-07-12 23:00:44

[fs-uae]
amiga_model = A600
cpu = 68EC020
floppy_drive_count = 4
hard_drive_0 = /dev/sdb
hard_drive_0_controller = ide0
hard_drive_0_type = rdb
hard_drive_1 = /home/john/Skrivebord/Amiga/transfer
kickstart_file = Kickstart v2.05 rev 37.350 (1992)(Commodore)(A600HD)[!].rom

Den kan findes under /home/username/documents/FS-UAE/configurations
Så benytter jeg følgende kommando, som skal bruges hver gang usb-læseren sættes i USB porten (og før emulatoren startes op):

sudo chown username /dev/sdb

Meget mere nørdet, og jeg kan bedre lide at gøre ting på denne måde....
Gravatar #522 - CBM
6. sep. 2017 09:13
@demolition og brostenen: takker, det må jeg have prøvet :)
Gravatar #523 - brostenen
6. sep. 2017 09:52
Jeg fik track and trace nummer på a600 boardet i går... :-P
(Sjovt at se oplysningerne på Tjekkisk)

Når det er monteret, skal jeg have det gamle solgt til en interesseret køber i England. Gad vide hvad jeg kan tillade mig at tage for det?
Gravatar #524 - demolition
6. sep. 2017 09:55
200-300 kr måske? Det lyder som om at boardet fungerer nogenlunde, så det burde være overskueligt at fikse det. Men hvorfor lige sælge det til en i England? Der er vel også folk her i landet der kunne være interesseret. Du har måske allerede en potentiel køber på banen?
Gravatar #525 - brostenen
6. sep. 2017 15:25
Der er nemlig en fra england som har lagt billet ind først. Jeg ser om 250 er rimeligt i hans øjne. Hvis ikke bliver den sat til salg alle steder jeg kan tænke mig der kunne være en interesseret køber.
Gravatar #526 - brostenen
7. sep. 2017 20:19
CBM (522) skrev:
@demolition og brostenen: takker, det må jeg have prøvet :)


Glemte da lige at sige, at det var så lidt. :-)
Gravatar #527 - brostenen
8. sep. 2017 14:05
Modtog det nye board i dag, og skiftede det gamle ud. I den process, har jeg taget et hav af billeder til fremtidig brug. Måske det bliver handy, når jeg får skrabet penge sammen til en intern scandoubler eller andet godt.

https://drive.google.com/drive/folders/0Bzzash5ZKL...

Gravatar #528 - CBM
9. sep. 2017 13:10
Jeg er ham der lige gamede lidt d.duck playground på amiga
Gravatar #529 - brostenen
9. sep. 2017 15:44
#528
Pinball Fantasies her.
Gravatar #530 - kblood
10. sep. 2017 09:10
Jeg har haft planer om at spille de gamle SSI Goldbox spil på min Amiga i noget tid. De har gerne betydeligt bedre grafik og lyd end PC og 8 bit versionerne. Men det har givet en del problemer.

Først spillede jeg WHDLoad versionen af Champions of Krynn, men ud over at det altid tager 90 sekunder eller længere at gemme spillet, så kan den også finde på at fryse helt og slet ikke gemme og at man så er nød til at genstarte.

Så jeg prøvede hard disk versioner i stedet, men så var problemet at disse spil helst vil have Kickstart 1.3 for ellers crasher de faktisk en hel del.

Så jeg prøvede et program der hedder TUDE til at softkicke min Amiga 1200 til Kickstart 1.3 og jeg prøvede også at bruge maprom som er en feature i mit ACA1221 kort, men Kickstart 1.3 understøtter ikke harddiske. Når man satte en hard disk til en Amiga 500, så var driveren til hard disken i den kæmpe klods man satte på sin Amiga 500 med hard disken i.

Men jeg undersøgte om man mon ikke kunne komme uden om det på en eller anden måde, og det kunne man. Man kan patche en 1.3 rom så den før scsi.device i sig:
http://aminet.net/package/util/boot/kick13scsipatc...

Og så kan man boote med en 1.3 rom og starte bruge sine hard diske.

Så nu har jeg lavet det så at hvis man booter med en 1.3 rom så booter den en Workbench 1.3 i stedet for ClassicWB og at der i Startup-Sequence bliver set efter hvilken ROM der er aktiv.
Gravatar #531 - brostenen
10. sep. 2017 10:20
#530
Well done. :-)
Gravatar #532 - CBM
10. sep. 2017 14:02
#530: nice! :-)
Gravatar #533 - brostenen
10. sep. 2017 16:25
Sidder og overvejer hvilken specifik vintage pc setup der skal til, for at den svarer til en Amiga1200 i værdi. Jeg tænker hvis jeg falder over en som har for mange Amigaer og søger en vintage pc til sin samling (ikke at jeg regner med at sådan en dude findes)

Nogen der ved hvad vintage pc hardware, der er en Amiga1200 værd.
Gravatar #534 - kblood
12. sep. 2017 08:25
#533 Svært at sige for mig, jeg ved bare at Amigaer generelt godt nok stiger en del i pris for tiden. For omkring 5 år siden mener jeg en Amiga 500 kunne købes for cirka 500 kr. og en Amiga 1200 for cirka 1500 kr.

Nu er det nok stadigt muligt at finde en Amiga 500 til under 1000 kr. men en Amiga 600 ligger nemt i 1200 kr. eller mere og en Amiga 1200 er generelt over 2000 kr. Jeg kunne lige finde en enkelt til 1800 kr. på E-Bay, så det vil nok være svært at finde et vintage PC setup der kan matche det i pris. Den skulle nok gerne være sådan en som kan køre som både 356, 486, Pentium og måske en tand bedre end det bare ved at indstille lidt i bios eller måske med software endda, go så skal den nok have et fancy Voodoo grafik kort der er kompatibelt med det meste fra 3DFX perioden og så det vigtigste er nok et ISA Sound Blaster lydkort som nok helst skal have EAX.

Derudover vil diskette drev, CD ROM drev og måske en SD kort baseret hard disk også være godt at have til den.

Sådan en maskine kan vidst godt komme op i 2000 kr.
Gravatar #535 - CBM
12. sep. 2017 08:28
når jeg så tænker på at jeg fik tilbud om at købe en 100% tricked out Amiga 1200 (netkort, usb host controller, PPC osv osv osv) til 2000 kr for bare 4 år siden...

jeg valgte at sige nej tak :(
Gravatar #536 - kblood
12. sep. 2017 08:42
Jeg har startet et nyt Amiga project, at jeg ville kunne spille CD32 spil på min Amiga 1200.

Den nemmeste måde er helt klart bare de spil som allerede er lavet til WHDLoad, for så er det stort set click and play, men nogle stykker er ikke understøttet af WHDLoad endnu, så jeg har været ved at undersøge hvordan man kan spille dem.

Jeg har fundet en hel del muligheder. Den bedste løsning er at bruge IdeFix97 som har en CD32 emulator som en af dens programmer... men desværre kræver den at man har et CD eller DVD drev til sin Amiga 1200.

Så de næste par muligheder er CD32 Installer Kit og SimCD32. CD32 Installer Kit blev lavet til freeware i 2001:
http://gilles.mathevet.free.fr/traduction/cacher/h...
og den kan bruges til at installere CD32 spil så de kan køre fra ens hard disk. Den vil så gerne have et CD drev, men den er ikke helt så krævende som IdeFix97 og det CD drev kan derfor godt være emuleret. Jeg prøvede nu bare at bruge WinUAE til at lave installationen, men syntes ikke det er helt nemt at få WinUAE til at bruge et image som en CD og få Workbench til at genkende det som et CD-ROM drev og sådan, så jeg brugte i stedet SimCD32 som nemlig kan emulerer et CD-ROM drev og så kan man med CD32 Install Kit enten bruge "emulate" funktionen til at spille spillet direkte fra det ISO image man mounter eller man kan kører dens install og spille det fra hard disken.

Jeg forsøgte med Simon the Sorcerer CD32 og spillet kunne installeres. Desværre så virker stemmerne i spillet ikke når man installere spillet på hard disken, og når man emulere kan man ikke gemme spillet men der er stemmer. Så spillet kan nu køres på denne måde.

Med SimCD32 laver man en boot diskette som så skal vide hvilket ISO image den skal bruge på forhånd og så spiller den spillet og det fik jeg også til at virke efter at lave nogle modifikationer til disketten, men der kunne man heller ikke gemme spillet.

CD32 gemmer normalt vis til noget specielt hukommelse på den der vidst hedder NV RAM og den bruger en library som hedder nonvolatile, og jeg fandt ud af at man kan ændre hvor den prøver at gemme data til ved at lave nogle mapper på disketten:
prefs\env-archive\sys\
og lave en fil i sys-mappen med navnet nv_location hvor i der skal stå en path til hvor programmet skal gemme sin data.

Så det er jeg i gang med et prøve, men syntes nu også at det skulle være muligt at kunne starte flere forskellige CD32 spil fra denne boot diskette, så jeg fandt en fancy måde at gøre det på, ved at genbruge en diskette starte menu fra CAT Computer Club:
Gravatar #537 - brostenen
12. sep. 2017 09:16
#534
Det lyder lidt som at du beskriver en med følgende opsætning:

Gigabyte GA-5AX
K6-3 400mhz
128mb Ram
Voodoo3-3500 eller Voodoo2 SLI
Awe64-Gold

EAX er svært med ISA kort.
Mener det først kom med Live.

Det er mega surt at de stiger så eksplosivt for tiden. Jeg vil gætte på at det er et mix af få stykker tilbage, retro-feberen, og folk som spekulerer i priser.
Gravatar #538 - kblood
12. sep. 2017 09:42
#534 Ja, det er egentlig mest i en XP computer at EAX ville være godt at have, men man kunne sikkert have en computer både med et SB Live kort i en PCI port og et SB16 kort i en ISA port.
Gravatar #539 - brostenen
12. sep. 2017 11:33
#538
Måske bare et Audician32plus samt et Dreamblaster wavetable daughterboard, i stedet for et AWE64-Gold
Gravatar #540 - brostenen
12. sep. 2017 11:33
#538
Måske bare et Audician32plus samt et Dreamblaster wavetable daughterboard, i stedet for et AWE64-Gold
Gravatar #541 - brostenen
12. sep. 2017 11:33
#538
Måske bare et Audician32plus samt et Dreamblaster wavetable daughterboard, i stedet for et AWE64-Gold
Gravatar #542 - kblood
13. sep. 2017 15:33
Tri tri triple post... :P Man burde godt nok kunne slette posts inden for den tid man kan redigere dem.
Gravatar #543 - CBM
13. sep. 2017 16:41
#536: cool :)

#542: enig

jeg er ham... der hørte aqua back to the 80s tidligere i dag og fik gåsehud... så var nød til liiige at høre den igen for fulde gardiner :-) ....

'when the coolest thing in stores was the COMMODORE 64' :-) right on!
Gravatar #544 - brostenen
14. sep. 2017 11:19
kblood (542) skrev:
Tri tri triple post... :P Man burde godt nok kunne slette posts inden for den tid man kan redigere dem.


Det kunne jeg ikke. Maskinens netkort carshede, og jeg skulle noget andet.
Gravatar #545 - brostenen
16. sep. 2017 20:53
Fik købt dette her i dag...


Gravatar #546 - CBM
17. sep. 2017 12:25
@brostenen: nice. Har selv prøvet at lave flere posts pga man ikke kan slette post og fordi den nederste tekstboks ikke slettes efter en post.
Der er desværre en del bugs endnu på newz.dk ser det ud til

Gravatar #547 - brostenen
17. sep. 2017 13:21
Jeps.... Der burde være en slette knap. Anyway... Betalte 8 dollars for kortet. Da det ikke er testet, kan jeg da godt tåle hvis det ikke fungerer. Hvis det gør, har jeg gjort mig en god handel. Det er trods alt kun en små 50 kroner.

Hvis det virker, skal min 486dx2-80 have det. Det som sidder i maskinen er uden BIOS, så jeg håber dette virker. IDE/floppy portene har også en bedre alignment end det som sidder i maskinen p.t.
Gravatar #548 - kblood
20. sep. 2017 11:19
CBM (543) skrev:
#536: cool :)

#542: enig

jeg er ham... der hørte aqua back to the 80s tidligere i dag og fik gåsehud... så var nød til liiige at høre den igen for fulde gardiner :-) ....

'when the coolest thing in stores was the COMMODORE 64' :-) right on!

Hehe, helt enig :)

@Newz og sletning af posts, nemlig. Selv hvis dit netkort ikke havde crashet havde det ikke været en mulighed. Ville godt nok have været glad for hvis Newz bare havde almindelige forum ting, som f.eks. ikke noget med en 10 minutters begrænsning på at kunne redigere sine posts, der kunne man bare vise en edit history, og så måske en 5 eller 10 minuter grænse på at kunne slette posts kun.

Men det er vidst bare en af mange ting der kunne bruge noget bedre programmering her på Newz.
Gravatar #549 - _tweak
20. sep. 2017 17:42
@kblood: Alle forslag er velkomne - også de salte :)
Gravatar #550 - _tweak
21. sep. 2017 08:02
... det er kodylme noget af et lækkert stykke hardware..

https://twitter.com/Foone/status/91073418501423923...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login