mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #551 - kblood
21. sep. 2017 12:55
_tweak (549) skrev:
@kblood: Alle forslag er velkomne - også de salte :)

Det er godt at høre :) Jeg så også i går at nogle ting jeg havde håbet på blev rettet er blevet rettet. Specifikt det med faneblads ikonet som har manglet i noget tid. Det jeg nok savner mest er det med at kunne slette ting man har skrevet inden for en tidsperiode i det mindste og det med at kunne redigere uden nogen tidsbegrænsning men med en historik for redigeringer. Det er nok mere til features tråden dog :)
_tweak (550) skrev:
... det er kodylme noget af et lækkert stykke hardware..

https://twitter.com/Foone/status/91073418501423923...


Wow... den har jeg aldrig hørt om. Underlig blanding, men Apple 2 var måske godt nok en 8 bit computer? Jeg mener der er en god Apple 2 emulator til Amiga som jeg overvejer at prøve.

Jeg har lige fået bestilt mig et Gotek drev til min Amiga 1200. De kan købes for 100 kr for tiden og så er der kommet en open source firmware som jeg vil teste, og så kan man tilføje skærm og højtaler til den så den lyder lidt som et diskette drev og den kan få en fin lille skærm.

Denne højtaler skulle man kunne bruge til det:
http://www.ebay.com/itm/10pcs-5pc-Piezo-Sounders-P...

og så har jeg bestilt et par stykker af disse skærme:
http://www.ebay.com/itm/0-91-IIC-I2C-SPI128x32-Whi...

Så håber jeg de displays passer til min nypressede sorte Amiga casing.

Jeg manglede også strøm til mit interne Amiga diskette drev, og snart til Gotek drevet, og det er et lidt sjældent kabel, mini molex til mini molex, så jeg har bestilt et par stykker af de har så jeg kan samle nogle selv:
http://www.ebay.com/itm/2-Pcs-4-Pin-Molex-To-3-5-F...

Jeg bestilte denne Gotek fra Amazon, for at undgå import gebyr og sådan:
https://www.amazon.co.uk/dp/B008HYVFIW/ref=pe_3187...

Men den kommer jeg nok til at pille fra hinanden så jeg kan lave de modificeringer.

En anden modificering jeg overvejer er denne som får det til at se ud som om at der sider en diskette i diskette drevet hvor der så kan sættes en USB i:
http://www.ebay.com/itm/NEW-VERSION-Gotek-Extensio...

Men den er noget dyr i forhold til alt det andet, men den er nu også ret fancy.
Gravatar #552 - CBM
21. sep. 2017 17:01
#551: damn måtte slippe cirka 300 for min gotek.. Dog med amiga fw.. Så skal jeg for at bruge tid på det

Gravatar #553 - kblood
21. sep. 2017 17:13
#552 Ja, det var også den pris der holdte mig fra at købe en lige med det samme... men med alle de modifikationer man kan få kommer den måske op i den pris alligevel... og så er jeg ikke specielt glad for at lodde, men det kunne da være spædende.

Jeg overvejer lidt at bare at have en USB forlænger til at stikke ud af diskette drevet for at undgå at skulle skære i casingen, og så vil det samlet set være Gotek til under 150 kr. ser det ud til, hvis alt går godt... og med lidt reserve dele.

Nå ja, en anden ting jeg overvejer er en af de her:
http://www.ebay.com/itm/Gotek-External-Drive-Adapt...

Næsten 200 kr. i sig selv, med forsendelse og sådan, men så kan man lave et Gotek drev eksternt... eller man kan lave et PC diskette drev eksternt. Synes det er en nice mulighed at have. 200 kr. er bare lidt meget... og jeg købte engang en billig en, men den var også dårlig lavet og virkede slet ikke.

Det med firmware skulle være ret nemt, men nu købte du den sikkert også før der var gratis open source firmware. Jeg overvejer nu stadig lidt at købe HxC firmware til den, så den kan understøtte kopi-beskyttede disketter også.
Gravatar #554 - CBM
21. sep. 2017 17:22
#553: Kan ikke huske præcis hvornår, det er et stk tid siden ihvertfald.

Men man kan sige jeg har betalt lidt ekstra for ikke at skulle bruge tid på at flashe den med amiga fw.

Mener open source firmware var tilgængelig fra starten af.

Min er godtnok monteret i siden af min 1200, ved at jeg har skåret floppy hullet større :-)


Men kan godt følge dig i at ville undgå at modificere kassen
Gravatar #555 - _tweak
21. sep. 2017 18:26
Jeg regner med at prøve den nye Gotek-firmware til den her jeg lige har fået ind af døren..

https://imgur.com/a/pagmA

A1200 med TowerHawk 1200, m. Ramiga Z7 Busboard - og så mange 5.25" slots man skulle tro det var 1992.
Gravatar #556 - _tweak
21. sep. 2017 18:28
(den nye Gotek-firmware = det nye opensource alternativ til HxC)
Gravatar #557 - Ronson ⅍
22. sep. 2017 06:36
kblood (551) skrev:
og så har jeg bestilt et par stykker af disse skærme:
http://www.ebay.com/itm/0-91-IIC-I2C-SPI128x32-Whi...

Nu var jeg nødt til at bestille en til min lysstyring også (dog 128x64 og med gul top)
Gravatar #558 - _tweak
22. sep. 2017 06:58
#553: bemærk, hvis du køber den adapter, du kan "lige så godt" købe et eksternt drev og så bytte selve drevet ud med en gotek; så har du også en casing. F.eks. http://www.ebay.com/itm/Amiga-Cumana-External-Flop...
Gravatar #559 - CBM
22. sep. 2017 08:20
_tweak (555) skrev:

A1200 med TowerHawk 1200, m. Ramiga Z7 Busboard - og så mange 5.25" slots man skulle tro det var 1992.


Party like its 1992! :-)

_tweak (558) skrev:
#553: bemærk, hvis du køber den adapter, du kan "lige så godt" købe et eksternt drev og så bytte selve drevet ud med en gotek; så har du også en casing. F.eks. http://www.ebay.com/itm/Amiga-Cumana-External-Flop...


Enig! Medmindre du har en hxc slim,
så skal du alligevel ud i en custom ext casing.
Gravatar #560 - demolition
22. sep. 2017 09:39
kblood (553) skrev:
Jeg overvejer nu stadig lidt at købe HxC firmware til den, så den kan understøtte kopi-beskyttede disketter også.

Flash Floppy (den nye gratis Gotek firmware) har netop fået understøttelse af HFEv3 så nu kan du konvertere originaler fra IPF format til HFE og bruge dem ligesom du kan med HxC firmwaren. HxC er efter min mening stadig lidt bedre generelt set, men forskellen bliver mindre og mindre efterhånden som Flash Floppy tager form og der sker en del i øjeblikket. Der sker også en del med HxC så det er spændende at følge med i væddeløbet. :)

CBM (554) skrev:
Mener open source firmware var tilgængelig fra starten af.

Det er formodentligt Cortex firmwaren du har. Flash Floppy har kun været tilgængelig i nogle måneder. Cortex var gratis men ikke open source og har ikke været udviklet i flere år. Den har mange fejl og mangler så Flash Floppy er den langt overlegen.
Gravatar #561 - brostenen
22. sep. 2017 11:00
#550
Sweet... Lækker ting du har fundet frem til der. :-P
Gravatar #562 - brostenen
22. sep. 2017 11:07
Sidder i dilemma selv. Jeg kan virkelig godt se fordelen ved gotek, men floppy drev og disketter er for mig en stor del af gamle computere. Grrrr... Skal, skal ikke. Stort dilemma. Indtil videre, benytter jeg disketter. Når det bliver for dyrt at købe drev og jeg ikke har flere disketter, kommer jeg ikke uden om gotek eller lignende. Stadig... Dilemma her, og et eller andet sted en mental krise.

Nej... Jeg kører videre med disketter som det ser ud med min diskette beholdning og samling af diskettedrev.
Gravatar #563 - brostenen
22. sep. 2017 11:12
_tweak (555) skrev:
Jeg regner med at prøve den nye Gotek-firmware til den her jeg lige har fået ind af døren..

https://imgur.com/a/pagmA

A1200 med TowerHawk 1200, m. Ramiga Z7 Busboard - og så mange 5.25" slots man skulle tro det var 1992.


Slet ikke misundelig.... Nej, nej da... :-D
Tror den var en dyr fornøjelse, med de priser der er i dag.
Gravatar #564 - _tweak
22. sep. 2017 11:15
#563: en tussemand :-) så jeg er jævnt godt tilfreds!
Gravatar #565 - kblood
22. sep. 2017 12:44
_tweak (558) skrev:
#553: bemærk, hvis du køber den adapter, du kan "lige så godt" købe et eksternt drev og så bytte selve drevet ud med en gotek; så har du også en casing. F.eks. http://www.ebay.com/itm/Amiga-Cumana-External-Flop...


Jeg har nu allerede et eksternt drev, og det ser nu ud til at dette drev vil koste 250 kr. så det er vidst billigere at bestille det adapter kabel der kan gøre en Gotek eller et PC drev eksternt. Jeg har en del PC drev.

Den nye Gotek firmware mener jeg først udkom her for 3-4 måneder siden.
Gravatar #566 - _tweak
22. sep. 2017 14:32
#565: pointen var mere at få en casing med (der sidder jo diskette-drev-stik inde i den casing hvis man piller det gamle diskettedrev ud) - den ny-producerede adapter er jo også ekstern, bare uden casing. Men smart hvis den nye tager PC-diskettedrev.
Gravatar #567 - _tweak
22. sep. 2017 15:48
Det her klasse keyboard fulgte med :) https://imgur.com/a/WPBDL
Gravatar #568 - brostenen
22. sep. 2017 20:06
#564
Nice. Godt købt, og tillykke med den. :-)
Gravatar #569 - CBM
23. sep. 2017 06:34
Lækker maskine :-) ville ønske jeg havde plads til sådan en bandit i kontor hjørnet hjemme
Gravatar #570 - kblood
23. sep. 2017 20:49
_tweak (566) skrev:
#565: pointen var mere at få en casing med (der sidder jo diskette-drev-stik inde i den casing hvis man piller det gamle diskettedrev ud) - den ny-producerede adapter er jo også ekstern, bare uden casing. Men smart hvis den nye tager PC-diskettedrev.

True, det ville godt nok give en casing. men er ikke så sikker på at den er stor nok til en Gotek i sig.
brostenen (562) skrev:
Sidder i dilemma selv. Jeg kan virkelig godt se fordelen ved gotek, men floppy drev og disketter er for mig en stor del af gamle computere. Grrrr... Skal, skal ikke. Stort dilemma. Indtil videre, benytter jeg disketter. Når det bliver for dyrt at købe drev og jeg ikke har flere disketter, kommer jeg ikke uden om gotek eller lignende. Stadig... Dilemma her, og et eller andet sted en mental krise.

Nej... Jeg kører videre med disketter som det ser ud med min diskette beholdning og samling af diskettedrev.

Det er så her at eksterne diskette drev er nyttige. Man kan jo boote ind i boot mode ved at holde begge muse taster nede under boot, og vælge eksterne diskette drev som boot enhed.

Man kan også få en eller anden switcher ting mener jeg, så man kan ændre på hvilket drev der er DF0, da nogle spil er afhængige af at man spiller fra DF0... mener jeg.
Gravatar #571 - _tweak
23. sep. 2017 22:43
#570: Gotek overholder størrelses-standarden for et almindeligt diskettedrev - jeg har set det gjort et par gange og har selv en jeg kan smide et gotek i uden problemer. Her er en Carsten har lavet: http://www.retro-commodore.eu/2014/08/02/gotek-ami...
Gravatar #572 - brostenen
24. sep. 2017 06:42
#570
Ahh ja. Det er jo rigtigt. Så slipper man for at skære-klippe eller bore i et originalt Amiga kabinet. Jeg har aldrig set det fede i at voldtage et originalt kabinet. I et af de nye reproducerede 1200 kabinetter, er det en helt anden snak. Men et originalt 500 eller 600? No way...
Gravatar #573 - _tweak
24. sep. 2017 07:34
#570 oven i det kan du lave et VIA-hack, der bytter på om DF0 og DF1 - så din ekstern boot gotek virker som om den er den interne (nogle programmer og spil kræver DF0 som diskette-start, dumt nok).
Gravatar #574 - kblood
24. sep. 2017 14:26
#572 selv i de nye kabinetter syntes jeg godt nok det ville være et spild at skære i dem for at få plads til et Gotek på den måde, specielt når det er designet til at man kan skøre et hul til et display til en Gotek og det er rimeligt nemt at undgå at skulle skære en den casing, f.ex. med en USB forlænger.
Gravatar #575 - brostenen
28. sep. 2017 22:04
Jeg fik modtaget VLB controllerkortet den anden dag, og fik brugt nogle dage på at få den til og fungere. Den er faktisk ret blæret, da den har indbygget BIOS, så den finder selv harddiske. Sådan en form for tidlig plug and play anno 1993.

Som sagt, så havde jeg nogle problemer med den. Maskinen frøs, hver gang jeg benyttede CF kort, og harddiske som var UDMA-33 og hurtigere. Problemet lå i at kortet skulle have sat DMA op via jumpers. DMA var sat til disabled, så jeg smed den på DMA-3, og kortet livede op. Så jeg kørte nogle benchmarks på mit system.

Det er et VLB bundkort, med VIA chipset. Der sidder en Dx2-80 mhz CPU og kører 40mhz FSB. Et S3-805 VLB grafikkort og så et SB16 lydkort. Der er 16mb Ram i systemet.

Læsehastighed på harddiske (pladelager) løber op på 3.1 megabyte i sekundet, med en seektime på omkring 6.5 millisekunder. 3Dbench giver 53,6 på grafikkortet. Sammenlignet med den Dx2-66 som phils computerlab lavede, så yder den pænt meget og Doom er butter smooth.

Sikke en vidunderlig 486-Dx2 maskine. :-P
Gravatar #576 - _tweak
5. okt. 2017 09:00
Gravatar #577 - brostenen
5. okt. 2017 19:12
_tweak (576) skrev:
Lucky bastard.. https://imgur.com/gallery/QjvAP


Holy smoke... Sådan en har jeg ikke set før.
Sådan ved at se på billederne, så er det et bundkort som har mulighed for dual CPU.
Gravatar #578 - brostenen
6. okt. 2017 19:27
Fik købt sådan en her....
(click for en stor udgave af billedet)


Gravatar #579 - CBM
15. okt. 2017 08:29
Jeg vil forsøge at bruge et logitech g13 game board på min Amiga 1200 via sum USB (A1200 kb controller er overtaget og sum USB tillader input direkte til motherboard fra USB HID, jeg bruger PT et trådløs pc usb keyboard på min A1200 og det fungerer fint).

G13 har hukommelse så den kan huske et antal profiler uden særlig software, dog vil den skulle programmeres på en pc.

Jeg tænker der må være en række Amiga spil der gør brug af mange knapper hvor det kunne være interessant... Nogle der evt kunne liste de Amiga spil som gør brug af flest knapper samt hvor mange de gør brug af?
Gravatar #580 - _tweak
15. okt. 2017 19:48
lodder amiga 500- accelerator... (eller ska snart til det :) )
Gravatar #581 - brostenen
15. okt. 2017 22:01
#580
Sweet.... Er det open source acceleratoren som du har gang i?
Gravatar #582 - _tweak
16. okt. 2017 09:27
brostenen (581) skrev:
#580
Sweet.... Er det open source acceleratoren som du har gang i?


Yes - TF530. Der er laaaang vej igen og jeg ved endnu ikke hvordan jeg skal få programmer CPLD'erne; men mon ikke jeg kan finde en adapter til min nuværende PROM-programmer.
Gravatar #583 - brostenen
16. okt. 2017 20:10
#582
Hvad koster sådan en fætter, hvis man har mulighed for selv at programmere den? (Så man ikke skal ud og betale sig fra det)
Gravatar #584 - _tweak
17. okt. 2017 10:43
#583: PCBen koster vist kun en 50er på ebay - TerribleFire sælger dem selv. Man kan også hente Gerber-filerne og bestille et print selv. Men man skal så ud og hente alle delene selv bagefter; det kan godt være en halvbekostelig affære. Jeg tror ikke der findes total-salgsløsninger, udover hvis nogen har lavet en TF530 de sælger.
Gravatar #585 - brostenen
17. okt. 2017 21:52
#583
Hmmm... Hvad står den dig i sådan med et slag på tasten?
Gravatar #586 - CBM
18. okt. 2017 03:49
@tweak & brostenen : det er den der open source Amiga 500 accelerator eller fungerer den også til Amiga 1200 ?
Og hvad er total konstruktions pris ?

@brostenen: kunne jeg evt betale mig fra at få dig til at samle en til mig? :-)

Jeg har 10 tommelfingre og drøner rundt 24/7, derfor har jeg ikke tid til selv at bygge en :-/
Gravatar #587 - _tweak
18. okt. 2017 09:06
@cbm: TF530 er til Amiga 500. Han har også lavet en (på en weekend!) til CD32 - og så kommer der en A1200 version inden "længe". Han er vildt produktiv, men miljøet.. ååh miljøet har været ved at tage livet af hans interesse flere gange...
Gravatar #588 - _tweak
18. okt. 2017 09:08
@brosten: jeg vil gætte på den alt i alt kommer til at koste 50kr PCB, 200kr CPU, 200kr RAM - og så en 100kr for CPLD + 50kr for "diverse". Så en 600kr i alt. Så kommer den også med IDE interface, Zorro2, 4mb ram (vistnok op til 8), en 030 og mulighed for FPU.
Gravatar #589 - brostenen
18. okt. 2017 09:21
#586
Jeg kan ikke lodde smd. Så det bliver ikke noget jeg kan bygge selv. Er egentlig kun interesseret i hvad det koster for folk at lave det selv. Nysgerrighed du ved.
Gravatar #590 - brostenen
18. okt. 2017 09:24
Vi mangler en "hole through" udgave af en accelerator til både A500, A600 og A1200. Så kan alle være med, når det kommer til lodning. Som sagt kan jeg ikke lodde smd, og aner ikke hvordan det gøres.
Gravatar #591 - CBM
18. okt. 2017 09:24
brostenen (589) skrev:
#586
Jeg kan ikke lodde smd. Så det bliver ikke noget jeg kan bygge selv. Er egentlig kun interesseret i hvad det koster for folk at lave det selv. Nysgerrighed du ved.

Ok, samme her.. mine hænder ryster desværre for meget til at jeg kan lave nogen form for arbejde der kræver fin motorik :(

jeg kan med stor besvær og koncentration lodde på ikke SMD, dog helst ikke stik og ben på IC'er eller sokler :(

jeg ved ikke hvad det evt kan skyldes, har aldrig fået det undersøgt

jeg måtte opgive en hobby jeg havde med at bygge og male små figurer pga manglende fin motorik
Gravatar #592 - _tweak
19. okt. 2017 09:07
#589: jeg tror man kan købe dem færdig-loddet for 150-200$

Hans design kan sagtens laves thruhole - det betyder bare at ram-pladen bliver noget større. til CPLD'erne ved jeg ikke lige hvad man gør, jeg tror ikke de findes i DIP udgave med så mange ben - men der findes sockets til SMD men det kommer til at fylde godt til. Men det kan lade sig gøre.
Gravatar #593 - _tweak
19. okt. 2017 09:09
Jeg havde nok også gerne set at der var lavet en eller anden extender til expansion-slottet i Amiga'en - jeg regner selv med at 3dprinte en dummy-holder, der bruger socket fra expansion som "holder", og ellers bare giver adgang til CF-kortet (IDE'en). Det virker lidt fjollet at man skal have maskinen åben for at få fat i cf-kortet.
Gravatar #594 - brostenen
19. okt. 2017 11:29
_tweak (592) skrev:
#589: jeg tror man kan købe dem færdig-loddet for 150-200$

Hans design kan sagtens laves thruhole - det betyder bare at ram-pladen bliver noget større. til CPLD'erne ved jeg ikke lige hvad man gør, jeg tror ikke de findes i DIP udgave med så mange ben - men der findes sockets til SMD men det kommer til at fylde godt til. Men det kan lade sig gøre.



Hmmmm... Men hvis man strækker tracene/forbindelserne og sviner lidt med printplade. Så tænker jeg at det kan lade sig gøre i en A500. Der er masser af plads som sådan, og bare et spørgsmål om at designe noget lidt andet. Jeg ved ikke hvorfor jeg havde glemt at den jo er open source (dumme mig)....

Med henblik på CF kortet... Kan du ikke skære en lille rille eller noget, på bagsiden af top coveret, så CF kortet kommer til at flugte med bundcoverets kant? Måske i venstre side? Jge tænker at hvis det er bagudrettet, igennem "røven" af maskinen, så forstyrer det ikke designet eller helhedsindtrykket af maskinen.
Gravatar #595 - CBM
20. okt. 2017 03:58
Hmm skal have sammensat en liste over amiga spil jeg skal prøve, som kan have glæde af makroer...

Spil der bruger mange taster og måske også tastekombinationer, hm mortal kombat?

Gravatar #596 - CBM
20. okt. 2017 07:05
jeg overvejer dette projekt til en af mine pi1:
https://www.hackster.io/ozzyboshi/amiga-pijoystick...

så kan jeg også bruge mit logitech g13 gameboard som joystick...
fx kunne alle G knapper så hver have en makro der svarer til et move eller en kombo i mortal kombat

har ikke kunnet finde ret mange amiga spil der bruger bare lidt tastatur knapper
Gravatar #597 - kblood
20. okt. 2017 15:12
#596 Sierra adventure spil måske?

Ja, ved ikke om macroer giver så meget mening der, men man kunne da sætte dem til de mest brugte kommandoer.
Gravatar #598 - CBM
21. okt. 2017 07:57
#597: hm det skal prøves :-)

Ok logitech g13 er jo heller ikke beregnet til amiga spil. Men tænkte det kunne være sjovt at prøve. Den skulle gerne kunne bruge makroer osv på amiga da den har indbygget hukommelse til sine profiler

Jeg ville ønske jeg kunne finde en billig måde at bruge moderne usb gamer mus på Amiga.
Så kunne jeg bruge mit nox gaming keyboard og mus set på amigaen :-)


Gravatar #599 - kblood
21. okt. 2017 08:46
#598 Rys MK2 gør det muligt at bruge USB mus med sin Amiga. Det kræve vidst at den mus er PS/2 compatible men min erfaring er nu at mus har det med at fungere med den. Om makroer så vil virke og sådan, kommer nu nok an på hvordan musen bruger de makroer.
Gravatar #600 - CBM
21. okt. 2017 11:44
kblood (599) skrev:
#598 Rys MK2 gør det muligt at bruge USB mus med sin Amiga. Det kræve vidst at den mus er PS/2 compatible men min erfaring er nu at mus har det med at fungere med den. Om makroer så vil virke og sådan, kommer nu nok an på hvordan musen bruger de makroer.

Jeg har en men den virker kun med mine usb joystick... Ingen af mine USB Mus virker på den... End ikke logitech mus der virker på min micromys via usb til ps2 adaptor

Ingen af mine ikke-logitech usb mus virker med de grønne adaptorer fra logitech

Jeg har en ret voldsom stor samling af usb Mus.. Omkring 50 stk af forskellige fabrikater.. Cirka 15 af dem er logitech mus...

Mus hvor der står logitech i bunden men noget andet ovenpå... OEM mus, tæller jeg som logitech mus
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login