mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #201 - brostenen
15. apr. 2017 13:58
#197
Jeg fik testet harddisken, så du kan se hvor hurtig den er.



Selve disken er produceret i uge 41 i 1995 og den fungerer stadig uden bad sectors.
Gravatar #202 - dub
15. apr. 2017 16:05
brostenen (201) skrev:
Selve disken er produceret i uge 41 i 1995 og den fungerer stadig uden bad sectors.

Har SCSI ikke været den bedre del af harddiske da de har været mere henvent til prosumer/server market. Prisen har så været den del højere, de SCSI diske jeg havde i slut 90/start 00 var hurtige, stabile men dyre.
Gravatar #203 - brostenen
15. apr. 2017 18:07
Jeps. Sådan har det altid været. En del nørder jeg hyggede computer med mellem 94 og 98, havde næsten alle SCSI i deres gamer maskiner.
Gravatar #204 - brostenen
16. apr. 2017 16:18
Er gået i gang med et VLB system....

- Abit AH4T motherboard.
- Amd 486 Dx2-80.
- 24 megabyte ram.
- S3-805-1mb VLB Grafikkort.
- Goldstar Dual Channel IDE VLB Controller.
- 512mb CF Kort.
- Standard AT Kabinet.

Lydkort og optiske drev kommer senere hen.
Nu skal den først lige fintunes og testes igennem.



Gravatar #205 - nightH
30. apr. 2017 21:00
Hey, inspireret af denne tråd har jeg været i kælderen og fundet nogle gamle skærme, som jeg vil prøve at se hvad jeg kan bruge dem til på et tidspunkt, det drejer sig om 2 Phillips skærme (hhv model CM8833 og CM8533) de er så gamle at der er scart-stik og nogle andre indgange :-)

jeg kan ikke huske hvorfor jeg gemte dem i fordums tid, men tror det var fordi jeg tænkte at jeg kunne tilslutte min gamle C64.

Hvad ville i bruge disse skærme til hvis i havde dem? jeg har godt nok også nogle gamle computere i kælderen, som jeg dog er ret sikker på ikke kan bruges med disse skærme. (en 486-dx2 66 MHz med VLB, og en AMD K6-3 400 MHz hvis hukommelsen er korrekt).
Gravatar #206 - Ronson ⅍
30. apr. 2017 21:30
Amiga, men de kan bruges til en hel bunke andre computere fra 80-90'erne
Gravatar #207 - kblood
30. apr. 2017 22:22
#205 Kommer an på hvilke kabler du har til den. Hvis det er en monitor, så vil en C64 helst have en Commodore monitor. F.ex. en 1084s, det er den jeg bruger til min Amiga.

Ellers er det vidst AV kabler den bruger, eller et RF video kabel.
Gravatar #208 - brostenen
1. maj 2017 06:45
#205
Jeg har lige købt en C64 i utestet stand, men jeg ville ikke bruge sådan en skærm, da min forlovede er super sensitiv overfor hyletonen fra en crt.

Til gengæld ville jeg da gerne hjælpe dig med at fikse de gamle computere op, da det er en del af min hobby at have pc. Jeg samler jo på det, af ren histotisk betydning samt at spille lidt og kan derfor nemt give råd og vejledning til at få dem i gang.

Anyway.....
Er på jagt efter en Amiga til at toppe min samling af. Sådan en A500 med 3/4 mb ram (skal kunne skrive adf filer fra ramdisk) eller en eller anden amiga med ide harddisk. Som folk gerne vil bytte med en fungerende K6-II-500 med G400 og AWE64 lydkort.
Gravatar #209 - CBM
1. maj 2017 07:13
en k6-II 500 MHz maskine er en dejlig maskine... har selv haft en engang med et TNT 2 kort i... en vild windows 98se maskine dengang :)

Ville være god til bl.a. Need For Speed 4.

Hmm.. Hvis bare jeg kunne overtale konen til at jeg måtte have en maskine mere til at stå i computer hjørnet :)

Savner den tid hvor jeg havde mine 2 lækre maskiner, en Pentium 2 maskine (mener den havde et tnt 1? kort) på 266 MHz og en K6-II på 500 MHz med TNT 2 og et LED display hvor der stod 500 MHz på :)

desværre mistede jeg både min pentium 2 og min k6-II maskiner i et indbrud engang :'(

Men jeg ville blive myrdet hvis jeg satte et kabinet mere og da slet ikke 2 kabinetter mere, over i kontor hjørnet :(

men det er så nok heller ikke plads alligevel :)


og ved ikke med sikkerhed om de kunne overleve i en fugtig anneks træskurs bygning en hel vinter ude i sommerhuset

er spændt på om den gamle IBM server har overlevet vinteren derude
Gravatar #210 - brostenen
1. maj 2017 08:36
Yeah.... K6-II-500 er en dejlig maskine. Specielt når det er et Asus P5A motherboard som den jeg har i overskud. Men den har ikke led-display. Kun min 5x86-133 maskine har sådan noget.

Du skal huske at åbne din server og lufte den ud, samtidig med at den varmes langsomt op til stuetemperatur i et døgn eller to. Check for rust og lækkende batteri.
Gravatar #211 - CBM
1. maj 2017 08:42
#210: ok, will do :)

yearh... Asus P5A var et godt motherboard, meget almindeligt dengang.. var også det jeg brugte i min k6-II dengang :)

jeg har stadig manuelen til bundkortet liggende :)

---

jeg har fået tilkoblet parallelporten og seriel porten som befandt sig på min nye maskines motherboard, og har nu en seriel mus koblet til seriel porten til når jeg overvældes af nostalgi og vil spille dos spil med en af mine gamle serielle mus

(bruger mest en der er magen til denne her...

http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-DOS-Genius-Mouse...

)

via dosbox :)
Gravatar #212 - CBM
1. maj 2017 09:07
...jeg kan huske at have spillet settlers i dos med 2 mus, den ene ps/2 med en dos driver og den anden var en seriel mus der blev styret direkte af spillet...

dem jeg spillede spil med dengang, anede ikke noget om de udfordringer der var med at få den slags til at fungere :)

...på amiga var det let, bare koble musene til og start spillet... piece of cake

er der egentlig nogle windows spil som tillader at fx 2 USB mus kan bruges i multiplayer?

jeg læste om en DLL engang men har aldrig fundet software eller spil der brugte det... og kan ikke huske hvad den hed...


på vogons mener de der er mulig at lade dosbox få direkte adgang til en seriel mus og derved opnå at man kan spille fx settler i splitscreen 2 player i dosbox
?

http://www.vogons.org/viewtopic.php?f=31&t=102...

Gravatar #213 - kblood
1. maj 2017 17:40
CBM (212) skrev:
...jeg kan huske at have spillet settlers i dos med 2 mus, den ene ps/2 med en dos driver og den anden var en seriel mus der blev styret direkte af spillet...

dem jeg spillede spil med dengang, anede ikke noget om de udfordringer der var med at få den slags til at fungere :)

...på amiga var det let, bare koble musene til og start spillet... piece of cake

er der egentlig nogle windows spil som tillader at fx 2 USB mus kan bruges i multiplayer?

jeg læste om en DLL engang men har aldrig fundet software eller spil der brugte det... og kan ikke huske hvad den hed...


på vogons mener de der er mulig at lade dosbox få direkte adgang til en seriel mus og derved opnå at man kan spille fx settler i splitscreen 2 player i dosbox
?

http://www.vogons.org/viewtopic.php?f=31&t=102...



Det skulle fint være muligt at kører Settlers i DOS eller Windows. Jeg har gjort det før, og de burde vidst også begge kunne være USB mus. Jeg kan huske vi gjorde det på min bærbar engang, og det var Vista eller Windows 7 den havde, jeg mener også jeg har gjort det på en Android tablet.

Jeg mener så også at der var et trick til det, en speciel driver eller sådan noget, jeg er ikke helt sikker.
Gravatar #214 - CBM
2. maj 2017 03:37
#213: vogons skriver noget med at oversætte den ene usb Mus til seriel mus
Gravatar #215 - brostenen
2. maj 2017 08:33
Jeg vil gætte på at du skal ind i dosbox configuration filen, og lede efter mus opsætning. Måske det ikke er andet end at tilføje en ekstra linje hvor man assigner de forskellige mus til virtual COM porte. Men jeg kender ikke rigtig til dosbox som sådan, ud over at jeg har sat munt op på samme maskine, og bruger det til MT32-midi lyd i DosBox.
Gravatar #216 - CBM
2. maj 2017 09:20
hm.. læste lidt mere om det...

jeg skal gøre flg. :

1. have en seriel port på computeren
2. tilslutte en seriel mus
3. ikke lade windows have en driver aktiv til musen
4. opsætte dosbox så den kan snakke direkte med com porten
5. start settlers i dosbox
6. profit!

jeg vil så nok tilkoble en gammel mus mere, sådan at den ene spiller ikke har en fordel i at bruge en mere moderne mus
Gravatar #217 - kblood
2. maj 2017 13:10
Hvis du spiller Amiga versionen af Settlers gennem WinUAE skulle det være rimeligt nemt:
http://www.lemonamiga.com/forum/viewtopic.php?p=12...
Gravatar #218 - CBM
2. maj 2017 13:57
kblood (217) skrev:
Hvis du spiller Amiga versionen af Settlers gennem WinUAE skulle det være rimeligt nemt:
http://www.lemonamiga.com/forum/viewtopic.php?p=12...

ja sjovt nok understøtter winuae at bruge en specifik mus (i stedet for blot at bruge den generiske "windows mouse" so også er muligt) koblet til windows på en specifik emuleret amiga port (port 1 eller 2)
Gravatar #219 - kblood
2. maj 2017 19:37
#218 Nemlig. Jeg kan huske jeg også gjorde dette i DOS, men åbenbart aldrig i DOSBox. Jeg har så også gjort det på en Android tablet, mest for at se om det kunne lade sig gøre, og fordi den nu alligevel havde to USB porte.

Troede derfor ikke det var noget problem med DOSBox, da jeg ikke vidste det var specielt for WinUAE at understøtte to mus på den måde.
Gravatar #220 - brostenen
2. maj 2017 20:06
Så giver jeg tabt med henblik på at opsætte mus. Men jeg bruger jo heller ikke DosBox til andet end doom og duke3d. Hvis jeg skal spille settlers, så bruger jeg bare en af mine 486'ere.
Gravatar #221 - CBM
3. maj 2017 04:12
#220: jeg har onboard com port i min nye gamer win 10 maskine så jeg vil afprøve om dosbox kan få direkte adgang til den com port
og på den måde have 2 Mus i settlers i dosbox




Gravatar #222 - kblood
3. maj 2017 11:18
#221 Com port alligevel? Troede ikke der blev lavet computere med com porte længere.

Jeg har lige fået et par adaptere. Så nu kan jeg lave en USB port til to PS/2 porte, en til mus og en til tastatur, og så har jeg en adapter til at lave en PS/2 port til en AT tastatur port, og det virker :)

Så er der lige en del flere af mine tastaturer som kan bruges igen. Selvom jeg da nu har computere med PS/2 porte, det er bare ikke så tit de bliver brugt.
Gravatar #223 - CBM
4. maj 2017 03:35
#222: Du har garanteret det samme bundkort. Kig i manualen, der er stik på bundkortet til at koble en skinne med com port og lpt port til.

Skinnen medfølger ikke, så den skal man have fat i for at få adgang til disse porte. Jeg havde nogle fra ældre maskiner liggende.

Der er også 2 USB porte på bundkortet, som ikke er tilkoblet. Jeg har koblet en kortlæser med USB port til dette stik på bundkortet.

Bundkortet har også ps/2. Jeg har dog ikke kunnet få det til at virke med hverken keyboard eller mus så jeg bruger USB til ps/2 keyboard og mus ligesom dig, når jeg har dette behov

Det kan være ps/2 porten er slået fra i bios/uefi


Gravatar #224 - brostenen
4. maj 2017 07:38
Jeg fik denne her med posten i dag. Det er en 486 cpu køler, der aldrig har været brugt. Kugleleje (ikke sleeve) og produceret et sted mellem 1992 og 1995. (billedet er et thumbnail som sædvanlig)



Den skal bruges i min 486dx2-80 maskine (VLB/ISA) og den maskines køler skal flyttes over i min 486dx4-120 maskine som er et PCI/VLB/ISA system.
Gravatar #225 - kblood
4. maj 2017 10:36
#223 Jeg tror stadigvæk man kan købe nye computere hvor de har gjort PS/2 porte tilgængelige. Ja, nu jeg ser efter, så har min nye gaming computer en PS/2 port som ser ud til at både skulle kunne bruges til keyboard eller mus.

Troede faktisk ikke bundkortet stadigt havde com delen på sig, men det lyder rigtigt når jeg tænker over det fra sidste gang jeg så på mit nye bundkorts manual.

#224 Så skal du da lige spille lidt Duke Nukem 3D! :P Faktisk kan man nemlig vidst ikke. Kan huske jeg viste min nabo dengang spillet, en trailer af det og sådan, eller kom over og vidste ham kassen til spillet og fortalte en masse om at det var Doom bare med humor og alt muligt gejl der var super fedt...

Og så kunne hans 486er ikke trække det. Mener den var 66Mhz eller deromkring. :P

Jeg mener at der ikke gik så længe, så fik han købt en ny computer.
Gravatar #226 - brostenen
4. maj 2017 10:57
#225
Well... En dx2-66 er alt for langsom til Doom. Vi husker bare ikke at det laggede så voldsomt, da vi den gang ikke havde noget bedre og blev nødt til at nøjes med det vi havde. Skal du spille en gang doom i lagfree oplevelse, skal du have dig en dx2-80 maskine som minimum. Selv Duke3d kører af røven til på en dx2-80. Der skal man op og have noget i retning af en dx4-120 eller en 5x86-133 maskine. En god maskine til sen-era fps Dos spil, er noget der starter ved Pentium-133 eller 166. Det er kun i 320x200 opløsning, og ikke 640x480. (jeg tænker på Duke3d og Quake1)

Min dx2-80 er reserveret i sen-era dos spil som ikke er 3d FPS spil. Her tænker jeg på spil mellem 1991 og 1993. Til spil mellem 1989 og 1991, har jeg en 386sx-33 med CO-Processor, der i realiteten gør den til en 386dx-33. Den er fantastisk til spil som Civilization, Dynablaster, Syndicate, Day of the tentacle, Monkey Island 1 og andre fra den gang. Det er kun fordi den har et ET-4000 grafikkort og et Audician32 lydkort (100% SB-Pro 2.0 og OPL3 compatibelt lydkort)
Gravatar #227 - kblood
4. maj 2017 11:29
#226 Ja det med lydkort er godt nok vigtigt. Jeg har jo en Pentium III... måske egentlig Pentium II bærbar, og den kan jeg da fint kører DOS på, men det har et... ellers meget udbredt lydkort... ser bare ikke ud til at understøtte SB af nogen slags.

Her er lidt specs på lydkortet:
Audio
Audio Type – AC97 (Soft Audio)
Audio controller – ICH3, Cirrus Logic SC4205
Integrated Stereo Speakers

Kan bare ikke få AC97 til at blive SB kompatibelt. Fulde specs:
http://www.laptop4me.eu/Laptops/PDF/DELL/DELL%20La...
Gravatar #228 - CBM
4. maj 2017 11:48
heh.. kan huske at have spillet duke sammen med min bror på en pentium MMX? 133 med windows 95

dengang var duke 3d så absolut cutting edge :Bo)=

Gravatar #229 - brostenen
4. maj 2017 12:18
#227:
Jeg går ud fra at dit lydkort er integreret og sidder på PCI porten internt. Hvis dette er tilfældet, får du store problemer med dos og lyd. PCI kan ikke tilgå non masked IRQ og DMA, så derfor skal du loade en TSR for at få SB compatibilitet. Det betyder næsten med sikkerhed, at du skal have EMM386 loaded eller anden form for memory manager. Så spil der kræver at du kører din maskine i real mode og ikke protected mode, kan desværre ikke fungere. Det er det tilbagevendende spørgsmål der er omkring SB-Live og SB-Pci128 kortene. Altså at få dem til og fungere i Dos.

Man forsøgte i overgangsperioden mellem ISA og PCI, at lade lydkortene tilgå ISA bussens IRQ DMA kanaler, ved at implementere et såkaldt SB-Link eller PC/Pci header om man vil. Det er en 5-pin header, hvor man forbinder et kabel mellem headerne på bundkortet og lydkortet. Meget få lydkort men en del bundkort blev produceret med denne teknologi. Af lydkort med dette snakker vi om: AWE64-D/AWE64-PCI, Yamaha-YMF-724 og et par C-Media kort. Af bundkort, findes der: Asus P2B, Intel se440bx-2, Epox MVP3-C samt andre kort fra MSI, Gigabyte og flere.
Gravatar #230 - brostenen
4. maj 2017 15:14
Hentede denne her ved GLS pakkepost i dag....



(thumbnail)

Den er ikke ret gulnet i forhold til alderen, der er lys i dioden når jeg tænder og der er hverken underlige lyde eller mærkelige lugte når den tændes.
Gravatar #231 - kblood
4. maj 2017 23:42
#229 Godt at vide. Ja, jeg har vidst ikke nogen computere med ISA er jeg ret sikker på. Jeg holder mig vidst bare til DOSBox og virtual machines.

#230 Nice :) Kigger lidt efter en, fordi de to jeg har ikke virker... men jeg har nu en Turbo Chameleon 64 som kan sættes i en C64 og få den til at fungere selvom den ikke kan tænde, så jeg kan læse spil fra disketter og det hele. Desværre kan jeg ikke afspille bånd med den, eller TAP filer, man den kan køre T64 filer.
Gravatar #232 - CBM
5. maj 2017 04:33
brostenen (230) skrev:
Hentede denne her ved GLS pakkepost i dag....



(thumbnail)

Den er ikke ret gulnet i forhold til alderen, der er lys i dioden når jeg tænder og der er hverken underlige lyde eller mærkelige lugte når den tændes.


fin c64er. Har selv en 4 stykker af slimline c64 modellen som den der...
Skal have taget et gruppebillede når de alle er fundet frem og samlet i mit cbm retro museum

Jeg overvejer at placere min keyrah v1 (modificeret til at kunne bruge sx64 keyboard) ind i mit kabinet på en skinne, jeg har andre keyrah i v1 og v2men kun en af dem er modificeret

Gravatar #233 - brostenen
5. maj 2017 06:47
#231
Cool. Hvis du har et kabel i overskud som du vil af med, er jeg klart interesseret. For hvis maskinen virker, skal jeg have tastaturet skiftet med tiden. Jeg kan bedre lide den måde det helt gamle så ud.

Men første prioritet hvis den virker, er et par joystick og et SD-kort "diskettedrev".
Gravatar #234 - brostenen
5. maj 2017 06:56
#232
Bruger du retrobright på nogen af dine maskiner? Pisgult plastik er jo mindre kønt i forhold til oprindelig farve.

Men ja. Jeg spillede på en sådan C64-C på biblioteket indtil omkring 1992/93, indtil de fik en A600.
Så hugo, oswald, winthergames, rick dangereous og andre spil på biblioteket, er en lidt soeciel nostalgisk erindring for mig.

Godt nok er 1541-II drevet også en del af det, men et eller andet sted må gammelt udstyr jo stoppe. Disketter er specielt, men de er alt for dyre i dag. Jeg tænker pris i forhold til pålidelighed og mekanisk holdbarhed. Tough choice, men et sted må festen jo holde i dag.
Gravatar #235 - CBM
5. maj 2017 06:59
#234: ja sd kort udgaven af 1541 er nok mere driftssikker

Jeg bruger ikke retrobright så jeg bruger dem bare i deres gulnede tilstand pt

Gravatar #236 - brostenen
5. maj 2017 11:31
Med tiden, kommer jeg til at bruge retrobright. Men så vidt er det heldigvis ikke kommet endnu. Men.... Tror det kommer til at se pænt nice ud.
Gravatar #237 - CBM
5. maj 2017 12:36
#236: jeg skal også i gang engang... Men har slet slet ikke tiden pt

Gravatar #238 - Ronson ⅍
5. maj 2017 14:34
sidst jeg brugte retrobright på en a500 havde det ingen effekt, det var ellers både med xanthan gum og en hidsig brintoverilte
Gravatar #239 - kblood
5. maj 2017 18:09
Jeg har et SuperCard Pro og har købt et 5,25" PC diskette drev at koble på det, så jeg har fået lavet alle mine originale C64 disketter om til G64 filer, altså dem som kun bruger en side af disketten i hvert fald. Desværre var min diskette med Lykkehjulet ikke til at redde. Heldigvis har jeg fundet en D64 version hvor det så er cracket. De påstår at have løst problemet med at den crasher... men den crasher nu stadigt engang imellem.

Man kan desværre vidst ikke koble to diskette drev til SuperCard Pro samtidigt. Havde ellers et defekt 1541 diskettedrev som jeg har lagt det store diskettedrev ind i og så SuperCard Pro, og de kabler det bruger. Jeg har stadigt mit 1541-II til at læse de gamle C64 disketter uden kopi beskyttelse, det har SuperCard Pro vidst svært ved.
Gravatar #240 - brostenen
5. maj 2017 22:15
Byggede min sidste maskine til samlingen i dag.

- Shuttle HOT-555a 3.2 Motherboard.
- Pentium-166 non-MMX.
- 32mb Ram.
- S3-Trio64v+ 2mb PCI.
- Righteous 3D Voodoo-1.
- AWE64-Gold.
- Asus SCSI Controller.
- ZIP-100 SCSI Drev.
- CD-Rom drev og Floppy.

(Thumnails, click for større)






Gravatar #241 - CBM
6. maj 2017 03:36
Jeg har en 16 port usb Hub jeg overvejer at placere inden i min maskine til div dongles, kryoflux, keyrah mv.

Men den er lavet lidt dumt ift. power.
Den har 2 stk usb stik, et til power og et til data, men desværre har begge stik ført power og gnd igennem og det betød at den brændte et bundkort af på et tidspunkt pga den trak alt for meget strøm via usb (Måske også pga den sendte strøm ind i maskinen?) og den pågældende maskine ikke var beskyttet. Heldigvis skete der også andet med maskinen så den kunne byttes.

Jeg tænker at hvis jeg ku gi den Hub noget power fra den interne psu, så ku den få power nok og hvis jeg så kun førte gnd, data+ og data- hen til en usb header på bundkortet så skulle jeg slippe for at brænde ting af?

Jeg kunne måske endda tilføje 2 af disse hubs, en intern og en extern da den header jeg tænker på har 2 usb porte

Det ville også løse et problem med at maskinen ikke gerne vil sende ret meget power ud til dens øvrige usb porte og det gør det tricky at koble usb udstyr på den nogle gange

På den anden side, det kan være win 10 der driller, den er elendig mht usb


Jeg skal fx tit plugge Mus og keyboard ind og ud af usb porte på min arbejds win 10 laptop om morgenen



Gravatar #242 - kblood
6. maj 2017 04:27
#240 Nice :)

#241 Når det gælder USB hubs, så mener jeg at alle mine enten kun har en USB til strøm, eller har et kabel direkte til et strømstik. Jeg har nogle hard diske med 2 USB stik for at kunne have strøm nok. Har ikke hørt om 2 usb til strøm + 1 til forbindelse og data.

Jeg ved ikke helt med Windows 10, om det er hardware eller om det er Windows. Synes jeg med alle versioner af Windows har det USB problem engang imellem at noget skal tages fra og koblets til. Har nu ikke oplevet det med tastatur eller mus i cirka 12 måneder eller mere.
Gravatar #243 - brostenen
6. maj 2017 12:44
#242
Tusinde tak. Den skal bare lige have noget software på, men orker ikke at gøre det i dag. Jeg syntes at AWE64-Gold er et nice kort, og passer perfekt sammen med CPU'er fra Pentium-I-133 og op til Pentium-II-400. Der fra er det PCI stereokort man skal koncentrere sig om. Før Pentium-I-133, benytter jeg altid et kort der som minimum har OPL-2/3 og SB-Pro standard. Eksempelvis Audician32-Plus med en Dreamblaster-S1 eller et AWE32 med en rigtig OPL chip. Jeg benytter også Vibra16 kort med OPL chip. Audician32-Plus er dog min favorit.
Gravatar #244 - kblood
6. maj 2017 14:10
http://www.ebay.com/itm/Vintage-Intel-Pentium-100M...

Den er godt nok tæt på den første PC jeg købte ift specs.

Men vidst ikke så god en handel når man ser efter. Den er støvet? Hmmm... hvorfor er det lige de ikke støver den af inden de sælger den? Og så mangler den en køler... heller ingen garanti for at den virker, for den kommer vidst også uden hard disk, uden software af nogen slags og har nok ikke været tændt i evigheder.

Jeg har prøvet at se efter om jeg kunne finde ISA porte der kunne kobles til USB, men det sker vidst ikke rigtigt. Der er godt nok noget der hedder USB2ISA, men jeg tror bare ikke det er noget der kan bruges. Problemet er vidst også at USB porte i sig selv kører på PCI bus mener jeg, så at hvis det skal bruges til DOS, gør det nok ingen forskel.

Men jeg tror nu også bare at jeg vil teste noget mere med DOSBox og virtuelle computere, og når det gælder Discworld Noir burde jeg bare kunne kører det på min Pentium III bærbar, da den burde være klar til det.
Gravatar #245 - brostenen
6. maj 2017 14:29
Jeg mener heller ikke at en USB2ISA fungerer som det skal. Du kan få moderne industrielle socket 775 boards med isa, men de har heller ikke non masked irq/dma. Sidste mulighed er en PCI2ISA bridge, men så skal du stadig have direkte adgang til en ISA bus igennem chipsettet. Det sidste Intel chipset der havde en ISA bridge indbygget, var 865 chipsettet. Så hvis chipsettet ikke understøtter, så er en ISA port ikke god at bruge til lydkort.

Har set på den annonce og i forhold til eBay, er den rimelig billig. Et AT kabinet fra USA koster mindst 400 til 600 kroner. Et bundkort kan nemt koste en små 500 og V1 grafikkort er i området af 300 til 600 afhængig af mærket. Orchid og Monster koster kassen på eBay.

Men, men, men.... Du kan gøre som jeg, og benytte DBA, GulOgGratis eller Amibay. Der er tingene langt billigere. Samle dele i et år eller to og så bygge maskinen. Eller lede efter noget tilsvarende i ATX klassen. Så som et SS7 board fra omkring 98/99, en S7/SS7 CPU (6x86, K6-2/3, eller en Pentium-233-MMX). En gang imellem dukker der Voodoo-1/2 kort op på DBA til omkring 100/150 kroner stykket. Hvad jeg syntes er rimelige penge at give og ikke kunstigt opskruede eBay priser.
Gravatar #246 - kblood
7. maj 2017 00:49
#245 Ja, det er nok det jeg burde gøre. Måske jeg også kan finde en C64 der til under 500 kr.
Gravatar #247 - brostenen
7. maj 2017 10:18
#246
Prøv dba. :-)
Gravatar #248 - brostenen
7. maj 2017 18:05
Ronson ⅍ (238) skrev:
sidst jeg brugte retrobright på en a500 havde det ingen effekt, det var ellers både med xanthan gum og en hidsig brintoverilte


Du kan benytte kosmetisk brintoverilte, der normalt benyttes til at afblege hår med. Det skal være Volume40 eller højere, og så 36+ timer under en UV-Lampe eller længere tid. Stærk sollys som vi får det næste kvarte års tid kan også benyttes.

40Vol-Grade er det samme som 12% brintoverilte og jeg har set helt op til 50vol på ebay. Det koster omkring 60/70 kroner og op på eBay, men hvis man kender nogle gode kontakter indenfor frisør verdenen, er jeg sikker på at man kan skaffe til indkøbspris.
Gravatar #249 - CBM
8. maj 2017 03:22
Ps2 porten på bundkortet virker åbenbart fint på min maskine, har pt en oldgammel ps2 Mus koblet til (2 knapper, kugle, fulgte med den første pc jeg købte)

Jeg skal have sat skinnen i maskinen der giver mig adgang til com porten og så teste at jeg kan bruge ps2 og seriel mus i dosbox settlers

Gravatar #250 - kblood
8. maj 2017 16:40
#247 Har ikke lige fundet en C64 til under 500 endnu, men der er godt nok nogle billige Wii engang imellem. Det er måske lige tiden at købe et par stykker af dem.

Det er nok den konsol jeg bedst har kunne lide indtil videre.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login