mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #151 - demolition
20. mar. 2017 14:13
brostenen (144) skrev:
Kender Newz.dk's Amiga brugere denne her?

http://www.ebay.com/itm/Commodore-Amiga-A500-A600-...

Jeps, der er mange af den slags løsninger. De bedste er nok Rys MkII som allerede nævnt samt Tom+:
http://www.ebay.com/itm/Best-Amiga-Atari-ST-C64-C1...
Tom+ kører HID og understøtter langt de fleste mus og joysticks. Modsat Rys kan den også emulere en GEOS mus så du kan bruge din moderne laser gamer mus på 64'eren. :)
Gravatar #152 - CBM
20. mar. 2017 14:15
#150: mystisk... For mig er det omvendt.. Jeg har endda testet 5 Mus der stod på dens kompatibilitetsliste

Gravatar #153 - kblood
20. mar. 2017 17:59
CBM (152) skrev:
#150: mystisk... For mig er det omvendt.. Jeg har endda testet 5 Mus der stod på dens kompatibilitetsliste


Måske den er defekt så?

#151 Jeg har læst nogen skrive at Tom+ også har den fordel at den understøtter scroll hjulet, så man kan scrolle i vinduer på Amigaen.
Gravatar #154 - brostenen
20. mar. 2017 18:55
#150
Hold fast i den maskine. :-) Det er desværre ikke alle PPC maskiner der kan køre MorphOS. :-(
Gravatar #155 - CBM
21. mar. 2017 04:37
kblood (153) skrev:
CBM (152) skrev:
#150: mystisk... For mig er det omvendt.. Jeg har endda testet 5 Mus der stod på dens kompatibilitetsliste


Måske den er defekt så?

#151 Jeg har læst nogen skrive at Tom+ også har den fordel at den understøtter scroll hjulet, så man kan scrolle i vinduer på Amigaen.


hm måske. Micromys kan også sættes op til at scrollhjulet kan bruges på amiga og den kan sættes op til at musen virker på c64
Gravatar #156 - brostenen
21. mar. 2017 17:23
Jeg legede back to the past i dag.... Eller rettere, i gang med at samle en maskine ved at vælge dele ud og ser om de kan sammen. Indtil videre har jeg lavet denne dejlige Dx2-66'er, med VL-Bus GFX og VL-Bus Controller, SB16 og 24mb Ram. Harddisken er et CF kort og traditionen tro, er CD-Rom drevet koblet på lydkortet. Spillede lidt Doom, Dynablaster, Lotus-III og Wolf3d på den i dag. Awesomme trip tilbage til 1990/93.



Jeg går og venter på en ny Controller samt et 512mb CF kort. Så skal den nok nedgraderes til 8mb ram eller 16, samt opgraderes til en Dx2-80'er. Men det må jeg teste i fremtiden.
Gravatar #157 - kblood
21. mar. 2017 19:27
På Apple computere har de en DOS app som hedder Boxer
http://boxerapp.com/releasenotes

Den gør ikke bare at det ser godt ud når man vil se sine spil igennem og vælge et at spille, den har også en database over gode DosBox konfigurationer, og der er spil jeg ikke rigtigt kan få til at kører godt på min PC som Boxer kan få til at køre flydende på min MacBook Air.

Der er DosBox frontends til Windows, men det virker desværre til at de ikke også har en database med konfigurationer. Det savner jeg lidt da jeg ikke rigtigt bruger min Mac.
Gravatar #158 - brostenen
21. mar. 2017 20:11
#157
Rigtig godt til dem der ikke har adgang til 25+ år gammelt hardware.
Som jeg ser det, er frontends for dem der ikke har et indgående kendskab til hvordan Dos fungerer, eller ved hvordan man editerer en tekstfil med configuration.

På min Win7 laptop har jeg installeret DosBox, for at have adgang til et hurtigt slag Doom. Musikken er igennem Munt som benytter dump's af MT32 enhedernes instrument rom.
Man kan så at sige ikke høre forskel, da instrumenterne er de samme.
Gravatar #159 - brostenen
21. mar. 2017 20:16
Til dem der overvejer at benytte MT32/CM32 og SC55 enheder, men ikke har råd....



Gravatar #160 - kblood
21. mar. 2017 21:59
brostenen (158) skrev:
#157
Rigtig godt til dem der ikke har adgang til 25+ år gammelt hardware.
Som jeg ser det, er frontends for dem der ikke har et indgående kendskab til hvordan Dos fungerer, eller ved hvordan man editerer en tekstfil med configuration.

På min Win7 laptop har jeg installeret DosBox, for at have adgang til et hurtigt slag Doom. Musikken er igennem Munt som benytter dump's af MT32 enhedernes instrument rom.
Man kan så at sige ikke høre forskel, da instrumenterne er de samme.


Men jeg ved hvordan DOS fungere, problemet er ikke at køre spillet, problemet er at stoppe det fra at køre som lort. Omkring 90-95% af alle DOS spil er ingen problem at få op at køre, men nogle af dem er bare ikke til at få til at køre ordentligt. F.eks. Blood & Magic, jeg har prøvet en hel del forskellige konfigurationer. Problemet er at mange forskellige DOS spil vil have en speciel opsætning og kører bedst med en hvis mængde cycles osv.

At sikre at der er nok EMS hukommelse osv. er ikke det store problem. Problemet er mest med de spil der kom lige i den tid hvor der var en overgang til Windows og hardwaren begyndte at være ret god, men krævede derfor også noget mere præcise cycle indstillinger og sådan.

Frontends til Windows hjælper jo netop ikke med at køre DOS spil godt. De giver det bare en standard konf, og så kører det for det meste. Nogle gange måske lidt for hurtigt.

Eksempler på gamle retro spil der ikke er til at få til at køre i dag er:
Ecstatica 1 og 2, Blood & Magic, Discworld Noir, Death Rally, Future Shock, Skynet, Birthright, Hi Octane, Fade to Black og sikkert flere.

Nogen af dem skulle være til at få til at køre. Death Rally f.ex. kræver vidst bare en hurtig nok computer.
Gravatar #161 - brostenen
22. mar. 2017 08:15
#160
Kan ikke være mere enig med dig i at en del af de gamle spil skal have ægte hardware, samt at frontend's er skidt for ydelsen. Men det er stadig for folk som bare skal spille Doom, og ikke har noget kendskab til dos.

Det er jo derfor jeg selv benytter den helt rigtige hardware til hvert spil. Hvis det er Dynablaster, benytter jeg en 386sx33 eller en 486dx33/486dx2-66.
Hvis det er Doom eller Duke3D, så benytter jeg en Pentium133 til K6-III-400.
Hvis det er UT99 eller NFS-Porche-2000, så benytter jeg en P-III-933/1000 med Voodoo3-3500/GF2-GTS eller en AthlonXP med samme typer af grafikkort.

Som sagt, så er jeg en af de få, der som samlingen ser ud nu, ikke har brug for emulering af hverken det ene eller det andet. Selv gamle spil der kører for hurtigt på en 386'er, kan jeg stadig benytte, ved at starte min gamle 286 maskine. F.eks hvis jeg skal spille det gamle danske spil som hedder Kaptajn-Kaper.
Gravatar #162 - dub
22. mar. 2017 11:33
kblood (160) skrev:
Nogen af dem skulle være til at få til at køre. Death Rally f.ex. kræver vidst bare en hurtig nok computer.

Remedy udgav en Windows port af Death Rally for en del år siden. Det eneste den mangler er multiplayer fordi IPX netværk ikke er noget der findes mere.
Gravatar #163 - kblood
22. mar. 2017 14:25
#161 Det jeg mener med frontends er mere at de ikke hjælper med config, ikke dem til Windows i hvert fald, men den Boxer app til MacOS, den finder også konfigurationer til de spil man kører med den, og de virker til at være ret gode.

Måske man kan finde de settings den bruger et sted. Tænker også at en del vil kunne kære godt i DOSBox igennem RetroPie hvis hvert spil får sin egen konf, som det understøtter at man kan give dem.

Jeg spillede også Kaptajn Kaper den gang, virkelig et godt spil. Jeg kan huske at dengang problemet bare var for hurtig en maskine men den sagtens kunne kører DOS, så hjalp det at bruge SLOMO, et DOS program som hjalp med at gøre computeren lidt langsommere.

#162 Ja, det er vidst rigtigt. Havde jeg lidt glemt pga. den nye version der er blevet lavet som er noget fokuseret på micro-transactions. Lidt underligt at Death Rally classic er på Steam men ikke GoG. Det var utroligt svært, det nye er ikke helt så svært, men man skal godt nok opgradere bilerne en del mere.
Gravatar #164 - brostenen
23. mar. 2017 08:21
Modtog mit 512mb Transcend CF kort i dag. Smed den straks i min dx2-66'er. Testede det med Speedsys og fik rigtig gode resultater. Omkring 2,8 megabyte i både write og read, som eksempel, så var 1,2 lynhurtigt i 1994. Seek time er fucking 0.74..... Altså næsten med det samme. Hvad det var den gang kan jeg ikke huske, men erindrer det som værende omkring 10 eller 12ms.

Jeg kan kun anbefale "Transcend Industrial" til en retro maskine, om det er Amiga, Apple eller Dos-maskine er jo underordnet. Kortet her styrer bare for vildt som harddisk replacement.
Gravatar #165 - kblood
23. mar. 2017 11:37
#164 Yup. Jeg bruger også et Transcend 4g CF kort til min Amiga.
Gravatar #166 - brostenen
23. mar. 2017 15:11
Satte dx2'eren op med software og så videre. Fyrede op for en gang Syndicate og døbte mit firma "rob a bank".... Money, money, money... Så spillede jeg lidt Cannon Fodder.
Nedgraderede maskinen til 16mb ram og nu overvejer jeg at skifte dx2-66'eren ud med den dx2-80'er jeg har i CPU-Kassen. Hmmmm.... Må nok vente til min VLB controller kommer, fordi den skal helst være stabil nok, når den kommer til at køre 40 og ikke 33 på bussen. Glæder mig vildt til den er bygget færdig, for så er mit retro-projekt færdiggjort med hele 15 maskiner der viser udviklingen i grove træk, fra midt-80'erne til 2001/02.
Gravatar #167 - dub
23. mar. 2017 21:50
#163 Jeg vil gætte på Death Rally Classic er den samme version som den der blev frigivet som freeware i 2009. Ham der lavede den har skrevet denne postmortem http://sol.gfxile.net/dr_gdm.html
Gravatar #168 - mvoigt27
23. mar. 2017 22:01
dub (167) skrev:
#163 Jeg vil gætte på Death Rally Classic er den samme version som den der blev frigivet som freeware i 2009. Ham der lavede den har skrevet denne postmortem http://sol.gfxile.net/dr_gdm.html



Nup en gang mega race.... det er kult....... specielt 2'eren...
Gravatar #169 - kblood
23. mar. 2017 22:18
dub (167) skrev:
#163 Jeg vil gætte på Death Rally Classic er den samme version som den der blev frigivet som freeware i 2009. Ham der lavede den har skrevet denne postmortem http://sol.gfxile.net/dr_gdm.html


Det er da ret awesome gjort :) Godt nok ikke tit den slags får lov til at ske. Ja, det må ret sikkert være den version.
Gravatar #170 - dub
23. mar. 2017 23:32
#169 Han er dum!! Han nævner Ignition og det kan købes på GOG. Farvel $5.99. Hello Ignition!
Gravatar #171 - kblood
23. mar. 2017 23:39
dub (170) skrev:
#169 Han er dum!! Han nævner Ignition og det kan købes på GOG. Farvel $5.99. Hello Ignition!


Hehe :) Tjoo. Little Big Adventure 1 og 2 kan også købes på GoG og endda også på Android. På Android er det vidst igennem DosBox, men det er det nok også de versioner fra GoG.

Jeg har forresten endelig fået et kabel der virker til mit 5,25" floppy drev, så nu kan jeg lave disketter digitale. Det går så ikke helt glat, jeg kan ikke helt læse dem. Eller, de kan læses men spillene vil ikke loade. Tror måske jeg prøver med nogen af mine 5,25" PC disketter. Har vidst kun et spil, Shadow Sorcerer, men det kom med både 3,5" og 5,25" disketter.
Gravatar #172 - dub
24. mar. 2017 00:07
Og Ignition har en underlig fejl
GOG Support skrev:
If you change PERSP. POLY option to ON, your car (and your opponents cars) will start exploding - this might happen at the very beginning of a race or in the middle of it. Changing resolution might also be needed to provoke it.
PERSP. POLY option is by default OFF.
It is highly recommended to leave it this way.
Gravatar #173 - kblood
29. mar. 2017 03:10
Så vildt :) Jeg har en gammel DELL Latitude C610 bærbar. Den burde være rimeligt god til at køre Windows 98 spil... ved ikke helt med DOS spil. Den kom med Windows XP, men det fik jeg slettet og lagt 98 ind i stedet. Var ikke så nemt, for det havde været en andens computer og han ville bare af med den, så den skulle slettes først, men der var XP på og der var kode på. Jeg kunne ikke bruge DVD drevet til at boote fra, ved ikke hvorfor.

Jeg var derfor nød til at få fat i en ekstern hard disk læser til 2,5" IDE hard diske. Havde jeg ikke i forvejen underligt nok, var jeg ellers rimeligt sikker på at jeg havde. Så fik jeg formateret den og lagt Windows 98 på den, og med noget møj og besvære lagt drivere på til den også, men så kom jeg frem til at det var stort set umuligt at få lyd til DOS på den. Jeg lagde projektet lidt på hylden, men så stod jeg med mit nye 5,25" drev og havde brug for at kunne teste mine C64 disketter med et andet drev end det nye, og det giver jo bedst mening med mit C1541-II floppy drev fra min Commodore 64, men til det har jeg kun et X1541 serial kabel, men manglede en computer der stadigt har en serial port.

Det var så denne P3 bærbar, og efter jeg fik bootet i DOS og kom frem til det var et X1541 kabel og ikke et XE1541, XF1541 eller 4-6 andre kabler, så kunne jeg rent faktisk læse mine C64 disketter med mit C64 floppy drev igen. Fik lige lagt nogle Elite save games over fra en af mine gamle disketter :)
Gravatar #174 - CBM
29. mar. 2017 03:48
Jeg købte et at de 1541 kabler på et tidspunkt fra vesalia, men har ikke testet det endnu .. kun på min nye maskine som sjovt nok har en onboard com port... men den maskine virker det ikke til
Gravatar #175 - kblood
29. mar. 2017 16:34
#174 Nej, det skal være en gammel maskine, fordi det er ikke engang nok at have porten, det skal også være en bestemt type af den port. Mener Star Commander kalder det ECT tror jeg nok.

Der er så vidst nogle nyere kabler der godt kan bruges i nyere porte, men er ikke helt sikker. Noget andet er også at man også helst skal være i DOS så der er mere direkte hardware adgang.

Ved så ikke om det var et X1541 kabel du købte for de er ret gamle og jeg ved ikke om man laver dem længere. Jeg valgte først XE1541 i Star Commander, og der kunne den ikke læse noget, først da jeg valgte X1541. Vidste ikke engang om det var X eller XE inden det.
Gravatar #176 - brostenen
31. mar. 2017 22:54
Jeg fandt og købte en AT-form factor pc. Indmaden skal sælges og min VLB 486dx2-66 skal i kabinettet.
Gravatar #177 - CBM
1. apr. 2017 06:10
brostenen (176) skrev:
Jeg fandt og købte en AT-form factor pc. Indmaden skal sælges og min VLB 486dx2-66 skal i kabinettet.

Der kan af og til også dukke AT kabinetter op i genbrugsbutikker
Gravatar #178 - brostenen
1. apr. 2017 07:33
#177
Jeg tror det må være i de større byer (odense, aarhus og københavn). Da jeg ikke har set nogen i de 4 år jeg har ledt efter nogen i de butikker. Jeg har alt i alt set en mac og to pc'er der var atx.

Intet ældre og intet bedre end lav kvalitets p4 med svulmede kondensatorer.
Gravatar #179 - kblood
1. apr. 2017 16:10
Hvordan ser man om det er AT eller ATX? Jeg tror da jeg har nogle der er ATX. Prøvede at læse lidt op på det men kunne kun finde noget med at de har et anderledes antal porte. Jeg har en PPC MacBook Pro og en Pentium II eller III bærbar. Jeg har også 4 gamle stationære og en anden gammel bærbar.
Gravatar #180 - brostenen
1. apr. 2017 23:12
#179

https://en.wikipedia.org/wiki/AT_(form_factor)

Det er AT form factor. Som er mere end bare kabinettet. Det er også selve power til bundkortet som er anderledes. Hvis man vender AT-Power stikkende omvendt, ryger bundkortet og hele maskinen. Som man siger i AT verdenen: Red against red, and you are dead. ;-)

Kort fortalt. Så kan du spotte et ATX kabinet, ved det rektangulære IO-Shield, der sidder bag på kabinettet. Et AT kabinet har et stort rundt hul, på størrelse med en tommelfingers bredde, som er Keyboard stikket. Dog er late-era AT boards, udstyret med Ps/2-porte til enten en mus eller til både mus og tastatur.

En sidste ting der er ved AT kabinetter, er at power knappen i kabinettets front, var selve 220 volt on/off knappen. Yes sir... Ledning med 220-volt til knappen i frontpanelet.

Så findes der utrolig mange små forskelligheder, så som turbo-knap, LED-Mhz display og så videre. ATX er mere standardiseret.
Gravatar #181 - brostenen
1. apr. 2017 23:15
Jeg har spottet en Atari ST til cirka 150 kroner på DBA. Og en VIC-20 til 400.
Gravatar #182 - CBM
2. apr. 2017 08:24
brostenen (181) skrev:
Jeg har spottet en Atari ST til cirka 150 kroner på DBA. Og en VIC-20 til 400.

spændende...har dog en vic20 allerede


På en måde var det rart at vide at computeren var helt slukket når man brugte den afbryder

Ye olde windows >>
"Du kan nu slukke din computer"

<dolph>
Alle rigtige computere har 220 v direkte til en knap på fronten! YES sir! Ligesom BS! Faktum!
</dolph>

:-):-)

Gravatar #183 - brostenen
2. apr. 2017 11:11
Købte en Unisys 486 computer til 200. Desktop kabinet som jeg kan lide det. :-P
Gravatar #184 - kblood
2. apr. 2017 12:28
Er det så ikke ATX der er mest udbredt? Den eneste maskine jeg tror der var AT var en gammel 386 computer, som jeg ikke ved hvad der skete med.
Gravatar #185 - demolition
2. apr. 2017 13:48
Markedet skiftede generelt fra AT til ATX omkring Pentium (vil tro omkring 200-233MHz). Jeg har set flere Pentiummaskiner på både AT og ATX men mindes ikke at have set 486 ATX maskiner dengang?

Min første maskine med ATX strømforsyning var en K6-200, men det var ikke en rigtig ATX maskine da det blot var et AT bundkort med ATX stik (ASUS TX97-E) så man kunne bruge en ATX strømforsyning direkte uden adapter. Senere fik jeg et AOpen AX6BC med Celeron 300A og det var et rigtigt ATX bundkort. Jeg kan huske at man kunne blære sig med at maskinen slukkede af sig selv når man lukkede Windows ned frem for bare at få denne skærm: :-)

https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2014/...

Men jo, ATX er klart mest udbredt i dag på samme måde som biler med ABS bremser mere udbredte end dem uden..
Gravatar #186 - kblood
2. apr. 2017 14:09
#185

Nå ja, jeg kan da egentlig godt huske det skift hvor at sluk knappen gik fra at sige puf.. nu er der slukket, til at det blev en "luk ned" knap som fungerede alt efter hvilket OS man kørte, og at den så skulle holdes inde i noget tid for at slukke helt og direkte. Min Pentium 100 var nok AT.
Gravatar #187 - brostenen
2. apr. 2017 15:56
Skiftet skete omkring slutningen af 5 generation og starten af 6 generation fra Intel. Dog blev der produceret ganske få 486 boards i ATX form factor.

Jeg husker også de gamle socket 7 boards som var AT form factor med ATX teknologier. Så som både AT og ATX power headers. Jeg har faktisk ejet et Epox board af den slags. Selv Slot1 kunne købes i AT form og få SS7 boards med.

F.Eks. findes der et ATX board som hedder Gigabyte GA-5AX, der også er produceret som et AT board. Eller Asus P2B (ATX) der også findes som et AT board.
Gravatar #188 - brostenen
2. apr. 2017 16:01
kblood (184) skrev:
Er det så ikke ATX der er mest udbredt? Den eneste maskine jeg tror der var AT var en gammel 386 computer, som jeg ikke ved hvad der skete med.


Det mindst udbredte af alle teknologier i pc verdenen, er XT form factor. Det hører sig 8088 og 8086 til. Men så snakker vi gammelt udstyr fra 1980 til 1982.
Gravatar #189 - CBM
2. apr. 2017 16:45
Jeg nyder at kunne køre dos, c64 og amiga spil på mit ur. :-)
Gravatar #190 - kblood
3. apr. 2017 17:19
#187 Det passer vidst meget godt med at min Pentium 1 var AT, og så var min 500 MHz Celeron nok ATX.

#189 Det er utroligt fedt at det er muligt :) Jeg købte et smart watch til lige under 300 kr. med forsendelse, og det kan tage billeder, optage video, bruge hukommelses kort, man kan sætte simkort i det, tage opkald fra sin telefon på det over bluetooth og det er jo alt sammen meget smart. Men jeg havde nu håbet det var Android Gear så jeg kunne lave apps til det.
Gravatar #191 - brostenen
3. apr. 2017 19:46
#190
Well.... Jeg havde på et tidspunkt bygget en P133 på et Asus P5A motherboard. Det fungerede slet ikke for mig, da jeg ser Socket7 som den sidste AT generation. Det ser også vildt mærkeligt ud, når jeg ser en Pentium-II eller nyere i en AT maskine.
Gravatar #192 - CBM
4. apr. 2017 03:34
#190: jeg har 2 indtil videre, et til 150 kr der kan vise notifikationer, lave opkald, styre musikken og lidt andet godt (ksix smartwatch)

og så har jeg et zgpax s8 (608,75 kr) der kan det samme plus meget meget mere
Http://icenter.dk/smartwatch/46-zgpax-s8-android-4...

Xda tråd zgpax s8
https://forum.xda-developers.com/smartwatch/other-...

Gravatar #193 - brostenen
5. apr. 2017 11:21
Jeg modtog nogle gode ting i dag.

- 512mb DOM.
- Dual channel VLB IDE Controller.
- Orange PI Plus 2 clear case.

Kan først teste det fredag i næste uge, men det er ok.
Gravatar #194 - brostenen
14. apr. 2017 20:55
For noget tid siden, fik jeg fat i en Unisys maskine. Det er en 486'er. I dag begyndte jeg at skille den ad, for at få den renset og checket igennem.

Inde i maskinen sad der en 1gb SCSI harddisk, der er S3-805 gfx onboard, Adaptech controller onboard og en 486 overdrive sokkel som har en 486dx33 monteret.

Når den er skilt helt ad, skal den renses og strømforsyneren inspiceres. Herefter skal den samles igen, have en 486dx2-66 monteret og have et SB16 lydkort. Desuden skal den have et nyt dallas RTM batteri, da det gamle er helt dødt. Så den står også på loddearbejde. Suk...
Gravatar #195 - kblood
14. apr. 2017 22:10
1gb SCSI? Den må have været dyr i sin tid. I en 486? Da jeg købte min Pentium mener jeg kun den havde en 800mb HDD, og det mener jeg var over middel størrelse dengang selvom CDer var begyndt at komme frem. Jeg kan huske jeg lagde hele Starcraft CDen ind på min hard disk som et image, så jeg kunne spille det uden CD da jeg spillede det så meget og det kørte lidt hurtigere. Lidt vildt at selvom jeg brugte lidt over 600mb på den var der stadigt plads til hele Windows og en del andre spil. Altså nok ikke over 10 spil men alligevel.
Gravatar #196 - brostenen
14. apr. 2017 23:32
#195
Jeps.... 1gb disk. Jeg har undersøgt PC-World 486 buyers guide fra 1993, og her nævnes der at de blev leveret med 1gb som standard. Det er vist nok en 5400rpm disk. (click for større billede)



EDIT:
Det er denne her maskine... (Click for større billede)



Gravatar #197 - kblood
14. apr. 2017 23:37
#196 Hvis den er SCSI er den så nok ikke hurtigere end 5400rpm? Jeg mener at det skulle være en generelt hurtigere hard disk, men jeg har aldrig brugt en, kan være det bare er hurtigere søgetider og sådan.
Gravatar #198 - brostenen
14. apr. 2017 23:45
#197
Ikke nødvendigvis. Jeg har en 3200rpm på 40 megabyte siddende i min 286 maskine. Min 40mb SCSI disk har engang siddet i en Macintosh LC, da jeg ved de benyttede Conner diske til den linje at Mac's. Den er til og med Apple branded. SCSI er blevet produceret siden den gang man stoppede med at lave RLL/MFM diske og begyndte at lave IDE diske. Jeg mener endda at SCSI er en lidt ældre standard end IDE. Ikke at SCSI-1 var standard i sig selv, men at de først begyndte at lave en virkelig håndterbar standard med SCSI-2. Det er lidt den samme historie med MIDI vs General MIDI.
Gravatar #199 - arne_v
15. apr. 2017 03:39
Gravatar #200 - brostenen
15. apr. 2017 07:08
#199
Hehe... :-D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login