mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #951 - demolition
20. apr. 2018 05:01
De nyeste Escom A1200 bruger PC floppy drev og har en lille modifikation på bundkortet for at få det til at virke. Det vil også betyde at en floppy emulator med Amiga interface ikke vil virke som internt drev.
Det kan være at det er det der er dit problem?

Læs mere om det her:
http://www.softpres.org/article:hard:fixing_the_am...
Linket derfra er dødt, men det kan læses her:
https://web.archive.org/web/20070627200749/http://...
Gravatar #952 - kblood
20. apr. 2018 05:40
#950 Så ved du der er et floppy kabel som den kunne virke med, så du kan finde ud af om det er kablet ved at tage det kabel fra den anden Amiga 1200 og se om det får den til at virke, for ellers må det jo være Amigaen. Hvis det kan være et problem med kablet kan det også være et problem med Amigaen.
Gravatar #953 - CBM
20. apr. 2018 06:06
#951 og #952:

jeg kan prøve at tage gotek og kabel fra den anden amiga (den er i kabinet), hvis det stadig ikke fungerer, så må jeg gå ud fra at det er pga den ene amiga (købt brugt på et tidspunkt, er pt ikke i kabinet) så er en escom maskine. Hvis det er tilfældet kan jeg prøve med et pc floppy drev... dog er det drev den booter fra lige nu et internt amiga DD floppy drev ( ser det ud til, men det kan jo være et PC drev i forklædning :-) )

Gravatar #954 - demolition
20. apr. 2018 08:49
Det er heller ikke alle Escom maskiner der bruger PC-drev. Min egen har f.eks. et Panasonic drev med Amiga-interface og bundkortet er derfor også umodificeret.

Hvilken model er dit floppydrev? Det er formodentligt et Panasonic, og de kan være både Amiga og PC alt efter model, så det er ikke lige til at se. Hvis det er et Chinon som der tidligere blev brugt, så er det næsten 100% et Amigadrev. Jeg er ikke bekendt med at der er blevet brugt Chinon PC drev i Amigaer på noget tidspunkt.
Gravatar #955 - CBM
20. apr. 2018 10:56
tænker at jeg måske skulle putte den ene gotek i et af mine eksterne amiga drev (dvs tage det externe drevs opridelige floppy drevs mekanisme ud til fordel for en gotek), lade hxc slim beholde sit adaptor og lade amigaen i kabinet beholde sit gotek drev, så må den anden amiga, uden kabinet, klare sig med floppy... men hvis jeg skulle kunne holde begge museknapper nede og derved boote fra DF1 så kan jeg jo prøve at se hvordan det så går på den maskine der ikke er i kabinet... den der muligvis er en escom maskine

#954: Det jeg skal lige prøve at tjekke og så vender jeg tilbage med et svar.

Gravatar #956 - demolition
20. apr. 2018 11:29
Nogle eksterne drev bruger også PC drev og laver konverteringen på interfaceprintet. Det er også lidt forskelligt om drevet skal være indstillet til drev 0 eller 1 for at virke, men du kan prøve med begge ved at flytte jumperen.

Husk desuden at det med at boote fra DF1 typisk kun virker med DOS-disketter, f.eks. Workbench og ret sjældent fungerer med spil som ofte er hardkodede til at læse fra DF0 selv om der bootes fra DF1.
Gravatar #957 - CBM
20. apr. 2018 12:27
#956: ok takker.. hmm.. jeg kan prøve at flytte jumperen og se om den så vil boote fra gotek med ff på den amiga der ikke er i kabinet
Gravatar #958 - brostenen
24. apr. 2018 22:29
Scorede mig lige to styk 72pin ECC ram moduler på 32mb hver. Kostede intet, og perfekt til en Pentium-166 maskine.
Gravatar #959 - CBM
28. apr. 2018 04:53
...der købte en mini arkade maskine med 200 spil til 150 kr i går i netto.



Havde NES mini, SNES mini osv været i det prisleje var det noget andet.

...der har bestilt en us snes case til pi 3 plus 2 stk usb us snes joy pads



Gravatar #960 - CBM
4. maj 2018 15:22
Jeg vil lige vise min mini SNES pi US edition :

Gravatar #961 - brostenen
6. maj 2018 18:27
#960
Så fancy er min ikke endnu. Den har stadig et alu kabinet med blæser. Dog har jeg ide'er til noget blæret i støbeske.
Gravatar #962 - kblood
6. maj 2018 20:40
Så skulle min Ultimate 1541 II+ endelig være på vej :)

https://ultimate64.com/U2P_Cartridge_Transparent
Gravatar #963 - CBM
7. maj 2018 06:03
@kblood: nice

@brostenen: glæder mig til at se hvad det er... der var en endnu mere fancy NES case hvor der var gjort så meget ud af detaljerne at du ikke kunne se det IKKE var en officiel miniature NES...

men mine jydske gener vandt tilsidst og fik mig til at vælge den SNES case i stedet for... Og så er SNES controllerne mere praktiske end de gamle NES...
Der var en billig EU SNES case, men den var alligevel for tarvelig udført til at jeg ville købe den.



Gravatar #964 - brostenen
9. maj 2018 21:31
Nogen der har set dette her? Den skulle efter sigende emulere et 1541 drev 100%



Gravatar #965 - CBM
10. maj 2018 04:36
@brostenen: ser spændende ud men overkill at den kræver en pi3...

Jeg har mine 1541 kabler istedetfor og min kryoflux

Gravatar #966 - kblood
10. maj 2018 19:12
brostenen (964) skrev:
Nogen der har set dette her? Den skulle efter sigende emulere et 1541 drev 100%




Ja, det er ret nice :) Nu har jeg så lige fået den Ultimate 1541 II+, den kan jo endda bruge G64 images, så kopi beskyttede spil kan den også bruge, og jeg kan stadigt bruge min C1541 samtidigt. Jeg har bestilt et kabel til den så den også kan have bånd til TAP filer og afspille TAP filer, som er bånd i digitalt format. En ret nice detalje er at den har indbyggede højtalere, så den lyder som et diskettedrev når den loader, og den har også de lys et diskettedrev ville have.

CBM (965) skrev:
@brostenen: ser spændende ud men overkill at den kræver en pi3...

Jeg har mine 1541 kabler istedetfor og min kryoflux


Ja... men vil du godt nok skrive alt til en diskette hver gang du vil spille et spil du ikke allerede har i fysisk form? At den kræver en Pi3 er vidst kun fordi det var det han brugte til at udvikle på, han er igang med at prøve at få det til at kunne lade sig gøre med en Pi Zero også.
Gravatar #967 - brostenen
10. maj 2018 21:24
kblood (966) skrev:

Ja... men vil du godt nok skrive alt til en diskette hver gang du vil spille et spil du ikke allerede har i fysisk form? At den kræver en Pi3 er vidst kun fordi det var det han brugte til at udvikle på, han er igang med at prøve at få det til at kunne lade sig gøre med en Pi Zero også.


Det ville godt nok være nice, hvis det kommer til at lykkedes for manden. De fylder ikke så meget, koster ikke så meget og så er mulighederne der pludselig for noget blæret intern C64 modefikation.
Gravatar #968 - CBM
11. maj 2018 06:01
kblood (966) skrev:

Ja... men vil du godt nok skrive alt til en diskette hver gang du vil spille et spil du ikke allerede har i fysisk form? At den kræver en Pi3 er vidst kun fordi det var det han brugte til at udvikle på, han er igang med at prøve at få det til at kunne lade sig gøre med en Pi Zero også.


det er self nice at kunne boote direkte fra fx SD kort eller USB... Hvis det kommer til at virke på en pi1 så vil jeg være meget interesseret... så kan min ene pi 1 agere Amiga modem og den anden kunne agere C64 1541...

mine 2 pi3 er i brug som hhv retro konsol og laptop
Gravatar #969 - brostenen
15. maj 2018 13:42
Er i gang med at teste AGP grafikkort. Jeg skal have kørt fra TNT til Radeon9600/GF4-ti4200 igennem møllen. Til det har jeg sat en socket 478 test-rig op på skrivebordet, med 512mb Ram og 1.8ghz P4.
Gravatar #970 - brostenen
20. maj 2018 20:23
Færdig med at teste PCI og AGP kort som ikke er i nogen af mine maskiner. Jeg fandt til og med Windows98se mass-storage-driver til usb-key's. Jeg fik testet følgende kort:

- Matrox Millenium-Something PCI
- TNT Diamond Viper V550 16mb PCI
- TNT2 Ultra 32mb AGP (3 styk testet)
- Asus GF2-GTS ViVo 32mb AGP
- Noname GF3-ti200 32mb AGP
- Medion GF4-ti4200 64mb AGP
- Compaq Voodoo3-3500 16mb AGP
- Matrox G400-Dualhead 32mb AGP
- Matrox G400-MAX 32mb AGP
- Radeon 9600 128mb AGP

Fik dem alle testet med og uden V-Sync, og med 3D-Mark99. Alle kort virker. :-P
Gravatar #971 - CBM
21. maj 2018 06:48
@brostenen: den der mass storage device driver til win98 er mega nice. Jeg har brugt den rigtig meget i sin tid. Jeg har dog knap så mange aktive win 98 retro maskiner som tidligere... Nogle af dem kører bl.a. linux nu

Jeg har også en gl ibm tænkepadde med dock jeg skal have smidt et os på igen på et tidspunkt... Den havde win 95
Gravatar #972 - brostenen
25. maj 2018 23:12
Fandt et S3-805 Vesa Local Bus grafikkort på eBay til 127 kroner. Nuvel. Så var den til salg for 205 kroner, men jeg bød 20 US Dollars og den blev accepteret.


Gravatar #973 - kblood
26. maj 2018 12:03
Jeg fik fat i Lemmings til PSP :) Det er det nice
Gravatar #974 - brostenen
11. jun. 2018 18:12
Jeg fik ombygget to 486 computere i går. Min dx4-120, fik et andet AT kabinet og fik et VLB grafikkort i stedet for PCI kortet som sad i den. Min dx2-80 fik bare skiftet kabinettet til det som 120'eren sad i. Bund og grund er de blevet skilt helt ad, og bygget op fra bunden af igen. To 486'ere på en dag, ikke dårligt...

Så nu kan jeg endelig gå i gang med min 486dx-33 ISA maskine (kun ISA slot) og første led var at lodde et nyt bios batteri på motherboardet. Jeg har ligeledes monteret en aktiv køler på processoren. Normalt skal en dx33 ikke have nogen køler. Men de bliver lidt for varme til min smag, og motherboardet er mega kompakt, så jeg har det bedst med at den køles så godt som muligt. Alderen på motherboardet taget i betragtning, så er det nok også fornuftigt, da varme jo er en af de store elektronik-dræbere.



For at se stort billede, så klik på thumbnail'et.
Gravatar #975 - brostenen
12. jun. 2018 11:52
Jeg fik endelig lagt sidste hånd på min 486dx33 maskine. Med de to andre 486'ere jeg har bygget op fra bunden af, blev det til 3 maskiner på lidt over to dage. Herunder lodde arbejde og såen. Jeg har oprettet en build-log på vogons omkring min dx33'er.

https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=25&t=60...

Der kommer mere til, men som den er nu, mangler jeg bare at montere kabinettet's skjold. Så der er lidt mere skrivearbejde. Og så laver jeg en ny build-log over 486dx4-120 maskinen.

I forvejen har jeg oprettet en build-log over den tredje 486 maskine jeg byggede om, kabinettet jeg oprindeligt brugte til denne maskine, er nu dx33'erens kabinet. Kabinettet jeg oprindeligt brugte til dx4-120'eren, er så blevet benyttet til dx2-80'eren. Så det er dx4'eren som jeg købte nyt kabinet til.

dx2-80 build-log'en kan ses herunder...

https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=25&t=56...

Og så undskylder på forhånd, for mega dårligt engelsk i mine build-log's. Det er trods alt 20 år siden jeg sidst fik undervisning i engelsk på HF kursus.
Gravatar #976 - brostenen
18. jun. 2018 19:39
Roder lidt med SCSI på VLB, i en 486dx2-80 maskine. Kører 2 VLB kort på 40mhz FSB (stabilt). CBM genkender nok drevet, og kan endelig teste da jeg har købt caddy.





Gravatar #977 - CBM
19. jun. 2018 03:12
#976: fin maskine :-)

Gravatar #978 - brostenen
22. jun. 2018 16:01
Købt sådan en her....

http://irixlabs.com/scanplusecs
Gravatar #979 - CBM
22. jun. 2018 17:05
Nice
Gravatar #980 - brostenen
22. jun. 2018 19:55
#979
De kan købes fra sprit ny. Men er kun kompatible med 500 og 2000 maskiner. Både OCS og ECS modellerne. Desværre ikke kompatibel med Amiga600, selv ikke med a604n ram modulet.

Gad vide om Denise i en 600, er direkte pin kompatibel med Denise i en 500/2000? Jeg mener. Hvis det kun er den fysiske form der er til forskel, må man vel kunne lave en converter eller socket converter til at montere den scandoubler jeg har købt.
Gravatar #981 - brostenen
23. jun. 2018 14:09
Min søn på 7, har været med til at fikse dette drev. Vi skilte det ad, rensede det og monterede et nyt drev i kassen.


Gravatar #982 - CBM
23. jun. 2018 15:10
#981: ser godt ud. Jeg overvejer at bytte drevet i et af mine externe drev med en af mine gotek drev
Gravatar #983 - kblood
24. jun. 2018 07:39
Jeg har nu købt to forskellige af sådan noget kabler der kan gøre Gotem drev eksterne, men ingen af dem har virket. Ret øv.
Gravatar #984 - CBM
24. jun. 2018 08:57
kblood (983) skrev:
Jeg har nu købt to forskellige af sådan noget kabler der kan gøre Gotem drev eksterne, men ingen af dem har virket. Ret øv.

Underligt. Jeg købte en der var specifik til HxC men som virker for både HxC og Gotek
Gravatar #985 - brostenen
24. jun. 2018 09:26
kblood (983) skrev:
Jeg har nu købt to forskellige af sådan noget kabler der kan gøre Gotem drev eksterne, men ingen af dem har virket. Ret øv.


Har du købt ved ham her? Jeg har købt den interne udgave til et enkelt drev. Som har vist sig at virke i et eksternt drev, hvis man genbruger selve den originale elektronik i boksen.

https://www.ebay.com/itm/Amiga-external-drive-adap...

Ved at læse på mandens feedback side, skulle han levere nogle ordentlige produkter. Det jeg har købt, fungerer som sagt upåklageligt.
Gravatar #986 - kblood
26. jun. 2018 16:20
brostenen (985) skrev:
kblood (983) skrev:
Jeg har nu købt to forskellige af sådan noget kabler der kan gøre Gotem drev eksterne, men ingen af dem har virket. Ret øv.


Har du købt ved ham her? Jeg har købt den interne udgave til et enkelt drev. Som har vist sig at virke i et eksternt drev, hvis man genbruger selve den originale elektronik i boksen.

https://www.ebay.com/itm/Amiga-external-drive-adap...

Ved at læse på mandens feedback side, skulle han levere nogle ordentlige produkter. Det jeg har købt, fungerer som sagt upåklageligt.

Det er faktisk ham jeg købte fra sidste gang. Desværre så virker det ikke helt. Forhåbentligt er det bare at jeg har gjort noget forkert.

Den får strøm og sådan. Jeg kan lige prøve igen og se hvad der sker.
Gravatar #987 - brostenen
27. jun. 2018 10:06
kblood (986) skrev:
brostenen (985) skrev:
kblood (983) skrev:
Jeg har nu købt to forskellige af sådan noget kabler der kan gøre Gotem drev eksterne, men ingen af dem har virket. Ret øv.


Har du købt ved ham her? Jeg har købt den interne udgave til et enkelt drev. Som har vist sig at virke i et eksternt drev, hvis man genbruger selve den originale elektronik i boksen.

https://www.ebay.com/itm/Amiga-external-drive-adap...

Ved at læse på mandens feedback side, skulle han levere nogle ordentlige produkter. Det jeg har købt, fungerer som sagt upåklageligt.

Det er faktisk ham jeg købte fra sidste gang. Desværre så virker det ikke helt. Forhåbentligt er det bare at jeg har gjort noget forkert.

Den får strøm og sådan. Jeg kan lige prøve igen og se hvad der sker.


Hmmm...
Det er mærkeligt. Jeg købte dem der er til intern montering. De fungerer perfekt med et PC floppy drev. Så jeg tænkte at hans andre produkter måske var lige så gode.

Jeg har testet af internt i en Amiga 600 og i en til ekstern amiga drev. Du ved. Sådan en standard til DF1/2/3.
Gravatar #988 - CBM
27. jun. 2018 15:17
Prøv eventuelt at konfigurere din HxC og gotek til kun at emulere et enkelt drev
Gravatar #989 - brostenen
27. jun. 2018 20:54
Bamiga Sector ONE ADF-Collection.
Der er nogen som har købt hele samlingen fra en af de oprindelige medlemmer af gruppen, og den er i gang med at blive converteret til ADF filer.

http://www.amigaclub.be/bs1/

Gravatar #990 - CBM
28. jun. 2018 03:45
brostenen (989) skrev:
Bamiga Sector ONE ADF-Collection.
Der er nogen som har købt hele samlingen fra en af de oprindelige medlemmer af gruppen, og den er i gang med at blive converteret til ADF filer.

http://www.amigaclub.be/bs1/


Nice... Bliver en fine addition til samlingen
Gravatar #991 - kblood
28. jun. 2018 05:54
#988 Jeg bruger ikke HxC, jeg bruger den open source en i stedet, så jeg kan ikke lave to drev og har kun det eksterne koblet til når jeg tester.
Gravatar #992 - CBM
28. jun. 2018 09:43
kblood (991) skrev:
#988 Jeg bruger ikke HxC, jeg bruger den open source en i stedet, så jeg kan ikke lave to drev og har kun det eksterne koblet til når jeg tester.

Ok.
Gravatar #993 - brostenen
29. jun. 2018 11:57
Så fik jeg min ScanPlusECS scandoubler. Det er en gang blandet fornøjelse....

Jo. Den virker som udgangspunkt i en a500. Og den virker godt. Så først plus delen.

Den har mindre lag, end på et hd-ready fladskærms tv igennem rgb-scart. Det føles som et eller to millisekunder. Ikke meget, men nok til at jeg lægger mærke til forskellen. Men jeg har ikke udstyr til at måle det.

En anden plus del, er at billedet er lige en tand mere skarpt end på et fladskærms tv.

Den tredie fordel, er at jeg fik en vga plug med, der har en 3d printet låge i stil med a1200 lågen bag på. Der hvor man normalt har scsi connector fra blizzard og såen monteret. Den der rektangulære lille låge under floppy drevet.

Ulemperne: (har kun set to).
Skærmen skal understøtte 50hz. Det kan de fleste CRT skærme. Men fladskærme (lcd/tft-vga) er en helt anden sag. Min samsung 17 tommer og min ibm 17 tommer kan ikke. Men jeg har en 21 tommer ibm som kan.

Så skal jeg benytte en 150mhz skærm splitter, for at rense billedet op. Ellers kommer der striber på billedet. Men i mit tilfælde skal jeg benytte sådan en, til mine gamle isa vga kort på pc. Så jeg har en monteret fast.

Årsagen til at jeg benytter den, er at de fleste moderne skærme, skal have et konstant signal fra et af benene på en vga connector. Og visse gamle isa kort, smider signalet. Og så går skærmen på standby. Jeg er ikke helt inde i den tekniske del om hvorfor. Men bruge sådan en boks, skal jeg altså, hvis jeg vil benytte min 486dx33 med ET4000-isa kort, eller min 286 med Cirrus Logic 5422-isa.

Ved vlb kort og pci kort er signalet altid på eller "on" om man vil.

Konklusion af ScanPlusECS scandoubleren...

Well...
Har du en vga fladskærm der kan synche, eller benytter du en crt skærm. Så er den helt perfekt på en Amiga500 eller 2000. Det fungerer bare. Det største problem er nok at finde en passende lcd/tft løsning. Her overgår IndevisionECS en ScanPlusECS.

Men har du udstyret, og skal du kun have noget til en Amiga 500 eller 2000, så er en ScanPlusECS et godt køb. Den kan benyttes i både en OCS og en ECS maskine.
Gravatar #994 - brostenen
29. jun. 2018 12:02
Arh for satanner da.... Glemte da lige at nævne, at den er ikke højere end at rf shield kan monteres igen. Dog skal man lige fjerne lidt materiale fra top skjoldet, omkring den skrue ved zorro slottet, som er tættest på denise. Men kraven der skal sidde over zorro slot tænderne, kan godt monteres igen. Det ligner at der er en små 2 eller 3 millimeter fra denise chippen og op til top skjoldet. Man kunne jo montere nogle heatsinks, og så benytte rf skjoldet som varmeleder på denne måde.
Gravatar #995 - dub
29. jun. 2018 19:18
brostenen (993) skrev:
Det føles som et eller to millisekunder. Ikke meget, men nok til at jeg lægger mærke til forskellen. Men jeg har ikke udstyr til at måle det.

Du har ikke en jordisk chance for at mærke 1-2ms, det er nok nærmere 100ms.
Gravatar #996 - brostenen
29. jun. 2018 19:38
#995
Det kunne godt passe. Alt jeg ved, er at det føles mere korrekt med scandoubleren, og tv'et føles som om det halter lige efter. Om det er 100 eller andet er lidt underordnet.
Gravatar #997 - Ronson ⅍
29. jun. 2018 22:11
Et TV har langt større input lag end en monitor
Gravatar #998 - brostenen
29. jun. 2018 22:58
#997
Yup... I see that now. :-D :-D :-D


Nu har jeg søgt vidt og bredt, efter en IDE controller eller adaptor til Amiga500, som skal sidde i CPU soklen, der ikke kræver lodning og skal have CPU'en ovenpå. Med andre ord, en "sandwich" løsning. Den må ikke have autoboot, da jeg skal have nallerne i en kickrom switcher. Så vil jeg have kick 1.3 til de de gamle spil og have 2.10 til harddisk, så jeg kan benytte Amigaen til at skrive ADF filer med. Desuden kunne det være dejligt at have mod filer på harddisken og så have en protracker liggende på harddisken.

Ellers må jeg have nallerne i en Wicher500i
Gravatar #999 - kblood
30. jun. 2018 07:10
Jeg så en video hvor en person undersøgte hvad der var bedst når det angik Amiga monitor, en original CRT Amiga monitor eller en ny LCD monitor med scandoubler og højere opløsninger? Hans konklusion var sådan set at det bedste er at have begge dele.

I nogle tilfælde når man alligevel skal bruge den opløsning som Amigaen bruger originalt, så ser det bedst ud på en CRT i de fleste tilfælde og hvis man vil se Workbench desktop og sådan i mere end... det er det 320x240 eller sådan noget, så er det nok bedst på en LCD igennem en scan doubler.

Grunden til det er at det bliver for pænt ellers er hans argument, med en LCD. Det bliver for tydeligt med pixels og sådan, for med CRT skærmen, så er det som om der kommer noget naturligt anti-aliasing agtigt. Det er ikke så nemt at forklare, man er nok nød til at se det.
Gravatar #1000 - CBM
30. jun. 2018 07:33
Jeg er glad for mine gamle CRT Amiga skærme men ville til hver en tid foretrække en skarp LCD hvor jeg kan se de enkelte pixels :-)

CRT har dog en vis nostalgi faktor...

Yay post nr 1000 som den første Amiga model
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login