mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #901 - brostenen
25. mar. 2018 06:34
Så er de talt igennem. Der er 434 disketter i alt. :-O
Gravatar #902 - CBM
26. mar. 2018 03:58
@brostenen: Damm det er mange disketter.

Jeg har nuppet det meste af listen fra wayback machine på en dato før den blev fjernet fra hjemmesiden og så har jeg opdateret den med egne erfaringer.

Rys mk2 er temmelig nice med den nyeste firmware :-)

Øv den ikke fungerer med min nye Logitech gaming mus, men jeg har trods alt stadig 3 gaming mus der fungerer fint på rys mk2 :-)
Gravatar #903 - brostenen
26. mar. 2018 07:02
Jepsen. Det er mange. :-D
Jeg begyndte at formattere dem i går, og er kommet igennem cirka 130 styk. Kun 7 var defekte, så det ser lovende ud. De har heller ikke den der mug lugt eller kælder lugt som jeg har stødt på før, med henblik på andre disketter.

Dog har jeg lagt en del til side, da de er original disketter til IBM Thinkpads og andre mærker. Der er et sæt original disketter med ting som autocad som jeg også har lagt til side.
Gravatar #904 - demolition
28. mar. 2018 07:02
Har lige fået bestilt en af disse:
https://ultimate64.com/Ultimate-64

Nu kan jeg så glæde mig til julen ankommer i slutningen af Maj hvor mit board skulle ankomme. :-)
Gravatar #905 - kblood
29. mar. 2018 08:58
#904 Nice :) Jeg bestilte en Ultimate 1541 II+, jeg håber han får nok hjem af dem her i april til at jeg kan få en. Jeg købte en Commodore 128 i sidste måned, faktisk fordi jeg fandt ud af at den Ultimate kunne bruges med den, og jeg har altid gerne ville have en C128, men min Turbo Chameleon 64 virker kun med C64 og det er vidst det samme med flere af den slags C64 mods. Selvom mit C1564 drev nu ser ud til at virke med den.
Gravatar #906 - CBM
29. mar. 2018 11:59
#904: nice, kan den bruge både usb mus, usb joysticks og usb keyboards?
Gravatar #907 - kblood
29. mar. 2018 15:09
CBM (906) skrev:
#904: nice, kan den bruge både usb mus, usb joysticks og usb keyboards?

Godt spørgsmål, jeg havde ikke tænkt over hvad de USB porte var til.
Gravatar #908 - CBM
29. mar. 2018 16:09
kblood (907) skrev:
CBM (906) skrev:
#904: nice, kan den bruge både usb mus, usb joysticks og usb keyboards?

Godt spørgsmål, jeg havde ikke tænkt over hvad de USB porte var til.

Den kan bruge USB pinde kunne jeg se.
Gravatar #909 - demolition
29. mar. 2018 18:39
CBM (906) skrev:
#904: nice, kan den bruge både usb mus, usb joysticks og usb keyboards?

Keyboards mener jeg godt man kan bruge - og så USB sticks. Ved ikke med mus og joysticks, men det kan jeg heller ikke se at jeg får brug for. Foretrækker alligevel originale Arcade joysticks og det ekstra delay man får med USB har jeg ikke brug for.
Gravatar #910 - CBM
30. mar. 2018 05:41
#909: med de hastigheder som gamle Amigaer og C64 maskiner kører med så vil maskinernes egen IO være langsommere end et USB joysticks IO.

Selv på spritnye highend gamer maskiner har jeg ikke oplevet noget lag med hverken mus eller joysticks... Men OK... nu bruger jeg også gamer mus med høj polling rate på både PC og Amiga.... USB Joysticks, der bruger jeg alt muligt forskelligt.. men primært USB Competition Pro på Amiga og PC
Gravatar #911 - kblood
30. mar. 2018 09:25
#910 Tjaa, jeg bruger jo USB SNES controllers til min Amiga med Rys MK2, og den skulle også kunne understøtte det Competition Pro USB joystick, og mus for den sags skyld. Var det ikke dig der lavede en liste over hvad den kunne understøtte?`

Den kan man jo skifte firmware på og bruge med en C64 eller C128 også. Jeg har ikke prøvet endnu, eller, jeg har prøvet men kun imens den havde Amiga firmware, og jeg kunne bruge min SNES controller, men det viste sig at de også sendte flere kommandoer end den burde og det forstyrrede hvordan tastaturet fungerede. Jeg havde ikke brugt det specielt meget endnu, så jeg var lige ved at tro at den var kommet med et defekt tastatur den C128 jeg har købt, det var kun cirka halvdelen af tasterne som fungerede. Det virkede så alt sammen fint da jeg koblede den Rys fra.
Gravatar #912 - CBM
30. mar. 2018 19:34
#911: præcis... Dog er listerne over Joysticks MV mangelfulde så godt at vide at snes usb gamepads virker... Jeg har ikke prøvet at bruge rys på andet end Amigaer og kun direkte på dens mus/joystick porte
Gravatar #913 - brostenen
30. mar. 2018 22:12
Købte dette her for 15 pund. (forsendelse kommer ekstra)

https://www.ebay.com/itm/Bus-Logic-BT-445S-Fast-SC...

Jeg har aldrig rodet med SCSI på VL-Bus før, så det skal nok blive sjovt.
Gravatar #914 - kblood
30. mar. 2018 22:39
CBM (912) skrev:
#911: præcis... Dog er listerne over Joysticks MV mangelfulde så godt at vide at snes usb gamepads virker... Jeg har ikke prøvet at bruge rys på andet end Amigaer og kun direkte på dens mus/joystick porte

Ja, og den har jo en indstilling som gør at en af knapperne fungere som hoppe knap, netop til gamepads, det er ret nice. For at hoppe ved at trykke op giver ikke altid mening med gamepads.
brostenen (913) skrev:
Købte dette her for 15 pund. (forsendelse kommer ekstra)

https://www.ebay.com/itm/Bus-Logic-BT-445S-Fast-SC...

Jeg har aldrig rodet med SCSI på VL-Bus før, så det skal nok blive sjovt.


Hvad er det lige den skal bruges sammen med?
Gravatar #915 - brostenen
31. mar. 2018 01:08
kblood (914) skrev:

Hvad er det lige den skal bruges sammen med?


Jeg planlægger at benytte det på mit FIC 486-VIP-IO motherboard, sammen med en 486-dx4-120, 32mb Ram, 1gb SCSI-2 HDD, ET4000-PCI eller S3-virge-325-PCI samt et Audician32-Plus med min Dreamblaster-S1 limited edition. Jeg har en del SCSI cdrom drev og et SCSI ZIP drev.
Gravatar #916 - kblood
31. mar. 2018 08:20
#915 Nice :)
Gravatar #917 - brostenen
31. mar. 2018 09:08
#916
Yeah.... Jeg gider nemlig ikke rippe op i min 486dx2-80 maskine. Selv om det er en ren ISA/VLB maskine. Så jeg tester af på mit FIC, selv om det har onboard ide controller. Men det har heldigvis PCI, VLB og ISA. Jeg kunne enda smide en 5x86-133 i, men så skulle jeg snuppe CPU'en fra min maskine med mit Lucky Star LS-486e mobo. Det har jeg heller ikke lyst til.

Hvis test af SCSI VLB på fic'en giver gode resultater, så planlægger jeg at finde endnu et VLB grafikkort, og så køre både controller og gfx på VLB.

Minus'et ved det board, er at det har langsom PCI implementering i forhold til nyere boards uden VLB. Det er chipsettet som er et af de aller første PCI compatible chipset. Så ydelsen er ikke den bedste. Men den kan da afvikle doom og duke3d flydende med den rigtige CPU og det rigtige vga kort.
Gravatar #918 - brostenen
3. apr. 2018 14:51
Har købt mig en enkelt caddie, så jeg kan komme i gang med at teste et par gamle scsi cdrom drev.
Gravatar #919 - kblood
3. apr. 2018 17:30
Der fulgte heldigvis en med til min Amiga CDTV, jeg ville godt nok have været irriteret hvis der ikke havde været en med.
Gravatar #920 - brostenen
3. apr. 2018 19:03
#919
Jeg måtte også en tur på eBay, for at finde en. Der er de dog alle hvide og ikke sorte.
Gravatar #921 - brostenen
9. apr. 2018 08:50
Jeg har fundet og købt et meget billigt AT kabinet online. Det har jeg gået og ventet på i en små to år.
Gravatar #922 - CBM
9. apr. 2018 08:54
#921: tillykke med fundet :-) er det MED AT psu eller uden?
Gravatar #923 - brostenen
9. apr. 2018 17:44
#922
Det er med psu. Men jeg har planer om at benytte en nyere atx psu og så en hjemmelavet converter. De er nemlig ret simple at fremstille.
Gravatar #924 - CBM
11. apr. 2018 11:13
nogen der har erfaring med flash floppy firmware til gotek?

har ikke kunnet få gotek drevet med ff til at loade noget... har prøvet indexed med adf filer og hfe filer.. har prøvet med og uden hxc cfg

har prøvet diverse settings i ff.cfg

den kan se antal filer der er indexed og kan skifte imellem dem men der sker intet?

min hxc slim og min gotek med cortex firmware virker begge fint
Gravatar #925 - kblood
11. apr. 2018 17:41
#924 Jeg bruger en Gotek hvor jeg har lagt FlashFloppy på. Har du den nyeste firmware og sådan? Det første jeg gjorde var bare standard settings, så lister den alle ADF filer der ligger i roden op USB stikken mener jeg.

Den kan godt se hvor mange der er eller hvad?

Jeg gik ind i en FB gruppe hvor ham der laver FlashFloppy er god til at hjælpe. Kan måske også være jumper settings? Jeg kommer vidst også an på hvilket kabel man har om jumper settings er relevant.
Gravatar #926 - brostenen
11. apr. 2018 20:10
Jeg har købt mig to styk TNT2-Ultra.... :-P
Gravatar #927 - CBM
12. apr. 2018 03:29
#925: ok. Jeg bruger dens originale floppy kabel som virker fint med dens rigtige floppy drev

Så jeg skal smide nogle ADF filer på en pind og så ubdlade at smide en FF.cfg fil på eller jeg skal smide en ff.cfg på og lure hvad der skal stå i den?

#926: oh yes... TNT 2 Ultra.... havde selv et engang.. det var top Nice dengang. .. brugte det på en K6-2 på cirka omkring en 300 MHz så vidt jeg husker .. mener jeg kørte win 98 se
Gravatar #928 - brostenen
12. apr. 2018 07:23
#927
De er mega nice på K6 systemer. Men langt mere awesomme på P3 systemer. Samme liga som V3-3500 og G400-Max kortene. Jeg tror også jeg var heldig med prisen i dette tilfælde. Jeg sparede et sted mellem 50 og 75 procent i forhold til ebay priser.

Det gode ved de her 3 typer af kort jeg har nævnt. Er at de passer perfekt til spil mellem 1997 og 2000. Kun Geforce256 og Geforce2 slår dem i spil fra 99/00.
Gravatar #929 - CBM
12. apr. 2018 14:48
@kblood: mener det er den nyeste. . Den er købt preflashed med FF men med pins påmonteret dens seriel port (så kan jeg koble en seriel port adaptor på efter behov)

Hmmm.. FF firmwaren VIL bare ikke boote noget... Måske skulle jeg smide den gamle cortex firmware på

Jeg kan få den til at skrive FF ved start og fx ved indexed mode kan den se og lade mig skifte imellem fx 5 filer. .. men ingen af dem booter... der er KUN kickstart billedet

Gravatar #930 - kblood
12. apr. 2018 18:46
Jamen så bruger du den jo også som DF1? Har du husket at vælge DF1 som primært boot drev ved at holde begge musse taster nede under boot?
Gravatar #931 - CBM
13. apr. 2018 04:05
kblood (930) skrev:
Jamen så bruger du den jo også som DF1? Har du husket at vælge DF1 som primært boot drev ved at holde begge musse taster nede under boot?


Den er koblet til som DFO. Den sidder på det kabel mit DF0 drev normal sidder på.

Jeg har aldrig fået det med museknapperne til at virke

Men den burde fungere som df0.
Gravatar #932 - CBM
14. apr. 2018 03:26
#930: har du et link til det forum hvor du kunne stille spørgsmål?

Jeg mangler en guide til opsætning sådan at min gotek med flashfloppy kan virke på min amiga 1200 som internt floppy drev df0: i stedet for mit gamle df0: floppy drev.

HxC og Cortex har altid været lige ud af landevejen. Det undrer mig at Flash Floppy skal være så besværligt at bruge
Gravatar #933 - kblood
14. apr. 2018 22:41
Ahh, jeg troede du havde sådan et kabel der koblede den på som eksternt drev. Det er en Facebook gruppe der hvor jeg spurgte.
https://www.facebook.com/groups/flashfloppy/

Jeg tror ikke han har et forum, så skulle det være som en del af hans Git måske hvor man vidst også kan stille spørgsmål. Det lyder nu noget underligt... når først den viser det F-F så burde den være klar.
Gravatar #934 - kblood
14. apr. 2018 22:54
Har du fulgt guiden på GitHub?`
https://github.com/keirf/FlashFloppy/wiki
Gravatar #935 - CBM
16. apr. 2018 06:16
#934: ja, men har hele tiden haft en FF.CFG fil... jeg vil lige prøve at se hvad der sker hvis jeg fx nøjes med at smide en eller anden bootable adf fil på en usb pind.... så BURDE den give mig muligheden for at boote den iflg. wiki'en...

hvis det kan lade sig gøre, så er det fordi mine FF.CFG og måske HXC config filer er forkerte
Gravatar #936 - kblood
16. apr. 2018 16:32
Jeg kan sende dig mine conf filer hvis det stadigt ikke virker. Jeg har det så man booter ind i en menu og så kan vælge hvilke filer den skal have på sin liste.
Gravatar #937 - CBM
17. apr. 2018 06:49
kblood (936) skrev:
Jeg kan sende dig mine conf filer hvis det stadigt ikke virker. Jeg har det så man booter ind i en menu og så kan vælge hvilke filer den skal have på sin liste.


Takker.. det ville være super fedt... gerne med lidt info om brugs tilfælde for de enkelte conf filer, evt eksempel lister over hvilke adf filer du typisk benytter med dem og evt hvordan du navngiver dem (jeg ved indexed mode kræver en særlig navngivning)

Kan jeg få det til at køre, så vil jeg opdatere min anden gotek via usb fra cortex til ff (så en video på youtube der viser hvordan det kan gøres uden brug af seriel kabel mv)
Gravatar #938 - kblood
17. apr. 2018 17:36
Okay, prøv den her. Der ligger en mappe i rar filen, men filerne skal ligge i roden. Jeg er ikke sikker på om du har brug for dem alle sammen, men jeg er sikker på at alle filerne du har brug for er imellem dem.
http://dionysus.dk/files/FF.rar

Der er vidst også en opdatering derpå. Ved ikke lige om den vil installere sig selv eller om den ligger på en måde så den ikke bliver forsøgt at blive installeret.
Gravatar #939 - CBM
18. apr. 2018 10:26
@kblood: hmm smider jeg bare filerne i roden så skriver den blot EJE

den har kun et standard rødt led 7 segment display med 3 cifre

den sidder på en helt standard amiga 1200
Gravatar #940 - CBM
18. apr. 2018 10:45
@kblood:

hmm underligt.. jeg har nu prøvet flere forskellige ting og intet af det virker

jeg har prøvet flg.:

1) din rar fil, resultat: den skriver EJE
2) FF.CFG med specifik fil der skal hentes
3) uden FF.CFG
4) FF.CFG index mode
5) boote fra fysisk floppy og tilkoble gotek som ekstern drev uden FF.CFG

2,3,4 resultat: den kører lidt på pinden men der sker ellers intet, den kan se antal filer men booter ikke

5: jeg kan boote fra rigtig diskette og kan se de adf filer gotek drevet har at byde på

er det mon et kabel issue?
Gravatar #941 - Gamle-Kaj
18. apr. 2018 10:48
Kan den der Gotek fætter også emulere 5.25” 360kb DD disketter?
Gravatar #942 - CBM
18. apr. 2018 11:05
#941: det er vist kun hxc der kan det

@kblood: damn.. den amiga 1200 nægter simpelthen at boote fra andet end floppy... jeg prøvede med en hxc slim der var sat op til at boote wb3.1

den vil ikke boote fra hxc men booter jeg fx wb 3 fra floppy og har hxc på som extern så virker hxc fint... nu har jeg prøvet en del kabler

den anden a1200 har en gotek med cortex firmware og booter fint fra sin gotek, jeg vil prøve at se om begge maskiner kan boote fra den gotek der har cortex firmware.. kan de det kan jeg overveje om der skal cortex på begge gotek drev
Gravatar #943 - demolition
18. apr. 2018 12:59
Det er vigtigt at du bruger den korrekte .cfg fil som passer til den version af FF du har. Mit råd vil være at hente nyeste FF arkiv, flashe firmwaren til den version, tømme din usb stick og så lægge den nyeste cfg fil over så tingene passer sammen.

Jeg tænker at hvis nu din enhed kører i PC mode af en eller anden grund, så vil det ikke fungere korrekt. Den bør automatisk køre med Amiga-interface når du mounter ADF filer og gå over til PC-interface ved IMG filer, men det kan ændres i cfg filen så man f.eks. tvinger den til altid at køre med PC interface. Det kunne f.eks. tænkes at kunne ske hvis cfg filens format er forkert.

Der er rigtigt mange der kører med FF uden problemer så at skifte tilbage til Cortex bør slet ikke være en overvejelse da FF er så meget bedre på alle punkter..
Gravatar #944 - CBM
18. apr. 2018 13:53
#943: det vil jeg prøve. Jeg har set en video der viser at der kan bruges usb kabel til pc. Ligesom med sum usb og rys mk2.

Men grunden til at jeg købte mine gotek drev via Amiga kit var netop for at undgå at skulle opdatere firmware

Men underligt den så virker som eksternt drev med adaptor
Gravatar #945 - kblood
18. apr. 2018 23:23
FlashFloppy virker til alle mulige computere. Ved så ikke hvad den som standard gør, men den conf jeg delte er da lavet til Amiga. Den peger så godt nok på disketter der jo ikke er med, men det burde ikke få den til at stejle vil jeg mene.

Der lyder godt nok til at være et eller andet galt. Der skulle kun være en firmware så der skulle ikke være noget problem der. Så ja, der er desværre nok noget galt med enten kabel eller selve drevet. Du kan også prøve at manuelt reflashe firmwaren i tilfælde af at problemet er at dens sidste flash fejlede.
Gravatar #946 - CBM
19. apr. 2018 03:13
#945: det må næsten være kablet. Ellers ville den jo kunne boote fra hxc?
Gravatar #947 - kblood
19. apr. 2018 16:40
#946 Hvad mener du? HxC loaderen, eller at du har prøvet at installere begge firmware på den?
Gravatar #948 - CBM
19. apr. 2018 18:01
kblood (947) skrev:
#946 Hvad mener du? HxC loaderen, eller at du har prøvet at installere begge firmware på den?

Jeg har pt
* En gotek med flash floppy firmware
* En gotek med Cortex firmware
* En HxC slim med HxC firmware

Den ene Amiga vil ikke boote fra andet end et ægte floppy drev, jeg har pt prøvet med HxC slim og gotek med flash floppy

Den anden amiga booter fint fra sin gotek med Cortex firmware

HxC slim og gotek med flash floppy virker fint på begge Amigaer som externe drev med extern drev adapter



Gravatar #949 - kblood
19. apr. 2018 18:15
#948 Underligt... men har du så kun et kabel at teste med? Jeg vil da mene at du burde kunne bruge kablet fra dit diskettedrev?
Gravatar #950 - CBM
20. apr. 2018 03:18
kblood (949) skrev:
#948 Underligt... men har du så kun et kabel at teste med? Jeg vil da mene at du burde kunne bruge kablet fra dit diskettedrev?


Jeg har de org floppy kabler til begge Amigaer og et PC floppy kabel jeg fandt fra min samling

Jeg har kablet til diskette drevet og et PC floppy kabel som jeg har testet med på den ene Amiga 1200. Den anden amiga 1200 kører som sagt fint med den anden gotek (Cortex) og dens originale floppy kabel (den har tidligere kørt med HxC drevet på dens org floppy kabel uden problemer)

Så ja ret mystisk. Jeg har svært ved at forestille mig at den ene Amiga kan have en fejl der udelukker boot fra floppy emulator.

Den burde kunne boote fra HxC slim se drevet som minimum via sit eget floppy kabel når nu den anden amiga har kunnet boote fra samme HxC slim se drev med SIT org floppy kabel
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login