mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #851 - CBM
8. mar. 2018 06:05
#850: hm ok, så må jeg have fat i ram udvidelser på et tidspunkt
Gravatar #852 - demolition
8. mar. 2018 08:01
Ja, man kan ikke køre ret mange WHDLoad slaves udelukkende med 2MB RAM. Så skal man som beskrevet holde sig til diskette-spil, evt. fra en floppy-emulator. En lille udvidelse på 4MB fast RAM hjælper rigtigt meget på mulighederne for at bruge WHDLoad.

Jeg har selv denne i min 500+ sammen med en 68010 CPU:
http://kipper2k.com/a500fastmem.html

Der findes også andre lignende produkter og det kører rigtigt fint. Da det kun er en RAM+IDE interface så er prisen også ret lav.
Gravatar #853 - brostenen
8. mar. 2018 20:41
#852
Hvis jeg får nallerne i sådan en fætter? Med henblik på plads i en 500'er, kan man så stadig montere top-shield bag efter? Kan man montere en kickrom switcher sideløbende, så man kan vælge mellem 1.3/2.0 ?

Med henblik på 68010... Kører de almindelig hastighed som på 68000, eller bliver det kun de mere krævende spil som nu kører lidt mere flydende?
Gravatar #854 - demolition
9. mar. 2018 05:20
Topskjoldet kan ikke være der, men det har alligevel ikke rigtigt nogen funktion, og når låget er på maskinen kan du ikke se forskel alligevel. Kickstartomskifter kan du sagtens bruge. Vil anbefale 1.3/3.1 da 3.1 kører noget hurtigere end 2.0. Hvis du ender med en 2.0 skal du have en version 37.300 eller højere da 37.175 ikke kan boote fra HD.

68010 er pinkompatibel med 68000, sidder derfor i samme sokkel og kører fra samme clock så hastigheden er stort set den samme (et par procent hurtigere), dog giver det mulighed for at bruge quit-key i alle WHDLoad slaves, hvilket typisk ikke kan lade sig gøre med en 68000, og da en 010 ikke koster alverdens så er det værd at gå efter. Eksempel:
https://www.ebay.com/itm/1PCS-MC68010P12-MOTOROLA-...
Gravatar #855 - brostenen
9. mar. 2018 10:09
Nedtur. Ville gerne have mulighed for intern harddisk/cf-kort og samtidig have shield. Har lagt mærke til radiostøj, uden shield.

Gad vide hvad der ellers er af muligheder?
Gravatar #856 - demolition
9. mar. 2018 13:07
Det er primært de to ekstra ledninger de er mellem udvidelsen og bundkortet som kommer i vejen for topskjoldet da de sidder på nogle stik der rager lidt op. Hvis man fjerner stikkene og lodder ledningerne direkte i printet, så tror jeg godt at topskjoldet kan være der. Det har jeg bare ikke gidet at gøre da jeg aldrig har oplevet støj pga. manglende skjold. Det sker også jævnligt at jeg åbner maskinen af en eller anden grund, og så er det lidt besværligt at skulle tage skjold af og på. :-)

Hvor oplever du radiostøjen? På lyden?
Gravatar #857 - kblood
9. mar. 2018 16:46
Man kan forresten lave en custom ROM hvor man f.eks. giver den hard disk support.

Jeg har gjort det med en Kickstart 1.3, fordi jeg gerne vil spille AD&D SSI Gold Box spillene på min Amiga 1200. Lige for tiden spiller jeg Champions of Krynn igen. Har taget mig noget tid at kunne komme til at spille det på min Amiga, fordi WHDLoad versionen er ret fucked fordi save funktionen stort set ikke virker. Den har det med at crashe spillet engang imellem så man kan være nød til at genstarte hele computeren.

Jeg bruger så ikke en ROM switcher, men har et ACA1221 expansion kort som har MAPRom, og det gør at jeg kan loade en ROM fra en fil ind i hukommelsen. Man kan også skrive roms til ROM chips hvis man har de rigtige værktøj... men det vil jeg nok ikke rode mig ud i, specielt ikke når jeg har denne løsning.

Jeg kunne vidst også bare have lavet en boot diskette som loadede hard disk driveren, men det syntes jeg ikke var en særligt god løsning når det kunne undgås.

Så nu bruger jeg Amiga Boot Selector og med den vælger jeg om jeg vil boote med en 3.1 ROM ind i Classic WB hvor jeg kan loade WHDLoad spil, nogle HD installerede spil og sådan, boote ind i WB 1.3 med en 1.3 ROM der har en indbygget hard disk driver og så kan den boote ind i en CD32 boot menu hvor jeg kan boote forskellige CD32 spil fra. Indtil videre kører jeg dem bare fra hard disken fra iso filer, men jeg overvejer at anskaffe et CD eller DVD drev til min Amiga 1200 så jeg kan loade dem derfra.



Næsten ingen CD32 spil kræver rent faktisk den... Amibo chip eller hvad den nu hedder, som vidst egentlig er den eneste rigtige forskel på Amiga 1200 og Amiga CD32.

Med sådan et drev ville jeg også kunne få CD lyden med, til de spil der skulle have det.
Gravatar #858 - brostenen
9. mar. 2018 18:52
Der er nogle gode ide'er efterhånden... :-) Sweet.

Radiostøj så jeg på mit 14 tommer crt tv, da jeg spillede giana sisters. Det er ikke særlig synligt, men det var der og kun på billedrør. På et lcd tv, kan jeg ikke se nogen forskel. Jeg har samme issue med min 600, men her optræder det omvendt. Altså ikke på crt, men kun på lcd.
Gravatar #859 - brostenen
9. mar. 2018 19:00
Personligt er jeg til den oprindelige amiga oplevelse, så jeg er ikke så vild med bootselector. Jeg kan bedre lide at have oprindelige roms i mit udstyr. Ikke kun autentiske kickrom, men også holde det i samme ånd som ved oprindelig udgivelse af maskinerne. Så jeg kører 2.0 (37.350) på min a600, og har en 2.0 (37.300) i skabet, der skal benyttes i en kick switch og kick-1.3 i min a500.

Så en harddisk understøttelse på min 500, bliver nok en form for sidecar løsning. Jeg har en 4500rpm 1gb disk, men mangler en tom sidecar. Ellers må jeg se om der ikke er produceret en simpel sidecar med IDE understøttelse og uden ram/cpu upgrade i en sådan en.
Gravatar #860 - kblood
9. mar. 2018 20:33
Boot Selector? Amiga Boot Selector er en boot menu, jeg linkede en video med den. Det er ny software... men bliver da ikke specielt meget mere original oplevelse en det. Mener du en hardware rom switcher? Eller er det MAPRom du vil undgå?

Jeg bruger MAPRom og Gotek. har moddet Gotek så den også har diskette drevs lyd... eller så det minder lidt om det. Så det er nu ikke fordi det er så vigtigt for mig med 100% autentisk oplevelse. Ligesom jeg nu heller ikke er ude efter at ville loade C64 spil på bånd igen. Der er nu nogle ting hvor jeg er glad for at kunne udnytte at vi ikke er i 80erne og 90erne længere.
Gravatar #861 - kblood
9. mar. 2018 20:37
Med den Boot Selector har jeg bare gjort det muligt at loade forskellige slags software med forskellige boot configurationer, så det er et lidt advanceret boot setup hvor jeg kan vælge at boote fra forskellige partitioner eller med en speciel konfiguration hvor den laver nye drev... eller jeg assigner nye... ved ikke helt hvad det hedder på Amiga, men en form for virtuelle drev man kan boote fra. Selvom det ikke er helt virtuelt.

At køre CD32 spil er også bare software. Jeg udnytter expansion kortet lidt ved at det har Fast RAM men derudover er det nu heller ikke så specielt. Der var jo også folk som lavede deres Amiga 1200 til et tårn i 90erne og gav den et CD-Rom drev og brugte den til at køre CD32 spil da de første Amiga 1200 CD32 emulatore kom frem.
Gravatar #862 - brostenen
9. mar. 2018 21:35
kblood (860) skrev:
Boot Selector? Amiga Boot Selector er en boot menu, jeg linkede en video med den. Det er ny software... men bliver da ikke specielt meget mere original oplevelse en det. Mener du en hardware rom switcher? Eller er det MAPRom du vil undgå?


Jeg tænkte mere at det bare skal fungere som gammeldags, at når jeg tænder, bliver den ved med at vise kickrom billedet, indtil jeg indsætter en diskette. Det skal være den originale oplevelse som jeg oplevede Amigaen den gang. Menuer og multispil disketter er jeg ikke den store tilhænger af, med mindre det er en trainer som starter, og så en cracktro. Jeg er nok lidt for gammeldags i det her tilfælde, men det var den oplevelse af Amigaen jeg faldt for den gang.

Med henblik på hardware kickrom switcher, så skal jeg have sådan en installeret. Så kan jeg selv vælge hvilken kickrom jeg skal have aktiveret. Men her sidder jeg og overvejer en hvor jeg kan skifte via tastaturet, så jeg ikke skal til at bore huller i kabinettet.
Gravatar #863 - brostenen
9. mar. 2018 22:00
kblood (860) skrev:

Jeg bruger MAPRom og Gotek. har moddet Gotek så den også har diskette drevs lyd... eller så det minder lidt om det. Så det er nu ikke fordi det er så vigtigt for mig med 100% autentisk oplevelse. Ligesom jeg nu heller ikke er ude efter at ville loade C64 spil på bånd igen. Der er nu nogle ting hvor jeg er glad for at kunne udnytte at vi ikke er i 80erne og 90erne længere.


Der er jeg jo så lidt mere gammeldags. Jeg er glad for at SD-Kort drev til C64 er opfundet. Men jeg bibeholder stadig mit 1541-II drev, til når jeg vil have det på den ægte måde. Ellers benytter jeg bare min SD2IEC i de fleste tilfælde.

Bånd på en C64 er jeg stadig betaget af, men overvejer at købe en MP32C64 adaptor i stedet for at købe en datasette. På den anden side, kunne det være ret fedt at have et bånd drev, bare for en gang imellem at få den helt ægte oplevelse.

Jeg har for nyligt købt et a600 diskettedrev til min 600'er, og jeg skal snart have et nyt til min 500'er også. Når de så endelig dør i fremtiden, benytter jeg PC drev, i kombination med et par specielle kabler jeg har købt. De gør nøjagtig det som man gør ved en modefikation af drevene, men bare via et PCB som sidder på selve kablet.

Når så endelig alle drev i min hardware samling er døde. Så skifter jeg til Gotek, men ikke før. Jeg bibeholder disketter så lang tid som muligt. Men jeg kommer godt nok til at savne vibrationerne, og følelsen af at indsætte en diskette, når den tid kommer.

Alt i alt. Så handler det (udelukkende for mit eget vedkommende), om at jeg kan opleve gamle computere som den gang jeg så dem første gang. C64'eren som jeg så første gang omkring 1983, og så Amiga'en som jeg så første gang, sådan tidligt i 1988.
Gravatar #864 - kblood
9. mar. 2018 22:50
Med Amigaen så prøver jeg lidt af det hele... for jeg kan jo boote den så den har en ROM boot skærm, jeg kan loade spil fra disketter, eller fra et Gotek drev. Men jeg har nu valgt at for det meste loade fra Gotek for ikke at slide mere på de disketter. Nogen af dem har allerede fået bad sectors der gør at spil fejler nogle steder.

Jeg prøvede nu også at have en hard disk til min Amiga 500 dengang. Jeg havde nu godt nok bare lånt den, men at skifte disketter konstant var nu aldrig noget jeg følte var en god del af oplevelsen. Det skulle nok mere være på min C64... når jeg får en Amiga med en båndstation til at virke, så skal jeg da også lige prøve at loade et spil på den måde... men de tager jo altså cirka 10 minutter at loade hvert spil. Fandt jeg ud af fordi jeg prøvede at loade TAP filer med en emulator, og så tager det så langt tid at loade dem som det gjorde den gang.

Så ja, mit mål med min Amiga 1200, er jo at prøve at kunne opleve alt det man kunne have gjort med sin Amiga da den var på sit højeste. For en Amiga 600 og Amiga 1200 havde jo altid mulighed for rimeligt simpelt at kunne få en hard disk. Med en Amiga 500 var det en stor speciel Amiga hard disk der skulle sættes på siden, men det var ikke tilfældet med Amiga 600 og 1200eren, de tog bare en IDE 2.5" hard disk mener jeg det er.

Det føles da stadig dejligt at loade mine egne disketter fra dengang, men jeg har jo lavet digitale kopier af dem til min Gotek, og det er nu stadigt godt. Det er stadigt mine disketter, de loader stadigt med lyd og ja, de spil jeg havde originalt vil jeg da stadigt loade på den måde som jeg gjorde dengang... bare med Gotek dog, så jeg ikke skal rode så meget rundt med disketter.
Gravatar #865 - CBM
10. mar. 2018 07:03
#864: jeg havde stor glæde af min alfapower controller med 8 MB ram og 44 MB Seagate harddisk.

Jeg brugte dog ikke whdload men havde en del spil der var installeret på harddisken

Jeg har den stadig koblet til en af mine gamle Amiga 500 maskiner.

Jeg skal have anskaffet et SD 1541 drev på et tidspunkt
Gravatar #866 - CBM
10. mar. 2018 07:08
Jeg overvejer dette 4k tv som monitor:

https://www.power.dk/tv-og-billede/fladskaerms-tv/...



Problemet er så at jeg bliver nød til at udskifte 2 skærme for at have plads. .. den ene er det fint at udskifte. .. en skod prosonic.. den anden er en virkelig god sony skærm

Gravatar #867 - kblood
10. mar. 2018 11:58
#865 Jeg brugte nu heller ikke WHDLoad den gang, det var også bare en almindelig Amiga 500, men jeg ser så også at det WHDLoad gør egentlig bare er at gøre det så man kan installere spil på sin hard disk der ikke havde sin egen hard disk installer. Nogle spil har jeg også bare selv installeret på en hard disk. Hvis spillet er baseret på det almindelige Amiga fil system, så kan man oftest få spillet til at kunne blive kørt fra en Amiga hard disk... jeg syntes også det er sjovt og giver lidt ekstra nostalgi til oplevelsen at rode med at lave boot sekvenser og få denne slags ting til at virke. Også derfor jeg fandt det sjovt at bruge Amiga Boot Selector og at få Amiga CD32 spil til at kunne blive kørt fra en boot menu. Det var lidt sjovt at lære nogle af de mange ting man kan med Amiga DOS kommandoer.

#866 Er det godt nok kun 2500 kr. det 4k TV koster? Det er da godt nok en god pris. Ved ikke lige hvad jeg skulle bruge et 50" TV til... jeg ville nok hellere have enten en 4K monitor og / eller 3 skærme som jeg har på arbejde. De skal jo så nok godt nok op i en bestemt størrelse før det giver det store at have en 4K monitor.
Gravatar #868 - kblood
10. mar. 2018 11:59
Jeg fik bestilt en Commodore 128 i dag :) Det skal nok blive spændende... så tænker jeg at at bestille en Ultimate 1541 II+ her i næste måned, der skulle komme nogen på lager igen. Den kan vidst både bruges til G64 og TAP filer, og man kan koble en båndafspiller til den... og den kan bruges med en Commodore 128 :)
Gravatar #869 - CBM
10. mar. 2018 12:52
#867:

Den er på 49", er 4K, koster pt
2430 kr og har kostet helt ned til 2000 kr!

Faktisk har jeg ikke fundet en 4K skærm der er billigere :-)

Den mangler kun en display port.
Dog fedt at den har scart og hdmi.

Gravatar #870 - kblood
10. mar. 2018 13:29
#869 Ja, jeg rundede lidt op... 2500 er dælme billigt. Specielt fordi det også ser ud til at have en høj opdaterings hastighed... men 50" virker bare upraktisk som computer skærm. Jeg har en 720p projector som laver en 150-200" skærm. Det er da nu meget dejligt til at se film og serier. Jeg spiller også på den, men der kan opløsningen godt nok godt genere.

Jeg ville dog nok hellere have opdaterings hastighed end størrelse. 100hz eller højere. Lige nu har jeg så bare en 24" 1080p 60hz skærm. Scart kunne nu være lidt fedt at have i sin skærm... og gode højtalere måske... men nu har jeg så surround højtalere, men engang imellem er det bare nyttigt med HDMI lyd, også derfor jeg har lyd i min monitor. Bare sjældent jeg bruger det, for den er godt nok dårlig.

Det er bare svært at finde en skærm med 100hz eller mere som er over 1440p. Kunne nok hurtigt blive dyrt. Ser ud til at dem med 1440p gerne er 30" og koster 6000 kr. 30" virker godt nok også stort... ved nu heller ikke lige hvor meget en 100hz skærm har at sige til gaming.
Gravatar #871 - CBM
10. mar. 2018 15:23
#870: jep. Det lækre ved scart er bl.a. mulighed for også at bruge den som skærm til en Amiga.

Kan huske at det bedste jeg vidste var at få lov at tage Amigaen med ned i stuen til vores 32" stue CRT TV.

Jeg har netop fået et par gamle USB video grabbere til at køre på hhv en AIO win 10 (agk) maskine og en win 7 laptop som en måde at have en c64 og endnu en Amiga koblet til skærm når jeg reducerer fra 3 store til 1 giga + 1 stor skærm

Jeg har tidligere reduceret fra 4 små til 3 større skærme



Gravatar #872 - kblood
13. mar. 2018 06:41
Uh... jeg fandt lige en Amiga CDTV. Den skal nok blive sjov at lege med :) Har vidst godt nok lige også brugt denne måneds budget så.
Gravatar #873 - CBM
13. mar. 2018 08:27
#872: what CDTV? Where? :-) er misundelig. .. det var min drømme maskine som teenager. .. men var dog godt tilfreds med min Amiga 500 dengang
Gravatar #874 - brostenen
15. mar. 2018 00:43
#872
Congrats.... Det var den på DBA ikke?
Gravatar #875 - brostenen
15. mar. 2018 00:50
Jeg fik renset keyboardet i min C64. Det var godt nok tiltrængt, da der sad tykke nasty kager af nullermænd mellem og under tasterne. Fik dem taget af, sprittet hver indeviduel tast af, og renset alle fjedrene for støv. Rensede også selve rammen, men skilte den ikke ad. Det er godt nok for mit vedkommende. Nu lyder den som en rigtig C64 igen. :-)

Så fik jeg installeret en Lumafix64 i den, og sjovt nok, så fungerer det upåklageligt med en MOS branded 8565r2 VIC-II chip. Men mindre godt med en CBM branded 8565r2 VIC-II chip. What the fuck, what gives???! :-O

Til sidst fandt jeg ud af at den moderne power brick, smider radiostøj på billedet, hvorimod den oprindelige commodore power brick ikke gør??? (Endnu mere... FUCK)
Gad vide hvorfor den lige gør det. Er den for "ren" i signalet, eller er der caps i min C64'er som er trætte? Eller er den nye defekt på en eller anden måde.
Gravatar #876 - demolition
15. mar. 2018 08:47
brostenen (875) skrev:
Til sidst fandt jeg ud af at den moderne power brick, smider radiostøj på billedet, hvorimod den oprindelige commodore power brick ikke gør??? (Endnu mere... FUCK)

Hvad er det for en 'moderne power brick'? Hvis 5V forsyningen kommer fra en dårlig switch mode konverter, så vil det ofte resultere i støj som ses som interferens.
Gravatar #877 - brostenen
15. mar. 2018 10:16
#876
Det er denne her...
https://www.ebay.com/itm/112845541939?ViewItem=&am...

Jeg har snuset lidt rundt på nettet siden i går, og skrevet et par indlæg på forskellige forums, for at finde ud af lidt omkring moderne power bricks.

Jeg har nok været lidt for hurtig til at købe en, men på den anden side, så kunne jeg heller ikke se noget på et CRT fjernsyn. Eller rettere, når jeg nu ved det er der, kan jeg faktisk godt skimte det på et CRT, men jeg skal kigge ekstra godt efter.

Men med en Lumafix64 og et LCD tv... Ohhh boy. Så får piben pludselig en anden lyd. Men tilbage til de indlæg jeg har lavet. Så kan jeg forstå på folk, at det handler mest om at DC er switchmode og ikke lineær. Men kan også være det du beskriver.

Jeg sidder lidt og tænker, hvordan det ville tage sig ud, hvis jeg smed den på et longboard som har en VIC-II der ikke kører på 5volt. Hmmm.... Har så ikke andet end det shortboard som sidder i min C64-c.
Gravatar #878 - demolition
15. mar. 2018 13:02
Jeg kender ikke specifikt den PSU du linker til, og det er generelt et gamble når man køber sådan en.

brostenen (877) skrev:
Så kan jeg forstå på folk, at det handler mest om at DC er switchmode og ikke lineær.

En lineær supply er supernem at bygge og støjer stort set aldrig. En switch-mode kan støje en hel del hvis de er lavet dårligt, men hvis de er lavet ordentligt så kan de være rigtigt gode (og at foretrække ifht. lineær, specielt på sikkerhed og effektivitet).
Du har formodentligt ret i at du vil se mindre støj med en VIC-II der er forsynet fra 9VAC da den burde være nogenlunde ren.
Gravatar #879 - kblood
15. mar. 2018 22:31
#874 Jo, den er fra DBA. 2500 kr for en CDTV med 2 CDTV pads, tastatur og diskette drev :)

Jeg fik min Commodore 128 her i tirsdags må det være og den virker heldigvis som den skal. Havde heldigvis et video kabel til en commodore 64, sådan et som går fra et C64 video stik til AV kabler. Har bestilt et C128 til Commodore 1084s kabel på E-Bay. Med et almindeligt AV kabel kan jeg kun få sort hvid farver på monitoren. Jeg har også bestilt en Ultimate 1541 II+ cartridge. Den kan sættes i en C64 eller C128 og selv mens den er koblet til kan man koble en C1541 diskette station til den, eller en båndafspiller. Den kan endda lave bånd til TAP filer. Det skal da lige leges lidt med.

Samtidigt understøtter den G64 og TAP filer, det er images af disketter og bånd i fuldt format, så med alt kopi-beskyttelse og det hele. Jeg har fået mig en ret stor samling af G64 og TAP versioner af spil, og har også lavet alle mine egne spil som det kunne lade sig gøre at lave om, til G64 og TAP versioner... eller, ikke alle bånd, og der tænker jeg at jeg kan brugte den Ultimate 2+ til at lave nogle flere om.

Jeg har godt nok overvejet at købe sådan en ny C64 strømforsyning også... måske det ville kunne få mine C64ere til at virke.
Gravatar #880 - brostenen
15. mar. 2018 23:34
Efter en del forum indlæg, og masser af læsning om den PSU jeg købte. Er jeg kommet til den konklusion, at næsten alle af den model, laver en eller anden form for ged i det.

#878
Hvis du kender til en PSU som virker efter hensigten, eller ved noget om hvad folk anbefaler. Så er jeg meget interesseret i et link.
Men hvis jeg skulle lave en lineær PSU til min C64 (hvad jeg ikke har skill's), hvordan kan jeg så bygge en over volt beskyttelse ind i den?
Gravatar #881 - CBM
16. mar. 2018 04:33
#880: En sikring kan hjælpe imod det.

@kblood: det lyder super fedt med din specielle 1.3 rom til A1200 med harddisk support

Er der guides til at lave sin egen rom?

Gravatar #882 - demolition
16. mar. 2018 05:12
brostenen (880) skrev:
Hvis du kender til en PSU som virker efter hensigten, eller ved noget om hvad folk anbefaler. Så er jeg meget interesseret i et link.
Men hvis jeg skulle lave en lineær PSU til min C64 (hvad jeg ikke har skill's), hvordan kan jeg så bygge en over volt beskyttelse ind i den?

Det nemmeste er nok at finde to nye passende strømforsyninger (de sorte wall-plugs) - den ene en højkvalitets på 5VDC, 2.5A eller højere, og den anden 9VAC 1A. Her er et forslag til en der kan levere 5VDC:
https://raspberrypi.dk/produkt/stroemforsyning-til...
Den har indbygget beskyttelse mod overspænding osv., så skulle være ret sikker at benytte.

9VAC er ikke brugt helt så ofte, men her er en:
https://elektronik-lavpris.dk/p139403/ad4120-9-9va...
De to kan så evt. hackes ind i det originale PSU chassis så det ser helt originalt ud, eller også kan man bare sætte dem sammen med det originale kabel i et Y, dække det med krympeflex og spare kassen væk.

CBM (881) skrev:
#880: En sikring kan hjælpe imod det.
Er der guides til at lave sin egen rom?

Formålet med en sikring er at forhindre at kablet smelter ved kortslutning. Det hjælper intet mod overspænding og beskytter derfor ikke 64eren på nogen måde.

Her er en guide til at lave en 3.9 ROM:
http://www.mfilos.com/2010/12/guide-create-and-bur...
Gravatar #883 - kblood
16. mar. 2018 06:17
#881 Ja... jeg kan lige prøve at grave dem frem. De skal vidst enten være præcist 256, 512 eller 1024kb i størrelse. Eller det er mere præcist end det, det skal være præcist på byte niveau. Så med en modificeret Amiga 500 rom så er den originale 256kb, og så når man har givet den driveren bliver den compiled til 512kb så den bliver godkendt af Amigaen.

Jeg mener jeg havde fundet en side som gennemgik de kommandoer der skulle køres og sådan... men synes ikke lige den er så nem at finde igen. Kan også godt være det er en del af info filerne til remus eller nogle af de andre programmer eller patchen.

http://eab.abime.net/showthread.php?t=77782&pa...

Der er noget info her, men den guide Demolition delte ser nu også god ud.

Jeg brugte i hvert fald den scsi patch til 1.3 til at hjælpe med at patche den driver ind. Jeg skal vidst lige have undersøgt hvilken scsi.device jeg gav den.

Jeg kan ikke huske om jeg fandt tools der kunne gøre det i Windows eller om jeg gjorde det i WinUAE med CLI kommandoer
Gravatar #884 - CBM
16. mar. 2018 10:43
jeg har googled mig frem til at MagicC64 er den hurtigste C64 emulator til Amiga.

Er der nogen chance for at den kan køre nogenlunde anstændigt på en standard Amiga 1200 ?

( Motorola 68EC020 @ 14 MHz + 2 MB Chip )

http://aminet.net/package/misc/emu/MagiC64

jeg har anskaffet
* et easy1541 kabel
* en sum USB
til den ene A1200

plus jeg har
mit USB SX64 keyboard som kan snakke med Amigaen via sum USB
og et 1541 drev der forhåbentlig kan snakke med Amigaen via Easy1541 kabel og software...

hvis ikke så må jeg vente på at jeg kan få fat i en vampire v4 til amiga 1200 engang
Gravatar #885 - brostenen
16. mar. 2018 10:44
#882
Tusinde tak for links, og info. Ved du noget om hvordan man laver en DC til AC converter? AC til DC er jo meget nemt, da man bare laver en diodebro. Men DC til AC er vist nok et helt andet bæst at få til og virke.
Gravatar #886 - CBM
16. mar. 2018 13:57
hm magicc64 vil ikke starte på en stock A1200 emuleret med winuae...
den mener jeg har for lidt mem...

trods at avail i cli siger jeg har 1.8 mb ledig chip

Gravatar #887 - demolition
16. mar. 2018 20:15
CBM (884) skrev:
Er der nogen chance for at den kan køre nogenlunde anstændigt på en standard Amiga 1200 ?

..

og et 1541 drev der forhåbentlig kan snakke med Amigaen via Easy1541 kabel og software...

Tror godt du kan glemme alt om MagicC64 på en plain A1200 medmindre du bare vil sidde og taste lidt i BASIC. Den kan lige køre på min Vampiremaskine og den er dekader hurtigere.. Ok, det er i høj grad SID emuleringen der er tung, så hvis du slår lyden fra så hjælper det lidt på det.

Jeg har også et Easy1541 kabel som jeg brugte i sin tid til at overføre d64 images til mit 1541-II, og det fungerede uden problemer. Dog er det ret langsomt - ca. 10 minutter per d64. I dag bruger jeg en ZoomFloppy til samme formål og det går markant hurtigere, vel omkring 30 sekunder for det der tog 10 minutter med Easy1541.

brostenen (885) skrev:
#882
Tusinde tak for links, og info. Ved du noget om hvordan man laver en DC til AC converter? AC til DC er jo meget nemt, da man bare laver en diodebro. Men DC til AC er vist nok et helt andet bæst at få til og virke.

Tror godt du kan glemme alt om at lave/finde en DC til AC konverter. Det kan godt lade sig gøre (kig f.eks. efter 230V invertere), men er ret kompliceret og dermed dyrt hvis det skal gøres bare nogenlunde fornuftigt. De billige invertere som man finder i bl.a. HN og T. Hansen laver ikke en pæn sinus så de egner sig primært til at drive switch-mode forsyninger som er lidt mere ligeglade med kurveformen. Det var også derfor at jeg linkede til en 9VAC adapter. Det er en billig løsning som fungerer rigtigt godt så længe du har adgang til 50 Hz AC og ikke har planer om at skulle køre 64eren fra et batteri. :-) Såden en sat sammen med en god 5VDC adapter og så har du en velfungerende og robust løsning.
Gravatar #888 - CBM
17. mar. 2018 05:47
#887:

yes okay. Jeg har ikke en vampire endnu, da jeg venter på en udgave til Amiga 1200 (V4)

jeg har en kryoflux som jeg skal have gang i på et tidspunkt

men easy1541 kablet var billigt og så tiltalte det mig at kunne bruge et 1541 eller et 1541-II drev på en Amiga ... jeg har ikke fundet en pc hvor xe kablet (og varianter) virker på

jeg havde håbet på at kunne emulere en c64 også, for så ville jeg have givet den amiga mit usb sx64 keyboard også via sum usb, men så får den mit usb amiga keyboard i stedet for

Gravatar #889 - CBM
17. mar. 2018 07:54
har modtaget mine ting fra amigakit, så nu skal der planlægges

jeg er lidt i tvivl om jeg burde lave en sort a1200 i eget kabinet eller lave den som wallmount som jeg har snakket om tidligere eller evt atx desktop kabinet?

sort a1200 vedge kasse...

a1200 kabinet malet sort
rødt 12v led lys indvendigt
sort gotek
sum usb
sort gamer keyboard med rødt lys
sort gamer mus med rødt lys
2xrys mk2
int keyboard m. sorte cdtv keys (renset)
4 player adaptor
cf+dvd kit sort

vs

wallmount a1200...

sort plade med rødt 12v led lys i kanten
sort gotek
sum usb
sort gamer keyboard med rødt lys
sort gamer mus med rødt lys
2xrys mk2
4 player adaptor
cf+dvd kit sort

vs

desktop a1200

desktop kabinet sort, måske cdtv agtigt?
rødt 12v led lys indvendigt
sort gotek
sum usb
sort gamer keyboard med rødt lys
sort gamer mus med rødt lys
2xrys mk2
4 player adaptor
cf+dvd kit sort

fordelen ved wallmount eller desktop er at a1200 kassen bliver ledig til en pi3 med amibian

Gravatar #890 - brostenen
17. mar. 2018 09:35
#887
Forståeligt nok. Så man skal have 9v AC direkte fra transformer i stedet for at invertere en DC. Min tanke var at tage udgangspunkt i en ATX psu, da der også er juice nok til en Amiga plus man kan hacke bannan bøsninger på dyret, så den også kan benyttes som bench lab. Og så er der vist ekstra overskud til en gang 1541 diskdrev udtag.

Men her drømmer jeg nok. Sig hvis jeg er gal på den. :-)
Gravatar #891 - demolition
18. mar. 2018 06:29
brostenen (890) skrev:
#887
Forståeligt nok. Så man skal have 9v AC direkte fra transformer i stedet for at invertere en DC. Min tanke var at tage udgangspunkt i en ATX psu, da der også er juice nok til en Amiga plus man kan hacke bannan bøsninger på dyret, så den også kan benyttes som bench lab. Og så er der vist ekstra overskud til en gang 1541 diskdrev udtag.

Du kunne jo kombinere en ATX PSU med en 9VAC trafo og så har du alle de spændinger du skal bruge til både Amiga, C64, VIC-20, 1541-II, CD32 osv. :-)
Dog er ATX PSUer ikke altid så gode til Amigabrug da de primært er designet til at lave en stabil spænding på 12V da det er den en moderne maskine primært bruger, hvor Amigaen primært bruger 5VDC. Nogle ATX PSUer skal også belastes lidt mere på 12V end Amigaen gør før de regulerer stabilt og det kan man så opnå enten med en dummy-load, en mekanisk HDD el. andet.
Gravatar #892 - CBM
18. mar. 2018 07:03
Det bliver nok wallmount som oprindeligt planlagt pga
1. Pladsbesparende
2. Anderledes
3. Nemt

@demolition: tak for links :-)
Gravatar #893 - kblood
18. mar. 2018 14:25
Ahhh... den Amiga CDTV fungere fint. Jeg har brændt Defender of the Crown 2 til den. Den har en masse tale med. Desværre har den tale det med at have erstattet teksten, men det er nu stadigt noget nice at høre en britisk stemme der fortæller om Robin Hood og så videre

Jeg skal nok også lige have brændt Lemmings til den. Kunne godt nok være fedt at købe nogle spil til den, men de har det med at koste 300 kr. eller mere... til den pris skal jeg nok højest have et spil til den. Vil hellere købe mere hardware til den. Har købt en 8mb fast ram udvidelse. Overvejer at købe en ekstern Gotek og så sådan en udvidelse der gør at man kan få almindelige Amiga porte på den til Joystick og mus. Den bruger vidst PS/2 porte til sit joystick og mus, eller de liger da PS/2, og så har den de CDTV controllers, men jeg ved ikke lige om de ville kunne bruges i et Amiga 500 spil loadet fra diskette... men det skal da også lige testes.

Og så skal jeg have en SCSI udvidelse som vil gøre at jeg ville kunne give den en hard disk.
Gravatar #894 - brostenen
18. mar. 2018 19:42
#893
Du har købt den 8mb udvidelse fra england, over ebay ikke? Hvis det er den jeg tænker på, så er det den som sidder mellem cpu og cpu sokkel. Blå pcb.
Gravatar #895 - kblood
18. mar. 2018 20:50
#894, Ja, jeg mener det er den. Hmmm, mellem CPU og CPU sokkel? Det lyder som en noget træls installation. Jeg tror ikke jeg vil prøve at installere den hvis jeg f.eks. bliver nød til at tage CPUen ud for at gøre det. Det er godt nok for dyr og... måske sjælden computer til at jeg vil risikere det.
Gravatar #896 - brostenen
18. mar. 2018 21:30
#895

Jeg tror ikke det er mere svært, end at tage en VIC-II ud af sin sokkel, og så installere en Lumafix64 på den måde. Jeg benytter en flad pincet (flade tænder) som jeg slider ind under chippen, og vrikker blidt i den ene side og så flytter pincetten til modsat side af chippen og vrikker. Så popper chippen lige så stille op af soklen. Jeg arbejder på den måde, at jeg løfter benene ud af soklen en enkelt millimeter, før jeg skubber pincetten mere ind under soklen.

Det er denne her model jeg snakker om...
https://i.ebayimg.com/images/g/78EAAOSwSypY9~Ze/s-...
Gravatar #897 - kblood
19. mar. 2018 06:57
#896 Det er det sikkert ikke, men når jeg prøver at skifte roms i en Amiga er de lige ved at blive ødelagt hver gang. Ikke en risiko jeg ønsker at tage med en CDTV.
Gravatar #898 - CBM
24. mar. 2018 04:35
Jeg er ved at lave en liste over hvilke mus der fungerer med rys mk2.

Jeg skal lige teste min mye Logitech gamer mus
Gravatar #899 - CBM
24. mar. 2018 05:39
Mouse
Supported:

Dell MOA8BO
Dell M-UK DEL3
Dell DZL-MS111L(B)
HP M-UV69A
HP M-U0031-O
HP A3N
HP MOFXUO
HP USB Optical Mouse (Black)
Logitech G300
Logitech G7
Logitech M100
Logitech M150
Logitech M-U0026
Logitech M-BJ69
Logitech M-UAE96
Logitech M-UAS144
Logitech M-U0017
Logitech M305
Logitech M90
Logitech RX250
Logitech RX300
Logitech B100
Logitech M-BT83
Logitech M-BD58
Logitech M-BJ69
Logitech MX518
Logitech V450 Nano wireless
Logitech LX8 wireless
Logitech M185 wireless
Logitech M187
Logitech M310 XL
Logitech VX Nano
A4Tech X7 Gaming Mouse X-710
A4Tech BW-5
A4Tech evolution Opto Ecco 612D Black
A4Tech 2X Office MOP-70D
A4Tech Opto Plus 510D
A4Tech Opto plus 7D
A4Tech OP-720
A4Tech X5-70MD
A4Tech NB-50
Kensington M01059
Kensington ValuOptical Mouse 15000151
PCLine PCL-WS01
Media-Tech MT1010
Genius Micro Traveler 330
Street Mouse
Tracer TRM-134
Tracer TRM-144 MINI
Tracer Ruby PS2
Tracer Fiber RF TRM-170W
Cherry M-5000
Boing Ball Mouse A-EON MX 1000-1
Esperanza Titanum Goblin 6D TM106 Gaming
Esperanza EM102
TITANUM TM102R
Extreme Camille 3D XM102
E5 M250/RE01418
Trust 16218
Trust 15903
Trust 15348
ISY USB-Mouse IMC 550
Steelseries 62006
Typhoon 90028 RF Optical Mouse
Apple iMac Mouse M5769
Apple Mighty Mouse A1152
Mad Catz Cyborg Rat 7
Omega Optical Mouse
Msonic Wireless MX735E
I-BOX i2909
Microsoft Ready Mouse
Microsoft Wheel Mouse Optical 1.1A
Microsoft Basic Optical Mouse
Genius NetScrool Optical
Genius NetScroll 200 Laser USB
Belkin F8E841-BLK-OPT
Noname MO4015
CYBORG RAT 9 Wireless Mouse
Sweex Mouse USB MIO82
Selecline DS-NA03
Evoluent VerticalMouse 4 Wireless
Zalman FPSGun
Coolermaster Mastermouse MM530 (+MM520?)


Unsupported:

SpeedLink SL-6142-SBK
Logitech M-BZ9C
Logitecha M215
Logitech M235
A4Tech GUN v3
A4Tech OP-620
A4Tech X7-738K
A4Tech X7 Laser Oscar X750 Brown Fire
A4Tech X7 Oscar X710 Extra Fire
Wireless Esperanza Saturn EM120W
Microsoft Mouse 1000
Microsoft BNA-00001 Wireless Notebook Laser Mouse 7000 v1.0
Microsoft Wireless Mobile Mouse 3500
Titanium TM114G
Logitech M705 Wireless
Corsair scimitar pro rgb
Speedlink Decus
Razor Naga Chroma
Nox gaming Killswitch
Logitech G403
Gravatar #900 - brostenen
24. mar. 2018 23:22
Damn en liste. Nice research....

I dag har jeg fået masser af disketter af min bror. Et sted mellem 400 og 500 vil jeg skyde på. Men jeg er ikke helt sikker. Jeg gider bare ikke tælle dem i dag.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login