mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #801 - CBM
16. feb. 2018 04:41
#800: tillykke med hende! :-) jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer med optisk tank mus pcb... har selv 2 tank mus som sukker efter samme opgradering
Gravatar #802 - CBM
16. feb. 2018 10:50
jeg overvejer at købe dette sæt:
https://www.komplett.dk/product/897276/gaming/gami...

for at gøre flg. :

1) farve mit A1200 kabinet sort
2) benytte ovenstående keyboard som internt keyboard
(med sumUSB, ingen windows keys)
3) benytte USB hub inden i min A1200 til flere keyboards (intern og ekstern)
4) benytte musen som Amiga mus (med rys)
Gravatar #803 - brostenen
20. feb. 2018 20:54
Kunne se du havde fået din anden amiga1200 repareret. Er lidt misundelig på dig.

Jeg lovede min datter at spille computerspil med hende, og da jeg spurgte hende hvad hun ville spille, svarede hun Hugo på Amiga, uden at tøve. Så den stod på 2 baner Hugo hver. Så blev det en halv time stuntcar racer og sidst de to første level i Lotus-II.

Vi sad og hyggede om det og havde en samtale om alt i hendes liv kørende på samme tid. Total i orden kvalitets tid med min datter. Men hun sagde også at Amiga er mega sejt. I en alder af 9, er hun allerede Amiga fan. Svedigt... Hun sagde at hun ønskede sig en, så nu skal jeg finde en ekstra a500 som jeg skal fikse op, og holde ved lige. Så får hun den, når hun er klar til at vide hvad det er værd og såen.

Normalt er hun til farm vilage eller hvad det hedder på ipad. Så det er glædeligt at hun kan sætte pris på en gammel Amiga, sideløbende med iPads og såen.

Min søn er mest til iPad og C64. Hver gang der kommer gang i den gamle 64'er, vil han helst spille Super Cycle.
Gravatar #804 - CBM
21. feb. 2018 04:12
#803: fedt at dine børn er glade for Amiga :-)

Jeg var ikke engang nød til at fixe den op, jeg valgte tilfældigt den anden dag at finde bundkortet frem og koble drev, psu og monitor til og pludselig var der kickstart billede

Så jeg undrer mig lidt over den mirakuløse helbredelse

Nu har jeg bestilt lidt kabler plus en sum usb til den
Gravatar #805 - CBM
21. feb. 2018 04:59
Jeg håber på at finde en måde at putte den i en sort kompakt desktop case med vindue og rødt led lys... Så passer den til tastatur og mus

Den anden skal blive i sit org kabinet og bruge et org amiga joystick, en hvid usb mus via mikromys samt mit keyrah usb amiga keyboard som ext keyboard (selve maskinen står oven på mit tower pga pladsmangel)

Jeg får også spillet en hel del hugo med knægten.. Dog typisk på en laptop med winuae og et competition pro usb joystick

Her bruger jeg nogle gange save og load state til at vi kan se bag alle 3 døre til sidst


Gravatar #806 - brostenen
21. feb. 2018 08:47
Husk at give din 1200 en burnin test. Hvis det er caps som er trætte, har jeg lagt mærke til at det nogen gange fungerer fint i 5 minutter, så crasher hardwaren i 15 minutter, og så virker det igen. De fleste gange skal de have strøm før de virker igen. Altså man skal have strøm sluttet til hardware i et stykke tid og så give koldstart. Begge symptomer har vist sig på et af mine voodoo3 kort. Beholder det indtil videre, da det er en V3 3500 model, med vga output og ikke output til capture/vga-out dongle.
Gravatar #807 - CBM
21. feb. 2018 10:26
brostenen (806) skrev:
Husk at give din 1200 en burnin test. Hvis det er caps som er trætte, har jeg lagt mærke til at det nogen gange fungerer fint i 5 minutter, så crasher hardwaren i 15 minutter, og så virker det igen. De fleste gange skal de have strøm før de virker igen. Altså man skal have strøm sluttet til hardware i et stykke tid og så give koldstart. Begge symptomer har vist sig på et af mine voodoo3 kort. Beholder det indtil videre, da det er en V3 3500 model, med vga output og ikke output til capture/vga-out dongle.

den der er i kabinet har lige bestået testen, nu mangler jeg at teste den anden der pt står som ren bundkort
Gravatar #808 - brostenen
21. feb. 2018 19:24
CBM (807) skrev:
brostenen (806) skrev:
Husk at give din 1200 en burnin test. Hvis det er caps som er trætte, har jeg lagt mærke til at det nogen gange fungerer fint i 5 minutter, så crasher hardwaren i 15 minutter, og så virker det igen. De fleste gange skal de have strøm før de virker igen. Altså man skal have strøm sluttet til hardware i et stykke tid og så give koldstart. Begge symptomer har vist sig på et af mine voodoo3 kort. Beholder det indtil videre, da det er en V3 3500 model, med vga output og ikke output til capture/vga-out dongle.

den der er i kabinet har lige bestået testen, nu mangler jeg at teste den anden der pt står som ren bundkort


Cool. :-)
Gravatar #809 - CBM
22. feb. 2018 04:17
#808: men regner nu med at finde en der kan recappe dem begge uanset.

Mine 2 stk A500 skal også recappes.

Jeg nåede desværre ikke at få fingre i den A600 jeg havde udset mig.

Når mine kabler mv dukker op, så kan jeg få gang i min hxc igen samt mit buffered ide interface. Jeg har et cf + dvd kit til den anden A1200 som også venter på at jeg kommer i gang.
Gravatar #810 - brostenen
22. feb. 2018 07:58
Jeps... De skal sgu recappes uden tvivl. Specielt når det er så gamle maskiner. Surt med den 600'er, men der skulle være en på dba til 500 kroner lige nu.

Glæder mig til at se billeder fra den mod du skal lave dig.
Gravatar #811 - CBM
22. feb. 2018 08:19
#810: jeps, men det mod bliver bare et forlænger kabel (der skifter alle extern drev ID'er en tak til højre) til extern floppy, såfremt jeg kan finde de sub-d kabler der skal bruges

Ja har godt set den A600 der er på DBA pt, men den ser godtnok meget sølle ud og den er uden floppy, det bekymrer mig... plus jeg skulle bruge penge på at få den sendt også... den anden kunne jeg have kørt ud og kigget på og vurderet den IRL inden jeg købte den.. var bare ikke hurtig nok

jeg har set et AmigaOne X1000 kabinet modded til at kunne huse en A1200 som jeg kraftigt overvejer, problemet er bare at det koster 2 til 3 gange mere end jeg syntes det er værd...

så besværligt er deet nemlig heller ikke at modde et pc kabinet til at huse en Amiga 1200... dog har det AmigaOne kabinet en laserskåret bagside specifik til A1200.. det trækker self prisen lidt op...

så er der det med pladsen... det fylder jo voldsomt det kabinet... jeg tvivler på konen ville være forstående
Gravatar #812 - CBM
22. feb. 2018 08:28
jeg er iøvrigt meget meget imponeret over hvad stock firmware i de her sum usb kan håndtere.... ethvert USB keyboard jeg har smidt i hovedet af den indtil videre, har virket upåklageligt... gamer keyboards, trådløse, alm keyboards selv mit keyrah usb Amiga keyboard... :-)

sum usb er blevet obligatorisk tilbehør i begge A1200 maskiner nu :-)

der er et eller andet underligt tilfredsstillende ved at bruge et eksternt USB Amiga keyboard på en gammel Amiga 1200...

jeg tænker jeg vil farve det ene A1200 kabinet sort, så matcher Amiga computer med keyboard til det eksterne keyboard farvemæssigt... begge keyboards er spritnye Amiga 1200 keyboards (købt helt nye ved vesalia for omtrent et årstid siden), så de er super lækre at have med at gøre

Gravatar #813 - brostenen
22. feb. 2018 12:06
Men 500 for en a-600 er ikke meget. En tip top model, koster meget mere, så med 500 kroner er der råderum til at kunne reparere. Ellers koster et refurbished drev omkring 400 med forsendelse fra england, og her er der bøjle, et strømkabel, datakablet samt 3 skruer med.

Ellers er der jo eBay, hvor de kan købes recapped til under 1500.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=amiga+600&am...

Jeg har sorteret den efter Europa og BIN (buy-it-now)
Gravatar #814 - demolition
22. feb. 2018 15:10
CBM (809) skrev:
Mine 2 stk A500 skal også recappes.

A500 har generelt ikke behov for at blive recappet. Det er elektrolyt-SMD caps i bl.a. A600, A1200, A4000 og CD32 som lækker, mister ydelse og ætser bundkortet. Jeg har aldrig set eksempler på at dem i en A500 er blevet dårlige. Ok, de holder nok heller ikke evigt, men det er langt fra noget der er vigtigt at gøre p.t. Der kan dog sidde batterier som kræver noget opmærksomhed, bl.a. i A500 (på ramudvidelsen), A500+, A2000, osv. (alle modeller med RTC/ur).
Gravatar #815 - brostenen
22. feb. 2018 16:44
Gad vide hvor meget ram, en Amiga500 OCS-Model kan tage?
Jeg har set et udvidelses modul, med 8mb, som man monterer i CPU soklen og smider CPU'en oven på modulet. Men det er desværre udsolgt på eBay. :-(
Gravatar #816 - brostenen
22. feb. 2018 16:47
demolition (814) skrev:
CBM (809) skrev:
Mine 2 stk A500 skal også recappes.

A500 har generelt ikke behov for at blive recappet. Det er elektrolyt-SMD caps i bl.a. A600, A1200, A4000 og CD32 som lækker, mister ydelse og ætser bundkortet. Jeg har aldrig set eksempler på at dem i en A500 er blevet dårlige. Ok, de holder nok heller ikke evigt, men det er langt fra noget der er vigtigt at gøre p.t. Der kan dog sidde batterier som kræver noget opmærksomhed, bl.a. i A500 (på ramudvidelsen), A500+, A2000, osv. (alle modeller med RTC/ur).


De små SMD satanner er sgu noget fanden har skabt. :-(
Jeg er glad for at min 600'er har fået keramiske tantelum installeret.
Mit råd er at købe en recappet en, hvis man ikke har nogen maskine i forvejen.
Gravatar #817 - kblood
22. feb. 2018 18:22
#813 Jeg burde måske godt nok overveje at købe en Amiga 600... men jeg ved ikke helt om jeg køber en Arcade Replay eller en Vampire V4... minusset ved Arcade Replay er helt klart at den hvis ikke rigtigt kan være i en Amiga casing.
Gravatar #818 - brostenen
22. feb. 2018 18:46
#817
Prisen på dem fra England er ikke det vilde. Godt nok heller ikke billigt. Nogenlunde til at overkomme som sådan. Eneste minus er at der ikke er Dansk tastatur, men Engelsk kan godt gå. Jeg benytter min 600 til at skrive ADF filer på diskette med, og så at spille på indtil jeg får min 500 opgraderet med 512k ram. De Amigaspil jeg spiller er alle fra mellem 1987 og 1991, så min 600 ender nok bare med at blive en ADF-Container med tiden.

En Amiga-600 har helt klart den fordel, at den giver adgang til at kunne lave disketter. Men den kan også benyttes til tekstbehandling (hvis man er forfatter) men så sandelig også simpel husholdnings budget med regneark. Den kan ligeledes benyttes til tracker, hvis man er musiker.

For mig er det en produktivitets Amiga, hvor 500'eren er en spille-Amiga. 1200 er for mig en multimedie maskine som er super perfekt at opgradere eller smide i et tower og så smide noget super seriøs accelerering efter.
Gravatar #819 - CBM
23. feb. 2018 04:25
#814: ah ok. Rart nok at jeg kun skal bekymre mig om de 2 A1200 maskiner

#815: En Amiga 500 kan snilt tage 9 MB ram... Min ene Amiga 500 har 0.5 Chip + 0.5 fast i trapdoor + 8 MB i sin AlfaData IDE controller sidecar... Det har den haft siden engang i slut 90erne (AlfaData dimsen købte jeg fra ny engang)

#817: jeg ville nok købe en vampire v4. Next generation ydelse i en kompakt A600? Jatak! Vampire er grunden til jeg jagter en A600!

#818: hmm jeg burde nok købe det kabinet til den ene 1200 og supplere det med pci udvidelse plus vampire v4. 0.5 MB trapdoor udvidelse er et mus for A500. Jeg skal have fundet det trick jeg så engang hvor trapdoor ram kunne trylles om til chip ram
Gravatar #820 - CBM
23. feb. 2018 08:56
jeg overvejer om man skulle wall mounte den ene Amiga 1200...

1) farve bunden af dens originale kabinet sort
2) placere dens bundkort i den nederste del af det originale kabinett og fastgøre det
3) placere nogle røde lysdioder i kassen
4) installere en SUM USB
5) installere DVD/CF kit (DVD drev er i et sort kabinet)
6) installere HxC SLIM
7) spænde en akryl plade foran
8) forbinde USB tastatur (og mus mv.)
Gravatar #821 - brostenen
23. feb. 2018 10:22
CBM (819) skrev:

#815: En Amiga 500 kan snilt tage 9 MB ram... Min ene Amiga 500 har 0.5 Chip + 0.5 fast i trapdoor + 8 MB i sin AlfaData IDE controller sidecar... Det har den haft siden engang i slut 90erne (AlfaData dimsen købte jeg fra ny engang)


Sweet....
Jeg gik desværre glip af den 8mb upgrade, man skulle montere mellem cpu soklen og cpu'en.

Havde håbet den ikke blev solgt før den første. 380 kroner plus 100 i forsendelse fra england. Den ville have bibeholdt maskinens design. Lidt som de der interne ide adaptorer i en 500'er. Godt nok skal de have enten kick 2 (37.350) eller have drivers på bootdisk. Men det kunne løses med en kick omskifter.

Til sidst kunne den jo opgraderes med en 68010 og så havde man det en Amiga600 skulle have været. Trods alt det, så elsker jeg stadig min 600'er og er glad for at den blev opfundet.
Gravatar #822 - CBM
23. feb. 2018 10:52
@brostenen: ja en af de ting der er super lækkert ved A600, er at den kan fungere som en slags kompakt A500

jeg ville bare ønske der kunne komme nogle kickstarter projekter der kunne produceres nogle custom mekaniske keyboards med Amiga og USB tilslutning til de forskellige amiga modeller, måske i første omgang til A500, A600, A1200...

de gamle amiga keyboards var gode, men kun marginalt bedre end standard membran, da de fleste af dem er membran + fjeder, dog membraner i god kvalitet... de moderne mekaniske keyboards er langt bedre

Gravatar #823 - CBM
23. feb. 2018 13:07
Så er der igen problemer med den ene a1200.. Men har opdaget at det er strømstikket der har dårlig forbindelse

Jeg tænker at lodde nogle ledninger på med stik så jeg kan bruge en ATX PSU til den

Efter det... En burnin test
Gravatar #824 - CBM
23. feb. 2018 13:43
Argh! Nu er der ikke liv i nogen af de 2 Amigaer :-( har peøvet 2 forskellige PSUer på begge

Gravatar #825 - CBM
23. feb. 2018 15:50
Det var naturligvis det skod prosonic TV... De fungerer begge og det gør deres strømforsyninger også
Gravatar #826 - CBM
23. feb. 2018 17:42
Hmmm.. Kan bare ikke få den til at boote fra hxc slim .. Mon jeg har mit sd kort i et forkert filsystem?

Skal have lavet den burn in test på den anden a1200 også

Den ene har et gotek og den anden har en hxc slim

Edit

Argh ja fat32... Havde glemt hvor besværlig hxc slim er
Gravatar #827 - CBM
23. feb. 2018 18:05
Lortet booter ej.. Grrr
Gravatar #828 - brostenen
23. feb. 2018 20:00
Det er sgu en vældig gang problemer du har :-O :-O Jeg har brugt dagen på at finde frem til et ordentligt Amiga antivirus program som er fra omkring 1995. Det skal kun benyttes til de gamle 1987-1992/93 spil. Så jeg tænker at 1995 eller deromkring er helt perfekt til at snuppe de virus som måske skulle vise sig at være der.

Mekaniske keyboards... Ufff.... Jeg bryder mig ikke om mekaniske tastaturer hvis de har klik lyde. De moderne mekaniske har et eller andet overkill over sig, som om de prøver at være et Model-M, og fejler fordi de skyder over målet.

Jeg kan bedre lide de gamle mekaniske som ikke havde kliklyd. De må heller ikke have den der taktile klik feedback. Det skal være blød travel som ved Amiga500 tastaturene, men stadig lige så lang travel som et gammeldags mekanisk. Nok noget i retning af Amiga500, C64 og så de gamle 1980'er PC tastaturer der ikke har Model-M kontakter.

Er det ikke bare kontakter, men ikke "mekanisk" i den forstand?
Gravatar #829 - CBM
24. feb. 2018 06:00
#828: cherry MX er en forbedret udgave af de hæderkronede gamle IBM keyboards :-)

Men lyra giver mulighed for ps2 keyboards på amigaer... Herunder de gamle IBM modeller

Jeg fik Amigaen til at boote WB 3 med et fysisk diskette drev så det må være min hxc som er konfigureret forkert på en eller anden måde.. Jeg prøvede med et fat16 sd kort... Still no dice

Måske jeg bare skulle anskaffe en gotek mere til denne amiga... Og en til min ext gotek adaptor... Men nu kan jeg da lave burnin test på den
Gravatar #830 - CBM
24. feb. 2018 07:13
Måske kan jeg få sat den hxc op til at være df1
Gravatar #831 - CBM
24. feb. 2018 07:35
Hxc slim virker som df1 nu med min adaptor... Såååh gotek til den anden a1200 :-)

Underligt den ikke vil køre som df0

Pt i gang med burnin test
Gravatar #832 - CBM
24. feb. 2018 08:11
Bestået burnin test
Gravatar #833 - CBM
24. feb. 2018 10:43
Cherry mx black blev brugt i Amiga 1000 keybords.

IBM model F er fadder til alle cherry mx keyboards
Gravatar #834 - CBM
25. feb. 2018 08:31
Holy... Custom amiga kabinetter i Tyskland!!!

http://www.plexilaser.de/shop/Acrylgehaeuse-fuer-A...
Gravatar #835 - CBM
26. feb. 2018 14:11
Så er der indkøbt røde LED strips til mit Amiga 1200 wallmount projekt!

Jeg overvejer at anskaffe en sort gotek med rødt display til projektet

Gravatar #836 - CBM
26. feb. 2018 16:57
Så er der indkøbt sort plast skobakke til 20 kr som Amigaen skal monteres på - med rød led lys

Hvem siger det kun er de moderne gamer maskiner som må have gejl?
Gravatar #837 - brostenen
27. feb. 2018 09:30
Den eksterne strømforsyner til det lcd tv som jeg benytter til commodore maskiner, brændte sammen og rykkede fjernsynet med sig. Det resulterede i at sikringen på min a500 psu gik. Så nu tør jeg ikke andet end at finde en ATX psu som skal moddes til en Amiga PSU.

Så skal jeg endnu en gang ud og lede efter et nyt fjernsyn. Men det skal være noget ordentligt noget som er mærkevare denne gang. Jeg tør ikke hvis der skulle gå ild i det.
Gravatar #838 - CBM
27. feb. 2018 14:11
#837: avs!

Hvad gør du med stikket til strøm, låner du et fra en Amiga PSU (snip snip) og lodder på ATX forsyningen eller kan de købes i løs vægt et sted?

Eller lodder du ledninger på strøm stikket og monterer andre stik?

Alternativt kunne man anskaffe en hel del stik af en anden type og sige snip snip til Amiga PSU og så lave mellemkabler mellem Amiga og externe PSUer med stik af den nye type



Gravatar #839 - brostenen
27. feb. 2018 21:30
#838
Jeg har planer om at tage en ATX 20-til-24 pin adaptor/mellemkabel, og få loddet et nyt kabel med Amiga-Strømstikket. Så kan den benyttes på hvilken som helst ATX psu der eksisterer i tilfælde af at den bliver ustabil.

Måske montere inde i en af de der DIY elektronik projekt bokse (har fundet en billig på eBay der ser industriel ud) og så føre kabler ud til Amiga og stikkontakt. Som alternativ kan jeg udbygge den til sådan en projekt strømforsyner eller udbygge til helt andet formål. Ved ikke helt hvad jeg ender med at beslutte mig for.

Gode nyheder.... Jeg har fundet et erstatnings fjernsyn til junior, nu når farmand har smadret det gamle. Dog skal jeg ud og se på det på torsdag.
Gravatar #840 - CBM
2. mar. 2018 15:16
#839: nice. Jeg har netop bestilt flg til wallmount A1200:

* sort gotek (fiks og færdig så jeg ikke skal bruge tid på at flashe) >> 250 kr
* sum USB
* RGB monitor kabel
Og flg til desktop A1200:
* 1541 kabel
* ny museport

Desktop A1200 får så et 1541 drev plus mit sx64 keyboard son ext keyboard via keyrah og sum USB

Wallmount A1200 får sort plade med rødt led lys, sort mus med rødt lys og sort keyboard med rødt lys

Jeg mangler dig stadig en mpde at forbinde ATX PSU uden at skære i en org PSU's kabel

Kan dog være det ender med det alligevel



Gravatar #841 - brostenen
3. mar. 2018 08:44
CBM (840) skrev:

Jeg mangler dig stadig en mpde at forbinde ATX PSU uden at skære i en org PSU's kabel

Kan dog være det ender med det alligevel



Check denne her ud...
http://www.stone-oakvalley-studios.com/post.php?id...
Gravatar #842 - CBM
3. mar. 2018 11:00
brostenen (841) skrev:
CBM (840) skrev:

Jeg mangler dig stadig en mpde at forbinde ATX PSU uden at skære i en org PSU's kabel

Kan dog være det ender med det alligevel



Check denne her ud...
http://www.stone-oakvalley-studios.com/post.php?id...


MOLEX:


nice... men han overholder dog ikke MOLEX standard, da han bruger den ene ground til -12V (en alm MOLEX fra en AT eller ATX forsyning har ikke +12V, kun ATX connector eller AT connecter har det)

ATX:


AT:


Ideen er dog interessant ift. at skabe en ny power connector, man kan jo altid lodde en sådan direkte på ATX forsyningen...


jeg har før haft held med at lodde ledninger på bundkortet af en amiga 500 og bore hul samt montere et ekstra stik til strøm- Dette kunne både bruges til at lede strøm videre til eksterne enheder hvis den originale PSU blev brugt og det kunne bruges til uoriginale PSU'er... jeg havde en AT PSU jeg brugte som forsyning til den Amiga 500... Jeg byttede den dog væk for mange år siden desværre

det var stik i denne stil jeg brugte:


---

jeg har netop tilføjet mere BLÅ LED lys (den har i forvejen en del blå lys) til min gamer pc med et strøm kabel med MOLEX stik, en samlemuffe og en billig (70 kr) 12V blå LED strimmel (90 cm selvklæbende) beregnet til biler men det fungerer naturligvis også fint med de 12V fra computerens ATX forsyning... Det er åbenbart billigere at købe LED lys til biler end til computere.

Jeg har 2 stk endnu længere RØDE LED strips til mit wallmount Amiga projekt.
Gravatar #843 - brostenen
3. mar. 2018 13:57
Man skal bare bruge de rigtige rail's, så er det lidt ligegyldigt om man benytter en ATX, AT eller anden psu. Bare volt er korrekt, og man vælger noget der leverer nok ampere.

Jeg har en del gange lavet min egen ATX til AT converter til ældre AT boards. Så intet tricky i det.

Om man benytter den ene eller anden farve til en bestemt volt rating, betyder jo ikke noget. Så længe det kun er til personlig brug. Ledningen inde i er den samme. Bare man ved hvad man gør, kan en rød også bruges til GND.
Gravatar #844 - CBM
3. mar. 2018 16:27
#843:
I know, men jeg har det bedst med at overholde vedtagne standarder :-)

så opdager man også nogle gange at ting kan kombineres på nye uventede måder :-)

fx hvis jeg laver noget joystick relateret, så overholder jeg altid Atari standarden

https://en.wikipedia.org/wiki/Atari_joystick_port

Gravatar #845 - brostenen
3. mar. 2018 20:44
Du kan også gøre som jeg planlægger, at bruge en af de her kabler, og så montere et amiga power kabel i stedet for den ende der skal i bundkortet.

http://www.ebay.co.uk/bhp/20-to-24-pin-atx

Gravatar #846 - brostenen
5. mar. 2018 15:33
Jeg har haft et kig på min a500. Det er en late-model 500. Der bund og grund er en af de nedgraderede 500+ boards. Revision 8a.1 hedder det. Noget der har info om fordele og ulemper ved dette board?

Det er mere specifikt, en 500+ uden clock-batteri, med kick 1.3 og 512kb Ram. Men der er solderpads til at montere ekstra 512kb ChipRam. Jeg tænker lidt om det ikke ville være en god kandidat, til at lave en 500/500+ fusion?
Gravatar #847 - demolition
6. mar. 2018 15:24
Et Rev. 8a.1 board kan ombygges til et rigtigt 500+ board og understøtter derfor 2MB chip ram uden de store modifikationer. Det får man ved at lodde 512kB mere i bundkortet + den manglende logik chip samt 1MB udvidelse i trapdoor og så har du 2MB chip hvilket ikke kan lade sig gøre i et rev. 6 bortset fra løsninger der opgraderer Agnus som f.eks. MegAChip.

2MB chip er lækkert til det meste og en stor fordel ved f.eks. WHDLoad da nogle spil (selv OCS/ECS) kræver lidt mere end 1MB eller kun kan køre med 1MB chip hvis man kører en helt skrabet WB eller starter spil fra CLI.

Udover muligheden for 2MB chip, så er der ikke rigtigt nogen fordele ved et rev. 8
Gravatar #848 - brostenen
6. mar. 2018 17:18
Jeg har tænkt lidt over hvad jeg skal udvide den med og kommet til den konklusion, at den skal have kickstart omskifter. Jeg har en 2.0 rom liggende fra min a600, da jeg opgraderede fra 37.300 til 37.350. Så ønsker jeg at finde en ram opgraderings løsning som passer mig i længden, og sidst ønsker jeg at opgradere den med en form for ide/harddisk løsning af en eller anden art. Jeg ved ikke helt hvor jeg skal få nallerne i alt det her, men søger lidt rundt omkring efter noget. (Pengene skal også lige findes på en eller anden måde)
Gravatar #849 - CBM
7. mar. 2018 06:03
Hm mon ikke de 2 MB CHIP i en ikke udvidet A1200 kan klare alle WHDLoad spil?
Der er dog noget med at netværk kræver lidt mere ram?

@brostenen:

Det ville være en god løsning. Man har engang kunne købe en færdig adaptor, men alle steder jeg har set den, har den været udsolgt.

Gravatar #850 - kblood
7. mar. 2018 19:00
#849 Man kan køre nogle WHDLoad spil med en A1200 uden extra ram, men ikke specielt mange. Problemet er at en del ram går til at loade selve Workbench, WHDLoad og hvad der ellers er. Jeg brugte en lidt speciel Workbench version for at spare ram og det hjalp en del, men f.ex. AGA spil kræver generelt for meget ram til at de vil kunne køres på denne måde som WHDLoad, så man ville være nød til at have dem som diskette spil eller spil man kan installere på hard-disken og køre uden WHDLoad.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login