mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #751 - kblood
2. dec. 2017 04:26
#748 Det giver helt klart nogle muligheder at få den i et tower. Gør det noget nemmere at opgradere den må man sige.
Gravatar #752 - Ronson ⅍
2. jan. 2018 03:10
Gæt en computer
Gravatar #753 - kblood
2. jan. 2018 16:39
#752 No, it belongs in a museum! :P
Gravatar #754 - demolition
2. jan. 2018 17:15
Ronson ⅍ (752) skrev:
Gæt en computer

ZX-81 med special-tilpasset tastatur?
Gravatar #755 - Ronson ⅍
2. jan. 2018 21:31
Det er da i hvert fald en sinclair strømforsyning
Gravatar #756 - CBM
5. feb. 2018 08:04
kan man snakke om når man smider nyt indmad i en gl. c64, fx en pi og tilkobler dens tastatur via usb keyrah at der er tale om IT Nekromanti udført af en IT Nekromancer?
Gravatar #757 - brostenen
6. feb. 2018 00:09
#756
Uhmmm.... Depends. Så længe der ikke er noget der har ladet livet unødvendigt. :-D
Gravatar #758 - brostenen
6. feb. 2018 00:19
Jeg modtog et nyt diskette drev til min Amiga600 i går, så den fik jeg lige tid til at montere i dag. Der skulle jo være tid til og lave aftensmad til sviger mekanikken. Den stod på en gang italiensk inspireret bacon/svampe-halløjsa i indkogt fløde. Masser af sort peber og hvidløg heri og serveret med spaghetti (jeg fandt lidt af ekstra kvalitet der til og med var økologisk)... Må man snakke om mad i denne tråd? :-D

Anyway...
I morgen skal jeg teste om det fungerer, så jeg kan give feedback på ebay. Det bliver jeg nødt til, da det er en regulær internet shop for vintage hardware i england. Jojo... Det er ikke billigt, men jeg vil hellere have et originalt Amiga drev, end at modeficere et pc-drev, hvis pengene er til det.

Ellers er jeg ude og kigge efter Amiga500 maskiner. Det bliver det næste store indkøb jeg gerne vil have i hus. Der er et eller andet over sådan en fætter, i forhold til en 1200 eller såen. Naturligvis vil jeg gerne have en 1200, men med de priser!! Damn-it... :-O

Jeg skal også ud og kigge efter flere joystick's. Jeg mangler et med pistol-håndtag (det hed det på slang den gang, der hvor jeg er vokset op).

Uhh.... Glemte næsten lige at tilføje.
Min bror har sgu skaffet hen mod 300 disketter i bokse til mig. Måske helt op mod de 400/450 styk's. For satanner jeg får travlt med at formattere disketter i en nær fremtid. :-O
Gravatar #759 - CBM
6. feb. 2018 04:46
brostenen (757) skrev:
#756
Uhmmm.... Depends. Så længe der ikke er noget der har ladet livet unødvendigt. :-D

:-)

brostenen (758) skrev:
Jeg modtog et nyt diskette drev til min Amiga600 i går, så den fik jeg lige tid til at montere i dag. Der skulle jo være tid til og lave aftensmad til sviger mekanikken. Den stod på en gang italiensk inspireret bacon/svampe-halløjsa i indkogt fløde. Masser af sort peber og hvidløg heri og serveret med spaghetti (jeg fandt lidt af ekstra kvalitet der til og med var økologisk)... Må man snakke om mad i denne tråd? :-D

Anyway...
I morgen skal jeg teste om det fungerer, så jeg kan give feedback på ebay. Det bliver jeg nødt til, da det er en regulær internet shop for vintage hardware i england. Jojo... Det er ikke billigt, men jeg vil hellere have et originalt Amiga drev, end at modeficere et pc-drev, hvis pengene er til det.

Ellers er jeg ude og kigge efter Amiga500 maskiner. Det bliver det næste store indkøb jeg gerne vil have i hus. Der er et eller andet over sådan en fætter, i forhold til en 1200 eller såen. Naturligvis vil jeg gerne have en 1200, men med de priser!! Damn-it... :-O

Jeg skal også ud og kigge efter flere joystick's. Jeg mangler et med pistol-håndtag (det hed det på slang den gang, der hvor jeg er vokset op).

Uhh.... Glemte næsten lige at tilføje.
Min bror har sgu skaffet hen mod 300 disketter i bokse til mig. Måske helt op mod de 400/450 styk's. For satanner jeg får travlt med at formattere disketter i en nær fremtid. :-O


Fyyha strengt forbudt at tale om mad i en tråd til gamle computere :-D

Du burde spare sammen til en vampire nu du er så heldig at have en Amiga 600... Amiga 1200 maskinerne er dyre og bliver nok kun dyrere med tiden. .. jeg skal have undersøgt om min ene amiga 1200 maskine kan repareres... kunne godt tænke mig en amiga 600 på et tidspunkt pga den er kompakt og pga vampire

Jeg syntes ikke det giver mening med den vampire de lavede til amiga 500

Jeg venter på at de får lavet en amiga 1200 udgave
Gravatar #760 - brostenen
6. feb. 2018 08:57
#759
Jeg har gået og overvejet en Vampire til min 600, men jeg er 70% imod og 30% for at få nallerne i en. Med så lidt plads der er i den, vil jeg gerne køre den så køligt som muligt, da varme jo ødelægger elektronikken i længden. Det er derfor jeg har spurgt så meget til hvad varmeudviklingen er på en 020-16 accelerator til en Amiga600. Jeg var også nødt til at smide CF kort i min 600'er, da jeg ikke var tilfreds med at den blev så varm som den gjorde, når der sad en gammeldags roterende harddisk.
Jeg vil faktisk hellere have fat i en intern scandounbler til min 600'er, end et acc. kort.

En anden grund til at jeg ikke ønsker en Vampire, er at jeg mest af alt er til den Amiga software som blev produceret til Amiga500. Eneste AGA klasse spil jeg er glad for, er Pinball Illusions.

En 1200 er vildt lækker, og det er nok mest selve maskinen at jeg er forelsket i. Jeg brugte min 1200 som jeg havde i sin tid, til tekstbehandling og regneark, men spil kørte jeg på den 600 jeg også havde den gang. I mine teenageår, da Amiga500 var det nyeste nye, spillede jeg på sådan en ved venner og bekendte, så det er nok mest nostalgi jeg har Amiga for. Noget jeg benytter og såen.

Jeg giver dig ret i at Amiga500 ikke er helt så egnet til acc kort, som f.eks en 1200'er er det. Men jeg har også samme syn på en Amiga600. Hellere køre dem stock. Men hvis det skulle være, så ville jeg nok hellere have et eksternt accelerator kort på en Amiga500 end jeg ville have internt i en Amiga600. Dog ikke mere end maks 020-16 eller noget i den retning. Jeg kan nemlig bedst lide Amiga som jeg kendte det mellem 1987 og 1992.

Jeg frygter sådan set stadig, at en 1200 ville lide samme skæbne som den K6'er jeg har sat til salg. AT jeg har det stående grundet lysten til at eje det, og egentlig ikke fordi jeg ønsker at bruge det synderligt meget, da jeg har alternativer som jeg bruger i stedet for. F.eks. så benytter jeg ikke min K6'er, da jeg hellere vil spille Doom, Dynablaster eller Raptor på en 486'er.

Sidst, men ikke mest... Så er der jo pladsmangel at tage højde for. Jeg skal også kunne være i rummet, i stedet for at det er en labyrint af gammelt hardware.
Gravatar #761 - CBM
6. feb. 2018 16:06
#760: jeg kender det godt.

Jeg har også min A1200 som stock på nær få opgraderinger som usb mus, usb joysticks, usb sticks og usb keyboard

Mine a500 maskiner er helt stock og får formentlig lov til at fortsætte sådan

Jeg vil nok putte min hxc tilbage i min a1200 og så bruge gotek ekstern ved at boote fra df1 på de andre amiga maskiner

Der er noget særligt over stunt car racer via seriel link på 2 ægte amiga 500 maskiner
Gravatar #762 - kblood
6. feb. 2018 22:05
Jeg er lidt ligeglad med om det er en Vampire i en Amiga 500, 600 eller 1200, så længe det er en Vampire v4 og den ikke er stand-alone, men jeg regner nu med at gå efter en FPGA Arcade Replay v2 i stedet med et daughter board v2, som har sin egen 060 CPU, FPU, RGB og 128mb RAM... mener jeg. Man kan desuden koble et diskette drev eller en Gotek til det daughter board, hvilken er hele grunden til at det ikke gør så meget for mig at den er en standalone FPGA. Desuden går den efter at være langt mere kompatibel end Vampire expansion kortene, i stedet for at gå efter alle mulige nye features-
Gravatar #763 - brostenen
6. feb. 2018 23:49
Hvad var det nu den hed, den der nye amiga-lignende OCS maskine som har et pigenavn?

Så har jeg måske også fundet noget der kan interessere CBM her på forummet!!
http://www.tynemouthsoftware.co.uk/Shop
Det er den der Amiga500 til USB keyboard adaptor, der kan hvad en Keyrah ikke kan.

EDIT...
Den hedder da Amy... og er en ECS maskine.
http://www.generationamiga.com/2017/10/22/a-real-6...

EDIT, EDIT...
Og som sædvanlig er jeg forhastet, og har glemt noget vigtigt. Den er jo kun ude som prototype i 25 eksemplarer, og de ved ikke hvornår den kan købes. Noget med at det er et hobby projekt. Men så er der jo noget at spare op til ikke sandt? ;-)
Gravatar #764 - brostenen
7. feb. 2018 00:06
kblood (762) skrev:
Jeg er lidt ligeglad med om det er en Vampire i en Amiga 500, 600 eller 1200, så længe det er en Vampire v4 og den ikke er stand-alone, men jeg regner nu med at gå efter en FPGA Arcade Replay v2 i stedet med et daughter board v2, som har sin egen 060 CPU, FPU, RGB og 128mb RAM... mener jeg. Man kan desuden koble et diskette drev eller en Gotek til det daughter board, hvilken er hele grunden til at det ikke gør så meget for mig at den er en standalone FPGA. Desuden går den efter at være langt mere kompatibel end Vampire expansion kortene, i stedet for at gå efter alle mulige nye features-


Sjovt nok, så syntes jeg at V4 som standalone, lyder meget spændende.
Er der ikke et eller andet med at den kommer til og køre AmigaOS 4.x?
Gravatar #765 - CBM
7. feb. 2018 04:17
#763: nice. Takker. Havde godt set hints andre steder om en sådan adaptor men intet konkret.

Vampire V4 kommer max til at køre OS 3.9 da den ikke kan køre PPC. OS 4 og frem er ren PPC.

Dog arbejder Vampire holdet på deres eget vampire OS baseret på 3.9

@kblood:

Det er ret cool at der kan kobles floppy eller gotek eller hxc til intern og extern. Det savner jeg på vampire v4 stand alone og amiga reloaded

Fordelen ved vampire v4 stand alone er dog at den er et komplet amiga system med moderne hardware og muligvis en mere afslappet pris
Gravatar #766 - brostenen
7. feb. 2018 10:11
Hmmm... In that case.
Så tror jeg en Amy er mere i min boldgade. Jeg er nok lidt gammeldags, men jeg vil gerne køre 3.x og ned, på hardware der er så identisk med oprindelig classic som muligt. Jeg tænker at Os4 er til den moderne Amiga, hvor der skal bruges hestekræfter. Nok derfor at 020/030 acceleratorer siger mig mere end en vampire.

Men det sagt. Så er jeg overrasket over at der bliver produceret så kraftige moderne løsninger til gamle amigaer. Jeg kan lide dem, og jeg syntes de er awesomme. Men ikke så meget at jeg ønsker at eje dem. En af grundene til at jeg specifikt har valgt Kick 37.350 i min a600, og ikke en nyere. Workbench 3.9 ville se mærkeligt ud på min 600, hvis jeg skulle sige det, så den holdes til oprindelig 2.x version af både kick og workbench. Kan ikke huske hvad 37.350 hedder af nummer. Jeg ved kun den hedder noget med 2.x, men workbench kører jeg 2.10 på min.

Ram skal jeg nok have opgraderet en del af, så meget jeg kan, men acc kort holder jeg til 020-16, når jeg en gang får skrabet penge sammen. Intern scandoubler syntes jeg også er mere brugbar end acc kort på en 600.

Sååå.... Ja. Ingen vampire til min miggy.
Gravatar #767 - demolition
7. feb. 2018 13:39
brostenen (766) skrev:
Workbench 3.9 ville se mærkeligt ud på min 600, hvis jeg skulle sige det, så den holdes til oprindelig 2.x version af både kick og workbench. Kan ikke huske hvad 37.350 hedder af nummer. Jeg ved kun den hedder noget med 2.x, men workbench kører jeg 2.10 på min.

KS 37.350 hedder 2.05 hvilket er den der sidder i en A600 som standard. Jeg kan også selv se det attraktive i at holde en Amiga relativt stock, dog kan jeg ikke se fidusen i at vælge KS 2.0x frem for 3.1. 3.1 ligner 2.0x på en prik, er lige så (in)kompatibel, men er dog mærkbart hurtigere i WB pga. diverse optimeringer i bl.a. intuition. Du kan stadig køre WB 2.1 med KS 3.1 og få gavn af den højere hastighed, men også her ville jeg vælge WB 3.1 som igen ligner 2.1 på en prik, dog med flere brugbare forbedringer og kræver ikke mere RAM så den kører fint med 1MB chip. En A600 med KS3.1 og WB3.1 vil derfor stadig se stock ud.

WB 3.5 og 3.9 er et helt andet bæst og det skal man ikke bruge medmindre man har en lidt mere high-end Amiga med 030 eller hurtigere. Jeg kører selv 3.9 på min A1200 med 030/33MHz acc. og der giver det nogenlunde mening selv om en plain 3.1 også har sine fordele på den konfiguration (en 3.9 er noget tungere).
Gravatar #768 - CBM
7. feb. 2018 13:42
Det lækre med Amy er at "hun" kan sidde i alm kabinetter eller i special kabinetter som fx x500 pro
Gravatar #769 - brostenen
7. feb. 2018 14:43
CBM (768) skrev:
Det lækre med Amy er at "hun" kan sidde i alm kabinetter eller i special kabinetter som fx x500 pro


Nemmerlig.... Men er det den bedste "classic" maskine der er kommet siden 1200/4000? Jeg tænker sådan overall og ikke kun muskler?
Gravatar #770 - CBM
7. feb. 2018 15:37
brostenen (769) skrev:
CBM (768) skrev:
Det lækre med Amy er at "hun" kan sidde i alm kabinetter eller i special kabinetter som fx x500 pro


Nemmerlig.... Men er det den bedste "classic" maskine der er kommet siden 1200/4000? Jeg tænker sådan overall og ikke kun muskler?


Det er et godt spørgsmål... så vidt jeg ved er "Amy" langt hen af vejen "bare" en Amiga 500 i mini ITX form faktor... og skal bruge en del af de gamle chips fra en donor maskine...

Hvis den skal have "muskler" så er man nok ovre i at putte en vampire i A500 udgave i "Amy" maskinen da den ellers ikke har flere "kræfter" end Amiga 500

Et x500 pro kabinet vil så også kræve den USB keyboard adaptor til A500 du linkede til... da "Amy" ellers benytter ps2 keyboard
Gravatar #771 - kblood
8. feb. 2018 18:01
#763 Det er godt nok dyrt med den Amiga 500 keyboard til USB syntes jeg. Nice at det er muligt ellers. Min Turbo Chameleon 64 understøtter at man kobler et Amiga 500 tastatur til den, desværre, har de bare ikke fået lavet det så man kan bruge det på nogen måde.

#764 Ja, den skulle ikke kunne køre Amiga OS4, men de regner nu nok med at der skal laves et specielt Workbench / AmigaOS til den som kan udnytte de mange farver og den høje opløsning den ville kunne klare.

#765 Ja, den standalone ville jeg nok også hælde til, hvis den så i det mindste kunne bruge HFE, SCP eller IPF disk images, men det har man ikke fået gjort så at FPGAer kan endnu desværre. Der er jeg glad for at man kan koble et C64 diskette drev til min Turbo Chameleon 64, så jeg kan loade almindelige disketter med den, som min C64 ville loade dem, men den kan jo så også sættes i en C64 så jeg kan bruge dens tastatur og joystick porte.

#770 Ja, Det er helt klart også en af de ting jeg er glad for med Vampire expansion kortene, at man rent faktisk kan have det hele i en almindelig casing. Det er lidt underligt syntes jeg at MiST, MiniMig osv sjældent ser ud til på nogen måde at prøve at lave dem så de ville kunne være i en Amiga casing.

Det kan man vidst heller ikke med FPGA Arcade Replay, den er for høj... specielt med dens daughter board sat på.
Gravatar #772 - brostenen
9. feb. 2018 15:34
Anyhow.....
Har lige betalt for denne her gamle dame....

https://www.ebay.com/itm/Commodore-Amiga-500-Netzt...

Tænk en gang... 1987-2017. Hun er 30 år.
Gravatar #773 - brostenen
9. feb. 2018 17:46
Fik også købt en C64 strømforsyner (moderne type) som har over-voltage-protection. Jeg tør ikke benytte den gamle originale længere, af frygt for at den skal dø og sende 50-something volt igennem min C64'er. Jeg gemmer den gamle, da de jo har en form for nostalgisk design over sig.

Mangler kun en ægte brødkasse. Så tror jeg at mine Commodore oplevelse og nostalgiske erindringer er dækket ind igen. Hvad C64/Amiga angår. Jeg kendte nemlig kun til C64/C64-c/Amiga500/Amiga500+/Amiga600, fra barndom og gennem teenage årene.
Gravatar #774 - CBM
10. feb. 2018 05:40
#773: måske kan vi lave en byttehandel på et tidspunkt... jeg har indtil flere eksemplarer af både den gamle brødkasse og den nye "moderne" c64
Gravatar #775 - brostenen
10. feb. 2018 10:16
#774
Det kan vi måske godt finde ud af. Jeg har dog C64-c modellen i forvejen. Men det bliver lidt svært at undvære mere pc udstyr fra min samling. Men lad os se på det ved en given lejlighed. :-)
Gravatar #776 - CBM
10. feb. 2018 17:31
#775: det skulle lige være hvis du fik fingre i flere sjældne cbm maskiner eller lignende :-)
Gravatar #777 - kblood
10. feb. 2018 21:23
Jeg modtog min FleaFPGA Ohm i torsdags og er begyndt at få den op at køre. Den er ret nice :) Den er ikke blevet sat kommercielt til salg endnu, men jeg tænker der kommer til at være en efterspørgsel efter den. Den kan køre med en ECS Amiga core og en Next186 core, så nu er jeg ved at sætte DOS op på den, efter jeg endelig fandt en måde at få et tastatur til at virke med den.
Gravatar #778 - brostenen
10. feb. 2018 21:45
#777
Damn nice.... Hvad bliver prisen måske?
Gravatar #779 - brostenen
10. feb. 2018 21:46
#776
Jeg tror ikke jeg får nallerne i flere commodore maskiner i den klasse.
Gravatar #780 - CBM
11. feb. 2018 07:14
#779: ok :-)

#777: hvilken hastighed kan den køre ECS core med? Jeg gætter på den har et stykke op til vampire kortene

Gravatar #781 - brostenen
11. feb. 2018 09:04
Hvis den kører ecs fejlfrit og stabilt, er der her en gylden mulighed for at bygge en ind i et usb tastatur, sammen med en usb-hub. ;-)
Gravatar #782 - CBM
11. feb. 2018 09:37
#781: den er en del mindre end pi men ville dog ønske den også ville kunne køre som en A1200 med AGA osv
Gravatar #783 - kblood
11. feb. 2018 10:40
#780 Ja, der er nogle benchmarks et sted. Den kan vidst give den 32mb RAM og 50MHz eller sådan noget. Den kan køre som 68k, 010 og 020. 020 er eksperimentiel.

Den kan ikke køre AGA lige nu, men ham som har lavet den mener at det skulle være muligt at få plads til at den også kan lave AGA.
Gravatar #784 - CBM
11. feb. 2018 10:43
#783: nice, hvad ligger den i prismæssigt?
Gravatar #785 - brostenen
11. feb. 2018 19:31
000/010 på 50? Hmm... Holder den til rpi-3 indtil videre.
Gravatar #786 - dub
11. feb. 2018 21:36
https://www.dropbox.com/s/f4wzm6op3n4d5aq/AmigaSDK...

AmigaDE Kom ud omkring 2000 og blev aldrig til noget.Det var en Java agtig ting. Kræver nok en Windows version før XP, jeg ved det virker med den bedste Windows version (AKA 2000)
Gravatar #787 - kblood
11. feb. 2018 22:13
CBM (784) skrev:
#783: nice, hvad ligger den i prismæssigt?


Den kostede vidst omkring 50 dollars for mig. Han har så ikke besluttet om han vil lave flere af dem.

Jeg har fået den til at køre med både Minimig og Next186, x86 coren kører cirka som en 286, så nyere som som Doom f.ex. kan ikke køre på den og brokker sig over mangel på 386 eller højere. Tror det er spil der bruger dos4gw den ikke kan klare. Desværre har jeg ikke fået lyd til at virke endnu og jeg har ikke kunne køre nogen spil på Amigaen endnu af en eller anden grund. Hvis jeg booter en hdf med den som ikke er Workbench så ser den ud til bare at blive i CLI.

Måske jeg i morgen prøver at køre den med en hdf hvor der er spil på, men jeg har ikke fået nogen mus til at virke med den endnu, selvom jeg har fået mus til at virke i DOS. Underligt nok er der også et tastatur jeg kan få til at virke med Amiga og et andet tastatur jeg kan få til at virke med DOS. Begge ser ellers ud til at ville have et PS/2 kompatibelt tastatur... Amiga coren burde bare være mere kompatibel end DOS coren, da den også skulle kunne understøtte USB 1.1 tastature.
Gravatar #788 - CBM
12. feb. 2018 05:12
Ok hm 50 dollars for en sim A500... til den pris holder jeg mig også til rpi3 pt....
Gravatar #789 - CBM
13. feb. 2018 08:34
jeg skal i gang med at bygge et mellem kabel til eksterne floppy drev... det vil være lige igennem bortset fra flg.:

Select 1 bliver til Select 2
Select 2 bliver til Select 3
Select 3 afbrydes

så kan jeg bruge HxC internt som DF0 og DF1 PLUS have 2 externe drev på som så automatisk bliver DF2 og DF3 (dog kun når HxC drevet er sat op til at være både DF0 og DF1)

http://old.pinouts.ru/HD/ExtDiskAmiga_pinout.shtml

Pin Name Dir Description
1 /RDY <-> Disk Ready
2 /DKRD <-- Disk Read Data
3 GND --- Ground
4 GND --- Ground
5 GND --- Ground
6 GND --- Ground
7 GND --- Ground
8 /MTRXD OC Disk Motor Control
9 /SEL2 OC Select Drive 2
10 /DRES OC Disk Reset
11 /CHNG <-> Disk Removed From Drive-Latched Low
12 +5V --> +5 Volts DC (250 mA max)
13 /SIDE --> Select Disk Side (0=Upper, 1=Lower)
14 /WPRO <-> Disk is Write Protected
15 /TKO <-> Drive Head position over Track 0
16 /DKWE OC Disk Write Enable
17 /DKWD OC Disk Write Data
18 /STEP OC Step the Head-Pulse, First low, then high
19 DIR OC Select Head Direction (0=Inner, 1=Outer)
20 /SEL3 OC Select Drive 3
21 /SEL1 OC Select Drive 1
22 /INDEX OC Disk Index Pulse
23 +12V --> +12 Volts DC (160 mA max, 540 mA surge)

select1 = 21
select2 = 9
select3 = 20

23 pin SUB D connectors, male and female

F -------- M

select1 21 ----- 09 select2
select2 09 ----- 20 select3
select3 20 ----- n/a

1-8 -> 1-8
10-19 -> 10-19
22-23 -> 22-23

alternativt...

select1 21 ----- 09 select2
select2 09 ----- 20 select3
select3 20 ----- 21 select1

Gravatar #790 - brostenen
13. feb. 2018 15:00
#789
Sweet... Hvis det lykkedes for dig, må du lige poste billeder.
Gravatar #791 - brostenen
13. feb. 2018 15:06
Jeg modtog de to kabler jeg havde bestilt. De tillader at man kan benytte et umodeficeret pc drev i en Amiga. Det er kabler, bygget til det interne DF0. Dog tænkte jeg at de også kunne benyttes i et eksternt drev. Og jeps... Det funker fandme.

Jeg kan ikke se forskel overhovedet, ved brug af D-Copy, hvor det eksterne drev er henholdsvis Source eller Target. Atltså 100% read/write compatibel. Jeg kan formattere en diskette med drevet i D-Copy. Jeg kan teste en diskette i D-Copy og jeg kan formattere en diskette i Workbench. Jeg kan ligeledes benytte den til at spille med.

Sidst men ikke mindst, så kan jeg stadig benytte selve drevet i en almindelig PC hvis jeg skulle få brug for det i fremtiden. Specielt når jeg er en klaphat til at lodde SMD komponenter. Har lige forsøgt mig, og jeg løftede en solderpad.

Anyway...
https://www.ebay.com/itm/Amiga-internal-drive-adap...

Gravatar #792 - CBM
13. feb. 2018 15:29
@brostenen: det vil jeg gøre :-)

Gad vide hvad den adaptor indeholder .. jeg fandt lidt her. ..

https://retrocomputing.stackexchange.com/questions...
Gravatar #793 - brostenen
14. feb. 2018 08:45
#792
Der er en chip/ic på pcb'et. Der injecter de signaler som amigaen har brug for. Jeg ved ikke helt hvad det går ud på, men det fungerer.
Gravatar #794 - kblood
14. feb. 2018 17:51
CBM (788) skrev:
Ok hm 50 dollars for en sim A500... til den pris holder jeg mig også til rpi3 pt....

Men den køre jo så som en rigtig Amiga 500... selvom den så godt nok mangler drevet og tastaturet. Man kan nu godt koble joysticks til den hvis man roder lidt med den. Det nice er jo netop det er en FPGA, så hvis man kan kode det, så kan den gøre det. Han prøver også at få lavet AGA understøttelse til den, og så er 50 dollars bare noget bedre end de over 100 dollars som en Amiga 500 har det med at koste nu... eller den ligger vidst i over 140 dollars allerede. Det skal vidst være PS/2 tastaturer man bruger med den, og jeg mener der findes PS/2 Amiga tastaturer for det var vidst det som Amiga 4000 og sådan brugte. Jeg bruger at gammelt AT tastature PT, men fik nu vidst også at USB tastatur til at virke med den. Det kan vidst godt fungere med den hvis det er USB 1.1 kompatibelt eller PS/2 kompatibelt.

Det bedste ved den er så netop at den ikke kun har en Amiga core, men også har en okay kraftig 286 core, så den kan køre som en DOS maskine og siden det ikke er emulation, så er der ikke nogen delays som der er med WinUAE, Pi osv... selvom de delays nu vidst ikke har generet mig.

Jeg er ret imponeret over at jeg kunne køre Alone in the Dark på den og det kører ret godt. Det eneste DOS spil jeg har prøvet på den som jeg kunne køre og som laggede var Blake Stone spillene.

DOS spil fra 1993 og fremefter kan så ofte ikke køre på en 286. Der er også nogen spil hvor der er grafik fejl og sådan.

Glæder mig nu til at se hvad der måske ellers kommer af cores til den. Er ret sikker på at der kommer en C64 core inden så længe.
Gravatar #795 - CBM
14. feb. 2018 18:02
#794: det lyder lidt som en "MIST" light :-) men nice nok.
Gravatar #796 - brostenen
15. feb. 2018 16:48
Jeg modtog min Amiga500 i dag. Jeg har testet den og alt fungerer, på nær tank musen. Den er i perfekt original farve, og ingen rust på noget. Der er original rf shield og diskettedrevet fungerer som om det er nyt. Det er som om Amigaen lige er pakket ud og ny fra fabrikken. Damn den er nice. Ikke dårligt for 1000 bobs, plus 74 i forsendelse. Så nu skal der indkøbes 512kb ram. Tror jeg køber en fra indevidual computers, da de er nye.

Ligeledes kom min nyproducerede c64 strømforsyner i dag. Den har indbygget over voltage protection, og er bygget efter moderne standard. Dobbelt op på sikkerhed der. Selv om der er liv i den originale og volt er stabilt, stoler jeg ikke på de originale.

Dagen i dag er som juleaften...
Gravatar #797 - CBM
15. feb. 2018 17:09
#796: nice. Du kan evt modde tank musen (nu når den er defekt) om til en USB mus via en billig USB mus fra fx Flying Tiger butikken
Gravatar #798 - brostenen
15. feb. 2018 17:24
Naa.... Tænker at jeg skal købe ny infrarød tankmus pcb. Så jeg slipper for nullermænd i hjulene.
Gravatar #799 - kblood
15. feb. 2018 20:17
#797 Ja, men med den fordel at den koster meget mindre og fylder meget mindre. En MiST koster da vidst mindst 200 Euro... det er jo en helt anden pris. Den passer ikke ligefrem ind i en Amiga casing, og så understøtter den ikke HDMI, kun VGA.

MiST har så lige nu langt flere cores som er klar til den, og den kommer jo så også med hardware så den er klar til at man kan forbinde joysticks til den og sådan, og det er da fedt, men FleaFPGA vil måske også komme til at kunne understøtte AGA og køre allerede en Amiga med op til 32mb fast RAM, 2mb CHIP ram, 020 CPU så man kan gøre cirka det samme med den når det gælder om at bruge den som en Amiga.

Man skal så godt nok lige have noget PS/2 compatibelt input. Det er lidt øv.
Gravatar #800 - brostenen
15. feb. 2018 20:47
Poster lige et par billeder af hende den gamle dame. Jeg er stadig chokeret over at den er i langt bedre stand end eBay annoncen gjorde den til at være. Hvis i klikker på billederne, får i et større på "Post Image".





Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login