mboost-dp1

Sony
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Ja virker da også umiddelbart som om e-bøger skulle være en god forrretning for forfattere. Den amerikanske Kindle har jo online bogbutik direkte på enheden, hvilket garanteret øger kendskabet og sandsynligheden for at folk køber deres bog. Og ja så kan der sikkert spares en del i produktionsomkostninger.
E-bøger er vel billigere og distribuere og giver større frihed fordi man ikke nødvendigvis behøver finde et forlag der vil trykke ens bog, man laver bare en hjemmeside.
Men jeg må nu indrømme at jeg nyder mine harback bøger langt mere end de par e-bøger jeg har...det er bare rare :)
Men jeg må nu indrømme at jeg nyder mine harback bøger langt mere end de par e-bøger jeg har...det er bare rare :)
Nu skal vi så tvinges til at høre på den nøjagtigt samme tudehistorie som vi har hørt fra pladeselskaberne og deres associerede kunstnere de sidste 20 år.
Der er, og jeg understreger, totalækvivals i tilfældende. Og udfaldet kender vi. Musikkunsterne er her stadig, deres nuværende forretningsmodel er bare uddateret. De kunstnere som tænker sig om, og f.eks. selv sørger for distribution af materialet, har alt sandsynlighed for at tjene endnu mere kasse end før.
Frants Iver Gundelach går af en eller anden årsag forlagenes (distributionsselskabernes) ærinde, i stedet for at beskytte de kunstnere interresser han er ansat til at varetage. Hvis de ikke er helt fatsvage, undskyld min fordom, så afsætter de ham nu og her ved første lejlighed - men det sker nok ikke....
Der er, og jeg understreger, totalækvivals i tilfældende. Og udfaldet kender vi. Musikkunsterne er her stadig, deres nuværende forretningsmodel er bare uddateret. De kunstnere som tænker sig om, og f.eks. selv sørger for distribution af materialet, har alt sandsynlighed for at tjene endnu mere kasse end før.
Frants Iver Gundelach går af en eller anden årsag forlagenes (distributionsselskabernes) ærinde, i stedet for at beskytte de kunstnere interresser han er ansat til at varetage. Hvis de ikke er helt fatsvage, undskyld min fordom, så afsætter de ham nu og her ved første lejlighed - men det sker nok ikke....
1) Forfatteren ønsker en kontrakt med et forlag
2) Forlaget foreslår en god pris for fysiske bøger, og en eller anden pris for elektroniske bøger
3) Forfatteren skriver under
4) Elektroniske bøger sælger godt
5) Forfatteren opdager at betaling for elektroniske bøger er lav
Undskyldningen er, at man accepterer en lav pris, da man ikke forventer et væsentligt salg. Men pludselig begyndte salget at blive væsentligt.
Right?
2) Forlaget foreslår en god pris for fysiske bøger, og en eller anden pris for elektroniske bøger
3) Forfatteren skriver under
4) Elektroniske bøger sælger godt
5) Forfatteren opdager at betaling for elektroniske bøger er lav
Undskyldningen er, at man accepterer en lav pris, da man ikke forventer et væsentligt salg. Men pludselig begyndte salget at blive væsentligt.
Right?
myplacedk (6) skrev:Undskyldningen er, at man accepterer en lav pris, da man ikke forventer et væsentligt salg. Men pludselig begyndte salget at blive væsentligt.
Også sådan jeg forstår det... men er det ikke bare et spørgsmål om, at man fremover sørger for bedre betaling i forbindelse med digital distribution.
Og hvis det er et stort problem, så kan hele branchen vel bare kræve genforhandling af kontrakter...?
Det der undre mig er hvorfor "kunsterne" skulle få en lavere betaling for en e-bog end for en fysisk.
Jeg ville som kunstner da til hver en tid kræve den samme betaling pr medie, om det så er digital eller fysisk. Hvad min udgiver så har af produktions omkostninger de ligger oven i er jeg da ligeglad med. Så pr fysisk bog får jeg 20 kr og de har så en produktionsomkostning på 100 kr, hvorfor de sælger den til 250 (de skal jo også tjene). På en e-bog får jeg også 20 kr. Der har de en produktions omkostning på 1 krone og sælger den så for 100 kr.
#9
Det er ALT for højt. En bog (om det så er 300 eller 500 siders bog) bliver solgt for omkring 250 kr. Tror ikke de har en omkostnig pr side på mere end 1 øre. De har derimod sikkert en grund udgift (indbinding osv) på en 10-20 kr. Dertil kommer så fragt og salgspersonale. På en bog til 250 kr gætter jeg på at mindst de 100 kr falder som fortjeneste i de forskellige led (bogtrykker, fragtmænd, butikker).
Jeg ville som kunstner da til hver en tid kræve den samme betaling pr medie, om det så er digital eller fysisk. Hvad min udgiver så har af produktions omkostninger de ligger oven i er jeg da ligeglad med. Så pr fysisk bog får jeg 20 kr og de har så en produktionsomkostning på 100 kr, hvorfor de sælger den til 250 (de skal jo også tjene). På en e-bog får jeg også 20 kr. Der har de en produktions omkostning på 1 krone og sælger den så for 100 kr.
#9
Det er ALT for højt. En bog (om det så er 300 eller 500 siders bog) bliver solgt for omkring 250 kr. Tror ikke de har en omkostnig pr side på mere end 1 øre. De har derimod sikkert en grund udgift (indbinding osv) på en 10-20 kr. Dertil kommer så fragt og salgspersonale. På en bog til 250 kr gætter jeg på at mindst de 100 kr falder som fortjeneste i de forskellige led (bogtrykker, fragtmænd, butikker).
#6
Korrekt.
Det handler, kort sagt, om at forfatterne nu opdager at de har indgaaet en aftale de ikke kan lide.
Hvad kan man sige udover "tough shit" ?
Hvis jeg gaar med til at saelge "x" for 1kr per enhed, saa kan jeg da ikke komme bagefter og kraeve flere penge, blot fordi den anden part nu saelger 100.000.000 enheder.
JEg har stadig faaet min del af pengene, og medmindre jeg ligefrem har givet rettighederne vaek gratis, saa er det da stadig en fin deal.
Jo flere solgte enheder, jo flere penge faar jeg.
Uanset om jeg faar 100kr per enhed, eller 5kr :)
Korrekt.
Det handler, kort sagt, om at forfatterne nu opdager at de har indgaaet en aftale de ikke kan lide.
Hvad kan man sige udover "tough shit" ?
Hvis jeg gaar med til at saelge "x" for 1kr per enhed, saa kan jeg da ikke komme bagefter og kraeve flere penge, blot fordi den anden part nu saelger 100.000.000 enheder.
JEg har stadig faaet min del af pengene, og medmindre jeg ligefrem har givet rettighederne vaek gratis, saa er det da stadig en fin deal.
Jo flere solgte enheder, jo flere penge faar jeg.
Uanset om jeg faar 100kr per enhed, eller 5kr :)
Jeg tabte også noget på en e-bog engang..en cola.. heldigvis lå den på en Cd så jeg kunne vaske den med sæbe, tørre den og læse den..
Havde det været en papirbog ville den have været røget ud!
Dette er igen et eksempel på at visse brancher ikke formår at følge med udviklingen og tilpasse de aftaler og funktioner de har derefter. Man skulle tro at ved lancheringen af ex Kindle (amazons e-bog læser) at de relevante brancheorgaisationer allerede havde taget et standpunkt over for forlagene og dermed sat krav fra start..
Havde det været en papirbog ville den have været røget ud!
Dette er igen et eksempel på at visse brancher ikke formår at følge med udviklingen og tilpasse de aftaler og funktioner de har derefter. Man skulle tro at ved lancheringen af ex Kindle (amazons e-bog læser) at de relevante brancheorgaisationer allerede havde taget et standpunkt over for forlagene og dermed sat krav fra start..
fennec (10) skrev:
#9
Det er ALT for højt. En bog (om det så er 300 eller 500 siders bog) bliver solgt for omkring 250 kr. Tror ikke de har en omkostnig pr side på mere end 1 øre. De har derimod sikkert en grund udgift (indbinding osv) på en 10-20 kr. Dertil kommer så fragt og salgspersonale. På en bog til 250 kr gætter jeg på at mindst de 100 kr falder som fortjeneste i de forskellige led (bogtrykker, fragtmænd, butikker).
http://www.elounge.com/pages/ProductDetails.aspx?P...
The IBM I Programmer's Guide to PHP, 450 sider... 600 kr.
Man kan ikke give en generel pris på bøger, eller sige at en pris er for høj eller lav. En bog er andet end papir, fragt og salgspersonale - og nogle af dem er meget dyre. Konceptet kaldes udbud og efterspørgsel, og har intet med produktionsprisen at gøre.
Når man sætter noget til salg, er det med en formodning om at man kan sælge x antal til y pris. Derefter regner man produktionsprisen p, og hvis y - p = acceptabelt overskud, sætter man produktionen igang.
0#
Og forlagene ved udemærket, at en e-bog ikke kan sælges til samme pris som en fysisk bog. Forbrugerne tillægger nemlig ikke en fil, samme værdi som en fysisk udgave - i hvert fald ikke i den tid vi lever i nu. Derfor må den anddel forfatteren får, også blive lavere. Det er alt sammen meget enkelt.
Som andre også så rigtigt har sagt, må det snart være slut med alt det piveri. Aviserne har accepteret at den trykte udgave er nedadgående og at læserne skal findes på nettet i fremtiden, og sådan kan man finde talrige eksempler på fysiske medier der går den digitale vej og stadig tjener penge.
cordion (9) skrev:hmm... hvad så hvis de sælger bøgerne billige?
de kan sikkert sælge bøgerne for 10% af fysisk og stadig tjene ind på det (jeg gætter)
Vi snakker om prisen mellem forfatter og forlag, det er du med på, ik'?
Ja, forfatteren kunne sælge til 1% af prisen, og stadig tjene på det. Forfatteren har jo ingen omkostninger ved et salg, ud over lidt praktisk med at indgå aftalen.
Selv om "tjene" måske vil være et stort ord til så små beløb. ;-)
cordion (9) skrev:hvad koster en 500 sider bog i materiale?
Det korte af det lange er i hvert fald: Fremstillingsprisen er en meget lille del af salgsprisen. Ligesom så mange andre varer.
Grunden til at forfatterne er utilfredse med det her er sandsynligvis, at aftaler med store forlag er rigtig gode til at få en bog ud, så alle kan se den og sprede budskabet om at netop DIN bog er værd at købe i stedet for alle de andre. Ud over det sørger forlaget for indbinding og alt det andet, penge falder af til forfatteren der så kan koncentrere sig om at skrive i stedet for alt det forretningsmæssige.
Problemet med e-books i dette tilfælde er at produktionsomkostningerne er meget lavere, PR-delen kan klares af en godt formuleret teenager og prisen ryger derfor ned. Derudover, som #6 skrev, så har forfatterne ikke opdaget dette, og modtager en lavere procentdel af en lavere salgspris der nok heller ikke sælger helt så godt (af #3's grund... Fysiske bøger ejer pdf'er til enhver tid).
Cliff Hansen har nok meget ret i, at forfatterne er usikre på den nye metode, og det er derfor den ikke bliver udforsket, men jeg tror der er en grund mere til at forlagsbundne forfattere ikke får ordentlige e-book aftaler:
E-books egner sig rigtig godt til uafhængigt salg, og i mindre grad til forlagsbundet salg. Med de uhyre lave produktionsomkostninger, hjemmesider der tilbyder en online shop for det rene ingenting kan alle i morgen udgive deres egen bog uden om de store forlag. Problemet vil dog altid være PR, som er den største grund til at gå med forlagene, da de har aftaler med butikskæder og hjemmesider overalt. Derfor er den del altid meget lettere.
Anne-Marie Vedsø Olesen har dog, selv med et forlag, fundet vejen ude om det, selvom det også kræver meget arbejde: Hun har dyrket sig selv som forfatter og solgt lige så meget på sin egen person, som på hendes bøger, hvilket har virket enormt godt. En lignende metode, ved at udnytte forumskulturer rundt omkring, vil nok være den uafhængige forfatters måde at vinde frem på, men det kræver også ret meget arbejde/en blog med en stor læserskare.
Forlagssolgte e-books vil derimod være dyrere, fordi forlaget også selv skal tjene nogle penge (Gyldendal er for eksempel et privatejet firma og udgiver næsten kun på basis af forventet profit).
Uheldigvis er skønlitteratursindustrien bundet så fast i de der skide forlag, at det ikke er en rigtig bog og man er ikke en rigtig forfatter, før det er gennemgået og godkendt af et af forlagene. Det er selvfølgelig enormt ærgeligt, men industrien er også så utaknemmelig og svær at komme ind i, at der ikke skal meget motivation til før unge, uudgivede forfattere prøver andre veje.
Problemet med e-books i dette tilfælde er at produktionsomkostningerne er meget lavere, PR-delen kan klares af en godt formuleret teenager og prisen ryger derfor ned. Derudover, som #6 skrev, så har forfatterne ikke opdaget dette, og modtager en lavere procentdel af en lavere salgspris der nok heller ikke sælger helt så godt (af #3's grund... Fysiske bøger ejer pdf'er til enhver tid).
Cliff Hansen har nok meget ret i, at forfatterne er usikre på den nye metode, og det er derfor den ikke bliver udforsket, men jeg tror der er en grund mere til at forlagsbundne forfattere ikke får ordentlige e-book aftaler:
E-books egner sig rigtig godt til uafhængigt salg, og i mindre grad til forlagsbundet salg. Med de uhyre lave produktionsomkostninger, hjemmesider der tilbyder en online shop for det rene ingenting kan alle i morgen udgive deres egen bog uden om de store forlag. Problemet vil dog altid være PR, som er den største grund til at gå med forlagene, da de har aftaler med butikskæder og hjemmesider overalt. Derfor er den del altid meget lettere.
Anne-Marie Vedsø Olesen har dog, selv med et forlag, fundet vejen ude om det, selvom det også kræver meget arbejde: Hun har dyrket sig selv som forfatter og solgt lige så meget på sin egen person, som på hendes bøger, hvilket har virket enormt godt. En lignende metode, ved at udnytte forumskulturer rundt omkring, vil nok være den uafhængige forfatters måde at vinde frem på, men det kræver også ret meget arbejde/en blog med en stor læserskare.
Forlagssolgte e-books vil derimod være dyrere, fordi forlaget også selv skal tjene nogle penge (Gyldendal er for eksempel et privatejet firma og udgiver næsten kun på basis af forventet profit).
Uheldigvis er skønlitteratursindustrien bundet så fast i de der skide forlag, at det ikke er en rigtig bog og man er ikke en rigtig forfatter, før det er gennemgået og godkendt af et af forlagene. Det er selvfølgelig enormt ærgeligt, men industrien er også så utaknemmelig og svær at komme ind i, at der ikke skal meget motivation til før unge, uudgivede forfattere prøver andre veje.
Har købt én e-Book, og gør det aldrig igen ....
Det er SÅ irriterende at ligge i sengen med en 24" skærm i hænderne når det er tid for lidt nat læsning.
Når jeg ærlig og redelig har købt en bog vil jeg også have mulighed for at printe den ud.
Det er SÅ irriterende at ligge i sengen med en 24" skærm i hænderne når det er tid for lidt nat læsning.
Når jeg ærlig og redelig har købt en bog vil jeg også have mulighed for at printe den ud.
#18
Det er vel ikke ebook-konceptets skyld, at du ikke bruger en passende skærm?
Jeg synes en mobil-telefon med en stor skærm er ganske passende, men kan godt forstå nogle vil foretrække noget A5- eller A4-agtigt.
En 24"-skærm tager jeg kun mellem hænderne for at flytte på den.
Det er vel ikke ebook-konceptets skyld, at du ikke bruger en passende skærm?
Jeg synes en mobil-telefon med en stor skærm er ganske passende, men kan godt forstå nogle vil foretrække noget A5- eller A4-agtigt.
En 24"-skærm tager jeg kun mellem hænderne for at flytte på den.
Det er sgu præcist som #4 skriver. Den her debat er en komplet (pirat?)kopi af hele debatten omkring musikdistribution. Problemstillingen er så tæt på, at vi ikke engang behøver sidde og skrive sure indlæg her på newz om det.
Vi kan bare kopiere alle vores gamle indlæg om mp3 filer, og erstatte "mp3" med "eBook", og så har vi sparet lidt tid. :)
Vi kan bare kopiere alle vores gamle indlæg om mp3 filer, og erstatte "mp3" med "eBook", og så har vi sparet lidt tid. :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.