mboost-dp1

unknown

Fona slår it-butikker

- Via DR -

Rene Ord for Pengene afleverede fem ens computere med monteringsfejl til reperation hos fem forskellige computerforhandlere. Det drejede sig om et CDROM-drev med en forkert placeret jumper, samt en strømforsyning hvor et kabel sad forkert.

Som de eneste fandt Fona og Zitech begge fejl, men Fona var samtidig 47% billigere end det næstbilligste sted.





Gå til bund
Gravatar #51 - Raenil
19. feb. 2003 21:42
Jeg er ansat som system tekniker i et konsulenthus. Vores oplevelse er oftest, at fortæller vi en kunde, at vedkommende har brug for Hardware X, så regner kunden med at vi har ret. Hvorimod hvis en sælger fortæller om samme hardware - så er kunden mere mistroisk.

Det kommer sig nok af, at mange sælgere ikke rigtigt forstår hvad de har med at gøre - de kan skabe leads, de kan snakke, og de kender priserne - men de kan dælme ikke sætte et tilbud sammen og fortælle kunden hvad denne har brug for, uden vores hjælp.

At en tekniker ikke skulle kunne forstå kundens behov en en påstand der er langt ude på overdrevet. Vi har måttet fortælle mange kunder, at det kan da godt være, at det sælger var ved at sælge dem var sejt og dyrt - men det har de bare ikke brug for.
Gravatar #52 - getvirus
19. feb. 2003 22:08
Da Fona skulle lave min laptop, gik der 2 mdr, før jeg fik den igen. De skulle skifte harddisk. Jeg kunne selv have gjort det på ½ time.

Fona skulle holde sig væk fra computer.!!!!!
Gravatar #53 - XorpiZ
19. feb. 2003 22:28
#52

Hvorfor gjorde du det så ikke selv?
Gravatar #54 - Zuul_greve
19. feb. 2003 22:52
#53
Hvis han selv gjorde det ville garantien jo ryge, så det ville jo nok ikke være så smart vel?
Gravatar #55 - brislingf
20. feb. 2003 00:13
Hmm giver ikke fem øre for den test. Den nævner ikke den tid det tager for at reparere maskinen. Det tager ikke højde for hvis der skulle have været skiftet dele i maskinen. Fona skulle fandme ikke have tilladelse til at rode med folks maskiner da de ikke har en skid styr på det de laver. F-group presser ulovligt deres leverandører, snyder kunderne og skulle i teorien slagtes for den service det yder. Den eneste grund til at de stadigvæk har virksomhed i DK er at folk kan få varer på afbetaling, som faktisk er den eneste form for kunder der kan få en ordentligt service af dem, når varen går i stykker.

Jeg har en bærbar og haft en før som var købt derinde. Den nye var ikke blevet købt derinde hvis det ikke var fordi at jeg skulle købe der hvis jeg ville have forsikringssummen.
Min gamle bærbar kostede 12.999 fra ny uden opgradering. Den blev repareret for ialt ca. 75.000 betalt af forsikringen. De pressede reperationen indtil maskinen var helt færdig, det tog ca 5 uger hver gang... så ud af 3,5 år var den til rep ca. 10 måneder. De fleste af gangene nægtede jeg at modtage den fordi den ikke var samlet ordentligt.

Den nye jeg har købt har jeg haft i 11 måneder, den har været til reperation af 3 gange af en 5 uger ad gangen, den er ligenu ved toshiba fordi jeg nægtede at lade fona reparere den. Da jeg var inde for at høre om toshiba havde kommet med en melding. Svaret var. de mangler reserve dele, hmm en fladskærm, strømforsygning, hdd, og dvd drev. Efter at fona havde skiftet motherboardet deri, kørte den tre timer og brændte totalt af.. den lugtede ikke godt... så jeg venter mens jeg bander over fona i lange baner...
Jeg hader dem og jeg kan ikke se hvorfor testen ikke var blevet stillet anderledes op, hvilket firma vil vente 5 uger på en pc, jeg kender ikke nogen. Ventetiden må maks være 2 dage. hvis der skal dele hjem.

Fona er en firma, der behandler de kunder der har købt udstyr ved dem, som andenrangs forbrugere og deres standard svar er altid at de mangler reserve dele.. Det kan fandme ikke tage 3 uger at få standard varer til computere.. det kunne være gået en enkelt gang med ikke konstant. De kunne også bare lave deres arbejde ordentligt, så kunne det jo være at det udstyr de sender ud til kunden kan holde mere en tre timer. min personlige mening er at de er en flok svindlere og den holdning fastholder jeg.
/brislingf
Gravatar #56 - px
20. feb. 2003 06:53
brislingf: Velkommen til virkeligheden, og så burde du nok overveje at lade være med at transportere din bærbare ved at sparke den hen af fortovet hele tiden.
Gravatar #57 - thunderdwarf
20. feb. 2003 07:03
#55 tøsebarn, du er sgu en der forstår at bruge dem. Hvis varen ikke er i orden skal de have den tilbage!
Hvorfor findes der ikke kompetente sælgere nu til dags forresten? Jeg spurgte en "sælger" i Elec. City, hvorfor en bærbar Compaq var dyrere end Medion (Aldi classic), og han svarerede: " det er pga. navnet"?! Fedt, jeg spurgte da ikke min mor om råd ang computerkøb.
Stakkels Hr og Fru DK siger jeg bare
Gravatar #58 - Zee
20. feb. 2003 07:10
55:
Det med mangel på reserverdele...
Det er ikke FONA som ikke har bestilt reserverdele hjem, det er leverandøren som ikke kan levere dem. Det problem støder man ofte på, alle steder, og det har altså ikke noget med butikken at gøre.
Mht. reparationerne, så sendes stortset alle bærbare (hvis ikke alle), direkte til producentens eget værksted med det samme, og det er dem som så er ansvarlige for reparationstiden og kvaliteten. Så jeg tvivler på det var gået anderledes hvis du havde købt computeren end andet sted, måske er det nærmere dit valg af computer der er noget i vejen med...
Derudover kan man undre sig over at du havde købt en computer i FONA?
Du siger de ikke har styr på noget, de har styr på det de vil have styr på, og det som er deres politik. FONA retter sig mod førstegangskøbere, nybegyndere osv.
Hvis man ikke passer under de kategorier er man end idiot, hvis man køber en computer i en HI-FI butik...
Gravatar #59 - mikbund
20. feb. 2003 08:04
<STRONG>brislingF:</STRONG>
Du ved ikke ret meget om hvad der foregår bag tæppet. Du tror måske selv at Fona reparerer deres bærbare?

De bliver sendt til leverandøren eller et autoriseret serviceværksted for [indsæt computermærke]. Derfor er det værkstedet/producenten som er for sløve! Fona er uden skyld!

<STRONG>Zuul_greve:</STRONG>
Visse computerproducenter er ligeglade med om du blot aflever den defekte del, eller selv åbner computeren!

[jeg arbejder ikke hos Fona]
Gravatar #60 - Praetorian
20. feb. 2003 12:52
58#

Da jeg indleverede min TOshiba til reparation i Merlin var det Merlins eget værksted der tog sig af reparationen. Indlverede den en onsdag og havde den igen onsdagen efter. Men oki den var så også kun røget på gulvet da jeg tabte min skoletaske. Har så købt en decideret computer taske til den nu.

Vil lige tillade mig at komme med min egen reparations historie :-).

Det startede med at jeg ville have et GF4 kort. Fik kortet og smed det i min computer som så blev ustabil. Når at jeg så satte mit PCI grafikkort kort i igen så kørte den fint. Sendte så kortet retur da jeg mente at det var noget galt med det. Fik så et nyt kort og det virkede heller ikke. Nåh fandt så ud af at det nok var min AGP port der aldrig havde virket og firmaet jeg havde købt bundkortet af ville ikke ombytte det. Nåh i med PCI grafikkortet igen.

Men nu begyndte min computer så at hyle, ikke nogen fast frekvens mere springende i hz. Samtidigt med blev den vildt ustabil. Skiftede så PSU'en ud fra den betragtning at det nok var den der var ved at stå af. Købte så også ny HD da denne også pludselig begyndte at melde fejl.

Ingen af disse ting hjalp udover at HD holdt op med at melde fejl og jeg måtte så krybe til kortet og indleverer min computer til reparation. De kunne ikke finde fejlen men vi konkluderede dog i fællesskab at det måtte være bundkortet idet at delene virkede perfekt i deres testmaskine. Købte så nyt bundkort og så kørte det igen. D'oh siger jeg bare.

At det bundkort jeg så har nu kører også har det nogle irreterende symptomer er jeg lidt træt af. Havde forventet bedre af Asus.
Gravatar #61 - getvirus
20. feb. 2003 13:39
#53. Som #54 skrev, så ville garantien ryge, samt at jeg selv skulle betale for den nye harddisk.
Gravatar #62 - Nico25
20. feb. 2003 16:39
<STRONG>TYBO</STRONG> Jeg skrev også "hvis" sådan person fantes.

Og en tekniker en for bare et af fagende ville nok heller ikke stå i forretning.
Gravatar #63 - brislingf
20. feb. 2003 18:04
>58# & 59#
F-group reparere selv, det firma der udfører det under f-group hedder elektronik centret. Jeg måtte sparke deres butiks indehaver for at være sikker på at den kom til toshiba. Har lige modtaget den, 5 ugers rep.. kunne se at toshiba kun har haft den i en uge.. hvem er det lige der er sløve her... F-group. Jeg har diskuteret med dem de sidste 4 år og ved hvordan de arbejder.
Håber at min laptop holder...:-D
Gravatar #64 - Nico25
20. feb. 2003 18:05
<STRONG>55 </STRONG>Bruger: <STRONG>brislingf</STRONG><STRONG> : </STRONG>Du aner ikke hvad du snakker om!
Hvis en computer går i stykker, og i dit tilfælde her en bærebar. Så skal computeren til reparation. Sådan er det da garantien omfatter dette
. Grunden til at det ikke kan tage to dage, som mange ikke kan forstå er følgende.
En PC bliver indleveret til reparation hos sin forhandler mange forhandlere har aftaler med forskellige service værksteder. Og måske prøver forhandleren at lave den selv. I nogen tilfælde vil computeren blive sendt til producenten af computeren. Fordi service værkstedet ikke kan lave den, og det kan være en manglende reservedel. Og grunden til at man ikke har et hav af PC reservedele liggende på lager, er som alle ved.... de taber rigtigt meget i værdi. Og reservedele fra eksempel vis østen er ikke fra dag til dag eller uge til uge. De kommer når de kommer.

Så hvis computeren bliver sendt til forhandlerens service værksted (som også tager meget tid) service værkstedet har også "kø kultur" det tager også tid. Skal maskinen vidersendes til producenten tager det også. Og reservedele der ikke er på lager tager tager også meget lang tid. Computeren bliver så sendt tilbage igen, samme vej tilbage til forhandleren.

Det hele handler om kroner og øre "mange" og skulle det ændres ville det kun gå udover forbrugeren.
Det gælder også hvis en "tekniker" skulle ekspedere folk i forretningen, time lønnen ville stige og hvem betaler.... Forbrugeren.

Så meget uheldige <STRONG>brislingf</STRONG> hvis du næste gang skal sende dine ting til reparation (Om det så er dit TV eller kaffe maskine) så husk på ovenstående. Og det er faktisk også muligt at få lavet en "hast" reparation mod et mindre gebyr.

Du skriver:
Ventetiden må maks være 2 dage. hvis der skal dele hjem.
Jeg ved ikke hvor du har hørt eller oplevet det!!
men prøv lige at tænke lidt logisk.... alt kan gå istykker om det er nyt eller gammelt derfor er garantien opfundet.
Gravatar #65 - SiH
20. feb. 2003 19:14
Att.: #55 / brislingf
For at sige det som det er ! DU ER EN <STRONG>HAT</STRONG>!
Hvad fanden fejler din bærbare hvis den skal repareres for 75.000kr? Det må sq være noget Hi-Tech HW du har smidt i den maskine for at en reparation kan koste så meget.
Er den lavet af Magarine og blødt gær siden du har haft så mange problemer med den.... eller er det bare et tegn på du ikke kan finde ud af at behandle din bærbare ordenligt. Desuden begriber jeg ikke hvorfor du har valgt at købe en bærbar i FONA! og tilmed være utilfreds over servicen.... Det er sq da det man beder om når man handler computere i FONA.

"Jeg hader dem og jeg kan ikke se hvorfor testen ikke var blevet stillet anderledes op, hvilket firma vil vente 5 uger på en pc, jeg kender ikke nogen. Ventetiden må maks være 2 dage. hvis der skal dele hjem."

Det med at vente tiden må max være 2dage!!...hvor faen har du gravet det frem? Hvilket imaginært udkast til et forslag af lov om et så latterligt udsagn har du læst det i? Mig bekendt har der aldrig eksisteret en lov om tidsfristelser på reparationer, ud over at det hele skal klares inden for en rimelig tidsgrænse...Og når det er tale om bærbare (Købt i FONA) og reservedele så er 5uger rimeligt.
2. ting er at du siger: "... hvilket firma vil vente 5 uger på en pc..." Tja det kan jeg så give dig ret i, det er der nok heller ikke mange der vil. Men i realiteten kunne de jo faktisk godt komme til det, men så igen de er jo ikke så dumme at købe deres bærbare hos FONA!
Jeg synes du skulle pille røven ud af din lille fantasi verden og se det i øjenene du er simpelthen ikke det højeste træ i skoven.
Gravatar #66 - Dreadnought
20. feb. 2003 20:08
#65
Det med tidsfrister er sat af producenterne selv. Nu kender jeg ikke Toshiba's bestemmelser, men Scumpaq har vist noget med 3 dage. Hvis jeg husker rigtigt. Og hvis den ikke bliver fikset indenfor den tid så får den autoriserede reperatør ikke nogen penge for arbejdet. (Ventetiden på reservedele tæller jo ikke med der.) Jeg tvivler stærkt på at Scumpaq er den eneste.
Gravatar #67 - stone
20. feb. 2003 20:09

#57 - "Jeg spurgte en "sælger" i Elec. City, hvorfor en bærbar Compaq var dyrere end Medion (Aldi classic), og han svarerede: " det er pga. navnet"?! Fedt, jeg spurgte da ikke min mor om råd ang computerkøb."

du moeder en saelger der rent faktisk fortaeller dig (det meste af) sandheden - hvad er problemet? du burde vaere glad.

/stone
Gravatar #68 - ZeRO-Cool
21. feb. 2003 08:17
Hvis der ikke var andre der fant den simple fejl, så har man sku ikke brug for en uddannelse inden for IT. Jeg reperere sku selv computere. Og jeg har sku ordnet være ting end det, og jeg er sku ikke uddannet til noget...LOL. Det er de sku nok hellere ikke. Ligeglad. Skal ALDRIG spille penge på reperation. Man for ikke andet end lort tilbage. Kender en der fik sin lavet i Fona. Det kunne de sku ikke finde ud af. Så de har sku bare været heldige. Og det med billigere lyder mærkeligt, da de normalt er dyre, og der er hellere ikke ligefrem god suport hos.
Gravatar #69 - Praetorian
21. feb. 2003 09:13
<STRONG>67#</STRONG>
<STRONG></STRONG>
<STRONG>Det er kun delvis rigtigt at man betaler for navnet med de højere priser, man får som regel også en bedre service & eller en bedre maskine ud af det.</STRONG>
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login