mboost-dp1

unknown

Fona slår it-butikker

- Via DR -

Rene Ord for Pengene afleverede fem ens computere med monteringsfejl til reperation hos fem forskellige computerforhandlere. Det drejede sig om et CDROM-drev med en forkert placeret jumper, samt en strømforsyning hvor et kabel sad forkert.

Som de eneste fandt Fona og Zitech begge fejl, men Fona var samtidig 47% billigere end det næstbilligste sted.





Gå til bund
Gravatar #1 - ZM4573R
19. feb. 2003 07:10
hehe... man kan godt se de ikke var inde i den butik hvor jeg arbejder.!! :P
Gravatar #2 - SKPFræser
19. feb. 2003 07:21
#1 lol, er det i fona du arbejder?
Gravatar #3 - klyde_snot
19. feb. 2003 07:25

Det kommer vel også mest an på hvor kompetent den medarbejder der får maskinen stukket i hånden er!

Enhver ved da at ved fejl finding er det første man tjekker om alle kabler sidder rigtigt og at alle jumpers sidder rigtigt.

Men okay blev godt nok lidt overrasket, da det er Fona der klarede sig bedst. Vil gerne indrømme at jeg aldrig har købt IT udstyr i en Fona eller Merlin. Pånær et par tomme Cd-rommer.
Gravatar #4 - Sputler
19. feb. 2003 07:25
Hvad sker der... en jumperfejl er ca. noget af det første man checker, hvis der er fejl på en IDE-enhed. Medmindre de, da de indleverede computeren, har sagt, at drevet "pludselig" ikke virkede mere og at de ikke selv havde pillet ved det
Gravatar #5 - Mort
19. feb. 2003 07:26
Jeg tror det er meget forskelligt hvorledes computeren bliver repereret, alt efter hvilken tekniker som kigger på maskinen. Man kan sagtens forestille sig at samme test bliver udført igen og så ser resultatet omvendt ud, fordi det denne gang er teknikeren fra Fona som tror strømforsyningen er defekt.
Gravatar #6 - vidofon
19. feb. 2003 07:41
Er det ikke bare det som kaldes svindel?
Gravatar #7 - klyde_snot
19. feb. 2003 07:44
# 6 Jeg vil mene at det kaldes for menneskelige fejl og uduelighed indenfor sit felt!
Gravatar #8 - SKPFræser
19. feb. 2003 07:51
#7 yep, plus at de er fulde af løgn af og til, min fætter sendte sin amitech til rep fordi windows ikke kunne starte mere, og da han så var nede og klage over at der gik en helveds tid fik han at vide at det var fordi de ventede på en reservedel fra england...
Gravatar #9 - Bwana
19. feb. 2003 07:56
Hvordan i alverden kan et strømforsyningskabel sidde forkert? Det kan vel højest sidde lidt løst eller noget, så der ikke er ordentligt kontakt.
Gravatar #10 - Bubel
19. feb. 2003 07:59
Tror også det må være svært som reperatør at gøre det bedre.


Forestil dig at du får en pc'er fra en butik, hvor der står følgene besked.
Strømforsyning død.
Aha tænker man så skal strømforsyningen skiftes.....

Hvis man skifter strømforsyningen vender man jo stikkene rigtigt og voila maskinen kører igen problem løst.
Der står jo intet om at brænderen er nyinstalleret.
Kunden vil jo heller ikke betale for at du skal bruge 2 timer på fejlfinding (sat i forhold til prisen for en ny strømforsyning)

Forestil dig så at du får en anden maskine, der står "pc'er vil ikke starte efter kunde har monteret brænder."
Se det er jo et helt andet problem, du ved at det ikke er strømforsyningen det er galt med.

Moralen af denne lille test må være, "Indlever aldrig en ting til reperation uden at sikre der er vedlagt en fornuftig fejlbeskrivelse."
Gravatar #11 - PaINGoD
19. feb. 2003 07:59
#9
strøm kablet til diskette drevet..
Gravatar #12 - Bubel
19. feb. 2003 08:03
#9
Mener efter hvad jeg kunne se i forgårs at der var tale om stikket til floppydrevet.
De havde formået at vende det om tro mig, og ja man skal være middlesvær hjernelammet for at kunne gøre det, men trods alt.
Gravatar #13 - klyde_snot
19. feb. 2003 08:04
Har prøvet at traske ind i en zitech, Jeg skulle have en strømforsygning. Ja så gerne sagde ekspedienten og lagde en PSU på bordet, Jeg vidste så godt at Zitech har omkring en 7-10 forskellige PSU´er, og at den han lagde på bordet IKKE var den jeg skulle bruge. Det vidste sig så også at den han viste mig var den dyreste og jeg blev nødt til at bede om at få en anden og dobbelt så billig en.

Det viser lidt hvor typisk det er, De sælger bare en det dyreste og tænker slet ikke på at spørge først om jeg ved hvilken en jeg skal bruge?

Den han ville sælge mig passede kun til P4 Jeg har AMD og den var kun på 350 W Og jeg skulle bruge 400W!

Det er så typisk!
Gravatar #14 - JSN
19. feb. 2003 08:06
Jeg tror det hele er sat op af Rene ord for pengene. De har bare givet computeren til butikken og sagt, pludselig virkede den ikke mere, Fix den!
Dette gör det lidt svärre for butikkerne, at finde de ellers nemme fejl.
Men jeg fatter ikke hvad de har gang i i butikkerne??

En ting er sikker det er ikke förste gang, at Rene ord for pengene ikke har rent mel i posen. Det er tit og ofte at der historier ikke holder.
Gravatar #15 - seahawk
19. feb. 2003 08:16
#10:

Jeg vil nu mene at det ofte er de butiksansatte der ikke formår at udspørge kunden om fejlen - og derved gør det nærmest umuligt for teknikerne at fejlsøge!

Og selvom det er kundens ansvar at fejlbeskrivelsen er korrekt, mener jeg nu netop at forskellen på en god og en dårlig sælger er at den gode netop kan finde ud af at hjælpe kunden i situationer som denne! :)
Gravatar #16 - seahawk
19. feb. 2003 08:18
#13:

Så gik du da forhåbentligt din vej uden at købe noget???

Hvis folk bliver ved med at lægge deres penge hvor de får skidt rådgivning, kan vi jo være 100% sikre på at tingene ikke ændrer sig!
Gravatar #17 - pokemon
19. feb. 2003 08:20
#9
Sådan som jeg så det i fjernsynet, så var strømstikket til diskettedrevet rykket en tand til den ene side, så den gule ledning (12 Volt) kom til at sidde hvor den sorte ledning skulle sidde (stel)PCén er så helt død pga. switch mode strømforsyningen lukker ned med det samme, da der sker en kortslutning.Når stikket bliver sat korrekt på vil den strømforsyning naturligvis starte op igen.
#11 Kunden der kom ind med pcén fortalte at hans ven havde prøvet at montere en cd-brænder, men nu var computeren helt død, de burde da lige tjekker om alle kabler var sat korrekt på , Den fejl fandt Zitech & Fona.
Gravatar #18 - PzymeX
19. feb. 2003 08:21
Hehe.. det minder mig om engang for lang tid siden. Min computer nægtede at starte. hmmm åbne kabinettet og rode med alt hvad der kunne være galt.. pillede alle unødvendige kort ud, prøvede diverse ramklodser, o.s.v.. jeg kom til den konklusion at det måtte være strømforsyningen den var gal med. Ok.. jeg havde et gammelt kabinet stående, og begyndte så at smide alle delene over i det. da jeg så ville starte maskinen, nægtede den igen... Grrrrrrrr... da jeg så prøvede at trække strømstikket ud af diskette drevet, fungerede alt som sædvanligt.. ca. 2 timer brugte jeg
Gravatar #19 - klyde_snot
19. feb. 2003 08:24
#16

He he, jeg gik over på den anden side af gaden og købte en magen til den jeg ville have i zitech for næsten samme pris.

Men her var de sku noget flinkere.

"Suk"
Savner virkelig kompetente sælgere i computerforetninger.
"suk"

Når de ikke engang ved at man kan købe en temperatur probe og sætte til bundkortet så man kan aflæse temp fra sit OS, Så er de sku oz dumme!

En ekspedient spurgte om jeg ikke bare kunne sætte en temp. måler fra føtex ind i kabinettet? JO! Så kan jeg jo bare åbne kabinettet hver gang ik? spasser!

Man kan godt mærke på dem at de ikke er nørder ret mange af dem!
Gravatar #20 - iZone
19. feb. 2003 08:34
Wow! Positiv omtale af FONA! Det er da forandring der fryder...
Gravatar #21 - TYBO
19. feb. 2003 09:09
<STRONG>klyde_snot</STRONG>: Problemet er at de butikker henter handelsskole elever ind da de tror at de er bedre til at sælge.
Problemet er bare at de fatter hat af elektronik.

<STRONG>PzymeX</STRONG>: jeg har været udefor at min PC ikke ville starte...havde næsten sendt det hele retur og fået nyt tilbage og bøvlet med det i flere måneder....indtil at en af mine kammerater trykkede på min reset knap....så kørte det.
Den havde sat sig fast.

Det første jeg altid gør fremover når jeg samlet en PC er at "glemme" at sætte resetknappen til :)
Gravatar #22 - KozmoNaut
19. feb. 2003 09:40
#21

På moderne ATX-maskiner er reset-knappen heller ikke nødvendig. Hvis man holder power-knappen inde i ~10 sekunder, så computeren slukker og så tænder den igen har man opnået det samme som et tryk på reset-knappen.
Gravatar #23 - sKIDROw
19. feb. 2003 09:44
Pinligt for de berørte IT butikker, her hvor vi andre prøver at prædike det modsatte... :o/
At Zitech og Fona har billigere værkstedstimer hænger jo nok sammen med at de modsat os andre, nok ikke er nød til at supplere manglende fortjeneste salg.
Gravatar #24 - Cronoz
19. feb. 2003 09:59
#10

Jeg er enig. En fyldestgørende fejlbeskrivelse er at foretrække. Desværre er det nok ikke alle (ahem) kunder der vælger at købe en færdigsamlet pc, der er i stand til at give en sådan fejlmeddelelse.
Jeg sidder på en telefonsupport for et større mærke af pc'ere, og de kunder jeg støder på her, er tit på bar bund, selv ved små ting, som for eksempel et program der crasher eller lignende...
I de fleste kunders "logik", er "denvirkede igår, men nu virker den ikke" og "den skriver et-eller-andet på skærmen..." fejlbeskrivelse nok...
Gravatar #25 - Odyssey
19. feb. 2003 10:14
#3

Et par tomme cd-rommer? ;) Du må føle dig meget snydt *g*
Gravatar #26 - TYBO
19. feb. 2003 11:06
<STRONG>Cronoz</STRONG>: minder mig om når en bruger skriver en mail til os hvor der står "Der er en fejl på jeres hjemmeside"
Ehhh ja men hvor ? :)
Gravatar #27 - mikbund
19. feb. 2003 11:12
#14:

Kunden sagde i butikkerne at en ven havde sat cdrom brænder i og nu virkede den ikke
[alarmklokkerne burde ringe]


Man kan godt mærke på dem at de ikke er nørder ret mange af dem!
Ja for pengene ligger ikke hos nørderne ! Derfor er de sælgere og de er ligeglade med komponenter bare de sælger. Like it or not!
Gravatar #28 - Kmart
19. feb. 2003 11:26
#27

Fejlen med jumperen på brænderen burde være nem at finde, men den med ledningen der var fejlmonteret på diskette drevet er måske lidt mindre indelysende, når butikken kun fik at vide at der var sat en ny brænder i pc'en.
Der er jo normalt ingen sammenhæng mellem at sætte en brænder i en pc og sætte en ledning forkert på diskette drevet
Gravatar #29 - klyde_snot
19. feb. 2003 11:34
#28

Måske lidt langt ude men....

Hvis man for at kunne sætte brænderen til inde i kabinettet ikke kunne komme til for diskette drevets strøm kabel, og så liiige tog det af i et minut og så på igen(Kommer til at vende det forkert) Ja så kan det vel godt lade sig gøre.

Og den gennemsnitlige "dumme" forbruger ville nok ikke tænke nærmere over det!
Gravatar #30 - Dwal
19. feb. 2003 11:35
overraskende egentlig :D synes fona plejer at være halv dyre
Gravatar #31 - Nico25
19. feb. 2003 11:40
En sælger er en sælger!! som har en lille smule kendskab til det hele.
Tror det skal være en FORM for super sælger hvis han skal være tekniker inden for.

Computer
TV
Kamera
DVD
Video
Anlæg
Videokamera
Telefoner

Hvis der fantes sådan en person må han sku´tjene godt.
Så det med at de ikke kender noget til det de sælger holder vist ikke helt....vel!!!
Gravatar #32 - Xanthia
19. feb. 2003 11:44
#14

Du sætter det måske lidt på spidsen, men alligevel kan jeg fint følge din pointe. Nu så jeg desværre ikke TV-udsendelsen der bragte nyheden, men kunne meget godt tænke mig at høre præcis hvad Rene Ord for Pengene sagde til reperatøren. Synes ihf at man skal tage undersøgelser lavet af Rene Ord for Pengende med et gran salt, de har da tidligere haft problemer med at levere fakta til at underbygge deres konklusioner.

Hvis nu de, som du siger, et eller flere steder f.eks. har svaret tøvende på spørgsmål om hvorvidt de selv havde pillet i maskinen, mener jeg det det godt kunne stille butikken i et urimeligt lys.

Ved btw at min far flere gange har fået sin maskine lavet hos Computercity til en fornuftig pris og fuld tilfredstillelse.
Gravatar #33 - TYBO
19. feb. 2003 11:51
<STRONG>Nico25</STRONG>: nu er det sjældent at en ansat i en butik tjener kassen :)
Gravatar #34 - KaffeGoblen
19. feb. 2003 12:13
Som jeg så det fik butikkerne følgende af vide:"Min ven har prøvet at sætte en brænder i min computer og nu virker cd-rom drevet ikke.

Efter han har rodet med den kan den heller ikke tænde"

Helt ærlig... Hvor inkompetente kan deres computer-reparatører være? De burde i det mindste ha’ tjekket strømforsyningen en ekstra gang efter de havde taget den ud af computeren. Det er sgu for lamt!
Gravatar #35 - TuXP
19. feb. 2003 12:27
*LOL* Jeg har ik just gode erfaringer med Zitech...
Gravatar #36 - Cronoz
19. feb. 2003 13:25
#31

Butikkerne har vel forskellige "eksperter" på hvert område...

Det jeg hader mest er, når butikkerne sælger en eller anden "udvidet support" til en uvidende kunde, og når så kunden så ringer til butikken med et problem, bliver han lige sat på hold, mens "eksperterne" ringer til os... (Vores service har kunden alligevel, ganske gratis vel at mærke)

Sådanne nogle tilfælde pisser mig af, og det viser lidt om generelle tv-kæders kompetence blandt deres medarbejdere, synes jeg...

(værs'go....flame away)
Gravatar #37 - CRiSpY
19. feb. 2003 13:40
Uh ? kan en jumper sidde forkert ? mit ide cdrom er det da ligemeget hvordan jeg sætter jumperen =) Også en gammel satan hehe, men des ældre det er jo mndre følsomt er det =)
minder mig om engang hvor vi i vores klasse sad og kortsluttede et "grafikkort" i en 386'er.. der kom en masse flotte farver, men det virkede skam fint bagefter =)
Gravatar #38 - Xanthia
19. feb. 2003 13:51
#37

heh, minder mig om en historie min farfar engang fortalte mig fra hans unge dage. Han var så heldig at få hyre som grøftegraver, men han havde ikke råd til en hel skovl, kun et skaft. Så bandt han et GeForce 2 64MB gfx-kort på skaftet, og da han sent om aftenen kom hjem kunne det, selvom det var blevet brugt til at grave i lerjord hele dagen, efter en let omgang med en stålbørste sættes tilbage i hans computer og fungere som et nyt.
Gravatar #39 - Zee
19. feb. 2003 14:26
Hmm...
Jeg arbejder selv i FONA og undrer mig meget over at andre butikker kan være dyrere! :)
Jeg synes ikke ligefrem det er et billigt værksted vi har. Men en ting er helt sikkert, alle burde have fundet og rettet de 2 fejl.
Gravatar #40 - H.E.R.O.
19. feb. 2003 14:50
sikkert billigere i længden at smide en ny psu i end at bruge alt ofr meget tid på at gennemteste noget gammelt lort at en psu..

det koster jo hurtigt 600 i timen på sådan et værksted
Gravatar #41 - hulli
19. feb. 2003 15:46
#13
Hvordan kan en PSU kun passe til en P4 og ikke athlon...? Hvis du tænker på det lille ekstrastik der sidder på en PSU når den kan bruges til P4 betyder det ikke at den ikke kan bruges til AMD, hvis du tænker på watt-angivelsen er 350w _som regel_ rigeligt til en AMD (ikke nødvendigvis din monstercomputer, men som regel). Det er selvfølgelig ikke fair at sælgeren forsøger at give dig den dyreste men sådan er de jo ;)
Gravatar #42 - jensendk
19. feb. 2003 15:54
Så længe det er rene ord fer pengene, så er trtoværdigheden lav..

De ved end ikek hvad DVD står for.. Men pegede på en tussegamel Norsk hjemmeside..

FLOT DR.. troværdige som EB..
Gravatar #43 - Dreadnought
19. feb. 2003 17:05
Ja, alle burde have fundet fejlen. Det første man gør er checke om jumperen sidder rigtigt. Hvilket den ikke gør 90% af sådanne fejl. Der efter checker man om alle strømkabler sidder rigtigt. Hvis man ikke kan finde noget umidelbart så hiver man alle ud af drevene og ser om svinet vil atrate. I dette tilfælde vil den jo så starte op. Så sætter man strømkablerne i en efter en og bruger udelukkelsesmetoden. Og til sidst kommer man til brænderen og den vil jo så også virke når den får strøm.
Højst 5 minutter.
Det mest morsomme ved DRs indlæg var da dig bad om en forklaring af afdelingslederen hos ComputerCity. Han ville ikke indrømme at de havde lavet en fejl. Jeg var flad af grin.
Der manglede dog en ting i indlægget. Der nævnes ikke noget om, om de fik den "defekte" PSU tilbage de steder hvor den blev skiftet. Det skal de, eller i det mindste sprørge om kunden vil have den med.

Tja, sådan går det når man vælger handelskolestudenter frem for fagfolk.
Gravatar #44 - klyde_snot
19. feb. 2003 17:47
#41
Okay... Hmmm

Mit Radeon 9700 Pro slugte så meget strøm at jeg ikke kunne starte min comp med min 350W!!

Lyder måske latterligt, men den fejler intet!

Den nye kører min maskine fint på..

Skummelt......
Gravatar #45 - <3Thinkpads
19. feb. 2003 18:50
#43:

"Tja, sådan går det når man vælger handelskolestudenter frem for fagfolk."

Kan se din point i hele teksten bortset fra dette, jeg håber der skal stå "....til at lave computere!" Fordi jeg tror jeg kan komme på et par grunde der gør at handelsskolestuderne (self. ikke alle) kan sælge bedre end fagfolk...:)
Gravatar #46 - Dreadnought
19. feb. 2003 19:07
McNasty:
Var det ikke det indlægget handlede om?

Jeg vil alligevel hellere blive betjent af en fagmand end af en "dørsælger" i en butik.
Gravatar #47 - sKIDROw
19. feb. 2003 19:14
#46

Teknikere er bare ikke altid nogen sønderligt gode sælgere.
Jeg holder mig f.eks. helst på vores værksted, hader at sælge vil hellere lave det jeg kan finde ud af.. ;)
Gravatar #48 - <3Thinkpads
19. feb. 2003 20:13
#46:
Måske men det tvivler jeg på Hr. og Fru. Danmark vil... En sælger er uddannet til at forstå folksbehov, det er en fagmand ikke...!
Gravatar #49 - Blue.
19. feb. 2003 21:20
#48 McNasty
En sælger er uddannet til at forstå folksbehov...
Mener du ikke : "En sælger er uddannet til at lade som om han forstår folks behov" ??
Det er jo ikke sikkert han forstår en klejne af det produkt han prøver at sælge. (det kommer self. med tiden... men en nyansat ihvertfald ;)

Jeg kan dog godt se, at de kunne være ret komisk, hvis en eller anden super-nørd ude fra baglokalet, skulle prøve at forklare en uvidende kunde (fx. min mor), om hvilket computer system hun skulle investere i .... det ville ende med, at han render skrigende væk efter 14 forfejlede forsøg på at foklare, at CPU er en ret vigtigt del af computeren... :)
Gravatar #50 - <3Thinkpads
19. feb. 2003 21:29
#49:
Nej det mener jeg ikke, begge parter kan gå tilfredse hjem fra et salg. jeg er selv sælger og er pålagt at forsøge at forstå folks behov..! Mange steder er sælgerne oplært inde for en specielt "fag".... Derfor kan du da komme ud for at en sælger ikke ved så meget, men langt de fleste (og ordenlige) butikker vil sælgeren kalde på en der ved hvad han snakker om...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login