mboost-dp1
Flickr - LaertesCTB
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
noxity (1) skrev:Det har altså taget omkring 2 år ?
njaa... 910 timer skulle kunne gøre det:
60 km/t * 2,5 time = 150 km
8 timer + 2,5 = 10,5
(13.000 / 150) * 10,5 = 910 timer = 38 døgn
men gætter nok på 2+ måneder... da de skal sove lidt engang imellem...
pyjamads (7) skrev:Er jeg den enesten der tænker Italien til Kina, og så ender de I en trafikprop i moskva ?
Det er da i hvert fald ikke fugleflugt :P
Tror de har haft en række byer de skulle besøge, ellers giver det endnu mindre grund at de fra Milano kørte forbi Rom på turen :)
#4 hvor ofte køre du 2-3 timer i træk ?
vi taler alligevel om distancer på op til 120-180km.
når langt størstedelen af folks behov ligger på 60km eller under er det vel fint nok som pendler bil.
hvis de havde fyldt de vans op med batterier kunne de sagtens have kørt mange gange den distance.
men det er ikke hvad der skulle testes. hele rejsen var for at teste 'kør selv' systemet.
vi taler alligevel om distancer på op til 120-180km.
når langt størstedelen af folks behov ligger på 60km eller under er det vel fint nok som pendler bil.
hvis de havde fyldt de vans op med batterier kunne de sagtens have kørt mange gange den distance.
men det er ikke hvad der skulle testes. hele rejsen var for at teste 'kør selv' systemet.
Friwwies (10) skrev:
men det er ikke hvad der skulle testes. hele rejsen var for at teste 'kør selv' systemet.
Men havde det så ikke været nemmere med en benzin motor til at trække alt elektroniken + køre ?
Nyheden skrev:Fire førerløse biler har uden hjælp kørt fra Italien til Kina
Nyheden skrev:Som passagerer i bilerne sad forskerne bag projektet, som var nødt til at gribe ind enkelte gange
Det minder lidt om: Prøv GRATIS <indsæt navn på avis> i to uger! Betal kun porto og eks. gebyr - 99,95,-
Rigtig fedt. bliver spændene når vi endag kan få alle de tumper væk fra vejen specielt unge mænd der fatter minus.
Jo før alt menneskelig ansvar bliver fjernet fra trafik jo bedre. Vii for færre køer, bilerne kan komme til at kører hurtigere pga de er meget bedre. Motorveje hvor vi bilerne uden fører kunne kører 200 -300 km/t, ville jo bare være smukt.
Jeg kunne godt tænke mig en førerløs cykel :D
Jo før alt menneskelig ansvar bliver fjernet fra trafik jo bedre. Vii for færre køer, bilerne kan komme til at kører hurtigere pga de er meget bedre. Motorveje hvor vi bilerne uden fører kunne kører 200 -300 km/t, ville jo bare være smukt.
Jeg kunne godt tænke mig en førerløs cykel :D
Nightcover (11) skrev:Friwwies (10) skrev:
men det er ikke hvad der skulle testes. hele rejsen var for at teste 'kør selv' systemet.
Men havde det så ikke været nemmere med en benzin motor til at trække alt elektroniken + køre ?
jo, sikkert. men mht at trække elektronikken så var den soldrevet og altså ikke noget der tog juice fra distancen den kunne køre.
men at det var elbiler havde klart et PR element også.
#14 lige præcis.
hvis alle biler på vejen var føreløse kunne man køre i MEGET mere optimeret konvoj.
fordelene som hurtig kan ridses op er:
- mindre trafik uheld
- bedre km/L
- langt flere biler før det bliver til egentlig kø
- mulighed for højere hastighed
- selv ved samme top hastighed vil rejsetiden være langt mindre i bytrafik
mht km/L. så vil konvoj kørsel forbedre økonomien pga slipstream tæt kørsel og man næsten helt ville kunne undvære opbremsninger.
ikke flere stop ved lyskryds da systemet kan integreres og bilen ved hvornår lyset bliver grønt og kan køre derefter.
hvis alle biler på vejen var føreløse kunne man køre i MEGET mere optimeret konvoj.
fordelene som hurtig kan ridses op er:
- mindre trafik uheld
- bedre km/L
- langt flere biler før det bliver til egentlig kø
- mulighed for højere hastighed
- selv ved samme top hastighed vil rejsetiden være langt mindre i bytrafik
mht km/L. så vil konvoj kørsel forbedre økonomien pga slipstream tæt kørsel og man næsten helt ville kunne undvære opbremsninger.
ikke flere stop ved lyskryds da systemet kan integreres og bilen ved hvornår lyset bliver grønt og kan køre derefter.
Krydolph (17) skrev:Det er fint den næsten kan - men hvis den går i baglås over en trafikprop er der stadig noget at arbejde med!
Man kan da sige den har menneskelig AI. Det er jo også helt normalt for mennesker at gå i baglås i en trafikprop :p
Friwwies (10) skrev:#4 hvor ofte køre du 2-3 timer i træk ?
vi taler alligevel om distancer på op til 120-180km.
når langt størstedelen af folks behov ligger på 60km eller under er det vel fint nok som pendler bil.
hvis de havde fyldt de vans op med batterier kunne de sagtens have kørt mange gange den distance.
men det er ikke hvad der skulle testes. hele rejsen var for at teste 'kør selv' systemet.
ok...så deler jeg det bare op:
Deres kør system giver jeg 8 ud af 10
og deres solselle system får 2 ud af 10
(godt jeg ikke skal være dommer.)
mikk4237880 (20) skrev:
ok...så deler jeg det bare op:
Deres kør system giver jeg 8 ud af 10
og deres solselle system får 2 ud af 10
(godt jeg ikke skal være dommer.)
du har vidst stadig ikke helt forstået det.
køre systemet bliver fodret af solcellerne. og har intet med bilens rækkevide at gøre.
hvis grunden til du ikke giver kører systemet 10 af 10 fordi det sad fast i trafikken i moskva, så har det intet med solcelle systemet som de ikke har skrevet noget negativt om.
altså en opdeling der kunne være:
kører system X af X
solceller til opladning af elektronik X af X
bilens performance X af X
:P
(men hvis jeg nu skal kneppe den flue, så kan jeg lige så godt også tage den helt ud.
grunden til de ikke kørte hurtigere end 60km/t kan være fordi kører systemet ikke er skaleret til at kunne læse og afgøre hvad den skal ved højere hastighed. eller det kan være for at nå længere pr opladning (som igen, ikke har noget med solcellerne at gøre. den kan helt 100% sikkert ikke køre en eneste km på solcellerne. de 8 timers opladning er i en stikkontakt))
Det må fandeme være surrealistisk at stå som blaffer, og så blive samlet op... af en førerløs bil. :-O
Jeg tror ikke et sekund på den artikel. Hvis det skal forstås ordret så har et par italienske forskere lige formået hvad alle andre har fejlet i mange mange år. Kan ikke huske hvad den challenge der er i USA som er særligt stor, men der er massere som forsøger at lave biler som kan kører førerløst og de fejler alle miserabelt.
Deres "få indgreb" dækker nok i virkeligheden over at bilen kun magter at kører i kortege kørsel på store veje og så der holde sin bane, og alt andet skal den have hjælp til.
Det ville også passe meget godt med at de siger den skal have hjælp i kø og ved betalingsanlæg.
Så mellem linjerne siger de det vel egentlig der, når den ikke kan håndtere den slags så kan den helt sikkert ikke klarer rastepladser, garager, rundkørsler og what not. At de samlede en blaffer op dækker jo også bare over de taster ind at bilen skal stoppe.
Er det ikke Mercedes som har alarm når man skifter vognbane ubevist og samtidig har radar som afpasser farten med forankørende? Så det er vel det samme.
For bare at være virkelig bitter, så er det bare så typisk sydeuropæisk det der... Solceller, batterier, radarer og kameraer og der er simpelthen ikke det deres system ikke kan...
Indtil jeg ser beviser for andet, så har de i mine øjne lavet en ringe elbil, et klodset system som kan noget bilfabrikanterne allerede mere eller mindre har i deres biler. Også er den grim.
Det sejeste ved det her er at de kunne kører så langt uden at den faldt fra hinanden. Det er altid problemet med hjemmebyg og det kan de godt være stolte over.
Deres "få indgreb" dækker nok i virkeligheden over at bilen kun magter at kører i kortege kørsel på store veje og så der holde sin bane, og alt andet skal den have hjælp til.
Det ville også passe meget godt med at de siger den skal have hjælp i kø og ved betalingsanlæg.
Så mellem linjerne siger de det vel egentlig der, når den ikke kan håndtere den slags så kan den helt sikkert ikke klarer rastepladser, garager, rundkørsler og what not. At de samlede en blaffer op dækker jo også bare over de taster ind at bilen skal stoppe.
Er det ikke Mercedes som har alarm når man skifter vognbane ubevist og samtidig har radar som afpasser farten med forankørende? Så det er vel det samme.
For bare at være virkelig bitter, så er det bare så typisk sydeuropæisk det der... Solceller, batterier, radarer og kameraer og der er simpelthen ikke det deres system ikke kan...
Indtil jeg ser beviser for andet, så har de i mine øjne lavet en ringe elbil, et klodset system som kan noget bilfabrikanterne allerede mere eller mindre har i deres biler. Også er den grim.
Det sejeste ved det her er at de kunne kører så langt uden at den faldt fra hinanden. Det er altid problemet med hjemmebyg og det kan de godt være stolte over.
laser scanner
jeg kan huske ude ved robocluster ude ved SDU hvor de havde luna projecterne i samarbejde med en lang række uddanelsessteder
der havde de en robot med en laser scanner der lavede et scan af hele stedet og gemte det som kort og kunne bag efter køre rundt i området
de har haft afstands målinger af flere typer
sikkert også gps til hjælp
hastigheds måling
osv
med at samle en lang række gode sensorer gør det det nemmere at gøre disse ting
der er tilmed landbrugs systemmer der er bygget til at kører på marken for at hjælpe med at eksempel at får høsten ind her er der meget styring igennem gps med det er på nuværende krævet der stadig sidder en i landbrugs fartøjet
Selv den robot jeg selv har haft lavet med en rotations sensor kunne sættes til at kører fra punks a til punkt b
og den var ikke langt ved siden af det mål det blev sat for den
dog kunne jeg have ønsket mig en af de der lækre laser scanners
jeg kan huske ude ved robocluster ude ved SDU hvor de havde luna projecterne i samarbejde med en lang række uddanelsessteder
der havde de en robot med en laser scanner der lavede et scan af hele stedet og gemte det som kort og kunne bag efter køre rundt i området
de har haft afstands målinger af flere typer
sikkert også gps til hjælp
hastigheds måling
osv
med at samle en lang række gode sensorer gør det det nemmere at gøre disse ting
der er tilmed landbrugs systemmer der er bygget til at kører på marken for at hjælpe med at eksempel at får høsten ind her er der meget styring igennem gps med det er på nuværende krævet der stadig sidder en i landbrugs fartøjet
Selv den robot jeg selv har haft lavet med en rotations sensor kunne sættes til at kører fra punks a til punkt b
og den var ikke langt ved siden af det mål det blev sat for den
dog kunne jeg have ønsket mig en af de der lækre laser scanners
migogdig (23) skrev:Jeg tror ikke et sekund på den artikel. Hvis det skal forstås ordret så har et par italienske forskere lige formået hvad alle andre har fejlet i mange mange år. Kan ikke huske hvad den challenge der er i USA som er særligt stor, men der er massere som forsøger at lave biler som kan kører førerløst og de fejler alle miserabelt.
Du har fuldstændigt ret. Man kan alligevel ikke opfinde noget, som ikke allerede er opfundet!
migogdig (23) skrev:Deres "få indgreb" dækker nok i virkeligheden over at bilen kun magter at kører i kortege kørsel på store veje og så der holde sin bane, og alt andet skal den have hjælp til.
Hvis de eneste tidspunkter de havde brug for hjælp var i rusiske trafikkøer og ved betalingsanlæg, så synes jeg stadig det er enormt imponerende !
Forestil dig at alle biler herhjemme havde samme teknologi. Så ville du kunne køre automatisk til og fra arbejde hver eneste dag, så længe du undgår at arbejde i Rusland og at krydse betalingsanlæg.
Jeg har set hvordan de kører bil andre steder i verden (Blandt andet Kina) og jeg ville ikke turde at køre bil der, pga den måde de lokale kører. At en computerstyret bil kunne klare det uden problemer synes jeg er voldsomt imponerende.
Mort (27) skrev:Hvis de eneste tidspunkter de havde brug for hjælp var i rusiske trafikkøer og ved betalingsanlæg, så synes jeg stadig det er enormt imponerende !
Forestil dig at alle biler herhjemme havde samme teknologi. Så ville du kunne køre automatisk til og fra arbejde hver eneste dag, så længe du undgår at arbejde i Rusland og at krydse betalingsanlæg.
Jeg har set hvordan de kører bil andre steder i verden (Blandt andet Kina) og jeg ville ikke turde at køre bil der, pga den måde de lokale kører. At en computerstyret bil kunne klare det uden problemer synes jeg er voldsomt imponerende.
For lige at skære det helt ud i pap, så kan du næsten allerede gøre det med kommercielle biler. Mercedes og andre leveres allerede med selvregulerende fartpilot.
Så lig dig ud på motorvejen og følg den forankørende lastbil i inderste spor (husk du må kun kører 60km/t).
Men hver morgen skal du altså selv lige igennem by trafiken så du kommer ud på hoved vejen, og selv klarer at komme af igen og få parkeret.
migogdig (29) skrev:Mort (27) skrev:Hvis de eneste tidspunkter de havde brug for hjælp var i rusiske trafikkøer og ved betalingsanlæg, så synes jeg stadig det er enormt imponerende !
Forestil dig at alle biler herhjemme havde samme teknologi. Så ville du kunne køre automatisk til og fra arbejde hver eneste dag, så længe du undgår at arbejde i Rusland og at krydse betalingsanlæg.
Jeg har set hvordan de kører bil andre steder i verden (Blandt andet Kina) og jeg ville ikke turde at køre bil der, pga den måde de lokale kører. At en computerstyret bil kunne klare det uden problemer synes jeg er voldsomt imponerende.
For lige at skære det helt ud i pap, så kan du næsten allerede gøre det med kommercielle biler. Mercedes og andre leveres allerede med selvregulerende fartpilot.
Så lig dig ud på motorvejen og følg den forankørende lastbil i inderste spor (husk du må kun kører 60km/t).
Men hver morgen skal du altså selv lige igennem by trafiken så du kommer ud på hoved vejen, og selv klarer at komme af igen og få parkeret.
Der er stor forskel på en fartpilot som kan kontrollere hastigheden baseret på afstanden til den forankørende bil og så på en bil med automatpilot.
En fartpilot kan feks ikke skifte vejbane eller følge vejens krumning, hvilket de kunne med de biler som er beskrevet.
En fartpilot kan heller ikke se om der er grønt lys, tænde for blinklys eller alle de andre ting man er nødt til at gøre brug af for at køre en bil.
pyjamads (7) skrev:Er jeg den enesten der tænker Italien til Kina, og så ender de I en trafikprop i moskva ?
Det er da i hvert fald ikke fugleflugt :P
Jeg tror alligevel det er er bedre valg end at koere gennem Afghanistan og Pakistan.
Mort (30) skrev:migogdig (29) skrev:Mort (27) skrev:Hvis de eneste tidspunkter de havde brug for hjælp var i rusiske trafikkøer og ved betalingsanlæg, så synes jeg stadig det er enormt imponerende !
Forestil dig at alle biler herhjemme havde samme teknologi. Så ville du kunne køre automatisk til og fra arbejde hver eneste dag, så længe du undgår at arbejde i Rusland og at krydse betalingsanlæg.
Jeg har set hvordan de kører bil andre steder i verden (Blandt andet Kina) og jeg ville ikke turde at køre bil der, pga den måde de lokale kører. At en computerstyret bil kunne klare det uden problemer synes jeg er voldsomt imponerende.
For lige at skære det helt ud i pap, så kan du næsten allerede gøre det med kommercielle biler. Mercedes og andre leveres allerede med selvregulerende fartpilot.
Så lig dig ud på motorvejen og følg den forankørende lastbil i inderste spor (husk du må kun kører 60km/t).
Men hver morgen skal du altså selv lige igennem by trafiken så du kommer ud på hoved vejen, og selv klarer at komme af igen og få parkeret.
Der er stor forskel på en fartpilot som kan kontrollere hastigheden baseret på afstanden til den forankørende bil og så på en bil med automatpilot.
En fartpilot kan feks ikke skifte vejbane eller følge vejens krumning, hvilket de kunne med de biler som er beskrevet.
En fartpilot kan heller ikke se om der er grønt lys, tænde for blinklys eller alle de andre ting man er nødt til at gøre brug af for at køre en bil.
Og det jeg siger er så at jeg tror ikke et sekund på de har lavet et system som kan alle de ting du nævner der. Jeg tror de har lavet et system hvor bilen kan placeres i en vognbane, også kan den ellers holde den bane og afpasse farten.
Hvis du læser artiklen, så skriver de også at deres system er:
"GOLD, for Generic Obstacle and Lane Detector"
Og at et af deres problemer var:
"There were a few scary moments. Like when the following vehicle bumped into the leading one and that was just because we forgot, we stopped and we forgot to turn the system off," Fredriga said. --
Så, well..
Hvorfor skulle de ikke kunne det? Det var også i nyhederne i starten af denne måned at Google havde kørt rundt med ligne biler.migogdig (32) skrev:
Og det jeg siger er så at jeg tror ikke et sekund på de har lavet et system som kan alle de ting du nævner der. Jeg tror de har lavet et system hvor bilen kan placeres i en vognbane, også kan den ellers holde den bane og afpasse farten.
dub (33) skrev:Hvorfor skulle de ikke kunne det? Det var også i nyhederne i starten af denne måned at Google havde kørt rundt med ligne biler.migogdig (32) skrev:
Og det jeg siger er så at jeg tror ikke et sekund på de har lavet et system som kan alle de ting du nævner der. Jeg tror de har lavet et system hvor bilen kan placeres i en vognbane, også kan den ellers holde den bane og afpasse farten.
1) Googles eksperiment mappede vejen manuelt først. Det vil sige bilerne kendte vejen og betingelserne og skiltene.
2) Her er beskrivelsen af hvem google har på holdet:
"Chris Urmson was the technical team leader of the CMU team that won the 2007 Urban Challenge. Mike Montemerlo was the software lead for the Stanford team that won the 2005 Grand Challenge. Also on the team is Anthony Levandowski, who built the world’s first autonomous motorcycle that participated in a DARPA Grand Challenge, and who also built a modified Prius that delivered pizza without a person inside. The work of these and other engineers on the team is on display in the National Museum of American History."
Du kan ikke sammenligne de to.
Mort (30) skrev:En fartpilot kan feks ikke skifte vejbane eller følge vejens krumning, hvilket de kunne med de biler som er beskrevet.
lane assist til de dyre bilmærker, kan godt følge vejens krumning helt selv. dog kan den ikke selv skifte vejbane, men hvis man kunne hacke systemet, kunne man nok selv programmerer det ind, da bilen allerede kan se vejen (ellers kunne den ikke følge sporet)
Ja? Systemet har brug for information, dette kan umuligt komme som en overraskelse.migogdig (34) skrev:1) Googles eksperiment mappede vejen manuelt først. Det vil sige bilerne kendte vejen og betingelserne og skiltene.
Det betyder vel ikke at andre ikke kan gøre det samme.migogdig (34) skrev:2) Her er beskrivelsen af hvem google har på holdet:
Hvorfor ikke? De laver det samme, det er ikke ligefrem apples vs oranges.migogdig (34) skrev:Du kan ikke sammenligne de to.
dub (36) skrev:Ja? Systemet har brug for information, dette kan umuligt komme som en overraskelse.Det betyder vel ikke at andre ikke kan gøre det samme.migogdig (34) skrev:2) Her er beskrivelsen af hvem google har på holdet:Hvorfor ikke? De laver det samme, det er ikke ligefrem apples vs oranges.migogdig (34) skrev:Du kan ikke sammenligne de to.
Nej de har ikke lavet det samme. Googles biler havde mappet ruten på forhånd. Det har de her italienere ikke, de har kørt det live.
Det tror du så på at de her italierne kan finde ud af, samtidig med at det er stort at google med en masse af de førende eksperter i USA kun kan finde ud af noget der er betydeligt ringere (med premapping).
Og jeg tror at det de i virkeligheden har lavet er en hel del mere simpelt end hvad man umidelbart får indtryk af når man læser artiklen.
Men hvis du kan finde en video hvor de her to biler er i trafik og laver andet end kører på motorvej i inderste spor så go for it. Jeg har ikke kunnet finde det.
Fjolle (38) skrev:Det passer ikke. Der er en video om hvordan manden der står bag googles hold vandt darpa grand challenge her.
Du har lige læst lidt for hurtigt igennem tråden.
Det er to forskellige ting... DARPA er uden mapping, og det er en masse top universiteter og andre førende inden for feltet som dyster. Og som din video meget godt viser så er det med store vanskeligheder.
Googles bil er i trafik med mennesker, med premapping, hvor de kører rundt i USA.
Ligemeget om det er googles kørertur eller DARPA challenge så er det ret vildt det de kan.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.