mboost-dp1

Ryan

Fik flise i stedet for computer

- Via Consumerist - , redigeret af Net_Srak

I USA havde en person ved navn Ryan bestemt, at han ville købe sig en ny computer; en MacBook Pro. Han gik derfor ned til den lokale Best Buy, hvor han for $2164,89 kunne tage en kasse med sin nye computer med hjem.

Til hans store overraskelse var der ikke en computer i kassen, men en rød flise af slagsen, der bliver brugt til at lave f.eks. en terrasse. Han henvendte sig straks til Best Buy, men her nægtede de at gøre noget ved sagen.

Ifølge medarbejderen hos Best Buy er det Apple, der har forseglet kassen med stenen, så derfor skulle han tage sagen op direkte med dem.

Ryan var ikke tilfreds med svaret og har skrevet til Best Buy, ligesom han har henvendt sig til sit kreditkortselskab, der dog ikke har kunnet hjælpe ham. Endnu har Best Buy ikke svaret på mailen, ligesom der ikke er kommet nogen kommentar fra Apple.





Gå til bund
Gravatar #1 - myplacedk
29. apr. 2009 08:03
Det værste ved de her historier er, at det er så nemt at snyde. Enhver kan jo smide nogle sten i æsken, og gå tilbage til butikken.
Gravatar #2 - NioBe
29. apr. 2009 08:04
Kan teknisk set godt forstå butikkerne... Det er lidt svært at bevise at man ikke selv har lagt stenen i kassen hvis det er at man ikke har åbnet den med det samme i butikken... :/
Gravatar #3 - ZM4573R
29. apr. 2009 08:05
Vil jo alt andet mene at en terrasseflise er noget tungere end en macbook pro... Det er meget nemt at lave sådan en røver som #1.
Dengang jeg arbejdere i detail med computere ville vi jo heller aldrig have godtaget sådan noget kom ind.
Og vil stadig mene at der er en væsentlig vægtforskel, eller at man kunne se at kasse havde været åbnet for tvivler stærkt på at Apple ville have nogen som helst interesse i at lave sådan et stunt for at spare penge....
Gravatar #4 - smiley
29. apr. 2009 08:06
Prøvede noget lignende med et par trådløse telefoner. I stedet for originalerne lå der er par gamle der tydligvis havde set en del brug. Det er utvivlsomt nogen some har været inde og bytte kassen og scoret de nye. Samtidig er æsken så bare blevet lagt sammen med de andre.
Gravatar #5 - myplacedk
29. apr. 2009 08:10
ZM4573R (3) skrev:
at man kunne se at kasse havde været åbnet for tvivler stærkt på at Apple ville have nogen som helst interesse i at lave sådan et stunt for at spare penge....

Et eller andet sted er der nogle lavtlønnede arbejdere, som putter dyrt elektronik i pæne æsker, og forsegler dem.
Gravatar #6 - RMJdk
29. apr. 2009 08:11
Derfor ALTID åben pakken nede i butikken, eller åben mens postbudet / leverings manden er der. Så har man vidner.
Gravatar #7 - Raistin
29. apr. 2009 08:11
Mon ikke der eksisterer nogenlunde de samme regler i USA som der gør i danmark?

Ombytningsretten forsvinder i samme øjeblik du forlader butikken.

Han havde muligheden for at kontrollere indholdet sammen med ekspedienten...
Gravatar #8 - AcidCrow
29. apr. 2009 08:11
Steneren! Bogstavelig talt.
Læste lige denne nyhed på yahoo om at en mor, der havde købt en Nintendo DS i et Wallmart, til sin søn, og fik en NDS box med ubrudt imballage, men med en kinesisk avis og en håndfuld sten i i stedet.

http://videogames.yahoo.com/events/plugged-in/flor...
Gravatar #9 - Raistin
29. apr. 2009 08:12
#6

Dammit... 10 sek for langsom, lol
Gravatar #10 - myplacedk
29. apr. 2009 08:12
#8
Heh, samme historie som jeg diskret linkede til. :-P
Gravatar #11 - Izaaq
29. apr. 2009 08:16
Plejer de ikke ved kassen at kontrollere, om tapen/seglene er intakte ved salg?

Jeg mener også at have hørt et sted, at man selv har pligt til at undersøge sådan noget i Danmark. Så kan man nemlig ikke komme valsende med en flise og have byttet til et æble-vaffeljern.

Hihi, gode gamle: http://www.boredportal.com/picture/USB-Owned.html
Gravatar #12 - maasha
29. apr. 2009 08:18
Jamen, var der noget galt med flisen? Den ser da fin ud.
Gravatar #13 - Raistin
29. apr. 2009 08:20
#11

Som jeg husker det, eksisterer bytteretten i danmark kun ved fjernsalg (postordre/via nettet).

Hvis du går i butik og køber dine varer er din pligt at sikre dig at varen lever op til dine forventninger inden du betaler.
Gravatar #14 - el_barto
29. apr. 2009 08:20
Ris til egen røv, så kan Apple lade være med at få alt deres lort produceret i Kina :D
Gravatar #15 - Izaaq
29. apr. 2009 08:21
#14 Tror du ikke nærmere, at det er en medarbejder hos butikken, som har nappet den? Hvis altså ikke det er kunden selv, der har fundet på at scamme dem.

Jeg tror, fabrikkerne i Kina er ret emsige med, hvad folk tager med hjem fra arbejde.
Gravatar #16 - jonasbh
29. apr. 2009 08:25
Sherlock Holmes spørger: Er det en kinesisk flise eller en amerikansk??

Hvis pakken virkelig var forseglet, så ligger svaret i flisen
Gravatar #17 - myplacedk
29. apr. 2009 08:30
Raistin (13) skrev:
Som jeg husker det, eksisterer bytteretten i danmark kun ved fjernsalg (postordre/via nettet).

Hvis du går i butik og køber dine varer er din pligt at sikre dig at varen lever op til dine forventninger inden du betaler.

Bytteret, ja. Men i dette tilfælde har kunden ikke fået det, som kunden har betalt for. Det har intet med bytteret at gøre
Gravatar #18 - Raistin
29. apr. 2009 08:34
#17

Jo han har lige præcis fået det han har betalt for.

Han købte en kasse med 'en forventning om' at der var en computer i den.

Men han kontrollerede ikke om det passede. Om reglerne er det samme i USA som i Danmark ved jeg ikke, men han valgte at lade være med at kontrollere inden han forlod butikken, og dermed har han accepteret salget.
Gravatar #19 - gensplejs
29. apr. 2009 08:35
Tillykke til manden. Så kan han da lære at købe pc.
Gravatar #20 - Izaaq
29. apr. 2009 08:35
#16 Du siger noget!

Med garanti vejer flisen noget andet end en bærbar. Jeg tror minsandten, at det er ret almindeligt at veje de kasser, man sender ud fra fabrikkerne. Da de alle burde veje præcist det samme, er det en nem metode til at se, om der er kommet alle manualer og kabler osv med i pakken, uden at man skal bryde forseglingen og se efter.

Så det er nok enten butikken eller kunden. Alternativt er det fragtselskabet, der har leveret dem.
Gravatar #21 - Lobo The Man
29. apr. 2009 08:35
***********Total Flame***************

Så fik han da i det mindste noget brugbart for sine penge......


;-)


Ka-ching!


***********************************
Gravatar #22 - moulder666
29. apr. 2009 08:44
Hjælp mig lige her - var det ikke Iphonen, der blev kaldt for en "brick"?

Nåja, kan være, at de er ved at udvide sortimentet...
Gravatar #23 - Raistin
29. apr. 2009 08:46
Hvorfor skal vi have ondt af fyren?

Han har givet 10000kr for en papkasse, og kigger ikke efter hvad der er inde i den?

Man kigger da på varen man har købt, inden man tager den med hjem... (Eller det er måske kun mig...?)

Jeg har købt hardware 'offline' 3 gange inden for de sidste 3 år, og alle gange har jeg set indholdet i kassen før jeg gik.

En bærbar til konen, en dvd-brænder og et trådløst netværkskort.

Den bærbare kostede 200kr mere end online, men så havde vi en 'ægte' person der kunne kontaktes ved evt. problemer. Netkort og dvd var 'panik' køb der bare skulle bruges her og nu, men pointen er, at man kigger da på sit indkøb før man betaler...!
Gravatar #24 - Kian
29. apr. 2009 08:47
Jeg er næsten ret så sikker på at jeg hellere ville ha en rød terrasseflise end en MacBook
Gravatar #25 - morajodk
29. apr. 2009 08:48
Jeg har prøvet stort set det samme.

Købte et dyrt (3.000 kr.) grafikkort i ComputerCity, kom hjem og så lå der bare en stak papirer i stedet for ... tror lige jeg fik sved på panden ... hvordan hellevede skulle jeg kunne bevise det???

Heldigvis kunne ekspedienten i ComputerCity husk han havde undret sig over at æsken var forseglet i plastik, hvilket de normalt ikke var, så jeg fik den byttet uden problemer.

Pyha og tak for en ærlig ekspedient.

Gravatar #26 - Scapegoat
29. apr. 2009 08:54
#11 Er jeg den eneste som ikke helt forstår hvorfor en 32GB USB stick har en MAC addresse? ;)
Gravatar #27 - dk-hat
29. apr. 2009 08:55
11:

Så længe det er tape, kan det fifles med. Jeg har personligt ALDRG set en plombering jeg ikke kunne komme uden om... ikke at jeg snyder med mursten eller defekte varer ( eks. en brændt af ps2 )... Men jeg har da retuneret ting som efter 1 uge, ikke var pengene værd alligevel.

PS skod net handel, når det kommer til hardware, har bilka det,,, køb det der...... never nogen pis, eller ekspedienter der kan mærke ( det direkte på egen pung ) som et web firma eller mindre butik kan....
Gravatar #28 - dk-hat
29. apr. 2009 09:04
Og til de tosser der mener at vi skal pakke pc, en op, OG tilslutte den i butikken for at se om den virker... tag jer sammen...

Det kan kun være butikkens ansvar at der er i pakken hvad der skal være...

Ellers skulle vi jo også tjekke...

Hører eller spille en hel cd/dvd. for at se efter fejl på den

pakke møblerne ud, for at se om alle skruer er der osv....
Gravatar #29 - noxity
29. apr. 2009 09:08
#7
Det er korrekt at butikken ikke har pligt til at ombytte en vare, det er op til butikken. Hvordan man så finder ud af om kunden snyder aner jeg ikke, men det er vel op til kunden selv at bevise. Men i det her tilfælde er der jo solgt noget som er udgivet for at være noget andet. Dette vil være ulovligt i Danmark.

#13
Det er ikke alle steder at du har mulighed for at tjekke det inden du betaler. F.eks er bærbare computere tit forseglet, når denne først er brudt "hænger" du på købet.
Hvis du f.eks køber store/værdifulde ting i Bilka, vil du jo typisk skulle betale for så at hente dem på et udleveringlager. I dette tilfælde kan du ikke tjekke før du betaler. Men du kan selvfølgelig tjekke inden du forlader udleveringslageret.

#27
Mange af de nyere plomberinger er snittet rundt i kanten, så det er stort set umuligt at hive af uden at det går i stykker.

#28
Jeg er ret sikker på at det er kunden der har bevisbyrden i sådanne sager.
Hvis der er tale om en CD, eller manglende skruer til nogle møbler, så er tabet for butikken så lille, at en sur kunde koster mere. Men i det her tilfælde er det 12000kr vi snakker om. Så her vil butikken uden tvivl forlange bevis.
Gravatar #30 - kasperow
29. apr. 2009 09:10
Jeg vil håbe for ham at det er en forbandet god flise, når han nu har betalt mere end 2100 dollars for den.
Gravatar #31 - Fedearne
29. apr. 2009 09:12
#28 siger det hele. Det er sgu da nogen forbandet sludder at man skal checke varen i en forseglet kasse inden man forlader butikken.

Tænk hvis manden havde givet den i gave og den skulle byttes .... desværre forseglingen er brudt.
Gravatar #32 - dk-hat
29. apr. 2009 09:13
29* Så du mener at man lige skal hente naboen ELLER optage det på video.... ( nå nej video eller nabo kan jo også meget nemt manipuleres ) Så vi skal have fat i chefen HVER ENESTE gang vi køber noget over hovedet...... ( den med et lille tab holder ikke ) enten har vi retigheder, ellers har vi ikke..

PS,,, hvad betyder "købt som beset" når vi snakker bilkøb.

og vedrørende plombering... der er nok nogle plomberinger det er svært at komme uden om, men mange har plasic forseglere, sekundt lim osv der hjemme, og jeg vil stadig påstå at jeg vil kunne åbne og lukke ( stort set alle plomberinger) At du mangler fantasi, har vel intet med mig at gøre...?
Gravatar #33 - kurtadam
29. apr. 2009 09:17
#24: Jeg har en meget fin rød flise, så gå du bare ud og køb en MacBook Pro, så vi kan bytte.
Gravatar #34 - KomIgen
29. apr. 2009 09:21
dk-hat (32) skrev:
PS,,, hvad betyder "købt som beset" når vi snakker bilkøb.


Hvis det er fra en forhandler betyder det ikke noget, da han har, for loven, ufravigelige forpligtelser. Dertil vil jeg sige at jeg ikke ville ønske at handle med en bilforhandler, der skriver at den er "købt som beset". Det er en tung proces at skulle gennem forbrugerklagenævnet eller være tvunget ud i en retssag hvis du har betalt over 100.000 kr. for dytten.

Men hvis du køber en bil fra en privat, så betyder det at du ikke kan gøre nogen krav gældende overfor sælger.
Gravatar #35 - dk-hat
29. apr. 2009 09:23
34* nemlig.... og er det ikke købt som beset ( alle andre varer ) HAR VI RETIGHEDER, og butikken BEVIS BYRDEN...

Men igen.. Har bilka det, køb det der... Never Nogen Pis
Gravatar #36 - Viggo
29. apr. 2009 09:24
#21

kan heller ikke se problemet i det.. det må da være en positiv overraskelse at få en flise hvis man havde tænkt sig at narre sig selv med en MAC..
Gravatar #37 - XorpiZ
29. apr. 2009 09:42
"Købt som beset" har ingen betydning overhovedet.

Køber man f.eks. en bil hos en forhandler, så har man altid sine 2 års reklamationsret. Køber man en bil hos en privat, har sælger ingen forpligtigelser over for køber. Og det er uanset om han skriver "købt som beset" eller ej.
Gravatar #38 - dk-hat
29. apr. 2009 09:51
37** Det er også helt urelevant, jeg bragte det bare på banen, for at *29* kunne tænke over hvorfor den sætning eksistere...

Men tak for at oplysningen.. Hvis en (privat) bilhandler nogen sinde siger til mig, at vi ikke behøver en " købt som beset" aftalle, bliver jeg først mistænksom....)
Gravatar #39 - Vassago
29. apr. 2009 09:59
#37: Det er ikke rigtigt. Det er rigtig at du ikke har en reklamationsret - men hvis køber kan bevise at fejlen må have været til stede før købet, eller at sælger har undladt at fortælle om den - så har sælger i den grad forpligtigelser overfor køber. Det er svært at bevise.

Men kan du bevise, evt. igennem sælgers tidligere serviceværksted, forsikringsselskaber, politi mm, at bilen har fået større reparationer, har haft større skader eller mangelfulde serviceringer - og du ikke er blevet gjort opmærksom på dette. Ja, så har sælger et gevaldigt problem.

Gravatar #40 - inckie
29. apr. 2009 10:00
Det er den nye model mursten, har han ikke hørt om den?
Gravatar #41 - Nextnx
29. apr. 2009 10:08
Gravatar #42 - mark
29. apr. 2009 10:31
#41 der var ikke noget galt med flisen.

Jeg kan godt se problematikken, i teorien kunne kunden havde udskiftet sin macBook med en flise for at få to eller den han har snuppet gratis, men det kan også være kunden er oprigtig og faktisk fik en flise...men i et tilfælde som dette skulle man nok havde tjekket æsken først, men det tænker man jo ikke rigtig over :/
Gravatar #43 - noxity
29. apr. 2009 10:34
#35
Tag følgende situation:
En kunde køber en pc, og senere kommer kunden tilbage og siger at der lå en mursten i kassen i stedet for en pc.
Butikken holder fast i at der var en pc i kasen, og kunden at der var en mursten.
Sagen går i retten, og butikken bliver dømt til at udlevere en ny pc.
(Om det er butikken eller kunden der snyder er ligegyldigt)

Sådan en afgørelse vil danne præcedens, og det vil skabe kaotiske tilstande i butikkerne. For så ville enhver kunne udnytte at butikken skal bevise at kunden har byttet rundt.

Det vil betyde at alle plomberede pakker skal åbnes og tjekkes og dokumenteres af butikkerne, for det er den eneste måde de kan bevise sin uskyld på. Det vil medfører store omkostning, og alle produkter vil stige i pris.

Jeg siger ikke at man skal tjekke det hele fuldstændigt igennem når man køber. Bare at tjekker at produktet rent faktisk er der er nok. For fejler det noget, har butikken pligt til at afhjælpe dig fejlen.

Derfor tvivler jeg stærkt på at det er butikken der skal fører bevisburden. Det er jo kunden der anklager butikken og ikke omvendt.
Gravatar #44 - Cloud02
29. apr. 2009 10:35
XorpiZ (37) skrev:
"Købt som beset" har ingen betydning overhovedet.

Køber man f.eks. en bil hos en forhandler, så har man altid sine 2 års reklamationsret. Køber man en bil hos en privat, har sælger ingen forpligtigelser over for køber. Og det er uanset om han skriver "købt som beset" eller ej.

Det passer ikke helt.
Dels gælder det som #39 skriver
Dels gælder der at hvis man køber fra en privat skal sælger eksplicit gøre opmærksom på at der ikke er 2 års reklamationsret. Hvis sægler ikke gør det, så fanger bordet.

se: http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsgui...
Hvis du køber en brugt vare af en anden privatperson, kan I godt aftale, at der ikke er reklamationsret på varen
Undtagelsen bekræfter reglen
Gravatar #45 - lorric
29. apr. 2009 10:39
Det var vel i det mindste en Apple iWalk Tile(TM)?
Gravatar #46 - XorpiZ
29. apr. 2009 10:44
#39, 44

Fair nok, den tager jeg på min kappe. Jeg var ellers ret sikker på, at man som privat ingen rettigheder har overhovedet, hvis man køber ved en anden privat :)
Gravatar #47 - zin
29. apr. 2009 10:58
Jeg forstår ikke hans klage? Han ville have en Mac Book Pro og fik en flise. Jeg ville være godt tilfreds - specielt til den pris.
Gravatar #48 - dk-hat
29. apr. 2009 10:59
43* At du tvivler ændre ikke loven.

Og det er ikke noget med præcedens at gøre... Det ER sådan...
Gravatar #49 - TwoZero
29. apr. 2009 11:20
Nå, nu kradser krisen også hos Apple...
Gravatar #50 - ZM4573R
29. apr. 2009 11:21
I følge købeloven så hvis der er noget galt med produktet så FORMODER man at fejlen har været der fra start af (inden for de første 6 måneder), herefter (de resterende 18 måneder) er det kundens ansvar at bevise af fejlen har været der fra start af.

Men jeg tror desværre ikke at man kan anvende denne regel i sådan et tilfælde her da det ville give fuldstændigt vanvittige konsekvenser hvis man antog at stenen nok var der fra start af.

Jeg vil stadig mene at ekspedienten (som formentligt har solgt mange Macbook forinden) eller køberen kunne mærke at der lå 5-10 kg terrasse flise i kassen i stedet for en bærbar inkl. tilbehør på 3-4 kg.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login