mboost-dp1

Facebook

Facebook i modvind med nyt design

- Via CNET News - , redigeret af Net_Srak

Det er ikke længe siden, Facebook igen valgte at ændre på, hvordan det ser ud, når man kommer ind på siden. Lige som sidste gang har det ført til en del debat, om hvorvidt ændringen er til det gode eller dårlige.

Denne gang er der dog en overvejende del, som ikke er glade for det nye design, der læner sig op af konkurrenten Twitters layout. Mange brugere synes, at det er forvirrende at se på det nye layout.

Kritikken er ikke blevet mindre, efter hjemmesiden gawker.com bragte en artikel, hvor de skriver, at selv Facebook-medarbejdere ikke bryder sig om det nye design. Artiklen tilføjer desuden, at Mark Zuckerberg, stifteren af Facebook, angiveligt skulle have oplyst sine medarbejdere, at det er dumt at lytte til sine brugere.





Gå til bund
Gravatar #51 - lindysign
23. mar. 2009 12:55
#49 Jeg er stort set enig med dig. Jeg brokker mig fordi man får så meget spam, og jeg hader spam. Men jeg kan godt lide overskueligheden (som dig)... Og hvis der kommer mulighed (snart) for at blokere spam, uden at blokere venner, så har jeg heller ikke så meget mere at brokke mig over. Men spam er seriøst irriterende for mange.

Ang. afstemningen, så har en meget stor del af mine venner stemt på den, og jeg kan se at der er mange der stemmer fordi den er nævnt på flere nyhedssider. Men selv om du ikke har set den, så kan man gå ud fra at det er jævnt fordelt på folk, så den rammer ikke kun "imod-folk", da den jo handler om, om du kan lide designet eller ikke kan... Altså for/imod.
Gravatar #52 - spectual
23. mar. 2009 12:56
#51 lindysign skrev:
Men selv om du ikke har set den, så kan man gå ud fra at det er jævnt fordelt på folk


Det synes jeg ikke man kan. Kom med et argument for at man kan gå ud fra det.
Gravatar #53 - lindysign
23. mar. 2009 12:58
#52 Prøv nu at komme med noget sagligt for?!?

Det er ret let... Den er frit tilgængelig og ALLE har lige adgang til den og til at invitere andre. Der er ikke nogen parametre der kan fordele folk. Kom med et argument for at det er tilfældet?
Gravatar #54 - spectual
23. mar. 2009 13:01
#53 Det kan jeg ikke når du ikke vil godtage min erfaring som saglig. Prøv det selv. Lav et stort site, få en ordentlig bunke brugere, læg et nyt design på og kom tilbage med dine erfaringer. Så kan vi se om de matcher mine.
Gravatar #55 - Magten
23. mar. 2009 13:08
#51 (og #52)
Det har du ganske ret i, jeg tror dog grunden til der er så mange imod, er fordi dem der er imod noget oftest er dem der opsøger steder hvor man kan klage over det.. Det er de færreste der vil søge efter et sted hvor de kan sige "thumbs up"..

Sådan er det jo oftest.. Det er forventet at tingene kører godt, og man hører derfor intet når det gør det.. Men kører det dårligt, så skal det satme nok blive blæst op :)
Gravatar #56 - lindysign
23. mar. 2009 13:19
#54 Din personlige erfaring er desværre ikke et argument, det er en holdning. Kom med noget der beviser din påstand, det er et argument. Så en statestik kunne bruges.

Jeg HAR lavet hjemmesider som har haft en del brugere, og jeg har erfaring med at skifte design. Dog kun gode erfaringer. Men jeg har heller ikke haft over 10.000 brugere på mine sider. ;) OG der ér folk der brokker sig hver gang, men derfor kan man ikke bare smide et argument der siger at det er ugyldigt fordi der altid er nogen der brokker sig. Som jeg skrev tidligere så er folk vanedyr, og skal vende sig til ting. Der kan dog være noget om snakken når folk brokker sig, og en god site-owner lytter ALTID til sine brugere. Det betyder ikke de altid skal følge dem. Argumenter som "Siden er grim" eller "Siden var bedre før" er ikke argumenter, men bare brok. Der SKAL argumenter på bordet, hvis man skal tages seriøst.
Gravatar #57 - Adagio
23. mar. 2009 13:24
lindysign (53) skrev:
#52 Prøv nu at komme med noget sagligt for?!?

Det er ret let... Den er frit tilgængelig og ALLE har lige adgang til den og til at invitere andre. Der er ikke nogen parametre der kan fordele folk. Kom med et argument for at det er tilfældet?


Dem der ikke bryder sig om det nye design er mere op på dupperne når der skal klages end dem der bryder sig om det. Så bliver der lavet en gruppe som klager over det nye site, som hurtigt bliver fyldt med person der hader det nye design. På den gruppe bliver der så postet en link til undersøgelsen ned opfordring på at stemme nej til det nye design
Dem der godt kan lide det nye design gidder ikke bøvle med at søge efter grupper der er for det nye design, og dermed er chancerne for at de finder denne afstemning meget mindre
Så denne afstemning ville kun kunne bruges til noget, hvis den poppede hos alle brugere, hvor det kunne se den på deres sprog (og ikke kun engelsk). Den skulle så også laves så det ikke kræver at det bliver "installeret" som et program hos brugeren

Men ja, som folk har nævnt, så vil jeg helst lige høre nogle argumenter. Til nu lyder det til at der er mange argumenter imod det nye design, men jeg har til nu kun hørt et argument for det nye design (at det er mere overskueligt... hvilket jeg dog ikke er enig i p.t., but that's besides the point)
Gravatar #58 - spectual
23. mar. 2009 13:26
#56 Har ingen statistikker over hvor mange der er for/imod et nyt design - det er ret svært at lave på grund af de ting jeg har nævnt tidligere.

Jamen ja - det er da selvfølgelig min egen holdning baseret på de erfaringer jeg har fået - men bevis kan man nok ikke kalde det. Er ellers fuldstændig enig i hvad du skriver i dit indlæg.
Gravatar #59 - cha33
23. mar. 2009 13:34
Det er relativt nemt at blokere for quiz´er mm. i det nye FB.

Brug greasemonkey i firefox + script, så er den ged barberet. ;)
Gravatar #60 - supremewulff
23. mar. 2009 14:10
kan ikke se nogen forskel overhovedet.. mig der er noget galt med?
Gravatar #61 - Tumleren
23. mar. 2009 14:11
supremewulff (60) skrev:
kan ikke se nogen forskel overhovedet.. mig der er noget galt med?

Ja
Gravatar #62 - Hůňděštějlě2
23. mar. 2009 14:19
Man har et rigtig godt koncept, hvis den største kritik er hjemmesidens design.
Gravatar #63 - Bada
23. mar. 2009 14:34
#56

Folk der har opsøgt det spørgsmål, er netop folk som ønsker at brokke sig over det. Jeg har bestemt ikke deltaget i afstemningen, da jeg ikke har noget at brokke mig over. Jeg gider ikke spilde min tid på at stemme på at jeg ikke har noget imod designet; hvis jeg skulle stemme ja til alt jeg var enig i.

Jeg ved godt at der er folk der vælger at gøre dette på FB, men jeg tror også på at vi er mange der prioriterer vores tid anderledes (læs: finder noget vi er uenige i og brokker os dér ;) ).
Gravatar #64 - Hůňděštějlě2
23. mar. 2009 14:40
Izaaq (8) skrev:
Folks meninger til ændringer er vel gaussisk fordelt omkring en median. Det er vel medianen, der indikerer, om ændringen er god eller dårlig.

Men som regel er det kun råbekoret omkring 3-4 standardafvigelser ude mod "euforisk" og "vold rasende", man hører til. Så Zuckerberg har da lidt ret. Ignorér råbekoret og fokusér på medianen +/- 1 standardafvigelse. :)

Btw: Facebook er forvirrende... xD


Hvorfra ved du at de er normalfordelt? Det er da ikke en naturlov og holdninger kan ofte være enten meget fragmenteret mod yderpolerne, eller skævvredet.
Gravatar #65 - mazing
23. mar. 2009 14:43
Hele den her tråd er et fucking spild af tid. Ja, mennesker er vanedyr, yes - den er efterhånden ved at sive ind, der er ingen grund til at samtlige newz.dk brugere skal gentage det som blev skrevet i de første kommentarer.

Det var da utroligt :(
Gravatar #66 - cazotaro
23. mar. 2009 15:13
Jeg synes hverken godt eller ondt om det nye design, men som nogle her også nævner, så er jeg sådan set fuldstændig ligeglad med, hvilken politikker Jens eller Bente er. Jeg vil meget hellere se de billeder, de er blevet tagget i, eller den besked hvor der står hvad de laver. Og lige så vigtigt, så var der før en oversigt over de gruppe rjeg e r medlem af, hvor dem der sidst var sket noget nyt i, lå øverst på listen. Det gjorde de let lige at finde de par tråde i grupperne hvor der var noget interessant at følge. I stedet for nu at være nød til at gå gennem gruppernes sider.

Jeg håber de får sådanne ting på plads, for jeg får i hvert fald ikke det samme ud af fjæsbog som jeg gjorde før.
Gravatar #67 - Adagio
23. mar. 2009 15:50
mazing (65) skrev:
Ja, mennesker er vanedyr, yes - den er efterhånden ved at sive ind, der er ingen grund til at samtlige newz.dk brugere skal gentage det som blev skrevet i de første kommentarer.


Ultroligt at du kan komme med en kommentar hvor du klager over hvad alle newz brugere "har skrevet" i dette indlæg uden at læse noget som helst, da din kommentar tydeligt viser at du ikke har læst nogen af kommentarene

Kommentarene kan indeles i disse grupper:

#1: Dem der brokker sig over at andre brokker sig (mennesket er et vanedyr, ergo hader alle mennesker ændringer)
#2: Dem der kommer med argumenter om at det ikke er pga. vane at folk klager, men at siden faktisk er BLEVET DÅRLIGERE (men det kan dem i gruppe 1 åbenbart ikke forstå)
#3: Dem der ikke har læst kommentarerne i denne thread, men alligevel vil brokke sig over de "kommentarer" folk skriver (that would be you)
Gravatar #68 - Falkin
23. mar. 2009 16:28
Pokker snakker i om, selvfølgelig brokker folk sig, disgnet er da virkelig til at lukke op og puste grise i, det er umuligt at finde noget. For det andet er det vildt upraktisk at de laver om på det, da jeg skal give mine forældre en gennemgang om hvor de forskellige ting nu er da de ikke er hajer ved en pc.
Det aller første design er stadig det bedste, det sidste var virkelig grimt, og det nyeste er direkte tis.

Så stop det crap med at folk er brokhoveder for der er squ en grund til brokken
Gravatar #69 - MaDSeN
23. mar. 2009 16:43
Fjern alle de satans Quiz & Apps... det er sgu' da til at blive syg af :-)

Ellers er det nye fint mht. layout, skrift, placering osv. Hvis jeg kunne kontrollere 100% hvilke ting jeg kunne se på min væg ville det være guld.
Gravatar #70 - chald
23. mar. 2009 17:39
Jeg giver mange af dem ret, som har skrevet ind, at al ændring i progammer eller layout af hjemmesider vil altid skabe ravnarok.

Man skal som menneske som vi er (vanedyr) når man pludselig ikke kan finde ens login boks eller at drivers eller download ligger inde på en underside ja man kan selv tilføje her med flere ting. Ens bookmarks ikke passer etc.. Det er da møg irreterende.

Det er jo en måde at fornye sig som firma. Firmaet kan skabe et nyt image ved bare ikke hvor produktivt det er med mindre at en del af de ting der var før er blevet nemmere eller hurtigere at lave og udføre. (Nu er jeg ikke facebook bruger så kan ikke personligt sige min mening om det er blevet bedre eller dårligere end før.

Men lige for at give en huske kage i de her sociale netværk hmmmm Kunne alle dem der er utilfredsse med fjæsbog ikke lave en facebook side og så debatere det der.

Så kan facebook jo også selv se om det er den rigtige vej de har satset på funktioner og layout.

-CH
Gravatar #71 - Tage
23. mar. 2009 18:29
Ved sidste designopdatering var jeg selv en af dem der var træt af alle dem der pev. Jeg kunne godt lide opdateringen. Denne her gang kan jeg dog ikke. Jeg har aldrig rigtig brugt applikations og det tog mig ret lang tid at finde frem til fødselsdagsoversigten i det nye design, eftersom jeg aldrig har brugt navigationen i bunden. Har netop fået skjult highlights og alle application-spamhistorierne, og skal love for at der blev stille.
Har lige skjult en gut som begyndte at opdatere sin facebookstatus gennem sin twitter-profil, hvilket medførte at halvdelen af min homepage, var med historier fra ham. Så interessant var han heller ikke.
Facebook er ikke Twitter, og synes det er ærgerligt at de forsøger at læne sig så kraftigt op ad dem.
Gravatar #72 - mrF0x
23. mar. 2009 19:11
OH MY GOD - det var meget brok for sådan en lille ting, som et nyt design på Facebook.

Jeg bruger, som #70 ej heller Facebook, men synes et eller andet sted at der generelt findes ét statement som passer på diskussionen.

"If it works, don't fix it"

Det kan så disktures hvor kritisk det er på et site såsom Facebook - det er jo ikke ligefrem B&O Medicom produkter vi taler om her.

Så er der er så en helt anden diskussion i et andet statement.

"Lave om, for at lave om" - der er jo ikke ligefrem 10 års historie bag det site.
Gravatar #73 - Bada
23. mar. 2009 20:33
#71

Jeg har netop fjrenet de highlights fra højresiden, og jeg kan kun give dig ret at det hjælper gevaldigt!

Dette greasemonkey script kan klare det:
http://userscripts.org/scripts/show/44181

Øverst i scriptet kan man vælge hvad man vil have vist, så man fx stadig kan få vist fødselsdage osv.

EDIT: Dette script er sgu endnu bedre:
http://userstyles.org/styles/15902
Gravatar #74 - BOversoe
24. mar. 2009 17:05
Tomme tønder buldrer mest.. Det er helt korrekt.. Men deres nye design er altså dårligt.. Jeg var ikke tilfreds da de skiftede det gamle ud med det nye, men accepterede det, og lærte og leve med det.. Men denne ændring.. Puha.. Der røg alt idé i at benytte facebook et eller andet sted for mig.. Det er som en herinde siger - Twitter med billeder.. Eller en mere avanceret messenger..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login