mboost-dp1

Facebook

Facebook i modvind med nyt design

- Via CNET News - , redigeret af Net_Srak

Det er ikke længe siden, Facebook igen valgte at ændre på, hvordan det ser ud, når man kommer ind på siden. Lige som sidste gang har det ført til en del debat, om hvorvidt ændringen er til det gode eller dårlige.

Denne gang er der dog en overvejende del, som ikke er glade for det nye design, der læner sig op af konkurrenten Twitters layout. Mange brugere synes, at det er forvirrende at se på det nye layout.

Kritikken er ikke blevet mindre, efter hjemmesiden gawker.com bragte en artikel, hvor de skriver, at selv Facebook-medarbejdere ikke bryder sig om det nye design. Artiklen tilføjer desuden, at Mark Zuckerberg, stifteren af Facebook, angiveligt skulle have oplyst sine medarbejdere, at det er dumt at lytte til sine brugere.





Gå til bund
Gravatar #1 - cyandk
23. mar. 2009 10:46
Jeg syntes da det er en del bedre end det gamle??...

Brokrøve, IMO.
Gravatar #2 - Paranut
23. mar. 2009 10:52
En flok konservative brokhoveder. Det er samme sang hver gang de skifter design og i sidste ende bliver folk glade for det.
Gravatar #3 - Montago.NET
23. mar. 2009 10:52
folk brokker sig sindssyg meget, uanset hvad !!!

tror der er liiiiiidt for mange konservative mennesker derude i æteren !


bare kig på hvad der skete da EB.dk blev lavet om ! 500 sviner kommentarer på 0-komma-fem ...

DR havde en udsendelse om det i SPAM i søndags
Gravatar #4 - Plindstrup
23. mar. 2009 10:53
Folk brokker sig ALTID over nye ting! UANSET hvad!
Da Newz.dk skiftede udseende, var der også folk der brokkede sig...

At der er SÅ stor tilslutning til kritikken af Facebook, skyldes vel NETOP at det er så nemt at brokke sig på Facebook! Alle kan oprette en gruppe, og straks invitere alle sine venner.

Og da folk som regel altid skal vænne sig til nye ting, så er det logisk at folk bare klikker "Ja, jeg er utilfreds" når de får 50 anmodninger om dette, smidt i nakken.

Så jeg forstår godt at Facebook er ligeglade med kritikken! Tænk hvis man skulle tage ALLE store grupper seriøse på Facebook - puuuuuuha!

Jeg er fint tilfreds med det nye look på Facebook. Jeg føler der er mere fokus på networking og venner, og mindre fokus på irriterende app's og requests!
Gravatar #5 - Magten
23. mar. 2009 10:54
Hvor er det lækkert at Facebook er blevet så stor en del af folks hverdag, så det nu ødelægger deres liv når de skifter design :)

Hvor mange brugere er der på Facebook? Og hvor mange er imod det nye design? Indtil videre er det under 1/10 af dem jeg kender derinde, som har brokket sig over det..

#4
Enig, det er dejligt at man ikke får smidt requests og apps i hovedet på samme måde mere..
Gravatar #6 - guds skovl
23. mar. 2009 10:55
Man ska lige vende sig til det i hvert fald.

Jeg har flere gange troet jeg skrev til en person, men så har jeg åbenbart lavet en statusopdatering i stedet for :)

Så får man mange dumme kommentarer :p
Gravatar #7 - keen
23. mar. 2009 10:58
Har nu ikke noget særligt imod det nye design, jeg savner dog live feed fra tidligere, der nu er blevet virkelig skrabet, med kun en brøkdel af informationer omkring hvad ens venner laver. Det var da en af de sjoveste ting at følge, hvad andre skrev til hinanden, folk der er tagget på billeder, kærester der går fra hinanden og deslige. Nu er det jo nærmest bare Twitter med billeder..
Gravatar #8 - Izaaq
23. mar. 2009 10:58
Folks meninger til ændringer er vel gaussisk fordelt omkring en median. Det er vel medianen, der indikerer, om ændringen er god eller dårlig.

Men som regel er det kun råbekoret omkring 3-4 standardafvigelser ude mod "euforisk" og "vold rasende", man hører til. Så Zuckerberg har da lidt ret. Ignorér råbekoret og fokusér på medianen +/- 1 standardafvigelse. :)

Btw: Facebook er forvirrende... xD
Gravatar #9 - Tumleren
23. mar. 2009 11:04
Okay, undskyld man er imod et nyt design, der ikke er så praktisk som det gamle o.O

Du får beskeder på forsiden om -alt- hvad alle laver. Vælger du at fjerne noget, fjerner du -alle- ting fra den person, ikke kun de quizzer, apps osv. de nu har fået installeret. Fjerner du 1 af dem, fjerner du al fremtidig information fra den person, ligemeget hvad det er - Det er lidt en ulempe i min bog, og en af grundene til folk beklager sig.

Derudover synes jeg også bare det er utrolig rodet og udoverskueligt
Gravatar #10 - Niklas H
23. mar. 2009 11:06
Folk er vanedyr. Så ændrer man noget på deres maskine, så går de i panik og bliver sure over det og klager, i stedet for at tage det med løftet hoved og prøve at sætte sig ind i det. Det kan jo være at det rent faktisk var bedre?
Gravatar #11 - Xaxian
23. mar. 2009 11:07
Nu bruger jeg ikke facebook så ofte, logger max på en gang dagligt for bare at checkke op på hvad der nu sker. Synes det nye design er meget bedre til at få overblik over hvad der nu er sket siden jeg var der sidst.

#10

Er helt enig med at rigtig mange folk er vanedyr og ikke gider at vænne sig til noget nyt og imo bedre
Gravatar #12 - Palnatoke
23. mar. 2009 11:10
Jeg kan laere at leve med det nye design paa en betingelse.

De fjerner de forbandede quizzes fra forsiden!

Jeg er da fuldstaendig ligeglad med hvilken farve mine venner er, og jeg har igrunden heller ikke lyst til at vide hvilken pokemon de er.
Gravatar #13 - myplacedk
23. mar. 2009 11:10
Artiklen tilføjer desuden, at Mark Zuckerberg, stifteren af Facebook, angiveligt skulle have oplyst sine medarbejdere, at det er dumt at lytte til sine brugere.

Den lyder forkert, når den er taget ud af kontekst.

Selvfølgelig skal man lytte til sine brugere. Men det er langt fra alt hvad de siger, der kan bruges til noget. Brok over et nyt design (især på et sted hvor det er nemt at brokke sig) er jo uundgåeligt.

Sådan nogle ændringer laver man jo ikke bare fordi Mark Zuckerberg har siddet pisse-fuld på en bar, og fået en glimrende ide.
Der er formentlig blevet analyseret, testet og hvad ved jeg.

Og om ideen også virker i praksis? De kigger jo nok i statistikken, og ser om deres mål (hvad de så end er) bliver opnået.
Gravatar #14 - Sualk
23. mar. 2009 11:28
Henry Ford sagde om det at lytte til sine kunder: "If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses."

Mon ikke Facebook netop er i en position hvor de er nødt til at være innovative og vovede for at beholde deres markedsposition. Mange af brokhovederne vil jo gerne ha' at facebook skal blive ved "det gamle". Hvis de lytter til det tror jeg ikke at de har en forretning mange år fremover.
Gravatar #15 - zymes
23. mar. 2009 11:28
Magten (5) skrev:

#4
Enig, det er dejligt at man ikke får smidt requests og apps i hovedet på samme måde mere..


Er det kun min forside der er fyldt op med latterlige quizzer folk har taget, som man ikk kan vælge at slå fra? Som #9 siger så fjerner man nu ALT fra personen istedet. Før kunne man blokere en app også kom der ikk mere fra det, det hjælper ikk noget længere. Selvom man blokerer alt det quiz noget så kommer de alligevel (ja, også dem man har blokeret)
Gravatar #16 - David Munch
23. mar. 2009 11:30
Jeg synes det nye design er laterligt dårligt i forhold til det gamle.

Men når det så er sagt, så mener jeg også der var nogle design-valg fra den gamle Facebook forside som var fuldstændigt latterlige.. Jeg ved ik hvem de har som designer, men han er dælme ikke en kløgtig knægt.

#3 Synes du helt ærligt at EB.dk's nye design er en forbedring? O_O
Gravatar #17 - tomsommer
23. mar. 2009 11:32
Layoutet er fint, men hvor er Live Feed henne? Det var jo det sjove ved Facebook, hvor man kunne følge med i alt hvad folk lavede, deres forhold, events osv. :)

Nu er det bare Twitter med bedre profiler.
Gravatar #18 - sg17a
23. mar. 2009 11:35
Støj...!!!

Det nye FB design er fuldt af støj. Nogle kan lide det, andre kan ikke.

I det gamle FB design havde jeg alle quizzer og lignende slået fra, således jeg kunne hodle informationsstrømmen til ngoet fornuftigt. Det kan man ikke mere. Så min FB er sat på standby indtil videre.
Gravatar #19 - Adagio
23. mar. 2009 11:36
Jeg må inddrømme at jeg joiner gruppen af folk der hader den nye ændring

Jeg er på ingen måder den typiske person. Jeg har normalt ikke noget imod ændringer, jeg klager kun meget sjældent om ændringerne
I dette tilfælde skal der dog klages. Når man i det gamle design tog ind på ens forside, hvor nyhederne var, så man en fin oversigt over hvad der var sket inden for de kategorier som man var interesseret i at høre om. F.eks:
X is now dating Y
Z uploaded pictures of his trip to Africa
U's status-text has changed etc

Med det nye design ser det nu sådan her ud på forsiden:
X has found his color: Blue
Y has found his color: Green
X took the quiz to find out which Friends character he is: Joey
Z took the quiz to find out which Friends character he is: Joey

Og sådan går listen sådan ca. hele vejen ned. Jeg er sku da totalt ligeglad med om du er blå eller grøn og om du minder om Joey eller whoever

Montago (3) skrev:
bare kig på hvad der skete da EB.dk blev lavet om ! 500 sviner kommentarer på 0-komma-fem ..


Jeg håber ikke du dermed vil sige at eb's nye design er godt? Til nu har alle dem jeg har talt med sagt at det nye design er totalt uoverskueligt. Min første tanke da jeg så siden var "Har de ansat Homer Simposon til at lave den side?"
Gravatar #20 - Abech
23. mar. 2009 11:48
Jeg synes bedre om det forrige design.
Man kan virkelig se på det nye design at de er blevet opmærksomme på twitters forøgede konkurrence og sætter større vægt på "status-updates".
Gravatar #21 - Windcape
23. mar. 2009 12:01
Hvornår laver de så man can customize sit layout istedet? Lidt ala. IGoogle, ville være nice :)

Derudover så er "Hide X" funktionen broken atm.
Gravatar #22 - Magten
23. mar. 2009 12:04
#15
Jeg hentydede nu mere til invitationer.. Det er nu bare et lille anonymt link i toppen, og ikke en stor grim box i højre side af mit synsfelt..

#19
Enig, det ville være rart at kunne blocke applikationer igen, men mon ikke det kommer tilbage når de har fået det nye her på plads?
Udover det er det jo ikke Facebooks skyld at dine venner vil vide om de er blå eller grønne :)

#21
Det var det faktisk dengang jeg begyndte at bruge Facebook, for lidt over et år siden så vidt jeg husker.. Men det var så kun ens bokse fra apps man kunne flytte rundt på, og ikke "alt"..
Gravatar #23 - spectual
23. mar. 2009 12:04
#21 Det er et meget stort arbejde? Jeg gætter på at der vil være akkurat ligeså meget brok, selvom alt kunne customizes.

"Det er alt for besværligt og UOVERSKUELIGT at definere hvordan jeg gerne vil have designet til at se ud. Jeg kan ikke OVERSKUE det" :o)

Jeg tror kritik/kommentarer a la:

"Farverne er GRIMME. De er ikke pink/lyserøde/neon grønne (red.: find selv på flere) nok"

"Det virker RODET"

"Orla fra den lokale kan lave det bedre"

"Jeg synes det nye er noget LORT. Jeg vil have det gamle tilbage. Capish?"

... altid vil eksistere uanset hvad du gør. Rigtige mange folk er nogle brokrøve der hader forandringer.
Gravatar #24 - Windcape
23. mar. 2009 12:11
spectual (23) skrev:
Det er et meget stort arbejde? Jeg gætter på at der vil være akkurat ligeså meget brok, selvom alt kunne customizes.
Nej, det er faktisk relativt simpelt at kode. Og det ville give meget mere mening.

Men det at kode noget "der virker" er vist ikke lige Facebook teamest største styrke.
Gravatar #25 - lindysign
23. mar. 2009 12:13
Det er temmelig barnligt og umodent at starte sådan en tråd her, med at kalde dem der er uenige med en selv alle mulige grimme tillægsord! Prøv lidt saglighed eller lad andre føre debatten hvis du ikke magter det. ;)

Der er en stor grund - som også er nævnt mange steder - og det er at man let bliver totalt spammet af apps, og hvis man sortere dem fra, så sortere man feeds fra ens venner fra i samme proces. Det er ikke holdbart og det er virkelig et tegn på mangel på forståelse af brugernes behov... Derfor er det en om'er!

Der er altid modstand, for vi er vanedyr, men denne modstand er så massiv den ikke er til at tage fejl af. Det burde FjæsBogen lytte til.
Gravatar #26 - spectual
23. mar. 2009 12:14
#24 Windcape skrev:
Nej, det er faktisk relativt simpelt at kode


Ja det kan det være hvis du har tænkt det ind i dit projekt fra starten af.

Men det er da sandsynligvis et stort arbejde hvis du har et site på størrelse med facebook?
Gravatar #27 - TezlaByte
23. mar. 2009 12:16
Uden al for megen brok, så tilslutter jeg mig klart brokhovederne ;)
Som der bliver nævnt flere gange - ja, jeg gentager - så er jeg dælme også ligeglad med farve, Friends, Pokemon, Real Age, Hvor sort er du? (wtf?) osv. osv.

Og jeg havde en del "morskab" med poke/prikke, og den er også 'gemt' væk nu under Højdepunkter, som jeg også er ret ligeglad med. Og Personer du måske kender, er også smidt helt derned...

Ak ja. Det bliver vel endnu en vanesag - men en vanesag jeg godt kunne have været foruden.

Gør om iGoogle ja. God idé IMO
Gravatar #28 - Mock
23. mar. 2009 12:17
ja min kæreste hun gik helt amok over ændringen og ligefrem følte at de skyldte hende noget. Man kan sige Facebook skylder ingen folk noget som helst. de ejer produktet og kan sådan set slette det fra dag til dag uden de skylder folk en eneste forklaring
Gravatar #29 - spectual
23. mar. 2009 12:17
#25 lindysign skrev:
Der er altid modstand, for vi er vanedyr, men denne modstand er så massiv den ikke er til at tage fejl af. Det burde FjæsBogen lytte til.


Massiv? Hvor mange procent af facebooks over 150 millioner bruger brokker sig da?
Gravatar #30 - Windcape
23. mar. 2009 12:18
spectual (29) skrev:
Massiv? Hvor mange procent af facebooks over 150 millioner bruger brokker sig da?
"Nok"
Gravatar #31 - spectual
23. mar. 2009 12:19
#30 Mit gæt er "latterligt få procent" :o)
Gravatar #32 - lindysign
23. mar. 2009 12:19
spectual (29) skrev:
Massiv? Hvor mange procent af facebooks over 150 millioner bruger brokker sig da?


En undersøgelse af FB selv hvor folk kunne stemme viste omkring 94% og det er MANGE, hvis du skulle være i tvivl. ;)
Gravatar #33 - spectual
23. mar. 2009 12:19
#32 Den afstemning er jo totalt farvet

- - -

Pointe:

Brokrøve LARMER i forhold til tilfredse brugere. Stort set kun brokrøve gider at ytre deres mening om designet.
Gravatar #34 - Tumleren
23. mar. 2009 12:21
spectual (29) skrev:
Massiv? Hvor mange procent af facebooks over 150 millioner bruger brokker sig da?


Nok til at der hver eneste dag er adskillige punkter på min (allerede meget rodede) startside, hvor folk joiner den og den "imod ny facebook"-gruppe og laver kommentarer til det nye og at der er adskillige nyheder om det rundt om på nyhedssites.
Gravatar #35 - Bada
23. mar. 2009 12:21
#32

Men hvem har deltaget i den "undersøgelse"? Er det et repræsentativt udsnit af brugerbasen, eller er det alle brokkehovederne der har spammet den poll?

Jeg syntes det nye layout er fint, når man tænker på hvilken drejning FB har taget. Jeg forstår dog ikke hvorfor "highlights" har fået en så dominerende placering, men det er nok fint nok for alle tosserne der joiner 200 grupper.
Gravatar #36 - RKJ
23. mar. 2009 12:22
Så må dem der brokker sig jo bare finde et alternativ. Det er jo ikke ligefrem fordi de er tvunget til at bruge siden. Facebook må da gøre præcis hvad de vil - og lur mig om de ikke har haft nogle interface-designere mv. inde over denne omlægning.
Gravatar #37 - spectual
23. mar. 2009 12:22
#34 Tumleren skrev:
Nok til at der hver eneste dag er adskillige punkter på min (allerede meget rodede) startside, hvor folk joiner den og den "imod ny facebook"-gruppe og laver kommentarer til det nye og at der er adskillige nyheder om det rundt om på nyhedssites.


Endnu en argument for at det jeg siger er rigtigt:

"Brokrøve LARMER i forhold til tilfredse brugere. Stort set kun brokrøve gider at ytre deres mening om designet."
Gravatar #38 - lindysign
23. mar. 2009 12:23
spectual (33) skrev:
#32 Den afstemning er jo totalt farvet


Meget sagligt... Begrund venligst...

http://apps.facebook.com/layoutvote/
Gravatar #39 - spectual
23. mar. 2009 12:27
#38 har jeg gjort i min pointe nedenunder
Gravatar #40 - lindysign
23. mar. 2009 12:29
spectual (39) skrev:
#38 har jeg gjort i min pointe nedenunder
Meget sagligt som sagt... *gg* Det gider jeg vist ikke spilde mere tid på.

At langt over 1 million bruger brokker sig, er uden tvivl et tegn på at langt flere er utilfredse... Så det antal i sig selv siger meget om utilfredsheden. Det er MEGET svært at få folk til at gå så meget op i det. Måske nogle tusinde, kunne brokke sig hvis de ville, men over 1 million... Så er der noget om snakken. Måske skulle dem der kun har "brokrøve" som argument prøve at tænke på at folk kan have en anderledes mening og så give dem lov til at have den mening...

Jeg gentager, prøv en saglig debat pro-cons eller for-imod. og så med begrundelser. :)
Gravatar #41 - Tumleren
23. mar. 2009 12:31
spectual (37) skrev:
Endnu en argument for at det jeg siger er rigtigt:

"Brokrøve LARMER i forhold til tilfredse brugere. Stort set kun brokrøve gider at ytre deres mening om designet."


Sikke et fint argument, der kan bruges til alle situationer hvor en stor mængde er utilfredse med noget.

Det er vel også kun de højtråbende, der siger at temperaturen stiger, og det er bare løgn det hele, fordi dem der ikke synes det ikke siger noget.

Latterligt
Gravatar #42 - spectual
23. mar. 2009 12:31
#40 Hehe ingen tvivl om du hører til en af "brokrøvene". Men du har ret. Det er ikke værd at spilde tid på. Lav et design og kør med det uanset hvad folk siger. Det er umuligt at gøre alle tilfredse.
Gravatar #43 - mcgreed
23. mar. 2009 12:31
Synes at folk som kalder andre mennesker for brokrøv selv om de har en valid grund til at være utilfredse med et design valg, nok er de største tumper. Blot fordi et design er nyt, betyder det ikke automatisk at folk brokker sig over det, men at de faktisk kan have en grund til det.
Jeg er selv utilfreds med den nu, og det er ikke på grund af farver eller crap som anti-brokrøv brokker sig over at folk brokker sig over, men at mulighederne for at sorter i den information man får er blevet dårligere.

Det er åbenbart kun de højtråbende anti-brokrøve som har ret, hva? :P
Gravatar #44 - lindysign
23. mar. 2009 12:36
Prøver lige at åbne op for debatten, så den bliver relevant:

Kunne dem der er irriteret over modstanden mod designet ikke lige fortælle hvad der gør, at de er glade for designet?
Gravatar #45 - spectual
23. mar. 2009 12:39
At langt over 1 million bruger brokker sig, er uden tvivl et tegn på at langt flere er utilfredse... Så det antal i sig selv siger meget om utilfredsheden


Ja at den er relativ lille? Det udgør 0,66% af brugerne. Tror du man kan finde over 1 million tilfredse brugere?
Gravatar #46 - RMJdk
23. mar. 2009 12:41
#43 Fordi de er folk som ikke tør sige deres mening, de er for der følger med flokken, det de faktisk siger uden at vide det er, alle hjemmesider er lige pæne og grimme, man skal bare vende sig til dem, newz.dk er stadig grimmere end den gamle, hol.dk's nye er grimmere end det gamle, ekstrabladet.dk's nye er grimmere end det gamle, det kan da umuligt være vores skyld at vi har krav og at folk ansætter amatør folk til at lave et dårligere design? hvorfor overhovedet skifte et design hvis man kun kan gøre det dårligere?

er det fordi forandring fryder eller sådan noget pjat?.


Det jeg finder utroligt er af ingen hjemmeside kan finde ud af at lave sådan folk selv kan skifte mellem 2 designs, tænk hvis folk havde muligheden for at bruge det nye eller det gamle af lyst, det ville næsten være et stort fremskridt inden for udvikling af hjemmesider.
Gravatar #47 - spectual
23. mar. 2009 12:43
#46 RMKdk skrev:
Det jeg finder utroligt er af ingen hjemmeside kan finde ud af at lave sådan folk selv kan skifte mellem 2 designs


Getmore.dk - men jeg synes det kunne være interssant at se om det ville reducere procentdelen af utilfredse brugere.
Gravatar #48 - lindysign
23. mar. 2009 12:47
#45 - Det er rigtigt at der er mange flere der bruger FB, men ikke alle bruger den på engelsk, og det er der afstemningen er. ;)

Giv stadig gerne et argument for den... For afstemningen viser jo både for og imod... Der er jo nok en grund til at folk ikke jublende stemmer og siger at den er god! ;)

#46 Sider som Netlog giver mulighed for at skifte design mener jeg.

Kom nu anti-brokhoveder, giv nu nogle argumenter FOR siden, andet end hypoteser baseret på antallet af dem der brokker sig. Slå gerne ordet "argument" op og giv så lidt saglige argumenter. Jeg har bedt om det før og tager efterhånden manglen på disse saglige "for" argumenter, som om der ikke er nogen. Er det virkelig tilfældet?

For så vinder jeg/vi (os brokrøve) vist, hvis det var en retssag. :p
Gravatar #49 - Magten
23. mar. 2009 12:51
#44
At det er langt mere overskueligt imo..

Minus ved det er dog at man ikke kan blokere spam fra visse applikationer, men som jeg skrev tidligere tror jeg nok det skal komme tilbage..

Angående den afstemning, så tror jeg godt nok det er begrænset hvor mange der har set den.. Jeg kendte den ikke, og jeg har ikke set andre der har stemt på den..
Gravatar #50 - spectual
23. mar. 2009 12:51
#45 Jeg har med til at lancere nyt design på nogle store sites med rigtigt mange brugere og det er derfra jeg har den erfaring med at dem, der gider at deltage i afstemninger og aktivt ytre deres holdning (f.eks. ved at oprette en facebook gruppe, debat/blog indlæg) er dem, som er negativt indstillet.

Det er den erfaring, som gør jeg ikke stoler på resultatet af sådan en afstemning. Faktisk mener jeg, at det er umuligt at lave en saglig afstemning med mindre man tvinger folk til at svare.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login