mboost-dp1

ThyssenKrupp

Europas første kommercielle maglev-bane bliver nu en realitet

- Via BBC News - , redigeret af MiniatureZeus

Den tyske delstat Bayern har nu fundet de penge, der skal bruges, for at bygge den første kommercielle maglev-bane i Europa.

Maglev, der står for magnetic levitation, bruger, som navnet antyder, kraftige elektromagneter til at holde toget svævende over banen. Hastigheden for sådan et tog er over 500 km/t.

Den nye bane skal forbinde München og den nærliggende lufthavn og er budgetteret til at koste ca. 14 mia. kroner. Hvornår byggeriet starter, er ikke oplyst, men skal udføres af Transrapid-gruppen, der inkluderer Siemens og ThyssenKrupp. En tilsvarende bane er allerede i drift i Kina, mellem Shanghais lufthavn og finansdistriktet, lavet af samme firma.





Gå til bund
Gravatar #1 - TheThufir
26. sep. 2007 15:13
Sejt! :) Glæder mig allerede til at prøve den(!)

DSB og BaneDanmark kunne godt lære noget her :P

/me stemmer for en MagLev bane mellem Århus og København ^^
Gravatar #2 - xcrisso
26. sep. 2007 15:19
Jah det er et emegt fedt tog har set en del programmer paa discovery omkring teknologien

jeg stemmer som sagt ogsaa paa en forbindelse fra det moerke jylland(soenderjylland) og det lyse jylland(Nordjylland) mod koebenhavn istedet for de der ic4 som aldrig kommer hahah
Gravatar #3 - xcrisso
26. sep. 2007 15:23
hvor langt er der fra soenderborg til koebenhavn heh 400-500 km hehe 1 times tog cirka. det kunne vaere laekkert
Gravatar #4 - icebreaker
26. sep. 2007 15:29
går nok lige 20 år efter den er lavet til jeg stiger på sådan en. :P

500 km er meget hvis toget styrter er der nok 95% chance for at man tager billetten.
Gravatar #5 - Windcape
26. sep. 2007 15:34
#4
Men disse toge skulle være mere sikre end de gammeldaws..

Det bedste er nok at energiforbruget og støjniveauet er ret lavt :o
Gravatar #6 - fiskah
26. sep. 2007 15:39
Men hvis det koster 14 mia kroner (en bid mindre en Storebæltsbroen) at bygge forbindelse mellem lufthavnen i München og selve byen, hvad koster en forbindelse fra Århus til København så ikke? 100 mia?

Så tror jeg vi har større problemer der kan løses til samme pris... :)
Gravatar #7 - Rammu
26. sep. 2007 15:49
xcrisso: 1 time i højhastighedstog fra Sønderbronx til Kbh? Så er det vist stadig hurtigere at tage flyet, og hvad mon ikke prisen for den forbindelse ville blive i forhold til passagertallet? ;-)

fiskah: 100 mia er nok ikke en helt urealistisk pris for en samlet motorvejsforbindelse og højhastighedsforbindelse fra Århus via Kattegat-bro til København. Her er der i forvejen et klart transportbehov. Jeg tænker eks. over, hvor mange der tager over København for at komme med fly ud i verden. I dag tager det 3 timer i bil eller tog. Med maglev kunne man sætte sig i toget i Århus og stige ud i Kastrup 45 minutter senere. Seeeejt!!! :-)
Gravatar #8 - chase-
26. sep. 2007 15:50
#6, tja hvis man tænker på at en 30 km maglev bane fra Müchen bymitte til lufthavnen koster 14 mia kr., mon ikke en 300 km maglev bane fra København til Århus koster det ti dobbelte? Også lige med noget bro support x 2? 150 mia kr. er sikkert ikke helt galt. Er selvfølgelig fedt, men hellere nemme luftveje evt.? Bliver sikkert også billigere i længden. Private helikoptere til alle.nu!
Gravatar #9 - chase-
26. sep. 2007 15:53
#Offtopic:
Gik sq lidt stærkt, München og bymidte. Hvorfor fanden kan man ikke rette sit indlæg? Skod.
Gravatar #10 - noisy_cricket
26. sep. 2007 15:54
#6, storebæltsbroen kostede da en del mere end 14 mia.. ??
Gravatar #11 - noisy_cricket
26. sep. 2007 15:54
ikke kun en bid :D
Gravatar #12 - Rammu
26. sep. 2007 15:58
noisy_cricket:
Fra Wikipedia: Forbindelsen (tog & bil) kostede 21,4 milliarder kr (1998-priser)

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_belt_bridge
Gravatar #13 - Kyoobix
26. sep. 2007 16:17
savle savle! Sådan noget higt tech skal vi sq også have i DK
Gravatar #14 - cfe
26. sep. 2007 16:17
#7 + andre
Faktisk er det tidligere blevet foreslået, kan ikke lige huske af hvem, at oprette en maglev-forbindelse mellem København og Århus med bro fra Sjælland over Samsø til Århus, hvis denne blev en realitet vurderede man at rejsetiden ville være omkring 20 min.
Pænt nice, desværre var prisen vist bare astronomisk.
Man lavede en lignende undersøgelse i Tyskland tidligere for at finde ud af om det kunne betale sig med en hurtigere forbindelse mellem Hamburg og Berlin, prisen var også da for høj, så det blev droppet indtil videre, desværre.
Gravatar #15 - noisy_cricket
26. sep. 2007 16:39
#12.. det er da også mere end en bid mere end 14 mia. ? :)
Gravatar #16 - ambience
26. sep. 2007 18:14
Kan Mærsk ikke donnere et MagLev netværk til hele Danmark? Det syntes jeg vi fortjener. :-D
Gravatar #17 - _-Psycho-_
26. sep. 2007 19:10
Kunne være sjovt at prøve det men teknologien er alt for dyr til at det bliver noget langdistance halløj.

Maglev i danmark? Spild af penge. Kan huske jeg gik en tur i byen for en månede siden og så en hat der stod og prøvede at få folk med på en rute fra aalborg til KBH. En flybillet ville sikkert være hurtigere og billigere (i det første laaaange stykke tid ihvertfald)
Gravatar #18 - Zombie Steve Jobs
26. sep. 2007 19:51
#14 De kører 237 eller deromkring mellem Berlin og Hamborg, det går pænt tjept, når man er vant til vores Maerklin-tog. Det tog halvanden time. Det kan jeg sgu godt forholde mig til. Man kan jo arbejde i Hamborg og bo i Berlin uden problemer.

#15 Den estimerede pris var vist 40 milliarder. Men det er nok ikke inklusiv maglev tog. Ganske fair pris alligevel. Byg skidtet, siger jeg.
Gravatar #19 - ambience
26. sep. 2007 19:52
Al ære og respekt for flytransport, men landbaseret transport har stadig en fremtid. Det er usmageligt dyrt pt, men man kan håbe det i fremtiden spontant bliver meget billigere. Hvad med en undersøisk transatlantisk vacuum MagLev tunnel? Nej det lader sig ikke købe for menneskepenge med nutidens teknologi, men så tror jeg flyet kan "pakke sammen". Lad os håbe nanoteknologi og andre teknologiske vindinger kan gøre det rentabelt i fremtiden.
Gravatar #20 - ion++
26. sep. 2007 20:00
en del af grunden til at maglev banen i munchen skulle være så dyr er at den vist skal laves som en boret tunnel inde under byen ?? halvdelen ?? af vejen. Det koster altså en del flere penge end at lave en tunnel end det koster på åben mark.


Jo, vi ville da nok også få et problem med at få den ind til centrum, men måske man kunne lede den ind oven på roskilde motorvejen som ender inde ved Folehaven/sydhavnen, og så videre derfra ind af Ring2 ind forbi Fisketorvet og derfra op til Hovedbane gården. Den til lufthavnen kunne skilles fra ca. samme sted?

I kan med fordel læse det meget velgennem arbejdede materiale som det engelske UK Ultraspeed projekt har lavet.
http://www.500kmh.com/
Specielt deres Factbook er fremragende.
http://www.500kmh.com/factbooklink.html

Kikker man i denne Factbook så ser man at prisen for Maglev konkurrer ganske glimrende med højhastigheds tog som TGV. (tog linien imellem London og den engelske kanal tunnel). se dobbelt siderne 26 og 27, eller 13 i min pdf viewer). Her står at prisen for maglev anslås til at være ca. 20-25 millioner pund pr. kilometer dobbelt spor, hvorimod det almindelige højhastighedstog imellem London og den engelske kanal tunnel kostede 46-48 millioner pund pr. kilometer dobbelt spor.

Okay, de tager lige det forbehold at at maglev er uden jord priserne hvorimod at højhastigheds toget er med jordpriser. Godt nok er jord steget, men det efterlader stadig 20-25 millioner pund, altså 200-250 millioner kroner for at købe 1 kilometer jord i den bredde som er nødvendigt for 2 dobbelt spor. Selve maglev guidewayen er lidt bredere end et tog spor, og der skal være lidt sikkerheds afstand, men alligevel
- det er mindst 200 millioner kroner dyrer PR KILOMETER -
at bygge et højhastighedstog som TGV.


Maglev er billigere at bygge fordi toget wrapper rundt om sporet.

Maglev er billigere at bygge fordi sporet ikke kræver planering af store jord arealer, evt. højde forskel i jorden kan klares ved at have lidt højere beton ben før eller efter, hvorimod at et almindeligt tog spor skal være langt mere plant.

Maglev er billigere fordi det kan køre op af stejlere bakker end end jernbane tog, dermed mindre jord arbejde med en buldozer.

Maglev er billigere fordi det kan dreje skarpere i sving, og dermed kan ruten blive mere optimal, eller undgå særlig dyr jord.

Maglev kører hurtigere i almindelig drift end TGV, 430kmt imod 300kmt.

Maglev både accelererer og bremser hurtigere end TGV tog. Det kan man enten bruge til at betjene samme antal stationer og komme hurtigere frem, eller komme frem på samme tid og betjene flere stationer.

Maglev støjer mindre end almindelige tog (ved samme hastighed).


Se evt. også http://magnetbahnforum.de/ de har
engelske forums trods det tyske navn.
Gravatar #21 - ion++
26. sep. 2007 20:12
Nogle af jer taler om at fly er hurtigere. Jeg synes at du glemmer nogle ting. På en fly rejse har du:

rejse ud til lufthavnen
checkin kø
sikkerhedscheck kø
selve sikkerheds chekket
kø ved gaten for at komme ombord fordi flyet kun har 1 fucking indgang (et tog har 3-4-5-mange døre)

Nu skal flyet så i gang... jaaa, men vent for det skal
taxie ud til start banen
evt. holde i kø og vente på de andre fly
lette
Endelig flyver du så, og det går hurtigt
(flyve i kø for at lande)
lande
taxie ind til en gate

Du skal så vente i kø fordi flyet kun har 1 fucking udgang.
Hov hvor er din bagage? Ja du må lige VENTE på at få den udleveret, i den anden ende af lufthavnen.
Rejse fra lufthavnen til din destination

Alt det tager lang tid, tid hvor du står op og venter.

Toget har en station i dit nærmiljø
Toget har ikke checkin kø
toget har ikke sikkerhedscheck kø
toget har ikke sikkerhedscheck
toget har flere indgange
toget skal ikke taxie
toget har flere udgange
toget har bagagehylder lige op over din stol.
Toget standser i nærheden af hvor du skal hen

Det er kun for meget lange rejser at flyet vinder. Selv internt i england så mener UK Ultraspeed projected at et maglev tog fra London til New Castle i Skotland vil være hurtigere end at flyve.
Gravatar #22 - pslaarhus
26. sep. 2007 20:31
Jeg har hørt at transport på skinner er en billig og miljøvenlig transportform. Tænk, man kan bygge en atomreaktor og holde alle tog i Danmark kørende. Særligt godstog burde genindføres, jeg ved vognmænd synes deres lastbiler er fantastisk miljøvenlige, det tror jeg er manipulation.

Du får tre kroner af staten pr. kørt km, for at køre rundt i din bil erhvervsmæssigt.
Lastbilchauffører modtager 600 kroner pr. dag fra staten.

Fjern disse subsidier ved brug af egen bil og giv dem istedet såfremt du læsser gods og mennesker på toget.

Så kommer det helt af sig selv tror jeg.
Gravatar #23 - xcrisso
26. sep. 2007 21:03
4#

sandsynligheden for at et maglev tog styrter er meget mindre end med et skinne tog.

1 skinne tog korer paa skinner kan afspore(maglev kan ikke falde af banen )
2 skinne tog kan loebe loebsk (maglev skal nok stoppe bare sluk for stroemmen)
3 skinne tog skal ha bemandede foere hus (maglev ubemande)

jeg kunne nok blive ved hvis jeg kendte til alle de mange andre fordele

og jah maglev er mere sikkert end et alm tog

saa jeg ville da ikke vente 20 aar som du siger
Gravatar #24 - Pete1
26. sep. 2007 21:55
Endelig, endelig, endelig - et realistisk alternativ til Frankrigs hæslige, elendigt indrettede, sjofelt vedligeholdte TGV tog, som jeg hader, som er langsomme, & som laver en fandens larm!

Thyssen, Krupp, Siemens... Go, germanske multinationale kæmper! Eders krig er hellig, & eders mangfoldige synder vil blive tilgivet.
Gravatar #25 - JHSL
27. sep. 2007 05:25
Fedt!! Så mangler jeg bare lige sådan en forbindelse mellem mig og mit arbejde så tager den "kun" 72 sekunder at komme hjem fra arbejde, selvfølgelig forudsat det er med flyvende start. :-]
Gravatar #26 - condor-9
27. sep. 2007 06:36
#18

Strækningen er godkendt til 230 Km/t, men i forbindelse med ombygningen har man foretaget testkørsler med 250 Km/t.

Se mere på: http://de.wikipedia.org/wiki/Berlin-Hamburger_Bahn

Jeg tror iøvrigt ikke danmark er stort nok til en maglev bane. Jeg tror vi ville få langt mere ud af at opgradere vores spor, så vi kan opnå hastigheder på 200/230 Km/t, så vil man også kunne afkorte rejsetiden i forhold til nu, hvor man kun ligge og kører 140/160 (180) Km/t Så skulle man investere i nogle tog med krængningsteknik, så vil man også kunne hente rejsetid på strækningen nord for fredericia, hvor der er utrolig mange kurver.
Gravatar #27 - condor-9
27. sep. 2007 06:41
#23

Det er nogle fine argumenter du har dig der. :)

2. Hvis det skal være helt korrekt, skal man vel sammenligne en Maglev med et el-tog.. Der kan man også bare slukke for strømmen.. Hvor hvor tit er det lige man hører om løbske tog?

3. Metroen er et "skinnetog" som du kalder det.. og det er da ikke bemandet..? Maglev er iøvrigt bemandet.
Gravatar #28 - xcrisso
27. sep. 2007 07:02
#27 modtager kritiken med god sjael tak for det

som du nu siger det med 2 jah det er godt nok lang tid siden

3 jah jeg var squ lidt traet igaar hehhehe

men der er sikkert mange andre gode argumenter. som jeg ikke kan komme paa

og som der saa ogsaa bliver skrevet(#26) saa ville det nok i sidste ende vaere bedre at opgrader vores skinne net saa vi kunne faa hoejhastigheds tog med kraengning..
Gravatar #29 - ion++
27. sep. 2007 07:57
#27 condor-9

Transrapid maglev, som er den der skal bygges i Munchen er ikke bemandet med en togfører i toget. Det er korrekt at der lige som i metroen sidder mennesker i kontrol centeret.


#28 xcrisso

Nej, selv højhastighedstog med krængning er for langsomme.


Hvorfor spilde penge nu her på at en lille upgradering, som man alligevel senere skal smide væk til fordel for et tigerspring til maglev teknologi? når den lille upgradering bliver for langsom.

Det er lidt lige som det med at din computer er for langsom. Så køber du lidt mere ram, måske en ny harddisk, i stedet for at tage den udgift som vil gøre dig meget mere glad, nemlig en ny computer.
Gravatar #30 - ion++
27. sep. 2007 08:11
Evt. kunne man starte med en investering som ville hjælpe meget omkring københavn, så ville det nok være at man indsatte et maglev imellem Kbh H og enten Roskilde eller høje tåstrup. Ruten kunne løbe på markerne imellem Roskilde fingeren og køge bugt fingeren, langs motor vejen ud til kalvebod broen, og på amager op imod centrum indtil man når islands brygge hvor man fx. lavede en tunnel ind under havnen som stopper under hovedbanegården.

Den rute vil minimere generne da man kun skulle have et minimum af spor tæt på existerende bygninger.

Den rute kører man så tit og tæt så det kan betale sig for passagerer i almindelige tog at stå af i Roskilde eller Høje tåstrup og skifte til maglev for at komme til hovedbanegården.

Derved får man extra kapacitet der hvor den virkelig mangler, imellem roskilde og Kbh.

Forhåbentligvis vil man også kunne få nogle billister til at parkere i Roskilde eller Høje Tåstrup og så tage maglev til centrum.

Er man smart så laver man et ben ned til Køge således at folk kunne parkere lige ved motorvejs sammenfletningen derned og så tage et super hurtigt maglev til centrum.
Gravatar #31 - xcrisso
27. sep. 2007 08:12
men oki hvis saa man skulle aendre det danske bane net i jylland og pa fyn og saa over til sjaelland saa skal man jo enten bygge helt nyt eller erstatte den med gamle banenet (hvad ville der saa ske med gods transporten)

de diskutere jo stadig i folketinget om vi skal ha en dobbelt sporet tog straekning fra kolding og ned mod padborg.

plus de vil ha hele to broer nu, kattegat broen og femeren

saa jeg tror squ vi maa noejes med de transport faciliter vi har paa nuvaerendes tidspunkt

vi venter ogsa stadig spaendt paa det aaaaaa saa nye ic4 tog hahahahah (hvornaar)spoerger vi vel bare
Gravatar #32 - ion++
27. sep. 2007 08:25
#31 xcrisso

Der er da ingen grund til at fjerne det gamle bane net. Lad det dog bare ligge. Dels koster det penge at fjerne det, og dels så bruger vi det da stadig til nærtogs transport.

Jeg ville bygge nye maglev spor der hvor de virkelig vil kunne gøre gavn og lette trafikken, og så ville jeg lade dem køre tit og tæt, lige som metroen så folk bare tager afsted og ikke planlægger det efter afgangs tidspunkter.
Gravatar #33 - xcrisso
27. sep. 2007 08:40
oki det med at de kunne koere tit og taet jah det kunne jo vaere en knald god ide saa er man squ ikke arhaengig af tiden
Gravatar #34 - Smint
27. sep. 2007 10:17
Der er da kun et sted i DK det vil være relevant.

Jeg mener at der skal arbejdes på en forbindelse over kattegat mellem Århus og København. Jeg bor ikke nogen af stederne og vil ikke direkte have gavn af en sådan forbindelse.

Men vi er ved at have mange trafikale flaskehalse i Danmark. Ikke kun i København. F.eks. Vejlefjordbroen er ofte højt belastet.

En motorvej fra Århus over samsø til københavn vil tage meget belastning af strækningen der pt. er mellem Århus og københavn og gøre at vi kan droppe spekulationer om at udvide motorvejen i østjylland og dele af den fynske motorvej. Den besparelse skal jo regnes med i projektet for den udgift kommer inden for de nærmeste år. Vi kan jo ikke vente til problemet er for stort til at løse det, da det tager mange år at gennemføre så store projekter.

Hvis man så er i gang med en sådan forbindelse over samsø (eller direkte jylland - sjælland) så skal der da overvejes en form for højhastighedstog. Det vil da være en kæmpe fordel at lokke folk til at tage et tog så vi slipper for flere biler i centrum af de to byer, og prisen bliver måske ikke lokkemidlet, men rejsetiden gør. Hvis det tager 30 min. at tage fra Århus til København til et møde er det med denne løsning noget man lige gør om formiddagen, hvor det idag er noget man sætter en hel arbejdsdag af til.

Det ville selvfølgelig så være smart at overveje en station uden for storkøbenhavn tæt på eksisterende motorvej men med plads til stort parkeringsområde. Igen for at slippe for flere biler i centrum.

Men Danmark har en god økonomi og denne var aldrig kommet uden god infrastruktur. Derfor skal vi da være proaktive med at få lavet løsninger der dækker vores behov i fremtiden.

Det ville måske også være fornuftigt at have en forbindelse til Tyskland så afstanden mellem Tyskland og Sverige bliver kort. Det kan vel tjene nogle penge ind via indførelse af vejskat for ikke DK registrerede biler.

Det er da et kæmpe projekt med mange forskellige mulige løsninger der koster en ubegribeligt antal kroner, men det bliver meget snart nødvendigt så forstår ikke nogen helt afviser det.
Gravatar #35 - xcrisso
27. sep. 2007 10:26
Jeg gaar selv eprsonligt meget ind for de to bro forbindelser der er blevet smidt paa bordet kattegat og femern

som du ogsaa siger #34 der er mange fordele selvom man ikke selv bor i det omraade, bor selv ved tysk graense
Gravatar #36 - mcvf
27. sep. 2007 11:24
Synes jo snart det var på tide vi fik en MagLev bane mellem Bornholm og Christiansø.. Tror mange afholder sig for turen pga høje bølger..
Gravatar #37 - xcrisso
27. sep. 2007 19:47
Sad lige og surfede lidt rundt paa nettet ang teknologien maglev

og fandt frem til at de i england er begyndt paa et stort projekt hvor der skal bygges cirka 800 km straekning med maglev 500 Km/t

den ville staa til at koste dem 5,4 billioner pund som svare til cirka omkring 60 miliarder danske kroner( prisen er inkl alt hvad der indebaere tunneler i uk og diverse broer osv.)

sad saa lige og regende cirka straekning ud i google earth.i dk
Frederikshavn til kobenhavn 450 km cirka
aarhus til kobenhavn 200 km cirka
fra soenderborg til fredricia 100 km cirka
fra esbjerg til fredericia 70 km cirka

det giver en nogen lunde dk daekning hehe

med hele 820 km cirka nogenlunde samme laengde som ruten i uk

saa er der bare lige i dk alle de steder hvor der skal bygges broer og det er kattegat, lillebaelt, storebaelt hvor der skal laegges ektra udgifter oven i.



jeg har faaet oplysninger fra disse links

http://www.transrapid.com/ selve teknologien
http://www.500kmh.com/projectinfo.html ruten i uk's side
http://www.500kmh.com/factbooklink.html denne sider kan de hentes en facts bor om ruten uk

saa er mit spoergsmaal saa hvad koster det at bygge broerne det har jeg inegn anelse om heheh.
Gravatar #38 - xcrisso
27. sep. 2007 21:52
hey der ien syntes lige i skulle se det her link jeg soegte bare i google efter maglev i dk

saa kom der der her heheh

det kunne da vaere fedt med saadan et tog paa den straekning

http://www.schillerinstitut.dk/ka3/aar_kbh_25_min....
Gravatar #39 - xcrisso
27. sep. 2007 21:57
dette link burde i ogsa se
http://www.schillerinstitut.dk/folketinget_12_apri...
det er en ppd fil som kan koere paa alle windows pc ved ikke om de virker pa mac osv.
Gravatar #40 - ion++
28. sep. 2007 05:44
lige for at give lidt sammenlignings tal. Den hjemlige metro, etape 3. som er 4,5 kilometer anlagt langs jorden, men nogle få steder gravet lidt ned, og så ved lufthavnen på en forhøjning kostede 1,7 milliarder kroner, eller 377,78 kroner pr. kilometer.

Og de skulle edda have genbrugt det gamle bane spor som dog blev fjernet i 90'erne, men som næppe er blevet bebygget.

Det koster penge at bygge tog baner, uanset typen, så kan vi da lige så godt få den bedste type, nemlig maglev.
Gravatar #41 - Xill
28. sep. 2007 08:13
#40 .. du rammer lige *10^6 ved siden af ..

det kostede 377,78*10^6 kroner pr. kilometer.
Gravatar #42 - xcrisso
28. sep. 2007 14:32
jeg ville ogsaa lige foreslaa dem som ville ha lyst til at melde sig ind i schillerinstitut

hvor man kan bare ved at kontakte dem og faa tilsendt nogle aviser (kampagne aviser) og der ved sprede budskabet i hele dk
og flere ville faa mere interresse for magnettog i hele dk

hjemmesiden er: http://www.magnettog.dk

Jeg er selv medlem og skal uddele 200-400 aviser ud i aabenraa

goer en forskel og kaemp for det, saa faar vi det nok ogsaa i sidste ende

de er yderst venlige at snakke med paa telefon 35 43 00 33
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login