mboost-dp1

Pixabay
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#49
Tyskland er et kæmpe land med +80 mio. indbyggere, hvor man ikke bare lige kører fra ende til anden på et par timer som i Danmark. En nedsætning af hastigheden på Autobahn vil koste flere millioner euro om året pr. km/t i tabt tid.
I Danmark betyder det ikke så meget at køre for stærkt. Skal du krydse Tyskland ugentligt, som mange tyskere gør for at arbejde og som tyske transportfirmaer, mm. gør, kan det betyde hele arbejdsdage, der går tabt.
Tyskland er et kæmpe land med +80 mio. indbyggere, hvor man ikke bare lige kører fra ende til anden på et par timer som i Danmark. En nedsætning af hastigheden på Autobahn vil koste flere millioner euro om året pr. km/t i tabt tid.
I Danmark betyder det ikke så meget at køre for stærkt. Skal du krydse Tyskland ugentligt, som mange tyskere gør for at arbejde og som tyske transportfirmaer, mm. gør, kan det betyde hele arbejdsdage, der går tabt.
CBM (34) skrev:Jeg har en ret ny, pyntet og optimeret Fiat 500c twinair turbo Med omkring 90 hk trods en 0.9 liters motor, den vejer nærmest intet, har fin fin acceleration og en ok topfart
Det er en ganske sjov bil med spandevis af køreglæde
Plus foldetag og billig afgift plus drift
Hvis du kan drifte i en 0.9 liters forhjulstrukken Fiat er jeg imponeret ;)
Hvilket minder mig om at mange nye biler ikke længere har mekanisk aktiveret håndbremse. Det er en skændsel. Håndbremsen er vigtig for at kunne kaste bagenden i snevejr og regnvejr i en snæver vending. Pun intended.
Jeg har haft en stribe forskellige biler men den jeg mindes gav mig mest køreglæde var en lille Peugeot 205 rulleskøjte. Ingen abs, ingen servostyring, intet pjat. Den var super sjov at køre og man kunne lave tricks i den uden problemer, så som at hugge bremsen meget hårdt kortvarigt så alle fire hjul skrider for at teste om der er glat. Den BMW jeg havde var tung og klodset i sammenligning (men uendeligt meget bedre på motorvejen)
Jeg har haft en stribe forskellige biler men den jeg mindes gav mig mest køreglæde var en lille Peugeot 205 rulleskøjte. Ingen abs, ingen servostyring, intet pjat. Den var super sjov at køre og man kunne lave tricks i den uden problemer, så som at hugge bremsen meget hårdt kortvarigt så alle fire hjul skrider for at teste om der er glat. Den BMW jeg havde var tung og klodset i sammenligning (men uendeligt meget bedre på motorvejen)
larsp (54) skrev:Hvilket minder mig om at mange nye biler ikke længere har mekanisk aktiveret håndbremse. Det er en skændsel. Håndbremsen er vigtig for at kunne kaste bagenden i snevejr og regnvejr i en snæver vending. Pun intended.
Jeg har haft en stribe forskellige biler men den jeg mindes gav mig mest køreglæde var en lille Peugeot 205 rulleskøjte. Ingen abs, ingen servostyring, intet pjat. Den var super sjov at køre og man kunne lave tricks i den uden problemer, så som at hugge bremsen meget hårdt kortvarigt så alle fire hjul skrider for at teste om der er glat. Den BMW jeg havde var tung og klodset i sammenligning (men uendeligt meget bedre på motorvejen)
Min 500 har stadig mekanisk håndbremse selv om den er fra 2016 :-)
Hmm ved ikke lige om den kan drifte hehe
Men den kan rulle taget ned og det er super Nice om sommeren
@ Elektrisk håndbremse
Hvad er pointen egentligt i dette? I danmark er den kendt som håndbremse, men mig bekendt hedder den "Emergency brake" ovre i staterne - eller har i hvert fald heddet det.
Men, hvor er nødbremse virkningen i en elektrisk håndbremse? Den slår jo fra så snart bilen prøver på at rulle (i de biler jeg har oplevet) - næh du, jeg skal fandme have en håndbremse (så jeg kan lege i den sne vi ikke har længere)
Hvad er pointen egentligt i dette? I danmark er den kendt som håndbremse, men mig bekendt hedder den "Emergency brake" ovre i staterne - eller har i hvert fald heddet det.
Men, hvor er nødbremse virkningen i en elektrisk håndbremse? Den slår jo fra så snart bilen prøver på at rulle (i de biler jeg har oplevet) - næh du, jeg skal fandme have en håndbremse (så jeg kan lege i den sne vi ikke har længere)
PHP-Ekspert Thoroughbreed (56) skrev:@ Elektrisk håndbremse
Hvad er pointen egentligt i dette? I danmark er den kendt som håndbremse, men mig bekendt hedder den "Emergency brake" ovre i staterne - eller har i hvert fald heddet det.
Men, hvor er nødbremse virkningen i en elektrisk håndbremse? Den slår jo fra så snart bilen prøver på at rulle (i de biler jeg har oplevet) - næh du, jeg skal fandme have en håndbremse (så jeg kan lege i den sne vi ikke har længere)
Kan godt være de kalder den en "Emergency" bremse derovre, men den skal ikke bruges i en "emergency" situtation med minre du virkelig gerne vil ha det skal mislykkedes at få bremset op!
Den hedder vistnok på dansk også en parkerings bremse, og er vistnok også kun designet til netop det formål! :)
#57
Jeg tror vistnok at den muligvis blev designet som en nødbremse - i tilfælde af at dit bremsesystem svigter. Det er i hvert fald hvad Wiki skriver, men igen, jeg famler lidt i blinde.
Uanset hvad, så ville jeg stadig foretrække en kabelbremse (eller en hydraulisk) end at jeg ville have en elektrisk ...
Jeg tror vistnok at den muligvis blev designet som en nødbremse - i tilfælde af at dit bremsesystem svigter. Det er i hvert fald hvad Wiki skriver, men igen, jeg famler lidt i blinde.
Uanset hvad, så ville jeg stadig foretrække en kabelbremse (eller en hydraulisk) end at jeg ville have en elektrisk ...
PHP-Ekspert Thoroughbreed (58) skrev:Uanset hvad, så ville jeg stadig foretrække en kabelbremse (eller en hydraulisk) end at jeg ville have en elektrisk ...
Jep. Jeg leasede engang en Golf mk. 7 med elektrisk håndbremse. Den kunne automatisk forhindre at man ruller baglæns og sådan nogle ting og aktiverede med en ynkelig screeech lyd. Jeg tager kabeludgaven over al det nymodens pjat anyday.
kunne man mon ikke have begge dele?
en mekanisk plus en elektrisk som kunne tændes/slukkes/aktiveres/deaktiveres efter behov?
evt kunne den mekaniske bruges i de situationer hvor man vil være sikker på at bilen står stille og den elektriske, når den er tændt, kunne fungere som ekstra sikkerhed ifm at forhindre at bilen ruller tilbage.. plus at den elektriske jo også kunne aktiveres hvis den er tændt
en mekanisk plus en elektrisk som kunne tændes/slukkes/aktiveres/deaktiveres efter behov?
evt kunne den mekaniske bruges i de situationer hvor man vil være sikker på at bilen står stille og den elektriske, når den er tændt, kunne fungere som ekstra sikkerhed ifm at forhindre at bilen ruller tilbage.. plus at den elektriske jo også kunne aktiveres hvis den er tændt
PHP-Ekspert Thoroughbreed (56) skrev:
Hvad er pointen egentligt i dette? I danmark er den kendt som håndbremse, men mig bekendt hedder den "Emergency brake" ovre i staterne - eller har i hvert fald heddet det.
Men, hvor er nødbremse virkningen i en elektrisk håndbremse? Den slår jo fra så snart bilen prøver på at rulle (i de biler jeg har oplevet) - næh du, jeg skal fandme have en håndbremse (så jeg kan lege i den sne vi ikke har længere)
Qw_freak (57) skrev:
Kan godt være de kalder den en "Emergency" bremse derovre, men den skal ikke bruges i en "emergency" situtation med minre du virkelig gerne vil ha det skal mislykkedes at få bremset op!
Den hedder vistnok på dansk også en parkerings bremse, og er vistnok også kun designet til netop det formål! :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Parking_brake
In road vehicles, the parking brake, also called hand brake, emergency brake, or e-brake, is used to keep the vehicle stationary and in many cases also perform an emergency stop.
...
The most common use for a parking brake is to keep a vehicle motionless when it is parked.
...
The emergency brake was originally intended for one particular emergency and that was "no other way to stop", as was the case when the footbrake suddenly failed due to a loss of hydraulic pressure or other issue. Drivers had to respond when brakes failed, so they were expected to learn how to stop a speeding vehicle using the emergency brake alone. Safety regulations became almost universal by 1980, so modern brake systems are very reliable, using dual-circuit hydraulics and more recently low-brake-fluid sensors.[4] As modern brakes no longer cause emergencies in normal contexts (a brake warning light comes on after the first sign of trouble)[citation needed], it is no longer necessary for the average driver to learn to use this brake for emergencies.
Some drivers benefiting from the "park" function on their automatic transmissions do not use this brake at all (daily use of the parking brake is recommended, to ensure it does not seize up). After a lack of recent braking emergencies, automakers stopped using the term and started referring it by its other use, the "parking brake", even though the ability to function at a high speed was still there. On an increasing number of modern vehicles, the parking brake can only be engaged when the vehicle is at a stop, and they no longer have an emergency brake.
Amerikanere bruger iøvrigt meget sjældent sådan en. De sætter gearvælgeren i P. Og det er det.
Bilerne har ofte sådan en. Men hvis jeg skulle gætte så vil jeg tro at 70% af amerikanerne ikke er klar over det, 25% ved at den eksisterer men er ikke klar over hvor den er og kun 5% ved hvor den er.
arne_v (61) skrev:Amerikanere bruger iøvrigt meget sjældent sådan en. De sætter gearvælgeren i P. Og det er det.
Bilerne har ofte sådan en. Men hvis jeg skulle gætte så vil jeg tro at 70% af amerikanerne ikke er klar over det, 25% ved at den eksisterer men er ikke klar over hvor den er og kun 5% ved hvor den er.
Mon ikke de ser håndbremsen som en del af "driving the stick" hvor man ikke lige sætter automaten i P.
Men de fleste bare halv seriøse bilspil og simulatorer har håndbremse simulering.
Jeg mindes at have læst at Ford havde nogle modeller hvor den tilsyneladende normale håndbremse virkede ved at tandhjul går i indgreb. Dvs. hvis måtte absolut kun trække den i stilstand. En rigtig parkeringsbremse. Søndagsbillistbiler all around.....
larsp (62) skrev:
Mon ikke de ser håndbremsen som en del af "driving the stick" hvor man ikke lige sætter automaten i P.
Ja. Men bilsalget i USA er 98% automat gear og 2% manuel gear.
larsp (62) skrev:
Men de fleste bare halv seriøse bilspil og simulatorer har håndbremse simulering.
OK. Det kender jeg så intet til.
arne_v (63) skrev:larsp (62) skrev:
Men de fleste bare halv seriøse bilspil og simulatorer har håndbremse simulering.
OK. Det kender jeg så intet til.
Et ordentligt bilspil har en håndbremse
Ronson ⅍ (42) skrev:Endelig kom den klassiske "de slemme mennesker har en skjult dagsorden om at fjerne alt vores frihed og overvåge alt og alle". Gider slet ikke ned på det niveau, der er vist ingen grund til vi diskuterer yderligere :)
Jeg antage med den udmelding at du ikke har fulgt meget med i medierne de sidste mange år?
Du er vel klar over at vores egen justitsminister allerede nu påtvinger din teleudbyder at foretage logning som er erklæret ulovlig? EU har lige vedtaget at indskrænke dine rettigheder til at dele ting på nettet.. Og du er HELT sikker på at de da kun vil dig det bedste? Der arbejdes hårdt på at afskaffe kontanterne, så kan skattefar også registrere når du sælger lidt for mange personlige ejendele på DBA og vurdere om du skal til torskegilde for ikke at betale skat af indtægten.. Kommunerne vil have lov at overvåge mobiler for at sikre sig der ikke snydes.. Vi overvåges og monitoreres når vi kører på motovejene af ANPG anlæg over hele landet. Staten vil gerne have lov at overvåge dit elforbrug (det gøres måske allerede) så man kan se om der bor det opgivede antal på adressen eller evt snydes. ALT SAMMEN FOR DIT EGET BEDSTE!
Du er nu skyldig til det modsatte er bevist!
Nej, nej da.. Der er da slet ingen slemme mennesker med skjult dagsorden.. Det er jo derfor alle de indskrænkende forslag kommer ud til folkeafstemning og ikke pakkes ind som punkter i større pakker, hvor de gøres mere spiselige.
Eller er det omvendt???
Ronson ⅍ (66) skrev:Som sagt,Ronson ⅍ (42) skrev:Endelig kom den klassiske "de slemme mennesker har en skjult dagsorden om at fjerne alt vores frihed og overvåge alt og alle". Gider slet ikke ned på det niveau, der er vist ingen grund til vi diskuterer yderligere :)
Nej.. Jeg kan godt se det er nogle super gode argumenter du kommer med, de er virkelig saglige. At nægte at anerkende at der måske er nogle problemer har jo ikke været skyld i ret mange skilsmisser :D
Men held og lykke med naiviteten.
Arbejder et sted som er offentligt finansieret, og visse ting må vi bare ikke kommentere på offentligt, da det kan have økonomiske konsekvenser.. Det virker da fulstændigt stuerent, men du har sikkert ret, det er bare mig der er paranoid! :D
arne_v (68) skrev:https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE11326856/fartkontrol-og-alkolaas-skal-installeres-i-alle-biler-i-eu/
Du er lidt for sent på den, vi har den 16 april
@arne: alt efter hvilken kilde du læser denne nyhed fra, så er der store variationer
Nogle nævner det kun er nye biler
Andre at det er nye og gamle
Nogle nævner fart pilot og andre fart kontrol som forhindrer at bilen kan køre for stærk
Osv
Selv JP og dr er uenige
Jeg er glad for at jeg satsede på en livsnyder bil fremfor en gaderæser
HVIS det vedtages, så må vi se hvordan de egentlige regler kommer til at se ud
Nogle nævner det kun er nye biler
Andre at det er nye og gamle
Nogle nævner fart pilot og andre fart kontrol som forhindrer at bilen kan køre for stærk
Osv
Selv JP og dr er uenige
Jeg er glad for at jeg satsede på en livsnyder bil fremfor en gaderæser
HVIS det vedtages, så må vi se hvordan de egentlige regler kommer til at se ud
CBM (70) skrev:@arne: alt efter hvilken kilde du læser denne nyhed fra, så er der store variationer
Nogle nævner det kun er nye biler
Andre at det er nye og gamle
Nogle nævner fart pilot og andre fart kontrol som forhindrer at bilen kan køre for stærk
JP:
Fra maj 2022 skal en stribe sikkerhedsforanstaltninger såsom intelligent fartkontrol, bakkealarmer og en alkolås installeres i nye køretøjer i EU.
For ældre personbiler bliver fristen maj 2024.
DR https://www.dr.dk/nyheder/udland/traetheds-alarm-o... :
De fleste af de nye teknologier og systemer bliver obligatoriske fra maj 2022 for nye modeller og fra maj 2024 for eksisterende modeller.
Så lad os konkludere 2022 for nye biler og 2024 for gamle biler.
JP:
Den intelligente fartkontrol har været omstridt under forhandlingerne af loven. Flere troede fejlagtigt, at teknologien ville give EU magt over, hvor hurtigt biler skulle kunne køre på unionens veje.
Det afviser ordføreren Ròza Thun blankt.
- Vi indfører ikke hastighedsbegrænsninger, men et intelligent system, som vil gøre førerne fuldt bevidste om, hvornår de overskrider hastighedsbegrænsningerne.
Hun tilføjer, at der ligefrem kan være en økonomisk gevinst for bilister med en for tung højre fod, da fartadvarslerne i bilen kan hjælpe til at undgå fartbøder.
DR:
Vi indfører ikke en hastighedsbegrænser, men et intelligent system, som vil gøre førerne fuldt bevidste om, hvornår de overskrider hastighedsbegrænsningerne. Dette vil ikke blot gøre os alle sikrere, men også hjælpe bilisterne til at undgå fartbøder, siger Róza Thun.
Så lad os konkludere ingen begrænsning men snarere en blinkende lampe eller bippende lyd ved hastighedsoverskridelse.
JP skrev:Fra maj 2022 skal en stribe sikkerhedsforanstaltninger såsom intelligent fartkontrol, bakkealarmer og en alkolås installeres i nye køretøjer i EU.
For ældre personbiler bliver fristen maj 2024.
Vil det sige at hvis min nuværende bil stadig lever i 2024, så skal jeg have installeret bakalarm, alkolås(?), auto nødbremse og hvad den ellers mangler?
arne_v (74) skrev:#72 og #73
Ja. Og det kan nok blive rigtigt dyrt!
Det var også det jeg tænkte :D
Er der blevet lavet noget lignende tidligere?
Synes umiddelbart at det er meget kort varsel.
Uden at kende nogle tal, tænker at der kører rigtig mange biler rundt idag som ikke har mange af de nye ting. Men det er da en god måde at få ryddet op i gamle biler :P
Der er mange biler der kører rundt uden disse ting.
Jeg har en arbejdskollega der kører i en nyere Audi A4, automatgear og det hele. Men for at "få råd" til sådan en bil, vælger mange at fravælge "luksusting" som baksensor/-kamera etc.
Hvis man ser en prisliste på en tysk bil - VW Passat f.eks. - så koster bilen 400.000, men hvis man så vil have adaptive lygter, adaptiv fartpilot, bakkamera etc. etc. etc. så ryger prisen hurtigt 100.000 kr op.
Køber man derimod en japansk/asiatisk bil, så er der ikke så mange valg. Du kan få en skrabet, en med udstyr, og en "med det hele"
Det gjorde jeg - mange har grint af mig fordi jeg kører rundt i en Mazda (her i området er det tysk, eller papkasse) - men, jeg har alle de ting der bliver et krav, lige med undtagelse af alkolåsen selvfølgelig. Og prisen? Det halve af en tilsvarende stor tysker ;)
Jeg har en arbejdskollega der kører i en nyere Audi A4, automatgear og det hele. Men for at "få råd" til sådan en bil, vælger mange at fravælge "luksusting" som baksensor/-kamera etc.
Hvis man ser en prisliste på en tysk bil - VW Passat f.eks. - så koster bilen 400.000, men hvis man så vil have adaptive lygter, adaptiv fartpilot, bakkamera etc. etc. etc. så ryger prisen hurtigt 100.000 kr op.
Køber man derimod en japansk/asiatisk bil, så er der ikke så mange valg. Du kan få en skrabet, en med udstyr, og en "med det hele"
Det gjorde jeg - mange har grint af mig fordi jeg kører rundt i en Mazda (her i området er det tysk, eller papkasse) - men, jeg har alle de ting der bliver et krav, lige med undtagelse af alkolåsen selvfølgelig. Og prisen? Det halve af en tilsvarende stor tysker ;)
CBM (76) skrev:arne_v (74) skrev:#72 og #73
Ja. Og det kan nok blive rigtigt dyrt!
Man skal lige overveje hvor mange biler der får brug for det her
Der vil blive et kæmpe marked for eftermontage af disse ting som vil drive priserne i bund
Mængden vil formentligt reducere prisen på delene noget p.g.a. stordriftsfordele i produktionen.
Men forvent ikke at mekaniker-timelønnen vil falde p.g.a. stor efterspørgsel.
:-)
arne_v (78) skrev:CBM (76) skrev:arne_v (74) skrev:#72 og #73
Ja. Og det kan nok blive rigtigt dyrt!
Man skal lige overveje hvor mange biler der får brug for det her
Der vil blive et kæmpe marked for eftermontage af disse ting som vil drive priserne i bund
Mængden vil formentligt reducere prisen på delene noget p.g.a. stordriftsfordele i produktionen.
Men forvent ikke at mekaniker-timelønnen vil falde p.g.a. stor efterspørgsel.
:-)
HA HA HA HA.. Jeg forudser.. RIgt røvhul hvisker politiker i øret "DET SKAL VÆRE GODKENDT UDSTYR" Rigt røvhul får godkendt hans produkt.. Rigt røhul griner mens reklamen proklamerer, købe mit lort til overpris eller tag bussen! HA HA HA HA.. Gi mig jeres penge. fattigrøve!
Idioti og mikrostyring af vores liv er de fantastiske til, vi skal satme have gang i noget kontrol af proletariatet! Konstant og kronisk skal der lige pilles lidt ved den frie vilje.. Og argumentet.. JAmen der er nogen der ikke kan styre det.. Jamen for satan da, så tag dog al min frihed.. Eller lær idioterne at få styr på deres pis, så skal jeg nok klare mit.. UDEN indblanding fra overherredømmet!
Overvægt slår for fanden da flere ihjel end der dør i trafikken, men det er nok for stor en vælgergruppe til man tør røre ved den fuser.
Hvor mange af de 25000 der dræbes i trafikken er dræbt pga fart, og hvor mange på grund af uopmærksomme personer.. Læste for ikke så længe siden at hovedårsagen var førerfejl og ikke fart!
Sn3akr (80) skrev:
Hvor mange af de 25000 der dræbes i trafikken er dræbt pga fart, og hvor mange på grund af uopmærksomme personer.. Læste for ikke så længe siden at hovedårsagen var førerfejl og ikke fart!
Hvis du læser JP artiklen så fremgår det at de regner med at fartdelen kan reducere antal trafikdræbte med 20%.
Det fremgår også at det er en pakke som omfatter meget andet end hastighedsadvarsel.
Ud over fartkontrollen skal der installeres nødbremsesystemer, som automatisk bremser ens bil, hvis man er ved at køre op i et andet køretøj.
De tunge køretøjer skal fremover designes og have systemer installeret, der kan minimere blinde vinkler for føreren.
Blinde vinkler har været skyld i højresvingsulykker, hvor især cyklister og fodgængere har mistet livet.
Bakkeulykker, hvor små børn på tragisk vis er blevet kørt ihjel i indkørslen, skal forebygges med obligatorisk installation af bakkedetektorer og -kameraer.
Så det er ikek kun fart de har fokus på.
#80
Med hensyn til betydningen af fart.
I Danmark er nok meget få ulykker som udelukkende skyldes for høj fart.
Det normale er vel at der opstår en farlig situation p.g.a. uopmærksomhed eller andet og at for høj fart enten gør at der ikke kan bremses i tide eller at skaderne bliver større.
Med hensyn til betydningen af fart.
I Danmark er nok meget få ulykker som udelukkende skyldes for høj fart.
Det normale er vel at der opstår en farlig situation p.g.a. uopmærksomhed eller andet og at for høj fart enten gør at der ikke kan bremses i tide eller at skaderne bliver større.
#81 Jamen så er det da helt okay at sælge lidt mere ud af privatlivet og ligge din beslutningsret i hænderne på andre
Hvis de var så skide bekymrede for liv, så tog de fat i fedme epedemien som koster mia af kr og dræber langt flere.. Det kan de endda gøre uden at tage det frie valg fra nogen.. Bare hæv prisen på de dårlige varer og brug de penge på at gøre de gode varer billigere! Så er det lidt som rygerne som selv må finansiere deres udgifter vi afgifterne, hvis en pakke cigaretter kan koste 90 kr, så kan en cheeseburger fra McD vel koste det samme.
Hvis de var så skide bekymrede for liv, så tog de fat i fedme epedemien som koster mia af kr og dræber langt flere.. Det kan de endda gøre uden at tage det frie valg fra nogen.. Bare hæv prisen på de dårlige varer og brug de penge på at gøre de gode varer billigere! Så er det lidt som rygerne som selv må finansiere deres udgifter vi afgifterne, hvis en pakke cigaretter kan koste 90 kr, så kan en cheeseburger fra McD vel koste det samme.
Sn3akr (83) skrev:
#81 Jamen så er det da helt okay at sælge lidt mere ud af privatlivet og ligge din beslutningsret i hænderne på andre
Er det bip ved hastighedsoverskridelse, automatisk bremsning inden opkørsel i dem foran, bip ved noget i blind vinkel ved sving eller bip inde man bakker ind i noget/nogen som du betragter som at sælge ud af privatlivet? Jeg kan slet ikke se noget som påvirker privatlivet.
Og hvad er det for en beslutningsret du tænker på? Jeg kan kun se en beslutningsret som man mister - retten til at køre op i nogen fordi man ikke vil bremse. Det kan *jeg* godt leve med.
Sn3akr (83) skrev:
Hvis de var så skide bekymrede for liv, så tog de fat i fedme epedemien som koster mia af kr og dræber langt flere.. Det kan de endda gøre uden at tage det frie valg fra nogen.. Bare hæv prisen på de dårlige varer og brug de penge på at gøre de gode varer billigere! Så er det lidt som rygerne som selv må finansiere deres udgifter vi afgifterne, hvis en pakke cigaretter kan koste 90 kr, så kan en cheeseburger fra McD vel koste det samme.
Usund levevis er nok et større problem end trafikuylykker.
Men det er ikke et godt argument for ikke at gøre noget ved trafikulykker.
De to problemstillinger er uafhængige. Der sker ikke nogle forbedringer med folksundheden fordi man undlader at forbedre trafiksikkerheden.
Sn3akr (80) skrev:arne_v (78) skrev:CBM (76) skrev:arne_v (74) skrev:#72 og #73
Ja. Og det kan nok blive rigtigt dyrt!
Man skal lige overveje hvor mange biler der får brug for det her
Der vil blive et kæmpe marked for eftermontage af disse ting som vil drive priserne i bund
Mængden vil formentligt reducere prisen på delene noget p.g.a. stordriftsfordele i produktionen.
Men forvent ikke at mekaniker-timelønnen vil falde p.g.a. stor efterspørgsel.
:-)
HA HA HA HA.. Jeg forudser.. RIgt røvhul hvisker politiker i øret "DET SKAL VÆRE GODKENDT UDSTYR" Rigt røvhul får godkendt hans produkt.. Rigt røhul griner mens reklamen proklamerer, købe mit lort til overpris eller tag bussen! HA HA HA HA.. Gi mig jeres penge. fattigrøve!
Idioti og mikrostyring af vores liv er de fantastiske til, vi skal satme have gang i noget kontrol af proletariatet! Konstant og kronisk skal der lige pilles lidt ved den frie vilje.. Og argumentet.. JAmen der er nogen der ikke kan styre det.. Jamen for satan da, så tag dog al min frihed.. Eller lær idioterne at få styr på deres pis, så skal jeg nok klare mit.. UDEN indblanding fra overherredømmet!
Overvægt slår for fanden da flere ihjel end der dør i trafikken, men det er nok for stor en vælgergruppe til man tør røre ved den fuser.
Hvor mange af de 25000 der dræbes i trafikken er dræbt pga fart, og hvor mange på grund af uopmærksomme personer.. Læste for ikke så længe siden at hovedårsagen var førerfejl og ikke fart!
Vi er på vej mod de tilstande der vises i filmen "hvordan vi slipper af med de andre"
:)
Men hva, det er vel med til at løse problemerne med overbefolkning
Sn3akr (80) skrev:
HA HA HA HA.. Jeg forudser.. RIgt røvhul hvisker politiker i øret "DET SKAL VÆRE GODKENDT UDSTYR" Rigt røvhul får godkendt hans produkt.. Rigt røhul griner mens reklamen proklamerer, købe mit lort til overpris eller tag bussen! HA HA HA HA.. Gi mig jeres penge. fattigrøve!
Udbud og efterspørgsel, hvis det rige røvhuls produkt er for dyrt så køber folk det ikke og han må sætte prisen ned.
Biler er godkendt udstyr i dag med et hav af regler der skal følges, det er en af grundene til så mange overlever færdselsuheld i dag kontra for 50 år siden! Så det er ikke nyt og det er bestemt nødvendigt hvis vi gerne vil forminske trafik dødeligheden!
Sn3akr (80) skrev:
Idioti og mikrostyring af vores liv er de fantastiske til, vi skal satme have gang i noget kontrol af proletariatet! Konstant og kronisk skal der lige pilles lidt ved den frie vilje.. Og argumentet.. JAmen der er nogen der ikke kan styre det.. Jamen for satan da, så tag dog al min frihed.. Eller lær idioterne at få styr på deres pis, så skal jeg nok klare mit.. UDEN indblanding fra overherredømmet!
At folk fratages deres "frie" vilje til at udføre handlinger der medfører død og ødelæggelser for uskyldige forbipasserende gør vi pa mange områder i forvejn, og det virker!
Sn3akr (80) skrev:
Overvægt slår for fanden da flere ihjel end der dør i trafikken, men det er nok for stor en vælgergruppe til man tør røre ved den fuser.
Måske, men det er ikke det vi diskuterer her, se evt. nedenstående link.:
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/AppealToWorseProblems
Sn3akr (80) skrev:
Hvor mange af de 25000 der dræbes i trafikken er dræbt pga fart, og hvor mange på grund af uopmærksomme personer.. Læste for ikke så længe siden at hovedårsagen var førerfejl og ikke fart!
Sikkert en god del af de sidste 80%, men det er lidt lettere at gå efter farten.
Man kunne jo selvfølgelig fratage alle mulighedn for at føre bil, så tror jeg faktisk vi når de 100%, men det gætter jeg på at du heller ikke er interesseret i?
Qw_freak (86) skrev:Sn3akr (80) skrev:
HA HA HA HA.. Jeg forudser.. RIgt røvhul hvisker politiker i øret "DET SKAL VÆRE GODKENDT UDSTYR" Rigt røvhul får godkendt hans produkt.. Rigt røhul griner mens reklamen proklamerer, købe mit lort til overpris eller tag bussen! HA HA HA HA.. Gi mig jeres penge. fattigrøve!
Udbud og efterspørgsel, hvis det rige røvhuls produkt er for dyrt så køber folk det ikke og han må sætte prisen ned.
- Jeg gætter på du aldrig har hørt om medicin?? Monopoler er altid = høje avancer.. RIGTIG høje avancer
Qw_freak (86) skrev:Biler er godkendt udstyr i dag med et hav af regler der skal følges, det er en af grundene til så mange overlever færdselsuheld i dag kontra for 50 år siden! Så det er ikke nyt og det er bestemt nødvendigt hvis vi gerne vil forminske trafik dødeligheden!Sn3akr (80) skrev:
Idioti og mikrostyring af vores liv er de fantastiske til, vi skal satme have gang i noget kontrol af proletariatet! Konstant og kronisk skal der lige pilles lidt ved den frie vilje.. Og argumentet.. JAmen der er nogen der ikke kan styre det.. Jamen for satan da, så tag dog al min frihed.. Eller lær idioterne at få styr på deres pis, så skal jeg nok klare mit.. UDEN indblanding fra overherredømmet!
- At folk fratages deres "frie" vilje til at udføre handlinger der medfører død og ødelæggelser for uskyldige forbipasserende gør vi pa mange områder i forvejn, og det virker!
Jamen så lad os da forbyde alt der kan gøre skade på andre.. Ikke flere ledninger.. Der er nogen der bliver kvalt med den slags, vi skal da også forbyde mad der kan give allergiske reaktioner, for det er der også folk som dør af... Mennesker gør dumme ting, og det dør andre somme tider af, men jeg vil ikke sælge MIN frihed fordi andre gør dumme ting!
Qw_freak (86) skrev:Sn3akr (80) skrev:
Overvægt slår for fanden da flere ihjel end der dør i trafikken, men det er nok for stor en vælgergruppe til man tør røre ved den fuser.
Måske, men det er ikke det vi diskuterer her, se evt. nedenstående link.:
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/AppealToWorseProblems
- Jamen her har du da helt fat i noget.. Det er selvfølgelig forkert af mig at se det som et angreb på min personlige frihed, nu når det tydeligvis handler om trafikdrab.. Eller også er det bare nemmere at være fornægtende og håbe på det bedste.. Eller man kunne jo også prøve at se lidt mere end 2 min ud i fremtiden.. Det er vel bare se på de sager om overvågning af personer på offentlig forsørgelse der er set over de sidste år med regler "til fællesskabets bedste" som er blevet udnyttet af det offentlige! Af skade bliver man klog men sjældent rig.. Og at der er færrest rige, viser nok meget godt at naivitet sjælden giver gode resultater.
[/quote]Qw_freak (86) skrev:Sn3akr (80) skrev:
Hvor mange af de 25000 der dræbes i trafikken er dræbt pga fart, og hvor mange på grund af uopmærksomme personer.. Læste for ikke så længe siden at hovedårsagen var førerfejl og ikke fart!
Sikkert en god del af de sidste 80%, men det er lidt lettere at gå efter farten.
Man kunne jo selvfølgelig fratage alle mulighedn for at føre bil, så tror jeg faktisk vi når de 100%, men det gætter jeg på at du heller ikke er interesseret i?
- Skide godt artgument.. Lad os forbyde alt der kan skade andre.. udryd mennesket, det er vist den største trussel mod andre mennesker.
#86
https://www.sikkertrafik.dk/presse/statistik/trafi...
selvfølgelig skal et par 100 millioner bilister skal have en ekstraregning fordi politikerne ikke lige kan finde andre måder at indskrænke privatlivet på lige her og nu som også kunne maskeres som fornuft..
Men sætter du antallet af trafikdrab det vil kunne forhindre (hvilket næppe bliver 25% af de trafikdræbte) imod udgiften og indskrænkelsen i din personlige frihed, så bliver det nogle meget dyrt købte liv, og det er nu en gang sådan at det er farligt at leve.. Vi dør ALLE sammen.
https://www.sikkertrafik.dk/presse/statistik/trafi...
selvfølgelig skal et par 100 millioner bilister skal have en ekstraregning fordi politikerne ikke lige kan finde andre måder at indskrænke privatlivet på lige her og nu som også kunne maskeres som fornuft..
Men sætter du antallet af trafikdrab det vil kunne forhindre (hvilket næppe bliver 25% af de trafikdræbte) imod udgiften og indskrænkelsen i din personlige frihed, så bliver det nogle meget dyrt købte liv, og det er nu en gang sådan at det er farligt at leve.. Vi dør ALLE sammen.
Sn3akr (87) skrev:- Jeg gætter på du aldrig har hørt om medicin?? Monopoler er altid = høje avancer.. RIGTIG høje avancer
Var der tale om monopoler?
Men uanset, så er der lidt forskel på livssvigtig medicin og biler, men lad os da endelig blive ved med at sammenligne pærer og bananer.
Sn3akr (87) skrev:
Jamen så lad os da forbyde alt der kan gøre skade på andre.. Ikke flere ledninger.. Der er nogen der bliver kvalt med den slags, vi skal da også forbyde mad der kan give allergiske reaktioner, for det er der også folk som dør af... Mennesker gør dumme ting, og det dør andre somme tider af, men jeg vil ikke sælge MIN frihed fordi andre gør dumme ting!
Og hvad er det der garanterer at du ikke gør dumme ting? Det er måske bare noget vi skal stole på og så beklager du hvis det er dig der en dag uforsigtet kommer til at være skyld i et trafik uheld med døden til følge?
Sn3akr (87) skrev:- Jamen her har du da helt fat i noget.. Det er selvfølgelig forkert af mig at se det som et angreb på min personlige frihed, nu når det tydeligvis handler om trafikdrab.. Eller også er det bare nemmere at være fornægtende og håbe på det bedste.. Eller man kunne jo også prøve at se lidt mere end 2 min ud i fremtiden.. Det er vel bare se på de sager om overvågning af personer på offentlig forsørgelse der er set over de sidste år med regler "til fællesskabets bedste" som er blevet udnyttet af det offentlige! Af skade bliver man klog men sjældent rig.. Og at der er færrest rige, viser nok meget godt at naivitet sjælden giver gode resultater.
Det du brugte som argument mod fartbegrænsende teknologi lovgivning var at man i stedet skulle kigge på fedme.
Sn3akr (87) skrev:
- Skide godt artgument.. Lad os forbyde alt der kan skade andre.. udryd mennesket, det er vist den største trussel mod andre mennesker.
Det var dig selv der mente at der var størrer bidragsydere til trafikdødsfald end for høj fart, men man er jo nødt til at gå efter de problemer man kan ændre noget ved selvom de måske ikke er de største bidragsydere! Alternativet ville jo være at forbyde folk at køre bil, da det allerede nu er forbudt at køre under påvirkning, tale telefon og andre opmærksomheds stjælende ting!
Sn3akr (88) skrev:#86
https://www.sikkertrafik.dk/presse/statistik/trafi...
selvfølgelig skal et par 100 millioner bilister skal have en ekstraregning fordi politikerne ikke lige kan finde andre måder at indskrænke privatlivet på lige her og nu som også kunne maskeres som fornuft..
Så du mener hårdnakket at det handler om indskrænkelse af personlig frihed fremfor sikkerhed, altså at der konspireres mod befolkningen fra politikernes side omkring dette?
Sn3akr (88) skrev:
Men sætter du antallet af trafikdrab det vil kunne forhindre (hvilket næppe bliver 25% af de trafikdræbte) imod udgiften og indskrænkelsen i din personlige frihed, så bliver det nogle meget dyrt købte liv, og det er nu en gang sådan at det er farligt at leve.. Vi dør ALLE sammen.
Hvis 25% af trafikktræbte kunne undgåes mod at du ikke får lov at køre mere end 160km/t og ikke får "friheden" til at gøre det selvom det er fysisk muligt er et rimelig godt tradeoff vil jeg mene, hvilket jeg vil tro du selv ville være enig i hvis du havde mistet et famillemedlem til en trafikulykker forårsaget af en billist der kørte for hurtigt!
Vil det i øvrigt sige at samtlige generationer før 1970 har været frihedsberøvede fordi de ikke har kunne køre i biler med en topfart over 160?
Qw_freak (89) skrev:
Og hvad er det der garanterer at du ikke gør dumme ting? Det er måske bare noget vi skal stole på og så beklager du hvis det er dig der en dag uforsigtet kommer til at være skyld i et trafik uheld med døden til følge?
Hvis 25% af trafikktræbte kunne undgåes mod at du ikke får lov at køre mere end 160km/t og ikke får "friheden" til at gøre det selvom det er fysisk muligt er et rimelig godt tradeoff vil jeg mene, hvilket jeg vil tro du selv ville være enig i hvis du havde mistet et famillemedlem til en trafikulykker forårsaget af en billist der kørte for hurtigt!
Vil det i øvrigt sige at samtlige generationer før 1970 har været frihedsberøvede fordi de ikke har kunne køre i biler med en topfart over 160?
Jamen sælg du bare din egenbestemmelse, jeg vil på ingen måde sælge min.. Jeg er ikke en metervare der skal passe ind på en eller anden hylde og nikke ja hver gang staten siger hop
Med en mordrate på ca 5200 forsætlige mord i EU om året, vil jeg mene det er en total overreaktion, specielt fordi man ved at pålægge 500 mio borgere (de som ikke er voksne endnu får jo nok bil senere) at skulle have installeret en masse dyre ting i bilerne sandsynligvis redder færre end der dræbes forsætligt hvert år.. Men hey.. Hvis du er okay med at staten bare stikker hånden i din lomme og pålægger dig yderligere udgifter, mens de tager din frihed for at MÅSKE redde 0.001%.. By all means.. bare buk dig over og lad dem køre løs.. Jeg er bare ikke til den slags microstyring af mit liv. Men man kunne jo håbe at politikerne der har taget beslutningen selv bliver et tal i statistikken, måske de kan blive et af de 5200 overlagte mord, som på ingen måde er uheld. Men selvfølgelig er det vigtigere at fokusere på den almene befolkning, de er jo de eneste der betaler.. De kriminelle er jo ligeglade, det ligger lidt i kortene når man vælger at leve af at bryde loven.
#90
Der bliver dræbt ca. 25000 om året i EU.
Hvis deres antagelse/håb om en 20% reduktion holder stik så vil det redde 5000 menneskeliv om året.
Det er vel svært at sige med sikkerhed om det bliver 20%, men baseret på tidligere tiltag med krav til biler (seler, airbags, ABS/ESC), så kan man godt antage en betydningsfuld effekt.
Det er også et problem med 5000 mord om året. Men det løser man jo ikke ved at undlade at reducere antal trafikdræbte.
Der bliver dræbt ca. 25000 om året i EU.
Hvis deres antagelse/håb om en 20% reduktion holder stik så vil det redde 5000 menneskeliv om året.
Det er vel svært at sige med sikkerhed om det bliver 20%, men baseret på tidligere tiltag med krav til biler (seler, airbags, ABS/ESC), så kan man godt antage en betydningsfuld effekt.
Det er også et problem med 5000 mord om året. Men det løser man jo ikke ved at undlade at reducere antal trafikdræbte.
#91 Jeg er klar over at mindre mord ikke har effekt på de trafikdræbte, men igen.. Jeg skal sælge min frihed for MÅSKE at mindske en risiko som på ingen måde er tæt på at være den største fare jeg kan komme ud for
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained...
Faktisk er der langt større chance for at jeg får kræft eller et hjertetilfælde end der er for at jeg dør i trafikken
Faktisk er chancen for at dø i trafikken 5,15 pr 100.000 indbyggere, så i EU er der 3 gange større chance for at jeg slår mig selv ihjel end at jeg dør i trafikken..
Men igen.. Hvis andre vil sælge deres frihed og betale noget der med danske afgifter med garanti ender tæt på 20k at få installeret i bilen, for gøre det 4x mere sandsynligt at dø af selvmord end i trafikken.. Jamen.. Så sælg da bare ud, vi ved jo allesammen at der uden tvivl vil komme flere indskrænkelser i privatlivet i nær fremtid.. De kommer konstant.
Tillykke.. Du er nu en marionetdukke med statens fede fingre så langt oppe i røven du kan smage lort.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained...
Faktisk er der langt større chance for at jeg får kræft eller et hjertetilfælde end der er for at jeg dør i trafikken
Faktisk er chancen for at dø i trafikken 5,15 pr 100.000 indbyggere, så i EU er der 3 gange større chance for at jeg slår mig selv ihjel end at jeg dør i trafikken..
Men igen.. Hvis andre vil sælge deres frihed og betale noget der med danske afgifter med garanti ender tæt på 20k at få installeret i bilen, for gøre det 4x mere sandsynligt at dø af selvmord end i trafikken.. Jamen.. Så sælg da bare ud, vi ved jo allesammen at der uden tvivl vil komme flere indskrænkelser i privatlivet i nær fremtid.. De kommer konstant.
Tillykke.. Du er nu en marionetdukke med statens fede fingre så langt oppe i røven du kan smage lort.
PHP-Ekspert Thoroughbreed (56) skrev:@ Elektrisk håndbremse
Hvad er pointen egentligt i dette? I danmark er den kendt som håndbremse, men mig bekendt hedder den "Emergency brake" ovre i staterne - eller har i hvert fald heddet det.
Men, hvor er nødbremse virkningen i en elektrisk håndbremse? Den slår jo fra så snart bilen prøver på at rulle (i de biler jeg har oplevet) - næh du, jeg skal fandme have en håndbremse (så jeg kan lege i den sne vi ikke har længere)
Enig... der er nu ikke noget som hvis man selv kan lege med håndtaget ;D
Ser ud til langt det meste af det der bliver lovkrav fra 2022 allerede er på markedet - om end (i danmark) ikke i biler alle har råd til.
Følgende gælder for personbiler (andre regler for busser og lastbiler):
Advanced emergency braking
Alcohol interlock installation facilitation
Jeg læser det som at der skal være mulighed for at installere alkolås
Drowsiness and attention detection
Distraction recognition / prevention
Event (accident) data recorder
Aka sort boks
Emergency stop signal
Bremselygter blinker ved nødbremsning
Full-width frontal occupant protection crash test - improved seatbelts
Bedre crash test?
Head impact zone enlargement for pedestrians and cyclists - safety glass in case of crash
Intelligent speed assistance
"The system can be disengaged, though under the new rules it will be operational upon starting a vehicle." (https://industryeurope.com/eu-rules-intelligent-speed-assistance-in-all-new-cars-by-2022/)
Lane keeping assist
Pole side impact occupant protection
Reversing camera or detection system
Tyre pressure monitoring system
Kilder:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-19-1793_en...
https://ec.europa.eu/docsroom/documents/34588
Følgende gælder for personbiler (andre regler for busser og lastbiler):
Advanced emergency braking
Alcohol interlock installation facilitation
Jeg læser det som at der skal være mulighed for at installere alkolås
Drowsiness and attention detection
Distraction recognition / prevention
Event (accident) data recorder
Aka sort boks
Emergency stop signal
Bremselygter blinker ved nødbremsning
Full-width frontal occupant protection crash test - improved seatbelts
Bedre crash test?
Head impact zone enlargement for pedestrians and cyclists - safety glass in case of crash
Intelligent speed assistance
"The system can be disengaged, though under the new rules it will be operational upon starting a vehicle." (https://industryeurope.com/eu-rules-intelligent-speed-assistance-in-all-new-cars-by-2022/)
Lane keeping assist
Pole side impact occupant protection
Reversing camera or detection system
Tyre pressure monitoring system
Kilder:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-19-1793_en...
https://ec.europa.eu/docsroom/documents/34588
alcohol interlock installation facilitation (i.e. a standardised interface facilitating aftermarket alcohol interlock devices being fitted in vehicles)Ronson ⅍ (95) skrev:Alcohol interlock installation facilitation
Jeg læser det som at der skal være mulighed for at installere alkolås
https://trans.info/en/the-european-parliament-agre...
#95: nogle af punkterne er ret diffuse...
* Full-width frontal occupant protection crash test - improved seatbelts ... ?
* Head impact zone enlargement for pedestrians and cyclists - safety glass in case of crash ... ?
* Advanced emergency braking ... ABS?
* Drowsiness and attention detection ... ?
* Distraction recognition / prevention ... ?
* Emergency stop signal - har biler ikke allerede en knap med en rød trekant?
* Pole side impact occupant protection ... ?
* Reversing camera or detection system - bak kamera ELLER nærhedsalarm ?
* Tyre pressure monitoring system - TPMS?
* Full-width frontal occupant protection crash test - improved seatbelts ... ?
* Head impact zone enlargement for pedestrians and cyclists - safety glass in case of crash ... ?
* Advanced emergency braking ... ABS?
* Drowsiness and attention detection ... ?
* Distraction recognition / prevention ... ?
* Emergency stop signal - har biler ikke allerede en knap med en rød trekant?
* Pole side impact occupant protection ... ?
* Reversing camera or detection system - bak kamera ELLER nærhedsalarm ?
* Tyre pressure monitoring system - TPMS?
CBM (97) skrev:
* Advanced emergency braking ... ABS?
Næppe.
Formentligt systemet hvor bilen bremser automatisk inden den kører op i noget.
CBM (97) skrev:
* Drowsiness and attention detection ... ?
Formentligt bip ved slingrende kørsel.
CBM (97) skrev:
* Reversing camera or detection system - bak kamera ELLER nærhedsalarm ?
Formentligt ja. Bak kamera eller bak sensor som bipper eller begge dele.
CBM (97) skrev:
* Tyre pressure monitoring system - TPMS?
Formentligt den irriterende blinkende gule lampe ved for lavt dæktryk.
arne_v (98) skrev:CBM (97) skrev:
* Advanced emergency braking ... ABS?
Næppe.
Formentligt systemet hvor bilen bremser automatisk inden den kører op i noget.CBM (97) skrev:
* Drowsiness and attention detection ... ?
Formentligt bip ved slingrende kørsel.CBM (97) skrev:
* Reversing camera or detection system - bak kamera ELLER nærhedsalarm ?
Formentligt ja. Bak kamera eller bak sensor som bipper eller begge dele.CBM (97) skrev:
* Tyre pressure monitoring system - TPMS?
Formentligt den irriterende blinkende gule lampe ved for lavt dæktryk.
Hmm det lyder dyrt
#99
Det kommer nok til at koste noget.
Alle tingene allerede findes i dyrere nye biler.
Men at tilføje disse til de billige nye biler vil nok presse priserne lidt op.
Og så er der problemet med gamle biler og eftermontering.
Men de regner altså med at kunne reducere antal trafikdræbte med 5000 om året.
Det kommer nok til at koste noget.
Alle tingene allerede findes i dyrere nye biler.
Men at tilføje disse til de billige nye biler vil nok presse priserne lidt op.
Og så er der problemet med gamle biler og eftermontering.
Men de regner altså med at kunne reducere antal trafikdræbte med 5000 om året.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.