mboost-dp1

SXC - creationc

EU-Domstol: Man skal kunne videresælge digitalt anskaffet software

- Via ign.com - , indsendt af Backfirejr

Det er i dag muligt at købe brugte spil i mange forretninger, hvilket irriterer producenterne, hvorfor de har været glade for tjenester som Steam, hvor spil sælges som downloads uden et medie, og en licens ikke kan overdrages til en anden, når først den er taget i brug.

En afgørelse som netop er faldet ved EU-domstolen kan dog ændre denne situation. Sagen som stod mellem Oracle og det tyske firma UsedSoft er nemlig faldet ud til sidst nævntes fordel, der solgte brugte udgaver af Oracles produkter.

Softwareproducenterne mener ikke kunderne køber en kopi af deres software, men blot en ret til at anvende det, hvor de heller ikke kan sælge produktet videre, men der er domstolen altså ikke enige med dem i.

Ifølge dommen så overfører sælgeren rettigheden til kopien af softwaren, når der betales for et produkt, som giver køberen ret til brug af produktet i en ubegrænset periode. På den baggrund konkluderes det, at rettighedshaveren ikke kan forhindre et videresalg, selvom licensreglerne måtte forbyde det.

Hvorvidt det nu tvinger tjenester som Steam til at gøre det muligt at sælge brugte spil, er endnu uvist.

Hele afgørelsen kan læses her eller i en kortere udgave som pressemeddelelse her (pdf).





Gå til bund
Gravatar #1 - Ni
5. jul. 2012 06:20
Cool... Mon ikke også at det kan presse prisen lidt på digitale køb, så de ryger ned i et nogen lunde normalt niveau.

... Og så køber jeg bare mange spil brugte, har ikke det store behov for at spille dem på udgivelsesdagen.

Men så må man vil i princippet også sælge sin WoW konto?
Gravatar #2 - Mnc
5. jul. 2012 06:24
Ni (1) skrev:
Men så må man vil i princippet også sælge sin WoW konto?


Jeg tror ikke vi skal drage forhastede konklusioner mellem en kopi af et spil, og en battle.net konto.
Om noget må det skulle åbne op for muligheden, for at man kan fjerne en CD-key fra én konto, og tilføje den til en anden.
Men all-in-all er det stadig for tidligt at sige, hvordan det vil påvirke andre end Oracle.
Gravatar #3 - TuxDK
5. jul. 2012 06:49
Der står ikke noget om at de SKAL stille en service tilrådig der kan videregive f.eks et spil på Steam.
Gravatar #4 - el_barto
5. jul. 2012 06:49
Haha... ofc Oracle. The mothership of assholes :D
Gravatar #5 - Snakebit3
5. jul. 2012 06:51
Men om ikke andet et skrid i den rigtige retning :)

Men jeg tror nu heller ikke der er korte udsigter for legal overdragelse af konti (world of warcraft etc.) mod betaling. Tror man kan vaere evigt sikker paa at activision/blizzard advokater vil stritte imod med alle fire :)
Gravatar #6 - chapton
5. jul. 2012 07:03
Snakebit3 (5) skrev:
Men om ikke andet et skrid i den rigtige retning :)

Men jeg tror nu heller ikke der er korte udsigter for legal overdragelse af konti (world of warcraft etc.) mod betaling. Tror man kan vaere evigt sikker paa at activision/blizzard advokater vil stritte imod med alle fire :)


Om ikke andet, så kan de jo bare droppe det europæiske marked. Det er jo efterhånden umuligt for amerikanerne at begå sig i Europa, se bare MS ;)

Jeg ser det som en skidt udvikling. Hvis vi ender der så står vi med semi gratis spil forpestet med mikrobetalinger og online passes osv.
Gravatar #7 - KimH
5. jul. 2012 07:06
Lille (nørdet) rettelse: Det link der hedder "til hele afgørelsen" er kun til pressemeddelelsen.

Hele den præjudicielle afgørelse kan findes her: http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf...

Gravatar #8 - moulder666
5. jul. 2012 07:08
chapton (6) skrev:

Om ikke andet, så kan de jo bare droppe det europæiske marked. Det er jo efterhånden umuligt for amerikanerne at begå sig i Europa, se bare MS ;)

Jeg ser det som en skidt udvikling. Hvis vi ender der så står vi med semi gratis spil forpestet med mikrobetalinger og online passes osv.


Ja, for MS har jo aldrig tjent penge i EU? Den bøde de har fået, opvejer sgu ikke alle de penge de har tjent i EU gennem tiden - og lur mig, om de dropper et marked, hvor de generelt kan tage samme pris som de i USA ville tage i USD - bare i EUR!

Og hvorfor skulle det være en skidt udvikling? Man har altid kunnet sælge brugte fysiske spil - hvorfor skulle det være anderledes ved digitale spil?

(jeg indrømmer dog blankt, at jeg ikke kan se, præcis hvordan det skulle fungere i praksis...)
Gravatar #9 - SShadowS
5. jul. 2012 07:10
Ni (1) skrev:

Men så må man vil i princippet også sælge sin WoW konto?


Det har man altid måtte, det er kun Blizzard der syntes man ikke må. Loven tillader det skam.
Gravatar #10 - TuxDK
5. jul. 2012 07:11
#9

Det er imod deres egne regler og kan lukke den hvis det bliver opdaget.
Og det er de i deres fulde ret til.
Gravatar #11 - SShadowS
5. jul. 2012 07:13
#10 Ja, men ikke ulovligt som folk snakker om. Bare imod deres retningslinier.
Gravatar #12 - Ni
5. jul. 2012 07:13
#9 Forhindre lovgivningen, at blizzard begrænser handlen af konti?
Gravatar #13 - SShadowS
5. jul. 2012 07:15
#12 Nej, men det gør det heller ikke ulovligt at gøre.
Du kan ikke komme i fængsel eller få en bøde for det, det eneste der kan ske er at Blizzard spærre kontoen.
Gravatar #14 - Whoever
5. jul. 2012 07:23
Det må betegnes som værende en stor sejr for forbrugerne. Især fordi argumentet "vi sælger kun brugsrettigheden" nu for alvor bliver angrebet. Next up: iTunes (og de fleste musikvirksomheder)!
Gravatar #15 - KimH
5. jul. 2012 07:24
Jeg har ikke læst hele afgørelsen, så svaret er med forbehold.

Mht. WoW og lignende konti: Der står i afgørelsen at der skal være tale om et stykke software der "overføres" til køber, samt at aftalen om købet skal være "the right to use that copy for an unlimited period.".

Ingen af disse betingelser er opfyldt for Battlenet konti. Der er nærmere tale om en form for abonnement.

Iøvrigt er en vigtig detalje, at der ikke er tale om en EU-dom i traditionel forstand. Der er tale om at en medlemsstat (Tyskland)'s domstol har spurgt EU domstolen om en fortolkning af reglerne, som de så selv kan bruge i deres nationale afgørelse.
Gravatar #16 - Montago.NET
5. jul. 2012 07:43
Producenter / Udgivere / Distributions selskabernes løsning på at vi forbrugere lovligt kan sælge vores brugte spil/medier videre må være at give os Flatrate Gaming/Musik/Film/Programmer

hvis alle i verden betaler flatrate til at kunne benytte alting, er der ingen der mister penge og alle er glade.

overvej lige hvor mange penge det ville være hvis alle betalte 200-300 kr om måneden - og hvor fedt det kunne være hvis man som forbruger ikke skal have dårlig samvittighed over at se film, tvserier, spille spil, høre musik, bruge programmer osv osv osv osv.

ALT digitalt skal bare ind i een og samme "butik" ala Steam hvorfra ALT er på hylderne.
Gravatar #17 - moulder666
5. jul. 2012 08:01
hvis alle i verden betaler flatrate til at kunne benytte alting, er der ingen der mister penge og alle er glade.


Hvis vi så bare kunne få alle til at lide de samme spil, høre den samme musik og se de samme ting i tv.

Pointen: Hvis den teoretiske flatrate-løsning du snakker om med ALT i virkelig skulle have så stort et udbud, ville det ikke kunne koste det du snakker om!

Hvis det skal koste 200-300 kr i måneden, kommer det kun til at være tiltalende for folk der hører Medina, spiller WoW og ser Friends - sagt på dansk - laveste fællesnævner - og det er vi sådan set en del, der ikke gider betale for - garanteret inklusive dig selv!

TL:DR : Utopisk ide er utopisk! :-)
Gravatar #18 - chapton
5. jul. 2012 08:17
moulder666 (8) skrev:
chapton (6) skrev:

Om ikke andet, så kan de jo bare droppe det europæiske marked. Det er jo efterhånden umuligt for amerikanerne at begå sig i Europa, se bare MS ;)

Jeg ser det som en skidt udvikling. Hvis vi ender der så står vi med semi gratis spil forpestet med mikrobetalinger og online passes osv.


Ja, for MS har jo aldrig tjent penge i EU? Den bøde de har fået, opvejer sgu ikke alle de penge de har tjent i EU gennem tiden - og lur mig, om de dropper et marked, hvor de generelt kan tage samme pris som de i USA ville tage i USD - bare i EUR!

Og hvorfor skulle det være en skidt udvikling? Man har altid kunnet sælge brugte fysiske spil - hvorfor skulle det være anderledes ved digitale spil?

(jeg indrømmer dog blankt, at jeg ikke kan se, præcis hvordan det skulle fungere i praksis...)


Rolig nu, beklager du ikke kunne se sarkasmen i første del af mit indlæg ! :)

Jeg ser det som en skidt udvikling, fordi det i min verden forringer spil kvaliteten. Vi ender ud i spil som skal drives af online passes og mikrobetalinger i form af tilkøbs varer. Det vil blive ligesom mobil spil er nu. For at give dig et eksempel ninja fishing: gratis, men for at få alle de sjove ting (som ellers ville tage dage at få legit), så kan/"skal" man købe dem. Producenterne gør alt for at hente profit. Det er jo ikke for sjovt at netop lige onlines passes blev introduceret.

Det er heller ikke nogen hemmelighed at både Sony og Microsoft i deres næste konsol pønser på at gøre det umuligt at spille brugte spil.
Gravatar #19 - Montago.NET
5. jul. 2012 08:33
#17

vil tro at 300 kr/måned er mere end jeg bruger på Film, Spil, Software, Musik lige nu selvom jeg er tæt på at bruge 300/md så nogen ville tjene flere penge på løsningen på mig end de gør nu.

og jeg køber endda en masse spil og musik...

men vi kan jo også bare sige 500/måned hvor man så har fri adgang til Photoshop, VisualStudio, Windows, Alle film i verden, alt musik i verden osv osv...
Gravatar #20 - CBM
5. jul. 2012 08:41
Hvis man skal have adgang til sine digitale køb i "en ubegrænset periode"...

Så vil det ikke længere være lovligt at nedlægge tjenester så som Steam eller DRM servere...

Der er mange som pludseligt har mistet adgang til lovligt købt musik pga. nedlægning af diverse DRM servere.

Gravatar #21 - kblood
5. jul. 2012 08:45
Ni (1) skrev:
Cool... Mon ikke også at det kan presse prisen lidt på digitale køb, så de ryger ned i et nogen lunde normalt niveau.

... Og så køber jeg bare mange spil brugte, har ikke det store behov for at spille dem på udgivelsesdagen.

Men så må man vil i princippet også sælge sin WoW konto?


Hvis man kan videresælge på Steam, så tror jeg de nok vil holde igen med at lave deres mange 75% rabat runder i EU, og nogle gange op til 90%, for derefter vil alle brugere kunne "sælge" disse spil videre til deres venner, og lade dem gå på runde blandt alle sine venner.

Hvis det skal ske for Steam, så vil jeg nok mene det kræver at Steam rent faktisk får procenter af salg / køb på sådan en platform, og minimums priser. Da det ellers kan bruges som noget der ligner lovlig pirat kopiering. Men det mener spil virksomheder jo allerede industrien med brugte spil er. De prøver at komme det til livs på alle de måder de kan. Mest af alt ved at der følger CD keys med, som bliver brugt når man registrere det.

Jeg vil egentlig mene at dette måske kunne skade spil industrien da den allerede har problemer med dette, og der er ret gode muligheder for at få spil til næsten ingen penge. Men på denne måder vil man kunne købe f.eks. Portal 2, og så have en gruppe venner der bare lader spillet gå på tur indtil alle har gennemført det, og solgt spillet til 400-500 kr. videre for 1 kr. Eller 2 versioner for også at kunne spille co-op.

Det ville måske være bøvlet, men fuldt ud lovligt, og jeg ved noget i den stil allerede sker med PS3 spil.

Men nu må vi se om de overhovedet prøver at ramme steam og andre lignende services.
Gravatar #22 - Montago.NET
5. jul. 2012 08:51
kblood (21) skrev:
Hvis det skal ske for Steam, så vil jeg nok mene det kræver at Steam rent faktisk får procenter af salg / køb på sådan en platform, og minimums priser. Da det ellers kan bruges som noget der ligner lovlig pirat kopiering.


hvordan kan vidersalg af noget man HAR KØBT være piratkopiering ?
der er jo ikke nogen som mister penge !!!

Det er vel heller ikke ulovligt at købe 100 1.5 liters CocaCola som kan købes for en 10'er på tilbud engang imellem og så sælge dem videre til venner og bekendte

kblood (21) skrev:
Men på denne måder vil man kunne købe f.eks. Portal 2, og så have en gruppe venner der bare lader spillet gå på tur indtil alle har gennemført det, og solgt spillet til 400-500 kr. videre for 1 kr. Eller 2 versioner for også at kunne spille co-op.


Hvad er forskellen på at købe en Cykel og sælge den videre og et spil ?... spillet bliver jo gammelt og kedeligt ligesom cyklen jo længere tid der går.

hvorfor skal den digitale industri være "hellig" på det punkt ?
Gravatar #23 - Hekatombe
5. jul. 2012 08:53
CBM (20) skrev:
Hvis man skal have adgang til sine digitale køb i "en ubegrænset periode"... .


Det står ikke nogen steder. Der står at afgørelsen er under forudsætningen af at licensen giver brugeren ret til at bruge produktet i en ubegrænset periode. Der står intet om sælgers forpligtelser.
Gravatar #24 - Thalion
5. jul. 2012 08:55
KimH (15) skrev:
Jeg har ikke læst hele afgørelsen, så svaret er med forbehold.

Mht. WoW og lignende konti: Der står i afgørelsen at der skal være tale om et stykke software der "overføres" til køber, samt at aftalen om købet skal være "the right to use that copy for an unlimited period.".

Ingen af disse betingelser er opfyldt for Battlenet konti. Der er nærmere tale om en form for abonnement.

Iøvrigt er en vigtig detalje, at der ikke er tale om en EU-dom i traditionel forstand. Der er tale om at en medlemsstat (Tyskland)'s domstol har spurgt EU domstolen om en fortolkning af reglerne, som de så selv kan bruge i deres nationale afgørelse.


Jeg skulle lige til at kommentere på wow salg, men som du skriver er det een form for abonnement.

Det du gør når du køber wow, er reelt set at købe et ret til at leje en account. Derved er alt på den account stadig Blizzards ejendom. Man betaler bare for rettigheden til at benytte dem og mens man betaler den har man fri mulighed for at benytte den. Derved kan man aldrig sælge sin account da man ikke ejer nogen rettigheder, det eneste man kan sælge er rettigheden til at leje en account.

Alt det her står i Terms of use.

Det er en smuk omgang juridisk snask, men det har gjort at blizzard har alt ret til at banne folk eller sagt på juridisk: opsige lejen af account da man har overtrådt reglerne for leje.
Gravatar #25 - Valkar
5. jul. 2012 09:16
#24 og andre om wow:

Du må jo gerne sælge spillet. Du må bare ikke sælge din account med xp.
Ligeledes må du gerne sælge et spil med CD-key, men du kan jo ikke sælge dit save game med (du kan flytte det fysisk, men det er en anden snak).

Men jeg synes det er en spændende dom, og jeg håber at høre mere til lignende sager som bruger denne til at skabe precedens.
Gravatar #26 - Bundy
5. jul. 2012 09:17
kblood (21) skrev:


Jeg vil egentlig mene at dette måske kunne skade spil industrien da den allerede har problemer med dette, og der er ret gode muligheder for at få spil til næsten ingen penge. Men på denne måder vil man kunne købe f.eks. Portal 2, og så have en gruppe venner der bare lader spillet gå på tur indtil alle har gennemført det, og solgt spillet til 400-500 kr. videre for 1 kr. Eller 2 versioner for også at kunne spille co-op.

Det ville måske være bøvlet, men fuldt ud lovligt, og jeg ved noget i den stil allerede sker med PS3 spil.


Eh, ja - men det er jo langt fra noget nyt - Vi byttede sgu da også spil til NES og SNES i stor stil. Spilidustrien har vokset sig stor og stærk på trods af dette, og mon ikke de overlever stadigvæk, selvom de prøver at forhindre det.. Ikke fordi de ikke tjener penge, men fordi de gerne vil tjene FLERE penge.
Gravatar #27 - Backfirejr
5. jul. 2012 10:00
CBM (20) skrev:
Hvis man skal have adgang til sine digitale køb i "en ubegrænset periode"...

Så vil det ikke længere være lovligt at nedlægge tjenester så som Steam eller DRM servere...

Der er mange som pludseligt har mistet adgang til lovligt købt musik pga. nedlægning af diverse DRM servere.


Tjah, firmaet ville i hvert fald skulle udsende en opdatering eller lign., der fjerner deres DRM-begrænsning på produktet, sådan at man ikke længere ville skulle bruge kontakten til deres severe for at kunne bruge produktet.

Tvivler dog på at dommen kommer til at have indflydelse på musik, sådan som det ser ud lige nu.
Gravatar #28 - HerrMansen
5. jul. 2012 10:04
Jeg ville nu ikke helt melde Battle.net kontoer ude af billedet - du låser jo réelt dit købte spil til en B.net konto på samme måde som Steam. Uanset om du har et abonnement i WoW eller ej.

Men alt i alt en spændende afgørelse - det er jo ikke en hemmelig at Valve ikke er glade for at give pengene tilbage for deres spil.
Gravatar #29 - udu
5. jul. 2012 12:44
Hvad med køb i apple's appstore til ios og i google's appstore til android.

Hvordan vil det skulle håndtere dette fremover?
Gravatar #30 - Taxwars
5. jul. 2012 14:02
"Man skal kunne videresælge digitalt anskaffet software"

I modsætning til software købt i en forretning hvor man åbenbart mister alle rettigheder hvis fjerner plastikken.
Gravatar #31 - kblood
5. jul. 2012 14:48
#22

Hvem er det som mister penge ved piratkopiering i forhold til hvem der ikke mister penge ved salg af brugte spil? Der er jo uanset ikke noget der står og mangler et fysisk produkt.

Det som jeg nok ser som det største problem er hvorfor f.eks. Steam skal tvinges til at gøre det muligt at kunne overføre et spil digitalt mellem flere brugere til en pris de selv bestemmer, og at de skal stille et helt system til rådighed for dette, samtidigt med at de stiller servere spillet kan hentes fra gratis til rådhed også.

Jeg finder det da også fint at man kan videresælge fysiske spil, hvis der alligevel ikke har været en CD key stoppede det med at være muligt.

#26

Ja, det er da fordi de gerne vil tjene flere penge. Men når man laver et digitalt produkt, så har de jo også en del muligheder for at bestemme rettighederne på det. Det lyder lidt mystisk at EU kan komme og sige at intet kører ud fra licens systemet som tidligere, for det gør fysisk software netop også. Windows må man ikke videresælge heller, det er en licens man køber.

Men endnu mere, det kræver jo en del udvikling og jeg ved ikke helt hvorfor EU vil kræve at det bliver gjort muligt at kunne give digitale produkter videre, bare fordi det kan lade sig gøre med fysiske produkter. Jeg synes lidt de mangler at specificere det. For ellers gælder det jo også iTunes musik, iTunes film, alt på Steam, apps og meget andet.

Og det vil nok betyde at man så vælger ikke at sælge den slags i Europa digitalt i første omgang.
Gravatar #32 - RAJensen
5. jul. 2012 15:16
Rent teoretisk set er det jo en principiel dom om ejerrettigheder, der er faldet ud til forbrugerens side.
I praksis finder jeg det utænkeligt pt. at Softwareproducenterne vil efterkomme dommen.
Fx. Så skal Sony Entertainment til at lave et system der holder øje med handlen i mellem kunderne når de bytter / handler spil indbyrdes. Det er en udgift der ikke umiddelbar er nogen indtjening på. Desuden er det jo ikke sjovt at være producent, hvis 50 % af alle kunderne stopper med at købe nyt og venter på at købe 2. Hand til nedsat pris.
Der hvor det rigtig gør ondt, er at dommen også omfatter DLC-pakker til spillene. Det er der, hvor en større og større andel af indtjeningen ligger i fremtiden.
Så jeg tror ikke at producenterne vil underligge sig den dom uden sværdslag.
Gravatar #33 - fiskefyren
5. jul. 2012 15:35
Oh... the USA is not gonna like this one!!!
Gravatar #34 - Legacy123321
5. jul. 2012 16:12
fiskefyren (33) skrev:
Oh... the USA is not gonna like this one!!!

USA doesn't give a shit - EU domstol
Gravatar #35 - HerrMansen
5. jul. 2012 17:12
fiskefyren (33) skrev:
Oh... the USA is not gonna like this one!!!


Honestly not sure if stupid or just trolling.
Gravatar #36 - Montago.NET
8. jul. 2012 14:18
#31 - #32

1. Nu køber jeg en cykel fra forhandleren. Så længe jeg har lyst kan jeg bruge cyklen

2. Jeg bliver nu træt af cyklen og sælger den til min nabo for 50% af prisen.

3. Jeg går nu tilbage til cykelhandleren og køber en ny Cykel som hvor jeg har en pose penge fra den gamle cykel

Hvem taber penge på det regnestykke ud over mig ?

sælgeren får jo penge 2 gange - så det er jo kun en fordel for sælgeren hvis han tilmed sørger for at sælge min cykel videre - Ganske ligesom brugtvogns forhandlere.

igen spørger jeg, hvorfor skal digitale kopier af noget, slippe for at kunne gives eller sælges videre ?

Det går jo kun ud over dem som sælger spil/film/musik at vi ikke har et brugtmarked.

Alternativet til et brugtmarked er jo reelt set piratkopier....
Gravatar #37 - kblood
9. jul. 2012 09:50
#36

Der er mange computer spil producenter der ser det som piratkopiering når deres spil bliver solgt videre, for de kalder det jo også en licens til en bruger, og ikke noget som kan videregives.

Men jeg glæder mig da til at se hvad man gør ved Steam, iTunes, Google Play, Amazon osv. og deres EU handel.

Hvis der er nogen som begynder at gøre noget ved dette og kræver at det bliver opretholdt, så tror jeg egentlig bare de vælger at holde sig på markeder det kan betale sig at være på, og ihvertfald i en periode lade EU være uden adgang til at kunne løbe spil digitalt. Hvis det også skal virke for spil man har købt, så bliver det jo bare endnu mere underligt.

Jeg tror egentlig det er tiltænkt når f.eks. en virksomhed køber en Adobe pakke til over 10.000 kr. og de så får en ny grafiker som de jo så vil have til at bruge den pakke, istedet for den gamle grafiker. Det burde kunne undgås ved ikke at lade licensen stå i den første grafikers navn, men det sker jo sikkert engang imellem.

Det vil ihvertfald undrer mig hvis dette er tiltænkt at kunne videregive / sælge computer spil til 400 kr. Men der mangler stadigt info om hvor meget dette skal gælde. Der er ret mange specifikke ting der slet ikke er taget højde for. MMO spil, konti med virtuelle items, eller specielle adgange og mange andre ting. Dette kunne blive til lidt det modsatte af hvad man har lavet lovgivning om i Korea var det vidst.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login