mboost-dp1

SXC - Gokoroko
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#5
Helt enig, idéen er god hvis folk har valgt en given uddannelse, da man ellers risikerer at dele eleverne i "hi levels" og "lov levels". (:
#6
Det giver jo en anden indikation af hvor meget du yder, og tilmed en man kan relatere til sin hverdag. Jeg ved ikke om det er noget man skal arbejde med, da der er en del faldgruber i det.
Men bruger man ikke i forvejen dette i form af ECTS point?
Helt enig, idéen er god hvis folk har valgt en given uddannelse, da man ellers risikerer at dele eleverne i "hi levels" og "lov levels". (:
#6
Det giver jo en anden indikation af hvor meget du yder, og tilmed en man kan relatere til sin hverdag. Jeg ved ikke om det er noget man skal arbejde med, da der er en del faldgruber i det.
Men bruger man ikke i forvejen dette i form af ECTS point?
Eleverne opdagede kort efter uddannelsens afslutning, at videregående uddannelser og arbejdspladser ikke accepterede XP, stjerner, appelsiner eller bananer som dokumentation for kompetence under uddannelsesforløbet, og måtte alle gå uddannelsen om på en ordentlig skole.
Det ville være interessant så at høre præcis hvordan man opnår xp.
Får man points for blot at læse en bog f.eks?
Og hvis man får points i forbindelse med løsning af en opgave, er der så variation af hvor mange points man får afhængig af kvaliteten af ens arbejde?
Flere detaljer om emnet ville være interessante.
Får man points for blot at læse en bog f.eks?
Og hvis man får points i forbindelse med løsning af en opgave, er der så variation af hvor mange points man får afhængig af kvaliteten af ens arbejde?
Flere detaljer om emnet ville være interessante.
Det interessante er vel om man kan bruge sine XP til noget?
I mange spil kan man vælge noget meget frit.... f.eks. kan man dræbe en drage og så bruge sine XP til at blive bedre til at fiske.... (Egentlig tåbeligt når man tænker over det.)
Andre spil har en låst fremgang, hvor mere xp automatisk udløser et nyt level og nye stats uden at spilleren kan vælge hvilke.
De spil hvor man ikke har frihed får ofte på puklen for at være kedelige, og carebear-agtige.
Virkeligheden hører sjovt nok til det sidste scenarie :-)
I mange spil kan man vælge noget meget frit.... f.eks. kan man dræbe en drage og så bruge sine XP til at blive bedre til at fiske.... (Egentlig tåbeligt når man tænker over det.)
Andre spil har en låst fremgang, hvor mere xp automatisk udløser et nyt level og nye stats uden at spilleren kan vælge hvilke.
De spil hvor man ikke har frihed får ofte på puklen for at være kedelige, og carebear-agtige.
Virkeligheden hører sjovt nok til det sidste scenarie :-)
Jeg vil gå ud fra det er til intern brug
og når de så er færdige får de så en rigtig karakter
det gode ved det er at man nemt kan se hvem der er mest engeret i klassen og kan eventuelt skabe et lidt konkurence agtigt forhold imellem eleverne hvilket kun kan være godt from dem
med mindre de bukker under for stres
og når de så er færdige får de så en rigtig karakter
det gode ved det er at man nemt kan se hvem der er mest engeret i klassen og kan eventuelt skabe et lidt konkurence agtigt forhold imellem eleverne hvilket kun kan være godt from dem
med mindre de bukker under for stres
"Kom så, vi skal have raiden den her ogave, vi mangler stadigvæk at downe opgave 7 og jeg skal mødes med Lotte i frikvateret! Husk at vi også har raid i aften klokken 18:00 hjemme hos mig, matematik skal ned i aften"
Jeg falder ikke helt for ideen selv, men den fungerer nok fint.
Men hvor kunne der komme nogle sjove samtaler ud af det.
Bare ærgeligt for de folk som ikke spiller spil med XP og lvls i. De skal helt ned til bunden og lære hvordan man spiller sin character :P
Jeg falder ikke helt for ideen selv, men den fungerer nok fint.
Men hvor kunne der komme nogle sjove samtaler ud af det.
Bare ærgeligt for de folk som ikke spiller spil med XP og lvls i. De skal helt ned til bunden og lære hvordan man spiller sin character :P
Her er et godt foredrag om præcist det samme, tror faktisk han henviser til præcis den her lærer.
http://kortlink.dk/7h9e
http://kortlink.dk/7h9e
Idéen er egentlig meget god.
Over et semester er der fx et krav om at alle elever skal løse opgaver (quests) til en samlet værdi på 500xp, hvilket fx svarer til level 3.
Ved at give xp for hver løst opgave, baseret på kvaliteten af løsningen, er det muligt at måle hvordan eleven engagerer sig i undervisningen.
Yderligere kan man sige at kravet for at komme på andet semester er level 3, men det er muligt at blive level 4 (800xp) på første semester.
For at bestå andet semester og gå videre til tredje semester skal man fx opnå level 6 (1500xp). Dette betyder at elever der har klaret sig godt, vil være bedre i stand til at følge med på andet semester, hvorimod dovne/dårlige elever har en lang kamp foran sig.
Dette fungerer selvfølgelig kun i fag hvor forståelse for faget opnået på første semester er nødvendig for forståelsen af andet semester.
Desuden vil dette system give læreren en bedre forståelse for hvordan de individuelle elever klarer sig, og hvem de skal holde mere øje med.
For at komme med et MMORPG baseret eksempel:
Det svarer til kun at gå i instances for at stige i level. Minimum level for Instance 2 er level 12, men hvis man lige tilbringer et level eller to mere i Instance 1, så kan man nemmere klare sig i Instance 2, og det går derved hurtigere med at komme til Instance 3.
Dette forudsætter selvfølgelig at xp'en for level 12-14 i Instance 1 er det samme eller højere end xp'en for en level 12-14 i Instance 2, hvor man efter level 14 ikke længere får xp i Instance 1.
Over et semester er der fx et krav om at alle elever skal løse opgaver (quests) til en samlet værdi på 500xp, hvilket fx svarer til level 3.
Ved at give xp for hver løst opgave, baseret på kvaliteten af løsningen, er det muligt at måle hvordan eleven engagerer sig i undervisningen.
Yderligere kan man sige at kravet for at komme på andet semester er level 3, men det er muligt at blive level 4 (800xp) på første semester.
For at bestå andet semester og gå videre til tredje semester skal man fx opnå level 6 (1500xp). Dette betyder at elever der har klaret sig godt, vil være bedre i stand til at følge med på andet semester, hvorimod dovne/dårlige elever har en lang kamp foran sig.
Dette fungerer selvfølgelig kun i fag hvor forståelse for faget opnået på første semester er nødvendig for forståelsen af andet semester.
Desuden vil dette system give læreren en bedre forståelse for hvordan de individuelle elever klarer sig, og hvem de skal holde mere øje med.
For at komme med et MMORPG baseret eksempel:
Det svarer til kun at gå i instances for at stige i level. Minimum level for Instance 2 er level 12, men hvis man lige tilbringer et level eller to mere i Instance 1, så kan man nemmere klare sig i Instance 2, og det går derved hurtigere med at komme til Instance 3.
Dette forudsætter selvfølgelig at xp'en for level 12-14 i Instance 1 er det samme eller højere end xp'en for en level 12-14 i Instance 2, hvor man efter level 14 ikke længere får xp i Instance 1.
Orange (31) skrev:-N- (29) skrev:ECTS er bare en indikator for, hvor langt du er nået på din uddannelse.
Et fag kan give10 ECTS point og du skal have 30 til et semester.
Og det er forskelligt fra XP hvordan?
At de unge kan relatere til hvad XP er men fatter hat af ECTS.
Orange (31) skrev:Og det er forskelligt fra XP hvordan?
Man må gå ud fra, at det omtalte XP-system giver mulighed for differentieret XP-tildeling. Modsat ECTS, hvor alle får eg. 5 points når de består, uanset hvor meget de så ellers har lavet.
Man må også gå ud fra, at XP kan opnås tit/hele tiden, modsat ECTS.
Det er en udemærket ide, der måske kan få konkurrence-prægede studerende til at studere mere. (XP er trods alt ligeglad med hvor god man er til det. Bare man grinder nok.)
illishar (33) skrev:Man må gå ud fra, at det omtalte XP-system giver mulighed for differentieret XP-tildeling. Modsat ECTS, hvor alle får eg. 5 points når de består, uanset hvor meget de så ellers har lavet.
Man må også gå ud fra, at XP kan opnås tit/hele tiden, modsat ECTS.
Det er en udemærket ide, der måske kan få konkurrence-prægede studerende til at studere mere. (XP er trods alt ligeglad med hvor god man er til det. Bare man grinder nok.)
Hvorfor må man gå ud fra det? Det giver ECTS systemet da ligeså meget mulighed for, det er bare for besværligt i praksis. Hvis man ikke synes folk skal bestå blot med tilstedeværelse, så må man jo indføre stopprøver. XP systemet er da bare mere af det samme.
Det er ligeså håbløst som alle andre kvantificerende faktorer, man i sin tid har prøvet at trække ned over undervisningssystemet.
Genzo (9) skrev:hvad bliver det næste, achievments, GearScore?
elev1: hey må jeg være med i jeres gruppe?
elev2: hvad er dine graphic skills?
elev1: 50xp
gruppe: skrid noob
Det er da ikke anderledes end det er idag.
elev1: hey må jeg være med i jeres gruppe?
elev2: Kan du fnde ud af det vi skal?
elev1: jeg kan skrive HelloWorld ...
gruppe: skrid noob
illishar (33) skrev:Man må gå ud fra, at det omtalte XP-system giver mulighed for differentieret XP-tildeling. Modsat ECTS, hvor alle får eg. 5 points når de består, uanset hvor meget de så ellers har lavet.
Man må også gå ud fra, at XP kan opnås tit/hele tiden, modsat ECTS.
Det er en udemærket ide, der måske kan få konkurrence-prægede studerende til at studere mere. (XP er trods alt ligeglad med hvor god man er til det. Bare man grinder nok.)
XP kan jo ikke opnås heletiden... Skulle man så kunne gå et "semester up" før man reelt var færdig?
Og hvis det i så fald er en ren erstatning for karakteren, hvad er pointen så i at lave det? den eneste forskel bliver summen af end "XP score" i stedet for gennemsnittet af en karakter.
- Lad være og ændre i det system der nu engang eksisterer. Det virker, og den her slags ændringer bringer ofte flere problemer med sig end positive resultater. Bare se hvordan det gik da vi ændrede skala.
Genzo (9) skrev:hvad bliver det næste, achievments, GearScore?
elev1: hey må jeg være med i jeres gruppe?
elev2: hvad er dine graphic skills?
elev1: 50xp
gruppe: skrid noob
Nej nej.. Vanity pets!
Hvis du ikke kan fremvise en Perky Pug i klassen fra Looking for Multitudes må du klare dig solo :)
enc (42) skrev:For dem der kunne være interesserede:
http://g4tv.com/videos/44277/dice-2010-design-outs...
og her er en lignende TED talk om hvordan gaming influerere os (bør/kan influere os)
http://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_gaming_can...
Jeg kan ikke huske om det er blevet skrevet i tråden tidligere, men en god ting ved dette system er at ens XP følger en hele tiden. Når du får en karakter for en opgave eller får årskarakter, så er den ofte ligegyldig fordi den ofte aldrig vil stå et sted. Med XP kan man ikke nøjes med at være god inden endelig karaktergivning, som jeg synes var et problem for mange da jeg gik i gym.
Hvis vi havde det her på min skole kan jeg mærke at jeg selv ville engagere mig selv en hel del mere.
Det der med at man føler man får noget, uden at du rent faktisk bliver givet noget er meget underlig.. men jeg tror det ville virke.
Jeg ville ihvertfald Grinde en del mere.
Ideen er grinagtig sjov :D
Og ville være fedt hvis det blev implementeret flere steder på forsøgs-basis :)
LOLZ til alle de forskellige jookes os :)
Det der med at man føler man får noget, uden at du rent faktisk bliver givet noget er meget underlig.. men jeg tror det ville virke.
Jeg ville ihvertfald Grinde en del mere.
Ideen er grinagtig sjov :D
Og ville være fedt hvis det blev implementeret flere steder på forsøgs-basis :)
LOLZ til alle de forskellige jookes os :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.