mboost-dp1

SXC - Gokoroko

Elever får erfaringspoint i stedet for karakterer

- Via GamePolitics - , redigeret af Emil , indsendt af Avenger-

I stil med de erfaringspoint (XP), der kendes fra rollespil som f.eks. World of Warcraft, har en lærer fra Indiana University, USA, valgt at give sine elever XP i stedet for karakterer.

Forsøget startede allerede sidste år, og læreren, Lee Sheldon, der selv kalder sig en gamer, startede i en klasse, hvor der blev undervist i design af spil.

Resultatet er ifølge Sheldon et markant større engagement fra eleverne i timerne, hvor eleverne kan optjene point alene eller i grupper (guilds).

Selvom konceptet er testet på en klasse, hvor motivationen til at prøve det kan tænkes at være ekstra højt pga. fagets karakter, så mener Sheldon, at metoden kan bruges i andre fag.

Lee Sheldon skrev:
What they are missing is that we are teaching the gamer, social networking generation. I have no doubt the students will respond positively to any number of non-game-related classes taught in a similar manner.





Gå til bund
Gravatar #1 - Genzo
19. mar. 2010 09:39
DING!!
Gravatar #2 - Wickedmike
19. mar. 2010 09:40
Det lyder faktisk rimeligt cool :D
Gravatar #3 - Adagio
19. mar. 2010 09:41
Nice ide...
Gravatar #4 - Ndrskv
19. mar. 2010 09:41
ZOMG!!11!oneoneeleven!!!11

I just got 25xp in reading... Only 50xp more, and I'll become a lvl30 student...

Lyder som en fin ide...
Gravatar #5 - Slettet Bruger [55010616]
19. mar. 2010 09:42
Tja, så længe det holder sig i universiteter.

I de yngre aldre dur det ikke.
Gravatar #6 - -N-
19. mar. 2010 09:45
Jeg forstår ikke helt forskellen, en karakter er et udtryk for din præstation nøjagtig som XP.

Om det hedder 25xp eller et 7 tal, hvad er forskellen i den effekt det har på stigmatiseringen, socialiseringen, selvopfattelsen og motivationen til at præstere?
Gravatar #7 - tramm
19. mar. 2010 09:47
#5

Helt enig, idéen er god hvis folk har valgt en given uddannelse, da man ellers risikerer at dele eleverne i "hi levels" og "lov levels". (:

#6

Det giver jo en anden indikation af hvor meget du yder, og tilmed en man kan relatere til sin hverdag. Jeg ved ikke om det er noget man skal arbejde med, da der er en del faldgruber i det.

Men bruger man ikke i forvejen dette i form af ECTS point?
Gravatar #8 - Zombie Steve Jobs
19. mar. 2010 09:48
Woot! Har nok XP til at få +2 i pensiring!!! WOOT 1337!
Gravatar #9 - Genzo
19. mar. 2010 09:49
hvad bliver det næste, achievments, GearScore?

elev1: hey må jeg være med i jeres gruppe?
elev2: hvad er dine graphic skills?
elev1: 50xp
gruppe: skrid noob
Gravatar #10 - Keba
19. mar. 2010 09:50
Eleverne opdagede kort efter uddannelsens afslutning, at videregående uddannelser og arbejdspladser ikke accepterede XP, stjerner, appelsiner eller bananer som dokumentation for kompetence under uddannelsesforløbet, og måtte alle gå uddannelsen om på en ordentlig skole.
Gravatar #11 - Sofus99
19. mar. 2010 09:50
Det ville være interessant så at høre præcis hvordan man opnår xp.

Får man points for blot at læse en bog f.eks?

Og hvis man får points i forbindelse med løsning af en opgave, er der så variation af hvor mange points man får afhængig af kvaliteten af ens arbejde?

Flere detaljer om emnet ville være interessante.
Gravatar #12 - Genzo
19. mar. 2010 09:51
mister man xp hvis man glemmer at lave lektier?
Gravatar #13 - Reck
19. mar. 2010 09:52
Genzo (12) skrev:
mister man xp hvis man glemmer at lave lektier?


Nej, så er det tid til et corpserun
Gravatar #14 - TrolleRolle
19. mar. 2010 09:58
Det interessante er vel om man kan bruge sine XP til noget?


I mange spil kan man vælge noget meget frit.... f.eks. kan man dræbe en drage og så bruge sine XP til at blive bedre til at fiske.... (Egentlig tåbeligt når man tænker over det.)

Andre spil har en låst fremgang, hvor mere xp automatisk udløser et nyt level og nye stats uden at spilleren kan vælge hvilke.

De spil hvor man ikke har frihed får ofte på puklen for at være kedelige, og carebear-agtige.

Virkeligheden hører sjovt nok til det sidste scenarie :-)
Gravatar #15 - Orange
19. mar. 2010 10:08
Vi ved jo alle at de bedste grinders også er de bedste spillere, så det her er jo en super garanti for god evaluering af indlæringen

/sarcasm
Gravatar #16 - astemix
19. mar. 2010 10:09
Jeg vil gå ud fra det er til intern brug
og når de så er færdige får de så en rigtig karakter

det gode ved det er at man nemt kan se hvem der er mest engeret i klassen og kan eventuelt skabe et lidt konkurence agtigt forhold imellem eleverne hvilket kun kan være godt from dem

med mindre de bukker under for stres
Gravatar #17 - el_barto
19. mar. 2010 10:09
Så længe man stadig kan købe XP på eBay er det fint med mig.
Gravatar #18 - Imperial
19. mar. 2010 10:17
Awesome idé :D
Gravatar #19 - smiley
19. mar. 2010 10:18
Jeg er tilpas achievement-whore til at jeg ville falde for det her... :D

Og jeg ville være indædt og irriteret over ikke at have flest xp, hvorimod jeg nærmest var ligeglad med karakterer til sammenligning.

Spøjst.
Gravatar #20 - apkat
19. mar. 2010 10:18
Hmf, jeg har da altid set ECTS point som xp, også når man har nok – ja så kan man købe en bachelor eller kandidat.
Gravatar #21 - MarkD87
19. mar. 2010 10:22
"Kom så, vi skal have raiden den her ogave, vi mangler stadigvæk at downe opgave 7 og jeg skal mødes med Lotte i frikvateret! Husk at vi også har raid i aften klokken 18:00 hjemme hos mig, matematik skal ned i aften"

Jeg falder ikke helt for ideen selv, men den fungerer nok fint.
Men hvor kunne der komme nogle sjove samtaler ud af det.

Bare ærgeligt for de folk som ikke spiller spil med XP og lvls i. De skal helt ned til bunden og lære hvordan man spiller sin character :P
Gravatar #22 - fennec
19. mar. 2010 10:29
Kan man så overføre ens figur til en ny skole, og tage alle XP, items og achievement men har optjent med, eller skal man til at lvl en ny figur?

Og tager de så også penge for School Transfer?
Gravatar #23 - MarkD87
19. mar. 2010 10:34
Og hvad med alle spammerne og gankerne??! O_o
Gravatar #24 - Wizzle
19. mar. 2010 10:36
- Og hvad koster det at blive Power-Level'd?
Gravatar #25 - Gondakk
19. mar. 2010 10:40
Lee sheldon har også medvirket i udviklingen af computerspil. I en opgave brugte jeg den artikel som han lavede i forbindelse med hans medvirken i udviklingen af spillet "And Then There Were None".
Gravatar #26 - Helenius
19. mar. 2010 10:42
Her er et godt foredrag om præcist det samme, tror faktisk han henviser til præcis den her lærer.

http://kortlink.dk/7h9e
Gravatar #27 - Daniel-Dane
19. mar. 2010 10:54
#1
Gz!
Gravatar #28 - mireigi
19. mar. 2010 11:06
Idéen er egentlig meget god.

Over et semester er der fx et krav om at alle elever skal løse opgaver (quests) til en samlet værdi på 500xp, hvilket fx svarer til level 3.

Ved at give xp for hver løst opgave, baseret på kvaliteten af løsningen, er det muligt at måle hvordan eleven engagerer sig i undervisningen.

Yderligere kan man sige at kravet for at komme på andet semester er level 3, men det er muligt at blive level 4 (800xp) på første semester.

For at bestå andet semester og gå videre til tredje semester skal man fx opnå level 6 (1500xp). Dette betyder at elever der har klaret sig godt, vil være bedre i stand til at følge med på andet semester, hvorimod dovne/dårlige elever har en lang kamp foran sig.

Dette fungerer selvfølgelig kun i fag hvor forståelse for faget opnået på første semester er nødvendig for forståelsen af andet semester.

Desuden vil dette system give læreren en bedre forståelse for hvordan de individuelle elever klarer sig, og hvem de skal holde mere øje med.

For at komme med et MMORPG baseret eksempel:
Det svarer til kun at gå i instances for at stige i level. Minimum level for Instance 2 er level 12, men hvis man lige tilbringer et level eller to mere i Instance 1, så kan man nemmere klare sig i Instance 2, og det går derved hurtigere med at komme til Instance 3.

Dette forudsætter selvfølgelig at xp'en for level 12-14 i Instance 1 er det samme eller højere end xp'en for en level 12-14 i Instance 2, hvor man efter level 14 ikke længere får xp i Instance 1.
Gravatar #29 - -N-
19. mar. 2010 11:30
ECTS er bare en indikator for, hvor langt du er nået på din uddannelse.

Et fag kan give10 ECTS point og du skal have 30 til et semester.
Gravatar #30 - Vegedus
19. mar. 2010 11:49
XP konceptet virker af meget basale, psykiske grunde. Man burde indføre det i alting :D
Gravatar #31 - Orange
19. mar. 2010 11:58
-N- (29) skrev:
ECTS er bare en indikator for, hvor langt du er nået på din uddannelse.

Et fag kan give10 ECTS point og du skal have 30 til et semester.


Og det er forskelligt fra XP hvordan?
Gravatar #32 - Makey
19. mar. 2010 12:02
Orange (31) skrev:
-N- (29) skrev:
ECTS er bare en indikator for, hvor langt du er nået på din uddannelse.

Et fag kan give10 ECTS point og du skal have 30 til et semester.


Og det er forskelligt fra XP hvordan?

At de unge kan relatere til hvad XP er men fatter hat af ECTS.
Gravatar #33 - illishar
19. mar. 2010 12:17
Orange (31) skrev:
Og det er forskelligt fra XP hvordan?


Man må gå ud fra, at det omtalte XP-system giver mulighed for differentieret XP-tildeling. Modsat ECTS, hvor alle får eg. 5 points når de består, uanset hvor meget de så ellers har lavet.
Man må også gå ud fra, at XP kan opnås tit/hele tiden, modsat ECTS.

Det er en udemærket ide, der måske kan få konkurrence-prægede studerende til at studere mere. (XP er trods alt ligeglad med hvor god man er til det. Bare man grinder nok.)
Gravatar #34 - exeel
19. mar. 2010 12:29
#33 Helt klart. Det med at folk får karakterer for, hvilket fag de har "overlevet", fremfor hvad de egentlig kan og/eller hvor meget de er kommet omkring, synes jeg er mere relevant.
Gravatar #35 - Thinq
19. mar. 2010 12:42
og reglen fra 2nd ed. AD&D om xp-bonus for høje stats må de også implementere
(ellers har alle vi dovne naturtalenter jo ikke en chance)
Gravatar #36 - Orange
19. mar. 2010 12:54
illishar (33) skrev:
Man må gå ud fra, at det omtalte XP-system giver mulighed for differentieret XP-tildeling. Modsat ECTS, hvor alle får eg. 5 points når de består, uanset hvor meget de så ellers har lavet.
Man må også gå ud fra, at XP kan opnås tit/hele tiden, modsat ECTS.

Det er en udemærket ide, der måske kan få konkurrence-prægede studerende til at studere mere. (XP er trods alt ligeglad med hvor god man er til det. Bare man grinder nok.)


Hvorfor må man gå ud fra det? Det giver ECTS systemet da ligeså meget mulighed for, det er bare for besværligt i praksis. Hvis man ikke synes folk skal bestå blot med tilstedeværelse, så må man jo indføre stopprøver. XP systemet er da bare mere af det samme.

Det er ligeså håbløst som alle andre kvantificerende faktorer, man i sin tid har prøvet at trække ned over undervisningssystemet.
Gravatar #37 - Cloud02
19. mar. 2010 13:03
Genzo (9) skrev:
hvad bliver det næste, achievments, GearScore?

elev1: hey må jeg være med i jeres gruppe?
elev2: hvad er dine graphic skills?
elev1: 50xp
gruppe: skrid noob

Det er da ikke anderledes end det er idag.

elev1: hey må jeg være med i jeres gruppe?
elev2: Kan du fnde ud af det vi skal?
elev1: jeg kan skrive HelloWorld ...
gruppe: skrid noob
Gravatar #38 - tramm
19. mar. 2010 13:26
illishar (33) skrev:
Man må gå ud fra, at det omtalte XP-system giver mulighed for differentieret XP-tildeling. Modsat ECTS, hvor alle får eg. 5 points når de består, uanset hvor meget de så ellers har lavet.
Man må også gå ud fra, at XP kan opnås tit/hele tiden, modsat ECTS.

Det er en udemærket ide, der måske kan få konkurrence-prægede studerende til at studere mere. (XP er trods alt ligeglad med hvor god man er til det. Bare man grinder nok.)


XP kan jo ikke opnås heletiden... Skulle man så kunne gå et "semester up" før man reelt var færdig?

Og hvis det i så fald er en ren erstatning for karakteren, hvad er pointen så i at lave det? den eneste forskel bliver summen af end "XP score" i stedet for gennemsnittet af en karakter.

- Lad være og ændre i det system der nu engang eksisterer. Det virker, og den her slags ændringer bringer ofte flere problemer med sig end positive resultater. Bare se hvordan det gik da vi ændrede skala.
Gravatar #39 - martinmcfly
19. mar. 2010 16:00
Genzo (9) skrev:
hvad bliver det næste, achievments, GearScore?

elev1: hey må jeg være med i jeres gruppe?
elev2: hvad er dine graphic skills?
elev1: 50xp
gruppe: skrid noob


Nej nej.. Vanity pets!
Hvis du ikke kan fremvise en Perky Pug i klassen fra Looking for Multitudes må du klare dig solo :)
Gravatar #40 - Greed
19. mar. 2010 17:55
Først forsøgte spil at efterligne virkeligheden. Nu forsøger virkeligheden at efterligne spillene. Om det så er en go' ting må tiden vise, men jeg har mine tvivl. Spil hører fritiden, og enkelte stillinger og klasser, til.
Gravatar #41 - KC
19. mar. 2010 18:11
Der går ikke længe så kan man få indere til at powerlevelle sig...
Gravatar #42 - enc
19. mar. 2010 18:20
For dem der kunne være interesserede:

http://g4tv.com/videos/44277/dice-2010-design-outs...
Gravatar #43 - Imperial
19. mar. 2010 19:36
Jeg ville nok blive mere engageret med et XP system. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg tror at det er fordi jeg meget bedre kan relatere til det, og så synes jeg også at det er sjovt :D Og man husker som regel noget bedre hvis det var sjovt :D
Gravatar #44 - Cloud02
19. mar. 2010 19:52
enc (42) skrev:
For dem der kunne være interesserede:

http://g4tv.com/videos/44277/dice-2010-design-outs...

og her er en lignende TED talk om hvordan gaming influerere os (bør/kan influere os)
http://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_gaming_can...
Gravatar #45 - markjensen
20. mar. 2010 00:01
Jeg kan ikke huske om det er blevet skrevet i tråden tidligere, men en god ting ved dette system er at ens XP følger en hele tiden. Når du får en karakter for en opgave eller får årskarakter, så er den ofte ligegyldig fordi den ofte aldrig vil stå et sted. Med XP kan man ikke nøjes med at være god inden endelig karaktergivning, som jeg synes var et problem for mange da jeg gik i gym.
Gravatar #46 - Legion
20. mar. 2010 00:50
Hvis vi havde det her på min skole kan jeg mærke at jeg selv ville engagere mig selv en hel del mere.

Det der med at man føler man får noget, uden at du rent faktisk bliver givet noget er meget underlig.. men jeg tror det ville virke.
Jeg ville ihvertfald Grinde en del mere.


Ideen er grinagtig sjov :D
Og ville være fedt hvis det blev implementeret flere steder på forsøgs-basis :)

LOLZ til alle de forskellige jookes os :)
Gravatar #47 - Tek
20. mar. 2010 17:35
god ide
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login