mboost-dp1

BMW
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#2 Tror det større problem bliver når vi om en 5-15 år skal skifte alle tankstationer OG lade stationer ud med hydrogen lade stationer :/
Silver Mane (3) skrev:#2 Tror det større problem bliver når vi om en 5-15 år skal skifte alle tankstationer OG lade stationer ud med hydrogen lade stationer :/
Det håber jeg aldrig sker, jeg så sq hellere at elbiler blev det nye, frem for brint...
For så får vi bare store firmaer til at bestemme hvor meget vi skal give for brint, lige som det er med benzin nu... strøm til et batteri er og blier billigst!
#3 Kommer meget an på, hvordan batteriteknologien udvikler sig. Hvis brint bliver så nem at udvinde strøm, hvorfor så ikke bare lave den strøm, elbilerne skal lades med, på den måde?
Eller mener du forbrændingsmotorer, der kører på brint?
Eller mener du forbrændingsmotorer, der kører på brint?
Nyheden skrev:Ifølge formand for Miljø- og Teknikudvalget i Herning kommune udleder en elbil cirka halvt så meget CO₂ per kørt kilometer som en konventionel bil, og denne plan kan derfor hjælpe på kommunens langsigtede mål om at sænke CO₂-udledningen med 25 % i 2015.
Hvor regner de med at få strømmen til opladning fra? Jeg håber det er fra en fornyelig kilde ellers hjælper det ikke meget at skifte til el-biler.
qw_freak (9) skrev:Nu udvindes brint jo ved hjælp af strøm
Nej. Brint produceres pt. via afbrænding af fx metangas
qw_freak (9) skrev:Så brint er bare en måde at opbevare energien fra strømmen.
Men en utrolig ineffektiv måde at opbevare energi på - hvilket lithiumbatterier i øvrigt også er.
http://en.wikipedia.org...
thoand (10) skrev:Nej. Brint produceres pt. via afbrænding af fx metangas
Og ved elektrolyse... Planene er at oveskudstrøm fra fx. vindmøller skal producere brint.
thoand (10) skrev:Men en utrolig ineffektiv måde at opbevare energi på - hvilket lithiumbatterier i øvrigt også er.
Vægtmæssigt er Brint da ikke så dårlig! :)
Som #11 siger så er det nu også muligt at fremstille det via elektrolyse :)
Hele problemet med at bruge brint i stedet for batterier er hvordan det skal lagres uden at det bliver farligt - Skal det være i ren flydende form, så skal det enten opbevares ekstrem koldt eller under tryk - Ikke just praktisk når det skal bruges i en bil.
Men får man det problem løst, så må det jo siges at være et noget bedre alternativ end at skulle skifte en hel række batterier ud på ens bil hver eneste gang.
Der var nogle forskere fra DTU der kom op med idéen til en såkaldt "brintpille" -> http://ing.dk/artikel/85278-hvad-blev-der-af-den-b...
Hele problemet med at bruge brint i stedet for batterier er hvordan det skal lagres uden at det bliver farligt - Skal det være i ren flydende form, så skal det enten opbevares ekstrem koldt eller under tryk - Ikke just praktisk når det skal bruges i en bil.
Men får man det problem løst, så må det jo siges at være et noget bedre alternativ end at skulle skifte en hel række batterier ud på ens bil hver eneste gang.
Der var nogle forskere fra DTU der kom op med idéen til en såkaldt "brintpille" -> http://ing.dk/artikel/85278-hvad-blev-der-af-den-b...
brint er noget pis at opbevare - og selv hvis man fandt en sikker måde at lave brint depoterne på, ville folk i det tilfælde det blev en hverdags ting miste respekten for det, og resultere i ulykker!
Jeg synes det lyder fedt nok det der, det er klart de ikke skal oplade batterierne med det lokale kulkraftværk, så ryger ideen, men ligesom man kunne lave brint af vindmøllernes overskudsenergi, kunne man jo også oplade batterier med dem!
Når alt det er sagt er det slet ikke utænkeligt at batterier kun er en overgangs ting, men på den anden side kan jeg endnu ikke se til hvad, jeg tror man kan finde på noget bedre, men brint virker ikke realistisk, vi skal have nogle der tænker lidt mere uden for kassen :)
Jeg synes det lyder fedt nok det der, det er klart de ikke skal oplade batterierne med det lokale kulkraftværk, så ryger ideen, men ligesom man kunne lave brint af vindmøllernes overskudsenergi, kunne man jo også oplade batterier med dem!
Når alt det er sagt er det slet ikke utænkeligt at batterier kun er en overgangs ting, men på den anden side kan jeg endnu ikke se til hvad, jeg tror man kan finde på noget bedre, men brint virker ikke realistisk, vi skal have nogle der tænker lidt mere uden for kassen :)
qw_freak (9) skrev:@5
Nu udvindes brint jo ved hjælp af strøm, så man kan godt sige at brint bare er et slags "batteri" i væskeform.
Så brint er bare en måde at opbevare energien fra strømmen.
Brint er altså temmelig besværligt at opbevare som en væske, og det kommer nok aldrig rigtig til at ske i forbindelse med brændstof til biler...
thoand (10) skrev:Hvor regner de med at få strømmen til opladning fra? Jeg håber det er fra en fornyelig kilde ellers hjælper det ikke meget at skifte til el-biler.
Ideen er, at vi i fremtiden udelukkende skal producere brinten fra overskudsenergi fra vindmøllerne. Brinten vil derfor i princippet og lidt firkantet sat op blive 100 % CO2-neutralt.
Dette kan løses relativt simpelt enten on-site eller via et smartgrid, som Danmark (og stort set alle andre lande) så småt er ved at forske i, investere i og oprette. Intelligente elmålere, som mange allerede har fået, er ét af mange skridt mod et totalt smartgrid.
Silver Mane (3) skrev:#2 Tror det større problem bliver når vi om en 5-15 år skal skifte alle tankstationer OG lade stationer ud med hydrogen lade stationer :/
Ja, lad os endelig parre den elektron vi skal bruge med en 2000 gange tungere proton for at transportere den rundt. For ikke at tale om at Hydrogen har det med at slippe ud af sin beholder.
LordMike (2) skrev:Ved så ikke om det er skide smart når vi om 2-3 år står med Better Place som monopolindehaver af ladestationer / -aftaler.
Better Place har fra start meldt ud, at de vil have åbne interfaces med enhver konkurrent. Deres primære mål er at gøre bilerne uafhængige af fossile brændstoffer.
CMK (20) skrev:#19
not..
du bør læse her: http://danmark.betterplace.com/the-solution-standa...
-->
Udvikling af et åbent netværk, der kan betjene alle elbilister, og som kan integreres med vores teknologipartneres systemer, er et vigtigt element i Better Place’s mission om at fremskynde overgangen til elbiler. Better Place's netværk af ladestandere vil ikke blot levere energi til Better Place-kunderne, men også give førere af alle elbiler der overholder internatonale standarder mulighed for at oplade.
Better Place's løsning vil blive bygget på nationale og internationale standarder.Branchen er hastigt på vej mod standardisering af både stik, kabler og batterier. Better Place tager aktivt del i disse standardiseringsdrøftelser med internationale instanser som ISO og IEC.
Vores mål er at etablere et helt åbent netværk, hvor alle elbilister kan få glæde af Better Place's infrastruktur. Vi arbejder også med standarder for batteriskiftteknologien for at sikre, at bilisterne får samme servicekvalitet, uanset hvor de er, eller hvilken serviceleverandør de vælger
<--
(teksten er taget direkte fra linket, og det synes jeg da er en meddelse der indbyder konkurrenter til at være med i legen - se de 2 sidste linjer)
Elbiler.... suk. At man stadigvæk kan sælge myten om hydrogen/el-samfundet i vore dage siger meget om folks villighed til teknofix og skyklapper. At "køre på vindmøller" er den falske, teknomiljøevangelists våde drøm, og er en katastrofal benægtelse af verdens tilstand.
Verdens er i totalt, globalt kollaps på samtlige fronter - selv IEA har nu indirekte erkendt at verden Peak Oil'ede i 2006 - og fremtiden bliver SÅ meget anderledes end alt dette biltilbedelse.
Globaliseringen er død, tænkt lokalt, småt og bæredygtigt.
Verdens er i totalt, globalt kollaps på samtlige fronter - selv IEA har nu indirekte erkendt at verden Peak Oil'ede i 2006 - og fremtiden bliver SÅ meget anderledes end alt dette biltilbedelse.
Globaliseringen er død, tænkt lokalt, småt og bæredygtigt.
Mnemonic (1) skrev:Der er de jo også i sikker afstand fra letantændelige færger! ;)
Burde jo ikke blive et problem, eftersom der forhåbentlig kommer nogle ordentlige kabler, der er beregnet til opladning af elbiler, også udendørs ;-)
thoand (10) skrev:Hvor regner de med at få strømmen til opladning fra? Jeg håber det er fra en fornyelig kilde ellers hjælper det ikke meget at skifte til el-biler.
Fordelen med batteriskiftestationer, er at de har et lille lager af batterier, som de netop kan oplade fleksibelt, det vil sige de kan ofte, men selvfølgelig ikke altid, placere deres effektforbrug når strømmen er grønnest/billigst.
thoand (10) skrev:Men en utrolig ineffektiv måde at opbevare energi på - hvilket lithiumbatterier i øvrigt også er.
http://en.wikipedia.org...
Ineffektiv er ikke helt det rigtige ord... Lithium batterier er forholdsvis effektive, der er begrænsede tab ved op-/afladning. Forbrændingsmotorer/brændselsceller til brint er en anden sag, disse har stadig en forholdsvis ringe round-trip effektivitet.
Energitætheden er vi dog enige om, kunne trænge til mere udvikling i batterier. Men den lave effektivitet ved forbrændingsmotorer, i forhold til elmotorer, giver batterierne den fordel, at energitætheden kan være 3-4 gange lavere end for eg. benzin, og der opnås stadig samme round-trip effektivitet.
Tang-Da-Wang-Doo-Woop-Hentehaar (17) skrev:#14, 13
etc
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
det kan lade sige gøre
Ja, hvis du ikke har noget imod at din bil msiter benzin når den ikke bliver brugt, eller at du synes det er en fantastisk ide at være nødt til at danne et vakumm udenom din tank for at formindske risikoen for varmeoverførsel.... Desuden bør det nok nævnes at hvis mekanismen til at lukke brinten ud når trykket bliver for stort går i stykker, eller hvis vakuumet fejler, så eksploderer din bil højst sandsynligt på en ret trist måde...
Det var derfor jeg sagde det var besværligt:) Ikke umuligt....
loki (23) skrev:Elbiler.... suk. At man stadigvæk kan sælge myten om hydrogen/el-samfundet i vore dage siger meget om folks villighed til teknofix og skyklapper. At "køre på vindmøller" er den falske, teknomiljøevangelists våde drøm, og er en katastrofal benægtelse af verdens tilstand.
Verdens er i totalt, globalt kollaps på samtlige fronter - selv IEA har nu indirekte erkendt at verden Peak Oil'ede i 2006 - og fremtiden bliver SÅ meget anderledes end alt dette biltilbedelse.
Globaliseringen er død, tænkt lokalt, småt og bæredygtigt.
Har du nogle argumenter og kilder, der understøtter dine påstande?
.... sjovt at se at der er så mange der ryster på hovedet af det her!? Hvad er det lige problemet er? Brint er en sikker, miljøvenlig og et stof der til at komme i nærheden af, lige meget hvor og hvem man er. Kan det virkeligt passe at danskere kan have sådan en "glasset-er-hav-fuldt" indstilling?
#23 - Hvad får dig til at sige som du gør? det er jo netop dømt til at mislykkes hvis du hiver meninger som dine med ned i din egen lille skyttegrav? Hvad er dit formål med at skyde projektet ned, inden det overhovedet er lettet? Jeg synes det er stort at de tør at satse. Piv piv og ynk, til dit verdens syn, det må være træls at leve med et så dunkelt syn på mennesker og verdenen. Synes også det er sjovt at du lyder intelligent, men på ingen måder bruger fornuft. Hvilket nok engang beviser at lys bevæger sig hurtigere end lyd.
Jeg glæder mig og imødekommer denne fremtid, jeg synes vi bliver nødt til at få et nyt syn på transport, både offentligt og personligt. El og brint kan være vejen frem og vi er langt fra målet endnu, men vi når det ALDRIG hvis vi ikke sætter det ene ben foran det andet. Teknologierne skal bare plantes og vandes en smule, og med tiden kan vi alle få lov til at spare penge og på miljøet.
#23 - Hvad får dig til at sige som du gør? det er jo netop dømt til at mislykkes hvis du hiver meninger som dine med ned i din egen lille skyttegrav? Hvad er dit formål med at skyde projektet ned, inden det overhovedet er lettet? Jeg synes det er stort at de tør at satse. Piv piv og ynk, til dit verdens syn, det må være træls at leve med et så dunkelt syn på mennesker og verdenen. Synes også det er sjovt at du lyder intelligent, men på ingen måder bruger fornuft. Hvilket nok engang beviser at lys bevæger sig hurtigere end lyd.
Jeg glæder mig og imødekommer denne fremtid, jeg synes vi bliver nødt til at få et nyt syn på transport, både offentligt og personligt. El og brint kan være vejen frem og vi er langt fra målet endnu, men vi når det ALDRIG hvis vi ikke sætter det ene ben foran det andet. Teknologierne skal bare plantes og vandes en smule, og med tiden kan vi alle få lov til at spare penge og på miljøet.
Engang ville jeg hjertens gerne have diskuteret hvad jeg skriver i #23, men tiden er immervæk løbet noget så grueligt fra os, og jeg orker på ingen måde at kæmpe imod folks utopiske fantasier.
Lad mig, i denne sammenhæng, nøjes med at sige, at strøm primært kommer fra afbrænding af kul som muligvis er ved at peake i disse år, og at produktionen eller "omformateringen" af elbiler koster store mængde af fossile brændstoffer i alle processens faser.
Vi bruger på verdensplan omkring 84 millioner tønder olie om dagen, og de fossile brændstoffer inkl. gas og kul er en så ekstremt integreret del af vores samfund ,at der ikke findes noget alternativ. Energien (sollys) i bare en tønde olie er så kompakt (og genialt at transportere) at ingen alternativ energikilde overhovedet kommer tilnærmelsesvis tæt på.
Traditionelle biler som kører på andet end fossile brændstoffer er et luftkastel som aldrig kommer til at bliver mere end et blip hist og her.
Fremtiden er sejlskibe, toge og cykler.
Et godt sted at starte, er indledningen på LATOC (forumet er dog lukket). Derudover har jeg også selv samle nogle dokumentarer på www.peakoil.dk - og hvis ikke befolkningskurvens sammenfald med fossile brændstoffer kan sparke lidt til folks selvforståelse, så ved jeg ikke hvad kan.
Lad mig, i denne sammenhæng, nøjes med at sige, at strøm primært kommer fra afbrænding af kul som muligvis er ved at peake i disse år, og at produktionen eller "omformateringen" af elbiler koster store mængde af fossile brændstoffer i alle processens faser.
Vi bruger på verdensplan omkring 84 millioner tønder olie om dagen, og de fossile brændstoffer inkl. gas og kul er en så ekstremt integreret del af vores samfund ,at der ikke findes noget alternativ. Energien (sollys) i bare en tønde olie er så kompakt (og genialt at transportere) at ingen alternativ energikilde overhovedet kommer tilnærmelsesvis tæt på.
Traditionelle biler som kører på andet end fossile brændstoffer er et luftkastel som aldrig kommer til at bliver mere end et blip hist og her.
Fremtiden er sejlskibe, toge og cykler.
Et godt sted at starte, er indledningen på LATOC (forumet er dog lukket). Derudover har jeg også selv samle nogle dokumentarer på www.peakoil.dk - og hvis ikke befolkningskurvens sammenfald med fossile brændstoffer kan sparke lidt til folks selvforståelse, så ved jeg ikke hvad kan.
Addendum hvor newz gik ned: Og nej jeg har intet alternativ. Der er ikke lys for enden af tunnelen hvor sytten enhjørninger danser i ring om en violet regnbue, og skider sukkersøde julekringler. De næste mange årtier kommer til at gøre ufatteligt ondt på vores individuelle og globale selvforståelse, og der vil, og vi så vil det eller ej, sker utrolige sociale forandringer som vil kunne mærkes i mange generationer fremover.
Den eneste vej frem, er ved se tilbage: tænk mindre, lokalt og færre børn, men samtidig skal vi huske huske huske hvordan det gik så grueligt galt.
Den eneste vej frem, er ved se tilbage: tænk mindre, lokalt og færre børn, men samtidig skal vi huske huske huske hvordan det gik så grueligt galt.
#loki
Jeg er sikker på at der er nogen der også sagde noget lignende dit da slaveriet blev afskaffet. Slaver var perfekte til at udføre arbejdet og kunne transporteres nemt rundt og relativt nemme i upkeep.
Der gik ikke længe og så var den industrielle revolution igang i England.
Jeg er sikker på at der er nogen der også sagde noget lignende dit da slaveriet blev afskaffet. Slaver var perfekte til at udføre arbejdet og kunne transporteres nemt rundt og relativt nemme i upkeep.
Der gik ikke længe og så var den industrielle revolution igang i England.
Jeg skal ikke spå om hvad der sker længere ude i fremtiden, men de alternative energikilder som vi pt kender til, kommer i til at "redde" vores nuværende korrupte, umenneskelige og ondskabsfulde måde at være på - godt det samme.
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize that we cannot eat money.
Cree Indian saying
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize that we cannot eat money.
Cree Indian saying
#loki
Du har nogle relevante pointer, men det er på grænsende til det skræmmende, at du rettere vil lægge dig ned og dø i stedet for at løse problemet.
Vores samfundsproblemer kan teoretisk godt løses ved at gå over til en fuldstændig brug af sejlskibe og cykler, men så skal vi også anerkende det faktum, at vi kommer til at leve i noget, der mest af alt ligner det 15. århundrede.
Andre, deriblandt undertegnede, synes, at det er hovedløst og lig med civilisationens dødsstød, hvis vi kaster os ud i sådan et projekt. I stedet vil vi hellere kæmpe for en bæredygtig fremtid, hvor vi som minimum opretholder vores nuværende levestandard. Det vil blive hårdt og meget dyrt på den korte sigt, men på lang sigt vil det være det eneste, der er rentabelt.
Be my guest, hvis du ikke vil leve i det 21. århundrede, men du skal ikke trække os andre med. Det er muligt at skabe en 100 % bæredygtig fremtid, og der findes nu et utal af virksomheder, organisationerne og forskningscentre, der gør alt for, at det bliver muligt.
Må du skulle fjerne sølvpapirshatten og tage skeen i den anden hånd? :)
Du har nogle relevante pointer, men det er på grænsende til det skræmmende, at du rettere vil lægge dig ned og dø i stedet for at løse problemet.
Vores samfundsproblemer kan teoretisk godt løses ved at gå over til en fuldstændig brug af sejlskibe og cykler, men så skal vi også anerkende det faktum, at vi kommer til at leve i noget, der mest af alt ligner det 15. århundrede.
Andre, deriblandt undertegnede, synes, at det er hovedløst og lig med civilisationens dødsstød, hvis vi kaster os ud i sådan et projekt. I stedet vil vi hellere kæmpe for en bæredygtig fremtid, hvor vi som minimum opretholder vores nuværende levestandard. Det vil blive hårdt og meget dyrt på den korte sigt, men på lang sigt vil det være det eneste, der er rentabelt.
Be my guest, hvis du ikke vil leve i det 21. århundrede, men du skal ikke trække os andre med. Det er muligt at skabe en 100 % bæredygtig fremtid, og der findes nu et utal af virksomheder, organisationerne og forskningscentre, der gør alt for, at det bliver muligt.
Må du skulle fjerne sølvpapirshatten og tage skeen i den anden hånd? :)
MACERGUD (36) skrev:Tror det kommer til at faile, kan ikke se at det vil køre rundt på nuværende tidspunkt.
Så bliver jeg nødt til at gentage mig selv:
Det er fint, at du gerne bare vil dø, men der findes masser, der gerne vil kæmpe for deres (og vores) samfund. Hvis vi giver op, så har vi intet. Hvis vi derimod kæmper, så har vi alt at vinde og intet at tabe.
Vores civilisations udvikling kan ikke rulles tilbage. Det vil betyde døden for milliarder af mennesker og ødelægge alt, hvad vi har skabt.
Der findes lidt for mange pessimistiske mennesker i denne verden. Hold da ferie.
Loki: Du siger, at vi er utopister, men prøv lige at se, hvad du skriver: Tænk lokalt - wtf? Der er større sandsynlighed for, at vi telporter os rundt i 2011, end at globalisering stopper. Det system vi har nu, det ændrer sig sgu ikke lige forløbig.
Det er virksomheder, gigantiske virksomheder, der bestemmer hvad der sker udviklingsmæssigt og økonomisk, de skal tjene penge, det gør de ikke ved at lukke ned, trække i sivskoene, lade håret gro og satse på biodynamiske kartofler og madpakker, de selv har smurt med hytteost.Heldigvis for os, er der virksomheder, som forsker i og udvikler "grøn" teknologi, fordi, ja, det er sgu fremtiden. Tjek lidt op på RSCM, CSR - der sker meget, som tingene er nu. Det går måske ikke lynhurtigt, men der sker noget.
Det er virksomheder, gigantiske virksomheder, der bestemmer hvad der sker udviklingsmæssigt og økonomisk, de skal tjene penge, det gør de ikke ved at lukke ned, trække i sivskoene, lade håret gro og satse på biodynamiske kartofler og madpakker, de selv har smurt med hytteost.Heldigvis for os, er der virksomheder, som forsker i og udvikler "grøn" teknologi, fordi, ja, det er sgu fremtiden. Tjek lidt op på RSCM, CSR - der sker meget, som tingene er nu. Det går måske ikke lynhurtigt, men der sker noget.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.