mboost-dp1

SXC - CMSeter

Elbilen ser lyset for enden af tunnelen

- Via Danmarks Radio - , redigeret af Mandalae , indsendt af rackbox

Oliepriserne er højere end nogensinde før, hvilket har fået benzin- og diesel-priserne til at stige til uanede højder. Alternative energikilder er derfor ved at blive mere interessante og en af dem er elektricitet.

Elbiler er ikke noget nyt, herhjemme kender mange til Ellerten, der for år tilbage, kørte rundt på de danske veje. Ulempen med Ellerten var dog at den af udseende, ikke havde meget tilfælles med hvad man normalt ville kalde en bil.

Nu vil Dong Energy forsøge at sælge elbiler igen, men denne gange er der tale om en bil der ligner en helt almindelig bil, blot har den en elmotor i stedet for en benzinmotor.

Bilen stammer fra det californiske Project Better Place, og Dong Energy forventer at de vil investere 50 millioner kroner i projektet. Den første elbil vil komme på markedet inden for en overskuelg årrække, til en pris billigere end normale biler, da den kan fritages for registreringsafgift.





Gå til bund
Gravatar #1 - el_barto
28. mar. 2008 09:28
Prisen blev i TV-Avisen angivet som under 100.000 for en Renault Laguna med elmotor - er det tilfældet bliver det spændende at købe bil i fremtiden :)
Gravatar #2 - Space Hopper
28. mar. 2008 09:39
Kræver dog at der skal ske en eksplosion inden for "El-tank stationer".
Gravatar #3 - munk1980
28. mar. 2008 09:41
Det kan godt være at prisen er billigere end en almindelig bil fordi den fritages for afgifter, men så kommer alle el-afgifter jo i stedet oven i, såsom grønne afgifter. Alle ved jo hvor dyrt det er at varme et hus op med el. Dette kan vi takke alle de danske kulkraftværker værker for. Nej lad os hellere få atomkraftværker, da disse ikke udleder CO2 .... Men det er jo en hel anden diskussion :-)
Gravatar #4 - reefermadness2
28. mar. 2008 09:46
#2 - Du har ikke strøm der hjemme eller hvad?

Anyways er der ikke meget ved "EL-Tank stationer" da det tager pænt lang tid at lade en elbil op...

Jeg venter med at købe en elbil til de kommer med denne type "batteri"

http://www.sciencentral.com/articles/view.php3?typ...

Kondensatorer Ftw
Gravatar #5 - Fjolle
28. mar. 2008 09:48
#3
Ideen er at bil-batterierne skal bruges som en buffer for overløb at vindmøllestrøm. Så bilerne bliver laet op om natten når man alligevel har for meget strøm og er nødt til at give det væk til tyskland og norge.

#4
I tva snakkede de om at man ikke fik ladet batteriet op på tanken men bare skiftede det med et nyt batteri, en procedure der vil tage 20 sekunder.
Gravatar #6 - reefermadness2
28. mar. 2008 09:48
#5 - Aaah, næste gang jeg kommenterer læser jeg lige kilden hehe :)
Gravatar #7 - hviidskid
28. mar. 2008 09:54
Har man et ekstra batteri derhjemme kan man selv lade det op med vind og sol = nul grøn afgift.
Gravatar #8 - Makey
28. mar. 2008 09:56
Prisen på bilen er muligvis vældig relevant, men hvis det kommer til at koste mere at køre i en el-bil pr. kilometer er jeg ligeglad med om det er mere miljøvenligt.

Så kan vi også snart se A, A+ og A++ Elmærker når vi køber biler (aka flere smileyordninger).
Gravatar #9 - Mort
28. mar. 2008 10:05
Nu har jeg mange steder læst at denne bil er undtaget for registreringsafgiften, men jeg har endnu ikke set nogen kildeangivelse for det.

Er der nogen af jer der ved hvor man finder den påstand bevist ?
Gravatar #10 - hviidskid
28. mar. 2008 10:06
#3
Jeg kan høre at du ikke fyrer med olie. En elektrisk varmepumpe er lige så økonomisk.
Dagens billigste fyrings olie = 8,5 DKK/liter

Det er billigere at køre på el joul for joul(staves det sådan) end det er at køre på benzin.

Hele fidusen i at gå over til elektrisk drift er nok nærmere muligheden for at smide en brænselscelle i bagagerummet og tanke 100 kg brint, forøvrigt efter samme koncept man skifter tanken istedet for at tanke, det er meget mere sikkert. De første biler med eksplosions motor var intet andet end ombyggede hestevogne.

Så dette er et lille skridt for DONG, men et stort skridt for....
Gravatar #11 - truelz
28. mar. 2008 10:14
#9
El-biler er fritaget for registreringsafgift jf. en lov der bliver taget op til behandling hvert fjerde år (ca.) og har eksisteret siden ellertens velmagtsdage. Jeg kan godt finde loven hvis nogen skulle være interesseret, jeg har bare ikke tid lige nu.

#9
El-energi er dyrere joul for joul, det smarte er bare at man udnytter den el-energi man putter i motoren, til forskel fra en benzinmotor, hvor 75-80% af energien kommer ud som varme.
Gravatar #12 - Fjolle
28. mar. 2008 10:23
#10
Hvad er ideen i at smide brint i bilen?
Med mindre du har fundet en brint-kilde som ingen andre kender til skal det laves ved elektrolyse, dvs. med en effektivitetsgrad på 30%.

Og hvordan skal 100kg brint lige være mere sikkert end batterier?
Gravatar #13 - nerdgirl.dk
28. mar. 2008 11:00
Fritaget for registreringsafgift....ha! Det er da kun indtil de røde politikere får ondt et vist sted. For det første hader de den frihed en bil giver, og for det andet kaster de sig grådigt over enhver fidus der kan skæppe i statskassen.... bare vendt og se - der bliver med garanti ingen besparelse ved at køre el-bil.
Gravatar #14 - hviidskid
28. mar. 2008 11:05
#12

Man kan lave brint af overskudsenergi fra elnettet der ellers ville gå til spilde. Hvad foretrækker du, 0% af 1000000kr eller 30% af 100kr?

Derudover kan man frembruge brint på andre måder end du kunne i fysiktimerne i folkeskolen, visse bakterier afgiver brint ved fordøjelse.

100kg brint kan opbevares i en spand af ler. 100KWH på batteri skal opbevares i bly eller andre kraftigt forurenende metaller.

Hvis der går ild i brint brænder det i forbindelse med den omkring værende oxygen, sådan lidt ligesom en stor lighter. Hvis der går ild i batterier kan du vinke farvel til dine ædlere dele.
Gravatar #15 - Fjolle
28. mar. 2008 11:36
14 skrev:

Man kan lave brint af overskudsenergi fra elnettet der ellers ville gå til spilde. Hvad foretrækker du, 0% af 1000000kr eller 30% af 100kr?

Nu har du jo tydeligvis ikke læst nyheden eller diskussionen, da du så ville vide at det er det samme de vil gøre med batterierne, bare med en effektivitet på 80-90%

Derudover kan man frembruge brint på andre måder end du kunne i fysiktimerne i folkeskolen, visse bakterier afgiver brint ved fordøjelse.

Ja, men hvor effektivt er dette og kan det skaleres til større brug?

100kg brint kan opbevares i en spand af ler. 100KWH på batteri skal opbevares i bly eller andre kraftigt forurenende metaller.

Hvor fanden får du det fra? Brint er lettere end luft, og vil ret hurtigt forsvinde hvis du smider det i en spand (Ved godt at man kan gemme det i andre stoffer men det giver så helt andre problemer...)

Hvis der går ild i brint brænder det i forbindelse med den omkring værende oxygen, sådan lidt ligesom en stor lighter.

Ja, eller lidt ligesom Hindenburg
Gravatar #16 - Hůňděštějlě2
28. mar. 2008 11:48
8 skrev:
Prisen på bilen er muligvis vældig relevant, men hvis det kommer til at koste mere at køre i en el-bil pr. kilometer er jeg ligeglad med om det er mere miljøvenligt.



Du glemmer at det ikke bare er miljøhensyn, dem er jeg relativt ligeglad med. Det vigtigste er at al energi som ikke er baseret på olie er godt da vi derved slipper for at støtte terror og diktatur.

13 skrev:
Fritaget for registreringsafgift....ha! Det er da kun indtil de røde politikere får ondt et vist sted. For det første hader de den frihed en bil giver, og for det andet kaster de sig grådigt over enhver fidus der kan skæppe i statskassen.... bare vendt og se - der bliver med garanti ingen besparelse ved at køre el-bil.


Hørt. Jeg håber sandelig du tager fejl, men det kommer jo nok an på hvem der sidder i regering når elbilerne kommer på markedet.
Jeg kan sagtens forestille mig at de fleste politikere ville være modstandere af at indføre afgifter på elbiler, da det ville være ret så upopulært. Men når flere og flere begynder at droppe deres benzinslugere til fordel for elbiler, så svinder statens indtægter også, og så bliver flere politikere villige til at kræve nye afgifter. Desværre er de sparede CO2 kvoter sandsynligvis ikke nær nok til at opveje tabet ved færre afgiftspligtige biler.

Men man har vel lov at håbe på at det ikke sker :)
Gravatar #17 - Zombie Steve Jobs
28. mar. 2008 11:56
"uanede højder" 10.38 er uanede højder? Er den ikke bare dyrere end nogensinde før?

Tænker man over det, så er det ikke så slemt. Manden, der har hevet lortet op af jorden har fået sin del af kagen, oliesheiken har fået sin del af kagen, mærsk, eller hvem der har transporteret det, har fået sin del af kagen, raffinaderiet, har fået sin del af kagen, forpagteren på tanken får sin del af kagen, staten har fået sin del af kagen.
Altså. Det er sgu da til at holde ud.

#9 YEs madam, og hvor længe tror du den lov eksisterer, efter elbilen er et "common sight"? 25 minutter er mit bud.

Jeg vil gerne indrømme at jeg har et patologisk had til elbiler, men almindelige biler, lagunaer and what not, fint, smid el i dem, det er dem, der er overvældende mange af, så må det vel et eller andet sted være dem der forurener mest.

Jeg vil gerne støtte terror og diktatur. Jeg elsker min forbrændingsmotor. Og tvivler på, at det er mit og dit olieindkøb, der er skyld i, af verden ser ud som den gør nu. *host*usa*host*usa*host*host*et svagt nato*host et svagt eu*host*
Gravatar #18 - PzymeX
28. mar. 2008 12:01
Jeg har seriøst overvejet at importere en Tesla bil
,]http://www.teslamotors.com/,[/url] indtil jeg tænkte på hvem jeg skulle henvende mig til når lortet går i stykker...
Gravatar #19 - Zombie Steve Jobs
28. mar. 2008 12:04
#13 jeg tror du skal regne med, at det er de røde, der vil kæmpe mod afgifter på elbiler, mens de andre bare vil lænse dig...

Og selvfølgelig sker det, der kommer satme mange penge ind på biler. Oh well

#18 Electric City??
Gravatar #20 - hviidskid
28. mar. 2008 12:09
#15

Jeg tror at jeg deltog i denne diskussion førend du blev født, men lad nu det ligge.

Jeg prøver blot at formidle til dig og alle andre herinde at vi endnu ikke kan finde ud af kreere batterier der ikke foruerener helt vildt efter endt brug.

Brint kan jo som bevist bindes i ammoniak, men ellers kan man jo foreksempel prøve med en trykbærende beholder, måske ikke lige lavet af keramik..I denne form er brint koldt og flydende.

Brinten i Hindenburg var i gas form (fordampet) og derfor meget brændbar. Flydende brint er ikke lettere at antænde end benzin. Vi ved jo alle sammen godt at det kun er benzinen i de amerikanske biler der kan eksplodere...

Forøvrigt kan jeg lige tilføje at keramik ikke er en dårlig beholder for flydende brint da det isolerer meget godt modsat diverse metaller.
Gravatar #21 - razor1984
28. mar. 2008 12:29
Hvis jeg kan få en elbil til 100.000 som jeg kan lade op derhjemme ved hjælp af stikkontakten, så skal jeg nok købe en, hvis den ellers har samme egenskaber som en alm. benzin/diesel bil har i dag. Og 150 km pr. dag er jo rigeligt til de fleste :-) Giv mig en med det samme!! :-D
Gravatar #22 - Fjolle
28. mar. 2008 12:30
20 skrev:
Jeg tror at jeg deltog i denne diskussion førend du blev født, men lad nu det ligge.

Det gør vi gammelfar...

Jeg prøver blot at formidle til dig og alle andre herinde at vi endnu ikke kan finde ud af kreere batterier der ikke foruerener helt vildt efter endt brug.

Det er sikkert korrekt, men det forhindrer os ikke i at bruge batterier stort set alle andre steder...
Og der er også en del udvikling indenfor batterier, ser her: http://ing.dk/artikel/85470

Brint kan jo som bevist bindes i ammoniak, men ellers kan man jo foreksempel prøve med en trykbærende beholder, måske ikke lige lavet af keramik..I denne form er brint koldt og flydende.

Brinten i Hindenburg var i gas form (fordampet) og derfor meget brændbar. Flydende brint er ikke lettere at antænde end benzin. Vi ved jo alle sammen godt at det kun er benzinen i de amerikanske biler der kan eksplodere...

Forøvrigt kan jeg lige tilføje at keramik ikke er en dårlig beholder for flydende brint da det isolerer meget godt modsat diverse metaller.

Øh. Hvad sker der når der går hul på sådan en beholder?
Jeg er ret sikker på at brinten bliver til gas igen. Derfor er en spand stadigvæk ikke specielt velegnet til at opbevare flydende brint i da de fleste spande har et ret stort hul i toppen...

Jeg ved ikke lige hvilken benzin du bruger (måske diesel), men det jeg plejer at sætte ild til brænder når man smider en tændstik i. Grunden til at biler ikke eksploderer er at den øvre antændelsesgrænse i benzintanken ret hurtigt overskrides, men hvis der kommer hul i tanken skal det nok brænde...
Gravatar #23 - myplacedk
28. mar. 2008 12:59
17 skrev:
[benzinpriser]Tænker man over det, så er det ikke så slemt. [...] Altså. Det er sgu da til at holde ud.

Nej, ikke hvis man faktisk kan lide at brænde benzin/diesel af. Og ikke hvis man ikke kører så langt.

Men hvis man som mig bruger mindst 150 l/md, så betyder hver kr/l noget. Ikke verdens undergang, men de skal ikke lægge én krone oven i prisen særligt mange gange, før bare pris-STIGNINGEN er større end ellers væsentlige poster i budgettet.

Og så er jeg ligeglad med hvor mange der skal deles om mine penge. Det er jo ikke én liter i små beholdere de arbejder med. Det er jo ikke noget med at hver gang jeg køber én liter, så skal de til at fordele mønter.

17 skrev:
Jeg vil gerne indrømme at jeg har et patologisk had til elbiler[...]Jeg vil gerne støtte terror og diktatur. Jeg elsker min forbrændingsmotor.

Jeg er glad for at du siger det ligeud, for det forklarer en hel del. Seriøst, det letter debatten.

17 skrev:
Og tvivler på, at det er mit og dit olieindkøb, der er skyld i, af verden ser ud som den gør nu.

"Det er ikke min skyld toilettet er så ulækkert, JEG har kun tisset LIDT på gulvet, det er alle de andres skyld."
Gravatar #24 - Zombie Steve Jobs
28. mar. 2008 13:06
#23 Tak :)
Men det er ikke dig og mig, der har skabt en verden med terror og diktatur, jeg er enig i, at det er op til dig og mig at ændre det, men vi er aldrig blevet spurgt, om vi havde lyst til at deltage i det. Og så tvivler jeg på, at færre penge til oliesheikerne stopper noget som helst. Det handler om noget helt helt andet nu.
Gravatar #25 - rackbox
28. mar. 2008 13:07
17 skrev:
Jeg vil gerne indrømme at jeg har et patologisk had til elbiler, men almindelige biler, lagunaer and what not, fint, smid el i dem...


Du hader elbiler. Du foreslår at lægge el i eks. Laguna'er. Endda i samme sætning ? Er det mig, der er helt tør i hovedet, eller vil det så ikke gøre Laguna'en til en elbil - som du så hader?
Gravatar #26 - kr00z0r
28. mar. 2008 13:19
Skide smart ide at skifte batterierne ud i stedet for at skulle vente på at de lader op. Hvorfor er der ikke nogen der har tænkt på det før?

Havde egentligt håbet på at hele ideen med brint-brændselsceller var blevet til noget, så man kunne være miljøvenlig og have lang aktionsradius på samme tid, men når det nu ser ud at være mere besværligt end først antaget er det da altid noget, at de kommer i gang med et eller andet, der i det mindste kan bruges til pendlerkørsel i storbyer i første omgang.
Gravatar #27 - Leonhard
28. mar. 2008 13:37
#Hviidskid
Brint er en god ide, men intet andet end en ide. Der arbedes på sagen men på nuværende tidspunkt er det ligeså brugbart som at forslå at vi bare sælger biler der kører ved fodkraft (Flintstones 4thewin).
Batterier er et brugbart alternativ til bensin og det er noget der kan lade sig gører her og nu.
Gravatar #28 - hviidskid
28. mar. 2008 14:06
#27

MB, BMW, Toyota, Honda og GM har alle fungerende brændselscelle biler med en aktionsradius der langt overstiger det en elbil kan præstere. Bevares man kan høre at folk har set Terminator 3 herinde og er af den overbevisning at brændselsceller eksploderer for et godt ord. Brint(H) i forbindelse med Oxygen danner vand....
Gravatar #29 - cyandk
28. mar. 2008 14:36
elbiler er så kun frie for registrerings afgiften frem til 2012 ... :)
Gravatar #30 - cazotaro
28. mar. 2008 15:13
#2
Da det er Dong der investerer ville de jo nok også anskaffe disse el-tankstationer.

#3
Nu giver vanddampen fra atomkraftværkerne også en drivhuseffekt.. Så er vi vel ligevidt? Er dog enig i at H2O i luften nok er bedre end CO2 ^^
Gravatar #31 - hr. værk
28. mar. 2008 17:23
#30 Da planeten er overmættet med vand vil extra vanddamp have så minimal en betydning at det ikke er sandsynligt at det vil kunne måles.
Gravatar #32 - Hůňděštějlě2
29. mar. 2008 11:21
29 skrev:
elbiler er så kun frie for registrerings afgiften frem til 2012 ... :)

Har du en henvisning?
Gravatar #33 - Hůňděštějlě2
29. mar. 2008 19:41
Ifølge http://avisen.dk/staten-tabe-milliarder-miljoerigt... drejer beløbet sig om ca. 3,8 milliarder. Det er mange penge, men pebernødder i forhold til statens budget der normalt ligger på omkring en halv billion

Men hvis hver femte bil bliver batteridrevet, vil staten miste registreringsafgifter for omkring 3,8 milliarder kroner.

Selv hvis alle bilerne blev elbiler ville de 20 mia stadig ikke være et ekstremt højt beløb, slet ikke hvis vi medregner den forøgede vækst som ville genereres heraf.

Man, ja, når man er vant til en indtægt, vil det altid være svært at måtte undvære det, det samme gælder for staten.
Gravatar #34 - Mort
30. mar. 2008 10:19
Hvis alle biler bliver til elbiler vil støjbelastningen dermed også være markant lavere, hvilket betyder færre udgifter til støjværn, færre udgifter til mennesker der bliver syge pga stress og færre udgifter til mennesker der får helbredsproblemer pga udstødning.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login