tesla elon musk prutte gede lyde kokosnødder sikkerhedsregler dyt / Newz.dk

Tesla

Efter nye sikkerhedsregler: Elon Musk vil introducere prutte-lyde til Tesla-biler

Prutte-, gede- og kokosnød-lyde er på vej til Teslas biler.

Fra september 2020 skal elbiler i USA lave en kunstig lyd, når de kører under 30 km/t. Disse lyde blev introduceret i Teslas biler i sidste måned.

For nyligt har amerikanske National Highway Traffic Safety Administration så lavet et nyt forslag, der ville betyde, at denne kunstige lyd ikke behøver være en motor-lyd. Det har fået Elon Musk til at love en række alternative lyde til Tesla-biler til, når de kører langsomt, og til når de dytter. 

Gede- og prutte-lyde er nogle af eksemplerne, som Musk nævner sammen kokosnødder, der er en reference til “Monty Python and the Holy Grail”. Her bruger Kong Arthurs assistent Patsy kokosnødder til at simulere lyden af en hest.

Tesla kan dog umiddelbart ikke introducere samme lyde i Europa. EU lavede også nye regler i sommers, der betyder, at alle nye og gamle elbiler skal afgive kunstig støj fra 2021.

Men ifølge disse regler skal den kunstige støj lyde som den, der kommer fra motoren i et tilsvarende ikke-eldrevet køretøj.

Læs også Tesla udgiver selvkørende ‘Smart Summon’-funktion.





Gå til bund
Gravatar

#1 fe950 9. okt. 2019 05:43

Tusinder af års udvikling fører til pruttelyde.
Gravatar

#2 antimate 9. okt. 2019 06:01

hypokrati. hverken mere eller mindre. hvad så med EL scooters? skal de også havde kunstige lyde? som er aktive altid?
Gravatar

#3 DotNet 9. okt. 2019 06:22

Jeg kan ikke se pointen i det, folk går jo alligevel med hovedtelefoner. Måske de skulle lære at kigge sig for i trafikken, i stedet for på alt muligt andet (som en telefon).

Jeg har en elbil og jeg er blevet ekstra meget opmærksom i områder hvor folk går (parkeringspladers og lign), da folk har en tendens til bare at gå ud foran en uden at kigge sig for.

Derudover syntes jeg også mange nye (ikke-el) biler heller ikke siger meget, det er oftest kun hjulstøj, skulle de så ikke også lave en kunstig lyd? Det kommer til at blive en forfærdelig larm.

Det sagt, når det nu skal være, så skal jeg da have kokosnødder :D
Gravatar

#4 antimate 9. okt. 2019 06:26

DotNet (3) skrev:
Jeg kan ikke se pointen i det, folk går jo alligevel med hovedtelefoner. Måske de skulle lære at kigge sig for i trafikken, i stedet for på alt muligt andet (som en telefon).

Jeg har en elbil og jeg er blevet ekstra meget opmærksom i områder hvor folk går (parkeringspladers og lign), da folk har en tendens til bare at gå ud foran en uden at kigge sig for.

Derudover syntes jeg også mange nye (ikke-el) biler heller ikke siger meget, det er oftest kun hjulstøj, skulle de så ikke også lave en kunstig lyd? Det kommer til at blive en forfærdelig larm.

Det sagt, når det nu skal være, så skal jeg da have kokosnødder :D


jamen de fleste biler har nød bremser og radar combi. og når man bevæger sig under 30 km/t kan man satme for stop på ens bil hurtigt. hvorfor ikke sige hvis bilerne er udstyret med automatisk opbremsning så kan de slippe for at larme.

og hvis jeg skulle vælge. så satte jeg trykluft horn til ;D bare for at være på tværs og køre langsomt ud forbi EU parlementet nede i geneva
Gravatar

#5 Ni 9. okt. 2019 06:41

I stedet for at folk lære at se sig for, inden de går over vejen, så skal vi øge støjniveauet i byerne.

#fåk #dumt
Gravatar

#6 SwineDK 9. okt. 2019 06:55

Jeg ved at grunden til at man netop introducerer denne slags, er for at tage sig af de "svage" i trafikken, dvs. blinde, børn og ældre m.fl.,
Der tages desværre ikke hensyn til dumhed i trafikken, f.eks. folk med høretelefoner, hvor musikken brager så kraftigt at folk i bilerne kan høre det.

At en blind eller anden svag i trafikken, potentielt kan blive ramt af en stille bil (el, hybrid eller brændstof) med under 30 km/t på en villavej eller af en lignende bil med 80 km/t ned af en villa-vej, kan jeg ikke se forskellen på. en bil med 80 km/t kan sagtens være så stille at man ikke hører den før den rammer eller i hvert fald er så tæt på, at det er for sent at flytte sig. Det kommer jo helt an på hvor meget producenten går op i at lave den lydløs eller ej.

Jeg ved at jeg i hvert fald hellere vil rammes af en med 30 km/t, selvom jeg dog helst undgår helt at blive ramt :-D

Hvorfor EU absolut vælger at have en motorlignende lyd er mig helt hul i hovedet.. Jeg vil også have kokosnødder (og dermed også en Tesla!)
Gravatar

#7 Wiking 9. okt. 2019 06:57

#2 #3 #5
Enig, det er virkeligt dumt.
Hvad så mede de døve? Skal vi også have blinklys på for deres skyld?
Gravatar

#8 GrillBiller 9. okt. 2019 07:10

Ja lad os da bare lave en særregl her i lille Danevang.
Alle biler skal havde automatisk fumlegængerovervågning, så lille lise ikke behøver at bekymrer sig med at kigge til højre og venstre før hun går over vejen.
Alle udlandske turister som kommer med bil, skal alle havde på monteret denne anordning, før de får lov at krydse grænsen.
Gravatar

#9 mrtb 9. okt. 2019 07:11

Jeg synes også den her idé virkede lidt fjollet, ind til jeg for nyligt var ved at blive kørt ned af en Tesla på en parkeringsplads.

Jeg gik med ryggen til, og han var ved at bakke ud af en bås.
Han havde ikke set mig, og jeg havde sjovt nok ikke hørt ham.

Vi burde nok begge have været mere opmærksomme - Men lige i det tilfælde hvor man ikke er, der er en smule støj nok meget praktisk.
Gravatar

#10 ToFFo 9. okt. 2019 07:47

De tilføjer en "prut" lyd når der ikke er nok "fart" over feltet. HA!
Der findes ikke pingviner på nordpolen. Who gives a shit??
Gravatar

#11 fe950 9. okt. 2019 07:49

Det er fjollet at producenterne frit kan vælge lyde.

Når jeg hører en bestemt lyd, så ved jeg at det er en udrykningskøretøj. Det ville blive meget forvirrende hvis hver ambulance valgte sin melodi.

Det samme gælder for mig. Jeg skal lynhurtigt kunne associere en bestemt lyd med en bestemt hændelse.
Gravatar

#12 nwinther 9. okt. 2019 08:24

mrtb (9) skrev:
Jeg synes også den her idé virkede lidt fjollet, ind til jeg for nyligt var ved at blive kørt ned af en Tesla på en parkeringsplads.

Jeg gik med ryggen til, og han var ved at bakke ud af en bås.
Han havde ikke set mig, og jeg havde sjovt nok ikke hørt ham.

Vi burde nok begge have været mere opmærksomme - Men lige i det tilfælde hvor man ikke er, der er en smule støj nok meget praktisk.


Det underlige er, at hans baksensor ikke har set dig. For der kan jo være mange situationer, hvor "man" ikke hører et andet køretøj eller er fokuseret på noget andet (taler i telefon, hører musik skriver en sms eller hvad ved jeg) - og så hjælper lyden ikke. Det gør den naturlige lyd fra en dieselbil heller ikke.

Men mod tåber kæmper selv guderne forgæves (ikke at jeg nødvendigvis er en dyt bedre). For mig at se, skal vi ALLIGEVEL lære, at biltrafik bliver meget mere stille - og det er jo i og for sig godt. Og så er man nødt til at slå æg i stykker, hvis man vil lave omelet.
Gravatar

#13 DotNet 9. okt. 2019 09:51

#9 Lige den situation giver det jo så mere mening. Min bipper når jeg bakker, ligesom en lastbil. Kan jeg egentlig ikke forstå en Tesla ikke gør.
Gravatar

#14 JønneTranumPaulsen 9. okt. 2019 11:00

fe950 (11) skrev:

Det samme gælder for mig. Jeg skal lynhurtigt kunne associere en bestemt lyd med en bestemt hændelse.


Tja du lærer nok hurtigt at hører du en prut, så er du ved at blive kørt ned af en Tesla..
Prøv se om du kan få en normal nattesøvn, efter en god gang kål :D
Gravatar

#15 rudikdk89 9. okt. 2019 11:29


Gravatar

#16 Vanthus 10. okt. 2019 05:14

SwineDK (6) skrev:
Jeg ved at grunden til at man netop introducerer denne slags, er for at tage sig af de "svage" i trafikken, dvs. blinde, børn og ældre m.fl.,
Der tages desværre ikke hensyn til dumhed i trafikken, f.eks. folk med høretelefoner, hvor musikken brager så kraftigt at folk i bilerne kan høre det.

At en blind eller anden svag i trafikken, potentielt kan blive ramt af en stille bil (el, hybrid eller brændstof) med under 30 km/t på en villavej eller af en lignende bil med 80 km/t ned af en villa-vej, kan jeg ikke se forskellen på. en bil med 80 km/t kan sagtens være så stille at man ikke hører den før den rammer eller i hvert fald er så tæt på, at det er for sent at flytte sig. Det kommer jo helt an på hvor meget producenten går op i at lave den lydløs eller ej.

Jeg ved at jeg i hvert fald hellere vil rammes af en med 30 km/t, selvom jeg dog helst undgår helt at blive ramt :-D

Hvorfor EU absolut vælger at have en motorlignende lyd er mig helt hul i hovedet.. Jeg vil også have kokosnødder (og dermed også en Tesla!)


Lige en bemærkning - ja, biler af en hvis kvalitet og prissætning kan godt have deres motor og udstødning så lydisoleret så du ikke hører den ved 80km/t. Men dækstøjen ved 80km/t - den hører du. Jeg har ikke set nogen ninja-dæk og hvis de findes, så koster de formentlig en bondegård. De fås ihvertfald ikke hos t-hansen for 799,-. (eller hvad de nu koster dér, jeg er ikke kunde hos dem)
Gravatar

#17 nwinther 10. okt. 2019 07:10

Vanthus (16) skrev:
Men dækstøjen ved 80km/t - den hører du.


Under ideelle forhold, helt sikkert. Men jeg kan da komme på mange situationer hvor jeg selv er blevet "overrasket" over en bil der passerer mig med høj hastighed. En smule vind i ansigtet kan skabe en del støj i øret og en bil, selv ved høj hastighed, bliver meget svær at høre. Tilsvarende hvis man har en samtale med en anden person, evt. i telefon.

Jeg vil mene, at denne løsning formentlig vil virke en lille smule. Jeg mener dog, at gevinsten ikke nødvendigvis står mål med "omkostningen".
Gravatar

#18 fe950 10. okt. 2019 16:03

JønneTranumPaulsen (14) skrev:
fe950 (11) skrev:

Det samme gælder for mig. Jeg skal lynhurtigt kunne associere en bestemt lyd med en bestemt hændelse.


Tja du lærer nok hurtigt at hører du en prut, så er du ved at blive kørt ned af en Tesla..
...:D


Ikke helt. Jeg lærer måske at en Tesla-ejer har behov for en personliggørelse af sin bil. Men hvis hver bil har sin egen lyd så bliver det svært at associere lyde med faresignaler.
Gravatar

#19 atke 10. okt. 2019 21:01

Der triller en del Renault ZOE rundt hvor jeg bor, og de laver en kunstig lyd når de kører langsomt. Jeg troede det bare var elendig teknik, indtil det gik op for mig at det er med vilje.

De lyder meget cool. Som et fartøj fra en sci-fi film fra 90-erne. Med valgfrie lyde, glæder jeg mig til de mange motorlyde fra Star Wars universet og humoristiske lyde som kokosnødshestelyden fra Monty Python og de skøre riddere.


Jeg tror ikke der bliver noget problem med forskellige lyde, man skal bare gøres opmærksom på at der er noget. Og det er jo bare en svag summen ved så lav hastighed at dækstøjen endnu ikke kan høres. Ikke ligefrem et støjhelvede.
Gravatar

#20 bentojensen 13. okt. 2019 02:40

DotNet (3) skrev:
Jeg kan ikke se pointen i det, folk går jo alligevel med hovedtelefoner. Måske de skulle lære at kigge sig for i trafikken, i stedet for på alt muligt andet (som en telefon).

:D

Det vil være bedre at mobiler og hovedtelefon ikke virker når man bevæger sig ud på gaden
Gravatar

#21 CBM 26. okt. 2019 19:41

bentojensen (20) skrev:
DotNet (3) skrev:
Jeg kan ikke se pointen i det, folk går jo alligevel med hovedtelefoner. Måske de skulle lære at kigge sig for i trafikken, i stedet for på alt muligt andet (som en telefon).

:D

Det vil være bedre at mobiler og hovedtelefon ikke virker når man bevæger sig ud på gaden

Der må udvikles en app til alle telefoner som skal tvangsindstalleres der laver pruttelyde ved Max volumen på telefonens højtalere når en elbil er i nærheden

Så kan den samtidig være borger id kort (der skal jo være en plausibel grund), logger, rootkit, bagdør og spyware for PET

Men Shhhh ikke sige at brugernavn og password er 1234

Det vil tage CSC mange år og mange milliarder at hardcode det password for at sikre max security


https://fricomputer.dk https://retrohardwareheaven.blogspot.com/ #ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, AMD + ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard #JackOn SailfishOS rocks! Stop using Google search.. use https://justsearchportal.com/ instead (includes DuckDuckGo)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login