mboost-dp1

Post Danmark
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Nu er det jo ligesom liberalisering på pakker samt det faktum at mange breve kommer online nu, der gør at prisen for at dække hele landet (inklusive yderområderne) er blevet dyrere. Liberalisering er godt til at forbedre mange områder men det fikser ikke alt, og tillade andre at komme ind og kun konkurrere i de områder hvor det kan betale sig at være, vil kun forværre forholdene hos Post Danmark og derved yderområderne.
Med andre ord, DVDOO foreslår forbedringer for virksomhederne der vil se ud som at de gør et godt arbejde når de kan skrive lave forsendelsesomkostninger på deres hjemmesider, og en generel forringelse i den generelle dækning af hele Danmark.
Med andre ord, efter min mening en dårlig idé.
Med andre ord, DVDOO foreslår forbedringer for virksomhederne der vil se ud som at de gør et godt arbejde når de kan skrive lave forsendelsesomkostninger på deres hjemmesider, og en generel forringelse i den generelle dækning af hele Danmark.
Med andre ord, efter min mening en dårlig idé.
Nu må de sku til at slappe af post danmark! Priserne er steget rigeligt de sidste 2-3 år! Feks så er pakkeprisen steget fra 50 til 75 kr!!
Men hvis de bliver ved med at sætte priserne op selvom de har overskud, så må de da snart blive truet af andre firmaer, som feks UPS.
Men hvis de bliver ved med at sætte priserne op selvom de har overskud, så må de da snart blive truet af andre firmaer, som feks UPS.
Som direkte konsekvens vil vi nok opleve ting som bedre åbningstider, lavere priser, fjernelse af åger-gebyrer på fortoldning og lignende. Måske kan det komme så langt at man kan risikere at få post om formiddagen igen og pakker om lørdagen. Det er jo et skræmme-scenarie som vi for enhver pris bør undgå.madsl (1) skrev:Det åbner jo klart op for store konkurrence muligheder, for store internationale post firmaer som så kan tage over i Danmark.
Yey!.. eller..
delvist enig med #2
En del af post danmarks forpligtelse er at levere post helt derude hvor kragerne har opgivet at tage madpakke med. Hvis det var rendyrket liberaliseret, ville vi se noget der lignede de første års 3G-dækning. Altså en ordentlig hastighed i Kbh, odense, Aalborg og østjylland, og ringere hastighed (f.eks ugentlig levering af post) på lars tyndskids marker. Et eller andet sted skal de jo hente deres penge, men man kunne jo lave noget halløj med at et overskud skal gives tilbage til brugerne i form af lavere porto næste år?
En del af post danmarks forpligtelse er at levere post helt derude hvor kragerne har opgivet at tage madpakke med. Hvis det var rendyrket liberaliseret, ville vi se noget der lignede de første års 3G-dækning. Altså en ordentlig hastighed i Kbh, odense, Aalborg og østjylland, og ringere hastighed (f.eks ugentlig levering af post) på lars tyndskids marker. Et eller andet sted skal de jo hente deres penge, men man kunne jo lave noget halløj med at et overskud skal gives tilbage til brugerne i form af lavere porto næste år?
Men hvis de bliver ved med at sætte priserne op selvom de har overskud, så må de da snart blive truet af andre firmaer, som feks UPS.Det vil nok kræve en overgangsordning. Det ville blive totalt kvast af UPS, hvilket nok trods alt kan være problematisk hvis det sker for hurtigt.
#7: Der masser af mulighed for at man kan sende udbringning af post i landområder i licitation, således at et firma får en pose penge ud over hvad de tjener på porto for at bringe post ud hver dag til Lars Tyndskid in person. Man kan ovenikøbet konkurrere på at være billigst i sådan en licitation.
Det var jo meningen at man som forbruger kunne vælge frit mellem flere forskellige postudbydere, f.eks. CityMail(bring tror jeg de hedder nu) men kommunerne ville ikke give gratis plads til postkasser til CityMail som de gør til Post DK.
PostDanmark har den store fordel at de har posthuse i alle større byer. Hvis man skal hente en pakke fra nogen af de andre pakke transport selskaber, skal man oftest køre meget langt for at komme hen til et af deres kontorer og hente sin pakke.
Så længe ingen af de andre selskaber fokuserer på privatkunder ved at levere EFTER normal arbejdstid, så er PostDanmark den eneste reelle spiller på markedet.
Så længe ingen af de andre selskaber fokuserer på privatkunder ved at levere EFTER normal arbejdstid, så er PostDanmark den eneste reelle spiller på markedet.
Nu har vi jo altså en anden udbyder allerede, nemlig GLS. De har deres postcentre i bl.a. BlockBuster butikkerne. Det eneste de endnu ikke tager sig af er std breve, men hvis flere begyndte at benytte dem, ville det sikkert ændre sig. find din nærmeste her http://www.gls-group.eu/276-I-PORTAL-WEB/content/G...
Jeg er klar over principperene bag udbud og efterspørgsel, og med en stor efterspørgsel, og dem som det eneste reelle tilbud på landsplan, så kan de gøre som det passer sig - men jeg synes bare det virker meget som at skyde sig selv i foden - eller måske mere sigende at pisse i bukserne når man fryser, for selvom det måske giver flere penge på kort sigt, så virker det direkte dumt på den måde at prøve gang på gang at hæmme et sådan voksene marked, det er jo ikke bare dyrere, til gengæld bliver servicen også forringet generelt!
Istedet burde de tage pakke trafikken med åbne arme, og gøre hvad de kan for stimulere den, især da brevpost jo er noget der falder stødt - kun at fokusere på at blive glorificerede reklameomdelere er måske ikke vejen frem!
Istedet burde de tage pakke trafikken med åbne arme, og gøre hvad de kan for stimulere den, især da brevpost jo er noget der falder stødt - kun at fokusere på at blive glorificerede reklameomdelere er måske ikke vejen frem!
Hvis en konkurrent havde samme mulighed for at modtageren kunne hente pakken hos den lokale kiosk/posthus som det er muligt med PostDK så var det realistisk at konkurrere med dem. Men som det er skal man bo tæt på en blockbuster, eller gide køre til Kolding (UPS). Næ, man skulle privatisere *posthusene*. Altså de fysiske lokaliteter. Så alle havde de samme rammer.
Den bedste løsning vil være, at digitalisere så meget materiale som muligt.
Kan det være på en CD/DVD, så kan det sendes digitalt.
Hvis blot metoden er platform-uafhængig og uden DRM.
Og så vil DVDOO og andre spare tusinder af kroner og POSTEN vil kunne holde fri !
Og vi kan så være ligeglade med, hvad portoen måtte være.
Kan det være på en CD/DVD, så kan det sendes digitalt.
Hvis blot metoden er platform-uafhængig og uden DRM.
Og så vil DVDOO og andre spare tusinder af kroner og POSTEN vil kunne holde fri !
Og vi kan så være ligeglade med, hvad portoen måtte være.
Dextronian (12) skrev:Nu har vi jo altså en anden udbyder allerede, nemlig GLS. De har deres postcentre i bl.a. BlockBuster butikkerne. Det eneste de endnu ikke tager sig af er std breve, men hvis flere begyndte at benytte dem, ville det sikkert ændre sig. find din nærmeste her http://www.gls-group.eu/276-I-PORTAL-WEB/content/G...
Da jeg for 3 måneder siden skulle hente en pakke fra GLS, måtte jeg tage tidligere fri fra arbejde, for derefter at bruge to timer på at køre til Tåstrup (I den bedste myldretid) og tilbage igen. Der ligger ellers en Blockbuster 5 km fra hvor jeg bor, så den ordning du beskriver er vist ikke landsdækkende.
mathiass (9) skrev:#7: Der masser af mulighed for at man kan sende udbringning af post i landområder i licitation, således at et firma får en pose penge ud over hvad de tjener på porto for at bringe post ud hver dag til Lars Tyndskid in person. Man kan ovenikøbet konkurrere på at være billigst i sådan en licitation.
Så du vil have at statens skrumpende statskasse skal til at betale for postomdeling i landområderne (da ikke andre end PostDanmark vil gøre det(da staten tvinger dem til det)) i stedet for at gøre det til et krav hvis man vil levere brevpost i Danmark som det er nu.
Vil folk hellere betale mere i skat for at sørge for post til yderområderne og så betale for at få ens post leveret af et andet selskab.
Forstår godt at folk til tider ikke kan lide Post Danmark, de fucker en del op engang imellem synes jeg også. Men en ren liberalisering kan jeg ikke se hjælpe.
Måske skulle e-handlen stoppe med at kalkulere en indtjening på porto'en?
Vi sender ikke voldsomme mængder pakker, men betaler under 40 kr,- ex. moms op til 30 kg. flatrate. Det er da alligevel et stykke op til de 70 kr,- det koster som min. Ja nogle ebutikker tager helt op til 100-200 kr,- ved større forsendelser, stadig langt under 30 kg.
Vi sender ikke voldsomme mængder pakker, men betaler under 40 kr,- ex. moms op til 30 kg. flatrate. Det er da alligevel et stykke op til de 70 kr,- det koster som min. Ja nogle ebutikker tager helt op til 100-200 kr,- ved større forsendelser, stadig langt under 30 kg.
Jeg syntes bare det er trist at jeg tit har oplevet at hvis jeg har bestilt noget i en e-butik, så har portoen været billigere hvis jeg har valgt en anden forsendelse end PostDanmark. Og har også det generelle indtryk at jeg har modtaget varen tidligere.
Et problem med PostDanmark er at man i mange netbutikker ikke har muligheden for at vælge at varen skal afleveres på det lokale posthus, og man så skal hente pakken selv. Så kører PostDanmark ud til min adresse klokken 10 og finder ud af at der er ikke nogen til at modtage varen. De smider en seddel i postkassen og kører igen. Jeg står så fredag (Fordi det er det åbenbart altid når jeg skal modtage noget) med beskeden "Du kan ikke hente varen idag for postbuddet skal lige køre ruten færdig før de kan aflevere resten af pakkerne på posthuset... Hvilket de gør i morgen tidlig! Så du må lige vente weekenden over!!!!"
Det har de så heldigvis klaret ved at man kan få sine ting i døgnboks. Men det er måske det som vi skal til at financiere nu?
Et problem med PostDanmark er at man i mange netbutikker ikke har muligheden for at vælge at varen skal afleveres på det lokale posthus, og man så skal hente pakken selv. Så kører PostDanmark ud til min adresse klokken 10 og finder ud af at der er ikke nogen til at modtage varen. De smider en seddel i postkassen og kører igen. Jeg står så fredag (Fordi det er det åbenbart altid når jeg skal modtage noget) med beskeden "Du kan ikke hente varen idag for postbuddet skal lige køre ruten færdig før de kan aflevere resten af pakkerne på posthuset... Hvilket de gør i morgen tidlig! Så du må lige vente weekenden over!!!!"
Det har de så heldigvis klaret ved at man kan få sine ting i døgnboks. Men det er måske det som vi skal til at financiere nu?
Mort (16) skrev:Da jeg for 3 måneder siden skulle hente en pakke fra GLS, måtte jeg tage tidligere fri fra arbejde, for derefter at bruge to timer på at køre til Tåstrup (I den bedste myldretid) og tilbage igen. Der ligger ellers en Blockbuster 5 km fra hvor jeg bor, så den ordning du beskriver er vist ikke landsdækkende.
Det fatter jeg så ikke, at du gjorde, det er direkte tåbeligt.
Når GLS uden held har forsøgt at aflevere en pakke, har du følgende muligheder:
1. Afhent den hos GLS
2. Få den sendt ud én gang mere
3. Aftal en ny leveringsadresse, f.eks der hvor du arbejder.
Ingen af mulighederne er noget du skal betale ekstra for.
Skal du have genudsendt en pakke os PostDk, koster det 50 kr.
Jeg modtog for kort tid siden en pakke fra Tyskland. Portoen var 6,8 Euro. Det er BILLIGERE at sende en pakke fra Tyskland til Danmark end internt i Danmark!
Senere skulle jeg sende en pakke til Nederlandene. Det kostede 197 kr!!
Jeg gentager lige et hundrede og syvoghalvfems kroner!
#20 Ja det er pusigt at jeg kan få varer til 20-30 kr leveret "gratis" fra deal extreme i Hongkong, når jeg skal betale imellem 50 og 100 kroner for at få dem sendt 80 km over det danske land.
Så tager det til gengæld også 10 dage for min pakke at nå frem.
Med post dk tempo ville det tage et år.
Mine
Så tager det til gengæld også 10 dage for min pakke at nå frem.
Med post dk tempo ville det tage et år.
Mine
Lige en kommentar til #19:
[sarcasm] Ja, du har jo helt ret, hvad pokker ligner det, at postbudet ikke afleverer hver eneste større brev/pakke på det lokale postkontor med det samme, de har jo ikke bedre at lave.
De der 60-100 kg post og reklamer til små 100 opgange i f.eks. Københavns området er jo intet...[/sarcasm]
Ingen tvivl om, at der (også i PostDK) er brodne kar blandt omdelerne, men når ruten nu er lagt og man har alle tasker fyldt, så er det nødvendigt at minimere spildtiden - især på pakkerne.
Vi ved alle, at der også er omdelere, der end ikke forsøger at aflevere pakkerne men blot smider den lille seddel i postkassen med det samme - hvilket ER imod gældende regler.
Du vil også være overrasket over hvad der til tider kan bliver kvalificeret som brev - og hvor dybt tåbelige og irriterende modtagere kan være: ulæselige navne, "sjove" kommentarer på navnskilte, manglende navn på døren, post-sprækker fra 1920 hvor end ikke et PBS brev kan smides i uden at skulle foldes (trods krav til størrelsen), semi-defekte dørlåse i opgange, folk der sætter en ære i, at lovkravet til postanlæg skal opfyldes per 1. Januar og ikke én dag tidligere.
[sarcasm] Ja, du har jo helt ret, hvad pokker ligner det, at postbudet ikke afleverer hver eneste større brev/pakke på det lokale postkontor med det samme, de har jo ikke bedre at lave.
De der 60-100 kg post og reklamer til små 100 opgange i f.eks. Københavns området er jo intet...[/sarcasm]
Ingen tvivl om, at der (også i PostDK) er brodne kar blandt omdelerne, men når ruten nu er lagt og man har alle tasker fyldt, så er det nødvendigt at minimere spildtiden - især på pakkerne.
Vi ved alle, at der også er omdelere, der end ikke forsøger at aflevere pakkerne men blot smider den lille seddel i postkassen med det samme - hvilket ER imod gældende regler.
Du vil også være overrasket over hvad der til tider kan bliver kvalificeret som brev - og hvor dybt tåbelige og irriterende modtagere kan være: ulæselige navne, "sjove" kommentarer på navnskilte, manglende navn på døren, post-sprækker fra 1920 hvor end ikke et PBS brev kan smides i uden at skulle foldes (trods krav til størrelsen), semi-defekte dørlåse i opgange, folk der sætter en ære i, at lovkravet til postanlæg skal opfyldes per 1. Januar og ikke én dag tidligere.
Lad os nu få noget konkurrence fra UPS og de andre selskaber. Det skal ikke passe, at PostDK har monopol på at sende breve. Det lugter jo langt væk. Hvis man deler opgaven ud, og det viser sig at brevene bliver væk for andre selskaber, så vil folk jo stoppe med at benytte dem.
#19
Det er ikke alle der er så heldige at have døgnbokse. Mig bekendt, så findes de kun i større byer.
#19
Det er ikke alle der er så heldige at have døgnbokse. Mig bekendt, så findes de kun i større byer.
BluepaiN (24) skrev:Lad os nu få noget konkurrence fra UPS og de andre selskaber. Det skal ikke passe, at PostDK har monopol på at sende breve. Det lugter jo langt væk. Hvis man deler opgaven ud, og det viser sig at brevene bliver væk for andre selskaber, så vil folk jo stoppe med at benytte dem.
PostDK har kun monopol på breve under 50 gram - alle andre breve er der fri konkurrence på allerede. De resterende breve bliver givet fri i 2011, hvis staten ikke har udskudt tidspunktet igen.
Citymail konkurrerer jo allerede med PostDK i KBH, og muligvis et par andre store byer. De kører de steder, hvor det kan betale sig og "æder" indtjening fra PostDK. Ude på landet, hvor det er umuligt at tjene penge, der holder de sig væk.
Så det virker ret logisk, at PostDK hæver priserne, når indtjeningen forsvinder stille og roligt.
BluepaiN (24) skrev:Lad os nu få noget konkurrence fra UPS og de andre selskaber. Det skal ikke passe, at PostDK har monopol på at sende breve. Det lugter jo langt væk. Hvis man deler opgaven ud, og det viser sig at brevene bliver væk for andre selskaber, så vil folk jo stoppe med at benytte dem.
#19
Det er ikke alle der er så heldige at have døgnbokse. Mig bekendt, så findes de kun i større byer.
Hvorfor er det jeg har på fornemmelsen at folk der skriver sådan her bor i en storby? Nok fordi hvis de ikke gør kommer de selv til at betale ekstra for at modtage post. Dette ville så gøre det mere attraktivt at på i byen og folk vil i større grad flytte fra landet til byerne, hæve boligpriserne dér, hvilket vil gå ud over priserne for boliger til studerende da universiteterne oftest ligger dér, hvilket gør det mindre attraktivt at studere, vi får mindre højtuddannede og den offentlige service bliver forringet grundet dårligere økonomi. Men ja, det finder vi nok ud af i 2011 som Razzia nævnte.
Hvis DVDOO sender så meget om året så indgår de vel også aftaler som alle andre firmaer der sender store mængder, det er jo ik fordi at for hver DVD de skal sende så render de ned på posthuset og sender den, nej de har en aftale som alle andre om at den mængde de sender bliver afhentet, de betale ikke fuld porto som alle os andre, men ja alle merudgifter er jo altid dårligt så det skal man vel brokke sig over.
Men hvis det er så slemt så står det dem jo frit for at benytte "vi kommer mellem 8 og 16 måske på den rigtig dag måske ikke" GLS og UPS som jeg fra flere englænderer har hørt ikke er en skid bedre end den "dårlige" standard vi har her i landet tværtimod.
Men lad os da endelig få det hele liberaliseret og fjernet det punkt som hedder at Post DK skal leverer til alle ydreområder og se om alle så er tilfredse. Som det er lige nu så regnede CityMail vist ikke med tjene noget før år 2012 eller sådan noget, lad os se om de priser de har nu ikke lige bliver justeret lidt opad når den tid kommer, man kan jo ikke blive ved med at smide godt 1 mill ud om dagen.
Men hvis det er så slemt så står det dem jo frit for at benytte "vi kommer mellem 8 og 16 måske på den rigtig dag måske ikke" GLS og UPS som jeg fra flere englænderer har hørt ikke er en skid bedre end den "dårlige" standard vi har her i landet tværtimod.
Men lad os da endelig få det hele liberaliseret og fjernet det punkt som hedder at Post DK skal leverer til alle ydreområder og se om alle så er tilfredse. Som det er lige nu så regnede CityMail vist ikke med tjene noget før år 2012 eller sådan noget, lad os se om de priser de har nu ikke lige bliver justeret lidt opad når den tid kommer, man kan jo ikke blive ved med at smide godt 1 mill ud om dagen.
12V (18) skrev:Måske skulle e-handlen stoppe med at kalkulere en indtjening på porto'en?
Vi sender ikke voldsomme mængder pakker, men betaler under 40 kr,- ex. moms op til 30 kg. flatrate. Det er da alligevel et stykke op til de 70 kr,- det koster som min. Ja nogle ebutikker tager helt op til 100-200 kr,- ved større forsendelser, stadig langt under 30 kg.
Vi betaler 35 kr. ex moms. for den billigste pakke. Dette er til erhverv. Hvis den skal sendes til privat adresse, så er det en højere pris i nærheden af 70 kr. Dette er dog uden moms.
Oveni portoen er der jo mange firmaer som lægger indpakning i, som også har en værdi.
Nu er postmarkedet i DK liberaliseret på alle områder undtagen standardbreve...
Og post DK er ikke engang specielt statsejet længere, idet man allerede har solgt ud af firmaet til private aktionærer (tak nyrup)
PostDK hører under firmaet "post norden" som står for postuddeling i DK og Sverige mener jeg.
Jeg syntes at man skulle natiolisere postDK igen, så der ikke længere en er gruppe aktionærer man skulle tage hensyn til. Og så bruge et evt overskud på at gøre posten billigere og self give medarbejderne en større løn.
Og post DK er ikke engang specielt statsejet længere, idet man allerede har solgt ud af firmaet til private aktionærer (tak nyrup)
PostDK hører under firmaet "post norden" som står for postuddeling i DK og Sverige mener jeg.
Jeg syntes at man skulle natiolisere postDK igen, så der ikke længere en er gruppe aktionærer man skulle tage hensyn til. Og så bruge et evt overskud på at gøre posten billigere og self give medarbejderne en større løn.
Det største problem for en konkurrent til PostDK er, at de skal have nøglerne til alle opgange i DK, hvilket har vist sig at være noget nær umuligt.
CityMail prøvede det i Kbh, men endte med kun at få måske 20% af nøglerne, så alle breve de modtog som skulle til de resterende 80%, måtte de eftersende med PostDK.
Så der er ikke som sådan monopol på breve og pakker i dk - men ser man realistisk på det, så er det stort set monopol på private pakker.
Til erhverv er det til gengæld noget helt andet, fordi de fleste firmaer har mulighed for at modtage pakker/breve mellem 8-16 på hverdage.
CityMail prøvede det i Kbh, men endte med kun at få måske 20% af nøglerne, så alle breve de modtog som skulle til de resterende 80%, måtte de eftersende med PostDK.
Så der er ikke som sådan monopol på breve og pakker i dk - men ser man realistisk på det, så er det stort set monopol på private pakker.
Til erhverv er det til gengæld noget helt andet, fordi de fleste firmaer har mulighed for at modtage pakker/breve mellem 8-16 på hverdage.
blaaoejet (31) skrev:Nu er postmarkedet i DK liberaliseret på alle områder undtagen standardbreve...
Og post DK er ikke engang specielt statsejet længere, idet man allerede har solgt ud af firmaet til private aktionærer (tak nyrup)
PostDK hører under firmaet "post norden" som står for postuddeling i DK og Sverige mener jeg.
Jeg syntes at man skulle natiolisere postDK igen, så der ikke længere en er gruppe aktionærer man skulle tage hensyn til. Og så bruge et evt overskud på at gøre posten billigere og self give medarbejderne en større løn.
PostDK er reelt set statsejet endnu. Der blev solgt 22% til en kapital fond (tror det var CVC) og 3% til medarbejderne for nogle år siden. Resten har hele tiden været ejet af staten.
Som du selv nævner, så er PostDK fusioneret med Posten Sverige og det overordnede selskab hedder Posten Norden. I samme ombæring har staten købt aktierne tilbage fra CVC. De resterende 3% medarbejderaktier bliver også købt tilbage på en endnu ikke specificeret dato - jeg glæder mig dog til at få mine penge retur :-)
Så det virker ret logisk, at PostDK hæver priserne, når indtjeningen forsvinder stille og roligt.
En anden mulighed kunne jo være, at sænke priserne, så folk sender flere pakker.
Synes det er sjovt folk har travlt med at råbe op om OMG LIBERALISERING, og det først er #26 der nævner at det kun er <50g-standardbreve der endnu ikke er liberaliseret.
Bing/CityMail har haft en vis success i København, men de ville jo aldrig nogensinde drømme om at udvide til yderområderne - det er simpelthen ikke økonomisk rentabelt. Og husk at Bing/CM er backed ret kraftigt af den Norske stat.
En del af grunden til portostigning på maxibreve og pakker er, sjovt nok, liberaliseringen, faldende postmængder and all. Kan godt være nogle af de andre firmaer kan gøre det billigere, men de er langt mere rettet mod B2B end B2C... jeg har haft langt dårligere erfaring med UPS, DPD og FedEx end PestDK. Har arbejdet ved DPD/Århus og nu PestDK/Århus, og selvom jeg i bund og grund ikke bryder mig om pesten ved jeg sgu godt hvor jeg helst vil have mine pakker igennem... det er skræmmende så mange forsendelser der bliver væk eller bestjålet ved DPD, samt attituder som "fragile? hvor ligger dén by? *spark*".
Det er naivt at tro at liberalisering af standardbreve kommer til at føre noget godt med sig. Hvis der kommer alternativer, bliver det selskaber der snupper de store massepartier der er velegnede til maskinel behandling - hvilket kommer til at øge prisen på at behandle breve skrevet af fucking efterskolehippier og parkinsons-ramte pensionister, samt menige lallende idioter der ikke kan huske adresser, eller skriver "til bedstemor". Men hey, med fuld liberalisering kan PestDK vel endeligt sige "det pis gider vi sgu ikke beskæftige os med", og så kan folk i yderområderne derudover få lov til at køre ind til nærmeste posthus, for det giver underskud at trille 15km ned af en grusvej for at levere post til en enkelt eller to husstande.
Liberalisering, jatak. Dér hvor det giver forbedredef forhold. Hold jer væk fra vores infrastruktur, tak.
Bing/CityMail har haft en vis success i København, men de ville jo aldrig nogensinde drømme om at udvide til yderområderne - det er simpelthen ikke økonomisk rentabelt. Og husk at Bing/CM er backed ret kraftigt af den Norske stat.
En del af grunden til portostigning på maxibreve og pakker er, sjovt nok, liberaliseringen, faldende postmængder and all. Kan godt være nogle af de andre firmaer kan gøre det billigere, men de er langt mere rettet mod B2B end B2C... jeg har haft langt dårligere erfaring med UPS, DPD og FedEx end PestDK. Har arbejdet ved DPD/Århus og nu PestDK/Århus, og selvom jeg i bund og grund ikke bryder mig om pesten ved jeg sgu godt hvor jeg helst vil have mine pakker igennem... det er skræmmende så mange forsendelser der bliver væk eller bestjålet ved DPD, samt attituder som "fragile? hvor ligger dén by? *spark*".
Det er naivt at tro at liberalisering af standardbreve kommer til at føre noget godt med sig. Hvis der kommer alternativer, bliver det selskaber der snupper de store massepartier der er velegnede til maskinel behandling - hvilket kommer til at øge prisen på at behandle breve skrevet af fucking efterskolehippier og parkinsons-ramte pensionister, samt menige lallende idioter der ikke kan huske adresser, eller skriver "til bedstemor". Men hey, med fuld liberalisering kan PestDK vel endeligt sige "det pis gider vi sgu ikke beskæftige os med", og så kan folk i yderområderne derudover få lov til at køre ind til nærmeste posthus, for det giver underskud at trille 15km ned af en grusvej for at levere post til en enkelt eller to husstande.
Liberalisering, jatak. Dér hvor det giver forbedredef forhold. Hold jer væk fra vores infrastruktur, tak.
#5 - Som PHK på ing.dk i hvert fald et par gange har nævnt: Det er ikke så meget PostDK selv man kan beskylde for det her. Som #34 beskriver er PostDK næsten 100% statsejet, og det er mest af alt den nuværende regering der prøver at hive så mange penge som muligt ud af PostDK (blandt andre firmaer), sandsynligvis for at få penge i statskassen der kan finansiere dit og dat.
Eller også skyldes det et ideologisk motiveret forsøg på at forringe og fordyre alle de offentligt ejede serviceydelser (post, sygehusvæsen, uddannelse) for så at håbe på at alle de private alternativer tager over inden deres valgperiode er slut og oppositionen kommer i regering. Så har de nemlig ikke nogen argumenter for at beholde servicerne som statsejede, og så er de liberale på Christiansborg glade... Suk.
Eller også skyldes det et ideologisk motiveret forsøg på at forringe og fordyre alle de offentligt ejede serviceydelser (post, sygehusvæsen, uddannelse) for så at håbe på at alle de private alternativer tager over inden deres valgperiode er slut og oppositionen kommer i regering. Så har de nemlig ikke nogen argumenter for at beholde servicerne som statsejede, og så er de liberale på Christiansborg glade... Suk.
#11 Bah, posthuset åbner efter jeg er kørt på arbejde og lukker før jeg kan nå at komme hjem.
Når jeg førhen bestilte en pakke, skulle jeg ligge 3 dage oven i fordi de ikke kunne aflevere den.
Så sendte de en seddel fra posthuset af om at de ikke kunne aflevere en pakke(ja den kom fra posthuset af i en kuvert) og SÅ kunne jeg hente den. Så de skulle først hjem og sende det brev som jeg så fik dagen efter de havde været der. Så jeg kunne tage lidt tidligere fri og hente den på 3 dagen.
Derfor købte jeg tit ting hos Multimediaworld fordi det er et af de få steder man kunne hente tingene i Københavnsområdet( da de fleste postordre fimaer ligger Jylland)
Når jeg førhen bestilte en pakke, skulle jeg ligge 3 dage oven i fordi de ikke kunne aflevere den.
Så sendte de en seddel fra posthuset af om at de ikke kunne aflevere en pakke(ja den kom fra posthuset af i en kuvert) og SÅ kunne jeg hente den. Så de skulle først hjem og sende det brev som jeg så fik dagen efter de havde været der. Så jeg kunne tage lidt tidligere fri og hente den på 3 dagen.
Derfor købte jeg tit ting hos Multimediaworld fordi det er et af de få steder man kunne hente tingene i Københavnsområdet( da de fleste postordre fimaer ligger Jylland)
Mort (16) skrev:Da jeg for 3 måneder siden skulle hente en pakke fra GLS, måtte jeg tage tidligere fri fra arbejde, for derefter at bruge to timer på at køre til Tåstrup (I den bedste myldretid) og tilbage igen. Der ligger ellers en Blockbuster 5 km fra hvor jeg bor, så den ordning du beskriver er vist ikke landsdækkende.
Tror det har noget at gøre med dem der har sendt pakken til dig. Ved at når jeg bestiller hos eLounge, som er dem jeg ved giver mulighed for GLS forsendelse, så skal du vælge hvilken pakkeshop du vil have din pakke leveret til.
Vil også lige sige at det ikke kun er blockbuster de har afhentninger ved. Uden for storbyerne har de lavet aftaler med diverse kiosker og butikker for at dække nogenlunde bredt. Som eksempler på steder i nærheden af mine forældre er daglibrugsen, superbrugsen, spar en kiosk og en legetøjsbutik.
bekay (22) skrev:Lige en kommentar til #19:
[sarcasm] Ja, du har jo helt ret, hvad pokker ligner det, at postbudet ikke afleverer hver eneste større brev/pakke på det lokale postkontor med det samme, de har jo ikke bedre at lave.
De der 60-100 kg post og reklamer til små 100 opgange i f.eks. Københavns området er jo intet...[/sarcasm]
Ingen tvivl om, at der (også i PostDK) er brodne kar blandt omdelerne, men når ruten nu er lagt og man har alle tasker fyldt, så er det nødvendigt at minimere spildtiden - især på pakkerne.
Vi ved alle, at der også er omdelere, der end ikke forsøger at aflevere pakkerne men blot smider den lille seddel i postkassen med det samme - hvilket ER imod gældende regler.
Du er sgu da ikke for skarp, hva?
Eller også er du bare alt for nærtagende. #19 brokker sig jo ikke over at postbudet har forsøgt at levere en pakke, mens han ikke var hjemme. Han brokker sig heller ikke over at postbuddet ikke resolut kører til postkontoret med pakken, som ikke kunne leveres (og hvorfor skulle han dog også det?).
Nej han brokker sig over, at man ikke kan vælge at ens pakke slet ikke skal bringes ud, men blot blive sendt fra det centrale pakkecenter til det lokale postkontor, hvor han så kan hente det med det samme pakken når frem, i stedet for at skulle vente på at pakken bliver forsøgt leveret forgæves, hvorefter den skal med hele ruten rundt og til sidst afleveres på postkontoret, hvor den startede, inden han dagen efter kan tage ned og hente den.
Men det var åbenbart svært at forstå?
Personligt synes jeg også PostDK pakkeportoen er steget for meget de sidste par år og så er servicen generelt blevet ringere i samme periode og pakkerne er mindst én dag længere om at nå frem i forhold til for 2 år siden.
Så jeg er begyndt at bruge GLS til pakker.
For mig har det følgende fordele:
* Der ligger en kiosk med GLS pakkeshop få hundrede meter fra hvor jeg bor (i Lystrup der ligger 12km fra Århus) som har åben hver dag til kl 22.
* PostDK har lukket det lokale posthus og oprettet en postbutik i brugsen med kortere åbningstid
* I modsætning til Post-butikken i Lystrup som lukker før jeg har fri (selvom butikken ligger i Brugsen som har åbent meget længere end kl 17) så kan jeg få ekspederet mine pakker i hele kioskens åbningstid.
* Ved modtagelse af pakker kan leveringsadresse ændres efter forgæves afleveringsforsøg fra GLS.
Prismæssigt ved jeg ikke om der er den store forskel længere - men servicemæssigt får jeg "mest for pengene" hos GLS.
Så jeg er begyndt at bruge GLS til pakker.
For mig har det følgende fordele:
* Der ligger en kiosk med GLS pakkeshop få hundrede meter fra hvor jeg bor (i Lystrup der ligger 12km fra Århus) som har åben hver dag til kl 22.
* PostDK har lukket det lokale posthus og oprettet en postbutik i brugsen med kortere åbningstid
* I modsætning til Post-butikken i Lystrup som lukker før jeg har fri (selvom butikken ligger i Brugsen som har åbent meget længere end kl 17) så kan jeg få ekspederet mine pakker i hele kioskens åbningstid.
* Ved modtagelse af pakker kan leveringsadresse ændres efter forgæves afleveringsforsøg fra GLS.
Prismæssigt ved jeg ikke om der er den store forskel længere - men servicemæssigt får jeg "mest for pengene" hos GLS.
Nej han brokker sig over, at man ikke kan vælge at ens pakke slet ikke skal bringes ud, men blot blive sendt fra det centrale pakkecenter til det lokale postkontor, hvor han så kan hente det med det samme pakken når frem, i stedet for at skulle vente på at pakken bliver forsøgt leveret forgæves, hvorefter den skal med hele ruten rundt og til sidst afleveres på postkontoret, hvor den startede, inden han dagen efter kan tage ned og hente den.
Men det var åbenbart svært at forstå?
Man kan godt vælge, at den ikke skal bringes ud, men det er der ingen mening i, for man får ikke pakke før alligevel.
Jeg har prøvet det flere gange, med samme elendige resultat.
Hvis der sendes en pakke til mig mandag, skal den afleveres på min adresse tirsdag. Får jeg den uden omdeling, burde den blive afleveres på posthuset tirsdag, men det bliver den altså først onsdag. Når de sorterer de pakker, som skal omdeles tirsdag, bliver pakker uden omdeling sat over i hjørnet, og venter dér på, at de fra turen ikke afleverede pakker, bliver kørt ned på posthuset, efter lukketid.
Desuden skal man medbringe et brev, som sendes én til to dage efter at pakken er afsendt, for at kunne få pakken udleveret.
I følge PestDk's regler, skal pakken på posthuset DAGEN efter den er afsendt, men i virkeligheden er det altså ikke sådan. Det indrømmer både Vamdrup Pakkecenter og "Kundeservice". Da jeg talte med "Kundeservice" om sagen, fik jeg af vide, at de godt kendte reglerne, men at det ikke er sådan de gør i praksis, og hvis jeg var utilfreds, kunne jeg bare klage.
Da jeg forelå reglerne for chefen for Vamdrup Pakkecenter sagde han, at han godt kunne se, at reglerne sagde, at pakken skulle på posthuset dagen efter afsendelse, men at det ikke er sådan de gør, og derfor vil han arbejde for, at reglerne blev tilpasset virkeligheden, og ikke omvendt.
Dette er et tydeligt eksempel på, hvad der sker, når man har monopol....
#25
Min fejl, du er slf ikke en looser..
Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuudefjæææææs
Du er selv en del af den dårlige service og dette tiltag vil jo indirekte fyre dig. Så du er jo ikke ligesom upartisk i denne sag.
Rate mig bare flamebait. Det passer fint på min fremstilling, men det ændrer ikke ved at jeg har ret.
Min fejl, du er slf ikke en looser..
Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuudefjæææææs
Du er selv en del af den dårlige service og dette tiltag vil jo indirekte fyre dig. Så du er jo ikke ligesom upartisk i denne sag.
Rate mig bare flamebait. Det passer fint på min fremstilling, men det ændrer ikke ved at jeg har ret.
Som #44 bl.a. skriver, så skal der tænkes nyt. Både i byerne og på landet er der kiosker. Lad os få et billigt forsendelsestilbud, hvor der IKKE er omdeling til adressen, men hvor forsendelserne kommer til den lokale kiosk.
I stedet for 100.000 adresser kunne PostDanmark omdele til 5.000 kiosker, og så kunne vi hente pakker til typisk kl. 22. Billigt for PostDanmark og billigt og nemt for os.
Vi ville støtte de lokale kiosker og få billigere forsendelse. PostDanmarks ansatte ville ikke bruge alt den tid på at løbe på trapper og havestier.
PostDanmark kunne oprette en database med min preference, og så kunne de køre en service - vi kommer til din dør for xx kr., men du får 50% rabat på forsendelsen, hvis du henter den i kiosken. Dermed skal de ældre og dårligt gående stadig få omdeling.
I stedet for 100.000 adresser kunne PostDanmark omdele til 5.000 kiosker, og så kunne vi hente pakker til typisk kl. 22. Billigt for PostDanmark og billigt og nemt for os.
Vi ville støtte de lokale kiosker og få billigere forsendelse. PostDanmarks ansatte ville ikke bruge alt den tid på at løbe på trapper og havestier.
PostDanmark kunne oprette en database med min preference, og så kunne de køre en service - vi kommer til din dør for xx kr., men du får 50% rabat på forsendelsen, hvis du henter den i kiosken. Dermed skal de ældre og dårligt gående stadig få omdeling.
Det er vel fair nok at priserne stiger, tænk på hvad det koster at undervise budene, samt alle de penge de har brugt på at informere om at alle nu skal have en let tilgængelig postkasse, som vi helt selv får lov at vælge inden for reglerne.
Det kan godt være at nogle mener at dem i byen er egoistiske og ikke vil betale mere, men det skal vi i andels- og ejer-foreninger jo nu, da postkasserne ikke er gratis. Dvs at der skal betales til postkassen og ekstra til porto, for at pestdk nu kan lave større ruter til de ansatte, under påskud af at deres arbejdsmiljø er forbedret, med manglende trappeture.
Det kan godt være at nogle mener at dem i byen er egoistiske og ikke vil betale mere, men det skal vi i andels- og ejer-foreninger jo nu, da postkasserne ikke er gratis. Dvs at der skal betales til postkassen og ekstra til porto, for at pestdk nu kan lave større ruter til de ansatte, under påskud af at deres arbejdsmiljø er forbedret, med manglende trappeture.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.